آموزش جامع نگهداری و پرورش مرغ در خانه | پرورش مرغ بومی در منزل

پرورش و نگهداری مرغ در خانه، منزل و ویلا برای هر کسی که فضای مناسبی در منزل خود داشته باشد، امکان پذیر است. از فروش تخم خوراکی مرغ، جوجه مرغ و حتی مرغ های گوشتی می توانید به درآمد برسید، کافیست نکته ها و آموزه های بیان شده در این مقاله را با دقت مطالعه و اجرا کنید. با چیکن دیوایس همراه باشید.

چگونه می توان از پرورش مرغ در خانه به درآمد رسید؟

پرورش طیور بومی از قبیل مرغ، بوقلمون، بلدرچین، اردک، غاز، قرقاول و … روش های درآمدی مختلفی را پیش روی شما قرار خواهد داد. شما می توانید با جوجه کشی از تخم ها و فروش جوجه های یک روزه، تخم خوراکی آنها و حتی فروش مرغ و خروس های بالغ و گوشتی به درآمد برسید، حتی اگر فضای کوچکی را در اختیار داشته باشید. 

هر کدام از روش های درآمدی فوق دارای تکنیک ها و فوت و فن های مخصوص به خود می باشد که در ادامه به صورت کامل آموزش داده خواهد شد.

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» دارای منوی انتخاب پرنده و امکان جوجه کشی اتوماتیک از تخم مرغ
» مجهز به سیستم روزشمار جوجه کشی
» برخورداری از پیشرفته ترین نسل حسگر دما و رطوبت
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

ملزومات لازم برای پرورش مرغ تخمگذار در خانه

با پرورش مرغ تخمگذار در خانه می توانید از تخم خوراکی تولیدی آنها به درآمد برسید و ضمن اینکه نیاز پروتئینی خانواده را نیز تا حد زیادی تامین کنید. از آنجایی که مرغ های تخمگذار تا دو الی سه سال اول زندگی خود در بالاترین میزان تخمگذاری هستند، بنابراین حتما باید در فصل های زمستان و تابستان پرورش داده شوند. 

از این رو باید یک فضای سرپوشیده و محکم برای نگهداری در فصل زمستان داشته باشند. مرغ های تخمگذار از اول بهار تا اواخر تابستان و حتی در صورت مناسب بودن شرایط تا اواسط پاییز و شروع دوره تولک می توانند تخم بگذارند. 

ملزومات و تجهیزات زیر برای پرورش مرغ تخمگذار در خانه لازم هستند :

الف – آشیانه تخمگذاری

مرغ های تخمگذار قبل از هر چیزی به یک مکان مناسب برای تخمگذاری نیاز دارند، آشیانه مرغ ها را حتما با پوشال نرم و یا کاه و کلش پر کنید و در مکان آرام و بدون استرسی قرار داشته باشد. برای ساخت آشیانه از mdf، ورق های پلیمری، گالن و بشکه و حتی تایر می توانید استفاده کنید. 

آشیانه تخمگذاری - چیکن دیوایسوجود سیستم گرمایشی، لامپ روشنایی و آبخوری و دانخوری در اتاق مخصوص مرغ های تخمگذار ضروری است و حتما باید روزانه ۱۴ ساعت لامپ ها را روشن بگذارید و اجازه سرد شدن محل را ندهید. 

برخی از پرورش دهنده ها از قفس مکانیزه برای نگهداری مرغ تخمگذار استفاده می کنند، در این روش مرغ ها فعالیت کمی داشته و به دلیل عدم تغذیه در مراتع، تخم مرغ تولیدی آنها طعم و مزه تخم مرغ های محلی را نخواهد داد. 

ب – آبخوری و دانخوری مناسب 

مرغ های تخمگذار خود را هم با آبخوری و دانخوری های دست ساز می توانید تغذیه کنید و هم آبخوری و دانخوری های استاندارد کله قندی را می توانید در محل پرورش آنها قرار دهید. از آنجایی که پرورش دهنده های خانگی تمایلی به انجام هزینه زیاد ندارند. معمولا از آبخوری و دانخوری های دست ساز استفاده می کنند. 

در ساخت این دو وسیله حتما دقت کنید که تیز و برنده نباشد و مرغ ها به راحتی به آب و غذا دسترسی داشته باشند. 

ج – فضای آزاد برای پرورش بهتر 

وقتی صحبت از تخم مرغ محلی میشود، طعم و مزه به خصوص آن اولین چیزی است که به ذهن خطور می کند. طبق تحقیقات به دست آمده، علت تفاوت و طعم بهتر تخم مرغ های محلی، گشت و گذار آزادانه مرغ ها در مراتع و فضای باز است که سبب تغذیه از انواع گیاهان و موجودات ریز می شود. هم چنین تحرک مرغ ها میزان کلسترول تخم را کم کرده و بر ارزش غذایی آن می افزاید. 

بنابراین اگر قصد نگهداری مرغ در ویلا، باغ و باغچه و روستا را دارید، حتما آنها را برای یافتن غذا و هواخوری در محیط آزاد کنید. 

د – فضای سرپوشیده برای محافظت در برابر سرما

اگر مرغ های تخمگذار جوانی دارید که از وضعیت تخمگذاری و سلامت آنها رضایت دارید، می توانید آنها را برای سال بعد نیز نگهداری کنید. در این صورت حتما باید یک فضای سرپوشیده محکم و ایمن داشته باشند تا هم از نفوذ سرما جلوگیری کند و هم مانع ورود حیوانات وحشی مانند روباه و راسو، سگ و گربه و … به داخل اتاق شود.

اگر دارای انباری یا اتاق آماده و بلا استفاده در خانه یا ویلای خود هستید، می توانید از همان مکان برای نگهداری مرغ ها استفاده کنید در غیر این صورت حتما باید مکان محکمی از بلوک و آجر ساخته شود. 

کف محل نگهداری را سیمان کاری یا بتن ریزی کنید تا از ورود حشرات و موجودات موذی مانند سوسک و موش و … جلوگیری شود و از خیس شدن کف بستر در فصل های سرد سال ممانعت به عمل آید و هم چنین امکان تعویض راحت پوشال بستر و شستشو و ضدعفونی راحت آن فراهم شود. 

هـ – سیستم گرمایشی مناسب

برای نگهداری از مرغ ها در زمستان حتما باید یک سیستم گرمایشی ایمن و بی خطر در محل نگهداری آنها قرار دهید. از آنجایی که پرورش دهنده های خانگی تمایلی به انجام هزینه های بالا ندارند، می توانند از لامپ مادر مصنوعی یا بخاری برقی ترموستات دار برای گرمایش اتاقک استفاده کنند. 

حتی یک بخاری گازی کوچک و دودکش دار نیز می تواند نیاز گرمایشی مرغ ها را فراهم کند، اما به دلیل احتمال خطر آفرینی توصیه نمی شود. 

و – لامپ برای روشنایی

مرغ های تخمگذار برای تحریک تخمگذاری، روزانه به ۱۴ الی ۱۶ ساعت روشنایی نیاز دارند، زمانی که در فصل هایی غیر از فصل تولک (پر ریزی) قرار دارید، می توانید لامپ ها را تا ۱۶ ساعت روشن بگذارید، اما به شرطی که نور شدیدی نداشته باشد چون باعث همخواری در مرغ ها می شود. 

در زمان تولک مرغ ها که معمولا از اواسط پاییز شروع شده و تا اواخر زمستان نیز ادامه می یابد، باید میزان ساعات روشنایی را بین ۱۰ الی ۱۲ ساعت حفظ کنید و با شروع فصل بهار و پایان دوره تولک، هر هفته نیم ساعت به میزان ساعات روشنایی بیفزایید تا نهایتا به ۱۶ ساعت در روز برسد و مرغ ها نیز کم کم وارد فاز تخمگذاری شوند. 

ز – جیره مخصوص مرغ تخمگذار

برای تهیه دان هم از جیره مخصوص مرغ تخمگذار می توان استفاده کرد و در کنار آن می توان مانده های غذایی و تفاله میوه و سبزیجات را به آنها داد به شرطی که سالم و بدون چربی و نمک باشد و از قبل شسته شده باشد. دقت کنید که مواد غذایی بسیار شور و بسیار شیرین و حتی مواد چرب برای مرغ ها مضر و سمی هستند. 

مرغ تخمگذار مناسب برای پرورش در خانه را چگونه به دست آوریم؟

برخی از پرورش دهنده های خانگی به خصوص کسانی که قصد درآمدزایی از نگهداری مرغ ها را ندارند، به خرید مرغ تخمگذار بالغ تمایل دارند زیرا بر این باورند که آماده تخمگذاری هستند و زمان زیادی را منتظر تخمگذاری آنها نخواهند ماند.

مرغ تخمگذار مناسب برای پرورش در خانه را چگونه به دست آوریم؟ - چیکن دیوایساما در واقع پولت ها یا همان نیمچه ها بهترین گزینه برای شروع پرورش به عنوان مرغ تخمگذار در خانه هستند چرا که کاملا جوان و آماده تخمگذاری هستند و حداقل تا دو الی سه سال آینده در بالاترین وضعیت تخمگذاری خود خواهند بود. 

هم چنین اگر می خواهید به صورت همزمان از فروش جوجه های چند روزه نیز به درآمد برسید، می توانید تخم نطفه دار مرغ را تهیه کرده و با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی از آنها جوجه کشی کنید. در نهایت جوجه خروس ها را فروخته و جوجه مرغ ها را برای پرورش به عنوان مرغ تخمگذار نگهداری خواهید کرد. 

ملزومات لازم برای نگهداری مرغ گوشتی در خانه کدامند؟

پرورش و نگهداری مرغ گوشتی در خانه به تجهیزات ساده تری نیازمند است. این روش برای کسانی مناسب است که امکان نگهداری مرغ و سایر طیور بومی در فصل های سرد سال را ندارند. به عنوان مثال اگر ویلا یا یک فضای روستایی در اختیار دارید، اما امکان ساخت سالن و خرید تجهیزات گرمایشی برای محافظت از مرغ ها در فصل زمستان را ندارید و یا در فصل زمستان در این منزل سکونت ندارید، می توانید در فصول گرم سال از پرورش مرغ به درآمد برسید. 

بدین صورت که می توانید جوجه های چند روزه را در اوایل بهار خریداری کرده و با گوشتی کردن آنها، در اواسط تابستان به عنوان مرغ گوشتی عرضه کنید. اگر مرغ ها وزن گیری بالاتر و دوره رشد کوتاه تری داشته باشد، از بهار تا پاییز دو بار می توانید کار پرورش مرغ گوشتی را انجام دهید. 

از جمله تجهیزات و ملزومات لازم برای پرورش مرغ گوشتی در خانه و ویلا می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

۱- فضای آزاد برای پرورش بهتر

اصولا در پرورش مرغ گوشتی بومی و روستایی، تغذیه از مراتع و چراگاه ها و گشت و گذار آزادانه در محیط اهمیت زیادی دارد چرا که این امر سبب لذیذ و کم چرب شدن گوشت پرنده شده و طعم آن را متمایز از طعم گوشت مرغ های صنعتی می کند. تحرک زیاد در فضای باز و تغذیه از انواع علوفه جات و حشرات و جانداران ریز روی زمین دلیل این تفاوت خواهد بود. 

۲- آبخوری و دانخوری 

همانند شیوه پرورش مرغ تخمگذار، برخی از پرورش دهنده های روستایی از پلاستیک ها و ظروف بلا استفاده به عنوان آبخوری و دانخوری استفاده می کنند. در صورتی که این ظروف شکل نامناسب و ارتفاع بالایی داشته باشند و یا از مواد پلیمری مضر ساخته شده باشد، قطعا سبب تلفات و عدم تغذیه صحیح مرغ ها خواهد شد. بهترین راه حل استفاده از آبخوری و دانخوری های کله قندی و استاندارد است. 

این ظروف را به تعداد مناسبی در محل نگهداری مرغ ها قرار دهید، طوری که برای خوردن دان و نوشیدن آب دچار ازدحام نشوند و همگی به اندازه کافی از آب و دان بهره مند شوند، در غیر این صورت احتمال بروز بیماری کانیبالیسم و لاغر ماندن طیور بالا خواهد بود. 

۳- جیره مرغ گوشتی + اضافات میوه و سبزیجات 

ضمن اینکه مرغ ها برای تغذیه و تامین نیاز غذایی باید از مراتع و فضای سبز بهره ببرند، استفاده از جیره غذایی مخصوص مرغ گوشتی جهت رسیدن به وزن ایده آل در کمترین زمان و هم چنین استفاده از مولتی ویتامین و مکمل معدنی (با دستور دامپزشک و متخصص جیره طیور) به پرورش بهتر مرغ بومی و درآمد بیشتر پرورش دهنده کمک شایانی خواهد کرد. 

هم چنین می توانید از مانده ها و اضافات میوه و سبزیجات، مانده های غذای خانگی (به شرطی که نمک و روغن بالایی نداشته باشد) جهت تغذیه مرغ های گوشتی خود استفاده کنید، البته در کنار آن حتما جیره غذایی مخصوص روزانه سه الی چهار وعده داده شود. در مقاله تغذیه مرغ به صورت کامل به تمامی این موارد اشاره شده است. 

۴- سرپناه برای محافظت از سرمای ناگهانی 

در پرورش مرغ گوشتی نیز بایستی یک سرپناه برای مرغ ها ایجاد کنید تا از آنها در برابر باد و باران، سرمای ناگهانی، شکارچیان وحشی مانند روباه و راسو و … محافظت کنید با این تفاوت که سرپناه ایجاد شده فقط برای نگهداری طیور در چنین مواقعی است و برخلاف سرپناه مرغ های تخمگذار پرهزینه نخواهد بود. 

برای گرمایش این فضای سرپوشیده نیز می توانید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید که نصب آسانی داشته و هزینه زیادی نیز نمی طلبد. دیوارکشی و ایجاد سقف مناسب و ایجاد کف سیمانی و پخش پوشال نرم در کف بستر به نگهداری بهتر طیور گوشتی در شرایط نامساعد آب و هوا کمک می کند. 

بهترین روش به دست آوردن جوجه یک روزه لازم برای پرورش به عنوان مرغ گوشتی

اساسا زمانی در پرورش مرغ گوشتی به درآمد و سود بالایی خواهید رسید که کمترین هزینه را برای خرید جوجه ها صرف کنید. برخی از پرورش دهنده ها اقدام به خرید جوجه یک الی دو هفته ای می کنند و بر این باورند که کاملا مقاوم شده اند و احتمال تلف شدن آنها پایین است.   

بهترین روش به دست آوردن جوجه یک روزه لازم برای پرورش به عنوان مرغ گوشتی - چیکن دیوایسدر حالی که هزینه زیادی را باید برای خرید جوجه ها پرداخت کرد و این کار سود نهایی پرورش دهنده را تا حد زیادی پایین خواهد آورد. اما بهترین و با صرفه ترین روش، جوجه کشی از تخم های نطفه دار و به دست آوردن جوجه ها با ارزان ترین روش ممکن است. 

در مقاله آموزش جوجه کشی مرغ به صورت کامل و جامع به نحوه جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ و به دست آوردن جوجه های یک روزه و ملزومات و تجهیزات لازم برای این کار پرداخته شده است. برای به دست آوردن تخم های نطفه دار تازه و با کیفیت حتما به خود پرورش دهنده ها مراجعه کرده و به صورت حضوری و پس از بررسی تخم ها، اقدام به خرید بکنید. 

جوجه کشی از تخم نطفه دار بسیار کم هزینه تر از سایر روش هاست و سود نهایی کار پرورش مرغ گوشتی را بالاتر خواهد برد. 

بهترین زمان برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار، اواخر اسفند است چون تلفات جوجه ها به دلیل مساعد بودن شرایط آب و هوایی کمتر خواهد بود و از طرفی می توان به تخم نطفه دار تازه دست پیدا کرد.

در صورت سریع الرشد بودن جوجه ها و تغذیه صحیح آنها می توانید در اوایل تابستان آنها را روانه بازار کنید و دوره جوجه کشی دوم را از اوایل تابستان شروع کنید، البته به شرطی که مرغ های گوشتی سری دوم را تا قبل از رسیدن فصل سرما به فروش برسانید و از تلفات و سرمازدگی آنها جلوگیری کنید، بنابراین جوجه کشی سری دوم به شرط تضمین بازار پیشنهاد می شود. 

سخن کلی 

در این نوشته به صورت خلاصه و کلی به نحوه پرورش و نگهداری مرغ بومی در خانه و منزل پرداخته شد. معمولا مرغ ها به دو منظور پرورش داده می شوند که متداول ترین روش جهت بهره مندی از تخم خوراکی آنهاست، اما در کنار آن افرادی هستند که با پرورش و فروش مرغ گوشتی و یا حتی تخم نطفه دار گله مولد درآمد زایی می کنند. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۶ دیدگاه ها

  1. سلام .مرغی ک سینه ان خشک شده «سینه کاردی»چ راهی برای درمانش هست

    1. سلام دوست عزیز
      باید از پروبیوتیک های طبیعی براش استفاده کنی
      بهتره در این مورد بهش سرلاک سیب طبیعی بدی بخوره
      ۴ قطره رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن بده بخورن

  2. سلام خیلی مقاله خوبی بود فقت من یه مورغ دارم تو بام اپارتومان تنهاست و کلا بی حال هستش و از هرکس می پورسم میگه افسرده شده چون از روستا سر سبز به همچین جایی اوردیم

    1. سلام دوست عزیز
      بهش محلول آب شکر بده
      بیحالی نشونه بیماری هم میتونه باشه

  3. سلام
    خسته نباشید
    من چند تا مرغ و جوجه دارم که باهم نگه میدارم
    یذونه از جوجه ها تقریبا از ۲ ماه قبل شروع کرد به تخم گذاشتن الان کرچ شد و خالید روی تخم ها
    ولی خیلی صورتش کبود شده
    بعضی وقت ها هم تخماش کم میشن که زیرش هست
    ۲.۳ تا از مرغ ها میزننش
    و اینکه تخم های دیگه هم توی لونه میشکنن بعضیاشون چیکارشون کنم؟

    1. سلام
      عزیز شرایط نگهداری اینو درس کن و نزار اینهمه استرس بهش وارد بشه وگرنه حتما تلف میشه
      یه جایی بزار که بقیه بهش دسترسی نداشته باشن

    1. برا مصرف خانگی که ضرر نداره ! ولی اگه بخوای داخل خونه نگهداری و بفروشی شرایط فرق میکنه

  4. توفصل زمستون بایدروزی۱۶ساعت نورداشته باشن ولونه شون بایدگرم باشه

  5. با این قیمت گندم و ذرت و دان مرغ به هیچ وجه این کار رو شروع نکنید کلا ضرره چون بنده با بیست تا شروع کردم و پونصد تا کردم .به زور یر به یر شدم .۱۷هزار تومن دان تخم گذار قیمتشه

    1. سلام قبول دارم با این اوضاع واقعا خیلی شرایط سخت شده و باید دقیق و حساب شده عمل کنی اما اینکه بگیم کلا ضرره ، به نظر من که خودمم در این کار هستم و فعالیت میکنم اینطور نیست مثل خیلی از کارای دیگه سود هم داره ضرر هم داره باید آگاه باشی و اصولی کار کنی

  6. درود بر شما
    مقاله زیبایی بود
    حیف که جای نگهداری ندارم
    تلبته روی پشت بام یه شیروانی زدم ویه قفس درست کردم روزانه حدود۲۰تخم مرغ از۲۵ مرغ جمع میکردم
    ولی یه بار یکی از همسایه ها یه مرغ اورد که ده روز براش نگه دارم چون میخاس بره مشهد همون یه دونه مرغ تخم مرغ خوردن را یاد مرغهام داد که متاسفانه جمع کردم چون دیگه یه دونه تخم مرغ هم نمیدیدم..
    یه سوالی که برام پیش اومد اینکه فرمودین با فروش جوجه خروس دوسه روزه میشه کمک به اقتصاد کرد
    میشه بگین چه جور باید تشخیص نرومادگی جوجه۳روزه را داد؟

      1. سلام داداش من یه مرغ محلی دارم یه ۲ ماه میشه تخم‌ نمیزاره علتش چیه تخم نمیزاره همچی میخوره ولی تخم نمیزاره علتش چی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس