آسیت یا آب آوردگی شکم در مرغ گوشتی

آیا بیماری آسیت در جوجه های گوشتی شما نمایان شده است؟ راهی برای درمان آب آوردگی شکم مرغ می خواهید؟ اطلاعات کافی از بیماری آسیت در طیور ندارید؟ به دنبال شناخت علائم آسیت در طیور هستید؟ پس با ما تا انتهای این نوشته از چیکن دیوایس همراه باشید تا در این رابطه اطلاعات دقیقی ارائه شود.

بیماری آسیت یا آب آوردگی شکم مرغ چیست ؟

بیماری آسیت که به عارضه افزایش فشارخون ریوی نیز معروف است یک بیماری مزمن در بین طیور گوشتی می باشد. این بیماری توسط عوامل مختلفی در مرغ های گوشتی به وجود می آید و با انقباض رگ ها باعث افزایش فشار بر روی شریان های تنفسی مرغ می شود در نتیجه بطن راست مرغ ضعیف شده و باعث برگشت خون و مایع در بافت های بدنی پرنده می شود.

نحوه انتقال بیماری آسیت به سایر طیور گوشتی

این بیماری مسری نیست و در اثر ژنتیک ( نوع نژاد)، سرعت رشد، دمای محیط و اکسیژن موجود در محیط قرارگیری می تواند طیور گوشتی را درگیر کند. بنابراین همانند سایر بیماری ها عامل ویروسی و باکتریایی و ذرات معلق در هوا نقشی در انتقال آن به سایر طیور ندارند.

علت آوردن شکم مرغ چیست؟

آسیت در مرغ گوشتی در اثر دلایل مختلفی به وجود می آید که در ادامه به تفصیل به توضیح هر یک از این موارد پرداخته شده است.

سن

جوجه های گوشتی نیز همانند ما انسانها در هنگام مواجهه با سیستم ایمنی ضعیف مستعد ابتلا به انواع بیماری ها می شوند که در این راستا میتوان سن و عملکرد بدنی ضعیف را عاملی برای بروز آسیت در طیور گوشتی دانست. 

ژنتیک

برخی از نژادهای مرغ که برای پرورش خریداری می شوند به صورت ژنتیکی به بیماری قلبی مبتلا هستند. بنابراین اگر از وجود بیماری قلبی در طیور خود مطلع هستید به هیچ وجه از آنها جوجه کشی نکنید زیرا این مشکل به جوجه نیز منتقل شده و این چرخه ادامه دار خواهد بود و در نهایت همین مشکل منجر به آب آوردگی شکم در طیور خواهد شد. 

عدم تعادل ویتامین و مواد مغذی جیره

اگر جوجه های گوشتی با استفاده از جیره غذایی که حاوی پروتئین بالا هستند تغذیه شوند همین میزان پروتئین بالای جیره باعث ایجاد اختلال در اندام های طیور گوشتی خواهد شد که در نهایت آب آوردگی شکم در جوجه ها را پدید خواهد آورد.

برای جلوگیری از این منظور می توانید از جیره های متعادل برای تغذیه آنها استفاده کنید.

نوشته های مشابه

استفاده از غذای فاسد

استفاده از غذای فاسد - چیکن دیوایس

به عنوان پرورش دهنده باید غذایی که در اختیار پرندگان خود قرار میدهید را به صورت دقیق بررسی کنید تا عاری از هرگونه کپک زدگی باشد چنانچه غذای مصرفی آنها فاسد و یا کپک زده باشد بلعیدن آن منجر به جذب باکتری ها در بدن طیور گوشتی می شود و در نتیجه مشکلات کبدی برای مرغ ها ایجاد خواهد شد. 

شرایط محیطی

در محیط قرارگیری مرغ های گوشتی باید دمای ایده آلی را فراهم کنید تا مرغ در معرض هوای گرم و یا سرد زیاد قرار نگیرد زیرا هوای گرم بیش از حد مشکلات قلبی را افزایش میدهد و وجود سرمای زیاد مصرف اکسیژن را کاهش میدهد و در نتیجه مرغ گوشتی به آسیت مبتلا می شود.

علائم آسیت در طیور

  • تجمع مایع در شکم مرغ گوشتی علی الخصوص ( قلب، شش، محوطه شکمی)
  • بزرگ شدن سمت راست قلب
  • اتساع شکم 
  • کاهش رشد 
  • بی حرکتی 
  • پرهای ژولیده
  • له له زدن و عدم تنفس راحت
  • تغییرات کبدی

پیشگیری 

برای پیشگیری از ابتلای طیور گوشتی به آسیت محدودیت های خوراک دهی را در نظر گرفته و از تغذیه مغذی برای مصارف آنها استفاده کنید.

دمای ایده آل را در محیط نگهداری طیور ایجاد کنید تا تحت تاثیر سرما و گرمای بیش از حد به بیماری آسیت مبتلا نشوند. از اینکه مرغ های گوشتی دچار استرس گرمایی شوند جلوگیری کنید.

چنانچه طیور در کنار یکدیگر جمع شده اند و له له میزنند نشان دهنده گرم و یا سرد بودن محیط است. میزان تاریکی روزانه را افزایش داده و به ۶ الی ۸ ساعت محدود کنید.

با انجام چکاپ های دوره ای از ابتلای طیور  به بیماری های تنفسی جلوگیری کنید و بهترین بستر را برای قرارگیری مرغ ها در نظر بگیرید.

همچنین قرارگرفتن در معرض ارتفاع را به ۱۵۰۰ متر محدود کنید. 

تجهیزات محیط پرورش را به صورت مداوم ضدعفونی کنید و رعایت بهداشت را جزو اولویت های کاری خود قرار دهید. 

درمان آوردگی شکم مرغ 

به دلیل اینکه سندرم آسیت مرغ گوشتی به صورت ناگهانی رخ می دهد و به همان سرعت منجر به تلف شدن مرغ ها می شود درمان اختصاصی ندارد. همچنین میتوان استفاده از سرکه را در طول پرورش برای پرورش دهندگان توصیه کرد بدین منظور کافی است ۲۰ الی ۲۵ سی سی سرکه را در یک لیتر آب حل کرده و به مدت ۳ روز در اختیار صد قطعه مرغ خود قرار دهید.

سخن آخر

در این مقاله از چیکن دیوایس در رابطه با بیماری آسیت در مرغ های گوشتی و نحوه پیشگیری از آن مطالبی ارائه شده است که دانستن این نکات میتواند در پرورش شما تاثیر مثبت داشته باشد. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس