پرورش قرقاول مولد و نکات درباره مهم آن

نگهداری از قرقاول مولد

گوشت خوشمزه قرقاول و خواص و ویژگی های زیاد آن موجب محبوب شدن روز افزون این پرنده ها شده و پرورش دهندگان زیادی را به پرورش قرقاول مجاب کرده است. پرورش قرقاول مولد یکی از زیرشاخه های مهم و پرسود پرورش این پرنده می باشد. قرقاول مولد طریقه نگهداری خاصی دارد و آنها را برای تهیه تخم نطفه دار و جوجه کشی پرورش میدهند. در این نوشته از وبلاگ چیکن دیوایس نکات مهم پرورش قرقاول مولد را برای شما شرح داده ایم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی
» بهره گیری از بدنه ی مقاوم و ایزوله با عمر مفید طولانی
» دارای برد هوشمند اتوماتیک با قابلیت تنظیم دما و رطوبت
» دارای سیستم چراننده ی اتوماتیک تخم های نطفه دار قرقاول
قیمت : ۹,۸۵۰,۰۰۰ تومان

آیا پرورش قرقاول سودآور می باشد؟

نکته ای که باید در رابطه با این پرنده ها به آن توجه کنید این می باشد که در بیشتر موارد از قرقاول ها فقط به خاطر تولید گوشت آن نگهداری می کنند. با این حال هزینه نگهداری این پرنده نسبتاً پایین می باشد و گوشت قرقاول نیز گران است. پس با تولید مقدار مناسب گوشت می توانید به درآمدزایی خوبی برسید.

پرورش قرقاول

پرورش قرقاول - چیکن دیوایسبه طور کلی پرورش قرقاول ها به دو صورت انجام می شود. در روش اول  پرورش دهندگان اقدام به خرید تعدادی قرقاول مولد می کنند و در روش دوم افراد با خرید تخم های نطفه دار قرقاول و قرار دادن آنها در دستگاه جوجه کشی اقدام به جوجه کشی از این پرنده ها می نمایند. اگر شما قصد شروع صنعت پرورش قرقاول را دارید می توانید مقاله سرمایه لازم برای پرورش قرقاول را بخوانید.

نکات مهم در رابطه با پرورش قرقاول مولد

دمای سالن پرورش قرقاول:

این پرندگان خونگرم می باشند و همیشه دمای بدن خود را در حد ثابت نگه می دارند. در محیط های سرد و در فصل زمستان این پرندگان غذای بیشتری مصرف می کنند و بیشتر انرژی ای که از مصرف غذا به دست می آورند صرف گرم کردن بدن خود و در حد ثابت نگه داشتن آن می کنند. همچنین دمای محیط نیز نباید از حالت عادی خیلی بالاتر رود و در این صورت نیز موجب کاهش اشتهای پرنده می شود.

دمای مناسب پرورش قرقاول ها به سن آنها بستگی دارد. دمای مورد نیاز قرقاول ها در هفته اول زندگی بین ۳۳ تا ۳۵ درجه است. در بعد از هفته اول، هر هفته دمای محیط را دو تا دو نیم درجه کاهش می دهیم تا به ۲۵ درجه برسد. همچنین دمای مورد نیاز برای پرورش قرقاول های مولد نیز ۲۰ تا ۲۵ درجه می باشد.

در فصل زمستان در مناطق سردسیر می توان با استفاده از هیتر گرمای مورد نیاز برای پرورش قرقاول را درون سالن ایجاد نمود.

رطوبت

توجه به رطوبت محیط در سالن های بسته اهمیت بالایی دارد. به دلیل اینکه پوست پرندگان فاقد غده های عرق می باشند، تنظیم دمای بدن از طریق دفع بخار آب از شش ها صورت می گیرد.

میزان این بخار زمانی که دمای هوا زیاد شود افزایش پیدا می کند. همچنین دفع فضولات پرندگان نیز در سالن بخار آب ایجاد می کند. رطوبت مناسب برای رشد جوجه ها تقریباً ۶۰ درصد بوده و این میزان نباید از ۸۰ درصد بالاتر رود. همچنین این میزان رطوبت نباید کمتر از ۵۰ درصد هم باشد. رطوبت مناسب برای قرقاول های مولد در حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد است.

رطوبت سالن پرورش قرقاول - چیکن دیوایسهوای خشک نیز می تواند برای پرندگان مشکلاتی به وجود بیاورد. در پرندگان مخاط مجاری تنفسی مژک های ریزی دارند که از طریق آنها ذرات ریز خارجی را دفع می نمایند. توجه داشته باشید که در هوای خشک این مژک ها نمی توانند به درستی کار کنند و این موضوع می تواند موجب مبتلا شدن پرنده به بیماری های میکروبی و تنفسی شود.

تهویه سالن پرورش قرقاول

تهویه هوای سالن های پرورش بسیار اهمیت دارد. هوای درون سالن از عواملی می باشد که تاثیر مستقیمی بر سلامتی و رشد مناسب جوجه ها دارد.

درون هوای سالن گازهای سمی ای وجود دارند که توسط قرقاول ها، ابزار و تجهیزات گرمایشی و میکروارگانیسم ها تولید می گردند و برای پرنده ها ضرر داشته و باید از محیط خارج گردند. به همین دلیل تهویه باعث خارج شدن هوای سمی و ورود اکسیژن به درون محیط پرورش می شود.

از ویژگی های دیگر تهویه هوای درون سالن، می توان تنظیم دمای درون سالم را نیز نام برد که برای حفظ درجه حرارت در مقدار مناسب لازم است که هوا به طور متداول جریان داشته باشد.

همچنین توجه داشته باشید که با افزایش وزن قرقاول ها نیازهای متابولیکی آنها افزایش می یابد و همین موضوع باعث نیاز بیشتر به تهویه هوای مناسب می گردد. تهویه هوا توسط فن هواکش مرغداری صورت می گیرد.

نور مورد نیاز برای سالن پرورش قرقاول

نور نیز یکی از عوامل مهم در پرورش قرقاول ها می باشد. سالن های باز پرورش قرقاول نیاز به نور خود را از نور خورشید تامین می کنند. در حالی که نیاز نور سالن های بسته از نور مصنوعی تامین می گردد.

نور مورد نیاز برای سالن پرورش قرقاول - چیکن دیوایسداشتن یک برنامه نوردهی مناسب موجب شکوفا و بهبود توان ژنتیکی قرقاول ها می شود و همچنین در پی آن هزینه های مدیریتی شامل تغذیه افزایش تولید کاهش می یابد. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که افزایش بیش از حد نور خورشید نیز مشکلاتی مانند همدیگر خواری در پرنده ها را به وجود می آورد. قرقاول های مولد در طول روز به ۱۶ ساعت روشنایی نیاز دارند تا تخمگذاری و قدرت تولید مثل بالایی داشته باشند.

نکات مهم درباره پرورش قرقاول ماده

  • برای پیشبرد اهداف پرورشی انتخاب نژادهای برتر برای پرورش قرقاول ماده مهم میباشد.
  • سن مناسب قرقاول های مولد از ۱۱ تا ۱۷ ماهگی می باشد که در این مدت در اوج تولید تخم می باشند.
  • نسبت مناسب قرقاول نر نسبت به قرقاول ماده در گله های قرقاول مولد باید یک به پنج باشد. بدین منظور که برای هر قرقاول نر باید پنج الی هشت قرقاول ماده در سالن یا حیاط پرورش در نظر گرفته شود.
  • پرورش این پرنده هم در بستر و هم در قفس صورت می گیرد اما بسیاری از پرورش دهندگان قرقاول ها را روی بستر پرورش می دهند.
  • برای پرورش هر قرقاول به فضایی در حدود ۵۰ سانتی متر جا نیاز داریم.
  • بستری که قرقاول ها در روی آن پرورش داده می شوند باید هرچند روز یکبار تمیز و ضدعفونی گردد.
  • توجه به این نکته نیز اهمیت دارد که مولدین قرقاول نباید نسبت خونی با یکدیگر داشته باشند چون این موضوع می تواند در جوجه های به دنیا آمده موجب بروز مشکلات ژنتیکی شود.
  • توازن نور مورد نیاز در سالن ها مابین ۱۰ تا ۱۵ لوکس می باشد. سعی کنید از نور سفید در سالن های پرورش قرقاول بکارگیری ننمایید.
  • همانطور که در قسمت های قبل به آن اشاره کردیم تهویه سالن اهمیت زیادی داشته و استفاده از فن تهویه در این سالن ها ضروری است.
  • از نکات مهم دیگر درباره پرورش قرقاول، مربوط به سالن هایی است که در مناطق گرمسیر وجود دارند و در تابستان دمای آنها بیش از حد اندازه گرم می شود. ضروری می باشد در این سالن ها از سیستم های سرمایشی استفاده شود تا دمای محیط را به دمای متعادل برساند.
  • قرقاول ها در برابر استرس حساس بوده و زود به آن دچار میشوند. میزان استرس این پرنده ها باید در کمترین حد باشد و از عواملی که می توانند موجب استرس قرقاول ها شوند دوری کرد. باید همیشه آب تمیز در آبخوری در دسترس قرقاول ها وجود داشته باشد و اگر این پرندگان به آب به اندازه کافی دسترسی نداشته باشند دچار استرس می شوند. همچنین تعداد آبخوری در نظر گرفته برای سالن نیز می بایست به اندازه کافی باشد تا پرندگان با هم برای نوشیدن آب رقابت نکنند.
  • غذای کافی و مقوی و به اندازه مناسب باید در اختیار قرقاول ها قرار بگیرد و در صورت گرسنه بودن طولانی این پرنده ها دچار استرس می گردند.
  • همچنین تغییر ناگهانی دمای سالن، ورود حیوانات شکارچی و … از عواملی هستند که موجب ایجاد استرس در قرقاول ها می شوند.
  • لازم است که بستر و کف سالن را با خاک اره یا علف های خشک و یا پوشال بپوشانید. این کار از انتقال سرمای کف سالن به پاهای پرندگان جلوگیری می کند و همچنین از سرخوردن و افتادن آن ها و زخمی شدنشان جلوگیری می کند.
  • آبخوری و دانخوری باید به میزان کافی و در فاصله مناسب از هم در سالن پرورش قرقاول وجود داشته باشد.

قرقاول ها در هر روز چند عدد تخم می گذارند؟

تعداد تخم هایی که قرقاول ها می گذارند به نژاد آنها بستگی دارد. تخمگذاری این پرنده ها از فروردین ماه شروع می شود و تا حدود ۴ ماه ادامه می یابد. در این مدت زمان قرقاول ها قادر هستند ۱۲۰ عدد تخم بگذارند.

قرقاول ها در هر روز چند عدد تخم می گذارند؟ - چیکن دیوایسبطوری کلی درصد نطفه داری تخم های قرقاول ۷۰ درصد است. با خرید دستگاه جوجه کشی فول اتومات می توان از تخم های نطفه دار این پرنده با راندمان بالا نیز جوجه کشی به عمل آورد.

جمع بندی

در این مقاله از سایت چیکن دیوایس به بررسی شرایط مناسب برای پرورش قرقاول های مولد پرداختیم. شما نیز می توانید سوالات و نظرات خود را از قسمت دیدگاه ها برای ما بنویسید.

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر من ۳تا قرقاول دارم که یک سال و نیمشونه و مقداری از پرهای هرکدام ریخته و بعد از چند ماه پر هاشون در نیومد. اندازه ی قفس شون هم ۱متر و نیم است. چه کارهایی باید انجام بدم که پرهاشون در بیاد ؟ ممنون میشم من رو راهنمایی کنید.

    1. از تغذیه مقوی و دارای پروتئین کافی استفاده کنید
      دانه های مقوی مثل گندم ، ذرت ، سویا
      ترکیب میوه و سبزیجات و علوفه
      دان مخصوص قرقاول های دوره رشد
      و مکمل های معدنی و مولتی ویتامین بده

  2. سلام تخم مرغ نطفه دار قرقاول از کجا میتونم تهیه کنم

    1. به صورت حضوری از پرورش دهنده های قرقاول تهیه کنید
      حتی از واسطه ها و فروشنده ها هم نخرید

  3. سلام وقت بخیر.
    من یک جفت مرغ عشق دارم تا حالا چندین بار ازش جوجه گرفتم اما از پنج شهریور تخم گذاشته و هنوز در نیومده هشت ها تخم گذاشته ولی تا الان در نیومده سری های قبل همیشه ۱۸ روزه در میومدن اما الان هنوز در نیومده و هنوز مادره هم رو تخم ها میشینه و جاش هم ثابته حالا من چیکار میتونم کنم ؟ در بیارم تخم هارو یا صبر کنم؟؟ ممنون میشه راهنمایی کنید.

    1. ایا از تخم ها نطفه سنجی کردید؟
      بهتر که در نبود ماده از تخم ها نطفه سنجی کنید و از وجود جوجه داخل اونا مطمئن بشید
      اگر جوجه داشت چند روزه دیگه هم صبر کنید ، اما اگر خالی بود باید تخم ها رو بندازید
      اموزش نطفه سنجی رو از اینجا بخون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋