چطور کلسیم مورد نیاز مرغ های تخمگذار را تأمین کنیم؟

کلسیم برای مرغ

کلسیم یکی از مواد معدنی بسیار مهم برای استخوان بندی و تولید تخم در مرغ های تخمگذار می باشد. نیاز مرغ ها به کلسیم در دوره های تخمگذاری بیشتر از سایر دوره ها است چون بیش از ۹۵ درصد پوسته تخم مرغ از آهک یا همان کربنات کلسیم تشکیل شده است. همچنین در دوره تولک نیز بهتر است که کلسیم کافی در اختیار مرغ و خروس ها قرار گیرد. زیرا در طی فرایند تولک هم پرها و هم اسکلت بندی این طیور برای احیا مجدد به کلسیم نیاز دارد. منابع کلسیمی مختلفی وجود دارند که از آنها میتوان در تغذیه مرغ ها استفاده کرد. در این مقاله از سایت چیکن دیوایس منابع کلسیم دار قابل استفاده و میزان کلسیم مورد نیاز مرغ را توضیح میدهیم.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از انواع مرغ محلی
» سنسور SHT نسل چهار
» دارای سیستم انتخاب پرنده
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

عوارض کمبود کلسیم در مرغ

کمبود کلسیم در جوجه ها باعث کجی پا، لنگیدن و مشکل در راه رفتن میشود. در مرغ های تخمگذار نیز کمبود کلسیم باعث افت شدید تخمگذاری، تولید تخم با پوسته نازک و شکننده و گاها باعث تولید تخم بدون پوسته میشود. در صورتیکه مرغ تخمگذار شدیدا دچار کمبود کلسیم شود، تلف میگردد. زمانیکه مرغ به اندازه کافی کلسیم دریافت نکند، بدن کلسیم مورد نیاز را از استخوان ها تأمین میکند که نتیجه آن نرمی استخوان و اختلال در سیستم عصبی می باشد. چرا کلسیم در انعقاد خون و انتقال پیام های عصبی هم نقش دارد.

کلسیم روزانه مورد نیاز مرغ تخمگذار

مرغ در زمان تخمگذاری برای تشکیل پوسته تخم روزانه به ۳.۵ گرم کلسیم نیاز دارد. مرغ های تخمگذار صنعتی معمولا کلسیم بیشتری دریافت میکنند چون پرتولیدتر هستند. اما در مرغ های بومی ۳ الی ۳.۵ گرم کلسیم برای تخمگذاری این مرغ ها کافی خواهد بود.

کلسیم روزانه مورد نیاز مرغ تخمگذار - چیکن دیوایساما کلسیم تنها عنصر کافی برای پوسته سازی تخم مرغ نیست بلکه فسفر، روی، منیزیم، منگنز و ویتامین D3 نیز نقش مهمی در این فرایند دارند. اگر مرغان تخمگذار از نور طبیعی آفتاب برای تخمگذاری بهره میبرند، ویتامین D3 به صورت طبیعی جذب بدن او خواهد شد. ولی مرغهایی که تحت نور مصنوعی تخمگذاری میکنند نیاز به مکمل ویتامین D هم دارند.

کلسیم به طور طبیعی در جیره طیور یافت میشود و تا سن ۴.۵ الی ۵ ماهگی، مرغ نیازی به کلسیم اضافی ندارد.

نسبت کلسیم به فسفر در تغذیه مرغ ها

کلسیم و فسفر باید به نسبت مناسب جذب بدن مرغ ها شوند. چون فسفر به جذب کلسیم کمک میکند. نسبت کلسیم به فسفر در تغذیه مرغ های تخمگذار ۷ به یک است. البته نسبت کلسیم به فسفر به نژاد مرغ هم بستگی دارد و برای برخی نژادها این نسبت بین ۸ الی ۱۲ به یک می باشد. زمانیکه در تغذیه مرغ از کلسیم اضافی استفاده میشود، مشکلات مربوط به پوسته ممکن است رخ دهد. یعنی با وجود اینکه مرغ کلسیم بیشتری دریافت کرده ولی ممکن است تخم با پوسته معیوب بگذارد. متأسفانه بیشتر افراد با مشاهده این نوع تخم ها مشکل را در کمبود کلسیم میدانند و کلسیم بیشتری به تغذیه مرغ اضافه میکنند در حالیکه این کلسیم اضافی وضعیت را بدتر میکند.

کلسیم بیش از حد به صورت فسفات کلسیم از بدن طیور دفع میشود، که این امر منجر به کمبود فسفر در بدن مرغ میشود. علائم کلسیم زیاد یا نامتعادل بودن کلسیم نسبت به فسفر موارد زیر میباشد:

  • وجود نقاط برجسته بر روی پوسته
  • سفت شدن بیش از حد پوسته
  • تخم مرغ با پوسته نرم یا بدون پوسته
  • کاهش تخمگذاری

اگر فکر میکنید که مرغان شما به کلسیم اضافی نیاز دارند، کلسیم اضافی را باید به شکل جداگانه در اختیار آنها قرار دهید. بنابراین این ماده معدنی را به دان مخصوص مرغ اضافه نکنید.

برای این منظور کلسیم اضافی مورد نیاز طیور را در یک ظرف جداگانه جلوی آنها بگذارید. فرم کلسیم مورد نیاز طیور میتواند به شکل ذرات ۱ تا ۲ میلی متری باشد. این اندازه برای جذب هرچه بیشتر کلسیم در بدن مرغ ها مناسب میباشد. البته در مرغ های تخمگذار میتوان اندازه ذرات کلسیمی را بین ۲ الی ۴ میلی متر نیز انتخاب کرد. توصیه میشود که از کلسیم کربنات به شکل آردی در تأمین کلسیم مرغ ها استفاده نشود چون هم جذب کمتری دارد و هم موجب بی اشتهایی مرغ میشود.

از چه منابعی میتوان برای تأمین کلسیم مرغ ها استفاده کرد؟

منابعی مختلفی وجود دارد که حاوی مقادیر بالایی از کلسیم می باشند. مهمترین منابع کلسیم دار برای مرغ شامل صدف معدنی، سنگ آهک یا کربنات کلسیم و پوسته تخم مرغ می باشد.

از چه منابعی میتوان برای تأمین کلسیم مرغ ها استفاده کرد؟ - چیکن دیوایسهرگز نباید از سنگ آهک دولومیت بعنوان منبع کلسیم طیور استفاده کرد. چون دولومیت منیزیم زیادی دارد و دریافت همزمان این میزان منیزیم باعث عدم جذب کلسیم میشود. در نتیجه طیور با رشد ضعیف اسکلتی و مشکلات پوسته تخم مواجه خواهند شد.

کلسیم کربنات قیمت کمتری نسبت به صدف دریایی دارد. این دو منبع کلسیم تفاوت چندانی با هم ندارند ولی صدف معدنی زمان بیشتری در روده پرنده باقی مانده و در نتیجه فرصت بیشتری برای جذب کلسیم فراهم میشود. همچنین کلسیم کربنات نسبت به صدف، کمتر در معرض آلودگی قرار دارد لذا برای طیور مفیدتر می باشد.

همانطور که در ابتدای متن گفته شد پوسته تخم مرغ از جنس کلسیم بوده، بنابراین برای جبران کمبود کلسیم طیور میتوان از پوسته تخم مرغ نیز استفاده کرد. تنها مشکلی که این وسط مطرح است، بحث بیماری سالمونلوز و آلودگی هایی می باشد که به راحتی میتوانند از طریق بلع پوسته تخم به مرغ ها منتقل شوند. بنابراین در صورت استفاده از پوسته تخم مرغ، حتما آن را به مدت چند دقیقه آب پز و سپس در برابر نور آفتاب خشک کنید و سپس به طیور بدهید. پوسته تخم مرغ را بصورت کاملا خرد شده باید در اختیار طیور قرار دهید. البته دادن پوسته تخم مرغ به طیور ممکن است آنها را به خوردن تخم هایشان نیز تحریک کند. بنابراین در صورت امکان سعی کنید از مراکز فروش خوراک دام و طیور، کلسیم کربنات که محصولی ارزان قیمت است تهیه کنید.

پودر استخوان

پودر استخوان کلسیم بالایی دارد که و علاوه بر کلسیم، ۱۳ درصد آن از فسفر نیز تشکیل شده است. از پودر استخوان به ندرت در تأمین کلسیم مرغ ها استفاده میشود. چون منابع ارزان تر و موثرتری برای تأمین کلسیم طیور وجود دارند.

دی کلسیم فسفات

اگر به دنبال یک مکمل کامل برای مرغهای تخمگذار هستید که هم شامل فسفر، کلسیم و ویتامین D باشد، میتوانید از دی کلسیم فسفات بهره مند شوید.

سخن پایانی

در این مطلب در خصوص کلسیم مورد نیاز مرغ های تخمگذار بحث کردیم. در پرورش مرغ تخمگذار باید به میزان کلسیم و نسبت این ماده به فسفر بسیار اهمیت داده شود. کلسیم برای جوجه ها نیز یک عنصر بسیار مهم است ولی نیاز جوجه ها به کلسیم پایین بوده و معمولا از طریق جیره تأمین میشود. کلسیم اضافی در جوجه ها اثرات به مراتب بیشتری به جا میگذارد و اصلا توصیه نمیشود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. باسلام درود ب شما.
    حدود ۳۸۰۰ جوجه تخمگدار دارم ومدت شش ماهه است که تخم نمیکنند.
    دلایل اصلی این چی خواهد بود.
    نور از۶ صبح الی ۸شب داریم
    جیره مرغ ازنمایندگی خوراک طیور ورامین خریداری میکنیم
    درجه حرارت داخل صالون بین ۱۸/۲۹سانتی گرید متغیر است نظافت صالون ۶۰فیصد
    رطوبت صالون در بعضی اقات باعت خیس شدن پاین قفس از اثر خرابی نپیل است.
    لطفا همکاری مان کنید ودر ایمل بنده یک رهنمای کامل ارسال نماید ممنون تان

    1. باید با کارشناسان تغذیه طیور و یا دامپزشک های معتبر در این زمینه مشورت داشته باشید
      احتمالا از بستر، تغذیه نامناسب و شاید هم بیماری مرغ ها باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس