نحوه جفت زدن و جفت گیری کاسکو | نشانه ها و علائم مستی و تولید مثل در آنها 

آموزش شیوه جفت انداختن کاسکو ها و کسب درآمد از آن

کاسکو یکی از پرنده های زینتی و ارزشمندی است که از طریق جفت زدن آنها و تولید جوجه از آنها می توان به درآمد رسید. جوجه های کاسکو قیمت بالایی دارند و در هر زمانی نیز مشتریان خاص خود را خواهند داشت.

اگر علاقه مند به نگهداری و پرورش کاسکو هستید و ضمن پرورش آنها می خواهید به یک منبع درآمد خوب و بدون ریسک هم برسید، جوجه کشی و فروش جوجه کاسکو را به شما پیشنهاد می کنیم. 

در مقاله ای جداگانه به نحوه جوجه کشی از تخم نطفه دار کاسکو و ترفندهای مهم آن اشاره کرده ایم، برای خواندن این مقاله به صفحه جوجه کشی از کاسکو همراه با ترفندها مراجعه کنید. اما قبل از جوجه کشی حتما باید تخم های نطفه دار این پرنده را به دست آورید.

اگر دارای یک جفت کاسکوی بالغ و جوان هستید، بهترین روش برای به دست آوردن تخم های نطفه دار استفاده از همین جفت است که به صورت کاملا رایگان خواهد بود و از اصل بودن و نطفه دار بودن تخم نیز کاملا مطمئن خواهید بود. 

علت جفت انداختن کاسکو ها

شاید با خود فکر کنید که مردم کاسکو ها را برای آموزش و سخنگو کردن خریداری می کنند و چه نیازی به جفت انداختن و تولید تخم از آنها وجود دارد. در اینجا لازم به اشاره است که پرورش دهنده های کاسکو به دو دسته تقسیم بندی می شوند، دسته اول که آنها را برای آموزش و سخنگو کردن خریداری کرده اند و هدفی برای کسب درآمد از آنها ندارند. 

علت جفت انداختن کاسکو ها - چیکن دیوایساما در این میان افرادی نیز هستند که ضمن برآورده کردن علاقه خود به کاسکو و پرنده ها ، با جفت انداختن آنها و فروش تخم و جوجه کاسکو به درآمد خوبی هم می رسند. این روش درآمدی با کمترین سرمایه و هزینه همراه خواهد بود و ریسک بسیار پایینی نیز دارد. 

پس می توان گفت که دلیل اصلی جفت انداختن کاسکو ها کسب درآمد از آنها می باشد، بنابراین برای دستیابی به موفقیت در این زمینه لازم است که نکات بیان شده در این نوشته را به دقت مطالعه کنید. 

دستگاه جوجه کشی کره ای 24 تایی ارکام
دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» مناسب برای جوجه کشی از تخم کاسکو
» سیستم چرخش گهواره ای
» دارای شانه های همه کاره
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
 

به دست آوردن مولدهای مناسب

معمولا افرادی که به دنبال تولید تخم از کاسکو هستند، کوتاه ترین راه را انتخاب می کنند تا به نتیجه برسند. خرید یک جفت کاسکوی جوان که به تازگی به سن بلوغ رسیده اند، گزینه های مناسبی خواهند بود چرا که به زودی تخم های نطفه دار مورد نیاز را تولید خواهند کرد، البته به شرطی که شرایط جفت گیری را برای آنها فراهم کنید که در ادامه همین مقاله به این شرایط پرداخته خواهد شد. 

معمولا کاسکو ها در سن ۴ سالگی به بلوغ جنسی می رسند و قادر به جفت گیری و تخم گذاری خواهند بود. پس باید جفت هایی را انتخاب کنید که حداقل سه سال و حداکثر چهار سال سن داشته باشند. 

به دست آوردن مولدهای مناسب - چیکن دیوایسبرای خرید کاسکوهای بالغ حتما به پرورش دهنده های آنها مراجعه کنید تا پرنده هایی کاملا مطمئن خرید کنید و حتما قبل از خرید در مورد سن و جنسیت کاسکو اطلاعات لازم را به دست آورید تا از جوان بودن آنها مطمئن شوید.

در مقاله تشخیص سن و جنسیت کاسکو به نکات مهمی جهت شناسایی نر یا ماده بودن کاسکو پرداخته شده و از سن تقریبی کاسکوی خریداری شده نیز آگاهی خواهید یافت. پیشنهاد می کنیم کاسکوهای شناسنامه دار را خریداری کنید تا به صورت دقیق از سن و جنسیت آنها اطلاع پیدا کنید. 

برای خرید کاسکو ، نیازی به خرید جفت های سخنگو و آموزش دیده نیست. با استفاده از یک جفت کاسکوی وحشی نیز می توانید کار را شروع کنید. توجه داشته باشید که کاسکوهای وحشی قیمت خیلی پایین تری نسبت به کاسکوهای آموزش دیده دارند. 

هر چند که پرنده های وحشی در ابتدا به محیط عادت نخواهند داشت و با جیغ و داد های آنها مواجه خواهید شد، اما به مرور زمان کاملا عادت خواهند کرد. به ویژه اگر چند جفت کاسکو خریداری کنید، محیط بهتری برای زندگی آنها خواهد بود. 

آماده کردن محیط مناسب برای زندگی کاسکوها

آماده کردن محیط مناسب برای زندگی کاسکوها - چیکن دیوایسپس از خریداری کاسکو ، باید قفس و ملزومات لازم برای زندگی آنها را فراهم آورید که به صورت موردی در ادامه توضیح داده خواهد شد :

⏺ کاسکو ها بدن بزرگی دارند، بنابراین قفس آنها باید به حدی بزرگ باشد که پرنده به راحتی قادر به پرواز و جفت گیری باشد. اگر دارای یک حیاط خلوت هستید می توانید با استفاده از توری های فلزی حصاری را برای آنها درست کرده و کاسکوها را در حیاط پرورش دهید. 

اگر دارای اتاق بلا استفاده ای هستید، با مهیا کردن شرایط می توانید آنها در اتاق پرورش دهید. اما در غیر این صورت باید از قفس هایی با اندازه یک متر به بالا استفاده کنید تا آزادی حرکت بیشتری داشته باشند. 

⏺ در محل پرورش آنها یک فن تهویه قرار دهید تا هوای تازه را مدام به داخل اتاق وارد کند و بوی نامطبوع اتاق را خارج کند. دقت کنید که نباید از عطر و اسپری خوشبو کننده استفاده کنید چون پرنده ها به مواد شیمیایی حساس هستند و امکان مسمومیت دارند. 

⏺ وسایل شکستنی ، تیز و برنده و قابل جویدن توسط کاسکو ها را از دسترس آنها خارج کنید، آنها پرنده های کنجکاوی هستند و تمایل زیادی به امتحان کردن وسایل مختلف دارند. نکته مهم اینکه جنس میله های قفس ، دانخوری و آبخوری حتما باید از فلز استیل باشد، تا توسط کاسکوها جویده و خورده نشوند. 

⏺ دما و رطوبت محیط پرورش کاسکو ها باید در اندازه استانداردی قرار داشته باشد و از این مقدار تجاوز نکند تا سلامت پرنده ها حفظ شود. دمای ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد و رطوبت ۳۰ الی ۵۰ درصد ، ایده آل ترین حالت خواهد بود. برای آگاهی از دما و رطوبت محیط آنها می توانید از دماسنج و رطوبت سنج استفاده کنید. 

⏺ برای جلوگیری از سرماخوردگی آنها در فصل های سرد سال ، حتما باید از تجهیزات گرمایشی مانند بخاری برقی یا بخاری گازی استفاده کنید. هم چنین برای تامین رطوبت محیط آنها می توانید از رطوبت سازهای التراسونیک و یا ظرف آب داغ استفاده کنید. 

⏺ مکان پرورش کاسکوها باید آرام و بدون سر و صدا باشد تا پرنده ها در آرامش کامل زندگی کنند، وجود آرامش به جفت گیری بهتر و سریعتر آنها نیز کمک خواهد کرد. بنابراین صدای بوق خودرو ، صدای گریه بچه ، صدای افتادن ظروف و هر صدای ناهنجار دیگری می تواند آرامش آنها را بر هم بزند و شرایط پر استرسی را ایجاد بکند.

⏺ بهتر است در مکان نگهداری کاسکو، حیوان یا پرنده دیگری وجود نداشته باشد تا در آرامش کامل زندگی کنند، چرا که در صورت توجه شما به آن حیوان به غیر از کاسکو ، امکان بروز حسادت در کاسکو را به وجود خواهد آورد. دلیل دوم هم امکان انتقال بیماری از سایر حیوانات خانگی به کاسکو است که با ضررهای مالی همراه خواهد بود. 

⏺ در صورت پرورش آزادانه آنها در اتاق ، حتما پریزها، لامپ ها و کلیدهای برق را بپوشانید تا با جویدن آنها دچار برق گرفتگی نشوند.

⏺ میله های مناسبی را در اتاق نصب کنید تا کاسکوها برای استراحت بر روی آن بنشینند. این میله ها می توانند از فلز استیل و یا چوب های سخت باشند. 

⏺ شما می توانید چند جفت از آنها را در یک  اتاق پرورش دهید، آنها مانند سایر پرنده ها درگیر نخواهند شد، بلکه هر کدام از آنها جفت مورد نظر خود را پیدا کرده و به معاشقه خواهند پرداخت. البته برای هر جفت از آنها یک لانه مناسب در نظر بگیرید. 

آماده سازی کاسکوها برای جفت گیری و تولید مثل

پس از آماده سازی محیط و انتقال کاسکوها به آن ، مدتی طول خواهد کشید تا پرنده کاملا به محیط جدید عادت کند. 

با توجه به اینکه شما آنها را به صورت جفت خریداری کرده اید، بنابراین نیازی به وقت گذاشتن برای آنها نیست چون که در صورت عدم وجود شما در محیط نیز با هم سرگرم خواهند شد و بدون افسردگی و یا پرکنی به زندگی ادامه خواهند داد. 

کافیست موارد گفته شده در بالا را برای آنها فراهم آورید و آب و دان کافی را در اختیار آنها قرار دهید. کاسکوها از انواع دانه ها ، میوه و سبزیجات و پلت مخصوص طوطی سانان می توانند تغذیه کنند که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید ، مقاله تغذیه کاسکو را مطالعه کنید. 

برای ترغیب کاسکوی ماده به تخم گذاری ، حتما باید لانه مناسبی را برای آنها بسازید و در داخل آن از کاه و یا پوشال های نرم استفاده کنید. هم چنین باید کف دریا را در اختیار او قرار دهید و یا در تغذیه او از پودر پوسته تخم مرغ و یا پودر استخوان استفاده کنید. 

وجود آرامش در محیط آنها و ثابت و مناسب بودن دما و رطوبت ، آنها را برای جفت گیری ترغیب خواهد کرد به شرطی که به سن بلوغ رسیده باشند. جفت گیری آنها نسبت به سایر پرنده ها آسان تر است و در صورت سازگار بودن با جفت خود و مهیا بودن شرایط و فراوانی آب و غذا ، به زودی شاهد جفت گیری و در نهایت تخم گذاری آنها خواهید بود. 

نحوه مست کردن کاسکوی نر

زمانی که آب و غذای کافی در اختیار پرنده ها باشد و دمای محیط بین ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتی گراد و رطوبت نیز بین ۴۰ الی ۵۰ درصد باشد، احتمال تحریک شدن کاسکوی نر برای جفت گیری وجود دارد. 

نحوه مست کردن کاسکوی نر - چیکن دیوایسوجود یک محیط آرام و بدون هر گونه سر و صدا و استرس ، شرط اساسی برای تحریک این پرنده ها برای تولید مثل می باشد و برای آماده سازی کاسکوی ماده نیز حتما لانه مناسبی را برای او تدارک ببینید و مقدار زیادی کف دریا و پودر پوسته تخم مرغ را برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن پرنده ، در اختیارش قرار دهید. 

استفاده از دارو های تقویتی و افزایش میل جنسی باید تحت نظر دامپزشک متخصص انجام شود. 

میزان تخم گذاری کاسکوی ماده و طول دوره جوجه کشی آن

معمولا کاسکوهای ماده یک الی دو هفته پس از اولین جفت گیری ، اقدام به تخم گذاری خواهد کرد. آنها بین ۲ الی ۵ تخم خواهند گذاشت و برای جوجه شدن تخم ها بر روی آنها خواهد خوابید. طول دوره جوجه کشی کاسکو بین ۲۸ الی ۳۰ روز می باشد. 

البته برخی از کاسکوهای جوان که هنوز تجربه جوجه کشی ندارند، ممکن است تخم ها را بخورند و یا آنها از لانه بیرون بیندازند، در این مواقع بهتر است از یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای جهت تبدیل تخم ها به جوجه استفاده کنید. 

دستگاه های جوجه کشی ایزی باتور ۶ و آرکام  ۲۴ تایی نمونه های عالی و کاملا حرفه ای برای جوجه کشی از تخم نطفه دار کاسکو و انواع طوطی سانان می باشد.

در این دستگاه ها پروسه تامین حرارت و رطوبت کاملا دقیق بوده و چرخش تخم ها به آرامی و دقیق انجام می شود، هم چنین تهویه هوای دستگاه و سنجش میزان دما و رطوبت داخلی و بیرونی آن به کمک سنسورهای فوق العاده دقیق از نوع sht صورت می پذیرد که یک فرایند جوجه کشی دقیق و موفق را به همراه خواهد داشت. 

دو محصول فوق دارای گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش ۱۰ ساله هستند و توسط گروه صنعتی اسکندری به صورت مستقیم به دست خریدار می رسد و هیچ واسطه ای در این میان وجود ندارد. 
⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۵۴ دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخير من يه كاسكو ماده دارم حدود ده سال دستم بود بعد يك سال پيش يه كاسكو سرلاكى گرفتم بزرگش كردم گذاشتم بالاى قفس ماده با حرف زدن ماده اونم شروع به حرف زدن كرد الان چهار روز پيش يهو ديدم كاسكو ماده كه ده سال دستم بود براى اولين بار تخم كرده دو تا سوال دارم اول اينكه ممكنه با صداى اون كاسكو بالايى مست شده تخم كرده راستى بعد تخم قفسشون رو باز كردم الان يه هفته هستش پيش هم هستن همديگه رو نزدن كله هم رو هم ميخارونن

    1. سلام رضا
      چه غذایی بهش میدی؟
      مست شدن و تخم گردنش علاوه بر شرایط محیطی و جفتش به تغذیه ش هم مربوط میشه
      اگه گرمیجات توی جیره ی غذاییش زیاد باشه تخم مستی میذاره که بی نطفه هستن
      اینم نشون میده که جفت شدن
      ولی اگه بخوای جوجه کشی کنی باید نر بزرگتر از ماده باشه و به سن بلوغ هم برسه

      1. سلام تو جيره غذايش هر روز موز دارن و بادام زمينى و سيب علاوه بر تخمه كه هميشه هستش والا اون نر كه هيكلش خيلى بزرگتر از ماده هستش ولى سنش يك سالشه از ماده از نظر سنى كمتره اين براشون مشكل نميشه؟

        1. بادام زمینی و تخمه نباید به عنوان جیره ی غذایی اصلی برای پرنده استفاده بشن
          چون چربی زیادی دارن و این می تونه باعث ایجاد اضافه وزن و مشکلات گوارشی براشون بشه
          به علاوه چون نر سنش خیلی کمتر از ماده هست اصلا نباید اجازه بدی جفت گیری کنن
          بله براشون مشکل ساز میشه

        2. سلام الان جيره غذاي بهشون چى بدم ميشه راهنمايى كنيد؟

  2. سلام عرض ادب
    قیمت جفت کاسکوی دم قرمز جوان چه قیمتی هست؟
    شخصی که شما تایید میکنید معروفی می‌فرماید

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه در این مورد اطلاعی ندارم

  3. سلام‌ممنون‌‌‌بابت‌مطالب مفید
    ۱ًجفت کاسکو بالغ یکی از‌دوستان‌به من داده
    ۱ ماهی هست پیش من هستن
    تغذیه پلت و میوه و‌سبزیجات هست بهشون مولتی ویتامین برد استار نکتون
    نر تمایل به جفتگیری داره ولی ماده اجازه نمیده به نر‌‌( پاشو‌میاره بالا ماده پای نرو‌میگیره یا نا وقتی ۱ پاشو‌میزاره روش با منقار پاشو پایین‌میاره)
    علتش چیه ممنون میشم‌کمک کنید

    1. سلام دوست عزیز
      از سن ماده اطلاعی داری؟ بالغ شده؟

        1. سلام دوست عزیز
          ممنون از حسن توجهتون

  4. سلام وقت بخیر .بنده چندسالی هست یه کاسکو جوانی خریداری کردم کاملا اهلی هست تو این چندسال جفتی برایش انتخاب نکرده بودم .ولی الان یه ماده گرفتم پر کنی کرده این ماده و جفتشون هم اهلی هستن. الان این پرنده تازه خریدم باید روبروی قفس هم دیگه باشن؟

    1. سلام دوست عزیز
      برای جفت زدن اول بهتره که فقط صدای همدیگرو بشنون عادت که کردن
      انتقالشون بدین به یک اتاق و در نهایت یک قفس و جفت بزنید

  5. سلام عرض ادب
    بنده یه کاسکو نر ۱۵ ساله دارم دیروز یه کاسکو ماده ۶ ساله خریداری کردم الان هر کدوم توی قفس جداگونه هستن بعد از چه مدت میتونم کنارهم قرارشون بدم چون از دیشب برای هم گارد گرفتن نگرانیم اینه که با اینکه شناسنامه داره کاسکو ماده رو به اسم ماده بهم انداخته باشن!!!

    1. سلام دوست عزیز
      چون هنوز تازه گرفتیش این رفتار طبیعی هست
      گارد گرفتن هم به خاطر اون قلمرو خواهی هست که یه پرنده جدید وارد حریمش شده
      قسمت پایانی رو متوجه نشدم کاسکو ماده رو به اسم ماده انداخته؟؟؟؟

  6. سلام وخسته نباشید یک کاسکو ماده و خیلی حساس دارم که فقط به خودم دست میده وهمرو غیر از من گاز میگیره کنم الان چند روزه یک نر خریداری کردم برای جفت زدن چکار باید بکنم چون ماده خیلی حسوده وممنون میشم کمکم کنید با تشکر

    1. سلام پرنده اهلی سخت جفت میخوره . جفتم بشه دیگه به شما ممکنه محل نذاره . مقاله رو بخونید

  7. سلام من ی دوتا کاسکو دارم که هردو بالغ هستن تخم هم گذاشتن ولی جفتگیری رو بنظرم زیاد بلد نبود نر سوار میشد اما مث کاسکو هایه دیگه که جفتگیری میکنند نبود مثلا باکمک نوک و قفس سوار میشد گاهی وقتا میفتاد پایین نشیمنگاه هم سفت بود الانم ۳تخم گذاشتن امروز تخم اخر گذاشتن بنظر شما تخماشون نطفه دارهستن یا نه چون کاسکو ها حداقل ۵۰بارجفتگیری میکنن ایا یکبار موفقیت امیز باشه کافیه

  8. سلام ممنون بابت مطلب های مفیدتون من ی کاسکو نر سخنگو و دستی دارم راسته که میگن اگه جفت بخوره دیگه به صاحبش توجه نمیکنه ممنون میشم جواب بدین

  9. سلام جناب وقتتون بخیر
    عذر میخوام من یه جفت کاسکو اهلی میخوام خرید کنم که روی تخم هستن و میخواهم از تهران خرید کنم و بیارم اصفهان ،سوالم اینه که با این کار باز روی تخمها میخوابند یا خیر
    ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام اصلا این کار رو نکنید اون هارو توی خود تهرانم جابجا کنن دیگه روی تخم نمیخوابن چه برسه اصفهان . به فروشنده های اینترنتی هم اعتماد نکنید

  10. سلام وقت بخیر کاسکو ماده به تنهایی میخوابه روی تخم؟
    چون من کاسکو نر ندارم و چون مستی میکنه میخوام تخم جدا تهیه کنم و بزارم کاسکو روش بخوابه

    1. سلام
      بعیده نشنیدم کسی همچین کاری با کاسکو کنه ! با بوقلمون ممکنه جواب بده ولی کاسکو !

  11. میگم من یه کاسکو ماده دارم چکارکنم جفت بخوره روششوبهم بگیدلطفا اگرکسی میتونه پرکنی میکنه ولی جفتم نمیشه دامپزشک گفته بخاطرمستیه

    1. پست رو بخون، اینهمه نوشتیم بعد میگی چیکار کنم ؟ حداقل یبار بخون پستو و دنبال لقمه اماده نباش

    2. سلام من ی کاسکو ماده از غرب کشور ی نر از جنوب کشور خریدم که یمدت روبرو هم گذاشتم و خوشبخاتانه جفت شدن نوک میگیرن هردو هم مست هستن ولی نر بلد نیست جفتگیری کنه ایا یاد میگیره ؟حدود چقدر طول میکشه؟

  12. سلام
    کاسکو ها باید جفت باشن مثلا فقط یکی کاسکو باشه امکان مردنش چقدره

    1. سلام
      اگه میخوای تنها نگهداری باید براش زمان بزاری، زمان نزاری افسرده میشه و میمیره

  13. سلام معمولا چقدر طول میکشه جفت بشن. و سالی چند مرتبه میشه جوجه گرفت

    1. حدودا هفت سالگی جفت میشن ، دقت کنید هفت سالگی
      و سالانه دو بار جوجه میدن به شرطی به خوبی و با تغذیه عالی ازشون نگهداری بشه
      بین هر فصل تخم گذاری نیز شش ماه فاصله باشه

      1. چرا تخم خودشو باید بخوره یا بشکونه؟ چند درصد از کاسکوها این کارو میکنن؟

        1. درصدی نداریم در همه ی پرنده ها اگه تغذیه خوب نباشه یا احساس ترس کنن این مشکل بوجود خواهد امد

  14. سلام خدا قوت مطالب بسیار عالی و مفید بودند فقط یه سوال دارم طوطی ماده کاسکو تخم مستی چندتا میذاره

    1. بستگی به تغذیه و محل نگهداری داره
      پرورش دهنده های طوطی تجربه بیشتری در این زمینه دارند

  15. سلام آیا کاسکو نر با نر هم معاشقه و نوک به نوک میشن یا اینگونه اعمال مختص نر و ماده بودن آنهاست؟

    1. ممکن که با هم شوخی کنن
      ولی معمولا نر و ماده ها نوک به نوک میشن

  16. سلام یه جفت کاسکو دارم هردو مستی میکنند. ولی جفت گیری نمیکنند. دلیلش چی هست؟ حدود دوماه هست که کاسکو نر را آورده ایم. برای ماده بالا میاره. رابطه شون خوبه.

    1. از بالغ بودنشون مطمئن هستید؟
      شاید به سن بلوغ نرسیده اند، شاید هم تجربه کافی برای جفت گیری ندارن

    1. نه نمیتونه
      بهتر که خودتون با سرنگ و سرلاک بزرگش کنید

      1. سلام عرض ادب آیا میشه کاسکو دم شرابی با دم قرمز جفت انداخت؟

        1. سلام
          خواستگاهشون متفاوت هست ولی اینکه میشه جفت انداخت یا نه رو اطلاعی ندارم بهتره از پرورش دهنده های کاسکور بپرسید

  17. متشکرم
    مقاله هاتون برا من مفید بود ولی کامل نبود.ولی تشکر میکنم.چون طلبکار که نیستم.

    1. سلام من دوتا کاسکو از دوشهر مختلف گرفتم خوشبختانه جفت شدن نوک میگیرن هردو هم بالغن ومیخوان جفتگیری کنن ولی نر بلد نیست چیکار کنم ایا یادمیگیره خودش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس