علت استفراغ پرندگان زینتی و راه های درمان آن

استفراغ در پرندگان یک پدیده ای ناخواسته است که باید سریعا علت بروز آن بررسی شود. اگر به تازگی پرنده شما به ناگه با تکان دادن سر خود و لرزش ناگهانی استفراغ کرده و شما از علت وقوع این رفتار بی خبرید این مقاله از وبسایت چیکن دیوایس مختص شما است تا علاوه بر بررسی عوامل مختلف اقدام به درمان پرنده خود کنید.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی از پرندگان زینتی با هچ بالا
» دارای سنسور SHT نسل چهارم با دقت بسیار بالا
» دارای سیستم تامین دمای اتوماتیک
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

تفاوت استفراغ و برگشت غذا در پرندگان چیست؟

برگشت غذا و استفراغ در پرندگان دو مقوله جدا از هم هستند، در یک تعریف کلی میتوان گفت استفراغ خروج حجم بالای غذای خورده شده توسط پرنده از چینه دان یا سنگدان و روده است که ناگهان با حالت پرتابی رخ می‌دهد و نشانگر وجود اختلال در سیستم گوارشی است و میتواند دلایل حاد دیگری نیز داشته باشد. اما برگشت غذا در واقع بیرون دادن مقدار کمی غذا از دهان است.

برگشت غذا اغلب یک مشکل رفتاری است و به عنوان مثال پرنده نر هنگام جفت گیری یا زمانی که تحریک شده این عمل را انجام میدهد.

بنابراین اگر عامل تحریک کننده ای وجود نداشته، پرنده به استفراغ دچار شده است که باید علت آن ریشه یابی شود.

دلایل استفراغ در پرندگان

استفراغ از علائمی است که معمولا در پرندگان دیده می‌شود و علت وقوع آن به دلایلی مختلفی بستگی دارد که میتوان به بیماری های گوارشی، انگلی، عفونی، قارچی، ویروسی، سیستم عصبی و متابولیک و مسمومیت اشاره کرد، همچنین می توان بیماری های مسری در پرندگان را عاملی برای استفراغ دانست. این عمل اغلب با بیرون راندن محتویات داخل مری و معده به شکل کامل صورت می‌گیرد.

شناخت هر یک از این علائم میتواند در درمان پرنده و تشخیص نوع بیماری موثر باشد. بی حالی، ظاهری خشن و یا ژولیده، فضله سبز آبکی، انقباض، تشنج، جمع کردن سر زیر بال، درد و ناراحتی، بی اشتهایی، وجود خون در مدفوع علی الخصوص خون قیر مانند و در نهایت مرگ ناگهانی در پس آن نشان دهنده بیمار بودن پرنده است. در صورت بروز این علائم سریعا پرنده را به دامپزشک برسانید.

تغییر در رژیم غذایی و نحوه نادرست تغذیه

تغییر در تغذیه منجر به بروز اختلالاتی در بدن پرنده می‌شود. بدین منوال افزایش و یا کاهش پروتئین و ویتامین جیره، پرخوری، افزایش بیش از حد آهن در بدن پرنده، آلرژی و تغییر ناگهانی غذا و همچنین نگهداری غذا و دارو در شرایط نامناسب بدون تعیین درست دز آن همگی منجر به پدید آمدن استفراغ در پرنده می‌شود.

همچنین سوختگی چینه دان با دادن غذای داغ هنگام سرلاک دادن، سرد و آبکی بودن سرلاک و گرفته شدن از تغذیه مادری میتواند در مبحث تغذیه منجر به استفراغ شود.

بنابراین شما به عنوان صاحب پرنده باید در خصوص خطرناک ترین مواد غذایی برای پرندگان زینتی نیز اطلاعات کافی داشته باشید.

توصیه های درمانی

میوه هایی که در اختیار پرنده قرار می‌دهید را هر روز عوض کنید، از دادن غذایی که گمان می‌کنید فاسد است به پرنده خودداری کنید و جیره مورد مصرف را به صورت آنی تغییر ندهید.

واکنش های دارویی

بعضی از پرندگان با مصرف برخی داروهای آنتی بیوتیک دار نظیر داکسی سایکلین، پلی میکسین B، تری متوپریم و سولفادیازین، سولفادی متوکسین و انروفلوکساسین و یا داروهای ضد انگلی همچون فنبندازول، پرازیکوانتل همچنین داروهای ضد قارچی همانند فلوکونازول، ایتراکونازول یا کتوکونازول استفراغ در آنها نمود پیدا می‌کند.

واکنش های دارویی - چیکن دیوایس

مسمومیت

پرندگانی که در شیوه نگهداری آنها توجه کافی صورت نمی گیرد و در ارتباط با فلزات سنگینی همچون آرسنیک، مس، سرب و روی هستند و در مجاورت آنها از حشره کش های کاربامات، لیندن، ارگانوفسفات و آرسنیک استفاده میشود  با مسموم کردن پرنده زمینه را برای استفراغ آن پدید می آورند.

پیشگیری

در این راستا هنگام خریداری قفس حتما جنس آن را مد نظر قرار دهید تا پرنده با ارتباط مستقیم و همیشگی با آن دچار مسمومیت نشود. همچنین از خرید اسباب بازی هایی که توسط این فلزات سنگین ساخته شده اند برای آنها بپرهیزید.

درمان استفراغ پرندگان

جهت  درمان استفراغ میتوانید با تجویز دامپزشک برای بهبودی پرنده خود از داروهای ضد باکتریایی و ضد قارچی استفاده کنید و با مشاوره گرفتن از متخصص جیره نویس رژیم غذایی مطلوبی را برای آن انتخاب کنید. همچنین درمان موثری را برای بیماری های پرنده در پیش گرفته و جسم خارجی و یا تومور اگر عامل انسداد بوده را به زودی توسط آندوسکوپی بردارید تا به تدریج پرنده به حال مناسبی دست یابد.

بالا آوردن عروس هلندی، شاه طوطی، کاسکو، ملنگو و مرغ عشق

تمامی دلایلی که از ابتدای مقاله نوشته شد می تواند علت استفراغ پرنده عروس هلندی، شاه طوطی، کاسکو و ملنگو، مرغ عشق و… باشد. عفونت های انگلی و قارچی موجب التهاب در دهان، مری و چینه دان پرنده می‌شود و در نهایت پرنده استفراغ میکند.

پرنده ای که مشکل تیروئید دارد، بلع، استفراغ و تنفس را به سختی انجام میدهد. اگر پرنده شما ظاهری سالم دارد و استفراغ در او نمود پیدا کرده میتوان به عنوان اختلالات عصبی از آن یاد کرد. تقریبا همه پرندگان نام برده شده برای درمان نیاز به آزمایش های تشخیصی دقیق دارند.

سخن آخر

در این نوشته از چیکن دیوایس به ارائه اطلاعاتی در رابطه با استفراغ پرندگان و نحوه درمان آن پرداخته ایم. بی توجهی به استفراغ پرنده نه تنها کمکی به درمان آن نخواهد کرد بلکه منجر به تلف شدن آن خواهد شد. در صورت مشاهده علائمی که در ابتدای مقاله درج شده سریعا پرنده را به دامپزشک برسانید و از درمان خودسرانه آن بپرهیزید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۴۴۵ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید مرغ عشق دارم روزی یک بار بعد خوردن ارزن و تخم کتان استفراغ می کنه مشکل از چیه و چی بهش بدم بخوره که خوب شه

    1. سلام یاسین جان
      اول اینکه باید غذایی که بهش میدی رو بررسی کنی که کهنه، فاسد و یا کپک زده نباشه
      همچنین باید عاری از آلودگی و گرد و غبار باشه
      چون در این صورت حتی با مصرف دارو هم مشکلش حل نمیشه
      برای درمانش به اندازه ی یه عدش آنتی بیوتیک آلفا رو بریز تو ۵ سی سی آب و ۵ قطره بهش بده

        1. داروخانه ی دامپزشکی

        1. اونا دو تا حیوون جدا با سیستم بدنی جداگونه ای هستن
          کلون نشدن که

    1. سلام دوست عزیز
      پرندتون زینتی هست یا طیور؟

      1. عروس هلندی هستش اسهال میکنه خیلی ضعیف و گوشه گیر شده چیزی هم نمیخوره

        1. عرق آلاله بخر ۴ قطرشو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره
          یا سرکه سیب طبیعی ۵ قطره رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل و بده بخوره

  2. من عروس هلندیم علائمی نداره ولی گاهی اوقات غذاشو میاره بالا و دوباره میخوره چیزه بدی است

  3. سلام خسته نباشید عروس هلندی دارم چند روز بود کسل بود مدفوعش رنگ سبز لجنی چسبناک بود به بدنش می‌چسبند بردم دکتر دام پزشک بهش آنتی بیوتیک و ویتامین داد الان چند روز میدم میخوره خوب نشده امروز هم رنگ مدفوعش قهو ه ای شده غذا هم نمیخوره ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام مریم جان
      برای تقویت اشتهاش دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب و بهش بده
      برای چسبیدن فضلش هم یه دستمال نرم و تمیز بردار یکم آغشته به روغن زیتون بکن بکش رو مقعدش و پرهای اطرافش
      به علاوه می تونی رو مقعدش پماد ویتامین A رو با پماد تتراسایکلین چشمی قاطی هم کنی و بزنی تا عفونت نکنه

  4. سلام وقتتون بخیر من عروس هلندیم چند روز یکبار سرشو هی خم میکرد و حالت تهوع داشت ولی بالا نمیاورد.امشب هرچی دون کتان خوردو همون لحظه بالا اورد و الانم مدام سرشو خم میکنه که بالا بیاره.اسهال هم نیست .خودشو پف میکنه.روزای قبل اب سرکه میدادم ولی امروز ندادم و بالا اورد.علت و راه درمانش چیه؟

    1. سلام سحر جان
      فضلش چه رنگیه؟
      به جز اون چه غذایی بهش میدی؟

      1. سلام فضلش سبز تیره و سفید هست گاهیم سبز کمرنگ .دیشب سفت بود اما امروز شل شده چون هیچی نخورده تقریبا فقط اب به رنگ سبز بود و یکمی سفیدی.تو آب براش یکم سرکه و سیر ریختم .امروزم حالت تهوع داشت اما بالا نیاورده و فقط یکم تخم مرغ و ارزن خورده.غذاشم تخم مرغ ابپز سفیدیش و ارزن ساده و کتان وگندم ابپز و جوانه گندم و پفیلا بدون نمک و روغن میدم

        1. سحرجان فعلا بهش تخم مرغ و سبزیجات نده
          سعی کن براش پلت مخصوص تهیه کنی تا با اون تغذیه بشه
          به احتمال زیاد مشکل کبدی داره
          برای همین عرق شوید و یا عرق خار مریم به هر کدوم که دسترسی داشتی دو قطره بریز تو ۱۰۰ سی سی آب و بهش بده
          و اینکه اگه علائمش رفع نشد حتما ببرش دامپزشکی تا به طور دقیق معاینه بشه

  5. سلام من یه عروس هلندی نر دارم امروز صبح یه دفعه ارزن بالا آورد و بعد از ظهر یه چیزی مثل آب دهان سفید شفاف بعد بی حاله ام هست چی کار باید بکنم ؟ چی ها بدم بخوره تا بهتر شود ؟

    1. سلام پارسا جان
      به جز ارزن چی میدی بهش؟
      فضلش چه رنگیه؟

    2. ببخشید جناب پرنده من کمی هم پف کرده و بی حال هستش انگار همش خابش میاد،چیکار کنم ؟من خیلی پرنده دارم اما این یدونه خیلی خاطرش عزیزه و سوگولی خونمونه،ایشالله ک خدا دستتون رو بگیره واقعا ب کمکتون احتیاج دارم،راستی داخل آبش هم کمی سرکه سیب ریختم،ایا کار درستی کردم؟تو وعده غذاییش هم هیچ تغییری ایجاد نکردم،و حتی باقی پرنده هامم کاملا سر حال و بازیگوشی میکنن اما گل آقا انگار ناراحته یا افسردس،تو رو خدا کمکم کنید

      1. سلام حسن جان
        چه غذایی بهش میدی؟
        فضلش چ رنگیه؟
        اخیرا اتفاقی افتاده که بهش استرس وارد شده باشه؟
        سرکه ی سیب رو نباید بیشتر از دو سه قطره بریزی

        1. سلام آقای دکتر،ممنون بابت پیگیری تون،ارزن وتخم کتان،جوانه گندم،سفیده تخم مرغ،سبزی(اسفناج ،جعفری)همینا،ی هفته هست ک جفت خورده،میری سمت قفسش میاد ک نوک بزنه پرخاشگر شده، سرکه هم سه چهار قطره ریختم برایش

        2. ماده س ؟
          این نشون میده که تخم داره
          جای نگرانی نیس

        3. سلام خسته نباشید من عروس هلندی ۱ماه دارم چتد روز همش میاره بالا همش خاب کز میکنه سرش زیر بالش خیلی خیلی هم صعیف اصلا هیچ نمیخوره سرلاک بابدبختی بهش میدم

        4. سلام نیلاجان
          به اندازه ی یه عدس آنتی بیوتیک آلفا رو تو ۵ سی سی آب حل کن و بهش بده

  6. سلام وقتتون بخیر عروس هلندی ماده دارم یکساله تو دوره تخم ریزی افتاد و۶عدد تخم گداشت وبابرداشتن تخمش مجددا بعد یک هفته شروع به تخم گداری کرد الان ضعیف وبیحال شده وفضله اش سبز کم رنگ یا گاهی پر رنگ میشه اشتها نداره ودو دفعه به فاصله سه تا چهار روز ارزن بالا آورد راهنمایی کنید لطفا🙏

    1. سلام یگانه جان
      تخم گذاری مزمن به شدت پرنده رو ضعیف می کنه و در نهایت ممکنه تلف بشه
      چون تو این مدت مقدار زیادی از ذخایر کلسیم و پروتئین بدنشو از دست میده
      باید بعد از اینکه تخم گذاری کرد توی جیره ی غذاییشون از تخم خرفه و تخم کاهو استفاده کنی
      به علاوه می تونی یک بار در ماه ۵ قطره عرق کاسنی رو بریزی تو ۱۰۰ سی سی آب و بهشون بدی
      تا از مستیشون کم بشه
      همچنین پرنده تو مدت استراحت باید یه رژیم غذایی مقوی براش در نظر بگیری تا تقویت شه
      اونم متشکل از دونه ها، آجیل، میوه ها و سبزیجات باشه
      در این مورد هم مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون : غذای عروس هلندی در سنین مختلف از جوجگی تا بلوغ

  7. سلام وقتتون بخیر من یه عروس هلندی ۷ماهه دارم حدود یک هفته اس که بی اشتها شده چند روز پیش بردمش دکتر و یه سری دارو داد و امپول تزریق کرد گفت که سرماخوردگی داره یه روز بعدشم دوباره گفتن که مراجعه کنم واسه تزریق دوباره امپول الان ۴ روز از امپول اول و استفاده از داروهاش میگذره ولی نه تنها اشتهاش باز نشده بلکه فضلش به شدت ابکی شده و کلا اب دسشویی میکنه و دوبار هم بالا اورده فقط هم اب میخوره چیکارش کنم؟ خیلی نگرانشم

    1. سللم غزل
      بالا آوردنش ناشی از آنتی بیوتیک هایی هست که براش تجویز شده
      یعنی عوارض اون دارو هست
      برای تقویت اشتهاش سه قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی اب و بهش بده
      از میوه و سبزیجات براش استفاده نکن تخم مرغ هم نده تا زمانی که اسهالش رفع بشه
      براش دمنوش ذغال فعال تهیه کن
      یه قاشق چایخوری پودر ذغال فعال رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب جوش بذار ۱۰ دقیقه بمونه تا دم بکشه
      بعدش تا ۵ روز روزانه ۴ قطره بهش بده

  8. سلام روزتون بخیر.
    من امروز یه کبوتر توی خیابون پیدا کردم
    که دمشو از ته چیده بودن و نمیتونست پرواز کنه.
    ترسیده بود و خیلی تشنش بود بهش آب که دادم خیلی خورد.
    آوردمش خونه خیلی بی‌حال بود و یه گوشه کز کرده بود. آب و غذا براش گذاشتم یه چن ساعت بعد اومدم که بهش ماست و سیر بدم یکم، گرفتمش توی دستم همش آب بالا می‌آورد، یکم ماست و سیر که ریختم دهنش هیچی از ماست بیرون نیومد ولی خیلی آب از نوکش ریخت بیرون، امکانشو ندارم برم دامپزشکی نشونش بدم، اگه امکان داره یه راه درمان خونگی بهم بدین که بهش کمک کنم، ممنونم 🙂

  9. سلام من یه کاسکو ۱۳ ساله دارم دونه های سالم رو بالا میاره و دستشویی اش هم تیره شده ولی خیلی سر حاله میرقصه اوکیه

    دستشویی اش بو هم میده نگران شدم
    ممکن مریض باشه؟

    1. سلام سپیده جان
      این میتونه ناشی از وجود مسمومیت و مشکلات گوارشی توی پرنده باشه
      برای همین حتما باید ببری داپزشک تا ازش تست بگیرن و بر اساس شدت بیماریش بهش دارو تجویز بشه

  10. باسلام طوطی برزیلی دارم غذاش ارزن و تخمه هست و کاغذها رو تیکه میکنه صبح که بیدارشد بالا آورد 😔

    1. سلام محمد جان
      اون به شدت کمبود کلسیم و پروتئین داره چون غذایی که بهش میدی کافی نیس
      باید براش پلت مخصوص تهیه کنی
      به علاوه از میوه ها و سبزیجات توی رژیم غذاییش استفاده کنی
      در کنار اون تخم مرغ آبپر و کرم میلورم بدی بهش
      برای تایمن کلسیمش باید به دان مصرفیش پودر پوسته ی تخم مرغ و یا پودر صدف اضافه کنی
      مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      آموزش جامع غذای طوطی برزیلی در دوره های مختلف جوجگی ، تخمگذاری ، تولید مثل و پرریزی

  11. با سلام شبتون بخیر عروس هلندی من متاسفانه موقعی که داشت پرواز میکرد کاملا غیر ارادی وقتی رفتیم بگیریمش بدنش بین دیوار گیر کرد و تقریبا نزدیک بود له بشه🥺😢الان یک هفتس بخدا خواب و خوراک نداریم بردیم دامپزشک عکس گرفت شکستگی نداشت اصلا الان سرش کج میشه از دهنش اب میاد گاهی بالا میاره همش خوابه مجبور شدیم سرلاک بدیم اصلا رو زمین نمی ایسته همش کج میشه اصلا حال هممون بده دکتر گفت شاید گردنش مو برداشته اما شکستگی نداشته مشکل بالا اوردنه وخواب زیاد دارو هم دامپزشک داده تا کی اینطوری میمونه من داغونم بخدا😔چکار کنم بالا نیاره چرا اصلا بالا میاره

    1. سلام زری
      این به خاطر ضربه ای هست که بهش وارد شده
      و حالت تشنج توی پرنده ایجاد میشه برای همین چنین رفتارایی رو نشون میده
      توصیه می کنم حتما داروهایی که براش تجویز شده رو به طور کامل استفاده کنی
      و بعد از اتمام داروها دوباره ببریش پیش دامپزشک معالجش تا معاینه بشه
      بالا آوردنش می تونه ناشی از حساسیتش به داروهایی که استفاده می کنه باشه

    2. سلام ممنون از پاسخگوییتون اجرتون با خدااین بالا اوردن کم شده شکر خدا فقط تو راه رفتن الان لم میزنه و همش خوابش میره حتما مجدد پیش دکترش میبرم برا چکاپ

  12. سلام یه جوجه راهب یکماهه دارم سرلاک میدم بالا میاره، چکار کنم ممنون میشم جواب بدی

    1. سلام صادق
      این میتونه ناشی از استاندارد نبودن کیفیت سرلاک یا سرد بودنش باشه
      و یا اینکه مقدار سرلاکی که بهش میدی زیاده و یا غلظتش مناسب نیس
      مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      طرز تهیه و آموزش سرلاک دادن به پرندگان زینتی | سرلاک دادن به عروس هلندی و طوطی

  13. سلام من دو گرینچیک سرلاکی دو روز هست خریدم
    یکیش مرد الان صبح بالا آورد و مدفوع قیر مانند داشت
    بعد دیدم بالا آورده مرده
    الان نگران اون یکی هستم بالا نیاورده ولی مث قبل سرحال نیست
    چکار کنم

    1. سلام زینب
      فضله ی قیر مانند نشون دهنده ی خونریزی توی دستگاه گوارشی پرنده هست و خیلی خطرناکه
      باید سریعا می بردیش دامپزشک
      جوجه ها هم چون حساسن و سیستم ایمنیشون ضعیف تره برای همین زودتر تلف میشن
      این یکی هم فضلش همونطوریه؟

  14. سلام عروس هلندی من ۵ ساله شه اشتباهی به هش تخم مرغ آبپز خراب شده بهش ر
    دادم خورد وفرداش هالش خراب شد هی میاره بالا کرده تور خدا کمکم کنید

    1. سلام امیر
      پردنت مسموم شده
      به اندازه ی عدس آنتی بیوتیک آلفا رو تو ۵ سی سی آب حل کن و بهش بده
      اگه بهتر نشد برای معاینه ی دقیق تر باید ببری پیش دامپزشک

  15. سلام من یه کوتوله دارم ماده است از دیشب دیدم دو بار استفراغ کرد ولی امروز نکرده و مدفوعش سبز کم رنگ نسبتا شل هست پف میکنه میره کنار قفس میخابه ولی خب با توپش بازی ام میکنه. فقطم دونه های خودشو خورده مریضه یعنی؟

    1. سلام ماهان
      پرندت به احتمال زیاد مسموم شده
      به اندازه ی یه عدس آنتی بیوتیک آلفا رو تو ۵ سی سی آب حل کن و بهش بده
      اگه رفع نشد برای تشخیص دقیق تر و معاینه باید ببریش پیش دامپزشک

  16. سلام عروس هلندی من ۲۵ روزشه و سرلاک میدیم میخوره امروز مدام میاره بالا مولتی ویتامین هم دادیم اورد بالا و مدفوعش سبزه تیره
    چکار باید چی بهش بدیم خوب شه؟؟؟
    چطور باید متوجه بشم که جوابمو دادین
    میشه بهم بگین زودتر ممنونم🙏🏻

    1. سلام سمیرا جان
      یه بسته پودر آنتی بیوتیک آلفا یا قطرشو از داروخانه دامپزشکی تهیه کن و توسرلاک پرنده بریز
      اگر پودر بود بمقدار یک عدس در ۱۰۰ سی سی آب و اگر قطره بود ۵ قطره تو سرلاک بریز بده بخوره
      اگه دیدی بهتر نشد حتما دوباره ببر دامپزشک

  17. باسلام و عرض ادب خدمت شما دوست گرامی
    من یه عروس هلندی دارم.یه چند روزی هست که هم عطسه می‌کنه و بی انتهاست و خودشو پف می‌کنه و همش خوابه.و همش استفراغ می‌کنه
    آیا سرما خورده؟یا مسموم شده؟
    و من قطره مولتی ویتامین بهش میدم و قرصAMOXINEOVIT TAB
    وقرصvitamino Relief
    لطفاً راهنمایی بفرمایید مچکر
    ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام دوست عزیز
      به احتمال زیاد سرما خورده
      براش دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب جوش
      بذار ۱۰ دقیقه بمونه و دم بکشه
      سرد که شد صافش کن و تا ۵ روز روزانه ۴ قطره بهش بده

  18. سلام وقت بخیر کاسکوم شش روز پیش یه کم تعادلش رو از دست داد بعدش غذا نمیخورد
    بعددکتر گفت مسموم شده و عفونت داره بدنش
    یه شربت ویتامین داد که دوقطره داخل ظرف ابش بریزم با یه قرص بزرگ که گفت تا ۴روز یک چهارمش روبا اب زیاد قاطی کنم و بهش بدم و یه کپسول ابی رنگم داد که گفت تا ۴روز بگی نگی ی زره از پودر داخلش رو تو ظرف ابش قاطی کنم بهش بدم تا چهار روز تا امروز که روز پنجمه دیدم بالا میاره و مدفوعش خیلی اسهالی شده بود وصورتی شده بود الانم خیلی بدنش سردشده گذاشتمش تو حوله و الانم سرش رو کامل روبه عقب برده و خیلی بی حاله
    تروخدا اگه میتونید راهنمایی کنید

    1. سلام نگین
      بالا آوردنش می تونه به خاطر حساسیتش به مصرف داروها باشه
      برای همین باید با دامپزشکی که بردی مشورت کنی تا دارو هاشو تغییر بده
      محیط نگهداریشو گرم کن
      برای درمان اسهالش براش سه قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب و بهش بده
      فعلا تا زمانی که اسهالش رفع بشه میوه و سبزی و تخم مرغ نده بهش و با پلت مخصوص تغذیه ش کن
      لکه ی خونی که توی مدفوعش دیده نمیشه؟

  19. من یه کوتوله ۴۰روزه دارم تا چند روز پیش کامل سرلاکش را میخورد دیروز یکم تخم مرغ آبپز رنده شده بهش دادم از دیروز تا حالا بالا آورده و خیلی پکره یکم هم مدفوعش تیره شد چکار کنم

    1. سه قطره سرکه سیب طبیعی رو تو سرلاکش قاطی کن بده بخوره

      1. سرکه سیب با سرلاک بهش دادم ولی بازم آورد بالا همه را الان چینه دانش خالی وچیزی هم نمیخوره

        1. عرق چهل گیاه بخر ۴ قطرشو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن
          به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره برای افزایش اشتهاش خوبه

  20. سلام خسته نباشید.
    دو روزه که جوجه اردک خریدم روز اول بهش نون دادم و امروز هم ماکارونی بدون روغن با کمی نون و یکم هم هویج خورده
    از دیروز بدون توجه به تغذیه در کل از وقتی ک خریدمش یکم بی حال بود و دیروز و امروز هم بالا اورد چند بار
    یکیشون با اینکه زیاد میخوره اما اینجوری نمیشه و سرحال
    فقط این اینجوریه
    دلم نمیاد ببینم مریض باشه

    1. ۵ قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل کن بده بخوره

  21. سلام
    عروس هلندی من تقریبا دوماهش هست چند روزه که سرلاک شو بالا میاره وبعد دوباره غذا میخواد رنگ مدفوع سبز پرنگ بعضی مواقع هم سبز کم رنگ میشه

    1. سلام آرشام
      روزانه چقدر بهش سرلاک میدی؟
      الان دیگه باید آروم آروم سرلاکو کمتر کنی و در کنار اون براش غذاهای نرم بدی

        1. سرلاکو قطعش کن دیگه شروع کن براش غذاهای نرم بدی
          مثل تخم مرغ آبپز رنده شده، هویج آبپز رنده شده، حبوبات آبپز له شده، میوه ها و سبزیجات نرم

  22. درود بر شما وقتتون بخیر من یک طوطی گرینچیک دارم بعضی مواقع حالت‌های بالا آوردن داره ولی چیزی بالا نمیاره اصلا .. باید چیکار کنم بنظرتون ..

    1. سلام سعید
      چه غذایی بهش میدی؟
      تغییر رنگی توی فضلش هست؟

    2. سلام وقت بخیر عروس هلندی من دو این ۲ هفته بالا تورد دون کامل بود و به صورت پرتابب علتش چیه؟

      1. سلام حانیه
        اگه پرنده دونه هایی که خورده رو درسته بالا بیاره
        ایننشون میده که با چیزی تحریک شده
        حالا این میتونه جفتش، صاحبش و یا یه اسباب بازی که دوس داره باشه
        در واقع این کارو از شدت علاقه به طرف مقابلش انجام میده
        در بعضی از موارد هم نشون دهنده ی بیماری و وجود مشکلی توی سیستم گوارشیش هست
        علائمی مثل بی حالی، کم تحرکی و کم اشتهایی هم داره؟ فضلش چه رنگیه؟

  23. درود جوجه اردک من حدودا ۳ هفته‌شه و امروز چند بار بالا اورد بعد همش آب خورد و اون آبو بالا اورد بعدش دیگه اوکی بود. چیزیش شده؟

    1. سلام دوست عزیز
      به چیزی تحریک شده
      دو قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل کن بده بخوره

      1. خیلی مچکرم ولی یه چیز دیگه هم هست همون شب وقتی رفتم پیششون یهویی سرش و پاهاش برگشت به سمت عقب من سریع گرفتمش توی دستم قلبش میزد بهش اب دادم و اوکی شد بعد خوب بود تا امشب دوباره رفتم پیششون دیدم فقط سرش برگشته قلبش هم نمیزد و نوک‌ش نرم شده بود ولی بهم چسبیده بودن سعی کردم دوباره بهش اب بدم حدودا بعد ۳۰ ثانیه اروم اروم قلبش زد گذاشتمش توی کارتون خیلی راه نمیرفت ولی یکم میلرزید..

        1. چه غذایی بهش میدی؟
          فضلش چه رنگیه؟

  24. سلام عروس هلندی من دو هفته پیش سرماخورده بود بردمش دکتر یه آمپول و قطره آنتی بیوتیک و مولتی ویتامین تجویز کردن و گفتن تا ۱۰ روز ب همراه سرلاک بهش بدم. الان ۱۵ روز گذشته سرلاک بالا میاره و مدفوعش اول ب رنگ سیاه بود ولی الان سبز خیلی تیره و آبکی زیاد است و ارزن هم نمیخوره این چند روز و بی حاله همش خودش پف می‌کنه و میخوابه و اینک ۳ ماهی ،نیازی هست دوباره ببرمش دکتر یا همون داروهاشو دوباره بدم کافیه؟

    1. سلام مریم
      بالا آوردنش میتونه به خاطر مصرف آنتی بیوتیک باشه
      که بهش واکنش شون میده
      باید ببری تا آنتی بیوتیکی که براش تجویز کرده رو عوضش کنه

  25. سلام پرندم نر و ۶ ماهشه الان دو روزه که یه صدای عجیبی از خودش درمیاره و آب بالا میاره میشه بگین مشکل خاصی داره یا نرماله؟!:/

    1. سلام دوست عزیز
      نه نرمال نیست دو قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل کن بده بخوره خوب میشه

  26. سلام طوطی من چند روزیه پف میکنه و تنبل شده البته یکم خودشو لوس میکنه مثلا بیشتر دوست داره رو شونم بخوابه تا بازی کنه دیروز به نسبت سرحال تر بود ولی امشب هی سرشو بالا پایین میکنه غذاشو برمیگردونه ولی بیرون نمیریزه
    بعدشم بی حال میشه این عادت چن ماهی میشه پیدا کرده مشکلش چی میتونه باشه؟🤦🏻‍♀️

    1. سلام یاسمن
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضلش چه رنگیه؟

      1. فضلش سیز تیره تقریبا لجنی رنگه
        دون و ارزن گاهی هم سیب
        اینا دوتا هستن البته تو قفسای جدا اگه مشکلی تو غذاش بود اون یکیم باید مثل این میشد
        یکیم که زیادی پرخوری میکنه

        1. سلام ، وقتی یکی مریض میشه قرار نیست اونیکی هم مریض بشه ! کپی نیستن که موجود زندن
          فضله ی سبز رنگ با توجه به اینکه میگید زیادی هم غذا میخوره ممکنه به خاطر اسیب به کبد باشه
          حجم غذاش رو کم کنید، اجازه بدید بیشتر بیاد بیرون از قفس
          سیب رو قطع کنید
          اگر دسترسی به مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی دارید بهش بدید
          در صورتی که دسترسی به دامپزشک هم دارید ببرید چک آپ تا چک کنن کامل، اینکه میگید چند ماهه این عادت رو داره نشان از وجود بیماری هست

  27. سلام طوطی عروس نر دارم تقریبا ۶ماهی میشه دارمش دفعه پیش اول دونه بالا اوردمدفوش هم آبکی شد بعد چند روز اطسه میکرد سر نوکش کف بودچندقیقه بعدش افتادروسینش رو پاش نمتونس بمونه ماهم با پرس جو سر حالش کردیم با قطره مولتی ویتامین با آب قاطی میکردیم بهش دادم تا بعد دوروزتونس غذا بخوره خوب شد الان باز دونه بالااورد مدفوشم تغییر کرد تازه یک هفتس خوب شده بود دلیلش چیه نمیخوام چیزیش بشه

    1. سلام دوست عزیز
      یه بسته پودر آنتی بیوتیک آلفا یا قطرشو از داروخانه دامپزشکی تهیه کن و توسرلاک پرنده بریز
      اگر پودر بود بمقدار یک عدس در ۱۰۰ سی سی آب و اگر قطره بود ۵ قطره تو سرلاک بریز بده بخوره

  28. سلام من یه عروس هلندی دارم حدودا ۲سالشه چند روزه خیلی بی حاله و بالا میاره و مدفوعشم سبز ابکی
    میشه راهنمایی کنید بگین مشکلش چیه نمیخوام اتفاقی براش بیوفته

      1. سلام وقتتون بخیر من یه عروس هلندی دارم ۷ماهشه خیلی بازیگوش و پر حرفه ولی از دیروز کلا بالا اورد والانم بیحاله خیلی اصلا حال نداره بردم دامپزشکی یه قطره داد و یه پودر گفت انگل گرفته واسه همونه بیحاله میخواستم ببینم خوب میشه😭😭

        1. سلام دوست عزیز
          داروهاشو به طور کامل استفاده کن
          دوره ی درمانش که تکمیل بشه خوب میشه

  29. درود
    ببخشید میخواستم بپرسم عروس هلندی میتونه برنج هر دفعه ای بخوره یا نه

    1. سلام دوست عزیز
      به هیچ عنوان تا جایی که میتونید بهش برنج ندین
      در طولانی مدت باعث چاقی پرنده و در نهایت چاقی هم کبد چرب براش میاره

  30. سلام من یه عروس هلندی چهار ماهه دارم یکدفعه استفراغ زده لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم … ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      یه بسته پودر آنتی بیوتیک آلفا یا قطرشو از داروخانه دامپزشکی تهیه کن و توسرلاک پرنده بریز
      اگر پودر بود بمقدار یک عدس در ۱۰۰ سی سی آب و اگر قطره بود ۵ قطره تو سرلاک بریز بده بخوره
      اگه دیدی بهتر نشد حتما دوباره ببر دامپزشک

        1. سلام دوست عزیز
          یه بسته پودر آنتی بیوتیک آلفا یا قطرشو از داروخانه دامپزشکی تهیه کن و توسرلاک پرنده بریز
          اگر پودر بود بمقدار یک عدس در ۱۰۰ سی سی آب و اگر قطره بود ۵ قطره تو سرلاک بریز بده بخوره
          اگه دیدی بهتر نشد حتما دوباره ببر دامپزشک

    2. سلام خوبین من عروس هلندی خوب بود ازصبح یهویی حالش بد شد آب ازتو دهنش بیرون میاد .بی حاله .دوماه بیشتر نیست ..چکارکنم میشه راهنمایی کنین ممنون

      1. سلام دوست عزیز
        آب از دهنش میاد نشون دهنده عفونت داشتنشه
        دو عرق آلاله، عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه هر کدوم دو سر بطری باهم مخلوط میکنه
        به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره میریزی با قطره چکان تو حلقش خوب میشه

    3. سلام من پرندم خوب بود که یهو
      سرشو تکون داد و دانه های ارزن
      از دهنش پرتاب شود
      دانه های ارزن سالم بود
      میشه بگین مشکل پرنده از چیه

      1. سلام دوست عزیز
        اون لحظه به چیزی تحریک شده
        مثلا دیدن جفتش و یا عروسکی که بهش علاقه داره؟؟
        اغلب پرنده ها زمانیکه بیش از حد تحریک میشن غذایی که خوردن رو اینطور درسته بالا میارن و بهش میگن برگشت غذا

  31. سلام عروس هلندی ما حدوده یک سالشه و جفت هم نداره از دیروزه که هرچی غذا خورده بالا میاره به طور درسته حتی ارزن هارو، احتمالش هست بخاطر زیاد غذا خوردن باشه؟ مدفوعش هم مشکلی نداره

    1. سلام دوست عزیز
      این میتونه ناشی از علاقه ی زیاد به چیزی باشه
      مثلا صاحبش، اسباب بازیش و یا هرچی که خیلی دوسش داره
      علائم دیگه ای نداره که؟ بی حالی؟ کم تحرکی؟ کم اشتهایی؟

      1. سلام خسته نباشید عروس هلندی من دوسالش است دوروز است که مدام بالا میاوره ومدفوعش سبز است وابکی میل به غذا نداره البته بردیمش سفر اونجا برای دفع حشرات یه پاف بیف پاف زدیم البته این کار حدود شش روز پیش است ولی از دیروز تا به حال هرچی میخوره بالا میاوره ومدام خوابه وجون نداره راه بره خواهشا بگین چیکار کنم
        غذا هم بهش علاوه بر ارزن برنج وسبزی هویچ تخم مرغ وسیب زمینی میخوره ولی الان که مریض لب به هیچی نمی زنه وبالا اوردنش با پرتاب میباشد

        1. سلام
          مصمومیت شدید داره
          ببرش دامپزشک حیوانات خانگی وگرنه صددرصد تلف مییشه

  32. سلام من یک عروس هلندی نر دارم ۱ خورده ای است
    دوهفته است گرفتمش غذا نمیخوره همش بی حاله پرخاشگری و گاز میگره یکی دو روزه داره بالا میاره هر چی میخوره رو

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه خریدیش و به محیط و شرایط زندگی جدیدش عادت نداره برای همین دچار استرس شده
      رفتاراشم به خاطر همین استرسیه که داره
      یه مدت زمان می بره تا سازگار بشه
      مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      آموزش اصولی دستی کردن و رام کردن عروس هلندی | نحوه اهلی کردن عروس هلندی

      1. سلام عروس هلندی من دو روزه همش بی حال هستش امروز از دهنش یکم غذا بیرون پرت کرد حالت استفراغ مانند همش می‌خوابه خودش پف میکنه راهنمایی کنید ممنون میشم چی بدم بخوره خوب بشه

        1. سلام مریم جان
          چک کن ببین فضلش چه رنگی هست؟
          ۴ قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل کن بده بخوره خوب میشه

  33. سلام خسته نباشید
    من یه عروس هلندی یک سال و چند ماهه دارم نره
    چند روزی هست همش انگار حالت تهوع داره بعد از دهنش حباب میاد اسهالم هست

    1. سلام دوست عزیز
      اسهالش به چه رنگ هست ؟
      چیزی دادی که مسموم شده چون حباب در اومدن از دهنش اصلا طبیعی نیست

      1. رنگ اسهالش سفیده
        چند روز پیش ارزنشو عوض کردیم این ارزش یه خورده درشت تره قبلاً هم خورده بود ولی مشکلی نداشت الان از روزی که این ارزنو خورده فکر کنم اینجوری شده
        از دهنش حباب میاد بیرون بعد صورتش و اینا خیس میشه

        اشتهاشم خوبه مشکلی نداره فقط این حباب اذیتش می‌کنه هی انگار حالت تهوع داره

        1. احتمالا ارزنی که بهش دادی فاسد بوده و یا کیفیت خوبی نداشته
          اسهال سفید نشون دهنده ی اینه که پرندت عفونت داره
          عرق آلاله رو با رق شیرین بیان و عرق چهل گیاه از هر کدوم دو سر بطری قاطی هم کن
          تا ۵ روز هر روز ۴ قطره بچکون تو دهنش
          اگه علائمش رفع نشد حتما ببرش دامپزشک

  34. ببخشید طوطی کوتوله برزیلی من یک هو تمامی ارزن هوایی که خورده بود رو بالا آورد و قبلش هم مدفوعش سبز و آبکی بود و بعد از بالا آوردنش بی حاله

    1. سلام دوست عزیز
      ۳ قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل کن بد بخوره

      1. سلام من به عروس هلندیم برنج دادم خیلی دوس داشت گفتم کمی بهش بدم بخوره الان حالش خیلی بد شده دیگ هرچی میخوره میاره بالا خیلی بیجونو بیحال شده چیکارش کنم؟

        1. سلام دوست عزیز
          اگه برنج روغن و نمک داشته باشه مسموم میشه پرنده
          باید ببریش دامپزشک تا بهش دارو بده

    2. سلام جوجه عروس هلندیم۳۰روزش با سرنگ بهش سرلاک می دم چینه دونش خالیه کم کم هم بهش می دم اما بالا می یاره ۲بار کرمک رو خورده خودمون در آوردیم علتش می تونه این باشه

      1. سلام دوست عزیز
        بله چون توانایی هضم اونا رو نداره و به سیستم گوارشیش آسیب میزنه
        باید مراقب باشی چیزی جز سرلاک نخوره تا زمانی که کامل دونخور بشه

  35. من یه عروس هادی ۲۰ روزه دارم بهش سرلاک میدم بالا میاره دستشویی هم نمیکنه
    پیش سه چهار تا دکتر هم بردم هیچی بلد نبودن
    میشه کمکم کنین ؟؟
    نمیخوام بمیره

    1. سلام دوست عزیز
      یه بسته پودر آنتی بیوتیک آلفا یا قطرشو از داروخانه دامپزشکی تهیه کن و توسرلاک پرنده بریز
      اگر پودر بود بمقدار یک عدس در ۱۰۰ سی سی آب و اگر قطره بود ۵ قطره تو سرلاک بریز بده بخوره
      اگه دیدی بهتر نشد حتما دوباره ببر دامپزشک

    1. سلام دوست عزیز
      زرد بودن فضله نشون دهنده دفع ویتامین که در این خصوص باید با دامپزشک مشورت کنی
      برای بالا آوردن هم سه قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل کن بده بخوره

    1. سلام دوست عزیز
      یا بیش از حد بهش سرلاک میدی
      یا هم کیفیت سرلاکش مناسب نیس
      و یا بیماره
      دیگه چه علائمی داره؟

      1. سلام وقتتون بخیر
        عروس هلندی من ۴ روزه حال نداره استفراغ داره هیچیم نمیخوره خیلی ضعیف شده مدفوعشم تقریبا سبز و سیاه و سفیده غذا که میخوره ی چند ساعت بعدش بالا میاره همشم خوابه آواز نمیخونه و بی حاله

        1. سلام دوست عزیز
          رنگ فضله ش نشون میده که پرندت یا توی معده و روده ش خونریزی داره و یا با یه فلز سنگین مثل سرب مسموم شده
          متاسفانه هیچ درمون خونگی برا این مورد وجود نداره و باید حتما ببریش دامپزشک

  36. سلام کبوتر من یهویی موقع خوردن گندم استفراغ کرد هر ۵ دقیقه یبار بالا میاره زود زود تکرار میکنه چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      گندمش فاسد یا کپک زده و یا آلوده به فضله ش نبود که؟

        1. انتی بیوتیک الفا تهیه کن به اندازه ی یه عدس بریز تو ۵ سی سی آب و بهش بده

      1. سلام.جوجه راهب من ۴۰روزشه الان چندروزه موقع سرلاک دادن میاره بالا چکار کنم دلیلش چیه؟

        1. سلام دوست عزیز
          سرلاک سرد بهش میدی این مشکل پیش میاد
          سه قطره سرکه سیب طبیعی رو هم تو سرلاکش قاطی کن اینبار بده بخوره

      1. عرق شوید و یا عرق خار مریم به هرکدوم دسترسی داشتی
        ۴ قطرشو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره

  37. سلام وقت بخیر
    من یه عروس هلندی نره یک ساله دارم تو دو ساعت اخیر سه بار ارزنی که خورده بود رو بالا آورد بی حال نیست ولی چشماشو همش میبنده نزدیکه ساعته خوابشه نمی‌دونم خوابش میاد یا بی حاله نمیدونم چیکار کنم میترسم تا صبح حالش بد شه توروخدا کمک کنید چیکار کنم اگه مشکلی جدی هست ببرم دامپزشکی

    1. سلام دوست عزیز
      ارزنی که براش دادی رو چک کن که کیفیتش پایین نباشه
      یعنی آلوده به گرد و غبار نباشه فاسد نباشه و یا کپک نزده باشه
      یکیم اینکه غذا براش فقط ارزن میدی؟
      فضله ش چه رنگیه؟

  38. سلام
    وقت بخير
    بنده يك شاه طوطي تقريبا ٨ ساله دارم
    چند ماهي هست كه بالا مياره ولي خب اخيرا بيستر شده و بيشتر هم فكر كنم تخمه رو بالا مياره
    و مطلب بدتر اينكه اون مواردي كه بالا اورده رو مثلا روي چوب، دوباره زبون و شايد ميخوره

    البته فكر مي كنم تخمه رو چند وقتي هست خيلي زياد ميخوره
    هم مبريزم واسس سريع و تندتد ميخوره
    احساس مي كنم اصلا شايد اون قدري كه ميخوره ظرفيتش نباشه
    مشكل عصبيه يا چيز ديگه؟
    البته چند ماهه و هميشه يك قسمت قفس بالا اورده هاش كه فكر كنم اكثرا يا هميشه تخمه هست
    لطفا راهنمايي مي فرماييد

    1. سلام دوست عزیز
      به جز تخمه چه غذایی بهش میدی؟
      اینکه پرنده غذایی که خورده رو بالا میاره نشون میده که کمبود مواد مغذی داره
      تخمه چربیش زیاده و نباید به عنوان وعده ی اصلی براش در نظر گرفته بشه به علاوه پرنده اونو دوسش داره و اگه زیاد بهش بدی
      ممکنه دیگه غذاهای دیگه رو نخوره

  39. سلام وقتتون بخیر
    عروس هلندی من شش ماهشه الان تقریبا سه روزه که بیحاله و سرش همش رو شونه اشه. خیلی هم پف کرده و بی اشتهاست. یکی دوبار هم موقع دستشویی کردن، مدفوعش چسبیده پشتش. بهش قطره داکسی سایکیلین و فلورفنیکول دادم. چند ساعت بعد شروع کرد به غذا خوردن ولی بعدش یکم بالا آورد. ممنون میشم راهنماییم کنید چیکار باید بکنم؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      این نشون میده که پرنده توی دستگاه گوارشش عفونت داره
      بالا آوردنش عوارض ناشی از مصرف دارو ها هست باید ببری دامپزشک براش داروهای جایگزین تجویز کنه
      محیط نگهداریشو گرم کن قفسشو آبخوری و دانخوریشو کامل تمیز کن
      برای درمانش در کنار دارو ها دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو ۵ سی سی آب با سرنگ ۴ قطره بهش بده

  40. سلام عروس هلندی من یهو بالا اورد و چشم هاش اشکی شد دلیلش چیه و من الان باید چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      اخیرا چه غذایی بهش دادی؟
      فضله ش چه رنگیه؟

  41. با سلام پرنده من دوروزه بالا میاره و بزاق دهن نیست فقط اون ارزنی که میخوره بالا میاره سرشو تکون میده مپاشه بیرون اون ارزن ها حالا ایا عفونت داره یا زیاد خورده اینطوری میکنه و کنی هی چشماشو نیمه باز نگه میداره ولی بی حال نیست چند روز پیش هم فضله خودشو و جفتشو میخورد کف دریا بهش دادم نمیخوره میگم بخاطر اون فضله ها تیست که قبلا میخورد لطفا اگه مشکلی داره بگید من به پیس دامپزشک ببرمش خیلی ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام دوست عزیز
      یا ممکنه کیفیت ارزنی که براش استفاده می کنی خوب نباشه که باعث بشه مشکل گوارشی پیدا کنه
      و یا اینکه این کارو بخاطر تحریک شدن با چیزی انجام میده که این میتونه جفتش باشه
      یعنی چون اونو خیلی دوسش برای همین این کارو انجام میده
      فضله ش چه رنگیه؟
      خوردن فضله هم نشون میده که پرنده کمبود کلسیم داره و سعی می کنه این کمبودشو جبران کنه
      باید براش غذاهایی مثل کلم بروکلی یا کلم پیچ بدی، پودر پوسته ی تخم مرغ هم منبع غنی از کلسیمه
      یا هم براش از داروخونه ی دامپزشکی مکمل کلسیم تهیه کن

      1. خیلی ممنون بابت راهنماییتون از چند نفر پرسیدم گفت میخواد تخم بزاره اینطوری می‌کنه ولی دیگه بالا نمیاره براش کف دریا خریدم خیلی میخوره و دیگه نمیره پایین که فضلشو بخوره
        وفضلشم سبز سفید هست
        ی سوال دیگه دارم
        الان عروس هلندی من وقتی خریدمش دو تا تخم داشت
        اول که خریدمش نمی‌رفت سر تخمش بخوابه بعد از دو روز دوتایی میرفتن توی لونه ۱ساعت دیگه در میومدن بعد که نگاه تخم ها کردم دیدم نطفه ندارن ولی میخوابن روی تخم ها دوباره جفت گیری کردن دوباره می‌خوان تخم بزارن و اشکالی ندارد که من اون دوتا تخم رو پرت کنم بره یا دست بهشون نزنم

        خیلی ممنون بابت سایت خوب و مفیدتون که در اختیار همه قرار دادید سپاس و تشکر فراوان

        1. سلام دوست عزیز
          آره اون تخم هایی که نطفه ندارن رو بردار بنداز دور

  42. سلام وقتتون بخیر
    عروس هلندیم ۵سالشه
    یک ماهی میشه یک عروس جدید تو ی قفس جدا با فاصله دومتری ازش نگهداری میکنیم
    الان چندروزه که اسهال سبز روشن داره و الان دیدم که استفراغ سفیدرنگ داشته.
    توروخدا بگین چیکارش کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      یه بسته پودر آنتی بیوتیک آلفا یا قطرشو از داروخانه دامپزشکی تهیه کن و تو آبخوری پرنده بریز
      اگر پودر بود بمقدار یک عدس در ۱۰۰ سی سی آب و اگر قطره بود ۵ قطره
      اگه دیدی بهتر نشد حتما ببر دامپزشک
      به اینام دسترسی نداشتی ۴ قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل کن بده بخوره

  43. سلام خسته نباشید جوجه عروس من حدود ۱ ماهه است و از سرلاک تغذیه میکند امروز به طور ناگهانی بی حال شد و تقریبا نصف سرلاکی ک تغذیه میکند رو بالا میاره ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      بهش استرس وارد شده؟ دمای محیطش عوض شده؟
      غلظت سرلاکی که بهش دادی مثل همیشه بود؟

  44. فضله اش بیشتر مواقع عادی و رنگ سبز معمولیه ولی دیشب زیاد آورد بالا و یه بزاق غلیظ از دهنش بیرون آورد و فضله اش هم آبکی بود اشتها هم نداشت اصلا و پف کرده بود
    البته این رو هم بگم ما بالی کابینت هامون یه دیوار گچی هست بیشتر مواقع اونجا میشینه و با اون گچ ها ور میره ولی خودم تا میبینمش نمیزارم بخوره ،ارزنش رو هم عوض کردم تقریبا یک ماه پیش بردمش دکتر و براش یه امپول انسولین تزریق کرد و همونجا داخل درمانگاه یه بزاق خیلی غلیظ از دهنش بیرون اومد که دکتر گفت طبیعیه و تا دو سه ساعت کسل بود ویک پودر لورامیزول گفت به مدت یک هفته از اون بهش بده که من متاسفانه ندادم و گفت بعد یه هفته یه شن خوراکی هست براش بگیر بریز داخل ارزنش بخوره بهتر میشه ولی من نگرفتم متاسفانه.

    1. سلام دوست عزیز
      اون مسموم شده
      باید داروهارو استفاده کنی براش تا خوب بشه
      اینجوری که پرنده تلف میشه

  45. با سلام و خسته نباشین
    عروس هلندی من حدودا دو روزه که تهوع داره، یه چیزی مثل بزاق غلیظ ، تُف از دهنش خارج میکنه.. . دامپزشک بردمش و نمونه از فضله و بزاقش گرفتن و گفتن عفونت شدید داره . براش انتی بیوتیک و ضد تهوع دادن. فرداش تهوع داشت که بهش متوکلوپرامید دادم، ولی نه تنها قطع نشد بلکه بیشتر هم شد تا زمانی که یه جسم خارجی آغشته به بزاق از دهنش خارج شد مثل پُرزای فرش ، بعدش تهوعش کمتر شد تا اینکه قطع شد.
    الان به شدت پکر ، ژولیده ، و گوشه گیر شده . مدام پُف میکنه و خودشو تکن میده. خیلی ضعیف شده حتی از ظاهرشم میشه فهمید و اشتهاش کم شده. بی اشتهائیش نگرانم کرده، موندم آیا این داروهاش رو ادامه بدم ؟! و اینکه برای بی اشتهائیش راه حلی هست ؟! دکترش برای تغذیه و اینکه چی بهش بدم و ممنوعیت هاش چیزی نگفته .
    پیشتر ممنون از راهنمائیتون .

    1. سلام دوست عزیز
      این ناشی از اون جسم خارجیه که بلعیده و به دستگاه گوارشش آسیب زده
      خوبه که اونو بالا آوردتش
      الان فضله ش چه رنگیه؟
      داروهاشو کامل استفاده کن چون باید دوره ی درمانیش تکمیل بشه تا علائم بیماری از بین بره
      برای تقویت اشتهاش دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب بذار بخوره
      برای تقویت سیستم ایمنیش براش مولتی ویتامین تهیه کن
      مقدار مصرفشم بهتره بر اساس نیازهای پرنده مشخص بشه ولی قاعده ی کلی مصرفش اینطوریه که
      دو قطره میریزی تو ۵۰ سی سی آب و دو هفته در ماه بهش میدی
      در مورد تغذیه ش هم مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      غذای عروس هلندی در سنین مختلف از جوجگی تا بلوغ
      می تونی تا زمانی که علائم بیماریش رفع بشه و میل به غذا پیدا کنه براش سرلاک هم بدی

      1. ممنون از راه حل و پاسخگوئیتون 🌺🌺🌺🌺
        اوایل بیماری رنگش ترکیب سبز و سفید ، ولی بعد از دو روز، بیشتر فضله ش رنگ سبز غلیظ (تیره)،
        دامپزشکش در کنار انتی بیوتیک و قطره ضد تهوع ، شربت بکمپلکس هم داده که هر ۱۲ ساعت بهش یک قطره میدم. آیا در کنارش میتونم مولتی ویتامینی که فرمودین رو استفاده کنم؟! یا جایگزینش کنم؟!
        عروس هلندی من حدودا سه سالشه ، برای تغذیه : در کنار ارزن، خشکبار، تخمه و پسته خام، گاها بهش تخم مرغ آب پز هم میدم ، با توجه به سرلاکی هم که فرمودین ، نیاز هست موردی رو از غذای روزانه اش حذف کنم ، یا هیچ کدوم مشکلی برای علائم بهبودیش نداره ؟
        ممنون و سپاس بابت وقتی که گذاشتین 🙏🙏☘

        1. اینا تقویتش میکنن و به مرور زمان بهتر میشه
          براش اگه ب کمپلکس داده دیگه لازم نیس استفاده کنی فعلا
          هر موقع که دارو ها رو بهش دادی و پرنده یکم بهبود کرد بعد اون دیدی بدنش ضعیفه مولتی ویتامین استفاده کن براش
          نه نیازی نیس همینطوری ادامه بده
          خواهش می کنم دوست عزیز

  46. سلام شبتون بخیر من یکه عروس هلندی نه ماهه نر دارم که تقریبا یه دو ماهی میشه ارزن رو درسته میده بیرون و پف میکنه بیشتر وقت ها علت چی میتونه باشه ممنون میشم پاسخ بدید.

    1. سلام دوست عزیز
      ممکنه ارزنی که بهش میدی کیفیتش پایین باشه
      و یا زیاد مونده باشه که بعد خوردن براش مشکل گوارشی ایجاد کنه
      و اینکه آب به اندازه ی کافی مصرف نکنه
      اگه بهش به عنوان غذا فقط ارزن بدی هم می تونه این مشکلو ایجاد کنه رژیم غذاییش باید متنوع باشه
      فضله ش چه رنگیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس