نکات کلیدی در اهلی کردن کاسکو

نگهداری از یک کاسکوی پرخاشگر و وحشی، برای هیچ فردی خوشایند نیست. رام کردن کاسکو اصولی دارد که با رعایت آنها شما به یک طوطی آرام، مهربان و زیبا دست خواهید یافت. بسیاری از افراد برای اهلی کردن کاسکو از خشونت، خیس کردن پاها و تنبیه و گرسنه نگه داشتن پرنده استفاده می کنند. در ابتدای امر به شما گفته میشود که این روش ها نه تنها موجب رام شدن کاسکو نخواهد شد بلکه پرنده ای بیمار با تنش و اضطراب های فراوان برای شما به ارمغان می آورد.

چگونه کاسکوی خود را رام کنیم ؟

رام کردن پرنده تنها با صبر و حوصله امکان پذیر است. چنانچه به دستی کردن چند شبه کاسکوی خود علاقه دارید باید گفته شود که این امر کاملا غیر ممکن است. هر کاسکو شخصیت منحصر به فرد خود را دارد و مدت زمان رام شدن هر کدام از آنها نیز متفاوت خواهد بود. در این مقاله از چیکن دیوایس، اهلی کردن کاسکو در ۷ مرحله آموزش داده شده است.

مرحله اول ، زمان دادن به پرنده برای آشنایی با محیط

پرندگان نسبت به محیط جدید مشکوک بوده و فضای ناشناخته را به عنوان یک تهدید برای جان خود می شناسند. آنها به تمام حرکات، صدا ها و اشیای جدید واکنش نشان داده و با کوچکترین صدا و حرکت وحشت زده میشوند.

زمان دادن به پرنده برای آشنایی با محیط - چیکن دیوایستنها راه اهلی کردن کاسکو، ساختن محیطی آرام در ابتدای ورود پرنده به خانه شماست. طبیعی است که شما پس از خرید کاسکو، علاقه زیادی به تماشا و بازی با پرنده دارید اما توجه کنید این هیجان به قیمت ترسیدن دائمی کاسکو از شما تمام خواهد شد.

نکات لازم برای عادت کردن کاسکو به محیط جدید

در این مدت لازم است تنها یک نفر برای غذا و آب دادن به پرنده مامور شود تا کاسکو به او خو بگیرد، در هنگام غذا دادن به هیچ عنوان سعی بر نوازش و در دست گرفتن پرنده نداشته باشید. بال و پر زدن و جیغ کشیدن کاسکو در این زمان طبیعی است. اگر کاسکو انگشت شما را گاز گرفت به هیچ عنوان فریاد نزنید و با پرنده بدرفتاری نکنید. در صورت رعایت این نکات، تنها پس از گذشت چند روز پرنده به رفت و آمد شما عادت خواهد کرد.

مرحله دوم و آشنایی کاسکو با شما

در مدت زمان غذا دادن به پرنده، کاسکوی شما تا حدودی متوجه شده که شما برای او هیچ خطری ندارید. برای سرعت بخشیدن به روند اهلی شدن کاسکو، بهتر است گاهی در تیرس پرنده و دور از قفس بنشینید. در این زمان با پرنده تماس چشمی برقرار نکرده و یا با صدای بلند حرف نزنید. میتوانید گاهی با او به آرامی صحبت کرده و برای او سوت بزنید. در این زمان با تکرار کلمات مد نظر، به کاسکوی خود کلماتی را بیاموزید. برای آموزش نحوه سخنگو کردن کاسکو کلیک کنید.

آشنایی کاسکو با شما - چیکن دیوایسبه مرور فاصله خود را از قفس پرنده کمتر کنید، هربار تا جایی به قفس نزدیک شوید که پرنده بی تابی نکند.

  • از روز اول ورود کاسکو به خانه می توانید اسباب بازی هایی را در اختیار پرنده قرار دهید تا دچار بی حوصلگی و افسردگی نگردد.

مرحله سوم از دستی کردن کاسکو

در این مرحله پس از غذا دادن به کاسکو، در کنار قفس پرنده بمانید. با پرنده خود به آرامی و با محبت صحبت کرده و نام او را صدا بزنید. برای ریختن ترس پرنده و دستی کردن کاسکو در مراحل بعد، بهتر است دست خود را در کنار قفس قرار دهید تا پرنده به خوبی آن را ببیند.

  • به هیچ عنوان از پشت سر پرنده به قفس نزدیک نشوید و قبل از حضور در کنار قفس ، با صدا زدن کاسکو ورود خود را اطلاع دهید.

غذا دادن با دست به کاسکو در مرحله چهارم

با قرار دادن انواع میوه ها و دانه ها در ظرف غذای کاسکو، به راحتی متوجه علاقه پرنده به غذایی خاص خواهید شد. قبل از تغذیه پرنده، غذای مورد علاقه کاسکو را در بین انگشتان خود قرار داده و به آرامی به منقار او نزدیک کنید.

در صورت گارد گرفتن و جیغ زدن پرنده، در نهایت آرامش، دست خود را کمی عقب بکشید. چندین بار این کار را تکرار کرده تا زمانی که کاسکو از دستان شما غذا را قبول کند. این مرحله قدم بزرگی در رام کردن کاسکو بوده و پرنده از شما ترسی نخواهد داشت.

صبر، حفظ آرامش و تکرار مراحل گفته شده، تنها روش داشتن کاسکوی اهلی می باشد.

نوازش پرنده، مرحله پنجم از اهلی کردن کاسکو

حال که کاسکو به دست شما عادت کرده وقت نوازش پرنده رسیده است. دست خود را به آرامی به منقار پرنده نزدیک کنید، زیر منقار و بالای آن را نوازش کرده اما در این کار زیاده روی نکنید.

در صورت جیغ زدن کاسکو، پف کردن پرها و تغییر اندازه مردمک چشم، در انتظار گاز گرفتن پرنده باشید. بهتر است دست خود را به آرامی عقب بکشید. چنانچه پرنده به شما اجازه نوازش داد، با یک خوراکی خوشمزه به او جایزه بدهید تا روند دستی شدن کاسکو سرعت یابد.

مرحله ششم و خارج کردن کاسکو از قفس

دست خود را در مقابل پاهای کاسکو قرار دهید و با دست دیگر، یک خوراکی را به او نشان دهید، پس از مدتی پرنده برای گرفتن غذا بر روی دست شما می آید. به آرامی او را از قفس خارج کرده و با دست تغذیه کنید. در طول این مدت با او صحبت کنید. از نزدیک کردن بیش از حد صورت خود به منقار پرنده جلوگیری کنید.

خارج کردن کاسکو از قفس - چیکن دیوایسشما میتوانید از راه دیگری نیز برای آمدن کاسکو بر روی دست خود، استفاده کنید. به این منظور دست خود را به بالای پاها و سینه کاسکو به آرامی فشار دهید، پرنده با کمی تامل بر روی دست شما خواهد نشست. در صورت پرخاشگری کاسکو، این امر را به وقت دیگری موکول کنید.

مرحله هفتم و آموزش حمام کردن کاسکو

برای این منظور قبل از هر چیز دریابید که پرنده از چه روشی خوشش می آید. برخی از پرندگان از روش اسپری کردن آب بر روی پرهایشان بسیار خشنود می گردند. برخی دیگر، آبتنی در ظرف آب را ترجیح داده و به راحتی حمام می کنند.

اما حمام کردن برای برخی از کاسکو ها، دوش گرفتن در زیر شیر آب است. برای این منظور کاسکو را با آرامش در زیر شیر آب با فشار کم قرار دهید تا استحمام کند. به هیچ عنوان بر روی سر پرنده آب نریزید.

 نکات مهم در رام کردن کاسکو

  • اهلی کردن این پرنده نیازمند صبر و حفظ آرامش است.
  • صدای بلند حرکات ناگهانی و بد رفتاری با کاسکو روند اهلی کردن کاسکو را طولانی خواهد کرد
  • دستی شدن کاسکو در چند روز غیر ممکن بوده و تنبیه و آزار پرنده به این منظور، تنها موجب افسردگی و بیماری کاسکو خواهد شد.
  • مدت زمان رام شدن کاسکو ها با یکدیگر متفاوت می باشد.
  • پرندگانی که از طبیعت دزدیده شده اند به سختی رام شده و ترس از دست انسان را فراموش نخواهند کرد.
  • کاسکوی خود را از پرورش دهنده معتبر خریداری کنید، این پرندگان از جوجگی با انسان آشنا بوده و آنها را دشمن خود نمی دانند.

جمع بندی

رام و دستی کردن کاسکو، قدم اول برای سخنگو کردن این پرنده می باشد. پرنده ای که از شما بترسد هیچ علاقه ای به تکرار سخنان شما نخواهد داشت بنابراین، در آموزش و اهلی کردن این پرنده باهوش، حفظ شکیبایی و مهربانی از نکات اساسی می باشد.

مطالعه مقالات پرورش کاسکو، برای این منظور به شما توصیه میشود.

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. سلام روزتون بخیر
    من یک کاسکو دارم که الان۶ ساله خریدمش وقتی داشتم میخریدم حالش خیلی بد بود و همه میگفتن اینو نخر میمیره ولی من دلم سوخت و خریدمش زیر گلوش به دلیل اینکه تغذیه اش فقط تخمه بوده ورم کرده بود کبد چرب و مشکلات تنفسی داشت . من خریدمش کلی دکتر بردم نوع تغذیه اش و عوض کردم الان پلت میخوره و تغذیه اش و عوض کردم تخمه و آجیل و به مقدار مناسب میخوره و حالش کاملا خوبه.
    در حد چند کلمه حرف میزنه مامان بابا و .. البته بگم از اول وحشت شدیدی از آقایون داشت قار میکشید و استرسی و اسهالی میشد الان خیلی بهتره دیگه آقایون میان خونمون فرار نمیکنه و قار نمیکشه
    ولی یه چیزی که هست هرگز روی دست نمیاد میزاره سرشو خیلی کم و با احتیاط ناز کنیم ولی نمیزاره بهش دست بزنیم و روی دست نمیاد تو خونه نمیگرده و همیشه رو قفسش میمونه با اسباب بازی بازی میکنه و سرحاله و مشکلی نداره آیا میتونم بعد اینهمه سال کاری کنم روی دست بیاد و ترسش بریزه ؟ خیلی روشها و امتحان کردم دادن تشویقی بازی و خیلی چیزا ولی اصلا و ابدا نمیزاره دستتون حتی تا نزدیک پاهاش بره میترسه و میره پایین و فرار میکنه بعد اینهمه سال هنوز هم با ما اونقدر راحت نیست با اینکه نه کسی بهش کاری داره و نه اذیتی میشه ما هم اصرار نمیکنیم که اذیتی نشه .نمیدونم چطوری میشه این ترسش کامل بریزه ؟ آیا میشه اصلا ؟

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به اینکه ۶ سال گذشته و اونطور که باید خو نگرفته دیگه خیلی سخته

      1. ممنون از پاسخگوییتون . چقدر بد من این سالها تمام تلاشمو کردم ولی متاسفانه نشد البته بیشتر راحتی و حال خوب خودش برام حائز اهمیته دستی نشدنش برام مهم نیست. دلم میخواد که اون استرس و فقط نداشته باشه . بازم ممنونم

  2. سلام‌ من کاسکو خریدم حدود ۱ماه پیش ۹ماه هست خیلی زیادپرخاشگر غار میزنه یه روزخواستم بادستکش بگیرم بامنقارش دستکش سوراخ کرد خواستم بگم چه جور آموزش صحیح هست

    1. سلام
      باید صبور باشی ! گاز هم زد زد ! مهم نیست تحمل کن
      پرورش پرنده ای به عظمت کاسکو به همین راحتی ها نیست باید تحملت بالا باشه

  3. درود ، ی سوال داشتم
    اگه جوجه های عروس هلندی از جوجه گی تا بلوغ پیش هم باشن ممکنه جفت بخورن ؟

    1. بله میشه
      ولی اگه خواهر و بردار هستند، بهتر که از الان از هم جدا کنید چون جوجه ها ناقص و فلج متولد خواهند شد.

    2. سلام من یک طوطی برزیلی دارم در خانه می خواهم اهلیش کنم الان پیش ش نباشم جیغ می زنه پیشش هم که می رم می خواد از قفس بیاد بیرون وقتی می خواهم غذا براش بزارم انگشتم رو گاز می گیره و یک روز نصفی هست که دارمش به نظر شما به من ومحیط عادت کرده

      1. سلام صبور باشید هنوز خیلی زوده . مقاله رو کامل بخونید و به نکاتش عمل کنید دستی میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋