تعیین جنسیت جوجه قرقاول و انواع نژادهای بالغ قرقاول

چطور جنسیت قرقاول ها را تشخیص دهیم؟

قرقاول ها پرنده های زیبا هستند که به دم دراز و راه رفتن با شکوه خود مشهور می باشند. این پرنده ها در طبیعت دوست دارند روی درخت ها زندگی کرده و از حشرات، دانه ها، تمشک و میوه های جنگلی تغذیه کنند.

با تعیین جنسیت جوجه قرقاول ها می توان پرنده های تخم گذار و گوشتی را از بدو تولد از هم جدا کرد و به هرکدام تغذیه خاص خود را داد. همچنین با مشخص کردن جنسیت قرقاول ها، شما میتوانید گله مولد قرقاول را تشکیل داده و از با تکثیر تخم نطفه دار آنها توسط دستگاه جوجه کشی، شروع به توسعه ی گله ی خود کنید.

دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور ۳
» دارای ظرفیت جوجه کشی از ۴۰ تخم قرقاول
» کارکرد آسان و تماما اتوماتیک
» امکان کارکرد با باتری
قیمت : ۵,۱۰۰,۰۰۰ تومان

شما می توانید با توجه به بودجه و توان خود اقدام به پرورش این پرنده نمایید. با خواندن مقاله آموزش نگهداری و جوجه کشی قرقاول در یک محیط کوچک اطلاعات لازم برای شروع کار پرورش قرقاول را به دست بیاورید.

قرقاول ها نژاد های مختلفی دارند و تعیین جنسیت این پرنده نیز مهم می باشد. در این نوشته از سایت چیکن دیوایس به بررسی تعیین جنسیت انواع نژاد های قرقاول پرداخته ایم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

روش های تعیین جنسیت

برای تعیین نرو ماده بودن قرقاول های بالغ  می توان با دقت در رنگ پر و اندازه جثه پرنده، نر یا ماده بودن آن را دانست. اما تعیین جنسیت جوجه قرقاول ها کار راحتی نبوده و نیاز به تجربه دارد.

شناسایی جنسیت جوجه قرقاول

توجه کنید که سر جوجه قرقاول نر مربعی یا چهار گوش شکل می باشد اما سر جوجه قرقاول ماده شیب دار است.

اما اگر به چشم جوجه قرقاول نر نگاه کنید همه ی قسمت های زیر چشم ورم کرده هستند و جوجه قرقاول نر مابین چشم و نوک خود یک خط قابل تشخیص دارد. از این خط یکی هم در بالای سر آن وجود دارد. دور چشم های جوجه قرقاول نر غبغب دیده می شود.

شناسایی جنسیت جوجه قرقاول - چیکن دیوایساما دور چشم های ماده غبغب زیادی وجود ندارد و کمی زیر چشم ها ورم کرده اما بالای چشم ها چیزی ندارد. جوجه قرقاول ماده دارای خطوط قابل تشخیص همانند جوجه نر در بین چشم و نوک و بالای سر نیست.

تعیین جنسیت قرقاول های بالغ

برای تعیین جنسیت قرقاول های بالغ چندین راه وجود دارد و شناسایی آنها بسیار راحت است. در اکثر نژاد ها قرقاول های نر پررنگ تر و دارای تنوع رنگی بیشتری هستند.

در پشت پای پرندگان نر زائده ای وجود دارد که در قرقاول های نر جوان اندازه آن ۶ تا ۹ میلی متر بوده و حالت تیزی نداشته و نوک آن گرد می باشد. اما در قرقاول های بالغ نوک این زائده تیز و براق می باشد و اندازه آن تا ۱۲ میلی متر نیز می رسد.

توجه به این نکته خالی از لطف نیست که قرقاول های ماده فاقد این زائده می باشند.

یکی از راه های دیگر تشخیص جنسیت قرقاول ها، این است که قرقاول های نر صدایی شبیه کورکور دارند و اکثراً در هنگام تحرک و هیجان سروصدای زیادی ایجاد می کنند.

از روی اندازه این پرنده ها نیز می توان جنسیت آن ها را تشخیص داد. قرقاول های نر به طور تقریبی ۸۸ سانتی متر بوده ولی ماده این پرنده در حدود ۵۳ تا ۶۲ سانتی متر طول دارد.

تعیین جنسیت جوجه از روی کلواک

این روش برای تعیین نر یا ماده بودن جوجه قرقاول ها به کار می رود. در این روش که دقت آن ۹۵ درصد است، باید تجربه کافی را داشته باشید تا بتوانید به درستی جنسیت جوجه قرقاول را تعیین کنید.

ابتدا پرنده را در کف دست چپ گرفته سپس با حرکت انگشتان خود ناحیه کلواک پرنده را باز می کنیم. در خروجی جوجه های نر زائده ای کوچک وجود دارد. در حالی که مقعد جوجه قرقاول های ماده فاقد این زائده می باشد.

تعیین جنسیت در نژادهای مختلف قرقاول

قرقاول ها به دو گروه گوشتی و زینتی تقسیم می شوند. گونه های زینتی این پرنده سیلور، طلایی و … می باشند در حالی که گونه های گوشتی آن آمریکایی، پاکستانی و … هستند.

قرقاول های گوشتی علاوه بر ظاهر زیبا، گوشتی لذیذ نیز دارند.

به طور کلی گوشت قرقاول نرم و لطیف بوده و هضم آن آسان است. از ویژگی های این گوشت می توان به منبع روی، آهن، فسفر و ویتامین های گروه ب در آن اشاره کرد. پرورش قرقاول گوشتی در اکثر نقاط ایران امکان پذیر می باشد. با خواندن مقاله سرمایه لازم برای پرورش قرقاول اطلاعات مفیدی در این باره به دست بیاورید.

قرقاول ایرانی

یکی از گونه های زیبای قرقاول، نژاد ایرانی آن می باشد. این پرنده در سال اول زندگی خود به بلوغ رسیده و می تواند جفت گیری انجام دهد. در سال نیز این پرنده ها در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تخم می گذارند.

قرقاول ایرانی - چیکن دیوایسخاستگاه و بوم قرقاول ایرانی مازندران است و اکثر افراد خاستگاه اصلی آن را دریای خزر می دانند. پرهای قرقاول ایرانی براق است و زیبایی بی نظیری دارد. گوشت قرقاول ایرانی نیز طعم بسیار خوبی دارا می باشد.

تفاوت نر و ماده قرقاول ایرانی بیشتر با قرار گرفتن پرنده در مقابل نور آفتاب مشخص می شود. پرهای قرقاول نر ایرانی در برابر آفتاب حالت براق و شگفت انگیزی به خود می گیرد، اما پرهای قرقاول ماده ایرانی در مقابل آفتاب حالت خنثی تری دارد و این پرها به رنگ خاکستری خالدار می باشند. 

قرقاول آمریکایی

از معروفترین قرقاول ها، گونه آمریکایی آنها می باشد. این پرنده ها نیز در سن یک سالگی به بلوغ می رسند. گردن قرقاول نر آمریکایی دارای خطوط سفیدی است. توانایی تخم گذاری ماده های آن نیز در سال مابین ۶۰ تا ۹۰ عدد است.

قرقاول نر آمریکایی از لحاظ جثه بزرگتر از ماده این نژاد می باشد. تفاوت دیگر نر و ماده این نژاد در رنگ این پرنده ها است. قرقاول نرآمریکایی سری سبز و بدنی قهوه ای کمرنگ و زیبا دارد. درحالی که ماده این نژاد فاقد رنگ سبز در سر بوده و رنگ بدن آن خاکستری کم رنگ و ساده می باشد.

قرقاول خزری

این نژاد در گذشته در نواحی دریای خزر دیده می شد اما اکنون در سراسر دنیا موجود می باشند. در ایران تعداد این نژاد بسیار کم است. این پرنده ها گردنی دراز و بلند دارند و به طاووس نیز شبیه می باشند. برای تعیین جنسیت قرقاول های خزری می توان به قد و وزن آنها توجه نمود.

قرقاول خزری - چیکن دیوایسقرقاول های نر خزری ۴ کیلوگرم وزن دارند. در حالی که وزن قرقاول های ماده خزری درحدود یک تا دو کیلوگرم می باشد. همچنین قد قرقاول های نر خزری بلند تر از قرقاول های ماده می باشند.

قرقاول سیلور

جثه این نژاد از قرقاول ها از بیشتر نژاد هایش بزرگتر می باشد. برای تعیین جنسیت قرقاول های سیلور باید بدانیم که نر این پرنده بال های سفید و سیاه دارد و روی سر پرهای سیاهی دارد که مانند تاج می باشند.

درحالی که قرقاول های سیلور ماده قهوه ای رنگ می باشند. جالب است بدانید که این نژاد از قرقاول در دو سالگی به بلوغ می رسد و می تواند جفت گیری انجام دهد. این پرنده در سال می تواند ۱۰ تا ۲۰ تخم بگذارد.

قرقاول طلایی

نام دیگر این نژاد از قرقاول ها چینی یا بلژیکی نیز می باشد. دلیل اینکه این نژاد به طلایی نیز شهرت دارد وجود رنگ طلایی در قسمتی از بدن و تاج این قرقاول ها است. این پرنده ها نیز در دو سالگی به بلوغ رسیده و قادر هستند سالانه ۲۴ تا ۳۶ عدد تخم بگذارند.

قرقاول طلایی - چیکن دیوایسنر این نژاد بدنی به رنگ سرخ بلوطی دارد. همچنین گردنی نارنجی و تاج زردی نیز دارد. ماده این نژاد از قرقاول ها بدنی به رنگ خاکستری داشته و رنگ منقار و پاهای آن زرد می باشد.

قرقاول پاکستانی

این قرقاول ها جزو قرقاول های زینتی و گوشتی می باشند و زیبایی آن ها از دلایل محبوبیت آن ها است. این پرنده ها در یک سالگی به بلوغ می رسند و می توانند در سال تا ۹۰ عدد تخم بگذارند.

تفاوت جنس نر و ماده قرقاول پاکستانی در رنگ آنها است. قرقاول نر پاکستانی به رنگ سبز تیره است در حالی که ماده این پرنده به رنگ خاکی می باشد.

گوشت قرقاول حاوی مواد مقوی و معدنی بسیاری است و به خصوص برای کودکان فواید بسیاری دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خواص گوشت قرقاول می توانید مقاله خواص گوشت قرقاول برای کودکان را بخوانید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت چیکن دیوایس به بررسی تعیین جنسیت قرقاول و تفاوت نر و ماده در برخی از نژاد های این پرنده پرداختیم. شما می توانید سوالات و نظرات خود را از قسمت دیدگاه ها برای ما بنویسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋