تشخیص سن و جنسیت طوطی برزیلی

تکنیک های تشخیص سن و جنسیت طوطی برزیلی

طوطی برزیلی که با نام lovebird یا طوطی عشق یا طوطی کوتوله نیز شناخته می شود، بسیار انسان دوست و خونگرم است و با توجه به هوش بالایی که دارد، امکان آموزش بازی و ترفند به این پرنده وجود دارد.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی از طوطی برزیلی
» دارای شانه جوجه کشی همه کاره
» شبیه سازی کامل چرخش تخم ها توسط پرنده مادر
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

اگر شما نیز علاقه مند به پرورش و نگهداری طوطی برزیلی در منزل خود هستید، ابتدا باید در مورد این پرنده تحقیق کنید و با خصوصیات و روحیات آن آشنا شوید و شرایط لازم برای نگهداری و پرورش طوطی برزیلی را فراهم کنید. هم چنین در مقاله انتخاب بهترین پرنده خانگی از وبلاگ چیکن دیوایس توضیحات کاملی در مورد انواع پرنده های زینتی داده شده است. 

مطمئنا قدم اول قبل از خرید طوطی برزیلی ، آشنایی با روش هایی جهت تشخیص سن و جنسیت طوطی برزیلی است تا بتوانید بر اساس مهارتی که به دست آورده اید، یک جفت طوطی برزیلی نر و ماده و جوان انتخاب کنید تا در آینده نیز بتوانند جفت گیری و تولید مثل کنند که این کار به افزایش درآمد شما نیز کمک خواهد کرد. 

 

روش های تشخیص سن طوطی برزیلی چیست؟

برای اینکه بتوانید یک طوطی برزیلی جوان و آماده آموزش خریداری کنید، حتما باید به نکات گفته شده در مقاله توجه کنید، این نکات بسیار آسان و مهم هستند. از طریق توجه در شکل ظاهری و رفتارهای طوطی برزیلی می توان به سن آن پی برد. موارد مهم زیر را در نظر بگیرید :

 

حتما از فروشنده های معتبر و دارای سابقه خوب خریداری کنید، برای یافتن بهترین فروشنده می توانید از کسانی که پرنده زینتی خانگی مانند طوطی سانان را دارند، کمک بگیرید. چرا که فروشنده های خوش سابقه سن واقعی و دقیق پرنده را به شما خواهند گفت. 

از خود پرورش دهنده خرید کنید، کسی که خودش پرورش دهنده طوطی برزیلی است و از آنها جوجه کشی کرده باشد، به احتمال خیلی زیادی سن واقعی جوجه ها را به شما خواهد گفت.

جوجه طوطی برزیلی هایی که تازه به سن یک ماهگی رسیده اند، می توان متوجه وجود پرهای در حال رشد در بدن آنها شد و حتی قسمت هایی از بدن پرنده بدون پر خواهد بود. 

از طریق توجه به نوک طوطی برزیلی ها می توان به سن آنها پی برد. طوطی برزیلی که نوک کمرنگی دارد، کم سن است. اما طوطی که به سن ۴ ماهگی رسیده باشد نوکش کاملا قرمز و پررنگ خواهد شد. در ویدیوی زیر می توانید به طریقه تشخیص سن از طریق نوک توجه کنید. 

معمولا جوجه ها بدن ظریفی دارند و از هیکل و ظرافت بدن آنها می توان به جوان بودن آن پی برد. اما پرنده های بالغ و مسن پاهای فلس دار و پیری دارند، در حالی که پاهای پرنده جوان نازک و بدون فلس است. 

در صورتی که طوطی برزیلی جوجه بخواهد شما را گاز بگیرد، گازش انقدر هم دردناک نخواهد بود، اما قدرت یک طوطی برزیلی بالغ بالا خواهد بود و ممکن است دست شما را زخمی کند. 

طوطی برزیلی های یک ماهه ، هنوز کاملا پر دار نشده اند و به راحتی می توان به جوجه بودن آنها پی برد. 

طوطی برزیلی دو ماهه به تازگی پر دار شده و به راحتی می توان به تازه و جوان بودن پرها پی برد. هم چنین بر روی نوک پرنده می توان لکه های قهوه ای را مشاهده کرد.

بر روی نوک طوطی برزیلی سه ماهه می توان کم رنگ شدن لکه ها را مشاهده کرد و پرهای رنگی بیشتری رشد کرده است.

بهترین سن برای خرید طوطی برزیلی کدام است؟

طوطی برزیلی ها در سن ۱۰ ماهگی به بلوغ می رسند و آماده جفت گیری و تخم گذاری می شوند. اگر می خواهید از آنها جوجه کشی کنید بهترین سن خرید همین است. اما اگر قصد شما از خرید طوطی برزیلی آموزش ترفند است، بهتر است طوطی برزیلی سه الی چهار ماهه را خریداری کنید و حتما باید به صورت تنها باشد چون طوطی های جفت امکان یادگیری کمتری دارند زیرا تمام حواس پرنده به جفتش است و به آموزش های شما توجه نخواهد کرد.

نکته خیلی مهم: روش های گفته شده در این مقاله برای تشخیص جنسیت طوطی برزیلی روش های قطعی و ۱۰۰ درصد قابل اطمینان نیستند. بلکه این روش ها یک سری تجربیات جمع آوری شده از افراد مختلف میباشد. حتی ممکن است بر اساس موارد زیر جنسیت یک طوطی برزیلی نر تخمین زده شود در حالی که او ماده بوده است. بنابراین هیچ یک از این روش ها قطعی نیستند و فقط تست آزمایشگاهی راه حلی مطمئن برای تشخیص جنسیت طوطی برزیلی نر و ماده می باشد.

تشخیص نر یا ماده بودن طوطی برزیلی چگونه انجام می شود؟

طوطی برزیلی های نر و ماده شباهت زیادی به یکدیگر دارند و مشاهده ظاهری نمی توان به نر و ماده بودن آنها پی برد، اما روش هایی در این مقاله توضیح داده شده که کمک زیادی به تشخیص جنسیت طوطی کوتوله خواهد کرد. به عنوان مثال از روی جثه، استخوان های لگن و رفتارهای پرنده می توان جنسیت آنها را فهمید. موارد زیر کمک زیادی خواهند کرد:

معمولا پرنده ماده هیکل و جثه قوی تر و درشت تری نسبت به پرنده نر دارد.

پرنده ماده رفتار آرام تری نسبت به طوطی برزیلی نر دارد و جیغ و داد های کمتری دارد، اگر دست خود را به سمت پرنده ماده ببرید شاید گاز نگیرد، اما پرنده نر حالت تهاجمی بیشتری از خود نشان خواهد داد.

اگر در قفس آنها لانه بسازید، پرنده ماده به سمت لانه خواهد رفت و از آن محافظت خواهد کرد و حتی در داخل قفس نخ و پوشال وجود داشته باشد، از آن برای لانه سازی استفاده خواهد کرد. 

از طریق بررسی استخوان لگن طوطی می توان به نر یا ماده بودن آن پی برد. کافیست پرنده را به پشت بر روی کف دست خود قرار دهید و استخوان لگن بین پاهای او را بررسی کنید، در صورتی که استخوان ها از هم فاصله داشته باشند، پرنده ماده است. اما در صورت نزدیک بودن استخوان ها می توان نتیجه گرفت که پرنده نر است. همچنین زمانی نر و ماده کنار هم بر روی تیرک می نشینند، فاصله بین پاهای ماده بیشتر از نر می باشد مخصوصا اگر ماده قبلا یک دوره تخمگذاری کرده باشد.

معمولا نوک پرنده ماده با نوک پرنده نر متفاوت است. نوک پرنده ماده پهن تر است اما نوک پرنده نر نازک تر دیده می شود. 

پرنده ماده گردن کوتاه و سر پهن تری دارد، اما پرنده نر گردن دراز و سر کوچکتری دارد.

معمولا سفیدی دور چشم پرنده ماده بیشتر از پرنده نر است. 

✔ رنگ پای ماده بالغ کرمی کم رنگ بوده و رنگ پای نر خاکستری کم رنگ می باشد.

✔ در طوطی برزیلی فیشر سفیدی دور چشم ماده بیشتر از نر هم سنش می باشد.

در این مقاله به نکات مهمی جهت تشخیص سن و جنسیت طوطی برزیلی یا همان طوطی کوتوله پرداخته شد، با استناد به نکات این مقاله تا حد زیادی در انتخاب و خرید یک جفت طوطی برزیلی جوان موفق عمل خواهید کرد.

توجه داشته باشید که این پرنده ها حتی اگر هم جنس باشند ممکن است با یکدیگر جفت احساسی شوند. در این موارد مشاهده شده است که یکی از پرنده ها نقش جنس مخالف را بازی میکند.

نکات مهم قبل از خرید طوطی برزیلی

قبل از اینکه برای خرید طوطی برزیلی به پرنده فروشی ها و یا سایت های اینترنتی مراجعه کنید بهتر است گفته های زیر را مد نظر قرار دهید :

نکات مهم قبل از خرید طوطی برزیلیالف – طوطی برزیلی ها حدود ۱۵ الی ۲۰ سال عمر می کنند، بنابراین شما باید به مدت ۲۰ سال با این پرنده زندگی کنید و این یک قرارداد طولانی مدت است. 

ب – شما باید وقت کافی برای بازی و آموزش پرنده داشته باشید، روزانه حداقل دو ساعت باید با او وقت بگذرانید، با او حرف بزنید، بهش غذا بدهید و او را سرگرم کنید. اگر مشغله کاری دارید و صرفا می خواهید یک پرنده خانگی داشته باشید. از این کار صرف نظر کنید چون طوطی برزیلی ها به توجه نیاز دارند و در صورت عدم توجه صاحبش دچار افسردگی خواهد شد. 

ج – در صورت عدم توجه  و یا گرسنه ماندن ، با سر و صدای زیاد او مواجه خواهید شد که باید توانایی تحمل صدای طوطی برزیلی را هم داشته باشید. 

د – آنها را روزانه به مدت یک الی دو ساعت از قفس بیرون بیاورید تا به صورت آزادانه در اتاق پرواز کنند. این کار به افزایش متابولیسم بدن پرنده و در نتیجه افزایش سلامت او کمک خواهد کرد. 

هـ – طوطی برزیلی ها جوندگان خوبی هستند، آنها می توانند هر چیزی را برای کنجکاوی بجوند، بنابراین حتما باید قفس و دانخوری و آبخوری آنها را از استیل تهیه کنید. زمانی که پرنده را برای پرواز در محیط اتاق رها می کنید، حتما وسایل گران قیمت و ارزشمند را از دسترس او خارج کنید و مهم تر اینکه حتما باید در و پنجره ها را ببندید.

طوطی برزیلی ماده بدون جنس نر نیز تخم میگذارد و اگر یک جفت طوطی برزیلی دارید که در یک دوره بیش از ۱۰ تا تخم گذاشته اند به احتمال بسیار قوی هر دو ماده می باشند.

در صورت وجود هرگونه سوال یا پیشنهاد می توانید از طریق قسمت نظرات پایین صفحه با ما درمیان بگذارید. 

نوشته های مشابه

‫۶۰۸ دیدگاه ها

  1. سلام در دامپزشکی چجوری جنسیت پرنده رو تشخیص میدن چون طوطی من نمیزاره بهش دست بزنی

        1. نه هیچ دردی نداره

  2. سلام من یک جفت کوتوله دارم سر لونه دعوا می‌کنند تخم هم دارن ولی نطفه نداره
    به نظرتون جداشون کنم؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      وقتی تخم ها نطفه ندارن بردار بنداز دور
      اونام اگه آسیب جدی بهم وارد میکنن
      برای جلوگیری از تلف شدنش بهتره جدا کنی اگه نه این دعوا در حد آسیب رسوندن نیس بذار بمونن پیش هم

  3. سلام خوبین من یک طوطی برزیلی خریده بودم بعد دو هفته یه طوطی برزیلی دیگر هم خریدم دومیه خیلی بازیگوشه اما اولیه بازی گوشیش کمه ام میخوابه غذا میخوره یعنی زیاد سر و صدا نمیکنه مانن دومیی اما فروشنده گفته اولی نر پسر و دومی ماده دختر هست و بعضی وقت ها هم دیگه را می خارونن و بعضی وقت ها هم همدیگر رو می زنن و اولی ۷ ماهه و دومی ۴ ماهی هستش و نمی دونم من احساس کردم دومی شاید مریض باشه دکتر هم گفت که دامپزشک همان فلفل تند بده

    1. سلام مبین
      ماده ها در حالت کلی ساکت و آرومن
      زیاد هم بازیگوشی نمی کنن
      دوس دارن یه گوشه بشینن و با اسباب بازی هاشون یا هر چیز دیگه ای که تو قفس باشه سرگرم بشن
      برای اینکه جنسیتشونو دقیق تر مشخیص کنی بهتره ببری یه آزمایش پر ازشون بگیرن

  4. سلام من یه جفت طوطی برزیلی دارم
    ماده تو لونه رفت و آمد داره ولی نر هیچ اهمیتی نمیده و اینکه انگشت های پای نر پهنه و با هم دعوا هم می‌کنند آیا مشکلی داره

    1. سلام محمد جان
      اگه این دعواها در حد آسیب رسوندن به هم هستش باید جدا کنی سازگار نیستن

  5. سلام من یه جفت طوطی برزیلی میخوام بگیرمبه گفته صاحابش از نوک هم بوسه میگیرن و جفت هستن خواستم ببینم راهی هست که بفهمی که جفت مولد هستن یا خیر لزوما دو تا ماده یا دو تا نر نباشن

    1. سلام امین جان
      برای تشخیص جنسیت دقیق باید ازشون تست پر گرفته بشه که باید مراجعه کنی به دامپزشک

  6. سلام من یه جفت طوطی برزیلی دارم که هی جفت گیری میکنند ولی تخم نمیزارن غذا ه‍اشون ارزن هفت تخم تخمه سیاه سبزیجات هم میدم سنشون هم نمیدونم هر روز جفت گیری میکنن

    1. سلام پویا
      تخم گذاری توی اغلب موارد ۱۰ روز بعد از جفت گیری انجام میشه و بسته به شرایط این مدت می تونه بیشتر هم باشه
      برای همین عجله نکن و صبر داشته باش

  7. سلام من یه فیشر ماده دارم که حدودا ۱۳ ماهه هست اگه براش یدونه نر ۱۲ ماهه بگیرم جفت میشن یا باید سن نر بیشتر باشه

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره که نر از لحاظ سنی بزرگتر از ماده باشه ولی خب یه ماه هم مشکلی ایجاد نمی کنه

  8. سلام ما میخوایم یه جفت طوطی برزیلی بگیریم و باهمدیگه باشن، در متن گفته شده که ۱۵ تا ۲۰ سال عمر میکنن؛ اگه بعد از مدتی (مثلا چند سال) قرار باشه اینهارو ازهم جدا کنیم (که در دو جای جدا نگهداری بشن و زندگی کنن) اشکال نداره؟ باید دوباره جفت جدید براشون بگیریم؟ و اگه هرازگاهی اون‌یکی رو ببینه جفت های جدید و قدیم باهم دچار مشکل نمیشن؟
    جوجه برزیلی هایی میشه تهیه کرد که جفت گیری نکنن؟

    1. سلام نورا
      این بیشترین طول عمرشونه و بسته به نحوه ی نگهداریشون ای مدت می تونه کمتر هم باشه
      ببین طوطی برزیلیا تک همسری ان و یه جفتو انتخاب می کنن و تا آخر عمرشون با همون جفت می مونن
      برای همین وقتی جفتشون میمیره و یا ازش جدا میشن تا یه مدتی افسرده می شن و استرس می گیرن
      پس بهتره از هم جدا نشن
      گاها هم ممکنه پرنده فکرش مونده باشه پیش جفت قبلی خودش و یه جفت دیگه رو نپذیره
      اگه بخوای جفت گیری نکنن یا باید دو تا بگیری تو دو تا قفس جدا نگه داری کنی و نذاری جفت شن
      یا هم دو تا نر یا دو تا ماده بگیری
      اینم بگم که دو تا پرنده ی هم جنس با هم جفت میشن ولی جفت گیری نمی کنن

  9. رنگ صورتشون از کمرنگی به پرنگی میره؟

    (بدنش سبزه صورتش نارنجی خیلی کمرنگ)

    1. نژادش اینجوریه دیگه
      نه رنگ پرهاش تغییری نمیکنه

  10. سلام من پریروز یه طوطی برزیلی فیشر خریدم و این طوطی خیلی ساکته اصلا صداشو نشنیده بودم تا امروز ک فیلم هم نوعاشو گذاشتم و یکم تو تنهایی باهاشون خوند، پرواز نمیکنه بنظر بچست یا پراشو چیدن نمیدونم، غذا خوردن و خوابش عالیه حتی براش قفس نگرفتم که احساس آزادی کنه و افسرده نشه ولی الان نگرانم کمکم کنید، بیماری ای نداره

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین راهکار برای تشخیص بیماری چک کردن فضله پرنده هست
      ببین تغییر رنگ داده یا نه؟
      یکی از دلایلش هم اینه که تازه گرفتی و هنوز با شما و محیط جدید انس نگرفته

  11. من دوتا برزیلی دارم
    اون یکی که کوچیک تره بزرگ تره رو میزنه بعد میاد چوب جمع میکنه میبره داخل لونه میتونید بهم بگید داره چکار میکنه

    1. سلام دوست عزیز
      اخیرا دیدی که جفت گیری کرده باشن؟
      اگه جفت گیری کرده باشن داره لونه سازی می کنه تا تخم بذاره
      پرخاشگریش هم به خاطر تغییرات هورمونیه

  12. سلام من یه جفت طوطی برزیلی دارم جوجه کرده جوجه هاش پر در اوردن از لونه میزنن بیرون عیب نداره جداشون کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      جوجه ها باید توی سن ۶ تا ۸ هفتگی از والدینشون جدا بشن
      چون اگه بمونن والدین به خاطر حس قلمروطلبی خودشون از لونه میندازنشون بیرون و بهشون آسیب میزنن

  13. من چهار روز هست یک جفت طوطی برزیلی خریدم که تخم داشت تو شکمش بعد، اون تخم اول کف قفس گذاشت و بدون پوسته بود، بعد تخم دوم با گذشت دوروز هنوز نزاشته و دلیل اینکه پوسته نداشت چیه میتونه کمبود کلسیم باشه یا بخاطر پیر بودن پرنده هست؟ به گفته فروشنده یکسال تا دوسال سن دارند و دوسه بار جوجه گرفتن

    1. سن یک تا دو سالگی پرنده بیشترین پتانسیل رو برای تخم گذاشتن و پرورش جوجه داره
      یعنی بهترین زمانه
      این برمیگرده به شرایط نامناسب نگهداریش و کمبود های تغذیه ایش
      چه غذایی بهش میدی؟
      طوطی برزیلی هم مثل بقیه پرنده های زینتی باید یه رژیم غذایی متعادلی داشته باشه یعنی میوه، سبزی، دونه ها، آجیل، جوانه ها، تخم مرغ و … بدی بهش
      تا نیازهای غذاییش تامین بشه
      به علاوه اگه پرنده تخم گذاری می کنه تامین کلسیمش خیلی مهمه غذاهایی مثل کلم پیچ، کلم بروکلی، گل کلم کلسیم زیادی دارن
      پودر پوسته ی تخم مرغ و پودر صدف هم همینطور
      همچنین می تونی براش قطره ی مکمل کلسیم از داروخونه ی دامپزشکی تهیه کنی

    2. سلام یه طوطی برزیلی خریدم فروشنده گفت ۳ماهشه
      آرزوی ظاهر معلومه سنش کمه
      دور نوکش ینی سر نوکش حالت آبی پررنگ یا تیرس
      نشوندهنده سن کمشه؟

      1. سلام دوست عزیز
        با اینجور مسائل نمیتونی پی به سن دقیقش ببری

  14. من یه طوطی برزیلی نر گرفتم و نمی‌دونم سنش چقدر هست هر سایتی میرم پاسخم رو پیدا نمیکنم میشه کمکم کنید

      1. سلام ببخشید طوطی من پر هایش کمه پر هایش زیاد نیست پور پشت نیسن چه کار کنم

        1. سلام دوست عزیز
          مکمل نکتون آر برای تقویت رشد پر های برنده خوبه
          علائمی از بیماری نداره که؟

  15. سلام.یک جفت طوطی صورت هلویی دارم.از نظر ظاهر و رفتار میشه گفت نر و ماده هستن.حدودا یک هفته هست که تخم گذاشته اما فقط دو عدد تخمه.
    علتش چیه کم تخم گذاشته؟و از کجا مطمئن بشم تخما تبدیل به جوجه میشن؟
    اصلا به تخما دست نزدم.
    ممنون میشم اگه راهنمایم کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین راهکار برای تشخیص جنسیتشون آزمایش خون هست چون تشخیص از روی ظاهر درصد خطاش خیلی بالاس
      اگه اولین بارش باشه که تخم گذاشته طبیعیه
      یا هم میتونه به خاطر کمبود کلسیم و پروتئین باشه باید تخمارو نطفه سنجی کنی
      به این ترتیب که محیطو کاملا تاریک میکنی بدون اینکه به پرنده استرسی وارد بشه و یا تخما دچار شوک حرکتی بشن برشون میداری
      نور فلش گوشی رو مستقیما میگیری رو تخم
      اگه توش رگه های خونی دیدی یعنی نطفه داره اگه داخل تخم شفاف بود یعنی نطفه نداره و تبدیل به جوجه نمیشه

  16. سلام،بنده دوتا طوطی برزیلی فیشر،سبز صورت هلویی اگه درست گفته باشم،یکسالی هست توی قفس باهم هستن ولی جایی واسه لونه گذاری نداشتن و من جفت گیریشون رو ندیدیم الان دوماهی میشه لونه براشون تهیه کردم اونی که سر پهن گردن کلفت و نوک کلفت و هیکل درشت تری نسبت به اون یکی داره تیکه کاغذ ،برگ نخل با نوکش میزنه به کمرش یه چند تایی که شد میبره توی لونه ولی توی این مدت فقط نوکاشون رو توی هم میکنن بعدش میرن توی لونه ۱۵دقیقه بعد در میان،ولی بیرون وقتی ماده میره سمت نر،نر با یه جیغ کوچیک میپره اونور قفس ،پرنده فروشی هم بردم میگن نرو ماده هستن با این توضیحات شما میتونید بگید آیا جفت هستن یا نه,اونی که میگم نر هست سرو گردن باریکی داره از نظر هیکل هم ریز تر هست

    1. سلام دوست عزیز
      بله رفتاراشون نشون میده که جفت شدن و دارن لونه سازی می کنن
      یه مدت دیگه لونه برای تخم گذاری آمادس و ماده میره تا تخم گذاری کنه

      1. سلام خوبین خسته نباشید من دوتا طوطی برزیلی دارم هیکل یکیشون از اون یکی گنده تره و اون یکی یه کم ریز تر ایا ریز تره نر هست و تو جفت گیری مشکلی براشون پیش نمیاد

        1. سلام عزیز دل
          اگه هم سن باشن خیر مشکلی پیش نمیاد

  17. سلام وقت بخیر، ۶ ماه پیش یه طوطی برزیلی ۲ ماه گرفتم. یه مدتیه داره پرریزی میکنه و هرچند روز یکبار به شدت بداخلاق و عصبانیه و بی‌دلیل بهمون حمله میکنه، به غیر از این متوجه شدم توی قفسش دستشویی نمیکنه و نگه میداره تا بیاد بیرون و بعضی اوقات کامل بدنشو میکشه سمت پایین و بال هاشو باز میکنه، این موارد میتونه نشانه بلوغ باشه؟ براش جفت تهیه کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      ریزش پر دلایل مختلفی مثل تغذیه نامناسب، قارچ و … نشون میده البته پررریزی طبیعی هم دارن که تو فصول خاص سال اتفاق میفته

      1. عمده غذاش دونه های آماده طوطی برزیلیه، سیب، کیوی، پرتقال(کم میخوره) و تخم مرغ هم میخوره. یک روز درمیون هم توی آبش مکمل میریزم

        1. بهش استرس که وارد نمیشه؟
          تغییر رنگ فضله هم داره؟
          ممکنه وارد دوره ی پرریزی طبیعیش شده باشه
          که تو ای این دوران چنین رفتارایی طبیعی ان

  18. الان میبینم از پرهاش بعضی وقتها خون میاد از وقتی خریدم دو سه ماهی شده رنگش کرمی نو همون زرد و سفید پاهاش کرمی بعضی وقتها هم چهچه میزنه همش هم تا سمت قفس میرم میره تو لونه من نمیدونم نر چهچه میزنه یا ماده نر سمت جفت‌گیری نمیره فقط نوازش همدیگرو میکنن الان رنگ نوکش زرد الان نمیدونم بالغ شده یا نه بعد پرهاش نسبت به نر کمه

    1. به اون جاهایی بدنش که پراش ریخته دست بزن ببین پرنده درد داره؟
      ساقه ی پرهاش خونی باشه ممکنه ایدز داشته باشه
      باید ببری دامپزشک یه تست بگیره ازش

  19. سلام اگه پرنده ماده بدونه نر تخم میکند دیگه دلیلی ب این همه داستان هست من الان نفهمیدم روزی یک تخم میگذارد من الان ۳تا‌ دارم در صورتی که پرنده فروش میگفت ۲تا ماده هست با اطمینان اما تخم نمیگذارن الان حدود ۱ماه هست دارم.

    1. سلام دوست عزیز
      ۱- پرنده ی ماده بدون نر تخم میذاره ولی از روی مستی که همشون تخمای هرز یا خاکی هستن
      ۲- تخمایی که میذاره بدون نطفه هستن و هیچوقت تبدیل به جوجه نمیشن
      ۳- اینجوری تخم گذاری کنه هم بدنش به شدت ضعیف میشه و هم افسرده میشه

  20. سلام وقت بخیر طوطی برزیلی من از ۴ ماهگی شروع کرد به خود ارضایی و الان که تقریبا ۶ ماهشه داره پر ریزی میکنه و همش رو موهای من و پتو و چیزای نرم میره و صدا از خودش در میاره و حس میکنم لاغر شده چیکار کنم این رفتاراشو از خودش نشون نده؟

    1. سلام دوست عزیز
      شما باید براش جفت تهیه کنید
      از نبود جفت به این روز افتاده

  21. سلام
    تازه یک جوجه عروس یک ماهه گرفتم
    سرلاک نمیخوره تخم مرغم خیلی کم میخوره
    و خیلی ضعیفه چکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      سرلاکش رو تغییر بده از برند کی کی بخر
      و حتما به دماش توجه کن خیلی سرد بودنی نمیخورن
      اینارو رعایت کردی سرنگ رو از سمت چپ منقارش بده تو و یه مقدار بریز دهنش شروع میکنه به خوردن
      الان وقت تخم مرغ دادن نیس واس نرم خور شدنش زوده

      1. سلام یه ماده طوطی برزیلی گرفتم واسه نر م اینا باهم نوک به نوک میشن همدیگه رو میخارونن ولی اصلا جفت گیری نمیکنن فقط ماده پرهاش مثل نر زیاد نیست بعضی وقتها از پرهاش خون میاد

        1. سلام دوست عزیز
          به جاهایی که پر نداره دست بزن ببین پرنده احساس درد میکنه؟
          اگه اینطوری بود ممکنه به ایدز پرندگان مبتلا شده باشه
          باید ببریش دامپزشک یه تست ازش بگیرن
          البته چون این بیماری مسری و قابل انتقاله اگه داشته باشه حتما به نر هم منتقل شده پس بهتره دو تاشم ببری

  22. سلام عرض ادب جناب ممکنه طوطی برزیلی رو در کنار چندتا نژاد دیگه ازطوطی در یکجا نگهداری کنیم؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله می تونی ولی چون طوطی ها به قلمرو خودشون خیلی حساسن ممکنه به خاطر حفظ قلمرو و یا تغذیه و … با هم دیگه دعوا کنن
      برای همین باید قفس به اندازه ی کافی بزرگ باشه تا هر کدوم فضای کافی برا خودشون داشته باشن

  23. طوطی های من هنوز کوچیکن و خیلی میترسن و حتی یه حرکت کوچیکی هم بکنم میترسن سریع میرن تو لونشون
    نمیدونم باید چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      همونطور که گفتی چون خیلی کوچیکن به خاطر همین می ترسن
      نباید کنارشون هیچگونه حرکت ناگهانی انجام بدی و باید خیلی آروم رفتار کنی تا بهت اعتماد کنن
      و این ممکنه یه مدت طول بکشه

  24. سلام خوبین من یک جفت طوطی کوتوله فیشر دارم تازه یه چند ماهی میشه که خریدمشون دوباره تخم گزاشتن ولی نطفه نداشتن حتی خودم دیدم که جفت گیری کردن ممنون میشم اگه راه حل شو بهم بگین

    1. سلام دوست عزیز
      سن پرنده هات چقدره؟ اگه کمتر از یک سال باشه و به سن بلوغ نرسیده باشن ممکنه تخم بدون نطفه بذاره
      یکیم تخم گذاری پشت سر هم پرنده رو به شدت ضعیف می کنه و حداقل دو ماه استراحت بین هر دوره تخم گذاری براش لازمه
      و تو این دوره باید با مولتی ویتامین و مکمل کلسیم تقویت بشه
      اگه دلیلش اینا نبودن
      می تونی تقویت نطفه انجام بدی برای اینم باید از قطره ی AD3E 20 روز قبل از جفت گیری استفاده کنی

  25. سلام مجدد، خسته نباشید
    پیام دادم که محبت کردید جواب دادید، در ارتباط با طوطی برزیلی که داشتم و اعلام کردم سرلاک نمیخوره و از سرنگ به شدت میترسه و فرار میکنه، طبق فرمایشتون سرلاک رو عوض کردم دمای سرلاک هم چک کردم ولی باز هم اشتیاقی نشون نمیده و باید به زور دهانشو باز کنم 🙁 برعکس، به شدت عاشق تخم مرغ پخته هستش، وحشتناک دوست داره و میخوره، اشکال نداره فقط تخم مرغ بخوره؟! آب بدنش چطور تامین بشه 😑 الان تقریبا یک ماهش شده، مرسی، راهنمایی کنید 🌹

    1. یه بار سرلاکو با تخم مرغ قاطی کن بهش بده ببین می خوره؟
      چون آب بدنش از طریق سرلاک تامین میشه و تو این مدت حتما باید با اون تغذیه بشه
      دو هفته دیگه میتونی آروم آروم سرلاکو حذف کنی تا کامل نرمخور بشه و آبو جداگانه بهش بدی

      1. باشه حتما این کارو میکنم ، اگر نشد دیگه باید این دو هفته رو به زور به خوردش بدم، اگه زودتر نرم خور بشه و متوجه بشه آب بخوره هم خودش راحت میشه هم من 😅 بازم ممنوم از شما 🌹🦜

        1. خواهش می کنم
          موفق باشید

  26. سلام من یک جفت عروس هلندی گرفتم یکی زرد صورت هلویی پا هاش سفیده یکی هم سبز صورت هلویی پا هاش خاکستری به نظرتون کدوم نره کدوم ماده و نوک دو تاشون بزرگ چرا

    1. سلام دوست عزیز
      برای تعیین جنسیت دقیق بهترین راهکار آزمایش خون هست
      تشخیص از روی ظاهر خطاهای خودش رو داره

  27. سلام من یک جفت عروس هلندی گرفتم یکی زرد صورت هلویی پا هاش سفیده یکی هم سبز صورت هلویی پا هاش خاکستری به نظرتون کدوم نره کدوم ماده و نوک دو تاشون بزرگ و دور چشم دوتاشون مثل هم سفیده چرا

    1. سلام دوست عزیز
      احتمالا اونی که پاهاش خاکستری طوره نر باشه
      سفیدی دور چشم هم طبیعیه اونی که سفیدیش کمتر باشه نره
      ولی بهترین راه برای تشخیص جنسیت آزمایش خون هست تشخیص از روی ظاهر درصد خطاش بیشتره

      1. سلام خسته نباشید من دوتا کوتوله برزیلی دارم یکیش وایت فیس و یکیش سبز آبی و سرش الان هلویی شده تقریبا
        دو سه ماه میشه ک کنار همن دو سه روز پیش دیدیم ک تخم گذاشتن بعد هرچی بهشون سر میزنیم همون یه دونه تخمه و بیشتر نشده
        و اینکه اون وایت فیسه خیلی خیلی آرومه دست سمتش میبرم فرار میکنه اما اون یکی حمله میکنه سمت دست
        وایت فیس چیزی با خودش داخل لونه نمیبره و از لونه هم مواظبت نمیکنه اما اون یکی خورده چوب و حتی ارزن و تخمه میبره داخل لونه و از لونه مواظب میکنه هر دو هم با هم میرن داخل لونه بعضی وقتا هم یکم وایت فیس میره یکم اون اصلا گیج شدم😅 یه مدت این خرده چوب هارو ک میریختم داخل لونه همشو میریختن بیرون منم دیگ نریختم کلا تا دیدم تخم گذاشتن ریختم تو قفس خودشون میبرن تو لونه

  28. سلام وقت بخیر،من یه ماده فیشر کاربنی داشتم،براش یه نر سفید گرفتم،ماده نر و میزنه و زخمی کرده،چی کار باید بکنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگه دو تا پرنده رو بدون اینکه به هم عادت کنن بزاری تو یه قفس به خاطر قلمروخواهی به همدیگه آسیب می زنن
      اول باید بزاریشون تو دو تا قفس جدا، قفسارو بذاری نزدیک هم
      به حضور همدیگه که عادت کردن باهم ارتباط برقرار کردن بزاریشون پیش هم تا جفت بخورن
      بهترین راهکار اینه که جداشون کنی

  29. سلام وقت بخیر ، کوتوله برزیلی ۱۵ روزه دارم، بین ۱۵ تا ۲۰ روزش هست تقریبا، سرلاک رو به سختی بهش میدم، خودش هم استقبال نمیکنه، با ترس سرلاک میخوره، چرا خودش استقبال نمیکنه و دهنش رو باز کنه نا سرنگ رو وارد دهنش کنم؟! هم کار من زاحت تر میشه هم خودش عذاب نمیبینه، میترسه از سرنگ و سر سرنگ مربوط، و اینکه کلا در روز ۵ سی سی سرللک میدم، کمه یا نه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      دو تا دلیل وجود داره که سرلاکو نمیخوره
      یا سرده یا طعمشو دوست نداره
      دماش باید ۳۷ تا ۴۰ درجه باشه و اگه طعمشو دوست نداره باید سرلاکو عوضش کنی
      اگه سرنگو از سمت چپ دهنش بگیری خودش دهنشو باز می کنه
      ۵ سی سی تو هر وعده براش کافیه
      مقاله ای که این پایین برات لینک میدم رو هم مطالعه کن میتونه کمکت کنه
      طرز تهیه و آموزش سرلاک دادن به پرندگان زینتی | سرلاک دادن به عروس هلندی و طوطی

      1. سلام مرسی از پاسختون، لینک رو دیدم، ولی پرنده من مثل جوجه های شما اصلا دهنشو باز نمیکنه، سرلاک رو خیلی سردتر از دمای مربوطه بهش میدادم، حالا فرمایشات شمارو اجرا میکنم ایشالا که مشکل برطرف بشه ، سرلاک هم برند pressa بهش میدم.نتیجه رو اطلاع میدم، مرسی که همراهی میکنید

        1. خواهش می کنم دوست عزیز
          امیدوارم که توصیه هام موثر واقع بشه براتون

  30. سلام
    طوطی برزیلی من استفراغ می‌کنه روی پاهاش بعد دوباره میخوره
    میشه علت بگید

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      ممکنه به خاطر کمبود های تغذیه ای این رفتارو داشته باشه

  31. سلام یه برزیلی نر داشتم تنها بود رفتم براش ماده خریدم اولش نر ماده رو میزد بعد دیگه نزد باهم نوک بازی میکنن همو ناز میکنن ولی اصلا یه یک ماه نیم میشه جفت‌گیری نمیکنن تو لونشون وسایل میریزم مثل چوپ خورده و پوشال میریزه بیرون نر نمیدونم چیکار کنم جفت گیری کنن فقط یه نفر بهم گفت ماده هنوز جوانه بعد از کجا بفهم ماده بالغ شده

    1. سلام دوست عزیز
      اگه سنشون کم باشه و بالغ نشده باشن عملا جفت گیری صورت نمیگیره
      برای تشخیص سن دقیق باید ببری آزمایش بگیرن

  32. سلام من دیروز یدونه طوطی برزیلی گرفتم چجوری اهلیش کنم هم ترسوعه هم گاز میگیره و اینکه فروشنده به من گفت که سه ماهشه ولی شما تو مطلب نوشتید سه ماهه ها خال های نوکشون کم رنگ شده اما پرنده من خال کم رنگ نداره

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه گرفتیش هنوز به شما و محیط جدیدش عادت نکرده و وقتی نزدیکش میشی استرسی میشه و این رفتارش طبیعیه
      بهش فرصت بده تا آشنا بشه با تو و محیط
      خال های قهوه ایش پررنگ باشن یعنی کمتر از سه ماهشه

  33. سلام شما خودتون تخم هارو نمی‌فروشند؟
    یا کسیو نمیشناسید که بفروشه ؟!
    من ۸ جفت برزیلی دارم
    ۲ جفتم مرغ عشق اینگلیسی
    میخوام پرنده های دیگه هم بگیرم
    خواستم ی راهنمایی کنید چه پرند ای بگیرم .
    ی سوال دیگه اینکه اینا هر چند وقت ۱ بار تخم میکنن
    مثل گیرینچیک یا راهب یا لوری

    1. سلام دوست عزیز
      نه ما فروش تخم نطفه دار نداریم
      معرفی پرورش دهنده هم امکان پذیر نیست
      بستگی داره به شیوه نگهداری شما قطعی نمیشه گفت

  34. با سلام
    نشانه مست شدن کوتوله ماده و نر چیه؟
    و اگر نر و ماده آماده باشن با تغذیه درست چقدر طول میکشه جفت بشن؟

    1. سلام دوست عزیز
      همه چیز بستگی داره به پرندت یکی مبینی تو عرض یکماه جفت شده و یکی یکساله جفت نشده
      نر آواز بخونه و پشتی کنن و … مست شدن

  35. با سلام
    من یک کوتوله دارم فاصله لگن پاس رو اندازه گرفتم ۲.۵ میلی متر بود
    بنظر نر هست یا ماده؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین راهکار برای تعیین جنسیت آزمایش خون هست
      تشخیص از روی ظاهر درصد خطاش بالاست

  36. سلام خسته نباشید. من ی جفت طوطی برزیلی دارم یک ساله هستن . وقتی که نر میخواد حالت جفت گیری انجام بشه و بره بالای بدن طوطی ماده .
    ماده جیغ میکشه و فرار میکنه . مشکل چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      از سن ماده مطلع هستی؟
      بالغ شده؟

    2. سلام خسته نباشید. طوطی برزیلی نر و ماده دارم (یک ساله هستن هر دو تا). پنج باره دارن جفت گیری میکنن . بعد از ده روز خبری از تخم نشده . مشکل چیه؟؟ اگه لطف کنید راهنمایی کنید

      1. سلام دوست عزیز
        چون داری سرک میکشی و بهشون استرس وارد میکنی همین باعث میشه محیط رو امن برای تخمگذاری نبینه

        1. سلام خسته نباشید من ۵سال پیش یک جفت طوطی کوتوله برزیلی فیشر آبی خریدم براشون لونه گذاشتیم ولی کلا لونه رو خوردن و هیچی نموند از لونه اینم بگم همیشه ظرف ۷ذاشون پر هست که مثلاً بخوام بگم گرسنه موندن لونه رو خوردن نه ،بعد تا به مدت لونه نداشتند میرفتن تو ظرف غذا ارزن هارو میپاشیدن بیرون یا مینشستن تو ظرف غذا دون می‌خوردندو بعد یه مدت براشون لونه ی بزرگ تر می‌گرفتم دیدم بعد ۵سال جفت نمیشن گفتم شاید هردو ماده یا نر باشند بعد در لونه رو باز کردم دیدم ۱۰تا تخم گذاشتن یعنی واقعا شوک زده شدم مگه میشه طوطی بعد ۵سال۱۰تا تخم بزاره دوماه شدم دیدم هیچکدوم در نیومدن و اونا هم دیگ روشون نمیخوابیدن از یکی پرسیدم به تخم ها نگاه کرد گفت این تخم ها از یه ماده نیستن باهم فرق دارن و تخم ها پوچه اما من تخم هارو برداشتم و توشون رو با چراغ قوه نگاه کردم نطفه داشت و اینکه خشک شده بودن،الان تخم هارو دیگ از زیرشون برداشتم در عرض ۳روز ۲تا تخم گذاشتند که اصلا روشون نمیخوابن ولی هر دقیقه درحال جفت گیرین تخم ها بازم خشک شدن و ایناروشون نمیخوابن الان صبح دیدم تخم گذاشته بازم عصرم دیدم یکی دیگ گذاشته و خیلی هم کف دریا و غذا میخورن یعنی بیشتر از قبل به نظرتون چرا تخم ها نطفشون خشک میشه ؟

        2. سلام دوست عزیز
          خوردن لونه از گرسنگی نیس می تونه به خاطر کمبود مواد معدنی و املاح تو بدنشون باشه
          باید براشون تقویت نطفه انجام بدی واسه این کار می تونی از قطره ی AD3E استفاده کنی
          تا ۳ ماه ۲ قطره میریزی تو ۱۰۰ سی سی آب ۵روز میدی ۱۰ روز قطع میکنی دوباره ۵ روز میدی. این چرخه رو تکرار می کنی تا زمانی که اولین تخمو بذاره و بعدش قطره رو کلا قطعش می کنی
          بین هر دوره تخم گذاری دو ماه استراحت برای پرنده لازمه
          برای اینکه بهشون استراحت بدی لونه رو از تو قفس بردار، نذار بیشتر از ۱۲ ساعت نور دریافت کنن، تو جیرهی غذاییشون از سردیجات مثل تخم خرفه و کاهو و کاسنی استفاده کن

  37. سلام.من یه کوتولهٔ وایت برد زیبای بامزهٔ شیطون سبز آبی با صورت سفید و گردن طوسی دارم.ما در قفسش رو بازمی زاریم ازساعت ۱۰ صبح تا سرشب،گاهی هم تا ۹ شب هروقت دلش خواست میاد بیرون به بازی با ما و پرواز تو خونه و هروقتم دلش خواست می ره تو قفسش…اسمشم مخمله.افسرده هم نیست به ما هم خیلی عادت کرده و بازی می کنه رو سر و شونه هامون میشینه،گاز شیطونیم میگیره…حالا من برای این مخملمون اصلا لازمه جفت بگیرم؟ علاقه ای به جوجه کشی نداریم. و به نظرم افسرده هم نیست.چون رئیس خونه هم هست 😁 حالا با این اوصاف جفت بگیرم براش یا نمی خواد؟

    1. سلام دوست عزیز
      ببین قطعی نمیشه به این سوال جواب داد بستگی داره به پرنده خودت
      یکیش میبینی اینقد اهلی شده که جفتم بگیری باهاش راه نمیاد
      یکیشم انقد مست هست که باید براش جفت خرید

  38. اینا که چیزی نیست من ی طوطی ماده۱۰ماهه دارم و تازه براش ی جفت نر خریدم که ۲ماهشه و میره همش اونو ناز میکنه و جفت پا میپره روش البته نه برا حفتگیری از روی قریضه فکر میکنه اونم مثل منه و باید بره رو شونه هاش بشینه ولی نگاه میکنی میگی این ماده مثل نرها هست و نره هم چون جوجست مثل ماده هاست ولی طوطی من خیلی عجیبه چون همیشه بالهاشو بوس میکنم وقتی از قفس میارمش بیرون بعضی وقتا میاد نوکشو میزنه به دست من و صرا بوس درمیاره الانم با این نره همینجوریه ولش نمیکنه ۲۴ ساعته نازش میکنه و بی حوصله میشه و خوابش میگیره باید جداشون کنم که دیگه به گاز گرفتن میرسه این ماده رو من با ملنگو حاظرم جنگ بندازم از بس متنفره از پرنده ها ولی عاشق انسان هاست باز خدارو شکر این نره رو دوست داره

  39. سلام،یک جفت طوطی برزیلی صورت هلویی دارم ،بعضی وقت ها یکیشون برای اون یکی می رقصه و بعد چند دقیقه می خوان که جفت گیری کنند ولی نمیتونن،نر و ماده هستن؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      اینکه نمیتونن جفت گیری رو انجام بدن
      به خاطر اون چوب نشیمنی هست که تو قفسشون گذاشتی
      اون چوب استاندارد نیست که نرت نمیتونه تعادلش رو حفظ کنه

  40. سلام خسته نباشید. ببخشید من نزدیک ۷یا ۸ ماه یه جفت طوطی خریدم که با مطالب که میخونم یه مقدار متوجه شدم کدوم نر و کدوم ماده. خیلی وابسته هم هستند.نوک به نوک زیاده. سر همو زیاد میخوارونن. بعد لونشون یه کوزه سفالی به صورت افقی تو قفس که شبا تو همون میخوابند. یه بار یا دوبار دیدم یه ذره نر میره برای جفت گیری روی ماده ولی ماده یا نمیزاره یا ترسو. شایدم نر خوب بلد نیست. نمیدونم. جدیدا کف قفسشون چوبای ابسلانگ ریختم نیان اونا رو خورد میکنند میبرند تو لونه بیشترم ماده میکنه لای پراش میزاره یا میبره تو لونه. غذاشون و میوه و اینا همیشه کامل. حالا باید چکار کنم. به نظرتون لونش خوب نیست؟ یا مشکل چیز دیگس. یه مقدارم سنشون زیاد به نظرم یعنی بچه نیستند

    1. سلام دوست عزیز
      اینکه دارن وسایلی رو میبرن داخل لونه رفتار لونه سازی هست
      که نشون میده پرنده هات جفت شدن و آماده میشن برای تخمگذاریه ماده
      از سن مادت مطمئنی؟

  41. سلام. من دوتا طوطی برزیلی از یه فروشنده به عنوان جفت خریدم. یکی یکم چاق تر و اروم تره از اون یکی، خیلی هم نمیترسه وقتی دست میبری. اون یکی هم لاغر تره ترسو هست زیاد جیغ و داد میکنه.
    طبق شواهد چاقه باید ماده باشه و اون یکی نر درسته؟
    حالا بنده مشاهده کردم لاغره اومد طرف چاقه پاشو با پاش گرفت و یه عملی مثل جفت گیری انجام داد. چند بار هم سعی کرد به روی چاقه بره ولی موفق نشد.
    بعدش چاقه رفت رو میله کف قفس شروع کرد به مالیدن مقعد خودش به میله.
    گیج شدم یعنی امکانش هست هردو نر باشن؟ یا ماده ها هم امکان داره خودشونو به میله بمالن؟
    بنده حدود ۶ ماهی هست خریدم. شب ها تو لونه میخوابن به هم غذا میدن باهم دعوا هم نمیکنن.
    ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین راهکار برای تعیین جنسیت آزمایش خون هست
      از چاق یا لاغر بودن نمیشه به نتیجه قطعی رسید
      پس باهم سازگار هستن
      سایر موارد هم تو مقاله نوشته شده مطالعه کنید لطفا

        1. ببرید دامپزشکی اونجا

        2. خیلی ممنون که پاسخ دادید.
          امروز میبرمشون حتما.

          چون جوانه برداشتم فروشنده میگه جفت هستن ولی من مشکوک هستم چون پاهای جفتشون خاکستریه و آواز میخونن.

        3. خواهش میکنم
          موفق باشید

  42. سلام من ی جفت طوطی برزیلی دارم ولی مطمعا نیستم نر و ماده هستن
    دوتاشون میخونن دوتاشون داخل لونه میرن ولی جفت گیری نکردن از هم دورشونم میکنم همو صدا میزنن
    پاهاشو رنگ کرمیه یک رنگ صورتشونم مثل همدیگست اصلا نمیتونم بفهمم عکس و فیلم دارم بفرستم شما نمیتونین تشخیص بدید؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین روش برای تشخیص جنسیت آزمایش خون هستش
      که مطالعه همین مقاله هم میتونه برات کارساز باشه

  43. سلام وقتتون بخیر،ممنون از پاسخ‌گوییتون
    دوتا طوطی برزیلی که یکی از اونا حدودا ۶ماهه و اون یکی ۵ ماهه س،مدتی میشه که بزرگه داره چوب و ..می‌زاره وسط پرهاش و چیزهای مختلف رو برمیداره که بذاره تو لونه و یکم از اون شیطنت‌های اولیه ای که داشت کمتر شده و مواقعی که برای تمیز کردن لونه اش و تعویض آب و پر کردن ظرف غذاش خیلی تهاجمی تر از اون یکی هست،و کوچیکه هم کمی جسه ش و همینطور حالت تهاجمیش کمتر از بزرگه هست و موقعی که خریدیم اینارو گفتن بزرگه نر و کوچیکه ماده هست امروز بطور اتفاقی دیدیم که بزرگه خیلی معذرت می‌خوام آماده شده برا جفت گیری یعنی به حالت نشسته ‌ودم رو بالا برده و کوچیکه هم رفت روی پرنده ولی انگار بلد نبود و برگشت پایین..حالا ما دو به شک شدیم که کدوم نر و کدوم ماده هست .. لگن هم نگاه کردم تقریبا نزدیک به هم بوده کمی کوچیکه بازتر بوده خیلی خیلی کم،حالا موندیم که کدومشون نر و کدومشون ماده هست،ممنون میشم راهنمایی کنید 🙏🏽

    1. سلام دوست عزیز
      تو مقاله نحوه تشخیص جنسیتشون نوشته شده
      ولی بهترین و قطعی ترین راهکار آزمایش خونه
      این علائمی هم که گفتی نشونه تخم داشتنه لونه رو چک کردی ببینی تخم هس یا نه
      اگه نتونس درست جفت گیری کنه مشکل از چوب نشیمن هست اونو باید عوض کنی

  44. من کوتوله داشتم سبز که طبق گفته های پرنده فروش ماده است
    و یکی دیگه از صاحب کارم خریدم نر بعد الان. یه روز
    ولی سبز همه خودشو به نر میماله نوکش رو به اون نر میزنه روش وایمیسه همه کار میکنه ولی نر هیچ اکتی نشون نمیده

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین روش برای تشخیص جنسیت آزمایش خون هست
      و اینکه دوتاشون بالغ شدن؟

  45. سلام من طوطی برزیلی دارم جدیدا خودشو میماله به جای چوبی که روش میشینه این برای چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      براش جفت تهیه کنید
      به جفت گیری مصنوعی رو آورده

  46. سلام وقت بخیر
    من امروز یه طوطی برزیلی ماده خریدم تا یدونه طوطی نرم تو خونه تنها نباشه، وقتی ماده رو تو قفس آوردم داخل خیلی هردو سر و صدا کردن و نر من که همیشه تو خونه آزاده حالا اومده روی قفس ماده و جایی نمیره ماده هم هی متمایل میشه به سمتی که نر هست بعضی وقتام نوکشونو میمالن بهم، میخواستم بدونم کی اینارو بزارم پیش هم که باهم جفت بشن

    1. سلام دوست عزیز
      این نشونه هایی که گفتی نشون میده میخوان جفت بشن
      و میتونی پرنده رو به قفس اضافه کنی

  47. باسلام
    تشکر میکنم از سایت بسیار خوبتون
    من حدودا دو هفته پیش دوتا کوتوله فیشر سبز خریدم
    جوجه هستن حدودا ۲یا ۳ماهه
    یه پرنده فروش برعکسشون کرد از استخون بین پاهاشون گفت اینا نر و ماده تخم گذار هستن
    ولی اینا از یه پدر و مادر بودن
    ۱ ایا وقتی بزرگ بشن جفت میخورن یا فایده نداره
    ۲ اگه فایده نداره یدونه شو بفروشم بنظرتون
    ۳اگه قرار باشه بفروشم کدوم رو بفروشم

    1. سلام دوست عزیز
      احتمال داره جفت های همخون مشکلاتی رو در جوجه ها به وجود بیاره
      بقیه سوالتون بستگی داره به تصمیم خود شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس