کنترل بیماریها در مرغ بومی

کنترل بیماریها در مرغ بومی – برنامه بهداشتی برای کنترل بیماری های مرغ بومی

برای کنترل بیماریها در مرغ بومی ابتدا باید یک برنامه منظم برای واکسیناسیون جوجه ها در نظر بگیرید. همچنین توجه به بهداشت محیط و مدیریت صحیح امورات داخل سالن باعث خواهد شد که گله شما کمتر در معرض بیماری های شایع قرار گیرد. در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس بیشتر در مورد کنترل و درمان بیماری های مرغ بومی بحث خواهیم نمود.

برنامه واکسیناسیون مرغ بومی

۱) واکسن مارک : در یک روزگی در زیر پوست پشت گردن به مقدار ۲ سی سی تزریق می شود.

۲) واکسن نوبت اول نیوکاسل از سویه ۱ B در سن ۱۰-۱۲ روزگی به صورت آشامیدنی یا قطره چشمی،

۳) واکسن نوبت دوم نیوکاسل از سویه ۱ B در سن ۲۴-۲۲ روزگی به صورت آشامیدنی یا قطره چشمی،

۴) واکسن نوبت سوم نیوکاسل از سویه لاسوتا در سن ۳۵-۳۴ روزگی به صورت تزریق عضلانی در سینه.

۵) تزریق واکسن نیوکاسل با سویه لاسوتا در نوبتهای بعدی هر دو ماه یک بار تزریق می شود.

۶) واکسن آبله در سن ۶ تا ۱۲ ماهگی به صورت تلقیح در بال و در جایی که رگهای خونی نباشد و تکرار آن به صورت سالانه خواهد بود.

کنترل بیماریهای انگلی مرغ بومی

۱) استفاده از داروهای کنترل کننده کوکسیدیوز، جهت جلوگیری از بیماری اسهال خونی.

۲) استفاده از سموم با غلظت معین جهت جلوگیری و درمان انگل های خارجی مانند شپشک و کنه مرغی در فصول شیوغ مانند تابستان که می بایست بدن و بالهای آنها را به وسیله محلول تهیه شده خیس نماییم.

۳) مبارزه با انگل های داخلی ریوی معدی با استفاده از داروهایی مانند لوایزول، میندازول، آلبندازول و همچنین داروهایی مانند فیکلوزاماید جهت پیشگیری و درمان بیماری انگلی رودهای.

۴) از آنجایی که بیماری پلوروم (اسهال سفید) از طریق تخم به جوجه منتقل می شود لذا سالیانه می بایست گله مرغ مادر را از نظر این بیماری کنترل و تست نمود.

درمان چرت زدن جوجه مرغ

درمان چرت زدن جوجه مرغ - چیکن دیوایسچرت زدن جوجه دلایل مختلفی دارد و باید به تمامی جزئیات دقت نمود.

آیا چرت زدن جوجه نشانه بیماری است؟

چرت زدن یا خواب آلودگی در جوجه مرغ میتواند نشانه بیماری، کمبود ویتامین و یا سردی بیش از حد محیط نگهداری آن باشد.  بنابراین باید هر یک از موارد به خوبی بررسی شوند و مطابق آن برای درمان جوجه اقدام کرد. اگر جوجه مرغ در اثر بی حالی دچار خواب آلودگی شده است میتوان به آنها محلول آب شیرین و یا کمی زرده تخم مرغ داد. در زمان استفاده از محلول آب شیرین باید توجه کنید که این محلول باعث اسهال جوجه میشود و باید به مقدار مناسب مصرف شود.

همچنین جوجه مرغ در نتیجه بیماری کوکسیدیوز نیز دچار خواب آلودگی شده و در اطراف یکدیگر جمع میشوند و چرت میزنند. بیماری عفونت بند ناف نیز باعث بی حالی و خواب آلودگی جوجه میشود. مخصوصا زمانیکه جوجه ها به تازگی از ماشین جوجه کشی بیرون آمده باشند، بیشتر در معرض عفونت بند ناف قرار دارند. زیرا هنوز کیسه زرد به خوبی جذب بدن آنها نشده است.

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» امکان جوجه کشی از تخم مرغ به صورت خودکار توسط منوی انتخاب پرنده
» دارای قابلیت چرخش اتوماتیک تخم ها بصورت ۹۰ درجه
» برخورداری از پیشرفته ترین نسل حسگر SHT
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

زمانیکه جوجه دچار عفونت بند ناف میشود، شکم او در اثر ورود باکتری متورم شده و بوی بدی میدهد. همچنین دهان جوجه نیز در اثر عفونت کیسه زرد بد بو میشود. متأسفانه عفونت کیسه زرد درمان خاصی ندارد و بهتر است که جوجه های درگیر هرچه سریعتر قرنطینه شوند. باکتری عامل این بیماری به راحتی میتواند سایر جوجه ها را هم آلوده کند.

درمان عطسه مرغ بومی

عطسه در مرغ بومی میتواند در نتیجه استنشاق ذرات معلق موجود در هوا و یا بیماری هایی همچون سرماخوردگی، برونشیت عفونی و یا آنفولانزا و … باشد. هر یک از این بیماری ها نیز درمان خاص خود را دارند. لذا برای درمان عطسه مرغ بومی ابتدا باید تمامی جزئیات بررسی شوند.

درمان عفونت گلوی مرغ

عفونت گلوی مرغ در نتیجه بیماری های تنفسی می باشد که مهمترین آنها بیماری مزمن تنفسی (crd) یا مایکوپلاسما، نیوکاسل کلی باسیلوز، برونشیت عفونی و … می باشد. برخی از این بیماری ها با دارو قابل درمان هستند ولی برخی از آنها همچون نیوکاسل یا کلی باسیلوز قابل درمان نیستند و فقط با واکسینه و رعایت بهداشت محیط نگهداری میتوان مانع آنها شد.

درمان عفونت گلوی مرغ - چیکن دیوایستوجه دقت داشته باشید که عفونت گلوی مرغ نشانه بیماری است. لذا برای درمان ابتدا باید نوع بیماری تشخیص داده شود. از آنجایی که بیشتر بیماری های طیور علائم نزدیک به هم دارند حتی دامپزشک ها هم ممکن است در بررسی های اولیه دچار اشتباه شوند. برخی از بیماری ها عامل ویروسی، برخی دیگر عامل میکروبی و باکتریایی و برخی دیگر نیز قارچی هستند. هر یک از این بیماریها نیز درمان خاص خود را دارند. بعنوان مثال درمان بیماری های ویروسی با آنتی بیوتیک فقط وضعیت بیماری را وخیم تر میکند و یا ممکن است عفونت های ثانویه را کاهش دهد. بنابراین به صورت خودسرانه برای درمان طیور خود اقدام نکنید.

درمان خانگی خس خس کردن مرغ

اگر به هنگام نفس کشیدن مرغ و خروس صدای خس خس یا خِر خِر داشته باشند، باید بدانید که آنها درگیر بیماری عفونی شده اند.

خس خس کردن مرغ نشانه چیست؟

خس خس کردن مرغ یکی دیگر از نشانه های واضح آلوده شدن سیستم تنفسی پرنده می باشد. بیماری نیوکاسل و دیگر بیماری های عفونی که به سیستم تنفسی پرنده حمله میکنند باعث شده تا پرنده با مشکل تنگی نفس و خس خس کردن سینه دچار شود. هیچ یک از این بیماری ها نیز درمان خانگی ندارند. درمان این چنین بیماری هایی باید پس از بررسی های کامل و با نظر دامپزشک صورت گیرد.

در زمان مشاهده علائمی نظیر خس خس، تنفس با دهان باز، آبریزش و ترشحات از بینی، چشم و دهان، افتادگی بال ها و اسهال و یا هر نوع نشانه غیر طبیعی باید مرغ بیمار سریعا قرنطینه شود. در چنین شرایطی محیط نگهداری طیور نیز آلوده بوده  و باید بدانید بیماری در بین گله شما در حال شیوع می باشد. با ضدعفونی سالن و تجهیزات مرغداری داخل آن از جمله دانخوری و آبخوری، سیستم گرمایشی و … تا حدود زیادی میتوان مانع گسترش بیماری در بین گله شد.

درمان سرماخوردگی مرغ

درمان سرماخوردگی مرغ - چیکن دیوایسسرماخوردگی یکی از بیماری های شایع در طیور به ویژه در مرغ ها می باشد. البته جوجه ها بیشتر مستعد سرماخوردگی هستند. از علائم سرماخوردگی مرغ میتوان به آبریزش بینی، اسهال، کاهش اشتها، کم تحرکی و خس خس سینه اشاره کرد. قرار گرفتن در معرض نوسانات دمایی و یا هوای سرد و یا باد باعث سرماخوردگی جوجه مرغ میشود.

چطور سرماخوردگی جوجه مرغ را درمان کنیم؟

برای درمان سرماخوردگی مرغ و جوجه در قدم اول باید یک محیط گرم برای آنها تهیه کرد. مخصوصا استفاده از لامپ مادون قرمز برای گرمایش و درمان سرماخوردگی جوجه مرغ بسیار تأثیرگذار است. همچنین برای درمان سرماخوردگی طیور میتوان از داروخانه دامپزشکی آنتی بیوتیک ضعیف تهیه نمود.

در زمان سرماخوردگی سیستم ایمنی طیور ضعیف شده و پرنده میتواند درگیر بیماری های مختلفی شود. لذا استفاده از قطره مولتی ویتامین نیز در این دوره برای مرغ بیمار توصیه میشود. مصرف مولتی ویتامین با توجه به وزن و سن پرنده باید صورت گیرد زیرا دریافت بیش از حد ویتامین به کبد پرنده آسیب می رساند. همچنین در زمان مصرف دارو یا مولتی ویتامین به صورت محلول در آب، به مرور زمان خاصیت آنها از بین میرود. لذا این نوع محلول ها نباید بیش از حد (حداکثر ۲۰ ساعت) داخل آبخوری باقی بمانند.

بیماری پای مرغ خانگی

پاهای مرغ میتواند در معرض اسیب های مختلف قرار گیرد. بیماری بامبل فوت یا التهاب پای مرغ یکی از این موارد می باشد. اگر بستر نگهداری مرغ بیش از حد خشک و سفت بوده و یا اشیاء تیز و برنده بر روی بستر باشند، پاهای مرغ زخمی شده و دچار عفونت خواهند شد. برای درمان این نوع عفونت ها استفاده از اسپری تتراسایکلین مناسب می باشد ولی باید بستر پرورش نیز با مواد نرم همچون پوشال چوب و … پوشانده شود.

درمان اسهال خونی مرغ و خروس

اسهال خونی در مرغ و خروس نشانه عفونت گوارشی است و بیماری کوکسیدیوز یکی از دلایل اصلی اسهال خونی در طیور میباشد. برای درمان بیماری کوسیدیوز نیز میتوان از انواع داروی ضد کوسیدیوز استفاده کرد که در داروخانه های دامپزشکی این دارو موجود می باشد. همچنین در مرغداری ها برای جلوگیری از این بیماری به دان مرغ ها داروی ضد کوکسیدیوز اضافه میکنند. اگر اسهال مرغ غیر خونی باشد برای درمان اسهال مرغ میتوان کمی سبوس به جیره غذایی پرنده اضافه کرد.

علائم بیماری کوکسیدیوز در مرغ

درمان فلج شدن مرغ خانگی

فلج شدن مرغ ها نیز میتواند نتیجه بیماری های مختلف نظیر نیوکاسل، مارک، بوتولیسم و … باشد. البته کمبود ویتامین های گروه B نیز باعث اختلال جدی در دستگاه عصبی پرنده میشود. گاهی اوقات نیز فلج شدن مرغ در اثر اختلالات ژنتیکی بوده که این نوع مشکلات قابل درمان نیستند. مقاله علت فلج شدن جوجه مرغ و درمان آن را بخوانید.

درمان عفونت چشم مرغ خانگی

درمان عفونت چشم مرغ خانگی - چیکن دیوایسچشم مرغ در نتیجه بیماری مختلف میتواند درگیر عفونت باشد. برای درمان اولیه عفونت چشم مرغ میتوان چشم حیوان را با قطره چشمی شستشو داد. ولی بیشتر این نوع عفونت ها در اثر آلودگی های ویروسی یا میکروبی میباشند که تا حدود زیادی با آنتی بیوتیک قابل درمان هستند.

درمان کنه مرغ خانگی

پرها و پوست مرغ به شدت مستعد انگل های خارجی همچون کنه و شپشک می باشد. جیغ زدن، بی تابی، ریزش شدید پر، زخمی شدن پوست، خارش مداوم پوست پرنده و … از نشانه های انگل بر روی بدن حیوان میباشند. برای درمان این نوع انگل ها، اسپری انگل کش، قارچ کش، کنه کش و یا ضد شپشک در داروخانه های دامپزشکی به فروش می رسد که از طریق آنها میتوان برای درمان پرنده اقدام کرد.

جمع بندی

در این مقاله به برخی از بیماری های شایع مرغ اشاره شد. در نظر داشته باشید که بیماری های مختلف در طیور علائم بالینی نزدیک و مشابه به هم دارند. از طرفی نوع درمان باید بر اساس عامل بیماری مشخص شود. زیرا درمان بیماری های باکتریایی یا قارچی با بیماری های ویروسی کاملا متفاوت است. به همین منظور پیشنهاد میشود با مشاهده هرگونه علائم غیر طبیعی ابتدا به تمامی جزئیات دقت نمایید و سپس آنها را با یک دامپزشک متخصص در میان بگذارید تا به صورت اصولی بتوانید مرغ های بیمار را درمان کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۴۵۳ دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر
    من یک خروس دارم دهنشو باز میکنه نفس میکشه و خس خس میکنه انگار تو گلوش عفونت داره از چشمش هم عفونت ترشح میکنه دیشب هم انگار نمیتونست نفس بکشه تشنژ کرد انگار مرد بعد به صورتش آب پاشیدم به هوش اومد دهنشو باز کرد خس خس می‌کرد به نظر شما من چی کار کنم

    1. سلام احسان
      خروست مشکل تنفسی داره
      برای درمانش باید بذاری تو یه محیط گرم، بعدش تو محیط یه رطوبت ساز هم حتما بذاری
      توش هم یکم بخور اکالیپتوس بریزی
      یا هم اگه دسترسی نداری می تونی یه کاسه آب رو پر از آب گرم کنی بذاری تو محیط توش روغن نعناع یا همون اکالیپتوس رو بریزی
      برای کاهش التهابش
      براش دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب جوش بذار ۱۰ دقیقه بمونه و دم بکشه
      بعدش که سرد شد صافش کن روزانه ۴ قطره به مدت ۵ روز بده

      1. مچکرم نیاز به واکسن نیست و اینکه اگه کاری که شما گفتی رو انجام بدم مشکل تنفسی ش خوب میشه

        1. من جوجه پاپر خریدم یکیش گوش هاشو پشت سر هم میخارونه چیکار کنم

        2. سلام رضا جان
          احتمالا شپش داشته باشه
          اسپری ضد شپش میخری طریقه مصرفش هم روش نوشته شده
          و محل نگهداری رو با جرمی ساید پی ضدعفونی کن

  2. سلام وخسته نباشید بنده یکمرغدار جز هستم به لطف خدا توانستم واکسن خوراکی برای جوجه تولید کنم ایا شما میتوانید این محصول را ازمایش کرده وبه فروش برسانید

    1. سلام دوست عزیز
      ما تجهیزات جوجه کشی به فروش میرسونیم
      برای آزمایش واکسن باید به آزمایشگاه های تخصصی مراجعه کنی

      1. سلام من هاشمی هستم برای عوائد این پروژه حاضرم به صورت مشترک کار کنیم

  3. سلام ببخشید، چهار تا جوجه رسمی دارم زیر چشمشون ورم کرده، چی کار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      آبریزش و قرمزی هم داره چشماشون؟

  4. سلام ببخشید قرص اکسی وت و ویتامین بکمپلکس برای جوجه تقریبا ۱۰ روزه باهم مصرف بشه مشکلی ایجاد نمیشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      اونو باید از یه دامپزشک سوال کنی

  5. سلام ببخشید من چهار تا جوجه رسمی دارم یکیشون بعضی مواقع بی حال بعضی موقع ها دون میخوره آب اصلا نمیخوره خودم بهش میدم رفتم دامپزشکی گفت عفونت معده داره قرص اکسی وت داد بهش دادم بهتر نشده

    1. سلام دوست عزیز
      دوره ی درمان با دارو باید تکمیل بشه
      دارو ها رو کامل دادی بهش؟
      اگه علائمش از بین نرفته باشه احتمالا نیاز باشه یه دوره ی درمانی دیگه ای براش در نظر گرفته بشه

  6. چندتا مرغ محلی دارم از صبحی چرت میزنن وغذانمیخورن. یکیشون ۵روز پیش یکیشون مرد.الان ۵نوع دارو خوراکی بهشون میدم .ولی خوب نشدن.ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      چه غذایی بهشون میدی؟
      فضله شون چه رنگیه؟

  7. سلام
    ۳۰تاجوجه دارم زیر لامپ مادر حدودا یک ماهه جوجه ها پر هاشون ژولیده هستن پنج تایی هم خوب غذا نمی‌خورند و چرت میزن از داروخونه آنتی بیوتیک گرفتم هنوز خوب نشدن چکار کنم ممنون از راهنمایی

    1. سلام دوست عزیز
      بهشون محلول آب شکر بده بخورن اشتهاشون باز میشه
      ببین تغییر رنگ فضله دارن یا نه؟
      مولتی ویتامین هم برای تقویتشون بخر
      نکتون آر هم برای حفظ سلامتی پرها خوبه

  8. اینا داروگیاهی رامیگی نمیشه به ابخوریشون اضافه کردبخورن اگه میشه دستورعمل شون چطوری هستش

    1. ببینید چون روزانه چند قطره مشخص باید مصرف بشه بخاطر اون توصیه نمیشه تو آبخوری بریزی

  9. سلام فضولاتشون ابکی به رنگ سفیدهستش وبوی بدی داره نه پیچش گردن ندارن

    1. این نشون میده که عفونت دارن
      عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه از هر کدوم دو سر بطری قاطی کن تا ۵ روز هر روز ۴ قطره بهشون بده
      توی درمان عفونتشون موثره
      برای خس خس کردن هم تو محیط نگهداریشون یه رطوبت ساز بذار
      اگه به رطوبت ساز دسترسی نداری می تونی حالا بسته به اندازه ی محیط یک یا چن تا کاسه رو پر از آب کنی توش چند قطره روغن اکالیپتوس و یا نعناع بریزی
      اونم تو باز شدن مجاری تنفسیشون موثره
      در کنار این براشون دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشک رو میریزی تو ۱۰۰ سی سی آب جوش میذاری ۱۰ دقیقه بمونه سرد که شد صافش می کنی و هر روز چند قطره میدی بهشون
      این التهاب مجاری تنفسیشونو کاهش میده برای رفع عفونت هم موثره

  10. سلام من دوتامرغ لاری گرفتم تخم میکنن ولی یکیش داره خس خس میکنه و موقع اب خوردن عطسه هم میکنه چی بهش بدم تا خوب شه ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      تو محیط نگهداریش یدونه رطوبت ساز بذار یا اگه به رطوبت ساز دسترسی نداری
      یه کاسه رو پر از آب بکن و توش چند قطره روغن اکالیپتوس و یا روغن نعناع بریز بزار تو محیط طوری که پرنده بهش دسترسی نداشته باشه
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشک شده رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب جوش بذار ۱۰ دقیقه بمونه بعدش سرد که شد صافش کن هرروز ۳-۴ قطره بهش بده

  11. جوجه ۵ماهه دارم بیحاله خوب غذا نمیخوره چکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      دیگه چه علائمی داره؟ فضله ش چه رنگیه؟

      1. از روی رنگ فضله میشه تشخیص داد بیماریشو

  12. سلام
    من یه مرغ خریدم و اوردم خونه بعد از دو روز مرغ شروع به عطسه کردن و ناله زدن کرده هیچ علائمی غیر از این نداره ، به نظرتون دلیلش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      به احتمال زیاد سرما خورده
      محیط نگهداریشو گرم کن
      براش دمنوش بابونه درست کن . یه قاشق چایخوری بابونه ی خشک شده رو بریز تو یه فنجون آب بزار ۱۰ دقیقه دم بکشه سرد که شد صافش کن هرروز ۳ قطره بهش بده
      یکیم اگه بتونی تو محیط یه رطوبت ساز بذاری خیلی خوب میشه
      اگه نه یکم روغن اکالیپتوس یا نعناع رو بریز تو آب گرم بذار تو محیط زندگی پرنده ( جوری که بهش دسترسی نداشته باشه) هم محیطو مرطوب میکنه هم نفس کشیدنش راحت تر میشه

  13. سلام . ببخشید خروسمون که یک ساله ست یکی دو روزه اول صبح ها که آواز میخونه صداش گرفته و آوازش صدای قرقر میده انگار اب تو گلوش غرغره میکنن . ولی بعدا در طول روز کاملا صداش باز و طبیعی میشه . اشتهاش خوبه سرحاله و مدفوعشم مثل قبله . دلیل چیه ؟ یعنی عفونت تنفسی یا سرماخوردگی داره ؟

    1. سلام دوست عزیز
      محل نگهداریش سرده صبحا اینطور میشه
      بهش سیر بده
      میتونی سیر رو با ماست مخلوط کنی بدی بخوره پروبیوتیک طبیعی هست برای رشدش هم تاثیر داره

      1. سلام من یه جوجه دارم که از وقتی از تخم در اومده نمیتونه روی پاش وایسته پاهاش رو تکون میده و تحرک داره پاهاش، اما نمیتونه روش وایسته بعد یه مدت وقتی خودم روی پا نگهش میدارم سر و بدنش میلرزه یا حتی موقع دون خوردن هم سر و بدنش میلرزه بعد یمدت حالا سرش کج شده جوری ک آدم فکر میکنه شکسته سرش و غذا هم کم میخوره و سرشو اصلااا نمیتونه راست نگه داره و اینکه الان ۳ یا ۵ هفتشه بنظرتون مادرزادی هست یا اینکه یه بیماری داره؟

        1. سلام دوست عزیز
          دلایل مختلفی داره
          ببرش دامپزشک آتل بندی انجام بشه تا بتونه راه بره

    2. سلام خسته نباشید من یه جوجه مرغ رسمی گرفتم حدود ۱ ماه نیم پیش رشد نمیکنه اصن کوچک مونده دون اب اینا میخوره وقتی قد قد میکنه صداش یجوری گرفتس انگار ،بعدشم سریع زرنگ نیست ارومه و پر صورتش کمه انگار یک ذره خالیه چکار کنم که واقعا رشد کنه و قد قدش طبیعی شه و زرنگ شه اصن خیلی ریلکس هست😂 ممنون میشم جواب بدید

      1. سلام دوست عزیز
        رشد نکردنش می تونه دلایل مختلفی داشته باشه
        مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
        علت متوقف شدن رشد جوجه
        یکم رطوبت محیط نگهداریشو بیشتر کن می تونی یه کاسه اب بذاری تو محیط توشم یکم روغن اکالیپتوس بریز
        براش دمنوش بابونه درس کن یه قاشق چایخوری بابونه رو بریز تو یه فنجون اب، بزار ۱۰ دقیقه بمونه سرد که شد صاف کن روزی دو سه قطره بهش بده
        برای جون گرفتنش هم می تونی محلول آب شکر بدی
        دو قطره سرکه ی سیبو بریز تو ۱۰۰ سی سی اب بریز تو اب خوریش اینم برای تقویت اشتهاش خوبه

        1. ممنون بابت توضیح هات ولی الان دقت میکنم میبینم ابریزش ببنی هم داره و مدفوعش سبز نه خیلی شل نه خیلی سفت چکار کنم خوب شه صدای قد قدش هم یجوری هست نکنه به خاطره همین ابریزش بینی و مدفوعشه؟ ببخشید من یک جوجه مرغ دیگم دارم اون ماشاالله دون اب اینا میخوره بزرگ هم شده سریع زبله ولی الان دیدم مدفوعش ابکی اون چکار کنم چی بهش بدم تا خوب بشه مدفوعش الان اگه میشه چند روش خانگی برا درمانش بگید

        2. ممکنه سرما خورده باشه
          از مرغای دیگه جداش کن بذارش تو یه جای گرمتر
          ببین بابونه برای گرفتگی صداشه
          سرکه ی سیب برای تقویت اشتهاش
          آب شکر هم برای رفع بی حالیش
          حالا اگه مصرف سبزیجاتش زیاد نباشه فضله ی سبز هم میتونه شون دهنده ی وجود مشکل کبدی باشه
          برای اینم دو سه قطره عرق خار مریم رو با ۱۰۰ سی سی اب قاطی کن تا ۵ روز هرروز ۳ قطره بهش بده
          دیگه اگه درمان نشد باید بره دامپزشک
          کلا در مورد فضله ی ابکی و اسهال می تونی تو آبشون چند قطره آب سیب اضافه کنی
          و یا براشون ذغال فعال تهیه کنی
          یه قاشق چایخوری ذغال فعال رو بریز تو یه فنجون اب جوش تا ۱۰ دقیقه بمونه سرد که شد صافش کن بهشون بده

        3. سلام من ۵۰تامرغ وخروس دارم که بعضی ازدیروزدارن صداشون خس خس وخرخرمیکنه وچرت میزنن چه بعدیه هفته یکی یکی میمیرن بایدچی بهشون بدم که خوب بشن

        4. سلام دوست عزیز
          چک کن ببین فضلشون به چه رنگ هست؟
          به جز خس خس علائم دیگه ای مثل پیچش گردن و یا فلج شدن ندارن که؟

  14. سلام من یه جوجه مرغ پنج ماهه دارم که بیحاله
    دهنش بوی بدی هم میده مدفوعشم سبز کم رنگ میخواستم بدونم راه درمانش چیه

    1. سلام دوست عزیز
      بهش محلول آب شکر بده از بیحالی در میاد
      بوی بد دهان نشون دهنده عفونته البته غذا بهش چی دادی؟
      ۴ قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل بهش بده بخوره

  15. سلام مرغ های من سرفه میکنن چشاشونم اشکی کاکولشونم ورم کرده مدفدعشونم سبز آخرشم ازدهنشون خون میاد میمیرن

    1. سلام دوست عزیز
      این علائمی که گفتی نشون دهنده بیماری نیوکاسل هست

  16. سلام مرغ من ۱ سالش اگر گردنش را تکان می دهد یک صدا تق تق می آید احساس می کنم که مریضه درمانش چیست

    1. سلام دوست عزیز
      سریعا فضلش رو چک کنید ببینید چه رنگیه؟

  17. سلام مرغ من یک ساله است سیاه شدن وافتادگی کاکول چرت میزنه کم غذایی

    1. سلام دوست عزیز
      واضحتر مشکلتون رو بنویسید
      دقیقا کدوم قسمت از بدنشون سیاه شده

  18. سلام جوجه ی من همش دهانش رو باز و بسته میکنه همش ریه هاش صدای خس خس می ده نمی تونه راحت نفس بکشع هی سر شو میبره بالا دهانشو باز می کنه لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      بالا بودن دمای محیط نگهداری، چینه دان ملتهب، مشکلات تنفسی، عفونت انگلی
      همگی منجر به این کار میشه و جوجه شما مشکل تنفسی پیدا کرده
      چک کن ببین فضلش چه رنگی شده
      اگه اسهال و لرزش داره احتمالا به نیوکاسل مبتلا شده باشه

  19. سلام خوب هستید
    ببخشید من یه جوجه دارم که ۲ هفته شه ، یه حال عجیبی داره همش انگار ته گلوش یه چیزی مونده هی دهنشو باز میکنه که بیاره بیرون اما نمیتونه و داد میزنه و وقتیم که می‌خواد چیزی از زمین برداره دهنش باز دوباره باز میشه و نمیتونه چیزی بخوره به نظرتون علایم چه بیماریی هست، میشه لطفا کمک کنید

    1. سلام دوست عزیز
      چیزی رو نبلعیده؟
      تو جای گرم که نگهش نمیداری؟

  20. سلام
    من جوجه هام دو هفته سنشون هست چنتایی شون اسهال داشتن ولی دایمی نبوده و بعد از چند روز همین علایم بعلاوه خس خس و قطع شدن جیک جیک در دیگر جوجه ها پدیدار شده و اینکه همه سرحال هستن و دنبال مادرشون شیطنت میکنن ولی نگرانم که بدتر نشن آیا نیوکاسل گرفتن یا ویروس عفونت روده ایی موقت گرفتن .لطفا راهنمایی کنید چکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهشون چی میدادی؟
      اسهالشون به چه رنگ هست؟
      محلول آب شکر بده

  21. سلام. من جوجه ام سرماخوردگی داشت. الان خوب و سر حاله ولی دایم عطسه میکنه. هر دقیقه یک یا دوتا. بدون خلط. فقط یه ذره آب زلال از دکاغش میاد موقع عطسه. پنج روزه تترا سایکلین میدم ولی هیچ اثری نداره. میشه کمکم کنید؟!

    1. سلام. شرایط نگهداریش به چه شکله؟ دمای محل نگهداری رو کمی بالا ببرید

  22. سلام من جوجه دارم نزدیک ۳ هفتشه یکیش اصن غذا نمیخوره و دیش نمیکنه و رودش باد کرده خیلی بیحاله غذا خ کم میخوره
    یکیشم از صب خوب بود اما طرفای بعدظهر مدفوعش سیاهه و ابکی و زیاده و رده سفید داره چیکار کنگ؟>

  23. سلام یه مرغ تخم گذار دارم کلا ریز جسه هست دیشب حالش خوب بود کلی بازی کرد
    اما از صبح امروز همش داره خس خس میکنه انگار میخاد بالا بیاره با دهن باز نفس میکشه لطفا راهنمایی کنید بردپش دامپزشک
    دگزا و انتی بیوتیک و ب کمپلکس بهش تزریق کرد اما تاثیری هنوز نزاشته روش

    1. سلام
      هر دو اون موارد که دامپزشک داده رو ادامه بده (انتی بیوتیک و ویتامین)
      محیطش رو هم گرم گرم کن
      ماست پروبیوتیک هم بخر ، یه حبه سیر داخلش رنده کن بده بخوره

  24. سلام. چند وقتی هست که داخل خونه شون چلغوز آبکی و سفید میبینم. دیروز هم یکی از مرغ هایم از صبح هیچی نمیخورد و خیلی بی حال شده بود و شب مرد. الان هم چند تا دیگه شون اینطوری اند و تخم هم نمیکنند. علتش چیه؟

    1. سلام فضله سفید رنگ میتونه نشونه عفونت باشه . غذاشون چیه ؟ توصیه میکنم به دامپزشک مراجعه کنید تا دارو مصرف کنند

  25. سلام . جوجه من دو و نبم ماهه ست . از حدود ۵۰ روزگی به اینور ۳ بار دچار این علایم شد ابخوری زیاد که خصوصا بار سوم خیلی زیاد ، اسهال یعنی دفع زیاد اب و موکوس با مدفوع حتی چندبار اب خالی ، گرفتگی صدا و یکی دوبار صدایی مثل جیغ کشبدن ، و روهای اول بیماری گردنس رو کشیدن و نوکش بازبسته کردن . البته در هر سه بار اشتهاش خوب بوده خصوصا این اخری سرحالم هست با همه این علایم
    دامپزشکی در هر سه بار قرص نئوویتاموکسی داده و پروبیوتیک . مرتبه اول فورا با خوردن پروبیو اسهالش بند اومد ولی با اینکه از اون به بعد همیشه تو ابش پروبیو دادم اما باز برای بار دوم و سوم دچار اسهال شدید خصوصا بار سوم شد
    مرتبه دوم یک هف هشت روز بعد خوب شدن و مرتبه سوم یه چهار پنج روز بعد دومی دوباره درگیر شد . خیلی نگرانم دامپزشکی میگه نمیدونم چشه و فقط همون انتی بیوتیک رو میده و من از اینکه در اینهمه انتی بیوتبک در یک بازه کوتاه داره مصرف میکنه و البته اثر پایدار نداره نگرانم . خیلی هم جوجه رو دوست دارم . لطفا کمک کنید شما میدونید چشه و براش چیکار کنم .

    1. سلام انتی بیوتیک زیاد هم خودش میتونه جواب عکس بده . غذاش چیه ؟ اسهالش چه رنگیه ؟

  26. سلام مرغ من چن روزه غذا نمیخوره مدفوعش ابکی وسبز و به شدت وزن کم کرده راهنمایی میکنید ممنونم

    1. سلام
      امکان درگیری با نیوکاسل و یا بیماری های فصلی وجود داره
      بهش سیر و ماست بده

  27. سلام . یه جوجه دارم تازه وارد سه ماهگی شده برای پیشگیری از انگل چی کار کنم چون میترسم تو باغچه و خاک و این چیزا میپلکه انگل بگیره . ضمنا ایا انگل بگیره مسری هست به من که تر و خشکش میکنم جوجه رو ؟

    1. سلام به دامپزشکی مراجعه کنید و داروهای لازم رو تجویز کنه و واکسنشو بزنه بهش

  28. سلام یه خروس دارم که چند وقتیه مدفوعش آبکی با رده های سفیده
    دلیلش چیه؟

    1. سلام
      امکان عفونت وجود داره
      براش پودر پروبویوتیک از پرنده فروش یا داروخانه دامپزشکی بده ببین فرقی میکنه

    2. سلام خروسم سره و خیلی کم آب و غذا می‌خوره غذا هم اکثرا همه چی بهش میدم فضلش آبکیه با چین های سبز رنگ، دمش هم رو به پایینه
      ممنون میشم راهنمایی کنید؟ فقط سریع

      1. سلام اگر چهار یا پنج روزی هست که اینطوریه در سریعترین زمان ببرید به دکتر دامپزشک تا معاینه بشه
        اما از روزهای اول هستش یک یا دو روزه اینطوریه مولتی ویتامین پودری + سرکه سیب رو با آب قاطی کنید و بدید بخوره (مولتی ویتامین که روی بسته اش نوشته چند قطره قاطی کنی مدل هاش متنوع هستش + سرکه سیب هم در حد دو قاشق در یک لیوان آب معمولی ) + قرص تتراسایکیلین ۲۵۰ نصف پودر داخلش رو با مقدار کمی آب قاطی کنید و بدید بخوره (یک سرنگ معمولی تمیز بردارید داخلش نصف پودر قرص رو با آب جوشیده و سرد شده قاطی کنید)

  29. سلام خسته نباشید🌼ممنون از مطالب مفیدتون
    مرغم محلیه و تخم گذاره ولی چند وقتی هست که دیگه تخم مرغش سالم نیست، یعنی تخم مرغ رو شل میندازه…. پوستِ خود تخم مرغ کامل نشده اصلا و شل هست و دور ریختنی. بالای بال‌های مرغم هم یه قسمت کوچولو از پرهای درشت روی کِتفش ریخته… سرحاله خداروشکر و علامت بیماری ظاهری نداره
    یکی از آشناهامون گفت احتمالا کلسیم بدنش کم شده کمی از پوست تخم مرغ محلی بکوب پودرش کن قاطی غذاش بده کلسیم داره خوبه… این کار رو هم کردم اما امروز هم تخم مرغم شل بود
    غذای مرغ معمولا: کاهو، برنج، نون، گندم و گاهی پوست موز یا دونه‌ی انار، پیاز و….
    جعبه‌ای که میره داخلش تخم میذاره هم داخلش خاک اره ریختیم.
    ممنون میشم راهکار بدید

    راستی یادم رفت بگم، از اون دونه‌های مخصوص مرغ و خروس هم میدیم بهشون

    1. سلام بله کمبود کلسیم داره اما پوسته تخم مرغ کافی نیست . از داروخانه دامپزشکی مکمل کلسیم بگیرید و مولتی ویتامین مخصوص طیور بدین بهش. بعد ها میتونید پوست تخم مرغ آسیاب شده هم بدین اما الان کافی نیست براش

    2. سلام یه مرغ خروس دارم خرخر میکنه آبریزش بینی داره لطفا ن راهنمای کنید

      1. سلام
        فضلش چه رنگیه ؟ امکان درگیری با بیماری های ویروسی مثل نیوکاسل هم هست
        فعلا براش تتراسایکلین ۲۵۰ بخر ، نصف کن و هر ۱۲ ساعت یه نصفه رو با یکم اب قاطی کن و با سرنگ بزن تو دهنش (یا با قطره چکانی چیزی)
        مولتی ویتامین مخصوص طیور هم از داروخانه دامپزشکی بخر و بده بهش

  30. پوسته تخم هاش هم خیلی نازکه فکر کنم کلسیمش کمه بهش صدف پودر میکنم میدم ولی یک پاش به مشکل خورده جای خوابشون حدود سی سانت بالا هست فکر کنم از اونجا پریده اما دست که میزنم هر دو پا سالم و شبیه هم است
    صدف کار کلسیم رو میکنه ؟

    1. کامنت قبلی رو ریپلای کنید کامنت جدید نذارید . بهتره مکمل کلسیم از داروخانه دامپزشکی به همراه مولتی ویتامین تهیه کنید

  31. سلام
    دو روزه مرغم که سه سالشه یک پاش درد میکنه و وقتی میخواد راه بره وزنش رو میندازه روی یک پاش باید چکار کنم

    1. سلام
      همینجوری از دور نمیشه نظری داد
      باید معاینه کنی
      هم میتونه از ضربه باشه هم کمبود ویتامین و کلسیم

      درمان هم اگر ضربه نباشه ، استفاده از مولتی ویتامین و قطره کلسیم هست

  32. سلام مرغم چن روزه مریضه
    اوایل اسهال بود ولی الان اصلا دفع نداره
    میشه لطفا راهنماییم کنید چی بهش بدم که بتونه دفع کنه
    چینه دونشم پر هسش

    1. عفونت چینه دان داره
      اننقد غذای سفت دادید و اب بهش ندادید تمام غذا توی چینه دانش مونده
      برای درمان به دامپزشک پرنده ها مراجعه کنید

      1. آخه این طفلی اصلا غذا نمیخوره
        چینه دونش پر از مایعات هسش
        بهش این چن روزه ویتامین دادیم
        با یه کمی برنج پخته شده که با آب نرمتر شده بود
        با داروهای دیگه

        1. برنج ندین بهش . بهترین راه مراجعه به دامپزشکه اگر امکانش نیست براتون براش سرکه سیب طبیعی تهیه کنید . ۳ قطره توی آب بریزید و بدین بهش .
          غذای پلت براش تهیه کنید

  33. سلام مرغ من چن روزه مریض شده
    اصلا غذا نمیخوره،اسهالش خیلی آبکیه گاهی وقتا رنگش سبزه،زیاد راه نمیره اصلا،همش یه جا میمونه سرشو میندازه پایین،همش خس خس میکنه و واسه نفس کشیدن دهنشو باز میکنه
    تنفس واسش سخته،خودشو باد میکنه
    بهش مولتی ویتامین دادم،آنتی بیوتیکم دادم،سیر و ماستم میدم
    داخل دهنشو نگاه میکنم هیچی نیسش(سفیدی یا هر چیز دیگه ای)
    الان امکان مراجعه به دامپزشک رو ندارم
    میشه لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم خوب بشه

    1. محیطش رو گرم گرم کن
      تتراسایکلین ۲۵۰ بگیر ، هر ۱۲ ساعت یه نصفه بهش بده
      مولیتی ویتامین هم حتما بهش بده
      غذایی که بهش میدی هم کمی نرم کن
      یکم هم به جای آب بهش جوشونده ی آویشن بده راه نفسش رو باز کنه
      بیشتر از این از دستت برنمیاد ، باقی موارد مثل امپول و … باید توسط دامپزشک زده بشه

      1. سلام خروس من داخل دهنش یک غده زده کمی هم دهنش بو میده خیلی هم کم غذا میخوره بقیه مرغ خانم دهنشون بو میده ولی غذاشونو خوب میخورن مشکلشون چیه ؟
        ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. سلام
          عفونت در پرنده ها وجود داره ولی اینکه دلیلش چی هست باید معاینه بشن
          اونی که غده زده دهنش رو در اولین فرصت ببر دامپزشک
          باقی رو هم قرص تتراسایکلین ۲۵۰ از داروخانه بگیر ، نصفش کن ، با یک سی سی آب قاطی کن و با قطره چکان یا سرنگ بریز تو دهنشون
          مولتی ویتامین هم بهشون بده ، اگه تونستی مولتی ویتامین مخصوص طیور از داروخانه دامپزشکی بخر ، قیمتش هم مناسب هست تاثیرشم زیاده
          نشد هم شربت بکمپلکس از داروخانه دامپزشکی بخر، یک سی سی بکش بریز داخل یک لیتر آب، بده بهشون بخورن
          هر ۱۲ ساعت محلول جدید درس کن

    2. ممنونم حتما همه رو انجام میدم
      شما میدونین اسم مریضیش چیه
      ممکنه فقط سرماخوردگی باشه؟یا مریضی دیگه هسش؟
      آخه میخوام بیارم تو خونه نگهش دارم به خاطر گرما
      میگم یعنی ممکنه مسری باشه به انسان

      1. اول درمان رو شروع کن، اگه جواب داد میشه نوع بیماری رو گفت ! سرماخوردگی میتونه باشه
        اشکال نداره بیار گناه داره
        نترس منتقل نمیشه ، اگه قرار به انتقال بود تا الان تلف شده بود

  34. سلام 🌼تشکر از سایت خوبتون
    مرغم قسمت چینه‌دونش بزرگ شده و یکم سفت شده و بشکل کج اومده جلو
    نمیدونم چرا… غذا و آب هم میخوره
    ولی داخل لونه‌ش یه مقداری فیبر هست از اون هم نوک میزنه
    امروز دیدم چینه دونش بزرگ شده نگران شدم واقعا
    علت و راه درمان چیه؟

    1. سلام
      بررسی اسیب وارد شده باید به صورت حضوری انجام بگیره
      تنها کاری که میتونی بکنی اینه که یکم بهش سرکه سیب بده و اون فیبر رو هم بردار

  35. سلام خسته نباشی من یه مرغ داشتم مریض شد مرد الان بقیه هم مریض شدن ولی دامپزشک قرص آمپول داد استفاده کردیم تحمل کردن ولی خیلی گوشه گیرن از لونه بیرون نمیان چیزی اصلا نمی‌خورن دوباره برم پیش دامپزشک
    بعد یکشون خیلی ناجور از گلوش یه صدایی درمیاد انگار که بزور تنفس می‌کنه اسهال هم هستن

    1. سلام
      محیط نگهداریشون کجاس ؟ دمای محیط نگهداری چنده ؟ غذا چی میخورن ؟

  36. سلام ببخشید اگه بامبل فوت مرغ درمان نشه میتونه باعث مرگش بشه؟

    1. سلام
      بله
      باعث ایجاد عفونت در خون و فلجی و سپس مرگ میشه

  37. سلام بنده یک مرغ محلی دارم از دماغش عفونت میاد و چشمش هم کف می‌کنه آب چشمش حباب میشه و لاغر شده اشتها نداره زیاد چه کار کنم

    1. احتمال بیماری ویروسی هست
      حتما برای درمان به دامپزشک مراجعه کنید و خودسرانه درمان نکنید

  38. باسلام من خروس دارم تازه ازصداش خرخر شنیدم.چه داروی بدم سریع خوبش کنه ویتامین چی بدم وخوراکی چی بدم به مرغ وخروس هام .بی زحمت سریعترین راه درمان رابگید .اسم‌ دارو راهم راهنمایی کنید.باتشکر ازشما

    1. سلام به دامپزشک مراجعه کنید اصلا مشخص نیست بیماریش چیه چجوری میشه دارو تجویز کرد !

  39. سلام ممنون از سایت خوبتون.کمتر از یک هفته میشه یدونه مرغ خریدم که خیلی بزرگ نیست، ولی تاج داره. اوایل سرحال بود ولی امروز، اسهاله و دائما چشماش یا یکی از چشماش رو میبنده و سر پا یا میشینه. غذا خییییلی کم خورد در حد یکی دوبار نوک زدن. توی آبش یه پودر تقویتی که قبلا دامپزشکی داده ریختم و کمی سیر توی غذاش براش ریز کردم.
    خودم حس کردم شاید بخاطر سرما باشه چون زیرش فقط یه لایه نازک کارتن گذاشتیم و زمین هم سرده
    ممنون میشم راهنمایی کنید نجاتش بدیم 😊🙏🏻

    1. حتما حتما محیطش رو گرم کن
      زیرش خاک اره یا پوشال نرم بریز
      اب خوری و دانخوری همیشه پر باشه
      از مولتی ویتامین و تقویتی مخصوص پرنده ها استفاده کن

  40. ممنون از راهنمایی هاتون🌺
    علت اینکه مدفوع مرغ و خروس به این صورت هست چیه؟؟
    زرد رنگ(گاهیم قهوه ای تیره)آبکی یکم کف دار و یکمم بد بود.
    بعضیاشونم مدفوعشون آبکی سبز یا قهوه ای رطوبتش زیاده و چسبندگی خیلی کمی داره.
    خوب تخم میذارن ولی تخمهاشون کوچیک هست.
    توی مدفوعش انگل دیده بودم قرص دادم خوب شدن(۲ابان و ۱۵ابان سری دوم بهشون قرص دادم دیگه چیزی توی مدفوعشون ندیدم.) ممکن مدفوعشون و تخمای کوچکی که میذارن بخاطر اون انگل بوده باشه یا تغذیه مشکل داره؟؟
    اشتهاشون خوبه.
    گوشه گیر و بی حالم نیستن.
    از نظر ظاهریم(رنگ تاج و پر چشم نوک..) مشکلی ندارن.
    غذاهاشون به این صورت:
    صبح مخلوط نان خیس وسبوس. عصر ۳روز در هفته جو عصر ۴روز در هفته
    مخلوط جو ذرت دان مرغ تخمگذار (پروتئین۱۴.۵ کلسیم۳.۵).یه وقتاییم سبزیجات و باقی مونده غذا هفته ای دوبارم ترکیب مولتی ویتامین وآب.

    1. اگر بی حال و بی اشتها نیستن
      احتمالا رنگ فضله به خاطر تغذیه باشه
      اما بهتر که با یک دامپزشک پرنده های بومی هم مشورت داشته باشید

  41. سلام من چهارتا مرغ دارم اصلا کرک نمی شن ی مدتی تخم می زارن دوباره نمی زارن چه کار کنم

    1. احتمالا هوای منطقه تون سرده برای همین
      حتما مرغ ها رو به یک اغل گرم ببر و براشون لانه بذار
      میتونی کف لانه رو با کاه یا پوشال نرم پر کنی
      روزانه ۱۴ الی ۱۶ ساعت هم لامپ باید بالا سرشون روشن باشه
      تغذیه که خیلی و حتما به تغذیه رسیدگی کن

  42. سلام. برای بوقلمون نر و ماده که وزنشون ۵تا۸کیلو هست. برا درمان انگل باید قرص ضد انگل levoxicare
    چند عدد بهش بدم؟

    1. در حالت نرمال نصف قرص در ۱۰۰ سی سی آب حل میشه و به مدت ۴-۶ روز داده میشه ولی درستش اینه که با توجه به شدت بیماری پرنده دامپزشک تشخیص بده که چه مقدار مصرف بشه.

  43. یک مرغ بالغ دارم که یک ضایعه شبیه دونه جفت منقارش یعنی قشنگ پیش دهانش ظاهر شده راهنمایی کنید چکار کنم .ممنونم

  44. سلام من دوتا جوجه دارم که تغریبا یک ماه و چند روزه شونه یکی از جوجه های از دیروز همش نفس نفس‌میزنه یه بار با دهان باز یه بار هم با دهان بسته ولی اصلا بی حال نیست اب و غذا هم خوب میخوره و سر حاله میخواستم بدونم علتش چیه

    1. احتمالا سرما خورده جای گرم نگهداریش کنید. بهش مولتی ویتامین و کپسول تتراسایکلین بدین ۳-۴ روز خوب میشه

  45. سلام من یک جوجه ابریشمی یک ماهه دارم سرشو میچرخونه عقب عقب میره دیدش هم کم شده علتش چی ممنونم

    1. با سلام
      من دو تا جوجه مرغه ۷ ماهه گلپایگانی دارم
      الان چند ماهه که عطسه و سرفه دارن و مدفوعشون هم همراه با آب زیاد و سبز و زرد و سفید و.. هست با دهان باز نفس میکشن و له له میزنن مخصوصا تو طول روز و شبها. اما صبح خیلی زود عادی هستن و له له نمیزنن و اینکه یکیشون گاها تکه های نارنجی در مدفوعش هست
      این اواخر وضعیتشون بدتر شده مخصوصا از وقتی آموکسی کلاو دوز بالا بهشون دادم به خاطر عفونتشون. و اینکه همش با پاهاشون سر خودشونو تکون میدن
      من نگران این دو تا حیوون زبون بسته هستم
      ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

  46. سلام من ۳ تا جوجه ابریشمی دارم همش چرت میزنن وبرای نفس دهنشون وامیکنن یه ماده جسبناک تودهنشون هست اول یکیشون بود الان شدن ۳ تا ۲ تای دیگ ای ک سالمن جاهاشونو عوض کردم دامپزشکیم بردم دکتر نبوود ممنون میشم راهنمایی کنید منو چ داروی باید استفاده کنم چیکار باید کنم

    1. دارو که باید از طرف دامپزشک تجویز بشه و احتمالا دچار بیماری برفک شدن. جوجه های سالم رو از بقیه جدا کنید.

  47. سلام خسته نباشید ی مرغ برهما دارمچند روز اسهال شده سبز رنگ بی اشتهایی وخس خس گلو بردم دامپزشک دارو داد اما خوب نشده هنوز گلوش خس خس میکنه ومشکل تنفسی داره وصدای بلندعجیبی سر میده چی بهش بدم عفونت گلوش برطرف بشه

    1. به درمان ادامه بدید و در کنار اون حتما از مولتی ویتامین و آب کافی استفاده بشه
      محیطش گرم باشه و میوه و سبزیجات کافی به صورت خرد شده بده
      حتما باید براش آنتی بیوتیک تجویز بشه تا از بدتر شدن بیماری جلوگیری کنید

  48. سلام ببخشید من چندتامرغ دارم یکیش چندروزی قق قق میکرد حالا دهانش بازمیکنه خس خس میکنه بایدچکارکنم

    1. سرما خورده شاید هم از گرمای زیاد باشه
      اب خنک کافی بذار جلوش
      از مولتی ویتامین پرنده های بومی استفاده کن
      علوفه و سبزیجات و دان مخصوص مرغ رو بهش بده

  49. سلام من یه خروس ۱ ساله دارم چند روزی هست که چرت میزنه ، افتادگی بال داره.لطفاً راهنمایی بفرمایید .
    با تشکر

    1. حتما از بقیه مرغ و خروس ها جدا کن و برای تهیه دارو به داروخانه دامپزشکی مراجعه کن
      به کمک آنتی بیوتیک و مولتی ویتامین بهبودی پیدا میکنه

  50. سلام من یک مرغ یوسل بلژیکی دارم مرغ من متفوهش قرمز است اشتهاش کم شده است و چشماشو میبنده نمیدونم چیکار کنم

    1. احتمالا خونریزی داخلی یا گوارشی داره
      باید به دامپزشک مراجعه بشه

  51. سلام ۳ تا مرغ خونگی دارم چند روز پیش یکی از اونها یبوست شده بود و الان همون مرغ علایمی مثل خس خس سینه و عطسع داره .اشتهاش هم کم شده .ولی ابریزش بینی نداره.چیکار کنم؟ میشه اسپرین بدم بهشون لطفا زودتر راهنمایی کنید

    1. خودسرانه درمان نکن
      برای درمان حتما به دامپزشک مراجعه کن و از بقیه مرغ و خروس ها هم جدا کن

  52. سلام ببخشید چند تا جوجه‌ ۳۰ روزه خریدم که آبریزش بینی و عطسه دارند لطفاً راهنمایی کنید

    1. اگر از اول آبریزش داشتند بهتر که برگردونید
      وگرنه در یک مکان گرم نگهداری کنید و برای تهیه دارو به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید

  53. سلام. خسته نباشید. جوجه من حدود ۵ماهش هست. امروز متوجه شدم یهو غش می‌کنه و میوفته دوباره بلند میشه. انگار گردنش از خودش نبود. راستش خیلی ترسیدم. دوبار این اتفاق افتاد ولی دیگه ندیدم.ممکنه بیمار شده باشه؟. اینکه درمان ش چیه؟و اینکه مسری هست؟چون دو تا دیگه مرغ دارم. نمیدونم باید چکار کنم لطفا راهنمایی م کنید. ممنون

    1. سلام
      توضیحات کافی نیست
      اگر بیماری باشه باید چندین علامت همراه خودش باشه
      اگرم نباشه ممکنه اتفاقی این مورد پیش اومده باشه
      اگه علائمی دیدید حتما جدا کنید

  54. سلام من جوجه دو ماهه دارم که زبونش انگار کبود شده دهنش مایع غلیظ هست که نمیتونه غذا بخوره میشه بگید چطور درمانش کنم

    1. از بقیه مرغ و خروس ها جدا کن تا بیماری رو به اونا انتقال نده و برای درمان به داروخانه دامپزشکی یا دامپزشک مراجعه کن

    2. سلام من جوجه کوشتی دارم اسهال خونی شده چه کار بکنم دارن میمیرن خاهش میکنم کمک بکننین نون سبوس میدادم با پیلت

      1. حتما پرنده های رو به صورت جداگانه نگهداری کن و برای تهیه آنتی بیوتیک مناسب به داروخانه دامپزشکی مراجعه کن

  55. درود بزرگوار امیدوارم ایام به کامتون باشھ سپاس مند از پاسخهای کامل شما kamran kamyar

  56. سلام من تعدادی جوجه دارم چند روز پبش مریض شدن یه پزشک گفت نیوکاسله امپول زیر پوستی داد وبرا تبشون گفت زرچوبه و دارچین بده وهمزمان سیر هم بده این کار و کردم حالتشو بهتر شد ولی متاسفانه الان متوجه شدم بعضی چرت میزنن بعضی گلوشون ورم داره وبعضی چشمشون عفونت کرده چکار کنم که خوب شن لطفا راهنماییم کنید.

    1. از انتی بیوتیک ها و داروهای تجویز شده توسط دامپزشک استفاده کنید تا بهبودی کامل رو پیدا کنن
      اگر دارویی تجویز نکرده حتما با مراجعه به دامپزشک ، اونا رو تهیه کنید.

  57. سلام یه مرغ خریدم بی حال بود چیزی نمیخورد حتی آب همش یه گوشه میخوابید. بردم پس دادم. الان بعد از چند روز خروسم همونطوری شده هیچی نمیخوره یه گوشه میخوابه و صدای خس خس میده

    1. مرغه اومده بیماری رو به خروس انتقال داده و رفته
      برای درمان به داروخانه حیوانات و یا دامپزشک مراجعه کنید تا پرنده از دست نرفته
      همیشه یادتون باشه ، قبل از اینکه پرنده های جدید رو وارد گله خودتون بکنید، چند روز قرنطینه کنید و پس از اطمینان از بیمار نبودن پرنده ها جدید ، اونا رو بندازید قاطی پرنده های قبلی خودتون

  58. سلام من دوتا جوجه ۲یا ۳ ماه دارم یکیشون بعضی وقت ها یکم بی حالی داره و مدفوعش هم سبز آبکیه یکیشون هم صداش یه حالت خس خس داره ولی سر حال هر دوشونم دونه شون رو میخورن خوب
    لطفا بگید که چیکار کنم و چه دارویی بدم بخورن

    1. برای تشخیص بیماری و تجویز داروی مناسب حتما به دامپزشک مراجعه کنید
      پرنده های بیمار رو از پرنده های سالم جدا کنید تا بیماری رو به اونا انتقال نده

      1. سلام من یدونه لاری ۵ماهه خیلی سرحال دارم که چند روزی هست چرت میزنه؛ ولی اشتباه خوبی داره . و هیچ مشکلی مثل بوی بد دهن یا بال افتادگی نداره ممنون میشم اگه راهنمایی کنید سپاسگزارم استاد

        1. هفته ای یکی دو بار مولتی ویتامین به آبش اضافه کنید ۷-۸ قطره

  59. جوجه مرغ ۱٠ روزه دارم که اول خیلی سرحال بود ولی الان کم اشتهاست و اسهال داره اما سفید نیس
    مشکل از چه چیزی میتونه باشه
    ممکنه خطرناک باشه؟

    1. احتمالا محیطش سرد یا اینکه چیزی باعث وارد اومدن استرس به پرنده میشه
      مقدار خیلی کمی سرکه سیب رو در اب قاطی کنید و بهش بدید
      اگر خوب نشد باید به دامپزشک مراجعه کنید
      حتما در اب و غذای پرنده دقت کنید و از اب و غذای تازه و سالم استفاده کنید.

    2. اگه کسله و سرش رو جمع میکنه تو خودش و تو افتاب زیاد چرت میزنه نیوکاسله

  60. با سلام. من چند جوجه مرغ دارم که دو سه روز پیش یکی آنها بی حال شده بود چشم های خواب‌آلودی داشت و کم اشتها بود روی زمین افتاده بود اما هنوز زنده بود جداش کردم و براش آب و غذای تازه گذاشتم بهتر که شد برش گردوندم البته هنوز کم اشتها و چشم های خواب آلودی داشت. تا اینکه دیشب حلش خراب شد و با صدای بلندی ناله می کرد جداش کردم و اون تمام شب باصدای بلندی آه و ناله کرد تا اینکه صبح دیدم مرده. حالا یکی دیگه از جوجه هام رو تازه دیدم باز کمی بی حال شده است جداش کردم. و براش آب که غذای تازه گذاشتم. باید چه کنم؟! چه دارویی تهیه کنم؟! اگر ممکن است زود تر جواب دهید باتشکر

    1. هر پرنده ای که علایم بیماری داشته باشه باید سریعا جدا کنید تا زمانی که کاملا خوب نشده ، نباید برگردونید پیش بقیه
      اگر پنجره بازه و یا کولر روشن احتمالا سرما خورده
      وگرنه علت بیماری ویروسی و عفونی می تونه باشه
      که برای تشخیص بیماری و درمان اونا باید به دامپزشک مراجعه کنید.

    2. خس خس و نفس زدن و صدای جیک جیک دایم و بی اشتهایی و اسهال و مدفوع بد بو همه علایم نیوکاسله. کلا جوجه مریض رو جدا کن. و بعد از اتمام تلفات کل محیط رو با محلول فرمالین شستشو بده. و واکسیناسیون رو انجام بده حتما. سه گانه بزن با تجدید سه ماهه

  61. سلام جوجه ی من مدام سرپا خوابش میبره و بیحاله و خیلی کم غذا میخوره،من به دامپزشکی و داروخونه ی هم دسترسی ندارم، و اینکه یکی از همسایه هامون میگه که تو ماست سیر رنده کن بده به جوجه تا میکروب بدنش از بین بره.میشه سریع جواب بدین

    1. بهتر که بنا به گفته همسایه از ترکیب ماست و سیر استفاده کنید
      اما از داروخانه انلاین و هر جای دیگری بهتر که دارو رو تهیه کنید
      اون پرنده بیمار رو از بقیه پرنده ها جدا کن تا بیماری رو به اونا منتقل نکنه

  62. سلام من دوتا خروس دارم که ابله گرفتن روی تاجشون.چی بهشون بزنم که خوب بشن؟؟

    1. به دامپزشک مراجعه کنید، این بیماری ممکن علایم دیگه ای هم داشته باشه
      اونا رو از بقیه پرنده ها هم جدا کنید تا بیماری رو به اونا منتقل نکنه

    2. با سلام و خسته نباشید و ممنون از وقتی که می زارید
      ایا خوردن گوشت مرغ مبتلا به ابله مشکلی ندارد
      ما مرغ را قبل تلف شدن سر بریده و بعد از خارج کردن امحا و احشا آن و دور انداختمش در یخچال بسته بندی و فریز میکنیم و بعد مصرف.
      تعدادی از مرغها تلف شدن بقیه که مشکل داشتن را سر بریدیم هم مرغ هم اردک.
      مرغی که اسهال سفید دارد آیا همان ابله ست

      1. یکی از نشانه های ابله ، ایجاد تاول روی تاج و ریش پرنده است
        بهتر که قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید و این ریسک رو نکنید.

  63. باسلام
    برای تخمی که برگشته با گیرکرده توشکمه خانوم مرغه
    علت اینکه تخم گیرکرده با محل تخم گذاریش نامناسب بوده یا ترسیده و به هر دلیل دیگه یا تخم تو شکمش چرخیده ،
    باید به روزهای تخم گذاری وتعدادشون دقت کنین اگه تعداد ۳تخم در۴۸ساعت بزاره پس تخمی که چرخیده پوسته ی سفتی داره وباید خداروشکرکرد،
    باکمک انگشت ورعایت اصول بهداشتی و با کمک روان کننده های دردسترس تخم را به حالت صحیح خارج شدن بچرخانید.
    نکته بسیارمهم :درحین انجام کاراگر پوسته ی لمس شده سفت نبود این روش خطرناکه و باعث پاره شدن پوسته ی نازک میشود ودرصورت افتادن ناخواسته ی این اتفاق بعداز خروج مایع درون تخم کاملا پوسته رانیز باید خارج نمود ومراقب باقی تخم های دیگر درون شکم هم بود.
    البته این روش و توضیحات درصورت عدم دسترسی به دامپزشک است.

      1. سلام من ۱۷ مرغ خروس دارم و چندا از اینها خس خس میکنن و عطسه دارن چشمشون خیس میشه و بعد بسته میشه وعفونت کرده یاد کرده، مرغ بیمار جدا کردم و لورامیزول گرفتم وتتراسکالین و ارس مینراویت مولتی ویتامین مواد معدنی چیزه دیگه ای بهتر هست بدم یا خوبه همین

        1. حتما پرنده های بیمار رو جدا کنید و از درمان خودسر پرهیز کنید حتما به یک دامپزشک یا متخصص مراجعه کنید تا داروی مناسب رو پس از تشخیص بیماری تجویز کنن

  64. سلام من مرغم استفراغ میکنه فقط هم اب بالا میاره و هیچی نمی خوره از دیروز اینجوری شده همیشه هم جاش تمیز بوده و غذا های مثل گندو و گوجه می خوردن و بقیه مرغ ها اینجوری نشدن و می خواستم بودنم باید چیکار کنم و خیلی هم بی حاله و صدای خُر خُر میده و من دسترسی به دانپزشکی ندارم می خواست بدونم چه دارویی باید بهش بدم ممنون می شم سریع بهم جواب بدین

    1. به داروخانه حیوانات مراجعه کن و براشون توضیح بدید
      داروی مناسب رو بهتون میدن
      حتما مرغ رو در یک مکان گرم نگه دار و از بقیه پرنده ها جدا کن تا بیماری رو به اونا انتقال نده

      1. بله از همه مرغ ها جداش کردم و یکی دیگه از مرغ ها عدسی چشمش یکم کوچک شده و خوب نمی بینه نمی دونم از می این طوری شده ولی الان که بهش غذا می دیم بهتر شده ایا برای این هم دارویی هست.

        1. حتما به دامپزشک یا داروخانه حیوانات مراجعه کن و قضیه رو براشون توضیح بده تا داروی مناسب رو بدن
          به تغذیه و اب پرنده ها هم رسیدگی کن

        2. از دارو مرتبا استفاده کنید خوب میشه

        3. الان فهمیدن مرغ انگار سرمانخورده و تخم مرغ گیر کرده تو بدنش و ایا راهی هست برای در اوردن تخم مرغ؟

        4. اصلا به شکمش دست نزنید ، مقدار کمی روغن زیتون رو بریزید تو حلقش
          و از اب کافی و غذای نرم و پودر استفاده کن
          اگر تخم خارج نشد به داروخانه حیوانات مراجعه کنید تا داروی لازم رو بدن

  65. سلام.من یک خروس خریدم .الان یک هفته است مقعدشو بانوکش میخارونه.الان یکمم ورم کرده وخونی شده ب رنگ قرمز است.میشه علتشوبگین؟چیکارکنم؟

    1. سلام
      تمیز پرنده رو بشورید همه جاشو بدون زدن هیچ مایعی
      دقیق نمیشه گفت ممکنه قارچ گرفته باشه یا گزیدگی باشه
      پماد تتراسایکیلین چشمی بزنید به اون قسمتا تا عفونت نکنه

  66. من ۵ تا مرغ دارم یکیشون خیلی کم غذا می خوره کاکلش کج شده و خیلی لاغر شده. گاهی وقتی آب می خوره از دهنش آب میاد. خیلی سرحاله مثل همیشه. چند وقتی هست گندم شون تموم شده بیشتر کاهو و برنج میخوردن. کاهو باعث لاغر شدن مرغ ها میشه؟ بقیه مرغ ها هم. کاکلشون کمی سیاه شده انگار تو آفتاب سوخته باشه. خیلی له له می زنن همیشه نوکشون بازه. چی به مرغ ها بدم که تو گرما خنک بشن؟ آیا مرغی که لاغر شده بیماری خواصی داره؟ ممکنه برای گرما هوا باشه؟ خواهشا جواب بدید 🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻

    1. سلام
      توضیحات کافی نیست
      اگه کاکل سیاه شده یا دون دون روش ایجاد شده امکان بیماری ابله وجود داره
      برای تشخیص بهتر بیماری باید فضله پرنده بررسی بشه ، رنگش و ساختارش که اسهال هست یا نه
      کاهو مشکلی ایجاد نمیکنه ولی ممکنه مصرف زیادش باعث اسهال بشه و همین در کاهش وزن پرنده تاثیر بزاره
      دان مخصوص اگه بگیرن بدنشون در مقابل بیماری های مقاومت بیشتری از خودش نشون خواهد داد.

      در مورد گرمای هوا هم ، ممکنه به خاطر گرما له له بزنن ولی از دست دادن وزن به میزان زیاد مربوط به بیماری هست حتما . افتادگی تاج هم میتونه از گرمای خیلی زیاد باشه گاها
      محیط سایه براشون درست کنید
      تغذیشون رو بهبود بدید و از داروخانه دامپزشکی براشون مولتی ویتامین مخصوص طیور بخرید تا همیشه جون داشته باشن

    2. سلام . بابا این چیه شما میدین به این بدبختا. برنج میدی با کاهوو. اون گندمتم بدرد نمیخوره. داری هزینه میکنی دو تومن بیشتر بده دان آماده بخر توش مواد معدنی و مورد نیاز مرغ هست. برنج ضرر داره واسشون … برای گرما باید تو اب ویتامین سی بدی یا اینکه نمیخوای هزینه کنی هر روز تو ابشون یه مقدار اب نارنج بریز

  67. ببخشید من ۵ مرغ دارم یکشون خیلی لاغر شده کم غذا می خوره حرکت میکنه مثل همیشه ولی خیلی کم غذا می خوره؛ مرغ های دیگه هم همش دهنشون رو باز کردن و له له می زنن ولی تحرک دارن کاکلشون هم سیاه شده انگار سوخته باشه، هوا هم خیلی گرم هست. برای خنک شدن مرغ ها چیکار کنم و مرغی که کم غذا می خوره آیا بیماری خواصی داره . توی این روز ها بهشون چی بدم؟ تروخــــداا راهنمایی کنین 🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼

    1. مرغ مریض رو جدا کن و بهش اب و غذای کافی همراه با مولتی ویتامین بده
      سایر مرغ ها هم مشکلی ندارن این علایم به خطر گرمی هواست
      در محل نگهداری اونا از فن تهویه بزرگ استفاده کن تا گرمای محل رو کم کنه
      یا اگه می تونی از کولر ابی استفاده کن

    2. سلام من یه مرغ دارم که ۲روزه بیحال کم غذا میخوره فقط آب میخوره یکم بیحال شده تحرکش کم به غذا خیلی کم آروم نک میزنه لطفا راه درمان بهم بگید

      1. به داروخانه حیوانات مراجعه کنید ، انتی بیوتیک و داروی لازم رو برای درمان پرنده تهیه کنید ، با دامپزشک داروخانه مشورت کنید اول

  68. سلام خسته نباشید
    من یک مرغ ۴ ماهه دارم ک همش چشم هاشو میبنده و رنگ تاجش داره رو به بنفش میره غذا میخوره اما نه مثل قبل، وقتی هم که چشم هاشو میبنده تنفسش با صدا و با لرزش شدیده
    مشکلش چیه ؟ آیا درمانی داره؟

    1. سلام
      در اولین فرص ببریدش دامپزشک
      امکان وجود بیماری درش زیاده و درمان خانگی هم نداره
      فقط یکم بهش سیر بدید
      اگه دامپزشکی نبرید تلف میشه

  69. سلام خسته نباشید
    من یه مرغ ۸-۹ ماهه دارم، یکی دو ماهی هست تخم میذاره، الان ۱۰ روزه چرت میزنه و چیزی نمیخوره و نمیچره و نمیچرخه، اسهال شده و رنگ اسهالش زرده. از جاش فقط وقتی مجبور باشه تکون میخوره. از بس هم چیزی نخورده خیلی بیحال شده. چکارش کنم؟

  70. سلام ،خسته نباشین
    من جوجه یک ماهه دارم ،تو این ی ماه سه بار سرگیجه گرفت و زمین میخورد ولی سرحال بود ،الان دیگه خیلی بیحال شده و همش خوابه هیچیم نمیخوره،مدفوعشم سفید و ابکی شده،بهش امروز مولتی ویتامین دادم،ماست و سیرم چن روزه بهش دادم،چکار کنم ک خوب شه؟خیلی دوسش دارم دوس ندارم بمیره😢

    1. کاش به یک دامپزشک مراجعه می کردید و واکسن های لازم رو میزدید
      احتمال بیماری نیوکاسل هست

        1. سلام
          بله حتما تاثیر داره
          ببرید دامپزشکی حیوانات خانگی
          مولتی ویتامین تزریقی و ضدعفونت تزریقی میزننن
          شرایط رو هم کامل شرح بدید
          اومدید هم خونه براش یه قوطی درس کنید از بالاش یه لامپ اویزون کنید بزارید گرم بشه محیطش

  71. سلام خسته نباشید. جوجه من ۴ ماهشه تو هر ۴ ثانیه همش عطسه میکنه گلوش گرفته بیشتر میخوابه من دسترسی به دامپزشکی و دارو ندارم. چطور بهتر میشه؟

    1. سلام
      دسترسی به دارو و دامپزشک نداشتن میتونه باعث مرگ پرنده بشه
      تنهاکاری که میشه کرد ، گرم کردن محیط نگهداری و دادن یه تکه سیر به پرنده هست
      باقیش نیاز به دارو و دامپزشکی داره

      1. از راهنماییتون ممنونم، ببخشید اگه قفس جوجه رو با مواد شوینده تمیز کنی مشکلی نداره؟

        1. خواهش میکنم
          بهتره این کارو با ضدعفونی کننده هایی مثل وایتکس و یا الکل انجام ندید
          از سفید کننده معمولی خانگی استفاده کنید و به هیچ وجه به ظرف ابخوری و دانخوریشون نخوره
          کامل خالی کنید، بعد تمیزکنید، خشک کنید و بعد از گذشت ۷ ساعت پرنده ها رو اجازه بدید برن داخلش

  72. سلام من یکی از مرغ هام پشت قفس مونده ۴ یا ۵ روز میشه بعد امروز تازه پیداش کردم هنوز زندست ولی بی حاله و چیزی نمیخوره خودم بهش غذا دادم به نظر شما زنده میمونه

    1. اره
      اب و غذای ابکی با سرنگ بهش بده به مرور زمان سرحال میاد
      محیطش رو گرم کن و مولتی ویتامین هم بده

  73. سلام. وقت بخیر. من دیروز ۴ تا مرغ جدید خریدم. از صبح امروز یکیشون مدام صدایی مثل عطسه از خودش در میاره و قسمت خروج مدفوعشم کمی خیسه. سریع از بقیه مرغ و جوجه ها جداش کردم. بیماری خاصی داره؟

    1. احتمال سرماخوردگی ، انفولانزا هر بیماری دیگه ای وجود داره
      بهتر که محیطش رو گرم کنید و از مولتی ویتامین استفاده کنید در صورت خوب نشدن با مراجعه به دامپزشک داروی لازم رو تهیه کنید.

  74. سلام
    من دوتا جوجه دارم ۱۰ روزشونه دو تاشونو دیروز بررم بالا پشتبوم یکیشون شی خورد امروز دیگه دانه یا آب نمی خوره اون یکی می خورد الان اونم هیچی نمی خوره و همش میوفته زمین چکار کنم؟

    1. بهتر که به دامپزشک و یا داروخانه حیوانات مراجعه کنید تا داروی لازم رو بدن
      محیطشون رو گرم نگهدار و بهشون مولتی ویتامین بده تا بدنشون مقاوم بشه

  75. سلام
    من دو تا جوجه دارم ۱۰ روزشونه یکی امروز هیچی نمی خوره ولی اون می خورد الان اونم هیچی نمی خوره همش میوفته زمین چه کار کنم؟

    1. هر دو بیمار شدن
      هر چه سریعتر به داورخانه حیوانات برو و داروی لازم رو تهیه کن
      اونا رو توی یک محیط گرم پرورش بده و بهشون مولتی ویتامین بده

  76. سلام
    یک مرغ سالم و سرحال داشتم
    دوتا دیگه مرغ خریدم که یکیشون پرهای پشتش پایین مقعدش پراش یه کمی ریخته بود
    یه بار دیدم که اون یکی پرنده جدیده به پشت اون مرغه ک پرنداشت نوک میزد
    بعد دیدم مرغه که پر نداشت یه تعدادی پراش رو زمین ریخته و چند قطره خون هم رو زمین ریخته بو
    و پرهای پشتش همش با چلغوزش کثیف بود و شکل زشتی داشت
    بعدم نوکشا باز میکرد تا نفس بکشه و گاهی سرشو تکون میداد اب چرکی پرت میشد
    اخر این مرغه مرد.
    حالا بعد ۶ روز اون مرغ سرحال اولی خودم
    پرهای پشت مقعدش با چلغوز سفید رنگ کثیف و زشت شده تاحالا اینجور نشده بود
    همش کز میکنه یه گوشه و حرکتش خیلی کم شده درحالت ایستاده هم چشماشا میبنده و میخوابه سرحال نیس
    چیکارش کنم نکنه ویروسی ازون مرغه ک مرد گرفته
    چی بهش بدم

    1. به احتمال زیاد بیماری ویروسی داره
      بهتر که برای تهیه داروی لازم به داروخانه حیوانات مراجعه کنی و اونو از بقیه مرغ و خروس ها جدا کن

  77. سلام چند تا جوجه محلی دارم که هر از مدتی مریض میشوند و خوب میشوند امشب یکی از جوجه هایم دهانش را باز میکرد انکار که مبخواهد بالا بیاورد و گردنش هم می پیچاند و دست و پا میزد اب هم نمی تواند بخورد مشکلش چیه

    1. به احتمال زیاد نیوکاسل گرفته
      اونو از بقیه جوجه ها جدا کن و برای درمانش حتما به دامپزشک مراجعه کن

  78. سلام خروس من چند روزه که صداش گرفته و وقتی میخواد بخونه جلوی خودشو میگیره… غذا هم نمیخوره،عطسه میکنه اما بدون آبریزش، نمیدونم چیکار کنم…

    1. سلام
      در وحله اول ممکنه سرماخورده باشه
      محیط نگهداریش رو گرم کنید و همینطور بهش مولتی ویتامین مخصوص طیور + سیر بهش بدید

      1. سلام یک جوجه ۲ ماهه دارم امروز بعداز ظهر همش یک گوشه میشینه چرت میزنه و نمیتونه بلند بشه و روی پاهاش بیشتر از چند ثانیه نمیتونه بمونه و همش استفراغ می‌کنه میخواستم بدونم مشکلش چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        1. مریض شده دیگه
          حتما به داروخانه حیوانات مراجعه کن و داروی لازم رو تهیه کن
          از اب وغذای کافی استفاده کن و حتما محیطش رو با بخاری گرم کن

  79. سلام جوجه من از وقتی از دستگاه به دونیا امده فقط چرت میزنه وجای گرمو دوست داره چیکار کنم .

    1. حتما حتما باید زیر لامپ مادر مصنوعی و یا لامپ رشته ای نگه دارید
      اینو بارها توی اموزش ها گفتیم
      اگر سردش بشه تلف میشه
      لطفا بهش رسیدگی کنید.

      1. سلام اصلا جوجه من روانیه گوشت میخوره و کاغذ میخوره اصلا میبرمش حیاط هرچی اشغاله میخوره اون روز شیشه میخواست بخوره از دهنش کشیدم بیرون.کاغذ خورد بعدش کلی اب خورد وچنددقیقه بعد اب اورد بالا .مریض کع نمیشه؟

        1. بهش پودر پوسته تخم مرغ یا پودر استخوان بده
          احتمال کمبود مواد معدنی بدنش هست
          جیره غذایی کامل مرغ ها رو از مغازه های فروش مواد غذایی طیور تهیه کن

  80. جوجم هروقت میخواد بخوابه گردنشو دراز میکنه و یکی بالش افتاده اس چیکار کنم

    1. احتمال بیماری ویروسی است به دامپزشک مراجعه کنید
      حتما مکانش رو گرم کنید و از اب و غذای کافی استفاده کنید.

  81. سلام جوجه من هرشب میخواد تو دستم بخوابه یعنی باید کنارم بخوابه همش عادت کرده میگم نمیمیره انقدر تو دستم میخوابه؟و بعد که چراغا خاموش میکنم میترسه اینور و اونور میره😫😫
    .
    میگم واکسن واجبه واسه جوجه بزنم و تو چندماهگی باید واکسنشو زد؟

    1. اون احتمالا احساس سرما میکنه ، براش لامپ مادر مصنوعی بخر و اونو زیر لامپ نگه دار
      برای دریافت واکسن به داروخانه حیوانات مراجعه کنید.

        1. اگر محیطش گرمه و از لحاظ سرما مشکلی نداره
          پس به احتمال زیاد بهتون وابسته شده

  82. سلام
    خروس من تازه بالغ شده
    و الان هم خیلی سبک شده و غذا و آب نمیخوره زیاد چیکار کنم خوب بشه؟؟؟

    1. احتمال بیماری هست
      اسهال و گوشه گیری و خواب الودگی و پف کردن بدن
      اینا رو هم داره؟

  83. سلام من یکی جوجه دارم چندروزع که یه جا میشینه میشینه این ور و اون ور نگاه میکنه بیشتر ساعتها میشینه نگاه میکنه.اگر راه برم پا میشه پشت سرم میدوعه و یک جایی پیدا میکنه که بشینه ولی بی حال نیست یعنی چی شده بهش؟مریض شده

    1. احتمالا سردشه
      بهتر که در محیطش از بخاری و یا لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید

        1. پرندتون بیمار ، حتما به دامپزشک مراجعه کن

  84. سللم و خسته نباشید
    خروس من حدود یازده ماهه هستش
    خروس لاری هستش خب
    هم آب و هم غذای خوب میخوره
    غذاش گندم هست و میوه و بادام و ذرت هم بهش میدم
    ولی چند روزی میشه که مدفوعش سبز رنگ شده و یذره هم پاهاش میلرزه انگار و کتفش بنظر میاد که درد میگیره
    چیکار کنم که وزنش بیاد بالا و حسابی سرحال بشه
    لطفا پاسخ بدین
    ممنون از لطف شما 🙏🏻

    1. باید از غذای تازه و سالم استفاده کنید
      انواع میوه و سبزیجات ، پودر گوشت ، دانه سویا و ذرت و گندم و مکمل های معدنی و مولتی ویتامین بده
      الانم مریض شده تا وضعیت بدتر نشده داروی لازم رو از داروخانه دامپزشکی براش تهیه کن

  85. جوجه من دوهفته س فکر کنم بعد اگه گوشت ببینه حمله میکنه گوشت خوبه بهش بدم؟اون روز خون مرغ با زور از دهنش کشیدم بیرون

    1. بهتر که سینه مرغ اب پز بهش بدید
      و یا می تونید از میل ورم بسته بندی شده استفاده کنید.

  86. سلام من ی جوجه دارم خیلی شیطون هست و امروز تا شب فقط چشماش رو بسته بود و اطلا تکون نمیخوره باید چی کار کنم لطفا اگه میشه جوابم رو بدید

  87. سلام من ۳تا جوجه داشتم دوتاشون مردن ویکیش مونده حالا اون که زندس ۳روز قشنگ میپرید و تندتند راه میرفت حالا برای تقویت بیشتر بدنش رفتم دامپزشکی که برای تقویت بدنش یه دارویی بده بهم دارویی داد گفت هرروز بهش بده الان دوروزه بهش میدم الان انگار بی حاله کم راه میره همش رو پاهام میخوابه دست میزنم بهش انگار داغه یعنی مریض شدع؟هرروز بهش نان میزنم به آب میدم بهش دان هم کم میخوره

    1. سلام
      تغذیه پرنده های شما درست نبوده و محیط نگهداری هم صحیح نبوده و نیست
      محیط باید دمایی در حدود ۳۰ درجه و بیشتر داشته باشه
      الان بهشون مولتی ویتامین مخصوص طیور بدید و محیطش رو گرم کنید تا خوب بشه

      1. پنیر خوبه بهش بدم اخه چندبار بهش پنیر دادم بیحال شده یعنی یه گوشه از خونه میخوابه منم هعی سعی میکنم که سرحال شه و تندتند راه بره

        1. اگر پنیر بی حال میکنه نده
          از انواع میوه و سبزیجات به خصوص کلم و کاهو استفاده کن
          اونا رو خرد کن و به صورت ترکیبی بهش بده
          ترکیبی از انواع دانه ها رو هم می تونی بهش بدی

  88. سلام من یک خروسه دو ماهه دارم که یکم سرفه میکنه یکم .کم راه میره و لنگان لنگان الان گذاشتمش توی قفس گرم براش اب و غذا هم گذاشتم چکار کنم بهتر بشه؟؟🙏

    1. از مولتی ویتامین استفاده کن و با کمک دامپزشک انتی بیوتیک لازم برای مداوای بیماری رو تهیه کن

  89. سلام من دوتا جوجه دارم که دوماهشونه سرفه میکنن اشتها ندارن هیچی نمیخورن تغذیشون هم برنج و گندم هست چکار کنم؟

    1. سلام
      محیطشون رو گرم کنید ، دما تا ۳۰ درجه
      بهشون کمی خمیر + مولتی ویتامین مخصوص طیور بدید خوب میشن

  90. سلام
    من امروز یکی از مرغ هام کرچ شد تخم گذاشتم زیرش تا چند روز تخم ها میشه جوجه؟؟؟؟؟

    1. حدودا ۲۱ روز طول میکشه
      بهتر که اب غذای مرغ رو بذارید کنارش تا برای غذا پیدا کردن از روی تخم ها بلند نشه
      و محیطش باید کاملا ارام و بدون استرس باشه

  91. سلام
    من امروز به دوتا مرغ تخم گذارم واکسن زدم به یکیش یکم بیشتر زدم ندونستم الان بیحال شده چیکار کنم خوب بشه ؟؟؟؟؟؟؟لطفا فوری جواب بدید ممنون.

    1. باید با دامپزشک مشورت کنید احتمال بی حالی موقت هست

  92. سلام خسته نباشین من دو تا جوجه دارم الان دو سه هفته سوم هست بعد خیلی سالمند و می پرند و با هم بازی می کنند امروز یکی از جوجه ها با اینکه خیلی بازیگوشه نشسته بود بعد چند مدت هر چه می خواست پا شود و هی پرپر میزد نمیشد بعد از پنج دقیقه بلند شد و راه رفت و بعد دوباره نشست و نتونست و بعد از پنج دقیقه دیگه پر زد و راه رفت و سرحال شد و دیگه اون اتفاق نیفتاد فقط هر ده و نیم ساعت سرشو بالا میگیره و چین دونش و میده بالا میشه کمک کنین

    1. سلام
      غذاش رو تقویت کنید
      بهش مولتی ویتامین هفتگی بدید
      اینگونه موارد دلیل قطعی نداره که بگیم به این دلیله ، عدم رسیدن مواد مناسب در تغذیه ی پرنده میتونه از مهمترین عوامل ایجاد این مشکلات باشه

  93. سلام من یکی از جوجه مرغ هام چورت میزنه واسه میکنه باید چیکار کنم

    1. بهش مولتی ویتامین بده
      محیطش حتما باید گرم باشه و از اب و دان کافی بهره مند باشه
      اگر مداوا نشد به دامپزشک مراجعه کنید .

  94. سلام خسته نباشید اشکالی نداره جوجه خروس کنار شوفاژ بخوابه مشکلی پیش نمیاد؟؟؟ ممنون میشم اگه پاسخ بدید

    1. سلام
      نه اشکالی نداره
      اگه میره اونجا دلیلش سرد بودن هوا هست ، محیطش رو گرم کنید حتما

    2. سلام، من یک مرغ دارم ظاهرا مریضه آبریزش بینی داره، خرخر داره، سرفه مکنه ولی مدفوعش مشکلی نداره و سرحال و کز نمیکنه وتخم می‌گذاره به نظر شما چه بیماری داره؟

      1. سرماخوردگی هستش
        محیطش رو گرم کنید و از اب ولرم و دان کافی استفاده کنید
        داخل ابش مقداری مولتی ویتامین بریزید
        و داروهای لازم رو از داروخانه حیوانات تهیه کنید
        برای جلوگیری از بیمار شدن سایر مرغ ها ، حتما جداش کن

    3. سلام من یک خروس لاری دارم
      ۲ روزه بیحاله اسهال داره خس خس داره و بال هاش افتاده چیکار کنم

      1. سلام دوست عزیز
        اسهالش به چه رنگه؟؟
        غذا بهش چی میدادی؟؟

  95. باسلام خسته نباشید من دو تا خروس دارم که یکی از انها صبحا جیغ های بدی میزند
    مشکل چیست میشه لطفا راهنماییم کنید
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس