اهمیت کنترل رطوبت در سالن نگهداری جوجه

رطوبت مورد نیاز برای سالن پرورش جوجه

جوجه های یک روزه، در دوران جوجه کشی و در زمان هچر، در شرایط مناسب دمایی و رطوبتی قرار میگیرند. انتقال ناگهانی این پرنده ها به محیطی با رطوبت کمتر یا بیشتر منجر به بروز مشکلاتی برای آنها خواهد شد.

در این مقاله از وبسایت چیکن دیوایس، تاثیر رطوبت بر سالن پرورش جوجه و میزان مناسب آن آورده شده است.

بهترین میزان رطوبت برای جوجه ها در هفته اول تولد

اکثر پرورش دهندگان تنها دمای مناسب برای جوجه های یک روزه را تامین میکنند و هیچ توجهی به میزان رطوبت مورد نیاز سالن پرورش جوجه ندارند.

جوجه های یک روزه به تازگی محیط هچ با رطوبت ۷۰ درصدی را ترک کرده اند بنابراین لازم است تا رطوبتی مشابه باان را در روزهای آتی، برای پرنده فراهم کنید. پرنده در روزهای اول تولد بسیار ضعیف بوده و عدم تنظیم دما و رطوبت مناسب برای آنها مشکل ساز خواهد بود.

پس از بیرون آمدن جوجه های یک روزه از دستگاه جوجه کشی، انتقال آنها به محیطی با دمای ۳۵ تا ۳۶ درجه سانتیگراد و رطوبت ۶۰ الی ۷۰ درصد مناسب می باشد.

خطرات کاهش رطوبت برای سالن پرورش جوجه ها

رطوبت ۶۰ تا ۷۰ درصدی برای رشد و حفظ سلامت جوجه ها به خصوص در هفته اول زندگی ضروری است. در قسمت به فواید تنظیم میزان رطوبت سالن پرورش جوجه پرداخته شده است.

دهیدراته شدن بدن جوجه ها

خشکی هوا و گرما، باعث دهیدراته شدن بدن جوجه ها می گردد، آب بدن جوجه در معرض هوای گرم، از دست رفته و این امر سبب کاهش وزن شدید پرنده، بی حالی و کاهش تغذیه جوجه ها و در نهایت تلف شدن آنها خواهد شد. 

بنابراین میزان رطوبت هوا برای وزن گیری جوجه ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

تأثیر کمبود رطوبت بر سلامت جوجه ها - چیکن دیوایس

سختی تنفس و دم و باز دم

کاهش رطوبت هوا در وهله اول، منجر به ایجاد مشکل در دستگاه تنفسی میشود. رطوبت مناسب در محیط، موجب دم و بازدم راحت تر پرنده و اکسیژن رسانی بهتر به شش ها می باشد.

کمبود رطوبت و خشکی هوا معمولا در مناطق گرم و خشک و در فصل زمستان شایع می باشد. برای تامین رطوبت مورد نیاز جوجه ها میتوان در داخل سالن دستگاه رطوبت ساز نیز به کار گرفت.

عفونت کیسه زرده و عدم جذب کامل آن

بیماری عفونت بند ناف، یکی از بیماری های شایع در بین پرندگان می باشد. تنظیم صحیح رطوبت در سالن پرورش جوجه، موجب جذب بهتر و کامل کیسه زرده شده و در نتیجه پرنده از ابتلا به این بیماری در امان خواهد ماند. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله عفونت کیسه زرده را مطالعه فرمایید.

کاهش مقاومت پرنده در برابر بیماری های تنفسی

با کاهش میزان رطوبت هوا، وجود گرد و غبار و ذرات آلوده در هوا نیز بیشتر میشود. پرنده با تنفس این ذرات به بیماری های عفونی و تنفسی دچار میشود. 

از طرفی رطوبت باعث سلامت مخاط تنفسی جوجه ها شده و از ورود این ذرات به بدن پرنده جلوگیری میکند. از این رو تنظیم رطوبت باعث افزایش مقاومت پرنده در برابر بیماری های تنفسی خواهد بود.

تنش های گرمایی

پرندگان در هنگام گرمای هوا و تنش های دمایی، با تنفس سریع و به اصطلاح له له زدن، سعی در خنک کردن بدن خود دارند. وجود مقداری رطوبت در هوا و تنفس آن توسط پرنده، به خنک شدن سریع بدن و کاهش دمای آن کمک میکند.

اثرات مخرب رطوبت بیش از حد بر جوجه

افزایش رطوبت بیش از حد در سالن پرورش، منجر به مشکلات تنفسی جوجه ها میگردد. رطوبت و دمای بالا، هوای محیط را شرجی کرده و جوجه در هنگام تنفس دچار مشکل خواهد شد.

علاوه بر آن، رطوبت و دمای بالا، محیطی مناسب برای رشد باکتری و کپک ها را فراهم میکند. در نتیجه با افزایش بیش از حد رطوبت، بستر و یا دانخوری پرنده کپک زده و زمینه شیوع بسیاری از بیماری ها را فراهم خواهد ساخت. 

در نتیجه تنظیم و کنترل رطوبت و دمای سالن برای جوجه های یک هفته، از اهمیت بالایی برخوردار است.

نتیجه گیری کلی

برای جلوگیری از کاهش وزن، دهیدراته شدن بدن و همچنین برای جلوگیری از افزایش مرگ و میر جوجه ها در هفته اول لازم است که محیط نگهداری آنها رطوبتی مابین ۶۰ الی ۷۰ درصد داشته باشد. با کنترل رطوبت محیط نگهداری جوجه ها، رشد آنها نیز متعادل شده و نتایج بسیار بهتری به دست خواهید آورد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط نگهداری از جوجه ها در هفته اول کلیک کنید.

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

    1. دستگاهی هست به نام رطوبت ساز برای مرغ داری. در ضمن در بیشتر مناطق رطوبت مورد نیاز در هوای معمولی وجود داره غیر از مناطق گرم و خشک

  1. درود بر شما دوست عزیز
    من دوتا جوجه مرغ ۲ ماهه خریدم الان یک روز میشه ولی یکیشون غذا نوک نمیزنه چیکار کنم نگرانشم کمکم کنید ممنون

    1. علایم بیماری داره ؟ مثل اسهال و آبریزش بینی و تورم چشم و …

  2. سلام علیکم من از افغانستان هستم ویک فارم کوچک درست کرده ام ممنون از معلومات شما در جوجه های گوشتی من اکساید به وجود می‌آید دلیل آن چیست تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋