چگونه طوطی برزیلی را اهلی کنیم ؟ | ۶ مرحله آسان و حرفه ای

در این مقاله در مورد روش های عملی و تجربی که برای اهلی کردن طوطی برزیلی قابل استفاده می باشد مطالبی را بیان کرده ایم. با استفاده از موارد بیان شده در مدت زمانی کوتاه و به صورت کاملا اصولی پرنده خود را اهلی خواهید کرد. 

اهلی کردن طوطی برزیلی

برای اهلی کردن طوطی برزیلی باید حتما به سن، ویژگی‌های رفتاری و تغذیه او توجه کنید. بهترین حالتی که می‌توانید این حیوان را دستی یا اهلی کنید؛ پرورش آن از سن کم تر از ۳ ماهگی است.

در واقع علت اینکه باید اهلی کردن طوطی برزیلی را از این سن شروع کنید؛ وابسته کردن و عادت دادن پرنده به خود با کمک سرلاک و تغذیه دستی او می باشد. در ادامه این پست از چیکن دیوایس مرحله به مرحله روند اهلی کردن طوطی برزیلی و شرایط اهلی کردن آن را توضیح داده ایم.

شرایط اهلی کردن طوطی برزیلی

شرایط خاصی برای اهلی کردن کامل طوطی برزیلی وجود دارد که بدون در نظر گرفتن آنها، امکان این کار دیگر به هیچ وجه وجود ندارد. با توجه به شرایط زیر مراحل اهلی کردن طوطی برزیلی را انجام دهید.

شرایط اهلی کردن طوطی برزیلی - چیکن دیوایس

۱-برای اهلی کردن طوطی برزیلی باید حتما به سن و سال آن توجه کرد. سن مناسب اهلی کردن طوطی برزیلی در حدود ۲ و نیم ماهگی یا از ۲ تا ۳ ماهگی است. اگر سن طوطی برزیلی بیشتر شود امکان پرورش دادن و اهلی کردن آن هم کاهش پیدا میکند.

۲-مورد دیگری که هنگام پرورش دادن طوطی برزیلی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ آموزش ندیدن او پیش از آموزشی که شما می‌دهید است. در واقع اگر پیش از خریدن طوطی متوجه شدید که او از قبل آموزش دیده است اما روند اهلی کردن او ناموفق بوده است؛ بهتر است از این کار صرف نظر کنید؛ چون طوطی برزیلی که یکبار آموزش دیده و اهلی نشده است با احتمال کمی دوباره اهلی بشود‌.

۳- همچنین اگر طوطی برزیلی شما جفت داشته باشد؛ دیگر امکان اهلی کردن آن وجود ندارد. طوطی برزیلی‌هایی که جفت دارند به جفت خود خو می‌گیرند؛ و احتمال اهلی شدن آنها به درصد پایینی می‌رسد. توجه کردن به همین شرایط ساده و همچنین آشنایی داشتن با روند کار اهلی کردن؛ احتمال اهلی شدن طوطی برزیلی شما را بالاتر می‌برد.

۴- تمرین مدام و صبر زیاد شما باعث اهلی شدن طوطی برزیلی خواهد شد. به هیچ عنوان انتظار نداشته باشید پس از گذشت چند روز سریعا پرنده اهلی گردد. هر روز مراحل گفته شده در ادامه را انجام داده و برای هر قدمی که طوطی برزیلی به سمت دستی شدن بر می دارد، برای او تشویقی و جایزه در نظر بگیرید.

مراحل اهلی کردن طوطی برزیلی

مراحل اهلی کردن طوطی برزیلی شامل چند قسمت خاص از لحاظ زمانی و سن طوطی است. بهتر است صبر خود را برای دستی شدن طوطی بیشتر کنید؛ و مراحل را پشت سر هم انجام دهید.

دستگاه جوجه کشی کره ای 24 تایی ارکام
دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» بهترین دستگاه برای جوجه کشی از پرندگان زینتی
» دارای سیستم پمپاژ اتوماتیک آب
» دارای شانه های همه کاره
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
 

مراحل اهلی کردن طوطی برزیلی - چیکن دیوایس

۱- در این مرحله باید طوطی خود را در مکانی مانند قفس قرار دهید و صبر کنید تا به فضای اطراف خود عادت کند. این همان مرحله ابتدایی و مهم روند اهلی کردن است.

۲- در این مرحله به مرور هنگام غذا دادن به پرنده کنار قفس او می‌نشینید و پس از اینکه پرنده به حضور شما عادت کرد؛ باید کم کم با دست به او غذاهای مورد علاقه‌اش، مانند تخمه آفتابگردان را بدهید. اینگونه طوطی با شما احساس راحتی خواهد کرد.

۳-پس از مرحله غذا دادن با دست اگر طوطی واکنش خاصی نشان نداد؛ می‌توانید به مرور با او صحبت کنید و همچنین چون به دستان شما عادت کرده است؛ او را نوازش کنید. البته طوطی‌ها به هیچ وجه در زمان کم با شما خو نمی‌گیرند؛  و باید همه این مراحل را در آرامش کامل و با حوصله انجام دهید. زمانی که طوطی کاملا به شما اجازه می‌دهد او را نوازش کنید یا اینکه با دست به او غذا دهید؛ می‌توانید به طوطی آموزش نشستن روی دستتان را دهید.

برای این کار دست خود را در مقابل شکم پرنده و رو به روی پاهای او بگیرید. سپس انگشت خود را به شکم پرنده نزدیک کنید تا مجبور به بلند کردن پاها و شستن روی دست شما شود. در ازای نشستن روی دستانتان، به او یک خوراکی که دوست دارد را بدهید.

سخن پایانی

طوطی برزیلی‌ها به دلیل داشتن طبیعت وحشی، خیلی سخت تحت آموزش و تربیت قرار می‌گیرند. به همین خاطر اگر طوطی برزیلی شما اهلی نمیشود؛ فقط صبر و حوصله خود را بیشتر کنید. گاهی اوقات اگر رفتارهای خشونت آمیز در طوطی زیاد باشد؛ احتمال دارد که در گذشته توسط صاحبان یا سایر انسان‌ها با او بد رفتاری شده باشد. به همین خاطر طوطی برزیلی را از یک جای مطمئن و از سن کم خریداری کنید.

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. سلام ممنون فقط یه سوال دیگه طوطی من اون عکس اول فیروزه ای است اگه میشه بگید چه نژادی است اخه اون مقاله نژادهای طوطی برزیلی رو خواندم و چیزی پیدا نکردم که شبیه طوطیم باشه

    1. سلام مهدی
      طوطی برزیلی جهش های ژنتیکی متفاوتی داره و ممکنه حاصل جفت گیری کوتوله ی آبی با یه نژاد دیگه باشه

  2. سلام خسته نباشید طوطی من فقط از دستم غذا میگیره کمی باهام انس گرفته ولی این مرحله های آخر رو هزاربار هم انجام دادم و طوطیم فقط گاز میگیره و اصلا نمیتونم بهش دست بزنم

    1. سلام مهدی
      اینکه پرنده به طور کامل بهت اعتماد کنه و اصلا استرسی نداشته باشه یه مدت زمان می بره
      و باید صبر و حوصله ی کافی رو تو این زمینه داشته باشی و خسته نشی
      اگه نمیذاره بهش دست بزنی فعلا این کارو نکن چون با این کار استرسشو بیشتر می کنی
      به مرور که کمی عادت کرد این کارو انجام بده

  3. سلام پارسال طوطی برزیلی بالغ خریدم ۶ تا۷ تخم میگذاره ولی جوجه هاش تا پنج یا ۶روز زنده هستند بعد میمیرند تنها یک جوجه به مدت یک ماه زنده ماند ولی نمی تونست روی پاهاش بماند فقط به پشت می خوابید الان مرد

    1. سلام دوست عزیز
      ممکنه جوجه ها بیمار باشن ورم روده داشته باشن اینطوری چون دهنشون بوی بد میده برای همین والدین بهش غذا نمیدن و در نهایت جوجه ها تلف میشن
      اگه مادت پشت سر هم و بدون استراحت تخم گذاری کنه ممکنه پرورش تخم و جوجه خسته ش کنه و انرژی برای دوره های بعدی نداشته باشه
      و آخر سر هم به جوجه ها رسیدگی نکنه
      یا اینکه شرایطشون مناسب نیس، به والدین استرس وارد میشه، کمبود مواد غذایی دارن، قفس یا لونه شون استاندارد نیس، محیط خیلی سرد یا خیلی گرمه، نور خیلی زیاده،
      باید عاملشو شناسایی کنی
      و مورد بعدی هم اینه که باید دائما روشون نظارت داشته باشی و اگه دیدی که والدین به جوجه ها نمی رسن و یا بهشون غذا نمیدن باید برداری خودت با سرلاک بزرگشون کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس