تخم مرغ محلی بهتر است یا صنعتی | مقایسه ارزش غذایی و طعم آنها

تخم مرغ محلی به شرط تازه بودن بسیار بهتر و خوشمزه تر از تخم مرغ صنعتی است. از نظر کارشناسان تغذیه، تخم مرغ های محلی و صنعتی هر دو در یک سطح و دارای ارزش غذایی یکسانی هستند و به دلیل رعایت بهداشت در پروسه تولید تخم مرغ های صنعتی ، توسط کارشناسان بهداشت نیز توصیه می شوند. 

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از انواع مرغ
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
» دارای سیستم انتخاب پرنده
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

اما تخم مرغ های محلی طعم متفاوت و لذیذ تری نسبت به تخم مرغ های صنعتی دارند و این به دلیل تغذیه مرغ از علوفه ها و حشرات روی زمین است که غذای پر پروتئین تری را از محیط دریافت می کنند.

در میان عامه مردم نیز تخم مرغ محلی خواهان و طرفداران بیشتری نسبت به نوع صنعتی خود دارد و علت قیمت بالای این تخم ها نیز تا حدودی به دلیل تقاضای بالای آنهاست. در این نوشته از چیکن دیوایس به بررسی تفاوت ها و خواص تخم مرغ محلی نسبت به تخم مرغ ماشینی می پردازیم. 

ویدیوی مقایسه خواص تخم مرغ محلی و صنعتی 

در این ویدیو به صورت خیلی کوتاه و مفید به بررسی تفاوت های تخم مرغ روستایی و ماشینی پرداخته شده و خواص آنها توضیح داده شده است : 

بررسی تفاوت های تخم مرغ محلی با صنعتی

این تفاوت نه تنها در رنگ بوده، بلکه در طعم و میزان چربی و مواد مغذی موجود در تخم نیز وجود دارد. در ادامه به صورت کامل تر به بررسی تفاوت های تخم مرغ محلی و صنعتی پرداخته شده است :

الف – تفاوت در رنگ پوسته 

اگرچه تخم مرغ های روستایی به رنگ قهوه ای و کرمی هستند، اما این تفاوت در رنگ مربوط به نژاد مرغ بوده و مرغ های روستایی سفید رنگ، تخم های سفید رنگی تولید می کنند. بنابراین از روی رنگ نمی توان به محلی و روستایی بودن آن پی برد. 

ب – تخم مرغ محلی پوسته ضخیم تری دارند

اگر تاکنون تخم مرغ محلی و صنعتی را با هم شکسته باشید، شاید کمی متفاوت در پوسته آنها را ببینید. تخم مرغ های محلی کمی ضخیم تر هستند و پوسته محکم تری نسبت به نوع شهری خود دارند. این دقیقا به علت تفاوت تغذیه ای آنها بوده و مرغ های محلی به دلیل تغذیه از علوفه و سبزیجات، کلسیم بیشتری دریافت می کنند.

ج – زرده پر رنگ تخم مرغ محلی

با مقایسه تخم مرغ روستایی و شهری، حتما متوجه رنگ زرد تر تخم محلی می شوید. دلیل این امر غنی بودن زرده و وجود چربی بالا در آن است. مرغ های روستایی از انواع مواد غذایی مختلف تغذیه می کند و بر خلاف مرغ های صنعتی یک جیره غذایی ثابت و تکراری ندارند. مرغ و خروس از انواع حشرات و موجودات ریز روی زمین تغذیه می کنند و به دلیل عدم وجود کنترل در خوراک آنها، چربی و پروتئین بالاتری را دریافت می کنند. 

د – امگا ۳ بالاتر در تخم مرغ محلی 

طبق تحقیقاتی که مجله mother earth news انجام داده ، تخم مرغ محلی سه برابر چربی بالاتری نسبت به تخم مرغ معمولی دارد و دقیقا طعم لذیذ تخم مرغ محلی به دلیل وجود این مقدار امگا ۳ موجود در آن است. این چربی از نوع اشباع نشده بوده که به افزایش کلسترول خوب بدن کمک می کند و برای سلامتی مفید است.

نوشته های مشابه

جالب است بدانید که مقدار چربی اشباع شده در تخم مرغ های روستایی کمتر است که این موضوع رغبت افراد به مصرف این تخم ها را افزایش داده است.

هـ – ویتامین A بالا در تخم مرغ روستایی 

ویتامین A بالا در تخم مرغ روستایی - چیکن دیوایسبر اساس تحقیقات انجام شده در همان مجله فوق، مقدار ویتامین A در تخم مرغ روستایی دو برابر تخم مرغ شهری است. به عبارتی در هر تخم مرغ محلی حدود ۷۹۰ میکروگرم ویتامین A ولی در تخم مرغ صنعتی حدود ۴۸۷ میکروگرم ویتامین A یافت شده است. 

و – ویتامین E بالاتر در تخم مرغ های محلی 

طبق تحقیقات انجام شده، تخم مرغ های روستایی چهار برابر ویتامین E بالاتری نسبت به تخم مرغ های صنعتی دارند. با اینکه در جیره غذایی مرغ های صنعتی مولتی ویتامین وجود دارد، اما مرغ های محلی از دانه های روغنی، علوفه و سبزیجات مختلف تغذیه می کنند که ویتامین E به مراتب بیشتری نسبت به مرغ های صنعتی دریافت می کنند. همین اتفاق سبب افزایش ویتامین E در تخم آنها می شود. 

تخم مرغ محلی مصرف کنیم یا شهری ؟

با توجه به گفته های فوق، تخم مرغ محلی ارزش غذایی بالاتری نسبت به تخم مرغ شهری دارد. اما هر کسی به راحتی به این تخم ها دسترسی ندارد و از طرف دیگر، در صورت وجود نمی توان به محلی و ارگانیک بودن آن پی برد و حتما باید از خود پرورش دهنده های روستایی خریداری شود. پرورش دهنده های قابل اعتمادی که مرغ و خروس های خود را در مراتع و چمنزار ها می چرانند. 

تخم مرغ صنعتی سطح بهداشتی بالاتری دارند و از آلوده نبودن آنها به ویروس های احتمالی مطمئن هستیم، چرا که تحت نظارت وزارت بهداشت و شرایط کنترل شده بهداشتی تولید می شوند. بنابراین توصیه ما مصرف هر دو تخم است، اما قبل از مصرف تخم مرغ محلی، از تمیز و سالم بودن پوسته و تازه بودن تخم مطمئن شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس