سرمایه لازم برای پرورش قرقاول

برای پرورش قرقاول چقدر سرمایه نیاز است؟

قرقاول یکی دیگر از پرنده هایی می باشد که در چند سال اخیر پرورش آن در ایران رایج شده است. با توجه به اینکه گوشت قرقاول برای سلامتی بسیار مفید بوده و طعم بسیار لذیذی دارد، مصرف گوشت آن روز به روز در حال افزایش می باشد. همین امر باعث شده تا زمینه بسیاری خوبی برای سود بردن از پرورش قرقاول فراهم شود. در خصوص پرورش قرقاول به روش های مختلفی می توان کسب درامد نمود. بنابراین سرمایه لازم برای پرورش قرقاول به روش انتخابی شما بستگی دارد. در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس تمامی روش ها را با هم بررسی نموده و سرمایه لازم را مشخص خواهیم نمود.

روش های مختلف پرورش قرقاول و کسب درامد از آن

به طور کلی در پرورش قرقاول ۳ روش زیر برای کسب درامد مطرح می باشد:

    • جوجه کشی و فروش جوجه یک روزه قرقاول
    • فروش تخم نطفه دار
  • فروش قرقاول گوشتی و یا قرقاول زنده

هر کدام از این روش ها سودآوری جداگانه ای دارد و به صورت همزمان نیز میتوان بخش و یا تمامی این روش ها را با هم اجرا نمود. هر شخص قبل از فعالیت در این حرفه باید با توجه به سرمایه و نیاز بازار اقدام کند.

سرمایه لازم برای جوجه کشی و فروش جوجه یک روزه قرقاول

این روش به سرمایه بسیار کمتری نیاز دارد. برای شروع لازم است که یک ماشین جوجه کشی استاندارد با توجه به ظرفیت مد نظر خویش خرید کنید. سپس با خرید تخم نطفه دار از فارم های مولد، میتوانید فرایند جوجه کشی را شروع نمایید. برای موفقیت در این روش کیفیت دستگاه مورد استفاده و کیفیت تخم های نطفه دار بسیار مهم می باشد. برای خرید تخم نطفه دار حتما به صورت حضوری به مزارع پرورش قرقاول مراجعه کنید.

برای جوجه کشی به تجهیزات کمتری نیاز خواهید داشت و شما با مستقر نمودن دستگاه در یک اتاقک کوچک میتوانید این کار را انجام دهید. دوره جوجه کشی قرقاول بین ۲۴ الی ۲۶ روز متغیر می باشد.

اگر قصد جوجه کشی از ۳۰۰ عدد تخم نطفه دار قرقاول داشته باشید با توجه به لیست قیمت دستگاه جوجه کشی و ظرفیت مد نظرتان یک دستگاه انتخاب کنید. برای جوجه کشی از ۳۰۰ عدد تخم نطفه دار قرقاول، حداقل هزینه ای که باید برای خرید یک ماشین جوجه کشی استاندارد و با کیفیت بپردازید، ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان خواهد بود.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 336 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور ۳۳۶ تایی
» امکان جوجه کشی از ۳۳۶ تخم نطفه دار قرقاول با ظرفیت بالا
» تامین خودکار حرارت و رطوبت
» تهویه و سیرکولاسیون اتوماتیک هوا
قیمت : ۱۸,۸۰۰,۰۰۰ تومان

سرمایه لازم برای جوجه کشی و فروش جوجه یک روزه قرقاولهمچنین در زمان نگارش این مقاله با توجه به نوع نژاد، قیمت تخم نطفه دار قرقاول از ۱۴.۰۰۰ تومان تا ۷۰.۰۰۰ تومان متغیر بود. نژادهای زینتی همچون طاووسی، لیدی، بلژیکی و … قیمت بیشتری دارند. اما نژادهای معمولی همچون آمریکایی، خزری و … قیمت ارزانی دارند. اگر میخواهید جوجه قرقاول گوشتی تولید کنید هزینه کمتری پرداخت خواهید نمود. بعنوان مثال هزینه خرید ۳۰۰ عدد تخم نطفه دار قرقاول آمریکایی ۴.۲۰۰.۰۰۰ تومان می باشد.

در جوجه کشی همیشه درصدی از تخم های نطفه دار به دلیل ضعف و یا سایر موارد تلف میشود. اگر اصول جوجه کشی را رعایت کنید راندمان های بسیار خوبی به دست خواهید اورد. با فرض ۲۰ درصد تلفات برای تولید ۲۴۰ قطعه جوجه یک روزه قرقاول گوشتی شما به ۹ الی ۱۰ میلیون تومان سرمایه نیاز خواهید داشت.

ناگفته نماند که شما با سرمایه کمتر نیز میتوانید جوجه کشی قرقاول را انجام دهید.

سرمایه لازم برای پرورش قرقاول گوشتی

برای پرورش قرقاول گوشتی به سالن پرورش و برخی تجهیزات مرغداری نیاز است. همچنین تا رسیدن به سن کشتار باید برای خوراک روزانه آنها هزینه کنید و یکی دیگر از هزینه های پرورش قرقاول گوشتی، خرید جوجه و یا جوجه کشی از این پرنده می باشد.

فضای لازم برای پرورش قرقاول گوشتی و هزینه آن

قرقاول ها را میتوان هم در فضای باز و مسقف و هم در داخل سیستم های پرورشی بسته همچون قفس پرورش داد. بسیاری از پرورش دهندگان محلی با فنس و حصار کشی بخشی از زمین را به جایگاه پرورش تبدیل میکنند. قرقاول ها باید فضای بیشتری در اختیار داشته باشند چرا که آنها پرخاشگر بوده و مستعد بیماری کانی بالیسم هستند. حتی جوجه ها نیز در همان روزهای اول شروع به نوک زنی به یک دیگر میکنند. بدین منظور هر اندازه فضای بیشتری به آنها اختصاص داده شود، نتایج بهتری حاصل خواهد شد. جوجه ها به دلیل حساسیت بالا تا سن ۲۱ روزگی باید در داخل یک سالن با شرایط دمایی و رطوبت کنترل شده قرار گیرند. لذا تا سن ۲۱ روزگی به ازای هر ۱۵ قطعه به یک مترمربع فضا نیاز خواهد بود.

پس از آن در فضای باز به ازای هر جفت قرقاول معمولا یک مترمربع فضا در نظر میگیرند. هزینه تهیه مکان پرورش با توجه به منطقه و تعداد قرقاول ها متغیر خواهد بود.

هزینه خوراک قرقاول گوشتی

قرقاول بالغ هر هفته۴۵۰ الی ۵۰۰ گرم دان مصرف میکند. دوره پرورش قرقاول گوشتی معمولا ۴ ماه بوده و تا پایان دوره هر قرقاول حدودا ۵ کیلو گرم دان مصرف میکند. یکی از ویژگی های این پرنده کنترل خوراک مصرفی بوده و فقط به اندازه نیاز غذا میخورند.

هزینه خوراک قرقاول گوشتیبه همین دلیل میزان پرت دان در پرورش قرقاول بسیار کم است. با در نظر گرفتن پرورش ۳۰۰ قطعه گوشتی تا پایان دوره تقریبا ۱.۵ تن دان مصرف خواهد شد. قیمت فعلی هر کیلو دان ۴.۰۰۰ تومان می باشد. لذا هزینه خوراک ۳۰۰ قطعه قرقاول گوشتی ۶.۰۰۰.۰۰۰ تومان خواهد شد.

هزینه تجهیزات لازم برای پرورش قرقاول گوشتی

تجهیزات لازم برای پرورش این پرنده شامل آبخوری و دانخوری، قفس پرورش (در صورت استفاده از سیستم بسته)، سیستم گرمایشی همچون هیتر و یا مادر مصنوعی برای جوجه ها و … میباشد. قرقاول ها پرندگان بسیار مقاوم بوده و به ندرت تلفات میدهند. اما در سنین جوجگی باید از آنها مراقبت شود. به طور کلی هزینه خرید تجهیزات لازم برای پرورش ۳۰۰ قطعه قرقاول گوشتی بین ۱۰ الی ۲۰ میلیون تومان متغیر می باشد.

سرمایه لازم برای خرید قرقاول

برای تشکیل گله مولد و یا گله گوشتی یکی دیگر از هزینه های اصلی صرف خرید قرقاول ها خواهد شد. برای این منظور میتوانید گله مد نظرتان را با خرید تخم نطفه دار و جوجه کشی و یا خرید جوجه یک روزه شروع کنید. البته کسانی که قصد تشکیل گله مولد دارند میتوانند قرقاول بالغ خریداری کنند. قیمت جوجه یک روزه و یا قرقاول زنده با توجه به نژاد متفاوت است. اگر قصد خرید ۳۰۰ قطعه جوجه یک روزه گوشتی داشته باشید، باید ۵ الی ۶ میلیون تومان هزینه کنید.

سرمایه لازم برای پرورش قرقاول مولد

هزینه پرورش گله مولد نیز تا حدود زیادی همانند گله گوشتی است. فقط طول دوره پرورش آن فرق می کند. این پرنده در سن ۸ ماهگی شروع به تخمگذاری نموده و برای تولید تخم نطفه دار آماده میشود.

سرمایه لازم برای پرورش قرقاول مولدقرقاول ماده سالیانه ۵۰ الی ۷۰ عدد تخم میگذارد که درصد باروری تخم ها معمولا ۷۵ درصد می باشد. هزینه هایی که باید برای پرورش قرقاول مولد پرداخت شامل خرید آبخوری و دانخوری، خرید خوراک، سیستم نوردهی، لانه تخمگذاری، مکان پرورش، خرید قرقاول و … است.

جمع بندی

برخلاف پرنده هایی همچون بلدرچین و یا مرغ، برای سود بردن در پرورش قرقاول نیازی نیست که آن را در ظرفیت های بالا انجام داد. سرمایه مورد نیاز برای پرورش این پرنده صرفا به کارآفرین بستگی دارد و افراد می بایست با شناخت ظرفیت های بازار و کسب اطلاعات لازم درباره نحوه نگهداری قرقاول در این مسیر قدم بگذارند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. درود بر شما
    دوست گرامی جهت استارت تولید قرقاول در شمال کشور نیازمند راهنمایی و مشاوره هستم.

    1. سلام دوست عزیز
      برای راهنمایی های هرچه بیشتر بهتره به جهاد کشاورزی شهر خودتون مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس