تخم اردک و غاز را قبل از جوجه کشی بشوریم یا نه ؟

جوجه کشی از تخم نطفه دار اردک و غاز همواره با چالش شستن یا نشستن مواجه بوده است. بسیاری از پرورش دهندگان به صورت تجربی به این نتیجه رسیده اند که شستن تخم اردک، غاز و قوغاز قبل از جوجه کشی باعث افزایش راندمان جوجه کشی می شود. اما برخی نیز معتقدند که شستن تخم قبل از جوجه کشی، راه ورود میکروب ها به داخل تخم را آزاد کرده و از این رو فساد تخم و مرگ جنین را در پی دارد.

در این نوشته از مجموعه مقالات تخصصی چیکن دیوایس به بررسی لایه کوتیکول محافظ تخم پرداخته می شود و با بررسی دلیل وجود این لایه و نقش آن در محافظت از تخم، به بحث شستن یا نشستن تخم مرغابی سانان خواهیم پرداخت. 

نقش لایه کوتیکول در محافظت از تخم 

نه تنها تخم اردک و غاز بلکه تخم تمامی پرنده ها دارای یک لایه کوتیکول در بیرونی ترین قسمت خود هستند. این لایه نقش محافظت از تخم در برابر ورود میکروب ها و آلودگی ها را دارد. این امر از خرابی زرده و سفیده و مهمتر از همه مرگ نطفه جلوگیری می کند.

در صورت شستشوی تخم حتی با آب خالی، این لایه از بین رفته و راه ورود میکروب ها به داخل تخم آزاد خواهد شد و دقیقا به همین دلیل است که تخم های نطفه دار آلوده به فضولات و خیس شده ، کمتر به جوجه تبدیل می شوند. 

تفاوت لایه کوتیکول تخم اردک و غاز با تخم سایر پرنده ها 

معمولا در جوجه کشی اردک و غاز همواره به آب پاشی تخم در طول دوره جوجه کشی توصیه می شود، حتی نحوه انجام آن نیز در مقاله آموزش آب پاشی تخم اردک و غاز توضیح داده شده است. اما در جوجه کشی از تخم سایر پرنده ها نظیر بلدرچین، مرغ، بوقلمون و … این کار غیر ضروری بوده و حتی در صورت خیس شدن تخم ها نیز شاهد کاهش راندمان جوجه کشی خواهید بود. 

تفاوت لایه کوتیکول تخم اردک و غاز با تخم سایر پرنده ها - چیکن دیوایسعلت توصیه به آب پاشی تخم اردک و غاز و قوغاز و عدم آب پاشی تخم سایر پرنده ها به ضخامت لایه کوتیکول در تخم پرنده های آب دوست مربوط می شود. کوتیکول تخم مرغابی سانان ضخیم تر بوده و از این رو مانع از ورود اکسیژن و خروج بخار و دی اکسید کربن می شود و در نتیجه مرگ جنین در داخل تخم را به دنبال خواهد داشت. اما لایه کوتیکول مربوط به تخم سایر پرنده ها نازک تر بوده و پس از چند روز جوجه کشی، در اثر رطوبت بالای داخل دستگاه به صورت خودکار از بین رفته و مشکلی از لحاظ ورود اکسیژن و خروج دی اکسید کربن به وجود نخواهد آمد. 

تخم اردک و غاز را چه زمانی شستشو دهیم؟

حال که با مفهوم لایه کوتیکول و ضرورت وجود آن برای تخم نطفه دار آشنا شدید، حتما به این نتیجه رسیده اید که باید برای رسیدن به راندمان جوجه کشی بالا، تخم های نطفه دار اردک و غاز و قوغاز را بشویید و یا حداقل در طول دوره جوجه کشی آب پاشی کنید. 

اما زمان مناسب برای شستشوی تخم اردک و غاز، بدو ورود به دستگاه جوجه کشی است، بنابراین اگر قصد انبار و نگهداری تخم را دارید، بهتر است پس از تمیز سازی با یک پارچه خشک و زبر، در یک مکان خنک و مرطوب نگهداری کنید چون که با شستن تخم ها، راه ورود میکروب ها آزاد می شود.

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» داری بدنه ی نشکن و ضد زنگ
» امکان جوجه کشی از تخم های اردک و غاز
» قابلیت چرخش اتوماتیک تخم ها
قیمت : ۳,۵۳۰,۰۰۰ تومان

 

قبل از شروع جوجه کشی حتما دستگاه جوجه کشی را به خوبی شستشو داده و ضدعفونی کنید تا تمامی عوامل میکروبی داخل تخم از بین بروند، در غیر این صورت بلافاصله شاهد نفوذ آلودگی ها به داخل تخم خواهید بود. 

از لحظه ورود تخم به داخل دستگاه و تامین حرارت و رطوبت، جنین شروع به رشد خواهد کرد. جنین تا ۱۲ روزگی بسیار ضعیف بوده و کوچک ترین میزان آلودگی ها می تواند منجر به مرگ آن شود. اما پس از گذشت ۱۲ روزگی، جنین مقاوم تر شده و از بین رفتن کامل لایه کوتیکول مشکلی برای آن به وجود نخواهد آورد. 

در جوجه کشی طبیعی، غاز یا اردک مادر با چرخاندن تخم ها و آب تنی روزانه، به از بین بردن لایه کوتیکول کمک می کند، اما در روش جوجه کشی مصنوعی باید با شستن تخم ها و یا آب پاشی روزانه پس از روز دهم به از بین رفتن لایه کوتیکول کمک کرد.

نتیجه کلی 

هدف از این مقاله آشنایی شما با لایه کوتیکول تخم و رفع ابهامات در مورد شستشو یا عدم شستشوی تخم اردک و غاز بود. پس از بررسی مطالعات به این نتیجه رسیدیم که تخم اردک و غاز دارای لایه کوتیکول ضخیم تری بوده که مانع ورود و خروج صحیح و کافی گازها می شود، بنابراین برای افزایش راندمان جوجه کشی و هچ موفق جوجه ها، باید تخم ها را ابتدای جوجه کشی شستشو داده و یا به صورت روزانه پس از روز دهم آب پاشی کرد. 

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام .تخم اردک گرفتم برای دستگاه برای یعنی من باید کامل داخل اب اون رو بشورم و دیگه نیاز به اب پاشی نداده

    1. سلام دوست عزیز
      مقاله رو کامل بخونید
      گفتیم که شستن راه ورود میکروب به تخم رو باز میکنه و در طی فرایند جوجه کشی نیاز به آب پاشی داره

  2. سلام وقتتون بخیر،ممنونم از سایت خوبتون ک جواب مارو کامل و با دقت میدین…
    من سوالم این هستش ک
    بنده دستگاه ایزی باتور ۲خریداری کردم،تخم مرغ داخلش قرار دادم و شانه تخم مرغ متحرک و خودکار حرکت میکنه،خواستم ببینم لازمه بازهم هر ۴ساعت یکبار تخم هارو بچرخونم ک جوجه ب پوسته نچسبه؟یا چون شانه تخم مرغ هارو خودکار حرکت میده دیگ نیازی ب اینکار من نیست؟

    1. سلام دوست عزیز
      نه حرکت تخما توی دستگاه کاملا استاندارده و به هیچ عنوان این اتفاق نمیفته که جنین به پوسته بچسبه
      نیازی نیست که خودت بچرخونیشون

  3. سلام و خسته نباشید
    من امروز تخم نطفه دار ارک
    گذاشتم داخل دستگاه
    و تخم ها رو با یه اب مولایوم
    با دستمال مرطوب تمیز کردم ۱۴۰۲/۱۰/۴
    انشاالله روز اخر نتیجشو اعلام میکنم

  4. سلام آقای اشرفی عزیز انشاءالله همیشه نفست سلامت و پایدار باشه من از کردستان مزاحمت میشم من از دور دست بوس شما هستم یک سوالی برام پیش آمده میشه راهنمای کنی ممنونت میشه دستگاه من اسکندری سخن گو بعد زمانی که اون سه روز آخر بزارم روی هچر جوجها درآمدن بعد چجوری بزارم روی ستر چون دو بار تخم گذاشتم دستگاه یه هفت روز فاصله تخمها یا اینکه خودش اتومات میره روی ستر

    1. سلام وقتتون بخیر . خیر اتوماتیک نمیره باید مجدد از روی برد تنظیم کنید به صورت دستی دما و رطوبت و روز شمار رو. توصیه میکنم با واحد خدمات پس از فروش تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس