دلایل و درمان گرفتگی صدای عروس هلندی

چرا عروس هلندی صداش در نمیاد؟

گرفتن صدای عروس هلندی از مشکلات شایع این پرنده بوده و میتواند علل مختلفی داشته باشد. گاه مشاهده میشود که صدای پرنده قطع شده یا تغییر نموده است، چنانچه این تغییر صدا پس از مدت زمان کوتاهی برطرف شود، نگرانی درباره آن بی مورد خواهد بود.

در صورتی که گرفتگی صدای پرنده، با بی حالی و کاهش وزن همراه است، عروس هلندی به یکی از مشکلات گفته شده در مقاله مبتلا شده و باید سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی از عروس هلندی
» دارای سیستم تامین دمای اتوماتیک
» جلوگیری از وارد شدن شوک دمایی و رطوبتی به تخم ها
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

برای اطلاع از علل گرفتگی و تغییر صدای عروس هلندی، به مطالعه این مقاله از چیکن دیوایس بپردازید.

اختلال در ارگان تنفسی موجود در نای پرندگان به نام سیرینکس (syrinx) علل بروز تمامی مشکلات تنفسی می باشد. در این قسمت از بدن پرنده، نای باریک تر شده و ایجاد عفونت و سایر موارد، سبب گرفتگی صدای پرنده خواهد شد. در ادامه به دلایل بروز مشکلات تنفسی و گرفتگی صدای عروس هلندی پرداخته میشود.

گیر کردن غذا در گلوی عروس هلندی شایع ترین دلیل گرفتن صدای پرنده

تغذیه پرنده با دانه های دارای پوسته می تواند مشکل ساز باشد. پوسته جدا شده از دانه هایی مانند ارزن، در نای و حلق پرنده گیر کرده و مانع تنفس صحیح پرنده خواهد شد.

در بیشتر موارد این پوسته ها باعث خش دار شدن و یا قطع صدای عروس هلندی می شوند. در موارد حاد، احتمال بروز خفگی در پرنده وجود داشته و لازم است پس از تغییر صدای کاکاتیل به دامپزشک مراجعه کنید.

باقی ماندن پوسته و اشیاء خارجی در نای پرنده، موجب بروز عفونت های باکتریایی نای می شود.

ابتلای عروس هلندی به عفونت باکتریایی

عفونت باکتریایی در عروس هلندی، منجر به ایجاد آبسه های عفونی در راه تنفسی پرنده شده و تنفس سخت و یا حتی خفگی را به دنبال خواهد داشت. در صورت عدم درمان به موقع، پرنده تلف خواهد شد.

ابتلای عروس هلندی به عفونت باکتریایی - چیکن دیوایسبسته به اینکه عفونت در کدام قسمت ارگان تنفسی قرار گرفته باشد، علائم متفاوت خواهد بود. مجرای تنفسی عروس هلندی از دو ناحیه فوقانی و تحتانی ایجاد شده است.

بروز عفونت در ناحیه فوقانی (بینی، سینوس ها و نای) ممکن است فقط با ایجاد تغییر صدا و ترشحات چشم و بینی در پرنده همراه باشد اما عفونت در قسمت تحتانی تنفسی پرنده (ریه ها، کیسه هوا، شکم و غیره) با بروز مشکلات تنفسی حاد و خطرات بیشتری همراه خواهد بود.

بیماری های قارچی و سایر بیماری های تنفسی عروس هلندی

عدم نظافت قفس عروس هلندی، منجر به رشد قارچی به نام آسپرژیلوس خواهد شد، این بیماری قارچی با اثر گذاشتن بر نای و ایجاد التهاب در این قسمت، موجب بروز مشکلات تنفسی و گرفتگی صدای عروس هلندی می شود.

تنفس با دهان باز، جیر جیر کردن، آبریزش بینی و چشم، خس خس سینه و تنگی نفس از سایر علائم این بیماری میباشد.

انگل ها، ویروس ها، بیماری مایکوپلاسما، کلامیدوفیلا و سایر بیماری های تنفسی عروس هلندی، با تاثیر بر حنجره و راه های تنفسی، باعث اختلال در صدای پرنده می شوند. تنها راه درمان این بیماری ها، مراجعه هر چه سریع تر به دامپزشک می باشد. مطالعه مقاله بیماری های عروس هلندی خالی از لطف نخواهد بود.

پس از تشخیص عامل گرفتگی صدای عروس هلندی، استفاده از آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد التهاب و داروهای ضد قارچ میتواند به درمان پرنده کمک کند. اما تجویز هر کدام از این داروها صرفا باید تحت نظر دامپزشک باشد.

بزرگ شدن غده تیروئید یا گواتر دلیل گرفتگی صدای عروس هلندی

این بیماری بیشتر در پرندگانی رخ میدهد که رژیم غذایی آنها را فقط دانه ها تشکیل می دهند. دلیل اصلی ابتلا به این بیمار کمبود ید در جیره غذایی عروس هلندی می باشد. استفاده از انواع سبزیجات، میوه ها و جوانه ها در تغذیه پرنده، باعث پیشگیری از این بیماری میشود.

مصرف سنگ های مینرال توسط عروس هلندی، باعث تامین ید مورد نیاز بدن آنها خواهد شد.

غده تیروئید متورم، بر نای و راه های تنفسی پرنده فشار وارد کرده و موجب گرفتگی یا قطع صدای عروس هلندی می شود. در صورت افزایش علائم مانند جیر جیر، بیحالی و سختی تنفس، سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

گیر کردن پر و جسم خارجی در بینی پرنده

گاهی دلیل تنگی نفس عروس هلندی، فرو رفتن پر یا جسم خارجی در سوراخ بینی پرنده می باشد، این اتفاق در بیشتر موارد به واسطه عطسه و سرفه های پرنده رفع خواهد شد. برای جلوگیری از آسیب به بینی پرنده از انجام هرگونه اقدام خودسرانه پرهیز کرده و در صورت عدم رفع مشکل به دامپزشک مراجعه فرمایید.

ضعف سیستم ایمنی پرنده دلیل بروز مشکلات تنفسی

علل بروز عفونت در بدن هر پرنده، ضعف سیستم ایمنی بدن می باشد، در قدم اول برای رفع این ضعف، دقت در تغذیه عروس هلندی الزامی است. استفاده از مواد غذایی مقوی و مولتی ویتامین ها با توصیه پزشک، به قوی شدن بدن پرنده کمک میکند.

ضعف سیستم ایمنی پرنده دلیل بروز مشکلات تنفسی - چیکن دیوایسعروس هلندی با سیستم ایمنی قوی، در مقابل بیماری و باکتری ها مقاوم تر بوده و در صورت بروز مشکل با سرعت بالا تری بهبود می یابد. 

ایجاد تومور در اندام های تنفسی پرنده

مشکلات ژنتیکی، تغذیه و آسیب در برخی از اندام های داخلی و خارجی پرنده، منجر به بروز تومور خواهد شد. ایجاد تومور در راه های تنفسی پرنده باعث گرفتگی صدا میشود. گاه این تومورها بدخیم بوده و با رشد زیاد موجب بسته شدن کامل راه تنفسی شده و به مرگ پرنده منجر خواهد شد.

سرماخوردگی عروس هلندی

کاهش دمای محیط نگهداری کاکاتیل موجب سرماخوردگی پرنده می شود. علائم اصلی این بیماری، عطسه، سرفه، تنفس با دهان باز، آبریزش بینی و تغییر صدای عروس هلندی است. برای درمان پرنده حتما به دامپزشک مراجعه کرده و دمای محیط نگهداری پرنده خود را افزایش دهید.

قرار گرفتن در معرض سموم، دود سیگار و ماشین آلات، بخار ناشی از ظروف تفلون و نچسب موجب بروز مشکلات تنفسی و تغییر در صدای عروس هلندی ها می شود.

نکات مهم در درمان گرفتگی صدای عروس هلندی

متاسفانه عروس هلندی ها به صورت غریزی بیماری خود را پنهان میکنند و در صورتی که بیماری آنها خفیف باشد، علائم واضحی از خود نشان نخواهند داد.

عطسه، خس خس ، سرفه، ترشحات بینی، چشمان کدر و بسته، پرهای ژولیده و نامنظم از علائم اصلی مشکلات گفته شده خواهد بود.

تلاش برای نفس و بالا و پایین بردن دم به هنگام دم و بازدم از علائم بیماری بوده و باید سریعا پرنده را به نزد دامپزشک ببرید.

استفاده از جوشانده تخم رازیانه برای درمان مشکلات تنفسی و آسم عروس هلندی موثر خواهد بود.

استفاده از آنتی بیوتیک ها فقط برای حل بیماری های عفونی موثر بوده و مصرف خودسرانه آنها برای سایر بیماری های تنفسی، مشکل ساز خواهد بود.

ضروری است برای جلوگیری از تلف شدن عروس هلندی، به محض مشاهده علائم تنفسی، به دامپزشک مراجعه فرمایید.

جمع بندی

عروس هلندی معمولا تا دیر نشده بیماری خود را بروز نمیدهند، بنابراین این وظیفه شما است تا از پرنده خود به خوبی مراقبت کنید. بهتر است با مشاهده کوچکترین تغییرات در حالت و رفتار پرنده، او را زیر نظر بگیرید.

این مقاله از چیکن دیوایس به تمامی دلایل گرفتگی صدای عروس هلندی پرداخته و چنانچه سوالی در این باره دارید، در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۴۶۴ دیدگاه ها

    1. علی جان
      زردی نشون دهنده دفع ویتامینه
      سفیدی هم ممکنه عفونت داشته باشه
      برای درمانش میتونی از عرق آلاله، عرق چهل گیاه عرق شیرین بیان هر کدوم دو سر بطری قاطی کن به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره خوب میشه

  1. سلام
    عروس من صداش عوض شده و قر قر میکنه شب ک چراغو کردم اومد کنارم زیر لحاف ک رفت بعد دودقیقه ب این حالت دچار شد. دلیلش چیه لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام فرها
      اخیرا بیرون از قفس بوده که چیزی بلعیده باشه ؟
      نگا ببین چیزی تو بینیش گیر نکرده که؟
      غذا چی میدی بهش؟
      تغییری توی رنگ فضلش هست؟

      1. سلام خسته نباشید.

        یه عروس هلندی دارم خب هواسم نبود پام رفت روش😣

        حالا دیگه صداش در نمیاد ساکت شده دیگه زیاد اینور اونور نمیره عادت داره وقتی دست رو سرش میارم یه صدای از خودش در میاره جدیدا ک این اتفاق براش افتاده دیگه صداش کمی عوض شده ترو خدا کمک کنین

        1. سلام علی جان
          این ناشی از استرسی هست که به پرنده وارد شده
          فقط چک کن ببین شکستگی و یا در رفتگی توی بالش و یا پاهاش وجود نداشته باشه
          فضلش چه رنگیه؟

        2. فضلش زردو سفید بوده

          بعد همون موقع که پام رفت روش دیدم ناخونش کمی جاش عوض شده بوده که امروز نگاش کردم خداروشکر درست شد

          اما یه دونه از بال هاش احساس میکنم دردش داره چون زیاد بازشون نمیکنه

        3. بهتره ببری دامپزشکی تا یه معاینه ش بکنن
          چون اگه در رفتگی داشته باشه و درمان نشه
          دیگه نمیتونه تکونش بده و مشکلات سلامتی دیگه هم براش ایجاد میشه

  2. سلام عروس هلندی من یه مدته بعضی وقتا بادهن باز خمیازه میکشه خیلی کم عطسه داره ولی امروز صداش گرفته چیکارباید بکم؟

    1. سلام دوست عزیز
      تو محیط قرارگیریش از بخور اکالیپتوس استفاده کن
      دو قطره روغن اکالیپتوس رو تو یه کاسه آبجوش بریز بذار جایی که پرنده قرار داره
      با استنشاق اون حالش خوب میشه
      البته جوری نباشه که پرنده این محلول رو بخوره یا بیفته توش بسوزه ها

  3. سلام عروس هلندی من به همراه جفتش موقع بازیگوشی چند ساعت در یک کارتون گیر کرده بوده مقداری از کارتون جویده شده و الان چهار ساعت از اتفاق گذشته وخیلی بی‌حاله و گرفتگی صدا دارد ولی جفتش علائمی نداره

  4. سلام عروس هلندی من چندروزی هست دادنمیزنه حتی پروازهم نمیکنه توفقسش یابیرون قفسش فقط میشینه چیکارکنم خوب بشه فقط یه باریه بچه بامگس کش زدبه پرهاش

    1. سلام دوست عزیز
      به شدن ترسیده و بهش استرس وارد شده
      دو قطره گلاب طبیعی بچکون تو دهنش برای کاهش استرس خوبه
      یه مدت زیاد براش وقت بذار به مرور خوب میشه

  5. سلام عروس هلندی من یک ماهشه و اصلا نمیتونه جیغ بزنه صداش کاملا گرفته و‌همش عطسه میکنه و چشماش قرمز شده و متورم درمانش چیه خیلی نگرانم و احتمال تلف شدن هست؟

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی دلایل ممکن در رابطه با گرفتگی صدا توی مقاله نوشته شده لطفا مطالعه کنید

  6. سلام من ی عروس هلندی دارم چند روزه سرما خورده صداش گرفته
    قبلا صداش میکردی بلند جواب میداد الان صداش گرفته چیکار کنم درست شه

    1. سلام مهرداد جان
      براش از پت شاپ مولتی ویتامین بخر
      و محیطش رو گرم کن خوب میشه

  7. سلام عروس هلندی دارم ۲۵روزشه سرلاک رو پراش بود صورتشو با پاهاش بااب ولرم شستم بعد ازاون صداش خیلی کم شد یا موقع غذا خوردن مثل حالت جیک جیک بود الان دیگ همونم درنمیاد ازش ینی میتونه ترسیده باشع یا سرماخوردکی باشه؟
    فضلش تغییر رنگ نداده
    برای غذاش خیلی سروصدا میکرد ولی الان دیگ صداش درنمیاد

    1. عروس هلندی ۲۵ روزه رو نباید با آب بشوری
      باید یه دستمالو مرطوب کنی بکشی رو پرهاش
      برای جون گرفتنش یکم محلول اب شکر بده بهش

  8. سلام من چند روزی هست عروس هلندی گرفتم امروز هم غذا و آب میخوره بازی می‌کنه جیغ میزنه همه کار می‌کنه ولی یهو یه صدای جدید در میاره سرشو بالا می‌بره و پف می‌کنه چشماشو می‌بنده انگار که خوابش میاد یکم میمونه بعد دوباره عادی میشه
    چیکار باید بکنم؟سرما خورده؟

    1. سلام فاطمه
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضلش چه رنگیه؟
      این رفتارش می تونه ناشی از استرس هم باشه
      کجا نگهداریش می کنی؟

  9. سلام
    ببخشید من امروز یه عروس هلندی هخریدم خودش سرحال ولی یه طرف سینش انگار یکم ار اونور بزرگتره و صداش هم گرفتس
    این عادیه یا اینکه مریض شده
    لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام عزیز دل
      باید معاینه بشه
      اون قسمت باید دیده بشه نرمه یا سفته
      سینه کاری داره یا نه
      ببرش دامپزشک معاینش بکنه

  10. سلام خوبی صدای عروس در نمی آید و دستشویی که می کند سیاه است وخیلی هم غذا نمی خورد

    1. سلام مهدی
      خوبم ممنون
      این نشون میده که عروس هلندی توی معده و یا روده ش خونریزی داره و یا اینکه با سرب مسموم باشه
      این می تونه به خاطر جویدن میله های قفس، جویدن اسباب بازی یا اشیایی که رنگ داره و یا خوردن روزنامه و کاغذ و اینجور چیزا باشه
      متاسفانه درمان خونگی براش وجود نداره باید سریعا ببریش دامپزشکی
      و اگه زود درمانش نکنی تلف میشه

  11. سلام
    عروس هلندی من یک ماه شده ولی برا خوندن اصلا صداش در نمیاد فقط صدا میکنه یا سوت میزنه نمیتونه صداشو اوج بده نمیدونم کدوم علائمه بالاست

    1. سلام دوست عزیز
      والا شما باید تشخیص بدین
      تا من بتونم شیوه درمانی ارائه بدم

  12. سلام عروسم دوروزه علاوه بر جیغایی که همیشه میزد یه صدای دیگم از خودش در میاره وقتی بهش دست میزنم یا باهاش حرف میزنم یعنی مریض شده؟

    1. سلام دوست عزیز
      جیغ کشیدن پرنده دلایل مختلفی داره که یکیش ابتلا به بیماری هست
      چک کن ببین تغییر رنگ فضله داده؟
      علائم دیگه ای تو رفتارش نمود پیدا کرده؟؟

  13. سلام
    من یه عروس هلندی ماده دارم که صداش از دیروز در نمیاد وقتی میخواد جیغ بزنه به زور صداش در میاد باید چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      گرفتگی صدا دلایل مختلفی داره که تو مقاله نوشت شده
      چک کنید ببیند کدوم مورد براش صدق میکنه تا راهکار درمانی ارائه بشه

        1. عطسه آبریزش بی حالی کم اشتهایی داره ؟؟

  14. سلام. من طوطی ملنگو دارم و چند روزه که کم غذا شده و امروز متوجه شدم که صداش تغییر کرده و گرفته شده باید چیکار کنم که خوب بشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      چه غذایی بهش میدی؟
      علائم دیگه ای مثل آبریزش، عطسه هم داره؟
      موقع نفس کشیدن خس خس هم می کنه؟

  15. سلام من دیشب داشتم مثل همیشه به عشقوم سرلاک میدادم
    ولی نسبت به شب های دیگه کم خورد
    من فکر کردم سیر شده
    ولی از امروز نه دگه سرلاک میخوره نه صدا میده
    قبلا صبحا خیلی صدا میداد تا بهش سرلاک بدم الانم مثل اینکه میخاد صدا بده نمیتونه همش ساکت هست و پراش پف میکنن و میخوابه
    من فکر کردم شاید چیزی توی گلوش گیر کرده نمیدونم.
    نزدیک ۳ما داره

    1. سلام دوست عزیز
      برای جوجه عروس هلندی باید از سن دو ماهگی دونخور کردنشو شروع کنی
      و آروم آروم سرلاکو قطعش کنی چون دیگه سرلاک براش کافی نیس
      الان میزان رلاکو رفته رفته کم کن در کنارش بهش حبوبات آبپز و له شده، تخم مرغ آبپز و رنده شده، جوانه های دانه ها
      میوه های نرم، سبزیجات نرم و یا آبپز بدی تا نیاز های غذاییش تامین بشه
      رفته رفته میتونی قطع کنی سرلاکو و باش آب و دونه هم بذاری

      1. عروس هلندی من قبلا باصدای رسا میخوند وحرف میزد جمله بندی میکرد الان یک هفته هست صداش درنمیاد مثل جوجه جیر جیر میکنه ممنون میشم راهنمایم کنید خیلی عزیز برام

        1. سلام دوست عزیز
          این از چیزی ترسیده و بهش استرس شدید وارد شده
          دو قطره گلاب طبیعی برای کاهش استرس بچکون تو دهنش

      2. سلام خسته نباشید من یک عروس دارم نره مدتی اصلا نمی‌خونه اشتها زیاد شده دوبار بردم دامپزشک ولی خوب نشده نمیتونه زیاد پرواز کنه اصلا حال نداره چیکار کنم،،،،،

        1. سلام نسرین جان
          چک کن ببین فضلش چه رنگ شده؟؟
          غذا بهش چی میدادی؟
          نخوندن پرنده سه عامل اصلی داره استرس، ترس و بیماری
          ببین کدوم مورد براش صدق میکنه تا راهکار درمانی ارائه بشه

  16. سلام جوجه عروس هلندی ده روزه هستش خس خس میکنه مادرش همین طور چی بدم ویتاموکسی خوبه بدم ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      در مورد درمان دارویی باید با دامپزشک مشورت کنی
      ولی برای درمان خانگی می تونی این کارا رو انجام بدی
      رطوبت محیطو افزایش بده
      یه رطوبت ساز بذار یا یه کاسه رو پر از آب بکن بذار توشم کمی بخور اکالیپتوس بریز
      بعدش یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب جوش بذار ۱۰ دقیقه بمونه
      یرد که شد صافش کن روزی ۳-۴ قطره به مادر بده دو قطره هم قاطی سرلاک مخصوص بکن بریز تو دهن جوجه
      یکیم از غذاهایی که بهشون میدی مطمئن باش که فاسد یا کهنه نباشن

  17. سلام دوست عزیز یکی از چشم هایه عروس هلندی سه ماهم خیلی قرمز شده دورشم قرمزه چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      تا سه روز هر ۸ ساعت یه بار یه قطره، قطره ی سیپلکس بریز
      رفع میشه
      اگه رفع نشد ببرش دامپزشک

    2. سلام و خسته نباشید . عروسم یهوی صداش ضعیف شده و تازه ۲ ماهشه ممنون میشم راهنمایم کنین

      1. سلام دوست عزیز
        موقع نفس کشیدن خس خس هم می کنه؟
        بهش سرلاک میدی یا والدین تغذیه ش می کنن؟

        1. سلام . نه خس خس نمیکنه تغذیه با والدینش بوده موقع نفس کشیدن دمش بالا و پاین میره انگار به سختی نفس میکشه . خیلی بی حال و کسل و غذا هم اصلا نمیخوره تو رو خدا بگین چی بهش بدم

        2. یکم سرلاک مخصوص عروس هلندی تهیه کن
          یه قاشق چایخوری بابونه ی خشک رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب جوش بذار تا ۱۰ دقیقه بمونه
          سرد که شد صافش کن دو یا سه قطره قاطی سرلاک کن و بهش بده
          این کارو ۳ تا ۵ روز انجام بده
          به علوه می تونی دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو قاطی سرلاک کنی و بهش بدی
          اینم تو رفع بی حالیش و تقویت اشتهاش موثره
          ( دمنوش رو جدا بده و سرکه ی سیب رو جدا، دوتاشو قاطی هم نکن)

  18. سلام وقت بخیر. عروس هلندی من حدود ۴ماه پیش سرماخورده بود به دامپزشک مراجعه کردم و با انتی بیوتیک و مکمل کامل بهبود پیدا کرد. چند روزی بود خس خس داشت و چشماش خسته و خوابالود بود. ولی امروز صدای خس خس خیلی شدیدی داره جوری که به سختی نفس میکشه.

    1. سلام دوست عزیز
      توی محیط نگهداریش یه رطوبت ساز بذار و یا اگه دسترسی نداری یه کاسه رو پر از آب بکن و توش یکم بخور اکالیپتوس یا نعناع بریز
      بذار تو یه فاصله ی مشخصی از قفس
      براش دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب جوش بذار ۱۰ دقیقه بمونه سرد که شد صافش کن تا یه هفته هرروز سه چهار قطره بهش بده

      1. جوجه عروسه منم ۲۷روزشه اینجوری میکنه خس خس میکنه منم همین کارو بکنم

        1. سلام دوست عزیز
          منظورت کدوم کاره؟

    2. با سلام عروس هلندی ۲۰ روزه ام امروز دهانش اکثرا مقداری بازه علت خاصی داره ؟
      زیاد هم سرو صدا نداره

      1. سلام دوست عزیز
        این میتونه دلایل مختفی داشته باشه
        یا محیط نگهداریش بیش از حد گرمه
        یا توی محیط دود و گرد و غبار و عطر و بو های مصنوعی هست
        یا مشکل تنفسی داره
        خس خس هم میکنه؟
        و یا گرسنشه و درخواست غذا میکنه
        هر چند ساعت و چقدر بهش غذا میدی؟

  19. سلام وقتتون بخیر. من عروس هلندیمو تو ۲ ماهگیش خریدم الان حدودا ۲۰ روزه که دارمش. اولاش جیغ میزد مثلا اگه دستمو میبردم جیغ میزد گاز میگرفت. الان باهم دوست شدیم ولی مثلا بقیه میخوان بهش دست بزنن جیغ میزنه اما صداش در نمیاد خیلی نگرانشم ولی در کل حالش به نظر خوب میرسه چیکار باید کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      از آدمای غریبه می ترسه نباید اجازه بدی بهش دست بزنن چون استرس وارد میشه بهش
      اونموقع پرنده افسرده میشه
      برای صداش هم می تونی براش دمنوش بابونه تهیه کنی
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب جوش بذار ۱۰ دقیقه بمونه
      سرد که شد صافش کن دو سه قطره بهش بده به رفع التهاب گلوش کمک می کنه

  20. سلام خسته نباشید
    عروس هلندی من ۲ ماهشه
    من امروز پاشو گذاشتم توی اب و صورتشم شستم
    خیس شد تو استخرش
    بعد از اون اصلا دیگه خس خس نمیکنه
    که رو مخم بود
    غذا میخوره ها صدای خس هسش هیلیییی کم شده
    و هر شب غر میزد مارو میدید ، ‌ولی الان دیکه هیچی نمیگه
    لطفا راهنماییم کنید؟؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      وقتی اعصاب نداری چرا پرنده میخری که خس خس کم هم اذیتت کنه حالا
      الان ترسیده و به شدت بهش استرس وارد شده که این رفتار رو نشون میده
      دو قطره گلاب طبیعی بچکون تو دهنش برای کاهش استرس خوبه

  21. سلام من قبل از آنکه عروس هلندی مو بگیرم صدای خس داشت اون موقع که گرفتمش ۱ماه ۱۵ روزش بود آوردنش خونه صدای خس خس بازدراورد از اون موقع به بعد ۱ماه ۳۰ روزش بود ازون موقع صداش یکم فرق کرد اما کامل قطع نشد یدفه ۱۰روزبعد موقع که بهش سرلاک دادم ازدماقش آب یا همون سرلاک چکید ین صداش به خاطر جوجه گیشه یا مریزشده میشه بهم بگین ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز
      احتمالا مشکل تنفسی داره
      سرلاکم که دادی اشتباها وارد نای پرنده شده برای همین این اتفاق افتاده
      توی سرلاک دادن دقت کن که لوله سرنگو وارد معدش کنی
      محیط نگهداریشو مرطوب کن، یه کاسه آب بذار نزدیک جایی که نگهش میداری، توش چند قطره روغن اکالیپتوس یا نعناع بریز ( بوش زیاد غلیظ نباشه)
      یکیم میتونی دمنوش بابونه برای باز شدن مجاری تنفسیش بدی
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب جوش بذار بمونه ۱۰ دقیقه بعد که سرد شد صافش کن هرروز یکی دو قطره با سرلاک بهش بده

  22. سلام ۲هفته عروس هلندی خریدم امروز امدام بهش تخم مرغ دادن داشت میخورد شروع کرد خس خس کردن دوباره صداش خس خس قطع شد به نظر شما سرما خورده

    1. سلام
      چرا مدام بهش تخم مرغ دادی؟
      دو قطره سرکه سیب طبیعی رو قاطی کن تو ۱۰۰ سی سی آب بده بخوره

  23. سلام خسته نباشید
    ببخشید من امروز داشتم به جوجه عروس هلندیم سرلاک میدادم هم خودم بار اولمه که سرلاک میدم هم جوجه بار اولشه سرلاک میخوره ۱۵ روزشه از پدر مادر تغذیه می‌شده با سرنگ و از همین سر سرنگ‌های زرد پلاستیکی بهش سرلاک دادم . اذیت کرد برا سرلاک دادن از وقتی بهش دادم خیلی بی جون شده و صداش درنمیاد میخاد داد بزنه خس خس می‌کنه صداش میترسم اشتباه سرلاک رفته باشه توی مجرای تنفسیش چکار کنم توروخدا کمکم کنید عذاب وجدان دارم چکارش کنم آیا درمانی براش هست میتونم خوبش کنم یا ن😔

    1. سلام دوست عزیز
      اصولی ندادی سرلاک رو سریعا برسون دامپزشک
      با این خس خس رفته مجرای تنفسیش

  24. سلام داشتیم به عروس هلندی مولتی ویتامین می‌دادیم که یزره رفت تو دماغش یا دهنش شروع کرد به خس خس کردن و عطسه کردن که از دماغش ریخت بیرون ولی باز خس خس می کنه ولی عطسه نمی کنه خیلی ممنون میشم در این رابطه راهنماییم کنید خوب میشه یا نه؟

    1. سلام دوست عزیز
      تو محیط نگهداریش یه رطوبت ساز بذار
      اگه نداشتی یه کاسه آب گرم بذار توش یکم روغن نعناع یا اکالیپتوس بریز تنفسشو راحت تر میکنه
      یه جایی بذار که پرنده بهش دسترسی نداشته باشه
      یکیم براش دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشک شده رو بریز تو یه فنجون اب بذار ۱۰ دقیقه بمونه سرد که شد صافش کن هرروز ۳-۴ قطره بهش بده

      1. سلام
        من خیلی نگران عروس هلندیمم آخه یکی دو ساعت ک تنهاش گذاشتم وقی برگشتم دیدم صداش بالا نمیاد ولی نفسش صدای خس خس نمیده

        1. سلام دوست عزیز
          ترسیده دو قطره گلاب طبیعی بچکون دهنش برای کاهش استرس خوبه

  25. سلام عروس هلندی ما سوت میزد ولی امروز یه سوت میزنه بعد هرچی میخواد سوت بزنه نمیتونه انگار براش سخته وصداش گرفته باید چیکارکنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      چیزی تو گلوش یا بینیش گیر نکرده که؟
      گاها هم میتونه به یه غذایی که خورده آلرژی داشته باشه
      تو رژیم غذاییش تغییری ایجاد کردی؟
      علائمی از بیماری داره؟ خس خس سینه؟ ترشحات از بینی؟ عطسه؟

  26. سلام خسته نباشید گفته بودین تغییر رنگ فضله داره یا نه آره داره اسهال مانند هست بعد رگه های سیاهی مانند توی سفیدی هه

    1. سلام ممنون
      فضله ی سیاه نشون میده پرندت خونریزی توی معده و یا روده ش داره و یا هم با سرب مسموم شده
      که مورد آخر هم میتونه به خاطر جویدن میله های قفس باشه
      قفسش رنگیه؟
      سفیدی هم نشون میده که عفونت داره
      برای تشخیص دقیق تر بهتره ببریش دامپزشک تا بیماریش پیشروی نکنه

  27. سلام خسته نباشید من عروس هلندیم تقریبا ۵ یا ۶ ماهه هست چیزیش نبوده ولی الان هی سرشون میاره پایین نوکشو باز میکنه مثل حالت خفگی میشه سریع راهنماییم کنید ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز
      به احتمال خیلی زیاد مشکل تنفسی پیدا کرده
      تو محیط قرارگیریش از بخور اکالیپتوس استفاده کن

      1. سلام خسته نباشید عذر میخوام
        عروس هلندیم امروز سرشو دیگه پایین نمیاره ولی به شدت بی حاله همش خوابیده و یکم میلرزه غذا و اب هم نمیخوره نمیدونن چیکار کنم ممنون میشم بازم راهنماییم کنید 🙏🏻

        1. سلام دوست عزیز
          برای باز شدن اشتها عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه هر کدوم دو سر بطری مخلوط کن
          به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بهش
          چک کن ببین تغییر رنگ فضله هم داره تا بیماریشو تشخیص بدیم

  28. با سام وخسته نباشید من ۱۰ روز هست عروس هلندی گرفتم اصلا ازخودش صدا در نمیاره می ترسم لال باشه میشه راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه خریدیش اون هنوز به محیط زندگی و شرایطش عادت نکرده و به تو هم به اندازه ی کافی اعتماد نداره
      و این رفتارش به خاطر استرسیه که داره
      یکم بهش فرصت بده تا با شرایط جدیدش خو بگیره کم کم بهتر میشه
      برای اینکه استرسش کمتر بشه دو قطره گلاب بچکون تو دهنش

  29. سلام. من تقریبا دو هفتس که یه عروس هلندی خریدم ولی از اون موقع تاحالا اواز خوندنشو نشنیدم

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه خریدیش برای همین به آدمای جدید و شرایط جدیدش عادت نکرده و ممکنه هنوز به اندازه ی کافی بهت اعتماد نداشته باشه
      یه مدت که بگذره سازگارتر میشه

  30. سلام عروس هلندی من صداش عوض شده انگار میخواد تلاش کنه یه سوتی چیزی بزنه وقتی باهاش حرف میزنیم آروم میشه اما صداش خیلی عجیب شده فرق میکنه یعنی چش شده؟تازه خریدیمش بعد از چند روز اینطور شد

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی دلایلی که منجر میشه به گرفتگی صدا
      تو مقاله آورده شده مطالعه کنید

      1. سلام
        عروس هلندی من حدود دو سالشه از چند روز پیش صداش درنمیومد من متوجه نمیشدم قضیه چیه،ولی از دیروز کلا صداش در نمیاد و نفسش صدای خس خس میده و دهنش همش. بازه و هیچی نمیتونه بخوره و بیحاله ،فقط دو بار زوری آب خورده دامپزشک هم بردم چیزی تشخیص نداد
        تورو خدا بگین چی بهش بدم داره جلو چشمم آب میشه

        1. سلام دوست عزیز
          ممکنه به بیماری تنفس صدادار مبتلا شده باشه
          که این بیماری دو تا دلیل داره
          ۱- تغییر ناگهانی دما
          ۲- خوردن دانه های کثیف و آلوده به مدفوع پرنده و …
          برای درمان خونگی می تونی یه رطوبت ساز تو محیط بذاری یا هم یکم روغن اکالیپتوس بریز تو اب گرم بذار تو یه فاصله ی مناسبی از قفس
          تنفسشو راحت تر می کنه
          محیط نگهداریشو تمیز کن گرد و غبار دود و اینا نباشه
          می تونی دو قطره گلیسیرین خوراکی رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کنی و بریزی تو ظرف آبخوریش تا بخوره
          براش دمنوش نعنای کوهی درست کن بذار سرد بشه، سرد شدشو روزی سه بار بهش بده

  31. سلام.وقت بخیر.من بعدازظهر به مدت ۵ ۶ ساعت میرم سر کار و عروس هلندی تنهاست اما یه سگ کوچولو هم دارم وای دوره از عروسم.چند روز پیش وقتی برگشتم دیدم کلی پر ریخته تو خونه و عروس اومده از قفس بیرون نمیدونم چطوری از قفس بیرون رفته. پشت مبل مخفی شده بود تا اومدم داخل اومد بیرون گذاشتمش تو قفسش اما بعد اون شروع کرده به پر کنی و اصلا هیچ صدایی ازش در نمیاد و غذا خیلی کم میخوره قبلا پیشش نمی‌رفتم جیغ میزد خیلی شیطون بود.لطفا بگین چیکار کنم.

    1. سلام دوست عزیز
      پرنده ها به طور غریزی از سگ و گربه می ترسن
      و اگه با این حیوونا تو یه محیط باشن استرس میگیرن و پرکنی و رفتارای دیگه هم که گفتی هم به خاطر همین استرسه
      دو قطره گلاب بچکون تو دهنش می تونه آرومش کنه
      سعی کن باهاش اروم حرف بزنی بازی کنی و زمان بگذرونی و به هیچ وجه نذاری با سگت تو یه محیط باشه

  32. سلام من یک جوجه ۳۰روزه کوتوله برزیلی مدت ۳روز هس دارم اصلا صداش در نمیاد تازه سه روز هست از مادر جدا شده میشه موقع خوردن سرلاک با سرنگ نمیزاره سرنگ را وارو گلوش کنم ولی سرحال وشیطون هست ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه خریدیش ساکت بودنش به خاطر همینه هنوز بهت عادت نکرده و ممکنه استرس داشته باشه
      سرنگو از سمت چپ دهنش بگیر خودش دهنشو باز می کنه و می تونی سرلاکو بدی بهش

  33. سلام روزتون بخیر.
    یه عروس هلندی دارم یکسالشه . پر حرف و پر سروصدا بود. کاملا واضح سوت و حرف میزد ولی یهویی صداش قط شد . میخواد حرف بزنه صداش جیغ ریز شده من اولش فک کردم داره ادای جوجه ی جدید رو درمیاره .ولی متوجه شدم نه نمیتونه حرف بزنه. وقتی حرف نمیتونه بزنه عصبی میشه و نوکش رو میکوبه به قفس و ظرف غذاش. بیحال نشده

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی دلایل ممکن در خصوص گرفتگی صدا تو مقاله نوشته شده لطفا مطالعه کنید

  34. سلام ببخشید من یه عروس هلندی دارم که وقتی میرم پیشش سریع شروع می‌کنه به صدایی شبیه مرغ در آوردن و وقتی دقت بیشتری میکنم حس میکنم که صدای اون گرفته و وقتی پیشش نیستم صداش عادی میشه و مشکلی ندارد
    و انگار اصلا صداش گرفته نیست میشه راهنمایی کنید
    ممنون از شما و سایتتون بابت اطلاعات دقیقتون راستی عروس هلندی من سرما خورده بود و الان که تقریبا خوب شده دارد این صدارا در می آورد

    1. سلام دوست عزیز
      این از سرماخوردگیشه
      تو محیط قرارگیریش از بخور اکالیپتوس استفاده کن
      و دمنوش بابونه درست کن به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بریز تو دهنش

  35. سلام من ی عروس دارم وقتی میخاد جیغ بکشه صداش درنمیاد کلا قطع صداش ولی نه نه بیماره نه بیحاله نه علائمی ک گفتید داره تنفسشم صدادار نیس ولی زیاد ک بالا پایین میکنه تند تند عدسه میکنه دلیلش چیه

    1. سلام دوست عزیز
      محیط نگهداریش چجوریه؟ گرد و غبار داره؟ دود؟ عطر؟ ممکنه به چیزی آلرژی داشته باشه

      1. سلام نه اصن گردو غباری نیس قفسشونم مرتب تمیز میکنم تو خونه خودمون ی اتاق اختصاص دادیم ب عروسا اتاقم گرمو تمیزه روزی ک اوردمش خوب بود دوسه روز بعدش صداش قطع شد

        1. دوست عزیز مشکل تنفسی پیدا کرده و بهتره برای تشخیص دقیق به دامپزشک مراجعه کنید
          تو مقاله هم همه دلایل ممکن نوشته شده ببین کدوم براش صدق میکنه

  36. سلام وقت بخیر
    یه عروس هلندی بالغ دارم که وقتی پرواز میکنه میشینه هی تند تند نفس میکشه و عطسه میکنه سرما هم نخورده و نفساش خیلی صدا داره انگاری که الان خفه میشه و قفسه سینه اش بالا پایین میشه در حالت عادی هم نفس کشیدنش صدا داره و مثلا وقتی میخواد دهنشو باز کنه هم صدا داره انگاری تو دماغی هس اما نه تورم چشم داره نه بی حاله نه ترشح داره حالش کاملا خوبه فقط نمیدونم چرا اینجوریه
    میشه راهنمایی کنید ممنون.

    1. سلام دوست عزیز
      با علائمی که گفتی عروس هلندی به بیماری تنفس صدادار مبتلا شده
      که این بیماری یا بخاطر تغذیه ی پرنده از غذاهای آلوده به گرد و غبار، فضله و … و یا بخاطر تغییرات زیاد و ناگهانی دمای محیط پیش میاد
      باید ببریش دامپزشک تا براش آنتی بیوتیک درمانی شروع کنه

      1. سلام عروس دارم کلا بچه آرومیه ولی از دیشب اصلا صداش در نمیاد دونه و آب هم میخوره دوستم قاشق گرف طرفش که نوکش نزنه از بعد یه ظرف افتاد زمین صدای بدی داد فک کنم ترسید باشه به نظر شما چکارش کنم

        1. سلام دوست عزیز
          بهش با استرس وارد شده و ترسیده
          و یا احتمال بیماری وجود داره
          این دو تا مورد اتفاق بیفته پرنده صدایی در نمیاره

      2. باسلام عروس هلندی من ناله میکنه و ناله هاش همراه سوت زدن و صحبت کردن هست و فقط هم دانه میخوره بعضی اوقات هم مدفوع همراه با ارزن هضم نشده است ایا مشکلی وجود دارد؟

        1. سلام دوست عزیز
          مشکل گوارشی پیدا کرده
          بهتره ۴ قطره سرکه سیب رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کنی بدی بخوره
          ناله کردنهاشم بخاطر دردیه که میکشه

  37. سلام عروس هلندیم از تیرماهه درگیری مختصر ریه داره میبرم عکس میندازم وکتر رادیولوژی میگه خفیفه درگیریش حاد نیست دو دوره بفاصله یک ماه بردمش نبولایزر اما تا دو هفته خوب بود بعد دو هفته با دهان باز به صورت دوره ای نفس میکشید مثلا در روز دوبار سه بار بعد دواره بروم عکس همون مقدار درگیری بود اینسری دکتر دیگه داروی سالبوتامول رو امتحان کرد خوب شد اما بازم تنگی نفس گرفت بیشتر موقع هایی اینجوری میشه که خودش رو میخارونه و میتکونه غیر اون وقتا اصلا تنگی نفس نداره همین که پرآرایی میکنه بینیش قرمز میشه و کامل میگیره، دفعه اخری که یک هفته پیش باشه بردمش دکتر اینسری انرو خوراکی داد بازم خوب شد اما هر سری که سرشو میبره تو بالهاش تمیز کنه تنگی نفس میگیره تا چند ثانیه منقارش بازه زیادم خودش رو پرآرایی میکنه تازگیا هر نیم ساعت سرش تو بال هاشه دوره ای داروی ضد شپش میزنم از این نظر مطمئنم فقط بیماری تنفسیش با دارو و هر چیز دیگه ای خوب نمیشه بخور اولتراسونیک هم استفاده میکنم، شرایطش چند روز بده بعد دوباره بهتر میشه و شدتش کم موندم دیگه چیکار کنم دکترم همش میگه بذارش نبولایزر حتی اگه یک ماه طول بکشه اما میترسم بازم درست نشه بهش میگم آزمایش های دیگه هم انجام بده شاید مشکل از جای دیگه باشه اما اهمیت نمیده بنظر شما ممکنه به پرهاش و گرده هاش حساسیت داشته باشه؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله ممکنه حساسیت داشته باشه
      ولی بهتره با این اوصاف بذاری تو نبولایزر چاره دیگه ای نداری

  38. سلام وقت بخیر عروس هلندی دارم از ۱۴ روزگی‌خودم بزرگش کردم تا الان ک ۵ سالش شده الان حدود دوماه شده دیگه نه حرف میزنه نه سوت دکتر بردم تقویت کردم دارو دادم حتی تزریق هم انجام داد دامپزشک ولی فایده نداشت صداش میزنم سوت هاشو میزنم فقط یع صدای جیر جیر میده انگاری داره میخونه باهام ولی صداش اصلا نمیاد چکار کنم مثل قبل شه جفت هم داره نمیدونم ترسیدع از چیزی ایا یا نه راهکاری دارید انجام بدم؟

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی دلایل ممکن تو مقاله نوشته شده لطفا مطالعه کنید

  39. سلام، وقت بخیر. عروس هلندی من چند ساعتیه یکم دهنش رو نیمه باز نگه میداره و یه صدایی شبیه خس خس میاد ازش و چشم هاش رو میبنده
    و خودش رو پف میده
    به نظرتون سرما خورده؟

    1. سلام دوست عزیز
      سرمابخوره عطسه میکنه
      دهنش باز بمونه مشکل تنفسی پیدا کرده یا دمای محیط نگهداری خیلی بالاس

      1. سلام عروس هلندی من صداش تغیر کرده سرما خورده به نظرتون ؟
        بینیش هم یه مقدار قرمز پر رنگه؟

        1. سلام دوست عزیز
          بله ممکنه
          دمنوش بابونه درست کن به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بریز تو دهنش
          محیط رو گرم کن و بخور اکالیپتوس استفاده کن
          با مولتی ویتامین هم بدنش رو تقویت کن

      2. سلام عروس هلندی من چینه دونش قارچ کرفته دامپزشکی بردمش همه کار مردم دارو همه چی الان سینه کاردی شده چیکار منم براش میبینمش دلو خیلی میسوزه بعد اینکه سرلاک بعش میدم چند رپزه یه حالتی انجام میده مث حالت سرفه تند تند از ته گلوش میشه راهنمایی کنید لطفا

      3. سلام جوجه عروسم نزدیکه ۳ماهشه یک ماهه پیش عطسه میکرد صداشم گرفته بود علائم دیگه ای نداش اشتهاش خوب بودشیطنت میکردویتامین بهش دادم دیگه عطسه نمیکنه وحالش خوبه فقط صداش درنمیاد الان یماهه ،،نمیدونم چیکارکنم

        1. سلام دوست عزیز
          بیماری، ترس، افسردگی سه عامل مهم برای حرف نزدن پرنده هستن
          اینم سرماخورده
          دمنوش بابونه درست میکنی به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره میریزی تو دهنش
          مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدنش بده
          تو محیط قرارگیریش از بخور اکالیپتوس استفاده کن
          و محیط رو گرم نگهدار

      4. عطسه هم داره، دامپزشک بهش قرص داد یک هفته مصرف کرده ولی همچنان بهتر نشده، وقتی زیاد آواز میخونه یا پرواز میکنه انگار حالت تنگی نفس میگیره و مدام عطسه میکنه.
        واقعا نمیدونم چیکار کنم خیلی نگرانشم.

        1. بهش دمنوش بابونه درست کن به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره سرد شدشو بده
          محل نگهداری رو گرم کن
          از بخور اکالیپتوس تو محل نگهداریش استفاده کن
          مشکل حل میشه

  40. سلام خسته نباشید من عروس هلندیم ۵ ماهشه.الا یک هفته است که خریدمش رودست میاد از دست دون میخوره ولی اصلا صدا نمیده ساکت ساکته همش با پراش ور میره . بعضی وقتاهم عطسه میکنه
    شباهم که برغا خاموش میشه از در و دیوار قفس بالا میره و نمیخوابه مشکلش چیه

    1. سلام دوست عزیز
      به محیط جدید و شما عادت نکرده و این طبیعیه
      عطسه میکنه ممکنه سرماخورده باشه
      دمنوش بابونه درس میکنی
      به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره میدی بخوره
      محیط نگهداریش رو گرم میکنی
      از بخور اکالیپتوس هم تو محیط قرارگیری میتونی استفاده کنی
      احساس امنیت نمیکنه بخاطر اون
      یه مدت طول میکشه تا عادت کنه

      1. سلام
        عروس من از صبح میخواد بخونه نمی تونه فکر کنم پوسته ها ازان ها خورده
        چیکار کنم درست شه

        1. سلام دوست عزیز
          دو قطره روغن زیتون بچکون به دهنش

    2. سلام و روزتون بخیر
      دوتا عروس دارم که عروس ماده ام ۲ روز هست که به صورت نامرتب و زیاد فس فس می‌کنه هر چند لحظه انجام میده بعد چند دقیقه قطع میشه
      میشه راهنمایی بفرمایین دلیلش می‌تونه چی باشه
      ممنون میشم

      1. سلام دوست عزیز
        بینیش گرفته یعنی؟
        سنگ بینی تو دماغش که ایجاد نشده مانع نفس کشیدنش بشه؟

  41. سلام وقت بخیر
    برای تنگی نفس عروس هلندی از بخور سرد استفاده کنیم یا بخور گرم ؟

  42. عروس هلندیم نه حرف میزنه با اینکه ما باهاش تمرین میکنیم هم اینکه پرهاش می ریزه

    1. سلام دوست عزیز
      از اول حرف نمیزد؟
      چندوقته گرفتینش؟
      پرهایی که میریزه رو چک کن ببین ساقه هاش خونی هستن؟
      دستتو تو اون نواحی که ریخته بکش ببین پرندت احساس درد میکنه؟
      غذا بهش چی میدی؟

      1. خیر
        ۳یا۴ ماه
        خیر
        نه اصلا
        ارزن و تخمه کتان و تخم مرغ و تخمه آفتابگردان

        1. یا افسردگی گرفته یا بیماره و یا ترسیده و استرس وارد شده بهش
          و این سه مورد اصلی ترین دلیل سکوت همه پرنده ها هستن

        2. تواول ببین کدوم مورد براش صدق میکنه علت رو ریشه یابی کن
          بعد به دنبال درمان برو

    2. سلام من یه جفت عروس هلندی گرفتم یکماه پیش از اون موقع تا الان نخونده بعد صاحب مغازه گفت شاید جفت ماده باشن اگه نخوندن الان موندم از کجا بفهمم ماده هستن جفتشون یکی گل باقالیه یک دیگه لوتینو بعد خیلی هم گاز میگیرن جفتشون

      1. سلام دوست عزیز
        بهترین راهکار برای تعیین جنسیت آزمایش خون هست

      2. سلام خسته نباشید عروس هلندی دارم چندروزه حرف زدنش با صدای گرفته هست ولی جیغ و صوت زدنش خوبه مشکلی داره آیا ؟

        1. سلام مریم
          مشکل تنفسی پیدا کرده
          تو محیط قرارگیریش از بخور اکالیپتوس استفاده کن
          روغن اکالیپتوس رو بریز تو آب جوش بذارید محیطی که قرار داره با استنشاقش حالش خوب میشه
          فقط حواست باشه که نره بخوره این آب رو

        2. سلام مریم
          موقع نفس کشیدن خس خس میکنه؟
          اخیرا بیرون از قفس بوده که چیزی بلعیده باشه؟
          چک کن ببین چیزی تو بینیش گیر نکرده که؟

  43. سلام و درود
    جوجه عروس من صداش قطع شده و داخل دهانش قرمز رنگه
    اصلا وقت دکتر بردن پرنده رو ندارم متاسفانه
    چه دارویی میتونم بهش بدم ؟

    1. وقتی تایم بردن به دکتر رو نداری و احساس تکلیف نمیکنی در مقابلش
      اشتباه میکنی این زبون بسته رو میخری

  44. سلام من یک روزه عروس هلندی گرفتم آخرشب هاموقعی ک چراغاخاموشه درطول روزم یک یادوبار
    صدای فس فس میده اما غذاشوکامل میخوره بازی گوشی خیلی داره رنگ فضلشم ازموقعی ک گرفتیم
    سبزبود آیااین صدای فس فس کردنش ایرادداره
    خیلی کم اونم وقتی برق خاموشه انگاری فس فس میکنه

    1. سلام دوست عزیز
      اگه خیلی کمه این فس فس کردنه مشکلی نداره
      نه اگه سنگ بینی و گرفتگی باشه که باید مشکل حل بشه
      ولی فضله سبز رنگش نشون دهنده بیماری کبدی هست اگه براش سبزی اینا نداده باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس