کدام نژاد از قرقاول برای شروع پرورش این پرنده مناسب می باشند؟

بهترین نژادهای قرقاول برای استارت پرورش این پرنده

قرقاول دارای نژادهای مختلفی است که برخی از آنها به لحاظ سن بلوغ، تعداد تخمگذاری سالانه و قیمت تفاوت زیادی با هم دارند. برای شروع پرورش نباید سراغ نژادهای گران قیمت آن بروید. در این پست از وبلاگ چیکن دیوایس بهترین نژادها برای شروع اولیه پرورش قرقاول را شرح میدهیم. علاقه مندان به پرورش قرقاول حتما این مطلب را مطالعه کنید.

نژاد تزئینی و گران قیمت قرقاول

بسیار از افراد علاقه مند به پرورش قرقاول در ابتدا این ایده را در سر دارند که مستقیما سراغ نژادهای گران قیمت و تزئینی بروند تا سود بیشتری کسب کنند. در حالیکه نگهداری قرقاول تزئینی ریسک زیادی برای شروع اولیه دارد.

چرا که شما در ابتدای مسیر هستید و چندان تجربه ای در این زمینه ندارید. قرقاول های زینتی مثل قرقاول بلژیکی و لیمویی خیلی دیر به سن بلوغ می رسند و به این زودی ها نمی توان از آنها جوجه کشی کرد و آنها را تکثیر نمود.

این نژاد از قرقاول در ۲ سالگی بالغ شده و میتواند تولید مثل کند. بنابراین در سال اول هیچ سودی از پرورش قرقاول زینتی به دست نخواهید آورد. از طرفی بعد از ۲ سالگی وقتیکه برای اولین بار این پرنده تخمگذاری میکند، تعداد تخم کمتری میگذارد. هر چند که قیمت این نژاد قرقاول در مقایسه با دیگر نژادهای این پرنده بسیار بالاست ولی بازدهی کمتری دارند.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار نژادهای گران قیمت قرقاول
» دارای راندمان بالا
» بهره گیری از برد کنترلر حرفه ای و هوشمند
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

نژاد تزئینی و گران قیمت قرقاول - چیکن دیوایسباید ذکر شود که قرقاول پرنده وحشی بوده و نگهداری از آنها به سادگی مرغ و خروس و دیگر طیور نیست. بنابراین باید شرایط نگهداری از آنها را به خوبی بدانید تا بتوانید یک محیط همچون زیستگاه طبیعی برای آنها فراهم کنید. وگرنه هرگز موفق به تکثیر قرقاول ها نخواهید شد.

از طرفی دیگر اگر قرقاول های زینتی شما تلفات بدهند، ضرر زیادی را متحمل شده و در همان ابتدای کار از این شغل دلسرد خواهید شد. بنابراین انتخاب یک نژاد مناسب برای شروع پرورش این پرنده بسیار مهم است.

نژاد انتخاب شده علاوه بر سادگی در پرورش و بازدهی زود هنگام باید بازار فروش خوبی را هم داشته باشد. چون در ابتدای پرورش بیشتر افراد نحوه بازاریابی محصولات قرقاول را نمیدانند و موفق به فروش نمیشوند. حال اگر نژادی را انتخاب کنید که بازار فروش بسیار کمی هم داشته باشد، کار فروش محصولات شما عملا سخت و نشدنی خواهد بود و شما در این مسیر شکست خواهید خورد.

بهترین نژاد برای افراد مبتدی

در ابتدای فعالیت شروع پرورش قرقاول باید نژادهایی را انتخاب کنید که هم پرورش و هم فروش راحتی داشته باشند. از بین نژادهای مختلف ۳ نژاد زیر برای استارت پرورش قرقاول عالی بوده و تفاوت زیادی هم با یک دیگر ندارند:

  • نژاد آمریکایی
  • نژاد پاکستانی
  • نژاد هلندی

این ۳ نژاد در ۸ ماهگی بالغ شده و میتوان از آنها جوجه کشی کرد. همچنین برای تولید گوشت قرقاول نیز، وزن و کیفیت گوشت این نژادها بسیار مطلوب بوده و در سن کشتار (۴ ماهگی) میتوان آنها را بعنوان قرقاول گوشتی به بازار عرضه کرد.

بهترین نژاد برای افراد مبتدی - چیکن دیوایسهمچنین این ۳ نژاد قیمت مناسبی داشته و حتی اگر تلفات هم بدهید خسارت زیادی به مزرعه شما وارد نخواهد شد. قیمت ارزان این نژادها کار بازاریابی و فروش آنها را هم برای شما راحت تر کرده است. چراکه افراد زیادی توان خرید آنها را خواهند داشت.

یکی از برتری های دیگر این نژادها، تخمگذاری بالای آنها در مقایسه با نژادهای زینتی است. بنابراین در طول یک سال میتوان تعداد زیادی تخم نطفه دار و در نتیجه جوجه یک روزه قرقاول از این نژادها به دست آورد. بعنوان مثال قرقاول بلژیکی در طول سال بطور متوسط ۲۵ عدد تخم میگذارد، اما تخمگذاری سالانه قرقاول آمریکایی حدودا ۸۰ عدد است.

علاوه بر موارد گفته شده، قرقاول آمریکایی ، پاکستانی و هلندی استقامت بالایی در مقایسه با دیگر نژادها دارند و با شرایط آب و هوایی ایران هم سازگار می باشند. بنابراین کمتر دچار بیماری شده و تلفات کمتری خواهید داشت. همچنین سرمایه لازم برای پرورش این نژاد قرقاول ها کمتر از نژادهای زینتی است. در مقاله سرمایه لازم برای پرورش قرقاول بیشتر راجع این موضوع بخوانید.

با چه تعداد شروع کنیم؟

یکی دیگر از نکات مهم در شروع پرورش قرقاول، بحث تعداد میباشد. در این نوع کسب و کارها همیشه سعی کنید که با تعداد کم شروع نمایید. با گذشت زمان تجربه شما در امر پرورش قرقاول بیشتر خواهد شد و متناسب با این تجربه شما قادر خواهید بود تعداد بیشتری قرقاول در مزرعه خود پرورش دهید. حتی در ادامه شما میتوانند به تدریج یکی دو ست نژاد گران قیمت نیز به مزرعه خود اضافه کنید و با پرورش آنها نیز به سود بیشتری برسید.

برای شروع پرورش مثلا میتوان با ۳ ست قرقاول آمریکایی شروع کرد. هر ست شامل ۳ ماده و یک نر خواهد بود که برای تولید تخم نطفه دار این نوع ترکیب نر و ماده توصیه میشود. پس در حقیقت شما ۱۲ قطعه پرنده خواهید داشت که ۹ تای آنها ماده و ۳ تای دیگر نر خواهند بود. اگر به خوبی از پس پرورش این مولدها برآیید، در سال اول از هر ست حدودا ۲۰۰ عدد تخم نطفه دار به دست خواهید آورد که با جوجه کشی از آنها به سود بیشتری خواهید رسید.

دستگاه جوجه کشی 168 تایی
دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی
» بدنه ی ساخته شده از PVC ضد زنگ و قابل شستشو
» امکان جوجه کشی از تخم های قرقاول با راندمان بالا
» مجهز به سیستم تامین حرارت و رطوبت خودکار
قیمت : ۱۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان

با چه تعداد شروع کنیم؟ - چیکن دیوایسالبته برای شروع پرورش قرقاول شما میتوانید با جوجه کشی از تخم های نطفه دار این پرنده گله خود را تشکیل دهید. ولی چون هم جوجه کشی و هم بزرگ کردن جوجه ها تا سن یک ماهگی نیاز به مهارت و تجربه دارد، در قدم اول جوجه کشی توصیه نمیشود. بهتر است که جوجه بالای یک ماهه خرید نموده و آنها را پرورش دهید. در ادامه وقتیکه جوجه های شما به سن بلوغ رسیدند باید دسته های مولد شامل ۳ ماده و یک نر تشکیل دهید و برای هر دسته نیز محل جداگانه در نظر بگیرید.

در نهایت در فصل تخمگذاری که از اول بهار شروع میشود شما با جوجه کشی از تخم های نطفه دار گله خود به درامد قابل توجهی دست خواهید یافت. لازم به ذکر است که برای جوجه کشی قرقاول متناسب با تعداد مولدهای مزرعه خود باید یک دستگاه جوجه کشی صنعتی یا خانگی تهیه کنید. لیست قیمت انواع دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی را در لینک مشخص شده برای شما آورده ایم.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس