پرورش مرغ بومی با سرمایه کم

پرورش مرغ بومی با سرمایه کم

مرغ بومی در مقایسه با بسیاری از نژادها در برابر بیماری و سرما مقاوم بوده و گزینه مناسبی برای پرورش طیور و کسب درامد از این طریق می باشد. مرغ بومی و یا محلی هم برای تخمگذاری و هم برای تولید گوشت مناسب است و برخلاف مرغ های صنعتی در بیشتر مناطق قابل پرورش میباشد.

البته برای هر دو هدف تجاری (تخمگذار و یا گوشتی) مرغ بومی نیز دستخوش اصلاح ژنتیکی شده تا بدین ترتیب بتوان حداکثر بازدهی تولید را از آنها به دست آورد. پرورش مرغ بومی را می توان با سرمایه پایین نیز شروع کرد و به مرور زمان مزرعه خود را گسترش داد.

در این نوشتار از وبلاگ چیکن دیوایس به شرح پرورش مرغ بومی با سرمایه پایین پرداخته ایم.

در انتهای این مقاله نیز طرح توجیهی پرورش مرغ بومی تخمگذار در مرداد ۹۹ ارائه شده است.

هدف از پرورش مرغ بومی

مرغ بومی و محلی را به ۳ هدف مختلف می توان پرورش داد که شیوه پرورش و طول دوره و میزان سودهی هر سه روش با یک دیگر متفاوت می باشد.

الف) پرورش گله مولد و مرغ مادر : در این شیوه گله های مولد تشکیل داده میشوند و هدف از پرورش آنها تولید تخم نطفه دار و جوجه های یک روزه می باشد. در مقایسه با دیگر روش های پرورش، تشکیل گله مولد سود بیشتری دارد ولی میزان ریسک این روش زیاد میباشد. محصولات قابل عرضه در این روش، تخم مرغ نطفه دار می باشد که قیمت بیشتری نسبت به تخم مرغ معمولی دارد

در این روش همچنین با خرید دستگاه جوجه کشی صنعتی یا دستگاه جوجه کشی خانگی و جوجه کشی از تخم های نطفه دار می توان به تولید انبوه جوجه های یک روزه پرداخت و آنها را به بازار عرضه نمود. محصولات گله های مولد باید سریعا بازاریابی شوند در غیر اینصورت یا غیر قابل استفاده بوده و یا اینکه هزینه های اضافی به دنبال دارند.

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» برخورداری از سنسور پیشرفته و با دقت بسیار بالا
» مناسب برای جوجه کشی از تخم مرغ بومی در ظرفیت کم
» بهره گیری از بدنه ی عایق و مقاوم و جلوگیری از هدررفت گرما و رطوبت
قیمت : ۳,۵۳۰,۰۰۰ تومان

در حقیقت جوجه های یک روزه و تخم های نطفه دار باید در مدت زمان بسیار کوتاهی به فروش برسند. چرا که تخم های نطفه دار بعد از گذشت یک هفته دیگر برای جوجه کشی مناسب نیستند و همچنین جوجه های یک روزه بعد از ۲۴ ساعت نیاز به تغذیه پیدا میکنند و باید برای آنها هزینه نمود.

ب) پرورش گله تخمگذار : در این روش معمولا نیمچه ها و یا جوجه های یک روزه خریداری می شوند و تا شروع دوره تخمگذاری برنامه غذایی و نوردهی خاصی برای آنها در نظر گرفته میشود. از آنجایی که تخم مرغ جزو مواد خوراکی پر مصرف می باشد، این روش بازاریابی راحت تری دارد و بیشتر مورد توجه افراد قرار میگیرد.

ج) پرورش گله گوشتی : در این شیوه نیز جوجه های یک روزه از هچری ها خریداری میشود و یا اینکه کارآفرین به کمک ماشین جوجه کشی اقدام به تولید انبوه جوجه های یک روزه و پرورش آنها می نماید. دوره پرورش گله های گوشتی کوتاه بوده و معمولا ۴۰ الی ۴۵ روزه میباشد. بازاریابی مرغ های گوشتی نیز تقریبا راحت می باشد و تقاضا برای آن همیشه در بازار وجود دارد.

از بین این ۳ روش برای افرادی که هیچ تجربه ای ندارند، پرورش مرغ بومی تخمگذار توصیه میشود. چرا که بازاریابی راحت تری دارد و میزان سرمایه اولیه مورد نیاز آن نیز کم بوده و در مقیاس های کوچک نیز می توان این کار را شروع نمود.

مهمترین تجهیزات و پیش نیازهای پرورش مرغ بومی تخمگذار

برای راه اندازی مزرعه پرورش مرغ بومی تخمگذار لازم است که برخی از تجهیزات را خرید نمایید. در این کسب و کار مهم ترین پیش نیازها تهیه یک سالن به همراه امکانات همچون برق و آب و گاز می باشد. سایر تجهیزات مورد نیاز نیز شامل سیستم گرمایشی و سرمایشی، سیستم تهویه، منبع آب، دانخوری و آبخوری، سیستم روشنایی و لانه تخمگذاری می باشد.

مهمترین تجهیزات و پیش نیازهای پرورش مرغ بومی تخمگذار

بیشترین هزینه مورد نیاز برای پرورش مرغ بومی تخمگذار متعلق به زمین مرغداری خواهد بود. اگر برای این منظور زمین و سالن در اختیار دارید، به سرمایه اندکی نیاز خواهید داشت. همچنین در این کسب و کار باید اندکی سرمایه ثابت نیز برای تأمین دان مرغ ها و  هزینه سوخت و برق و هزینه ای دارو در نظر بگیرید.

زمین : برای تهیه سالن پرورش مرغ بومی بیشتر افراد مناطق روستایی و دور افتاده را ترجیح می دهند که قیمت ارزان تری دارد. محل راه اندازی سالن پرروش مرغ بومی باید به دور از مناطق مسکونی باشد و با دیگر واحدهای پرورشی نیز فاصله کافی داشته باشد.

مجوز : برای مجوز گرفتن احداث سالن پرورش مرغ بومی تخمگذار باید حداقل جمعیت گله ۱۰۰۰۰ قطعه باشد. البته شرایط مجوز گرفتن در تمامی مناطق یکسان نیست. بیشتر مزارع پرورش مرغ بومی معمولا در مقیاس های کم و متوسط و بدون مجوز راه اندازی میشوند.

سیستم های کنترل دما و رطوبت و گاز آمونیاک

مرغ های تخم گذار برای تولید تخم نیاز به دما و رطوبت کنترل شده دارد و روزانه می بایست ۱۴ الی ۱۶ ساعت نور دریافت کنند. همچنین خوراک آنها به دلیل تولید مداوم تخم باید سرشار از کلسیم باشد. دان مرغ تخمگذار با دان مرغ گوشتی و یا مرغ های مولد فرق میکند.

در داخل سالن مرغداری باید از کنترلرهای دقیق جهت سنجش دما و رطوبت سالن استفاده شود. همچنین سنسورهایی نیز باید جهت بررسی غلظت آمونیاک و دی اکسید کربن در داخل سالن نصب شوند. لازم به ذکر است که گاز آمونیاک آزاد شده از فضولات مرغ ها و دی اکسید کربن ناشی از تنفس آنها به سرعت می تواند باعث خفگی و تلف شدن مرغ ها شود.

لانه تخمگذاری : یکی دیگر از لوازم بسیار مهم در داخل سالن پرورش مرغ بومی، لانه های تخمگذاری می باشد. برای این منظور نیز کشاورز می تواند از سبدهای پلاستیکی و یا چوبی استفاده کند و در داخل آنها نیز پوشال چوب قرار دهد.

سیستم گرمایشی و سرمایشی : سیستم گرمایشی مورد استفاده در سالن های مرغداری شامل انواع هیترهای کابینتی و جت هیتر، بخاری تابشی و مادر مصنوعی می باشد. سیستم های خنک سازی مرغداری نیز شامل انواع هواکش و فن مرغداری و سیستم های مه پاش و پد کولینگ است.

طول دوره پرورش مرغ بومی تخم گذار و مدت زمان بازگشت سرمایه

سن شروع تخمگذاری مرغ بومی تقریبا ۵ ماه می باشد. ولی این زمان ممکن است تحت تأثیر تحریک نوری کمی زودتر و یا دیرتر به عمل بیانجامد. اگر مرغ بومی زودتر تخمگذاری را شروع کند، تخم مرغ های تولید شده اندازه کوچکی خواهند داشت که این نوع تخم مرغ ها مورد پسند بازار نیستند و قیمت آنها نیز پایین می باشد.

همچنین اگر مرغ بومی دیرتر از ۵ ماه تخمگذاری را شروع کند هزینه دان آن بیشتر خواهد بود که این نیز به نوبه خود میزان بهره وری و سود نهایی را کاهش می دهد.

طول دوره پرورش مرغ بومی تخم گذار و مدت زمان بازگشت سرمایه

برای پرورش مرغ بومی تخمگذار لازم است که یا جوجه های یک روزه و یا اینکه نیمچه خریداری شوند. نیمچه به مرغی گفته میشود که نه جوجه بوده و نه به سن بلوغ و تخمگذاری رسیده است. خرید نیمچه ها هر چند که نسبت به خرید جوجه ها ارجحیت دارد ولی زیاد قابل اعتماد نیست و دقیقا نمی توان به سن مرغ و یا وجود بیماری در بین گله پی برد.

مرغ بومی بعد از رسیدن به سن ۵ ماهگی تخمگذاری را شروع می کند و در عرض ۲ الی ۳ ماه به اوج تخمگذاری خود می رسد. سپس تولید تخم کاهش پیدا میکند. مرغ های بومی تخمگذار معمولا تا سن ۱۷ ماهگی مورد پرورش قرار میگیرند و بعد از آن درصد تخمگذاری آنها کاهش پیدا میکند.

بنابراین دوره پرورش مرغ بومی تخمگذار از ابتدای یک روزگی، حداکثر ۱۷ ماه خواهد بود. البته این مدت زمان را می توان با خرید نیمچه های ۴۵ روزه به ۱۵.۵ ماه رساند.

فضای مورد نیاز برای مرغ بومی تخمگذار

جوجه ها و نیمچه ها در ابتدا نیاز به فضای کمتری دارند ولی زمانیکه مرغ بومی به سن تخمگذاری می رسد باید فضای کافی در اختیار داشته باشد. همچنین در داخل سالن باید فضای کافی برای آبخوری و دانخوری و سیستم های گرمایشی و لانه تخمگذاری نیز در نظر گرفته شود. بعنوان مثال در یک سالن به متراژ ۴۰ متر مربع حداکثر ۲۰۰ قطعه مرغ بومی قابل پرورش است. البته باید یک انباری کوچک  نیز برای نگهداری دان مرغ ها در نظر گرفته شود.

پرورش مرغ بومی در فضای باز 

اگر قصد پرورش مرغ بومی در فضای باز در مقیاس کوچکتر را دارید این امکان برای پرورش دهنده فراهم است چنانچه قصد دارید در مقیاس بزرگتر اقدام به پرورش در فضای باز کنید متاسفانه با مشکلاتی روبرو خواهید شد زیرا این کار نیاز به داشتن سالن جوجه کشی، سالن نگهداری مولدها، تجهیزات، سیستم تولید دان و… است که تمامی موارد نام برده شده مستلزم داشتن سرمایه است. 

لازم به ذکر است برای پرورش طیور بومی و مرغ محلی باید تعداد مناسبی آبخوری و دانخوری، فضای سرپوشیده و یا سالن برای نگهداری، بستر مناسب و… وجود داشته باشد.

طرح توجیهی پرورش مرغ بومی تخمگذار

طرح توجیهی ارائه شده برای پرورش ۱۰۰۰ قطعه مرغ بومی تخمگذار می باشد و حداقل بازدهی تولید در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه قیمت لوازم مرغداری مورد نیاز برای این کسب کار تحت تأثیر نوسانات ارزی می باشد میانگین قیمت ها در نظر گرفته شده است.

توجه کنید که هزینه ها برای مرداد ۱۳۹۹ می باشد

جدول سرمایه اولیه مورد نیاز:

ردیف تجهیزات مورد نیاز تعداد قیمت واحد (تومان) قیمت کلی (تومان)
۱ سیستم سرمایشی و گرمایشی، منبع آب، دانخوری و آبخوری، روشنایی، سیستم تهویه، لانه تخمگذاری، کنترلر دما و رطوبت ۲۰ الی ۳۰ میلیون ۲۰.۰۰۰.۰۰۰
۲ نیمچه ۴۵ روزه تخمگذار ۵۰۰ ۲۵.۰۰۰ ۲۵.۰۰۰.۰۰۰
جمع کل ۴۵.۰۰۰.۰۰۰

جدول هزینه های اولیه تا رسیدن نیمچه ها به سن تخمگذاری

ردیف عنوان مقدار (تومان)
۱ هزینه دان مورد نیاز تا رسیدن نیمچه ها به سن تخمگذاری ۳۱.۵۰۰.۰۰۰
۲ هزینه واکسیناسیون تا سن ۵ ماهگی ۲.۰۰۰.۰۰۰
۳ هزینه سوخت و آب و برق و گاز هر دوره تا سن ۵ ماهگی با احتساب ماهانه ۲۰۰.۰۰۰ تومان ۷۰۰.۰۰۰
جمع کل ۳۴.۲۰۰.۰۰۰

هر نیمچه مرغ بومی از سن ۴۵ روزگی تا سن شروع تخمگذاری (۵ ماهگی) به طور متوسط ۹ کیلو گرم دان مصرف میکند که با میانگین هزینه هر کیلو دان مرغ تخمگذار نیز ۳.۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

سرمایه لازم جهت شروع کار نیز از مجموع دو جدول بالا به دست می اید که برابر است با :

۴۵.۰۰۰.۰۰۰+ ۳۴.۲۰۰.۰۰۰ = ۷۹.۲۰۰.۰۰۰ تومان

بنابراین سرمایه اولیه مورد نیاز برای پرورش ۱۰۰۰ مرغ بومی تخمگذار به شرط در اختیار داشتن زمین برابر با ۷۹ میلیون تومان خواهد بود.

قیمت تمام شده هر مرغ نیز تا قبل از تخمگذاری تقریبا ۵۹.۲۰۰ تومان خواهد بود که از مجموع جدول شماره ۲ بعلاوه هزینه کلی پرداخت شده برای خرید ۱۰۰۰ نیمچه و تقسیم آن بر ۱۰۰۰ به دست می آید.

جدول هزینه های ماهانه دوره تولید

ردیف توضیحات هزینه (تومان)
۱ هزینه ماهانه دان مورد نیاز ۱۰.۱۵۲.۰۰۰
۲ هزینه سوخت (برق، آب و گاز) ۲۰۰.۰۰۰
۳ هزینه واکسن و دارو ۳۰۰.۰۰۰
۴ هزینه ۶ درصد تلفات حین پرورش ۲.۲۹۱.۰۰۰
۵ استهلاک مرغ ۲.۴۲۵.۰۰۰
جمع کل ۱۳.۳۰۸.۰۰۰

هر مرغ بومی از شروع تخمگذاری تا پایان دوره روزانه ۱۲۰ گرم و ماهانه ۳۶۰۰ گرم معادل ۳.۶ کیلوگرم دان مصرف می کند. با احتساب هزینه متوسط هر کیلو دان از قرار ۳۰۰۰ تومان، هزینه دان ماهیانه هر مرغ ۱۰.۸۰۰ تومان خواهد بود.

با در نظر گرفتن ۶ درصد تلفات نیز ۴۷۰ قطعه مرغ باقی خواهد ماند. بنابراین هزینه ماهیانه دان تمام مرغ ها باقی مانده جمعا ۱۰.۱۵۲.۰۰۰ تومان خواهد بود.

هزینه تلفات نیز بر اساس قیمت تمام شده هر مرغ و طول دوره که ۱۵.۵ ماه می باشد، حساب شده است.

لازم به ذکر است که مرغ های تخم گذار بعد از پایان دوره با قیمت ارزان تری به بازار عرضه میگردد که این قیمت بسیار پایین تر از قیمت تمام شده مرغ می باشد. بنابراین هر ماه مرغ تخمگذار استهلاک قیمت خواهد داشت که در جدول بالا مجموع استهلاک قیمت ماهیانه ۱۰۰۰ قطعه مرغ بومی تخمگذار لحاظ گردیده است. متوسط استهلاک هر قطعه نیز تا انتهای دوره ۴۰.۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

جدول پیش بینی سود

میانگین تولید مرغ های بومی معمولا بین ۶۵ الی۷۵ درصد می باشد و در خوشبینانه ترین حالت هر مرغ بومی تا پایان دوره ۲۷۰ عدد تخم میگذارد. در این جدول راندمان تولید ۷۴ درصد و قیمت هر عدد تخم مرغ نیز ۸۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

ردیف توضیحات مبلغ (تومان)
۱ فروش فله ای (۳۰×۸۰۰×۴۷۰×۱۲×۷۴%) ۲۰۰.۳۰۰.۰۰۰
۲ فروش به صورت بسته بندی

(۳۰×۹۶۰×۴۷۰×۱۲×۷۴%)

۲۴۰.۰۰۰.۰۰۰
۳ فروش با بسته بندی حرفه ای

(۳۰×۱۲۵۰×۴۷۰×۱۲×۷۴%)

۳۱۵.۰۰۰.۰۰۰
۴ مجموع هزینه سالانه تولید ۱۵۹.۰۰۰.۰۰۰
۵ سود سالیانه خالص از فروش فله ای ۴۱.۰۰۰.۰۰۰
۶ سود سالیانه خالص از فروش بسته بندی ۸۱.۰۰۰.۰۰۰
۷ سود سالیانه خالص از فروش بسته بندی حرفه ای ۱۵۶.۰۰۰.۰۰۰

نوشته های مشابه

‫۱۲۰ دیدگاه ها

  1. سلام من موندم خرید و فروش تخم مرغ بهتره یا مرغ مولد بگیرم تخم مرغامو بفروشم.یه حدود میدین چند میخرین تخم مرغ رو از تولید کننده و چند میفروشین که دستمون بیاد؟

    1. سلام دوست عزیز
      یه سرچ بزنید تو گوگل قیمت تقریبی میاد دستتون

  2. سلام.
    آیا از یونجه میشه برا خوراک مرغ تخمگذار استفاده کرد؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله هم برای تخم هم سلامتیش موثره میتونید بدین

  3. با عرض سلام و ادب خدمت ادمین محترم که با صبر و حوصله به پرسش های دوستان عزیز پاسخ می دید
    بنده یه دستگاه دست ساز درست کردم و از ترموستات و کنترل کننده رطوبت sht20 استفاده کردم و واسه رطوبت یه رطوبت ساز التراسونیک گذاشتم داخلش . دما رو هم با یه لامپ رشته ای ۱۰۰ تامین میشه که البته به ترموستات وصله و دما که بالاتر بره خاموش میشه و پایین که میاد روشن میشه
    از یه فن کامپیوتر هم به عنوان فن سیرکوله استفاده کردم که دما و رطوبت رو توی همه جا یکسان کنه
    روز ۲۹ اسفند ۳۰ تا تخم نطفه دار داخلش گذاشتم و دستگاه رو روشن کردم
    ۶ فروردین هم نطفه سنجی کردم . همشون رگ داشتن
    ۲۰ فروردین قرار بود به دنیا بیان
    اما امروز که ۲۱ فروردین هست هنوز هیچ خبری نیست . هیچ صدایی هم نمیدن
    چیکار کنم ؟
    لطفا زودتر بهم جواب بدید
    قبلا و قلبا نهایت سپاس و تشکر رو دارم

    1. سلام محمد عزیز
      مشکلی نیست تا روز ۲۵ ام جوجه کشی صبر کن
      اینکه تخم زود بدنیا بیاد یا نه در وحله ی اول به تازه بودن تخم ها بستگی داره
      سعی کن در دوره ی هچ اصلا درب رو باز نکنی و درب بسته باشه

  4. با سلام . آیا پرورش مرغ از جوجه کشی تا تولید تخم رو به عنوان شغل دوم پیشنهاد میکنید ؟؟؟ فقد مکانش موجوده نه تجربه و نه سرمایه زیاد

    1. به عنوان مرغ بومی به شرطی که مکان و شرایط لازم رو داشته باشید پیشنهاد میشه
      اگر می خواهید مکان اجاره کنید و هزینه دان زیاد بپردازید، ممکن که صرفه نداشته باشه

  5. سلام با توجه به گرانی جیره مرغ و شاید کمبود آن الان می توان کار تولید را انتخاب کرد

    1. سلام
      سرمایه کم بعیده بشه کاری کرد
      سرمایه زیاد ولی حتما میشه

  6. سلام ببخشید ما چه گونه می توانیم بفهمیم مرغ مان تخم دارد یا نه

    1. سلام منظورتون رو واضح بنویسید . مرغی که بخواد تخم بذاره سر. صدای زیادی داره .

  7. سلام خسته نباشید .این هزینه رو یک بار دیگه با تولید و قیمت بروز حساب میکنید ؟

  8. سلام خسته نباشید برای راه اندازی یک مینی سالن ۲۴ متری چقدر هزینه تجهیزات می شود؟ چند عدد جوجه-نیمچه و مرغ تخگذار میتوان نگهداری کرد؟و اینکهخ آیا می صرفه با این قیمت دان؟

    1. سلام می دونید که قیمت ها دائما تغییر میکنه و نمیشه دقیق گفت چقدر هزینه نیازه، باید یه پلان آماده کنید اعم از تجهیزات مورد نیاز و قیمت دان و قیمت نیمچه و پیش بینی تعداد تولید و فروش که در این صورت میشه حساب کرد که می صرفه یا نه. این سوال شما چیزی نیست که در یک کامنت بشه توضیح داد. توصیه میشه با یک مهندس فعال در این حوضه حضورا مشورت کنید.

      1. با وجود گرانی دان مرغ داری های پرورش مرغ چه کاری می کنند که برایشان به صرفه است

        1. مرغداری اگه منصف باشه باز دان رو تهیه میکنه و به پرندش میده ولی اگه منصف نباشه به پرندش غذایی میده که فقط وزن بگیره !

  9. سلام من مکانی به متراژ ۴۰ متر مربع دارم، چند قطعه مرغ و چقدر سرمایه لازم دارم تا شروع کنم و اگه درست پیش برم به طور معمول چقدر سود ماهیانه بهم میرسه

    1. برای سود و سرمایه باید برآورد هزینه و پیشبینی فروش و در نتیجه درآمد کنید. سوالتون طوری نیست که تو دو خط توضیح داد بهتره با یک متخصص این حوضه مشاوره کنید. و مساحت برای مرغ با مساحت برای جوجه و نیمچه فرق داره. مقاله زیر رو مطالعه کنید.
      رهنمای پرورش مرغ بومی

  10. سلام برای پرورش ۲۰۰۰مرغ تخم گذار چقد سرمایه لازم و مکان سر بسته هم دارم و در وسط روستا هم هست آیا میشود

    1. با توجه به نوسان قیمت ها برای دان و تجهیزات و بعضی خدمات باید یک لیست از تجهیزات و هزینه ها تهیه کرده و برآورد قیمت کنید.

  11. باسلام ..من زمین واتاق برای پروش مرغ دارم ولی وسط روستاهست ودوروبرمون خونه عستش آیا میتونم اینجا را انتخاب کنم آیا بوی ذل مرغ مرغ را اذیت نمیکنه که باعث اعتراضشون بشه یا خیر ؟

  12. سلام میحاستم دخل و خرج جوجه ریزی یه مرغداری ۲هزارتایی پکان و وسیله اینا موجود دارم فقط قیمت و جوجه و دان و این ک چقد دان مصرف میشه و دارو قیمتهاش میخام بدونم

    1. در این مورد با عرضه کنندگان دان طیور و دامپزشک مشورت داشته باشید

  13. سلام من یه مرغ و خروس سه ماهه دارم که تو بالکن نگهداری میکنم ، چکار کنم زودتر تخم بزارن ؟

    1. به نظرم بالکن مکان خوبی برای نگهداری اونا نیست چون بوشون هم شما و هم همسایه ها رو احتمالا اذیت کنه
      بهتر که در یک حیاط و یا انباری نگهداری کنید
      تغذیه کافی داشته باشن و محیط شون اروم و بدون استرس باشه
      برای مرغ حتما لانه با پوشال نرم درست کن

  14. سلام اگر ۲۰تا خروس پرورش بدم به ازای هر خروس چند گرم باید دان مصرف نمود

    1. بستگی به سن خروس داره
      معمولا بین ۶۰ الی ۹۰ گرم دان در روز

  15. درود بر شما
    اشتباهات فنی و محاسباتی بسیاری در این طرح وجود داره . به هیچ عنوان منبع مطمئنی براب ارزیابی این حرفه نیست. برقرار باشید

    1. به دلیل قدیمی بودن مقاله ، عددها درست نیستند و به زودی اپدیت خواهند شد
      در مورد اشتباهات فنی ممنون میشیم اشتباهات رو متذکر بشید تا اصلاح کنیم

  16. سلام خسته نباشید من میخوام ی گله ۱۰۰۰تایی مرغ تخم گذارم پرورش بدم تو روستا زمین دارم ولی زیاد اشنایی با مبحث پرورش مرغ ندارم اگه مشاور دارید یا واقعا کسی هست بتونه کمکم کنه ممنون میشم هدف من اشتغالزایی و درامد هست شماره تماس من ۰۹۰۵۷۵۵۰۷۰۵

  17. سلام استاد وقتتون بخیر🌹 ،من میخوام مرغ محلی تخم گذار بخرم یعنی ۵ ماهه بخرم برای شروع تخم گذاری این ب صرفه هست یا این ک جوجه کوچک ۴۰ روز بگیرم خودم برسونمش ب مرحله تخم گذاری ،،ببخشید یه سوال دیگه واسه مکان مرغ تخم گذار ب نظر شما مکان اگه نزدیک شهر باشه بهتره یا این دور از شهر ،من روستا هستم اونجا زمین دارم ولی یکم از شهر دور هست بنظرتون میصرفه برام بااین هزینه ها ،،ممنون

    1. اگر هزینه رفت و امد زیاد باشه ، ممکن باعث بالا رفتن قیمت تمام شده دان و سایر تجهیزات بشه
      اگر به گاز شهری دسترسی ندارید باید از گازوئیل برای گرم کردن مرغداری استفاده کنید
      با توجه به اینکه هدف تون نگهداری مرغ تخم گذار هستش، بنابراین خرید مرغ ۵ ماهه بهتر خواهد بود، اما در نظر داشته باشید که قیمت بالاتری نسبت به جوجه های ۴۰ روزه خواهد داشت
      اما اگه می تونید به شکل ارزان و حتی رایگان ،مرغ ها رو تغذیه کنید، بنابراین خرید جوجه ۴۰ روزه بهتره چون مجبور به پرداخت هزینه زیاد برای خرید مرغ ۵ ماهه نخواهید بود.

  18. سلام ، از کارشناس محترم سوال داشتم :
    بنده میخوام ۲۰ مرغ پرورش دهم ، به نظر شما نسبت به سود و هزینه هاش خوب تر است ، یعنی از بس هزینه هاش برمیاد .
    متشکرم از شما

    1. اگر با مواد غذایی خانگی و ته ماند غذاهای خانه و علوفه و سبزیجات تغذیه بشه ، هزینه پرورشی خیلی کمی خواهد داشت.

        1. راندمان قابل توجه برای چی دقیقا ؟ هر چقدر تعداد پرنده کم باشه ، سود کمتره
          هر چقدر غذا کیفیتش پایینتر باشه ، سرعت رشد و کیفیت رشد کمتره

  19. سلام
    این محاسبات اشتباه است لطفا دوباره تجدید نظر شود
    متشکرم
    فروش فله ای (۳۰×۸۰۰×۴۷۰×۱۲×۷۴%) = ۱۰۰۱۶۶۴۰۰تومان
    فروش به صورت بسته بندی (۳۰×۹۶۰×۴۷۰×۱۲×۷۴%) = ۱۲۰۱۹۹۶۸۰تومان
    فروش با بسته بندی حرفه ای (۳۰×۱۲۵۰×۴۷۰×۱۲×۷۴%) = ۱۵۶۵۱۰۰۰۰تومان

  20. سلام مرغ محلی وقتی به مرحله تخمگذاری برسددرسال چند تا تخم میذارد .به نظر شما پرورش مرغ محلی با۱۰۰۰تاصرفه اقتصادی دارد.ممنون ازشما

    1. اگر غذا رو با هزینه کم تهیه کنید و محل پرورش شون کاملا تمیز و بهداشتی باشه که از تلفات جلوگیری کنید و واکسن های لازم رو به موقع بزنید، بله صرفه اقتصادی خواهد داشت.

  21. سلام مرغ محلی وقتی به مرحله تخمگذاری برسددرسال چند تا تخم میذارد

    1. بستگی به نژاد و شرایط نگهداری و تغذیه داره
      معمولا بین ۱۰۰ الی ۳۰۰ تخم

    1. اگر شرایطش جور باشه و محیط ارومی داشته باشن کرچ میشن
      می تونید اطلاعات بیشتر رو از پرورش دهنده هاشون بپرسید.

  22. سلام باید تخم ها تکون بدی آروم اگه داخل تخم ها تکون خورد لق شده دیگه فایده نداره راه دوم: وقتی هوا تاریک شد یک چراغ دستی روشن کن و تخم را بزار روش اگه داخل جوجه باشه معلومه اگه نباشه هم معلومه ا

    1. سلام
      تکون دادن تخم ها کار نادرستیه و ممکنه باعث شک به نطفه بشه (اگه سالم باشه توش)
      مورد دوم یعنی نطفه سنجی بهترین روش هست

  23. سلام میخام ی گله۱۰۰۰ تایی بزنم به چی وچقد سرمایه نیاز دارم

  24. سلام ببخشید من پرسیده بودم که به جوجه یک هفته ای نون خشک میتونم خورد کنم بریزم

    1. سلام
      به همه ی پرسش ها جواد داده میشه ، باید یادتون نگهدارید که چه پستی پرسیدید
      نون خشک فایده ای برای پرنده ها نداره بهتره جیره مخصوص بگیرن

  25. سلام. من الان دارم ولی اصلا برام به صرفه نیست گندم شده کیلویی ۶ هزار تخم مرغ ها رو هم بیشتر از ۱۵۰۰ نمیخرن قبلا خوب بود الان دیگه نه

  26. سلام . مرغ ما ۳ تا جوجه داده الان ۲۵ روز شده ولی ۲ تا تخم دیگه مونده و روی اونها میخوابه . امکان جوجه شدن اون دوتا تخم هست ؟ و چجوری باید نطفه سنجی کنیم ؟

    1. سلام باید تخم ها تکون بدی آروم اگه داخل تخم ها تکون خورد لق شده دیگه فایده نداره راه دوم: وقتی هوا تاریک شد یک چراغ دستی روشن کن و تخم را بزار روش اگه داخل جوجه باشه معلومه اگه نباشه هم معلومه

  27. سلام من ۳تا جوجه محلی دارم تازه از تخم بیرون اومدن بعد انگار این هارو تو حموم گذاشتیم دو نفر رفته بودن حموم روش هم چادر انداخته بودیم فردا که بیدار شدیم دیدیم دو تا جوجه نمی تونن رو پاهاشون وایستن دارن بد تر میشن انگار یکم پاهاشون داره کبود میشه یک جوجه خیلی جیک جیک می‌کنه هی سعی می‌کنه رو داعش وابسته ولی نمیتونه لطفاً کمک کنید لطفاً زودتر جوابم رو بدین ازتون ممنون میشم تو رو خدا به خاطر جوجه ها😭😭😭😭😭

    1. احتمال شکستگی پا هست
      باید به دامپزشک مراجعه کنید تا اتل بندی کنن
      جوجه ها رو حتما زیر لامپ رشته ای نگهداری کن و از اب و دان کافی استفاه بشه
      اخه حموم جای نگهداریه 🤦‍♂️

    2. اخه لامصب تو که جاشو نداری واسه چی میری جوجه میگیری حموم اخه بعد خودتون هم میرین حموم تو که شرایط شو نداری جوجه نخر اون جوجه باید زیر لامپ مادر باشه نه تو حموم

  28. ب نسبت سود هم چند برابر میشه شما فقط اینو در نظر بگیر ک چرخه ی تولید مملکت رو ب دست اجنوی نمیدی و ایران رو با دستای خودمون دوباره میسازیم

  29. دلم میخاد وسط پارکینگ یه لونه بزرگ بزارم بس که خوب و جذاب تضیح دادین. سپاس

  30. سلام وقت بخیر اطلاعات خوب بود ولی این مقاله برای زمانیه که تخم مرغ محلی ۸۰۰ تومن بود الان تخم مرغ ۳هزارتومنه و گندوم کیلوی ۱۰ هزارتومن لطفا قیمت ها و اعداد ارقام رو بروز بفرماید

    1. با تشکر از اطلاع رسانی
      به زودی به روز رسانی خواهد شد

      1. سلام برای اینکه مرغ محلی کرچ شود چی کار کنم باید چی بدهم تا کرچ شود

        1. باید اشیانه نرم و گرمی داشته باشه
          محلی که توش قراره کرچ بشه باید کاملا اروم و بدون سر و صدا و استرس باشه
          محل نگهداری مرغ رو حتما با بخاری یا لامپ مادر مصنوعی گرم کن

        2. سلام جسارتن من میخوام تو قفس در حیاط تعدادی مرغ تخم گذار پرورش دهم هم بخاطر سودش هم کمی تجربه که بعدا بتونم با امکاناتو مکان بهتر پرورش دهم ممنون میشم ک یکم راهنماییم کنین

        3. سلام وقت بخیر ضریب تبدیل مرغ بومی چگونه است؟

  31. درود برشما نظرات وتوضیحات خوبی دادید.اگر از معایب ومشکلات کار هم توضیحاتی میدادید عالی بود

    1. مهم ترین مشکلات پرورش مرغ ، تلف شدن جوجه ها هستش که با مراقبت و دارو دادن و اب و غذای درست می توان از تلفات انها جلوگیری کرد.
      برای فروش هم به روش های مختلفی می تونید اقدام کنید.

  32. سلام من٣ تا جوجه مرغ دوماهه دارم و تو باغچمون درخت انار كاشتيم و بعضي مواقع از برگاي درخت ميخورن ميخواستم بدونم براشون مشكلي پيش نمياد؟

    1. بهتر که قبل از دادن برگ ، بهشون پودر ذرت و گندم و سویا و …. رو بدید تا سیر بشن
      اگر بعدش برگا ها رو دادید و خوردن یعنی به مزاجشون خوب اومده و از سر گرسنگی برگا رو نخوردن
      و می تونید ادامه بدید، فقط برگ ها رو از قبل به خوبی بشویید تا مواد شیمیایی یا الاینده ای روش نباشه

  33. سلام خداقوت ۲ تا سوال داشتم اول اینکه عمر مفید مرغ تخمگذار محلی چند ساله و بعد چند سال دیگه باید جایگزین بشه و دوم اینکه وقتی سنشون میره بالا راهکارش چیه باید مثل مرغ گوشتی سرشون بریده شه یا نه؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام
      بستگی به نژادش داره ولی حداکثر تا ۴ یا ۵ سال هم شنیدم که نگه میدارن
      کیفیت گوشتش میاد پایین وقتی سنش میره بالا ولی راهکار دیگه ای جز ذبح پرنده وجود نداره

  34. سلام متوجه نشدم با ۱۰۰۰ قطعه مرغ حساب کردید یا ۵۰۰ تا؟؟؟ بعضی جاها ۱۰۰۰ گفتید بعضی دیگر ۵۰۰!!!

    1. سلام
      یه جا فقط در داخل جدول نیمچه ۴۵ روزه قسمت ۵۰۰ قطعه رو اوردیم ، که اگه ضربدر ۲ کنید میشه هزار تا !
      موفق باشید

  35. سلام دوست عزیز مطالبت مفید بود اما فکر کنم قیمت هات یکم متفاوت باشن، مثلا دان کیلویی ۳۰۰۰ یا ۳۵۰۰ تومن دیگ وجود نداره، الان حداقل کیلویی ۸۰۰۰ تومن هست

    1. سلام
      بله فرمایش شما درسته ، قیمت ها افزایش داشته ، پست برای دو سال پیشه تقریبا
      سعی میکنیم اپدیت کنیم
      موفق باشید

  36. سلام.
    یه سایتی هست که گفته برای اموزش ۲ ملیون تومن میگیره که آموزش پرورش مرغ محلی رو میده. این درسته یا دارن کلاهبرداری میکنن؟

    1. سلام
      به نظر من اموزش های همین سایت و سایت های دیگه رو بخونید کلی اطلاعات به دست خواهید اورد
      ویدیوهای اموزشی یوتیوب و اپارات هم می تونه کمکتون کنه
      اگر سوالی هم داشتید می تونید از پرورش دهنده های مرغ بپرسید.
      به جای اینکه این دو میلیون رو بدید امورش بخرید
      چند تا جوجه و مقداری دان بخرید و کار رو شروع کنید.

  37. سلام ، یک زیر زمین به متراژ ۷۰ متر دارم ،ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید
    در ضمن بنده علاقه ی زیادی به پرورش این پرنده دارم

    1. با اماده کردن محیط و خرید جوجه مرغ می تونید کارتون رو شروع کنید
      البته استفاده از تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی هم برای تهیه جوجه ها به صرفه خواهد بود.
      حتما مقالات این سابت رو بخونید تا اطلاعات خودتون رو ببرید بالا
      لیست مقالات پرورش مرغ

  38. با سلام بسیار عالی و مفید وکاربردی بود من از کارشناس ادمین سپاسگزارم.

  39. سلام
    سوالم اینه که میشه نزدیک محل سکونت خود زد، یعنی بالا پشت بوم. مثلا تعداد ۱۰۰۰تا، بخاطر بو فضله هامیگم، بعدشم فروختن تخم ها هم سختی خودشو داره که من اصلا نمیدونم چجوری میشه فروحت، من کرج هستم با تشکر

    1. ۱۰۰۰ تا خیلی زیاد
      باید حتما سالن داشته باشید
      غیر ممکن این کار ،
      ولی ۴ یا ۵ تا رو میشه پرورش داد.

  40. سلام وقتتون بخیر خیلی از مطالبتون استفاده کردم
    من تو روستا زندگی میکنم یه سری چیزها هست درمورد مرغ محلی که ممکنه رفقای شهر نشین ما ندونن و گفتنشون خالی از لطف نیست شاید کمکی بشه به تصمیم گیری درست اگر توی حرفام مشکلی یا اشتباهی بود ادمین میتونه تصحیح کنه
    درمورد خوراک،مرغ محلی مثل مرغ صنعتی با ارز معذرت سوسول نیست هرچی بدی میخوره اینکه میگم هرچی علف هم خورد کنی بندازی جلوش بازم میخوره
    درمورد سالن برای یک ماه اول نیازه تا نقش مادر رو براشون ایفا کنیم و حواسمون به گرم بودنشون باشه
    اما کسایی که نمیخوان هزینه ی سالن و این داستان ها رو بدن یه زمین ۳۰۰متری داشته باشن که دیوار کشی باشه و اول بهار دقیقا همین روزهایی که توش هستیم از ۱۵الی ۱۶ فروردین اقدام به جوجه کشی توسط دستگاه ها بکنن (توی ۳۰۰متر ۲۰۰۰تا میتونن پرورش بدن) بعد که جوجه ها سر از تخم در بیارن شده وسطای اردیبهشت و دیگه هوا گرم شده و این این پنج ماه رو تا به بلوغ برسن به سلامت رد میکنن
    و بعد میشه ازشون تخم گرفت در ضمن نیاز به نوردهی نیست خود مرغ فقط شکمش رو سیر نگهداری مرتبا هر روز برات تخم میزاره به شرطی که به ازای هر ده تا مرغ یک خروس هم داشته باشی که توی ۲۰۰۰تا ۱۸۰۰تاش برات مرغ میشن و روزی ۱۸۰۰ تا تخم نطفه دار بهت میدن که ماهی ۵۴هزارتا تخم نطفه دار میشه که ۲۱۰۰تومن هر تخم قیمتشه و ماهی ۱۱۳.۴۰۰.۰۰۰ تومن(به شرط داشتن بازار فروش و خریدار) بهت میده
    از نیمه ی دوم تا پایان سال ۶۸۰.۴۰۰.۰۰۰ بهت سود میده
    تازه بعدش میتونی میتونی مرغ هات رو تعویض کنی و دوباره این پروسه تخم ریزی توی دستگاه و جوجه کشی فروردین رو شروع کنی و دوباره همین روند رو تکرار کنی
    البته باید سرمایه ی اولیه برای سیر کردن شکمشون رو هم داشته باشید اون علف گفتنم برای نشون دادن تنوع غذایی مرغ هست خواستم بگم درگیر گندم و این داستانا نیست فقط برنج نون خیس خورده ارزن هرچیزی که فکرش رو بکنید میخورن حتی جک و جونور هم میخورن
    امیدوارم حرفام به دردتون خورده باشه

    1. سلام ممنون عالی بود. منم گیلان هستم فومن در روستا. زمین دارم زیاد. ۴۰۰ متر و ۱۵۰۰ متر و ۳۰۰۰ متر. ولی نمیدونم چی پرورش بدم بهتره؟ مرغ محلی اردک محلی غاز اردک اسراییلی یا شترمرغ یا گل و گیاه یا چی؟

      1. همه اینا رو می تونید انجام بدید اما علاقه و سلیقه خودتون رو هم در نظر بگیرید.

    2. سلام فرمودین ک غدای مرغ مولو و گوشتی با مرغ تخم گذار فرق میکنه کاش هرکدام را توضیح میدادین

      1. در غذای مرغ تخم گذار مقدار چربی کمتر و پروتئین و کلسیم بیشتری وجود داره
        بهتر که جیره غذایی استاندارد رو از مغازه های فروش مواد غذایی دام و طیور خریداری کنید.

    3. سلام
      میشه بگی اگه تخم مرغ نطفه دار نخواهیم ، باز هم خروس لازمه؟

      1. نه نیازی نیست مرغ ها بدون وجود خروس هم می تونن تخم بذارن

  41. برای کسی که مکانی را اجاره کند(به دور از محل سکونت خود) و کسی را هم استخدام کند که هم مواظب مرغها باشد که دزد نبرد و هم به مرغها غذا و آب بدهد هزینه ها شاید حتی بیشتر از درآمد و سود می شود. آیا درست می گویم؟ تازه حالا حساب کنید این شخص وام هم از بانک گرفته باشد. راستش داشتم به این موضوع فکر می کردم که یک خانه قدیمی که آب و برق و گاز داشته باشد را اجاره کنم و تعدادی مرغ(چه تخم گذار و چه گوشتی) بومی یا اردک خارجی در آن پرورش بدهم مثلاً ۴۰۰ قطعه و بعد از ظهرها بروم و به آنها آب و غذا بدهم. البته صبح ها هم پسرم همراه همسرم بروند و به آنها سر بزنند و آب و غذا بدهند(شبها هم کسی آنجا نباشد). آیا به نظر شما می صرفد که مکانی را اجاره کنیم و مرغ بومی پرورش بدهیم(با فرض اینکه از بسیج اقتصادی وامی هم گرفته باشیم؟)

    1. سلام
      بستگی به میزان سرمایه گذاری داره ، دقیق نمیشه گفت همش هزینه میشه ، ممکنه هزینه ی اولیه بالا باشه
      نگهداری از طیور فقط دون و غذا نیست باید بیشتر بررسی کنید محل نگهداری رو و همینطور شرایط نگهداری تجهیزات تهویه و سرمایش و گرمایش مورد نظر و …
      موارد گفته شده رو کامل بررسی کنید و هزینه ها رو بسنجید
      نمیشه همینجوری گفت که به صرفه نیست چون اگه هزینه ی کرایه و رفت و امد کم باشه و وام هم کم بهره باشه و در کنارش امکان فروش مناسب محصولات مهیا ، میشه به پرورش فکر کرد

    2. دوست عزیز اگر درست و اصولی اموزش ببینی و راهنمایی حتما سود خوبی برداشت میکنی خ

  42. درودبر شما،من مطالب بالا را خواندم ،اگر بخواهم برای ۱۰۰۰ عدد یک سالن ۲۵۰متری درست کنم،دستکم صدمیلیون میخواد برای ساخت،به غیر از زمین،با احتساب هزینه های بالا که شما گفتید،چیزی حول حوش ۴۰۰میلیون تومان حداقل میخاد با این سود سالیانه که گفته شد و زحمت زیادی که داره،به نظر شما که تجربه زیادی دارید ،کار خوبی محسوب میشه؟

    1. سلام
      در حال حاظر با توجه به عدم وجود سازوکار مشخص برای تهیه نهاده های دامی ، به نظر من خیر ! چون بالاخره مجبورید مقداری از جیره رو از بازار با قیمت گزاف بخرید و شرایط فروش و … هم که مشخص نیست !

    2. سلام حامد هستم میخوام با۵۰۰ تا شروع کنم ۴۰۰ متر جا دارم.خوراک هم آماده کردم.قبل از آوردن مرغ ها باید اونجارو ضد عفونی بکنم یا نیازی نیست.درضمن میخوام نیمچه بگیرم که فقط تخم مرغ برای مصرف بده.چند ماه بعد از به تخم اومدن باید ضبحشون کنم که گوشتشون بدرد بخوره

      1. حتما باید قبل از ورود پرنده ها ، سالن و تمام تجهیزات رو ضد عفونی کنی و از سالم بودن پرنده ها هم مطمئن شو و با مشورت یک دامپزشک واکسن ها رو بزن تا دچار بیماری نشن
        معمولا بعضی از پرورش دهنده ها به محض رسیدن به دوره پر ریزی ، مرغ ها رو به کشتارگاه میفروشن اما بعضی ها هم هستن که از دوره تولک دوم هم برای تخم گذاری استفاده می کنن و تا یک سال از مرغ ها برای تولید تخم استفاده می کنن

  43. سلام. ۴۱ میلیون سود در یک سال؟ این که خیلی کمه. کارمند ساده برای ۸ ساعت کار بی دغدغه، در سال ۶۰ میلیون درامد داره که!!ولی من فکر میکردم پرورش مرغ و تخم مرغ خیلی سود بیشتری داشته باشه. ممنون

    1. سلام
      ما حداقل ها رو در نظر گرفتیم ، درامد خیلی بیشتر میشه

  44. سلام
    من میخوام تخم مرغ تولید کنم
    ممنون میشم شماره تماس بدید
    برای مشاوره و شرکت در دوره آموزشی

    1. سلام دوست عزیز
      ما دوره اموزشی برگزار نمی کنیم ، می تونید مقالات سایت رو مطالعه کنید تا اطلاعات خود را در این باره افزایش بدید

  45. سلام من تازه کارم و میخوام با ۳۰ تا مرغ شروع به کار کنم چه نژادی پرورش بدم خوبه

    1. مرغ مرندی رو توصیه می کنیم
      اگر مرغ تخم گذار می خواهید لگهورن رو توصیه می کنیم

  46. با سلام
    جالب بود و جالبتر اینکه هزینه ها و ضرر ها را به خوبی بیان شده است.
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋