راهنمای پرورش مرغ اجداد و نکات مهم در مورد آن

تامین مرغ های تخمگذار و گوشتی مورد نیاز مرغداری ها و سالن های پرورش طیور، نتیجه پرورش مرغ اجداد می باشد. اجداد که در زبان انگلیسی grandparent یا همان پدر بزرگ و مادر بزرگ نامیده می شوند، در واقع جزو والدین مرغ های مادر و مرغ های مادر نیز جزو والدین مرغ های تخمگذار و گوشتی موجود مرغداری ها محسوب می شوند. 

در این نوشته از وب سایت چیکن دیوایس اطلاعات مفیدی را در مورد مرغ های اجداد و شرایط لازم برای پرورش آنها در اختیار شما قرار خواهیم داد. با ادامه این نوشته همراه باشید. 

ویدیوی راهنمای پرورش مرغ اجداد 

در این ویدیوی آموزشی، کارشناس مجموعه به صورت خلاصه اطلاعاتی را در مورد مرغ اجداد و شرایط لازم برای پرورش و نگهداری آنها ارائه می دهد:

آشنایی کلی با مرغ اجداد 

سلسله مراتب تولید مرغ های گوشتی و تخمگذار مورد نیاز بازار، از مرغ لاین شروع شده و با جوجه کشی از تخم مرغ لاین، مرغ های اجداد به دست می آید. به همین ترتیب با جوجه کشی از تخم مرغ اجداد، مرغ های مادر حاصل شده و در نتیجه با جوجه کشی از تخم مرغ مادر، مرغ گوشتی یا تخمگذار مورد نیاز بازار تامین می شود. 

در واقع می توان گفت که مرغ های گوشتی یا تخمی بازار نوه های مرغ اجداد هستند و افراد پرورش دهنده مرغ اجداد، تامین کننده جوجه ها یا تخم نطفه دار مرغداری های بزرگ می باشند. کسانی که پرورش دهنده مرغ تخم گذار و یا گوشتی هستند، با خرید جوجه های مرغ مادر، کار پرورش را آغاز می کنند. 

مرغ لاین —> مرغ اجداد —> مرغ مادر —> مرغ گوشتی و تخم گذار

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» بهره گیری از سنسور دقیق و هوشمند
» مجهز به سیستم روزشمار جوجه کشی
» دارای بدنه ی مقاوم در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

مرغ لاین چه تفاوتی با مرغ اجداد دارد؟

مرغ و خروس لاین تولید کننده جوجه های اجداد هستند و در انواع به عنوان پدر و مادر، مرغ و خروس های اجداد شناخته می شوند. 

مرغ و خروس های لاین به نژادهایی گفته می شود که توسط دانشمندان تغییر ژنتیک داده شده اند و صفات مربوط به تخم گذاری یا وزن گیری بالا در آنها وجود داشته و به جوجه ها انتقال داده می شود. تعداد معدودی از شرکت های دنیا، تولید کننده و عرضه کننده مرغ لاین هستند و معمولا جهت حفظ انحصار، این تکنولوژی را در اختیار هر کسی قرار نمی دهند.

مرغ لاین چه تفاوتی با مرغ اجداد دارد؟ - چیکن دیوایساما خوشبختانه کشور ایران نیز دارای یک سویه از مرغ و خروس لاین بوده که تحت عنوان نژاد آرین شناخته می شود و برای تولید مرغ اجداد و مرغ مادر و سپس مرغ های گوشتی و تخمگذار کاربرد دارند. 

در واقع می توان گفت که وجود سلسله مراتب در تولید جوجه های گوشتی و تخمگذار جهت حفظ کیفیت و بهره وری گله و اصیل و بدون تغییر ماندن گله های نسل اول می باشد. معمولا جوجه های گوشتی و تخمگذار یک روزه ای که از کشورهای خارجی وارد کشور می شوند، مربوط به نسل آخر بوده و صرفا برای پرواربندی و فروش به بازار مناسب هستند و جهت تولید مجدد جوجه های یک روزه مناسب نخواهند بود چون بهره وری نسل های بعدی به شدت پایین تر از نسل اول خواهد بود.

برای پرورش مرغ اجداد باید چه شرایطی را رعایت کنیم؟

جهت پرورش مرغ و خروس های اجداد ابتدا باید دانش و تجربه و دوره های آموزشی لازم را گذراند، از آنجایی که پرورش و نگهداری از این مولدها نیازمند دقت و تبحر خاصی است تا تلفات و بیماری آنها جلوگیری شود، لذا استفاده از مشاوره های دامپزشکان و فراهم کردن یک سالن مجهز و شرایط ایده آل پرورش الزامی است. 

از جمله ملزومات لازم در سالن پرورش مولد اجداد می توان موارد زیر را برشمرد : 

  • سیستم گرمایشی مانند جت هیتر، هیتر کوره ای یا هر سیستم دیگر 
  • فن اگزاست تهویه 
  • دریچه اینلت ورود هوا 
  • سیستم خنک کننده مانند پد سلولزی 
  • آبخوری و دانخوری 
  • دستگاه جوجه کشی
  • رطوبت ساز جهت تامین رطوبت (در صورت پرورش در مناطق گرم و خشک)
  • دستگاه های آسیاب و میکسر 
  • سایر تجهیزات لازم از قبیل پوشال بستر، لامپ های روشنایی، سنسور و ترموستات، تابلو برق و…
از آنجایی که پرورش دهنده های مرغ اجداد، جوجه های مرغداری های بزرگ و صنعتی را تامین می کند، لذا بایستی سرمایه بالا و سالن بزرگی را جهت پرورش مرغ و خروس اجداد در اختیار داشته باشد.

پرورش مرغ اجداد چگونه انجام می شود ؟

معمولا کسانی که قصد پرورش مولدهای اجداد را دارند، به دو صورت اقدام به شروع کار می کنند. روش اول تهیه مولدهای لاین و جوجه کشی از تخم نطفه دار آنهاست و روش دوم تهیه مولد بالغ اجداد و یا جوجه های چند روزه آنهاست. 

پرورش مرغ اجداد چگونه انجام می شود ؟ - چیکن دیوایسفرض کنید پرورش دهنده ای ۱۰۰ مرغ و ۲۰ خروس نسل اول یعنی لاین را خریداری کرده و قصد تولید تخم نطفه دار آنها را دارد. با جوجه کشی از تخم های نطفه دار به مرغ و خروس های نسل دوم یعنی اجداد خواهند رسید. این پرورش دهنده به درآمد بسیار بالایی خواهد رسید چرا که اولا از تخم های نطفه دار تازه جوجه کشی می کند و دوما، جوجه های اجداد را به شکلی خیلی ارزان به دست می آورد. این پرورش دهنده از فروش جوجه های اجداد، تخم نطفه دار مولدهای نسل اول (لاین) و حتی فروش جوجه ها و تخم نطفه دار نسل سوم (یعنی مرغ مادر) می تواند درآمدزایی کند. 

اما فرد دومی که اقدام به خرید مولدهای اجداد و یا جوجه های چند روزه آنها کرده است، از فروش تخم نطفه دار یا جوجه های نسل سوم یعنی مرغ مادر می تواند درآمدزایی کند و فرصت درآمد زایی از فروش تخم و جوجه های نسل دوم یعنی اجداد را از دست داده است. اما با این حال به سود خوبی خواهد رسید. 

توجه داشته باشید که تهیه تخم نطفه دار و جوجه کشی از آنها بسیار با صرفه تر از خرید مولد یا جوجه های چند روزه است و سود نهایی شما را به شدت افزایش خواهد داد. برای این کار فقط به یک یا چند دستگاه جوجه کشی استاندارد نیاز خواهید داشت. 

 

ماشین جوجه کشی درنا 2 ظرفیت 336 عدد
ماشین جوجه کشی درنا ۲ ظرفیت ۳۳۶ عدد
» امکان جوجه کشی از تخم مرغ با بیشترین راندمان
» دارای سیستم تامین رطوبت و گرمای خودکار
» امکان ستر و هچر همزمان تخم ها
قیمت : ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ تومان

آشنایی با روش کلی تولید مرغ مادر از مولدهای اجداد 

اگر قصد تولید تخم نطفه دار یا جوجه های چند روزه مرغ و خروس های مادر یعنی نسل سوم را دارید باید مرغ و خروس های اجداد (همان نسل دوم) را به دو گروه متفاوت یعنی گروه پدری و گروه مادری تقسیم کنید که البته هر گروه ژنتیک متفاوتی نسبت به گروه دیگری داشته باشد. 

مرغ و خروس های گروه پدری و مادری را با رعایت نسبت نر به ماده (۱ خروس و ۶ مرغ یا ۱ خروس و ۸ مرغ) با هم ترکیب کنید، البته زمانی که به سن ۵ ماهگی یا همان ۲۰ هفتگی (نزدیک به سن بلوغ) رسیده باشند. هر گروه به صورت جداگانه در یک سالن قرار می گیرد و از تخم های نطفه دار حاصل از جفت گیری آنها نیز به صورت جداگانه و با رعایت علامت گذاری، جوجه کشی می شود. 

پس از تولد جوجه های نسل سوم (مادر) و تشخیص جنسیت آنها، جوجه خروس ها را از خط پدری و جوجه مرغ ها را از نسل مادری جدا کرده و به پرورش دهنده های مرغ مادر فروخته می شود. پرورش دهنده های مرغ مادر نیز با پرورش و جفت دادن این جوجه ها، جوجه های مربوط به مرغ های گوشتی یا تخم گذار را تولید خواهند کرد. 

لازم به ذکر است که جوجه خروس های خط مادری و جوجه مرغ های خط پدری به عنوان جوجه های مازاد تشخیص داده می شوند و به صورت جداگانه به پرورش دهنده های مرغ و خروس گوشتی فروخته می شوند، با اینکه به اندازه مرغ های گوشتی وزن نمی گیرند، اما با تغذیه صحیح و پرورش مناسب، آنها را به وزن قابل قبولی جهت ارائه به بازار رساند.

نتیجه گیری کلی مقاله پرورش مرغ اجداد 

پرورش مرغ اجداد، مرغ لاین و یا حتی مرغ مادر به دلیل نیاز به سرمایه بالا، فقط برای پرورش دهنده های حرفه ای و با تجربه توصیه می شود. پرورش دهنده های مرغ اجداد، جوجه های یک روزه مرغ مادر را تولید می کنند و از آنجایی که جوجه های مربوط به مرغداری های مختلف کشور را تامین می کنند، لذا اخذ مجوز و وجود سالن مجهز برای شروع کار الزامی است. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس