بهترین بستر برای پرورش قرقاول در فصل های مختلف

بستر مناسب برای پرورش قرقاول

بستر مناسب برای پرورش قرقاول با دیگر طیور پرورشی تفاوت دارد. البته جوجه قرقاول ها تا یک ماهگی باید بر روی بستر خاص بزرگ شوند سپس میتوان آنها را بر روی بستر اصلی پرورش داد. مواد مختلفی بعنوان بستر در پرورش قرقاول قابل استفاده هستند. در این مقاله از وبلاگ سایت چیکن دیوایس بهترین مواد برای بستر پرورش قرقاول از جوجگی تا سن بلوغ را شرح میدهیم.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار قرقاول
» بهره گیری از تکنولوژی SMD برای مونتاژ قطعات الکترونیکی
» دارای سنسورهای فوق حساس سوئیسی برای تنظیم میزان دما و رطوبت
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

ویژگی های بستر خوب برای پرورش قرقاول

استفاده از مواد مناسب بر روی کف زمین نگهداری طیور از چند جهت حائز اهمیت می باشد. مواد بستر باید جاذب رطوبت باشند تا کف سالن یا زمین نگهداری قرقاول ها خیس و مرطوب نشود. زیرا مرطوب بودن بستر مانع از خشک شدن فضله شده و در نتیجه طیور بیشتر در معرض بیماری های عفونی قرار خواهند گرفت. همچنین با توجه به اینکه پای پرنده دائما با بستر در تماس است، بستر مرطوب و پوشیده با فضله خیس مطمئنا راه را برای عفونت های پا و مشکلات حرکتی باز خواهد کرد. به همین دلیل بستر مورد استفاده باید از جنس موادی باشد که مانع از افزایش رطوبت کف سالن شده تا پرنده کمترین تماس را با کود و فضله اش داشته باشد.

یکی دیگر از اهداف استفاده از بستر، ایجاد یک سطح عایق بر روی زمین بوده تا پای پرنده دچار سرما نشود. همچنین بستر باید به اندازه کافی نرم و خشک باشد تا پرنده به راحتی بتواند در محیط پرسه بزند. مواد مختلفی را میتوان بعنوان بستر نگهداری قرقاول انتخاب کرد. آنچه که مهم است انتخاب یک بستر با توانایی جذب بالای رطوبت، نرم، خشک و غیر قابل مصرف برای پرنده باشد.

در صنعت پرورش طیور از مواد مختلف همچون تراشه یا براده های چوب، خاک اره، پوسته برنج، کاه، رول کاغذی (مخصوص بستر پرورش طیور) و ماسه دریایی بعنوان بستر استفاده میشود.

بهترین بستر برای جوجه قرقاول

بیشترین تلفات در پرورش قرقاول مربوط به ۲۰ الی ۳۰ روز اول می باشد. چرا که جوجه یک روزه بسیار آسیب پذیر است. مخصوصا سرما به سرعت باعث تلف شدن جوجه میشود و بایستی آنها را گرم نگه داشت. بنابراین کف زمین نگهداری جوجه ها حتما باید نرم و گرم باشد. کف زمین همیشه دمای کمتری نسبت به ارتفاع های بالا دارد.

بهترین بستر برای جوجه قرقاول - چیکن دیوایسبرای پوشاندن کف زمین نگهداری جوجه قرقاول یک روزه میتوان از بستر کاغذی یا پوشال استفاده کرد. این مواد تا حدود زیادی عایق دما هستند و جوجه ها را از سرمای کف زمین در امان نگه میدارند. همچنین این مواد نرم بوده و مشکلی در راه رفتن یا ایستادن جوجه ها ایجاد نخواهند کرد. البته استفاده از رول کاغذی در دو روز اول توصیه میشود چون به سادگی پهن و جمع آوری میشود و همچنین برای عادت دادن جوجه ها به غذا خوردن مناسب می باشد.

چرا که میتوان در روز اول خوراک جوجه قرقاول را زیر پای آنها ریخت. زمانیکه جوجه غذایش را پیدا کرده و به خوردن آن عادت کرد میتوان بستر کاغذی را جمع آوری نمود و غذای آنها را در داخل سینی دانخوری به آنها داد. به جای بستر کاغذی هم میتوان از پوشال استفاده کرد. نحوه تغذیه جوجه قرقاول را در پست جداگانه به طور کامل شرح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما این مطلب را هم مطالعه کنید.

جوجه ها نمیتوانند از بستر کاغذی مصرف کنند. اما اگر بستر در روز اول با پوشال چوب تهیه شود ممکن است در اثر کنجکاوی و یا ریخته شدن دان بر روی پوشال، جوجه ها براده های چوب را هم مصرف کنند که این عمل باعث انباشتگی چینه دان، ایجاد جراحت و عفونت در روده و چینه دان و در نتیجه تلف شدن جوجه میشود.

عوض کردن بستر نگهداری جوجه بعد از یک ماهگی

بعد از سن یک ماهگی بهترین بستر برای پرورش قرقاول، ماسه بادی، ماسه دریا یا همان ماسه کویر است. این نوع بستر به سرعت باعث خشک شدن فضله قرقاول و از بین رفتن آن میشود. توجه داشته باشید که فضله قرقاول برای تولید کود مناسب نیست. همچنین کف پوشیده با ماسه دریا به اندازه کافی نرم می باشد و هیچ نوع گل آلودگی یا گرد و خاک در محیط ایجاد نمیکند.

در پرورش قرقاول، استفاده از ماسه بادی بعنوان بستر نگهداری جوجه های زیر یک ماهه مورد تأیید نمی باشد. چراکه استفاده از ماسه بادی ریسک بیماری عفونت بند ناف را در جوجه ها افزایش می دهد.

عوض کردن بستر نگهداری جوجه بعد از یک ماهگی - چیکن دیوایسقبل از پوشاندن بستر با ماسه بادی ابتدا سطح زمین را باید اصلاح کرد. برای این منظور کمی از سطح زمین را شخم زده و تمامی سنگ ها و کلوخ های روی سطح را با شن کِش جمع اوری کنید. سپس بر روی بستر ماسه دریا پهن نموده و آن را به خوبی پخش کنید. در نظر داشته باشید که ضخامت بستر باید به اندازه کافی باشد که معمولا بین ۳ الی ۵ سانتی متر آن را در نظر گرفته میشود. عمق بستر بستگی به شرایط آب و هوایی دارد.

اگر در تغذیه قرقاول ها از سبزیجات و میوه ها استفاده میکنید، ضایعات آنها بر روی بستر ماسه بادی بدون ایجاد آلودگی تجزیه خواهند شد. همچنین استفاده از ماسه دریایی امکان حمام خاک را برای قرقاول ها فراهم می کند. این پرنده برای تمیز نگه داشتن پرهای خود از انگل ها و برای تخلیه انرژی نیاز به حمام خاک دارد. زمانیکه این شرایط را برای قرقاول ها فراهم میکنید، آنها به ندرت در معرض بیماریهای انگلی قرار خواهند گرفت.

شرایط بستر نگهداری قرقاول در فصل زمستان

قرقاول بالغ اساسا پرنده ای بسیار مقاوم در برابر سرما می باشد اما برای سالم ماندن آنها باید در فصل زمستان شرایط مناسبی ایجاد کرد. اگر قرقاول ها را در یک سالن سربسته پرورش میدهید که در فصل زمستان نیز گرم می باشد، نیازی به تعویض بستر نیست و همان ماسه بادی مناسب خواهد بود. ولی اگر قرقاول های شما در فصل زمستان در یک محیط سرد نگهداری میشوند، بستر نگهداری آنها را باید با کاه بپوشانید.

چون ماسه دریایی در فصل زمستان عایق خوبی نیست. در نتیجه به دلیل سرد بودن کف زمین، قرقاول ها از خوابیدن بر روی زمین خودداری کرده و در حالت ایستاده خواهند خوابید. ایستاده خوابیدن نیز باعث خستگی شدید پرنده و ایجاد مشکل در پاهایش میشود.

شرایط بستر نگهداری قرقاول در فصل زمستان - چیکن دیوایسآنها برای استراحت باید در حالت نشسته بخوابند. بنابراین در صورت سرد بودن سالن باید حتما بستر را با کاه به عمق ۵ سانتی متر بپوشانید تا سرمای سطح زمین به شکم پرنده منتقل نشود و او راحت بتواند بخوابد. در این صورت قرقاول های شما بسیار سرحال بوده و فصل زمستان را بدون مشکل پشت سر خواهند گذاشت.

سخن پایانی

در این پست بهترین بستر برای نگهداری قرقاول را شرح دادیم. بطور خلاصه ماسه بادی بهترین بستر برای قرقاول های بالغ بوده ولی در صورت سرد بود جایگاه قرقاول ها در فصل زمستان باید بستر آنها را با پوشال یا کاه بپوشانید. اگر به تازگی به پرورش قرقاول علاقه مند شده اید حتما مقاله سرمایه اولیه و تجهیزات لازم برای پرورش قرقاول را هم مطالعه کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس