خواص انواع میوه جات و سبزیجات برای طیور بومی

آیا از خواص میوه ها وسبزیجات مختلف در تغذیه پرندگان بومی و طیور بی خبرید؟ از اینکه در هر فصل چه سبزی و میوه ای مناسب برای مصرف طیور محلی می باشد اطلاع کافی ندارید؟ با ما تا انتهای این مقاله از چیکن دیوایس همراه باشید تا در خصوص سبزی ها و میوه های مختلف اطلاعات مختلفی که نقش حیاتی در رشد طیور شما دارد ارائه شود.

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از طیور بومی
» قابل اتصال مستقیم به باتری ۱۲ ولت
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

انواع سبزیجات برای پرندگان بومی و طیور 

سبزی های مختلفی وجود دارد که می توانید در برنامه هفتگی تغذیه ای طیور خود بگنجانید که نقش موثری در رشد بهینه و مقاوم سازی سیستم ایمنی بدنی آنها دارد در این راستا می توان به موارد زیر اشاره کرد…

کاهو و یا سبزیجات برگ دار

کاهو و یا سبزی های برگ دار منبع بسیار خوبی برای تامین آب مورد نیاز بدن طیور می باشد. چنانچه قصد دارید زرده تخم مرغ طیور شما نارنجی رنگ شود توصیه می شود استفاده از کاهو و سبزیجاتی از این دست را در جیره مصرفی مرغ بیفزایید.

مارچوبه 

یکی دیگر از سبزی های پرخاصیتی که می توانید در تغذیه طیور محلی از آن استفاده کنید مارچوبه می باشد این گیاه خاصیت پاک کنندگی داشته و برای حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن مرغ ها تاثیر بسزایی دارد. این گیاه به دلیل برخورداری از سروتونین و دوپامین حتی بر روی خلق و خوی مرغ ها نیز تاثیر می گذارد.

چنانچه مرغ مقدار کمی از مارچوبه را در جیره غذایی خود دریافت کند بوی مارچوبه به تخم مرغ آن نیز نفوذ خواهد کرد. لازم به ذکر است جوجه مرغ ها علاقه زیادی به خوردن مارچوبه ندارند. 

پونه کوهی

پونه کوهی در واقع یک آنتی بیوتیک طبیعی برای مصرف طیور محلی می باشد. همچنین باعث افزایش وزن در جوجه ها شده و همچنین در افزایش میزان زرده تخم مرغ طیور تخمگذار نیز تاثیر مثبت دارد. استفاده از ۵ درصد پونه در جیره طیور محلی می تواند باعث تغییرات مثبت در زندگی مرغ شما شود.

جعفری

جعفری سرشار از مواد مغذی است  و می تواند سلامت عروق خونی طیور را بهبود ببخشد. همچنین این سبزی یکی از محرک های قوی برای تخمگذاری مرغ بومی محسوب می شود.

جعفری به دلیل برخورداری از ویتامین های گوناگون سیستم ایمنی بدنی پرندگان بومی را تقویت کرده و استخوان های آنها را سالم نگه می دارد و به بهبود سیستم عصبی طیور کمک می کند.

نوشته های مشابه

 لازم به ذکر است که جعفری در حیات طیور خاصیت ضدالتهابی دارد.

آویشن

استفاده از آویشن در تغذیه طیور محلی تقویت کننده رشد در آنها خواهد شد. بنابراین اگر در مناطق گرمسیر زندگی می کنید برای رشد بالقوه طیور محلی خود می توانید از آویشن استفاده کنید. همچنین عملکرد ایمنی پرندگان بومی را تقویت  می کند و خاصیت سرعت بخشیدن به دریافت پروتئین را دارد. 

نکته : گنجاندن آویشن در جیره طیور منجر به سلامت تنفسی آنها می شود. همچنین از خواص آنتی بیوتیکی و ضد باکتریایی برخوردار است. شما می توانید آویشن را به صورت تازه و یا خشک شده به صورت پودری به خوراک آنها اضافه کنید.

لوبیا سبز

جوجه مرغ محلی و یا طیور محلی نیز می توانند لوبیا سبز بخورند اما بهتر است آن را به صورت پخته شده در اختیار مرغ های خود قرار دهید. در یک نگاه کلی لوبیا سبز پروتئین و کلسیم نسبتا کمی در مقایسه با سایر سبزیجات دارد اما سرشار از ویتامین های C، B6، B2 و K است. همچنین شامل مقدار زیادی آهن و  منگنز می باشد. 

نکته : ریبوفلاوین موجود در لوبیا سبز برای رشد و تولید مثل جوجه ها بسیار عالی است. همچنین به دلیل وجود ویتامین B6  برای سیستم عصبی، سیستم ایمنی طیور مفید است. ویتامین C موجود در آن خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و به جذب آهن کمک می کند. ویتامین K  موجود در آن نیز باعث سلامت استخوان های طیور بومی می شود.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی - چیکن دیوایس

طیور بومی علاقه خاصی به خوردن گوجه فرنگی دارند. استفاده از گوجه فرنگی در مصرف هفتگی طیور باعث بهبود تخمگذاری شده، کیفیت گوشت تولیدی را بالا برده، منجر به جذب انواع ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدنی مرغ های محلی می شود. همچنین از خاصیت آنتی اکسیدانی برخوردار است و باعث حفظ سلامتی آنها می شود.

فلفل دلمه ای

یکی دیگر از مواردی که در زندگی پرندگان بومی تاثیر مثبتی دارد فلفل دلمه ای می باشد. فلفل دلمه ای فاقد هرگونه چربی است، از آب فراوانی برخوردار بوده و به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین A  منجر به تقویت سیستم ایمنی مرغ، بازسازی سلول ها، مقاومت در برابر دمای بالا و هوای گرم می شود.

فلفل دلمه ای قرمز رنگ به دلیل برخورداری از ویتامین B6  و B9 برای رشد استخوان ها و داشتن پرهای سالم مرغ بومی مفید است. لازم به ذکر است فلفل دلمه ای از ابتلای مرغ بومی به کوکسیدیوز نیز جلوگیری می کند.  برای رشد قلب و عضلات آنها نیز کارساز است.

هویج

شما می توانید هویج را به عنوان یک میان وعده کم کالری در اختیار جوجه مرغ های خود قرار دهید. هویج دارای فیبر بوده و مقداری پروتئین دارد.

این گیاه خوراکی به دلیل داشتن ویتامین B6  انرژی مورد نیاز بدنی طیور را تامین میکند و همین امر منجر به فعال بودن پرندگان بومی در طول روز می شود. ویتامین K1  موجود در آن باعث حفظ سلامتی استخوان ها شده و به دلیل برخورداری از گلوتاتیون به سلامت کبد مرغ بومی کمک می کند.

هویج در بهبود هضم طیور محلی کمک می کند، کیفیت پرهای مرغ را بهبود می بخشد و بدن پرندگان بومی را هیدراته نگه می دارد.

کلم

کلم سرشار از مواد مغذی است و با خیال راحت می توانید در اختیار پرنده خود قرار دهید. بهتر است کلم ها را بخارپز کرده و در اختیار آنها قرار دهید. استفاده از کلم در مواقعی که طیور با استرس گرمایی نیز مواجه هستند توصیه می شود همچنین منبع بسیار غنی برای تامین ویتامین C  می باشد.

انواع میوه ها برای طیور محلی و بومی

انواع میوه ها برای طیور محلی و بومی - چیکن دیوایس

علاوه بر سبزیجات برخی از میوه ها نیز می توانند در برنامه غذایی مصرفی طیور محلی گنجانده شوند تا منبعی برای تامین ویتامین و مواد معدنی و … باشند که در ادامه به برخی از میوه های مفید اشاره شده است…

کیوی 

یکی از میوه هایی که می توانید در اختیار مرغ های خود قرار دهید کیوی می باشد البته این کیوی باید کاملا رسیده و طعم شیرینی داشته باشد در غیر این صورت با مصرف کیوی نارس به دلیل طعم ترش و خاصیت اسیدی بیش از  حدی که دارد باعث ایجاد مشکل در معده طیور می شود. 

دانه های کیوی سرشار از پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان، اسید چرب امگا ۳ می باشد که برای جوجه ها مفید است. همچنین پوست کیوی دارای مقدار زیادی مواد مغذی است. 

توت

توت یکی از میوه هایی است که جوجه های بومی خوردن آن را دوست دارند. این میوه حاوی انواع ویتامین ها نظیر K، E، C ، B و انواع مواد معدنی ضروری من جمله آهن، منیزیم، پتاسیم و روی را دارد. همچنین منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن پرنده شده و در برابر ابتلا به عفونت نیز از آنها محافظت می کند.

در هفته سه عدد توت برای مصرف پرنده بومی کافی است و بیشتر از این میزان و یا استفاده مداوم از آن باعث مشکلات گوارشی در پرنده می شود.

توت فرنگی

طیور محلی بالغ می توانند توت فرنگی بخورند بدین منظور باید برگ های آن را چیده و در اختیار طیور خود قرار دهید در غیر این صورت به دلیل برخورداری از سم سیانید سیستم گوارش آنها دچار اختلال می شود. لازم به ذکر است به هیچ وجه به جوجه ها توت فرنگی ندهید.

توت فرنگی منبع خوبی برای پروتئین و ویتامین است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

خیار

یکی از میوه های موثر دیگر که می تواند در زندگی طیور محلی تاثیر داشته باشد خیار است. این میوه دارای مقادیر  زیادی آب می باشد و در فصول گرم سال برای هیدراته نگه داشتن بدن آنها می توانید از این میوه ها استفاده کنید. لازم به ذکر است خیار از خاصیت ضد التهابی نیز برخوردار است.

خربزه

یکی دیگر از میوه هایی که می توانید در اختیار پرندگان بومی خود قرار دهید خربزه می باشد. آنها علاقه زیادی به خوردن خربزه دارند اما باید دادن این میوه در حد تعادل باشد زیرا مصرف زیاد توسط آنها منجر به اسهال می شود.

طیور محلی می توانند از دانه های خربزه نیز استفاده کنند زیرا دارای پروتئین، چربی و فیبر می باشند.

سخن آخر

در این نوشته از چیکن دیوایس در رابطه با انواع سبزیجات و میوه های مفید برای طیور محلی و بومی اشاره شده است که خواص گوناگونی برای طیور محلی دارند چنانچه قصد استفاده از موارد گفته شده را دارید به نکات ذکر شده توجه کافی داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس