نکات مهم تخمگذاری قرقاول | افزایش تخمگذاری

تخمگذای قرقاول و سن و زمان تخمگذاری

قرقاول ها فقط در ماه های نخست سال اقدام به تخمگذاری میکنند. تخم قرقاول بیشتر به سبب تولید جوجه یک روزه مورد توجه است چون تخم خوراکی آن قیمت بالایی دارد و مصرف آن نیز کم می باشد. در ادامه این مطلب از وبلاگ سایت چیکن دیوایس بیشتر در مورد تخمگذاری قرقاول، سن، زمان و نحوه افزایش تخمگذاری این پرنده بحث خواهیم کرد. پرورش دهنده های قرقاول و کسانی که قصد فعالیت در این زمینه را دارند این مطلب را به دقت و تا آخر مطالعه کنید.

قرقاول در چه موقعی از سال تخمگذاری میکند؟

تخمگذاری قرقاول به تغییرات فصلی بستگی دارد و با افزایش طول روز این پرنده برای تخمگذاری آماده میشود. به طور معمول قرقاول ماده از اواخر زمستان تا حداکثر اوایل مرداد ماه تخمگذاری میکند. برخی از پرورش دهنده های با تجربه و حرفه ای میتوانند با اعمال تحریک نوری و تغییرات دمای محیط، قرقاول را در خارج از فصل تولید نیز به تخمگذاری وا دارند. در پست های بعدی به صورت تخصصی در این باره نیز مطلبی آماده خواهیم کرد.

تعداد تخمگذاری سالانه قرقاول

در طی یک دوره ۴ الی ۵ ماهه، قرقاول ماده بین ۸۰ الی ۱۰۰ عدد تخم میگذارد. البته تعداد تخمگذاری سالانه به نژاد قرقاول هم بستگی دارد و نژادهای زینتی که دیر بالغ میشوند، تعداد تخمگذاری کمتری (بین ۲۰ الی ۳۰ عدد) دارند.

تعداد تخمگذاری سالانه قرقاول - چیکن دیوایساما نژادهای پرورشی مثل قرقاول آمریکایی، سبز پاکستانی و سفید هلندی تخمگذاری بالا و دوره پرورش کوتاه تری دارند. قرقاول آمریکایی در طول ۵ ماه تا ۱۲۰ عدد تخم هم میتواند بگذارد که بین ۷۰ الی ۸۰ درصد این تخم ها در شرایط ایده آل نطفه دار خواهند بود. این نژاد از قرقاول تقریبا در ۸ ماهگی تخمگذار میشود.

برای افزایش تخمگذاری قرقاول چه کنیم؟

برای اینکه مشکلی در فرایند تخمگذاری قرقاول ماده ایجاد نشود، باید به کیفیت تغذیه و شرایط محیط زندگی آنها توجه کرد.

نکته: در فصل تخمگذاری، باید روزانه مرتبا تخم ها را از لانه جمع آوری نموده و در مکان مناسب ذخیره کنید. در صورتیکه تعداد تخم ها در لانه زیاد باشد، قرقاول ماده کرچ شده، شروع به جوجه کشی طبیعی نموده و تخمگذاری او متوقف میشود. برای اینکه دوره تخمگذاری قرقاول و تعداد تخم ها افزایش یابد، جوجه کشی قرقاول را حتما با دستگاه جوجه کشی انجام دهید. در صفحه قیمت دستگاه جوجه کشی میتوانید دستگاه متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید.
دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» دارای سیستم جوجه کشی اتوماتیک از تخم نطفه دار قرقاول
» بهره گیری از بدنه ای محکم و ضدزنگ
» برخورداری از قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

در فصل تخمگذاری تا حد امکان از اضافه کردن پرنده جدید به گله خودداری کنید. چون هم در ماده ها و هم نرها حس رقابت ایجاد میکند و باعث میشود تا با خشونت از پرنده های جدید استقبال شود. اگر پرنده جدید تخمگذار باشد، به دلیل ترس و استرس تخمگذاری او متوقف خواهد شد. همچنین سایر قرقاول ها نیز به دلیل تنش هایی که در بین گله به وجود می آید دچار استرس شده و با افت تخمگذاری مواجه میشوند.

اگر تحت هر شرایطی مجبور به اضافه کردن قرقاول جدید به گله خود هستید، باید تعداد بیشتری قرقاول های جدید در کنار تعداد کمتری قرقاول قدیمی قرار دهید. در این شرایط قرقاول های قدیمی توان درگیری با تعداد زیادی نداشته و پرنده های شما با یکدیگر درگیر نخواهند شد.

ترس و استرس باعث کاهش تخمگذاری قرقاول میشود

استرس بر تخمگذاری قرقاول ها تأثیر منفی دارد. قرقاول یک پرنده وحشی بوده و به خاطر ترس از شکار خیلی ترسو می باشد. ترس باعث ایجاد شوک، سرگیجه و حتی مرگ ناگهانی این پرنده نیز میشود. در فصل تخمگذاری باید محیط نگهداری قرقاول ها ارام و به دور از عوامل استرس زا باشد.

این موارد باعث ایجاد استرس در بین قرقاول ها میشود:

  • صدای رعد و برق یا انفجار ناگهانی
  • دیدن حیواناتی از قبیل سگ، شغال، گربه و …
  • ورود افراد متفرقه به محل پرورش یا هجوم فرد به سمت پرنده
  • تجربه کردن نوسان دمایی زیاد در طول روز
  • نور دادن به قرقاول ها در شب هنگام، مخصوص وقتی که با چراغ قوه قصد چک کردن گله را دارید

جلوگیری از کانیبالیسم و تخم خوری در فصل تخمگذاری

در فصل تخمگذاری برخی از قرقاول ها دچار کانیبالیسم یا خودخواری میشوند. در این شرایط قرقاول های زخمی باید جدا شده تا این عادت به سایر قرقاول ها سرایت نکند. کانیبالیسم به شدت باعث زخمی شدن پرنده ها شده و نتیجه آن بیماری، قطع تخمگذاری و تلف شدن پرنده می باشد.  در این مقاله علت و نحوه درمان کانیبالیسم در طیور را بخوانید.

جلوگیری از کانیبالیسم و تخم خوری در فصل تخمگذاری - چیکن دیوایسدر فصل تخمگذاری ممکن است برخی قرقاول ها عادن به خوردن تخم داشته باشند و تخم های خود و یا دیگر پرنده ها را بشکنند و ضایع کنند. این نوع موارد که باعث افت تولید میشود با نوک چینی قابل حل بوده و تخم ها نیز به موقع باید جمع آوری شوند.

نکته: در فصل تخمگذاری از انجام کارهایی همچون واکسیناسیون، تغییر ناگهانی جیره، نوک چینی و در کل هر عملی که باعث استرس و شوک به پرنده میشود، خودداری کنید. چون استرس و شوک باعث قطع تخمگذاری و کاهش نطفه داری تخم ها میشود.

کلسیم برای قرقاول تخمگذار

قرقاول های ماده در فصل تخمگذاری نیاز بیشتری به کلسیم دارند و کمبود کلسیم علاوه بر کاهش ضخامت پوسته، باعث افت تخمگذاری آنها نیز میشود. برای جلوگیری از کمبود کلسیم بهتر است که در فصل تخمگذاری منابع کلسیم دار همیشه در دسترس قرقاول ها باشند. پودر سنگ کربنات کلسیم سرشار از کلسیم بوده، این پودر را بر روی بستر پرنده بریزید، قرقاول ماده در صورت نیاز با خوردن مقداری از این پودر سنگ، کلسیم بدنش را تأمین خواهد کرد.

نکته: در فصل اردیبهشت میزان بازدهی و نطفه داری تخم قرقاول افزایش می یابد.

قرقاول های جوان که به تازگی تخمگذار شده اند، ممکن است تخم های نامتعارف با محتویات خونی، بسیار ریز و غیره تولید کنند. برای همین بهتر است که ۷ الی ۱۰ عدد تخم اول قرقاول ماده که جدیدا بالغ شده است را کنار گذاشت. این نوع تخم ها اگر نطفه دار باشند برای جوجه کشی ماسب نیستند.

تأثیر تغذیه بر راندمان تخمگذاری

کیفیت تغذیه قرقاول از همان ابتدای تولد تا زمان بلوغ نقش بسیار مهمی بر رشد و راندمان تخمگذاری آنها در آینده دارد. اگر جوجه قرقاول ها در زمان رشد که ۴ ماه اول می باشد، خوراک ضعیف دریافت کنند و دچار کمبود ویتامین شوند، تخمدان و اندام جنسی آنها در زمان بلوغ عملکرد مناسبی نخواهد داشت.

تأثیر تغذیه بر راندمان تخمگذاری - چیکن دیوایساین نوع جوجه ها راهی برای افزایش تخمگذاری نداشته و تنها چاره کار، پیشگیری به واسطه تغذیه با کیفیت و استفاده از مکمل های غذایی در سنین جوجگی میباشد.

چند نکته دیگر برای افزایش تخمگذاری قرقاول

  • استفاده از ماسه بادی تمیز بر روی بستر
  • استفاده از آبخوری و دانخوری تمیز
  • استفاده از قفس ۱ در ۲ متر با ارتفاع حداقل ۱ متر
  • برای تشویق قرقاول به تخمگذاری از جعبه و یا لانه تخمگذاری استفاده کنید.
  • در صورت استفاده از قفس، اطراف آن را با پارچه یا بنر تا ارتفاع ۵۰ سانتیمتری بپوشانید تا قرقاول های مجاور همدیگر را نبینند.
  • در صورت پرورش قرقاول در سالن، تمام لامپ های سالن را از ساعت ۶ صبح روشن نموده و شب خاموش کنید. در فصل تخمگذاری حداقل ۱۴ ساعت روشنایی برای قرقاول های تخمگذار نیاز است.
  • استفاده از فن های تهویه در سالن الزامی است وگرنه به دلیل بیماری های تنفسی تلفات زیادی خواهید داشت.
  • در فضای آزاد سقف اتاقک ها ۱*۲ را با تلق یا ایرانیت بپوشانید.
  • قبل از شروع فصل تخمگذاری قرقاول ها بهتر است که نسبت به جداسازی و قطعه بندی سالن اقدام کنید. در این صورت قرقاول های نر کمتر با یکدیگر درگیر خواهند شد.

جمع بندی

در این مطلب نکات مهم مربوط به تخمگذاری قرقاول را شرح دادیم. همچنین ما در مقاله پرورش قرقاول مولد سایر نکات مهم که باعث بازدهی تولید آنها میشود را برای شما اماده کرده ایم. خواندن این پست را هم از دست ندهید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس