نحوه تغذیه جوجه قرقاول | غذای قرقاول از جوجگی تا بلوغ

غذای قرقاول یک روزه تا سن بلوغ

تغذیه حساس ترین بخش پرورش قرقاول می باشد. فرقی نمیکند که چه گله ای پرورش میدهید، مولد، گوشتی یا تخمگذار؛ آنچه که مهم است کیفیت جیره غذایی آنها می باشد که تأثیر مستقیمی بر سرعت رشد و بازدهی پرندگان دارد.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از قرقاول
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

مخصوصا تغذیه جوجه ها بسیار با اهمیت تر از پرنده های بالغ است و اگر خوراک آنها به اندازه کافی مقوی نباشد، تلفات زیادی خواهند داد؛ پرنده دیر رشد کرده؛ ضعیف تر خواهند شد؛ دیر به سن بلوغ خواهند رسید؛ در زمان بلوغ تخمگذاری پایینی خواهند داشت و حتی درصد نطفه داری آنها نیز پایین خواهد بود.

پس بخش زیادی از مسیر موفقیت در زمینه پرورش قرقاول به کیفیت غذای دریافتی آنها بستگی دارد.

قرقاول ها در دوره های مختلف سنی یعنی از جوجگی تا رسیدن به سن بلوغ با چندین جیره غذایی تغذیه میشوند. نوع جیره، زمان و نحوه تغییر آن از جمله نکات مهم در زمان نگهداری این پرندگان می باشد. در این نوشته از سایت چیکن دیوایس طرز صحیح تغذیه جوجه قرقاول ها تا رسیدن به سن بلوغ را شرح می دهیم.

غذای جوجه قرقاول تازه متولد شده

جوجه قرقاولی که به تازگی از تخم خارج شده باید به مدت ۲۴ ساعت در ماشین جوجه کشی و در همان حالت هچر باقی بماند. این مدت زمان برای جذب کیسه زرده و کم شدن رطوبت اضافی بدن جوجه ها الزامی است. همچنین محیط داخل دستگاه جوجه کشی گرم بوده و برای جوجه یک روزه بسیار ایده آل است.

غذای جوجه قرقاول تازه متولد شده - چیکن دیوایسبعد از گذشت ۲۴ ساعت باید جوجه قرقاول ها دان مخصوص دریافت کنند وگرنه در اثر گرسنگی تلف خواهند شد.

جوجه قرقاول ها یک تفاوت مهم با جوجه مرغ دارند و به راحتی نمی توانند دان را پیدا کنند و از آن بخورند. همچنین جثه آنها کوچکتر از جثه جوجه مرغ میباشد. لذا شرایط تغذیه جوجه قرقاول با جوجه مرغ کمی متفاوت است.

نکته اول

جیره جوجه ها باید حتما به شکل کرامبل  (ریز و خرد شده) باشد. جوجه نمیتواند دان پلت شده مصرف کند. تا سن ۳ هفتگی فرم کرامبل و پودری برای جوجه قرقاول مناسب است. بعد از ۳ هفتگی میتوان از خوراک پلت شده برای تغذیه آنها استفاده کرد. در روزهای اول جوجه قرقاول باید حتما زیر لامپ مادر مصنوعی باشد.

نکته دوم

در ۳ روز اول باید غذای جوجه قرقاول را زیر پاهایشان پخش کنید. یعنی غذا باید همیشه در دسترس شان باشد. البته وقتی غذای جوجه ها را زیر پاهایشان میریزید باید از بستر کاغذی یا همان کارتن کاغذی استفاده کنید. بهتر است که کاغذ، سبز رنگ باشد چون جوجه ها جذب رنگ سبز میشوند و این رنگ باعث جلب توجه آنها خواهد شد.

جوجه ها به صورت طبیعی به اشیاء و یا هر چیزی که ببینید نوک می زنند. اگر آنها در همان ابتدای ورود به جایگاه با خوراک مواجه شوند، شروع به نوک زدن به آن نموده و در نتیجه اشتهای آنها تحریک شده و این چنین آنها غذا خوردن را یاد میگیرند. معمولا یک ساعت بعد از جوجه ریزی، جوجه قرقاول ها به تدریج به غذا نوک می زنند و خوردن آن را شروع میکنند.

وقتی غذای جوجه ها را زیر پاهایشان میریزید، دان مصرفی جوجه ها به راحتی میتواند به فضولات جوجه ها آلوده شود. بنابراین دان آلوده و یا خوراک باقی مانده زیر پای جوجه ها را باید به صورت روزانه جمع آوری و آن را حذف کنید. وگرنه جوجه ها در اثر خوردن دان آلوده دچار بیماری های گوارشی خواهند شد. پس خوراک زیر پای جوجه ها را به صورت روزانه تعویض کنید.

اگر در روز اول از دانخوری ها و سینی های پهن برای تغذیه جوجه ها استفاده نمایید، بخش زیادی از جوجه ها قادر به پیدا کردن غذا نخواهند بود و در اثر گرسنگی و ضعف تلف  یا درگیر بیماری خواهند شد. از روز سوم به بعد میتوان برای جوجه ها سینی دانخوری آماده کرد. در این زمان جوجه ها به غذا خوردن عادت کرده و میتوانند آن را پیدا کنند. قرار دادن غذا در داخل سینی دانخوری به حفظ بهداشت و جلوگیری از پرت آن کمک میکند.

نکته سوم

جیره استارتر جوجه ها باید ۲۸ الی ۳۰ درصد پروتئین داشته باشد. جیره ۲۸ درصد پروتئین برای جوجه قرقاول ها تا سن یک ماهگی الزامی است. دان مصرفی جوجه ها شامل ذرت، گندم، سویا و دیگر مواد مغذی می باشد و بیشترین میزان پروتئین جیره از طریق سویا تأمین میشود.

جیره استارتر جوجه قرقاول - چیکن دیوایسجوجه ها نیز تمایل زیادی به خوردن سویای خرد شده دارند و اگر دقت کنید آنها ابتدا سویا را مصرف میکنند و سپس سراغ ذرت و … میروند. بنابراین برای تغذیه روز بعد لازم است که دان قبلی جوجه ها را به صورت روزانه تعویض کنید. وگرنه آنها به صورت متعادل مواد غذایی دریافت نخواهند کرد. این تعویض روزانه دان تا زمان تغییر فرم غذا به پلت ادامه خواهد داشت.

نکته چهارم

جوجه های یک روزه را وادار کنید که حرکت کنند و تحرک داشته باشند. با اینکار جوجه ها راحت تر متوجه غذای زیر پاهایشان شده و اشتهای آنها نیز تحریک خواهد شد و در نتیجه زودتر غذا خوردن را یاد می گیرند.

دان جوجه ها از همان ابتدا باید حاوی داروهای ضد کوکسیدات باشد. بیماری کوکسیدوز یکی از بیماری های مهم بوده که باعث عفونت روده در طیور میشود و تلفات زیادی هم به جای میگذارد.

میزان خوراک مصرفی قرقاول ها

قرقاول ها یک ویژگی منحصر به فردی دارد و بیشتر از نیاز قادر به دریافت و ذخیره دان در چینه دان خود نمی باشند. یعنی چینه دان آنها قادر به ذخیره دان اضافی نمی باشد. لذا هر جوجه فقط به اندازه نیاز از دان و غذایی که در اختیارش می باشد، خواهد خورد. قرقاول های بالغ نیز فقط به مقدار نیاز دان مصرف میکنند.

میزان خوراک مصرفی قرقاول ها - چیکن دیوایسمیزان دان مصرفی قرقاول ها به تدریج افزایش پیدا میکند و وقتی قرقاول به سن بلوغ رسید مقدار دان مصرفی روزانه آنها تقریبا ثابت میشود.

به طور کلی هر جوجه قرقاول از سن یک روزگی تا ۳۵ روزگی حدودا ۱۱۳ گرم دان مصرف میکند.

از ۳۵ روزگی تا ۴۸ روزگی یعنی به مدت دو هفته دان مصرفی هر قطعه حدودا ۴۵۰ گرم خواهد بود.

از ۴۸ روزگی به بعد به طور متوسط هر قرقاول روزانه ۵۰ گرم دان مصرف خواهد کرد. البته میزان دان مصرفی این پرنده به نژاد قرقاول هم بستگی دارد. در اینجا هدف ما قرقاول های پرورشی از جمله نژاد آمریکایی، پاکستانی و هلندی می باشد.

ار کجا دان قرقاول میتوان تهیه کرد؟

برای تغذیه قرقاول ها بایستی از خوراک آماده استفاده شود. دان و کنسانتره اماده دام و طیور را میتوان در بازار از فروشگاه ها و تولید کننده های مربوطه تهیه کرد. کافی است در بازارهای مرتبط با کشاورزی کمی تحقیق کنید. برای تهیه دان قرقاول ، مواد مختلفی باید توسط دستگاه آسیاب پودر و سپس توسط دستگاه میکسر مرغداری مخلوط شوند.

در ایران دان آماده مخصوص قرقاول به ندرت یافت میشود. اما می توان از دان با کیفیت دیگر طیور برای تغذیه قرقاول ها استفاده کرد. همانطور که ذکر شد جیره استارتر (یک ماه اول) جوجه ها باید ۲۸ درصد پروتئین داشته باشد. از طرفی جیره ۲۸ درصد پروتئین نیز در بازار ممکن است به راحتی قابل تأمین نباشد. در این شرایط جوجه ها تا ۲ ماهگی باید حتما با جیره ۲۴ درصد پروتئین تغذیه شوند.

نحوه عوض کردن غذای قرقاول ها

غذای دریافتی قرقاول ها با توجه به سن آنها باید تعیین شود. جوجه ها تا یک ماهگی با دان سوپر استارتر و خوراک خرد شده تغذیه میشوند. اما بعد از گذشت یک ماه فرم دان و میزان پروتئین و انرژی آن تغییر پیدا میکند. از ابتدای ماه دوم باید به تدریج دان خرد  شده کم و به جای آن پلت جایگزین شود.

نحوه عوض کردن غذای قرقاول ها - چیکن دیوایسغذای قرقاول ها و فرم آن به یکباره نباید تغییر کند. تغییر ناگهانی جیره باعث استرس در پرنده شده و چون پرنده به خوراک قبلی عادت کرده است، غذای جدید را به راحتی قبول نمیکند. لذا برای تعویض غذای قرقاول ها باید دان اولیه آنها را به تدریج کم و به جای آن فرم جدید به آن اضافه کرد. لذا غذای جوجه ها از روز ۳۰ ام به بعد باید به مدت یک هفته مخلوطی از خوراک آرد شده و پلت باشد. یک هفته بعد جوجه ها به فرم پلت عادت کرده و میتوان فقط از خوراک رول شده به آنها داد.

اهمیت آب بر تغذیه قرقاول ها

آب تمیز و گوارا تأثیر زیادی بر رشد قرقاول ها دارد. این پرندگان روزانه به آب آشامیدنی و بهداشتی نیاز دارند. با افزایش سن، مصرف آب جوجه ها نیز افزایش پیدا میکند. بنابراین در کنار دان باید قرقاول ها همیشه به آب هم دسترسی داشته باشند. نوع آبخوری نیز با توجه به سن جوجه ها تعیین میشود. در روزهای اولی استفاده از آبخوری های دستی و کوچک الزامی است. همچنین جهت جلوگیری از افتادن و خیس شدن جوجه ها در داخل آبخوری های دستی میتوان داخل آنها سنگ های رنگی گذاشت.

کیفیت آب مصرفی جوجه ها باید به لحاظ سختی و آلودگی های باکتریایی از قبل آزمایش شود. اب آلوده و یا دارای سختی بالا باعث ایجاد مشکل در رشد جوجه ها خواهد شد. دمای آب نیز منطبق با دمای محیط باشد. اگر از آبخوی های اتوماتیک استفاده میکنید باید ارتفاع آنها را به صورت روزانه متناسب با سطح پشت جوجه ها تنظیم کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. سلام چند بار جوجه کشیدم زیر مرغ دراومدن ولی مرض شدن مرده دهانشون باز کمیکردن زیر شکمشون سبز میشد محبت کنید راهنمای تشکر

    1. سلام
      فضلشون چه رنگی میشد ؟ شرایط نگهداری چجوری بود ؟ تغذیه چی بود ؟

  2. سلام ، اینکه قرقاول پنچ روز اول زندگیش جزء سخت ترین روزهای نگهداری قرقاوله ، درش بحثی نیست ، اما خواهش من اینه که در مورد این پنچ روز بیشتر صحبت کنید تا از راهنمایی های مفید شما بیشتر استفاده کنیم و نتیجه بهتری بگیریم ، از زحمات آشکار وپنهان شما کمال تشکر رادارم.

  3. سلام من یه دونه جوجه قرقاول سفید ۳ روزه دارم چون تنها بود گذاشتیمش پیش ۳ تا جوجه اردک سه روزه چون باهم در اومدن خیلی بهم وابستن نمیشه جداشون کرد ولی قرقاول همش چشاشو میبنده و هیچی نمیخوره حتی کاغذ سبز هم زیر پاهاش هست و دون رو آسیاب کردم ریختم زیر پاش دون استارتر هم هست مشکل غذا شو چی کار کنم و مشکلی نداره پیش اردک هاس؟

    1. سلام
      نه مشکلی نیست با اردکا ولی اینو بهتره بهش مولتی ویتامین بدی
      مولتی ویتامین مخصوص طیور مثل انرژی پلاس
      اون خوبه و سریع تاثیر میزاره روش

  4. سلام جوجه یک روزه از تخم دراوردم ولی دون نمیخوره چشماش میبنده میخوابه نمیدونم چیکارش کنم

    1. حتما زیر لامپ رشته ای ۱۰۰ وات نگهداری کن تا بدنش گرم بشه
      یک روز اول چیزی نده
      روز دوم ترکیب اب و شکر بده و از دان مخصوص جوجه ها استفاده کن

  5. سلام. آیا می توانم به جوجه قرقاول ها سه روزه هویج و خیار رنده شده بدم؟ آیا میتونن هضم کنن. بهشون تخم مرغ آبپز. استارتر میدم نمیخورن اصلا یه نوک میزنن و سرشون رو تکون میدن و دیگه نمیخورن

    1. بهتر که از جیره مخصوص جوجه قرقاول ها استفاده کنی تا بهتر و زودتر رشد کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس