فضای مورد نیاز برای پرورش قرقاول از یک روزگی تا بلوغ

برای پرورش قرقاول به چقدر جا نیاز است؟

پرورش قرقاول یک صنعت نوپا در کشور بوده که به طور کل در بازار اشباع نشده است. پرورش این پرنده به دلیل ماهیت نیمه وحشی قرقاول، با پرورش مرغ و خروس تفاوت زیادی دارد. سالن جوجه کشی، جوجه ریزی و نگهداری مولد ها کاملا متفاوت از پرورش سایر طیور بوده و نکات خاصی دارد که در این مقاله از چیکن دیوایس به بررسی فضای مورد نیاز پرورش قرقاول پرداخته است.

مکان مناسب برای پرورش قرقاول 

شما میتوانید پرورش قرقاول را توسط جوجه کشی از تخم نطفه دار، خرید جوجه یک روزه و یا تهیه مولدهای بالغ شروع کنید. در صورت انتخاب هر کدام از روش های گفته شده شما به فضای خاصی برای پرورش نیاز خواهید داشت.

برای مثال در صورت خرید تخم نطفه دار اتاقی برای جوجه کشی و سالنی برای نگهداری از جوجه های یک روزه مورد نیاز است که حتما باید سرپوشیده باشد. اما برای نگهداری از پرنده مولد می توانید از فضای نیمه باز نیز استفاده کنید. در ادامه به بررسی دقیق این فضاها پرداخته می شود.

قرقاول ها پرندگانی پرخاشگر بوده که در صورت نبود فضای کافی، به یکدیگر نوک زده و باعث هم نوع خواری و کانیبالیسم خواهند شد، بنابراین رعایت فضای مورد نیاز برای آنها ضروری می باشد.

فضای مورد نیاز پرورش جوجه قرقاول از یک روزگی تا یک ماهگی

جوجه قرقاول های ۱ روزه شدیدا حساس بوده و به مراقبت زیادی نیاز دارند. آنها تا سن ۲۱ روزگی از مقاومت بدنی کمی برخوردار هستند بنابراین برای حفاظت آنها در مقابل سرما، گرما و بیماری ها، استفاده از محیط سرپوشیده الزامی خواهد بود.

این پرندگان به هنگام ترس یا سرما بر روی یکدیگر تلنبار شده که باعث خفگی آنها می شود، استفاده از فضای بدون زاویه و گوشه مانند پن بندی برای آنها مناسب خواهد بود.

هر ۱۰ جوجه قرقاول به نیم متر مربع فضا برای دویدن، فرار از دیگران و فعالیت آزادانه نیاز دارند، بنابراین مساحت پن را با توجه به تعداد جوجه ها انتخاب کنید. استفاده از لامپ مادر مصنوعی برای این دوران ضروری می باشد، این لامپ ها علاوه بر تامین گرمای مورد نیاز، به دلیل داشتن نور قرمز از پدیده کانیبالیسم نیز جلوگیری می کنند.

هر متر مربع برای ۲۰ عدد جوجه قرقاول کافی خواهد بود و به ازای هر لامپ مادر مصنوعی ۷۰ تا ۱۰۰ جوجه در نظر گرفته میشود.

فضای لازم برای پرورش قرقاول از یک ماهگی تا بلوغ

قرقاول ها پس از ۲۰ روزگی مقاومت بدنی لازم برای انتقال به محیط های باز و نیمه باز را دارند. استفاده از توری برای مسقف کردن فضای باز الزامی است، این پرندگان توانایی پرواز داشته و به راحتی قادر به فرار خواهند بود.

فضای لازم برای پرورش قرقاول از یک ماهگی تا بلوغ - چیکن دیوایسبهتر است قسمتی از فضا را به استراحت گاه و پناهگاه پرنده اختصاص دهید تا در مقابل آفتاب و سرما محافظت شود.

هر قرقاول جوان به نیم متر مربع فضا برای پرورش نیاز دارد. بنابراین به ازای هر ۲۰ قرقاول، ۱۰ مترمربع فضای باز نیاز خواهید داشت.

استفاده از فضای بسته نیز برای پرورش قرقاول جوان مناسب می باشد اما پرورش در فضای باز باعث تهویه طبیعی، استفاده از نور خورشید، کاهش پرخاشگری و کاهش هزینه های تغذیه خواهد شد.

فضای مورد نیاز پرورش گله های مولد قرقاول

قرقاول ها معمولا بسته به نژاد از سن ۱۱ ماهگی به بلوغ رسیده و در سن ۱۷ ماهگی به اوج تخمگذاری خود خواهند رسید. قرقاول های نر به شدت پرخاشگر بوده و از هر فرصتی برای قلمرو گیری استفاده میکنند، بنابراین نگهداری پرنده های بالغ در یک مکان باعث جنگ و کاهش شدید نطفه در تخم ها خواهد شد.

لازم است جهت جلوگیری از نزاع بین مولدها، قفس های مناسبی برای هر گله تعبیه کنید. به ازای هر قرقاول نر ۳ تا ۵ ماده را در نظر گرفته و در قفس هایی با ارتفاع ۲.۲ مترمربع قرار دهید. هر قرقاول بالغ به فضایی بین ۱ تا ۲ متر مربع نیاز دارد بنابراین گله های ۳ تایی در قفس هایی به ابعاد ۶ متر مربع قرار میگیرند.

برای عدم دید گله ها به یکدیگر، از صفحه های چوبی یا فلزی در بین قفس ها استفاده کنید، قرار دادن چوب های نشیمن برای استراحت پرنده مفید خواهد بود. پارتیشن بندی پرورشگاه باعث افزایش تخم گذاری پرنده خواهد شد، برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله راه های افزایش تخم گذاری قرقاول را مطالعه فرمایید.

فضای مناسب پرورش قرقاول گوشتی

قرقاول های گوشتی معمولا در سن ۴ یا ۵ ماهگی برای فروش روانه کشتارگاه خواهند شد. این پرنده ها نسبت به گله های مولد فضای کمتری نیاز دارند، بهتر است برای هر قطعه قرقاول فضایی به مساحت یک متر مربع در نظر بگیرید.

تجمع بیش از حد آنها در محیط باعث آسیب رساندن به یکدیگر خواهد شد، قرقاول های گوشتی را میتوان هم در محیط های بسته و هم در محیط باز پرورش داد.

فضای مورد نیاز برای جوجه کشی قرقاول

در صورت جوجه کشی قرقاول به صورت طبیعی، لازم است در پرورشگاه گله های مولد، به تعداد ماده ها، لانه های مخصوصی در نظر بگیرید. استفاده از سبد های حصیری پوشیده شده از پوشال برای تخم گذاری پرنده مناسب خواهد بود.

فضای مورد نیاز برای جوجه کشی قرقاول - چیکن دیوایسجوجه کشی مصنوعی به فضای بسیار کمتری نیاز دارد. در این روش از پرخاشگری ماده ها و دعوای آنها بر سر لانه نیز خبری نخواهد بود. برای جوجه کشی مصنوعی قرقاول، تنها به اتاق کوچکی برای قرار گیری دستگاه جوجه کشی نیاز خواهید داشت. برای صرفه جویی در فضای مورد استفاده، بهتر است از دستگاه های جوجه کشی  با قابلیت ستر و هچر همزمان استفاده کنید.

نگهداری قرقاول در قفس امکان پذیر است ؟

بسیاری از پرورش دهندگان به دلیل نداشتن فضای کافی برای پرورش قرقاول ها، از قفس استفاده میکنند. طبق تحقیقات انجام شده مشاهده شد که قرقاول هایی که در قفس پرورش یافتند، از لاشه، قطعه سینه و بال سنگین تری در زمان کشتار برخورداربودند، اما طعم گوشت قرقاول های پرورش یافته در سیستم نیمه باز بسیار بهتر بوده است.

کنترل قرقاول ها در قفس بهتر بوده و فضای کمتری را نیازمند است اما سرمایه گذاری بیشتری نیز نیاز خواهد داشت. در ضمن مشاهده شد که قرقاول های که در فضای کم و قفس پرورش یافتند از پرخاشگری و حالات عصبی بیشتری برخوردار بودند.

فواید رعایت فضای استاندارد برای پرورش قرقاول ها

  • جلوگیری از کانیبالیسم
  • افزایش سلامت قرقاول ها
  • جلوگیری از تجمع در یک گوشه و خفگی پرندگان
  • پرخاشگری کمتر
  • نطفه داری بیشتر تخم ها
  • تقویت عضلات پرنده با ایجاد فضای زیاد برای پرواز و دویدن

جمع بندی 

همانطور که گفته شد پرورش قرقاول ها با پرورش سایر طیور تفاوت داشته و  نگهداری آنها در فضای بسته و مسقف برای جلوگیری از فرار آنها ضروری می باشد. 

بهتر است قبل از اقدام به پرورش، محیط مناسبی را برای آنها فراهم کرده تا از تلفات به دلیل کمبود فضا جلوگیری شود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب به صورت عمده فعالیت میکنن
      مگر اینکه یه کشتارگاه خصوصی باشه
      باید پرس و جو کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس