مرغ و خروس جرسی Jersey Gaint | خروس غول پیکر | مرغ غول پیکر

خروس جرسی غول پیکر Jersey Gaint

نام انگلیسی: Jersey Gaint

نام فارسی: جرسی غول پیکر

احتمالا وقتی نام مرغ غول پیکر را میشنوید در ذهنتان یک مرغ عظیم الجثه شکل میگیرد که قیافه ترسناکی دارد. مرغ و خروس جرسی هرچند یک نژاد سنگین وزن و غول پیکر می باشند ولی خوشبختانه هیکل آنها آنقدر هم بزرگ نیست که از آنها بترسید. نژاد مرغ جرسی همانند مرغ برهما (امپراطور) از جمله نژادهایی بوده که جثه درشتی دارند. در این مقاله از وب سایت چیکن دیوایس بیشتر در مورد مرغ و خروس جرسی و ویژگی های این نژاد بحث خواهیم کرد.

خروس جرسی غول پیکر Jersey Gaint خصوصیات: این نژاد در ایالات متحده آمریکا در دو واریته سیاه و سفید استاندارد شده است. این نژاد در نیوجرسی پدید آمد و خون نژادهای جاوه، براهما و لانگشان در آن جاری است و رنگ پوست آن زرد است.

تاریخچه مرغ و خروس جرسی

این نژاد برای اولین بار به هدف دستیابی به یک نژاد سنگین وزن در ایالت نیوجرسی ایجاد شد. توماس و جان بلک مرغدارانی بودند که در اواخر دهه ۱۸۰۰  به گسترش این نژادها پرداختند. در آن زمان این نژاد مرغ حتی به لحاظ وزن و کیفیت گوشت از برخی نژادهای بوقلمون نیز پیشی گرفت. مدت زیادی طول کشید تا این نوع مرغ ها بعنوان نژاد استاندارد شناخته شوند.

ملنوی جزو کسانی بود که برای استاندارد سازی این نژاد تلاش زیادی کرد. بالاخره در سال ۱۹۲۲ مرغ جرسی سیاه مورد تأیید انجمن طیور آمریکا قرار گرفت و در سال ۱۹۴۷ نیز مرغ سفید جرسی به عنوان نژاد استاندارد شناخته شد. سه گونه مختلف از این مرغ و خروس ها تاکنون شناخته شده اند که شامل مرغ جرسی سیاه، سفید و آبی میباشند. رنگ ابی این نژاد جدیدترین آن می باشد که در سال ۲۰۰۳ به ثبت رسید. لازم به ذکر است که پرورش مرغ جرسی در همه مناطق رواج ندارد. بیشترین جمعیت این مرغ ها به کشور آمریکا و زادگاه این نژاد یعنی ایالت نیوجرسی تعلق دارد.

Jersey-Giant

مشخصات ظاهری مرغ و خروس غول پیکر جرسی

بر اساس استانداردهای تعیین شده متوسط وزن خروس جرسی ۵.۵ الی ۶ کیلو گرم و وزن مرغ آن نیز ۵ کیلو گرم می باشد. البته این مرغ ها استعداد خوبی در وزن گرفتن دارند و میتوانند بیشتر از این مقادیر نیز رشد کنند. مرغ جرسی سیاه معمولا سنگین وزن تر از سایر گونه ها می باشد. قد خروس این نژاد نیز معمولا ۵۵ الی ۶۰ سانت و قد مرغ آن نیز ۴۵ الی ۵۰ سانت است.

همچنین بدن این نوع مرغ ها پهن و عمیق می باشد و ظاهر آنها بیشتر مربعی شکل است. آنها پشت بسیار پهن و صاف و یک دم کوتاه دارند. ساق پاهای این نوع مرغ ها اصولا سیاه ولی کف پا زرد رنگ می باشد. در مرغ و خروس های جرسی پاها ۴ انگشتی و بدون پر میباشند. چشم آنها قهوه ای تیره بوده و نوک مشکی دارند که انتهای آن کمی زرد رنگ می باشد.

اما مرغ و خروس جرسی سفید دارای ساق پا و منقار سفید رنگ بوده که کمی مایل به زرد می باشد. مرغ جرسی آبی نیز دارای قلم های تیره رنگ بوده و رنگ آمیزی پرها به شکل ابی تیره می باشد. پرهای تمامی گونه های مرغ جرسی در مقایسه با دیگر نژادها سفت تر می باشد.

آب و هوای سازگار با مرغ جرسی

این مرغ ها در مناطقی که آب و هوای سرد دارند به خوبی مقاومت نموده و در کل یک پرنده مقاوم در برابر سرما هستند. مرغ جرسی غول پیکر برخلاف هیکل درشتش یک پرنده مطیع و آرام می باشد. حتی خروس جرسی نیز شخصیت ملایم و دوستانه ای دارد. آنها میتوانند در کنار سایر طیور نیز زندگی کنند و بعنوان حیوان خانگی نیز میتوان آنها را پرورش داد. قد آنها هرچند بلندتر از کودکان می باشد ولی رفتار آنها با کودکان بی خطر است.

مرغ های غول پیکر جرسی به ندرت کرچ میشوند ولی وقتی کرچ میشوند، مادران مهربانی برای جوجه هایشان هستند. این مرغ ها نباید برای جوجه کشی استفاده شوند، چون وزن سنگین آنها به راحتی میتواند تخم های نطفه دار را بشکند. همچنین احتمال له شدن جوجه ها زیر پاهای آنها وجود دارد. بنابراین بهترین راهکار جوجه کشی از انها استفاده از دستگاه جوجه کشی می باشد.

دستگاه جوجه کشی هواباتور ۱۶۸ تایی
» مجهز به برد کنترلر پیشرفته
» امکان ستر و هچر همزمان تخم های مرغ و خروس غول پیکر جرسی
» بهره گیری از رزین های هوابند برای افزایش عایق بندی دستگاه
قیمت : ۱۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

در نگه داری از مرغ و خروس نیوجرسی لازم است که ارتفاع چوب خواب آنها کوتاه باشد. پریدن از ارتفاع های بلند میتواند باعث شکستن قلم و انگشتان پاهای آنها شود.مرغ و خروس غول پیکر جرسی سفید - فروشگاه چیکن دیوایس

مرغ جرسی معمولا در ۶ الی ۷ ماهگی به سن تخمگذاری میرسد. تخم مرغ های حاصل از این نژاد واقعا اندازه درشتی داشته ولی مرغ های جرسی تخمگذاری پایینی دارند. به طور معمول آنها در طول هفته ۲ الی ۳ عدد تخم میگذارند. رنگ تخم ها نیز به رنگ قهوه ای روشن می باشد. اما آنها به لحاظ گوشت بسیار مناسب بوده و طعم گوشت آنها نیز لذیذ می باشد.

نگهداری مرغ جرسی غول پیکر

مرغ های جرسی علاقه زیادی به پرسه زدن در مراتع و فضاهای باز دارند. آنها به دلیل وزن سنگین نمی توانند پرواز کنند. برای نگهداری این نوع مرغ و خروس ها باید فضای زیادی در نظر گرفت.

تغذیه مرغ جرسی همانند مرغ امپراطور  بوده و آنها زیاد غذا میخورند. همچنین سن بلوغ در این نژاد طولانی تر از مرغ های گوشتی صنعتی است. به همین دلیل پرورش این نوع مرغ های سنگین وزن بعنوان مرغ گوشتی برای مرغداران مقرون به صرفه نیست. آنها مناسب گله های روستایی و محلی هستند.

به غیر از صدمات احتمالی که ممکن است به پای آنها وارد شود، مشکلات ژنتیکی و یا بیماری خاصی آنها را تهدید نمیکند. پاهای مرغ و خروس جرسی به خاطر وزن سنگین آنها بیشتر در معرض زخمی شدن و عفونت قرار دارد. مخصوصا آنها نباید در بسترهای خشک قرار گیرند و یا اینکه محل نگهداری آنها نباید سطح تیز و برنده داشته باشد. حتی مزارعی که علوفه های خشک و تیزی دارند برای نگهداری این مرغ ها مناسب نیستند.

این نوع مرغ و خروس ها معمولا ژنتیک قوی در برابر بیماری دارند. آنها ممکن است بهترین انتخاب برای منازل شهری نباشند، اما اگر فضای کافی در اختیار دارید میتوانید به پرورش این نوع مرغ های بزرگ بپردازید.

لیست جامع انواع نژادهای مرغ و خروس به همراه تصویر 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋