اصول و تکنیک های جوجه کشی موفق از بوقلمون در تابستان

بوقلمون ها جزو پرنده هایی هستند که تحمل گرمای و سرمای شدید را ندارند. بهترین شرایط پرورش و نگهداری این پرنده ها، دمای معتدل و رطوبت مناسب است. گرمای تابستان نه تنها سبب کاهش ضریب وزن گیری و رشد پایین بوقلمون ها می شود، بلکه بر میزان باروری تخم نطفه دار آنها نیز تاثیر می گذارد. 

در این نوشته از مجموعه مقالات تخصصی وب سایت چیکن دیوایس، به بررسی امکان جوجه کشی از بوقلمون در فصل تابستان و تکنیک های افزایش میزان باروری تخم های نطفه دار در این فصل اشاره خواهد شد. 

دستگاه جوجه کشی 168 تایی
دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از بوقلمون
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
» به همراه فیلم آموزشی جوجه کشی
قیمت : ۱۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان

ویدیوی آموزش تکنیک های افزایش باروری تخم بوقلمون در تابستان 

در این ویدیوی آموزشی، کارشناس مجموعه به آموزش نحوه جوجه کشی موفق از بوقلمون در فصل های گرم سال پرداخته و نکات لازمه را آموزش می دهد:

دلایل عدم موفقیت جوجه کشی بوقلمون در تابستان کدامند؟

معمولا اکثر پرورش دهنده های بوقلمون در ایران، این کار را به صورت سنتی و یا نیمه صنعتی انجام می دهند و توجه کمی به تغذیه، بیماری ها و شرایط استاندارد نگهداری بوقلمون ها دارند، به همین دلیل سود کمتری از این کسب و کار دریافت می کنند و در بدترین حالت دچار شکست می شوند. 

دلایل عدم موفقیت جوجه کشی بوقلمون در تابستان کدامند؟ - چیکن دیوایسرعایت نکردن شرایط مناسب نگهداری و پرورش، سبب عدم موفقیت در جوجه کشی از بوقلمون ها نیز می شود که موارد زیر مهم ترین آنها هستند : 

  • تغذیه نامناسب و نازک بودن پوسته تخم  
  • عدم توجه به سلامت آب آشامیدنی 
  • عدم نظافت بستر و گسترش بیماری در بوقلمون ها 
  • گرمای هوا و عدم تمایل بوقلمون ها به جفت گیری 
  • وجود بیماری نهفته در بوقلمون ها و انتقال آن به جنین 
  • داغ بودن بدن بوقلمون و رشد جنین از لحظه تولید
  • تنفس تند تند بوقلمون و خروج بیش از حد گاز دی اکسید کربن
  • عدم انبار تخم های نطفه دار در شرایط استاندارد
  • عدم نظافت مرتب دستگاه جوجه کشی
  • عدم رعایت شرایط دما و رطوبتی مناسب در محیط جوجه کشی
دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مجهز به سیستم انتخاب پرندگان مختلف برای جوجه کشی
» برخورداری از قابلیت ستر و هچر همزمان
» دارای ویدئو آموزشی جوجه کشی
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

چگونه در فصل های گرم سال، جوجه کشی موفقی از بوقلمون داشته باشیم؟

برای موفقیت در جوجه کشی بوقلمون باید تخم های نطفه دار با کیفیتی را از گله خود دریافت کنید و لازمه دریافت تخم های باکیفیت، فراهم کردن شرایط مناسب پرورش و نگهداری است که در ادامه به اقدامات و توصیه های لازمه اشاره می شود : 

الف – انتخاب بوقلمون های جوان 

طبیعتا پرنده های جوان، بینه قوی تری دارند و تخم هایی با نطفه قوی تولید می کنند. سعی کنید از مولد های جوان زیر یکسال یا دو سال استفاده کنید. 

ب – اطمینان از سلامت بوقلمون ها 

اطمینان از سلامت بوقلمون ها - چیکن دیوایسهیچ پرنده بیماری تمایلی به جفت گیری و تولید تخم نخواهد داشت. برای اطمینان از سلامت گله حتما آب و غذای سالم و تازه در اختیار آنها قرار دهید و وضعیت سلامتی آنها را روزانه مورد بررسی قرار دهید. پرنده های بی حال و بی اشتها، حتما بیمار هستند و باید از سایر پرنده ها جدا و مداوا شوند. 

ج – ایجاد شرایط محیطی مناسب برای گله ها 

همانطور که در ابتدای مقاله و ویدیوی آموزشی نیز اشاره شد، بوقلمون ها در هوای گرم تمایل چندانی به جفت گیری ندارند، بنابراین باید در یک محیط بسته نگهداری شوند و با استفاده از سیستم های سرمایشی مناسب، دمای سالن را تا حد استانداردی کاهش داد. دمای مناسب برای سالن نگهداری بوقلمون ها بین ۲۰ الی ۲۶ درجه سانتی گراد است. از پد سلولزی، کولر گازی، کولر آبی و دستگاه های هواساز می توان جهت خنک کردن سالن بوقلمون ها استفاده کرد. 

به دلیل عدم تمایل بوقلمون ها به جفت گیری در هوای گرم، معمولا در سالن های پرورش بزرگ و صنعتی از روش تلقیح مصنوعی استفاده می کنند. 

تنفس تند تند بوقلمون ها و اصطلاحا له له زدن آنها سبب خروج بیش از حد گاز دی اکسید کربن شده و این خود بر عدم تولید مقدار کافی کربنات کلسیم در بدن بوقلمون دخالت داشته و سبب تولید تخم هایی با پوسته نرم و ضعیف می شود و همانطور که می دانید تخم های نازک هیچ گاه جوجه کشی موفقی نداشته اند. 

د – استفاده از مکمل و تغذیه کافی 

در کنار استفاده از جیره غذایی مناسب، باید مولتی ویتامین ها و مکمل های کافی را در اختیار بوقلمون های نر و ماده قرار دهید تا درصد باروری نطفه افزایش یابد. هم چنین در بوقلمون های ماده جهت افزایش ضخامت پوسته تخم باید از مکمل های کلسیم به خصوص کلسیم کربنات با مشورت متخصص دام و طیور استفاده شود. در مقاله تغذیه بوقلمون به این موارد اشاره شده است. 

هـ – رعایت نسبت نر و ماده در گله

رعایت نسبت نر و ماده در گله - چیکن دیوایسزیاد یا کم بودن تعداد بوقلمون های نر در میان گله نیز می تواند مشکل ساز باشد، بنابراین ضمن اینکه از نرهای جوان و سالم و دارای بینه قوی استفاده می کنید، به نسبت نر و ماده گله نیز توجه ویژه ای داشته باشید. در بوقلمون های متوسط از نسبت ۱ به ۵ و در بوقلمون های بزرگ سایز از نسبت ۱ به ۳ استفاده کنید. 

و – نگهداری از تخم های نطفه دار در شرایط مناسب

هر تخم تولیدی را بلافاصله از لانه خارج کنید تا دچار آلودگی نشود و یا توسط بوقلمون ها شکسته و خورده نشود. بهترین زمان برای جوجه کشی از تخم ها ۲۴ ساعت پس از تولد است، اما اگر ظرفیت دستگاه جوجه کشی شما پر شده و مجبور به نگهداری و انبار تخم های نطفه دار بوقلمون هستید، حتما در یک مکان مناسب با دما و رطوبت کنترل شده نگهداری کنید. تخم ها باید هر چند ساعت یکبار چرخش داشته باشند. 

در مقاله شرایط نگهداری تخم نطفه دار بوقلمون به تمامی نکات و تکنیک های مربوطه پرداخته شده تا نطفه را تا چند روز زنده نگه دارید. 

ز- استفاده از دستگاه جوجه کشی استاندارد

در صورتی که تازه ترین و با کیفیت ترین تخم نطفه دار را داشته باشید، ولی دستگاه جوجه کشی نامناسب و غیر استانداردی داشته باشید، در جوجه کشی به موفقیت نخواهید رسید. ضمن مراقبت از گله و تخم های نطفه دار، باید به کیفیت دستگاه جوجه کشی نیز توجه کنید. حتما از دستگاه های معتبر و دقیق برای جوجه کشی بوقلمون استفاده شود. 

ک – فراهم کردن شرایط دما و رطوبتی مناسب در اتاق جوجه کشی

دما و رطوبت محل جوجه کشی نیز باید به طور مداوم بررسی و کنترل شود. جوجه کشی در دما یا رطوبت بسیار پایین یا بسیار بالا با راندمان بسیار پایینی همراه خواهد بود. بنابراین بهتر است با استفاده از تجهیزات گرمایشی، سرمایشی و رطوبتی و تهویه، شرایط ایده آل را فراهم کنید. دمای مناسب اتاق جوجه کشی باید بین ۲۳ الی ۲۷ درجه سانتی گراد و رطوبت آن باید بین ۴۰ الی ۵۰ درصد باشد. 

نتیجه کلی 

در این نوشته تکنیک ها و روش هاییی جهت رسیدن به موفقیت در جوجه کشی بوقلمون به خصوص در فصل های گرم سال مانند تابستان آموزش داده شد. خنک کردن محیط پرورش، رعایت شرایط بهداشتی و قرار دادن آب و تغذیه کافی به موفقیت در جوجه کشی بوقلمون کمک می کند. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس