خواص گوشت قرقاول برای کودکان، بزرگسالان و زنان باردار

خواص و مضرات گوشت قرقاول برای بدن

قرقاول یکی از مهمترین پرنده های بومی آسیا بوده که به دلیل خواص متعدد گوشت آن و همچنین زیبایی ظاهری شناخته شده است.

در بسیاری از کشورها گوشت قرقاول به دلیل کالری کم و پروتئین بالا یکی از سالم ترین گزینه های پروتئین گوشتی برای سلامتی انسان مصرف میشود.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از قرقاول
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

همچنین قرقاول ها پرندگان بسیار مقاومی هستند و معمولا در پرورش آنها از دارو و آنتی بیوتیک دامی استفاده نمیشود.

به همین دلیل گوشت قرقاول برای داشتن یک رژیم غذایی سالم جایگزین بسیار خوبی می باشد.

متأسفانه قیمت گوشت قرقاول به دلیل تولید کم در مقایسه با دیگر طیور از ارزش بالایی برخودار بوده و خرید آن برای همه افراد مقرون به صرفه نیست.

در این مطلب از سایت چیکن دیوایس خواص و مضرات گوشت قرقاول را به طور کامل برای شما توضیح میدهیم.

قرقاول دارای نژادهای مختلفی بوده و ارزش غذایی و همچنین طعم گوشت نژادهای مختلف این پرنده با هم کمی فرق دارد.

برای تولید گوشت قرقاول در ایران بیشتر نژادهایی همچون قرقاول آمریکایی، پاکستانی و … پرورش داده میشوند. گوشت هر پرنده ای خواص و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. گوشت قرقاول نیز حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی ضروری بوده که در گوشت مرغ یافت نمیشود.

مقایسه گوشت قرقاول با گوشت مرغ

ارزش غذاییگوشت قرقاولگوشت مرغ
کالری۱۳۴ کالری۲۶۳ کالری
چربی اشباع شده۱ گرم۳ گرم
کلسترول۸۰ میلی گرم۴۱ میلی گرم
سدیم۴۵ میلی گرم۴۵۱ میلی گرم
پروتئین۲۲ گرم۱۵ گرم
ویتامین A۴% DRI۰
ویتامین C۱% DRI۰
کلسیم۳% DRI۲% DRI
آهن۱۰% DRI۶% DRI

کم کالری است

همانطور که در جدول بالا ملاحظه می فرمایید، گوشت قرقاول تقریبا نصف گوشت مرغ کالری دارد. بنابراین اگر به یک رژیم غذایی کم کالری احتیاج دارید، خوردن گوشت قرقاول را به شما توصیه میکنیم.

برای کاهش وزن مفید است

همیشه پیدا کردن یک رژیم غذایی مناسب برای لاغری کار بسیار سختی است. زیرا کمتر غذاهایی پیدا میشوند که در عین داشتن پروتئین بالا، کالری کم و چربی پایینی داشتنه باشند. مخصوصا از میان پروتئین های حیوانی گوشت بیشتر پرندگان و دام ها چربی زیادی دارد. اما گوشت قرقاول یک استثناء در این زمینه میباشد چون در عین داشتن پروتئین بالا، کالری بسیار کم و چربی پایینی دارد. به همین دلیل اگر برای کاهش وزن به دنبال یک رژیم غذایی سالم هستید، گوشت قرقاول میتواند جزئی از برنامه غذایی شما باشد.

گوشت قرقاول برای کاهش وزن - چیکن دیوایسهمچنین پروتئین بالای گوشت قرقاول برای رشد عضلات یک منبع بسیار عالی می باشد.  میدانیم که یکی از مزیت های اصلی منابع پروتئین دار برای ما انسان ها رشد و تقویت عضلات است. گوشت قرقاول به خاطر پروتئین بالای آن برای تقویت عضلات و افراد علاقه مند به بدنسازی بسیار مناسب است.

آهن بالایی دارد

آهن یکی از مواد معدنی بسیار مهم و ضروری برای بدن می باشد. این ماده معدنی مهم به مقدار زیادی در گوشت قرقاول یافت میشود.

علاوه بر آهن، گوشت قرقاول پتاسیم بالایی دارد و این نوع مواد غذایی سرشار از پتاسیم به حفظ سلامت قلب و عروق بسیار کمک میکنند.

بیشتر بخوانید: آموزش نگهداری قرقاول در محیط های کوچک

سرشار از ویتامین های گروه ب

کمتر گوشتی پیدا میشود که ویتامین c و ویتامین های گروه B را با هم داشته باشد. در حالیکه گوشت قرقاول هم ویتامین ث دارد و هم سرشار از ویتامین های گروه ب می باشد.

بعنوان مثال ۱۰۰ گرم گوشت این پرنده حاوی ۱۴.۴ میلی گرم ویتامین B3 یا نیاسین می باشد که این مقدار حدود ۹۶ درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تأمین میکند. ویتامین نیاسین به ایجاد انرژی، سلامت روان، بهبود عملکرد سیستم عصبی و کاهش خستگی روزانه کمک نموده و حتی در پیشگیری از سرطان نیز میتواند نقش موثری داشته باشد.

سرشار از ویتامین های گروه ب - چیکن دیوایسیکی دیگر از ویتامین های بسیار مهم که گوشت قرقاول سرشار از آن می باشد، ویتامین B6 است. حدودا ۱.۴۸۵ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم گوشت این پرنده زیبا حاوی این ویتامین بوده که به تنهایی ۹۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین B6 را پاسخگو می باشد. این ویتامین نیز به سلامت ایمنی بدن، بهبود سیستم گردش خون و همچنین به رشد بهتر موی های سر کمک میکند.

در گوشت قرقاول به مقدار زیادی فسفر هم یافت میشود. تقریبا ۴۸۱ میلی گرم فسفر در ۱۰۰ گرم گوشت این پرنده وجود دارد که به تنهایی نزدیک به ۷۰ درصد نیاز روزانه بدن را تأمین میکند. ضرورت نیاز بدن به فسفر بر کسی پوشیده نیست.

همچنین این منبع غذایی مقادیر زیادی ویتامین ب ۱۲ می باشد و ۴۴ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را میتواند تأمین کند. ویتامین ب ۱۲ برای سلامت روان، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد سلول ها و رفع خستگی روزانه ضروری است.

حاوی ویتامین B5

این ویتامین که اسید پانتوتنیک نام دارد برای تقویت ذهن و افزایش عملکرد ذهنی، ایجاد انرژی و رفع خستگی روزانه برای بدن ضروری می باشد. گوشت قرقاول حدودا ۲ میلی گرم ویتامین ب۵ دارد و خوردن ۱۰۰ گرم از آن تا ۴۲ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تأمین میکند.

یکی دیگر از مواد مغذی که در گوشت قرقاول یافت می شد، ویتامین کولین (B4) می باشد. مصرف این ویتامین برای عملکرد طبیعی کبد و سلامت قلب و عروق لازم است. گوشت قرقاول ۱۳۵ میلی گرم ویتامین کولین دارد و ۲۸ درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برای شما تأمین خواهد کرد.

گوشت قرقاول زود هضم و نرم می باشد ولی باید به طور صحیح آن را بپزید وگرنه زود خشک میشود.

موارد منع مصرف گوشت قرقاول

خوردن گوشت این پرنده برای افرادی که مشکل کلسترول خون دارند زیاد توصیه نمیشود. همچنین افرادی که مزاجشان گرم است در مصرف گوشت قرقاول باید احتیاط کنند.

موارد منع مصرف گوشت قرقاول - چیکن دیوایسزیرا مزاج این گوشت گرم و خشک می باشد و در افراد گرم مزاج میتواند باعث ایجاد سردرد شود. این نوع افراد میتوانند از سکنجین بعنوان مصلح گوشت قرقاول استفاده کنند.

گوشت قرقاول در طب سنتی

در طب سنتی نیز خوردن گوشت قرقاول برای رفع فراموشی و یا وسواس ذهنی و همچنین برای تقویت قوای جنسی توصیه شده است.

جمع بندی

گوشت قرقاول بسیار لطیف، نرم و سریع الهضم بوده و برای بدن یک خوراکی بسیار مفید می باشد. به طور خلاصه ویتامین ها و عناصر معدنی کمیاب موجود در گوشت قرقاول برای رفع ضعف عمومی بدن، تقویت سیستم ایمنی، یا کمک به درمان بیماری هایی همچون تشنج، آسم، ضعف اعصاب، وسواس، سنگ کلیه و آلزایمر بسیار مفید می باشند. مصرف این پروتئین حیوانی برای تمامی سنین مختلف از جمله کودکان و بزرگسالان توصیه شده است.

خواص بسیار مفید گوشت قرقاول باعث شده تا هم در بازار ایران و هم به صورت صادراتی ، فروش گوشت این پرنده سودآوری بالایی داشته باشد. همین امر باعث شده تا افراد بتوانند با پرورش قرقاول به درامدهای بالایی برسند. شما هم میتوانید با خرید دستگاه جوجه کشی و تهیه تخم نطفه دار این پرنده استارت کار خود را بزنید و با آن کسب درامد کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس