نحوه آب پاشی تخم اردک و غاز حین جوجه کشی

آموزش آب پاشی تخم اردک و غاز در حین جوجه کشی

معمولا اردک و غاز، قو ، قوغاز و در کل مرغابی ها به دلیل طبیعت خاص خود، تمایل زیادی به ماندن و شنا کردن در آب دارند و زمانی که بر روی تخم های خود می خوابند ، با بدنی خیس کرچ می شوند و هیچ مشکلی نیز برای جنین داخل تخم به وجود نمی آید. بنابراین در حالت مصنوعی و جوجه کشی با دستگاه جوجه کشی نیز باید تخم ها را در دوره ای از جوجه کشی به صورت مرتب آب پاشی نمود تا این غریزه به جوجه های داخل تخم نیز منتقل شود و پس از تولد سازگاری راحت تری با محیط آبی داشته باشند. 

پس اگر می خواهید با نحوه انجام این کار و روش ها و تکنیک های لازم آشنا شوید، حتما ادامه مقاله را مطالعه کنید و در انتها نیز یکی از کارشناسان گروه صنعتی اسکندری به صورت عملی نحوه آب پاشی تخم های غاز و اردک را به شما عزیزان آموزش خواهد داد.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مجهز به سیستم انتخاب نوع پرنده
» دارای شانه های جوجه کشی مخصوص برای تخم های غاز و اردک
» امکان کارکرد دستگاه بدون برق و توسط باتری
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

چرا باید تخم های اردک و غاز را آب پاشی نمود؟

همانطور که گفته شد اردک و غاز و در کل مرغابی ها طبق غریزه طبیعی که دارند، علاقه زیادی به شنا و آب تنی دارند و در جوجه کشی طبیعی پرنده های مادر با بدنی خیس بر روی تخم ها می خوابند و به این ترتیب جوجه ها را سازگار با آب و محيط آبی بار می آروند و در حالت جوجه کشی مصنوعی نیز برای اینکه جوجه اردک هایی آبی و علاقه مند به آب پرورش دهیم باید در دوره ای از جوجه کشی تخم آنها خیس کنیم . 

هم چنین تخم اردک و غاز به دلیل پوسته سفتی که دارند، برای اینکه جوجه ها راحت تر از تخم بیرون بیایند علاوه بر اینکه در داخل دستگاه رطوبت کافی به آنها بدهیم باید با استفاده آب پاشی به نرم تر شدن پوسته تخم کمک زیادی بکنیم.

بهترین زمان برای آب پاشی چه زمانی است؟

بهترین زمان برای این کار هنگامی است که تخم ها را مورد نوربینی و نطفه سنجی قرار می دهید، معمولا ۶ الی ۱۰ روز پس از شروع جوجه کشی بهترین زمان برای اینکار است. در مقاله آموزش نطفه سنجی همراه با ویدیو نحوه انجام این کار به صورت کامل توضیح داده شده است. 

بهترین زمان برای آب پاشی چه زمانی استپس از انجام نطفه سنجی و تشخیص تخم های نطفه دار از بدون نطفه و جداسازی می توانید آب پاشی را شروع کنید. از این زمان تا شروع دوره هچر یعنی سه روز آخر جوجه کشی باید هر روز آب پاشی را انجام دهید، بهتر است که زمان خاصی را برای اینکار در نظر بگیرید، یعنی هر روز ساعت ۱۰ شب که وقت آزاد دارید، آب پاشی را شروع کنید.

نکات مهم قبل از آب پاشی تخم نطفه دار

برای انجام یک آب پاشی موفق و بدون مشکل بهتر است که نکات مهم زیر را در نظر بگیرید:

الف – حتما از یک آب پاش استاندارد استفاده کنید که آب را به قطرات ریز تبدیل می کند یعنی آب را تا حد زیادی تبدیل به پودر می کند. 

ب – برای آب پاشی از آب معمولی یا آب شیر استفاده نکنید چون دارای آهک بوده و با تبخیر آب ، آهک موجود بر روی پوسته تخم باقی می ماند و سبب بسته شدن منافذ تخم خواهد شد که نتیجه آن خفگی جوجه در داخل تخم می باشد. 

ج – حتما از آب مقطر و یا آب تصفیه شده استفاده کنید چرا که دارای آهک و سختی بسیار پایینی است، می توانید آب مقطر را فروشگاه های عرضه لوازم آزمایشگاهی و یا باتری سازها تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله دلایل استفاده از آب مقطر در دستگاه جوجه کشی را مطالعه کنید. 

د – یک الی دو قاشق از محلول ضدعفونی کننده جرمی ساید را در داخل محفظه آب پاش بریزید و آب پاش را با آب مقطر پر کنید سپس به خوبی مخلوط کنید. ضد عفونی کننده جرمی ساید کاملا بی خطر بوده و هیچ ضرری برای تخم نخواهد داشت. اگر این محلول ضدعفونی کننده را در اختیار ندارید می توانید از سرکه سیب، سرکه سفید و یا الکل طبی استفاده کنید، کافیست دو قاشق از آنها را با آب مقطر مخلوط کنید. 

هـ – دقت کنید که این کار را باید روزانه یکبار و در ساعت مشخص و تا شروع دوره هچر انجام دهید. 

مراحل انجام آب پاشی تخم اردک و غاز

 

در این قسمت نحوه انجام اینکار را به صورت مرحله به مرحله آموزش خواهیم داد. نکاتی که در ادامه نوشته شده اند باید به دقت اجرا شود:

☑ ابتدا دمای محیطی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار دارد را تا ۳۲ درجه سانتی گراد بالا می برید. این کار مانع از وارد آمدن شوک دمایی به تخم ها خواهد شد. 

☑ چراغ ها را خاموش کنید تا محیط کمی تاریک شود.

☑ درب دستگاه را باز کنید و شانه حاوی تخم را از دستگاه خارج کنید، سپس دستگاه را خاموش کنید و درب دستگاه نبندید و اجازه بدید باز بماند.

☑ شانه باید در ارتفاع یک الی یک و نیم متری قرار بگیرد، برای اینکار می توانید از یک میز استفاده کنید، هم چنین اگر دستگاه شما دارای ارتفاع یک متری و بیشتر است می توانید از آن استفاده کنید.

☑ دست های خود را با استفاده از دستکش های پلاستیکی یا لاتکس بپوشانید و یا با استفاده از مواد ضدعفونی کننده ، کاملا تمیز کنید.

☑ اجازه بدهید تخم ها به مدت هفت الی هشت دقیقه بر روی میز بماند و کمی خنک شود. در این مدت دستگاه و تخم های داخل دستگاه نیز خنک خواهند شد چون دستگاه خاموش است. 

☑ از فاصله ۵۰ سانتی متری شروع به آب پاشی تخم ها می کنید، دقت کنید که هدف از این کار خیس کردن کامل تخم ها نیست، بلکه می خواهیم شبنم و قطرات ریزی از آب بر روی تخم بنشیند، بنابراین آب پاش را در حالت اسپری قرار دهید و از فاصله ۵۰ سانتی متری روی آن اسپری کنید. 

☑ آب پاشی را به مدت چند ثانیه انجام می دهید تا تمامی تخم ها کاملا تر شوند. با این کار فقط یک طرف تخم ها تر می شوند، پس برای خیس شدن طرف دیگر تخم ، باید آنها را برگردانید.

اگر از شانه همه کاره استفاده می کنید به راحتی می توانید تخم ها را برگردانید چون تخم های اردک و غاز در شانه های همه کاره به صورت خوابیده قرار داده می شوند، اما اگر از شانه های حفره ای یا شاخکی استفاده می کنید ، بهتر است تخم ها را موقتا به سبد هچر منتقل کنید و آنها را به صورت خمیده قرار داده و آب پاشی کنید چون آب پاشی در شانه های حفره ای مشکل است. 

☑ این کار را برای تمامی تخم های درون دستگاه انجام دهید، پس از پایان آب پاشی ، تخم ها را در داخل دستگاه قرار دهید و روشنش کنید.

نکته مهم 

برخی از پرورش دهندگان از افزایش ناگهانی رطوبت دستگاه پس از آب پاشی گلایه دارند، طبیعتا چون تخم ها خیس هستند رطوبت داخل دستگاه بالا خواهد رفت و در این موقع نیاز به هیچ اقدام خاصی نیست، کافی است دما و رطوبت را در مقدار استاندارد تنظیم کنید و اجازه بدهید هوش مصنوعی دستگاه به صورت خودکار رطوبت اضافی را به محیط بیرون منتقل کند. 

ویدیوی آموزش آب پاشی تخم اردک و غاز

در این قسمت ویدیوی آموزشی کارشناسان گروه صنعتی اسکندری را خواهید دید که نحوه آب پاشی تخم را به صورت عملی و قدم به قدم به شما عزیزان اموزش خواهد داد هم چنین نکات لازم در این ویدیو ذکر شده است. در صورت وجود هرگونه سوال از طریق قسمت نظرات همین صفحه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

‫۶۶ دیدگاه ها

  1. من برای تخم اردک دستگاه ایزی باتور ۲ رو گذاشتم اما رطوبتش خیلی بالا میره مثلا اگه رطوبتش باید ۶۵ باشه این ۷۱ اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز
      باید آب دستگاه رو کم کنی
      معمولا ۵ الی ۶ درصد مشکلی نداره
      خواستی با خدمات پس از فروش تماس بگیر راهنماییت کنن

  2. سلام
    اگه رطوبت بالا باشه برای تخم ها چه مشکلی پیش میاد؟

    1. سلام دوست عزیز
      اونموقع تخم ها رطوبتشون رو از دست نمیدن
      و جوجه ها تلف میشن

  3. سلام.
    شما در فیلم آموزشی گفتید که برای گذاشتن تخم دمای تخم و دستگاه باید باهم بالا بره.
    برای ستر و هچر همزمان وقتی تخم تازه میخوایم اضافه کنیم آیا به تخم ها شوک دمایی وارد میشه؟
    برای گذاشتن تخم تازه چیکار باید بکنیم؟
    یه سوال دیگه اینکه برای آبپاشی تخم غاز باید قبلش دستگاه رو خاموش کنیم؟ اگه باید خاموش بشه برای تخم های تازه که داخل دستگاه هستش مشکلی پیش نمیاد؟

    1. سلام در ستر هچر همزمان خب تخم ها رو در دمای محیط بزارید یکمم دمای محیط بالا ببرید تا تخم اول در محیط یکم گرم بشه بعد بره داخل
      در مورد آبپاشی هم هیچ مشکلی بوجود نمیاد چون خاموشی همش چند دقیقه هستش
      از طرفی هم اگر ستر هچر همزمان باشه و بخواهیم خاموش کنیم درب دستگاه رو میبندیم

  4. سلام من دستگاه رو بیرون از اتاق گذاشتم و تخم اردک گذاشتم تخم رو هم نوکش رو روی پایین گذاشتم مثل این نیست الان ۲روزه تازه گذاشتم چ راهنمای میکنید؟

        1. سلام
          زیاد باز کردن درب دستگاه بخصوص پس از بیرون اومدن پرنده ی اول یکی از عوامل هست
          رطوبت پایین از عوامل دیگه هست
          مشکل در تخم نطفه دار هم عامل دیگه هست

      1. سلام .خسته نباشید اگه هر روز تخم هارو ابپاشی کنیم هی دستگاه رو خاموش روشن کنیم تخم هارو در بیاریم خراب نمیشن تخم ها .مشکلی خاصی پیش نمیاد

        1. سلام
          دوست عزیز
          دستگاه رو چرا خاموش میکنی

  5. سلام آب پاشی تخم اردک موسکویی اجباری هست ؟!
    چون من دسترسی به آب مقطر یا تصفیه شده ندارم به خاطر همین

    1. بله اجباریه
      اگر این کار رو نکنید راندمان جوجه کشی به شدت پایین میاد و احتمال مرگ جوجه داخل تخم وجود داره

  6. سلام
    تخم اردک و بوقلمون مخلوط کنار هم توی یک سبد ۶۰ تایی چیده شده و هر روز هم آبپاشی شدن
    آیا برای جنین بوقلمون مشکلی به وجود میاد و هچ نمیشه؟

    1. صددرصد مشکل پیش میاد
      تخم های بوقلمون نباید اب پاشی بشن

    1. نه
      حتما باید به کمک یک اسپری پاش
      آب اسپری کنید روی تخم ها

  7. سلام
    تخم غاز گذاشتم توی دستگاه ایزی باتور دو از روز بیست دوم از داخل دستگاه کمی بوی بدی میاد آیا امکان خرابی تخم‌ها وجود داره و چجوری میتونم تشخیص بدم

    1. از همون بو میشه تشخیص داد که خراب شده
      تخم ها رو بو کن و اونی که خراب شده رو بیار بیرون تا بقیه تخم ها رو هم خراب نکنه
      اگه همشون خراب شده همشو بیار بیرون و دستگاه رو خوب بشور

  8. سلام.غازمحلی تودستگاه گذاشتم والان ۲۰روزگذشت آبپاشی هم کردم.الان تخم هاشروع به تکون خوردن کردن آیاهمچنان آبپاشی کنم وبچرخانم

    1. تا روز هچر باید همچنان اب پاشی کنید
      زمانی که تخم ها رو به قسمت هچر انتقال دادید دیگه نیازی به اب پاشی نیست .

  9. سلام وقتا بخیر تخم اردک در چ زمانی و چند روز اخر باید تخم ها رو به سبد انتقال بدیم و هچر چرخشی رو متوقف کرد
    ایا حتما باید هچر متوقف بشه
    راهنمای کید ممنونم مرسی دستگاه من ۱۲۶تای هست در روز ۱۵هم هستم

    1. بستگی به نژاد اردک داره
      دوره جوجه کشی شو از نت در بیارید و سه روز اخر باید به هچر انتقال بدید

  10. سلام خسته نباشین من کارم یه جوریه که واسه اب پاشی قو غاز ها نمیتونم دریک زمان مشخص اب پاشی کنم میتونم یه نیم ساعت زدوتر یا دیرتر اب پاشی کنم

    1. بهتر که در زمان مشخص این کار رو بکنید
      زمانش رو نیم ساعت به جلو یا عقب ببرید و هر روز سر ساعت مشخص این کار رو بکنید

  11. سلام خسته نباشید.میشه برای خرید تخم قوغاز من رو راهنمایی کنید.ممنون میشم

    1. حتما به خود پرورش دهنده های قو غاز مراجعه کنید و به صورت حضوری پرنده های نر و ماده رو از نزدیک مشاهده کنید.
      می تونید پرورش دهنده ها رو از سایت های اگهی پیدا کنید.
      مقاله پایین رو هم کامل بخونید
      راهنمای خرید تخم نطفه دار غاز

  12. با سلام خدمت شما من میتونم تخم غاز ها رو آپاشی کنم چون دو روز مونده جوجه شن میتونم یا زیاد لازم نیست آپاشی کنم

    1. اگر قبلا اب پاشی کردید نیازی نیست
      و اگه تا حالا اب پاشی نکردید، بهتر که یکم اب پاشی کنید و با تنظیم کردن دما و رطوبت دوره هچر و قطع کردن چرخش ، اجازه بیرون اومدن تخم ها رو بدید

  13. سلام من داخل دستگاه تخم اردک گذاشتم و متاسفانه نمیدونستم باید اب پاشی شه الان روز ۲۵ هستش ایا
    از راندامان نتیجه میگیرم و اینکه میاز ب چرخش دستی داشت؟

    1. اگر دستگاه خودش چرخش میده نیازی به چرخش دستی نیست
      بهتر که تخم ها رو کمی اب پاشی کنید

  14. سلام مجدد
    خوشبختانه تخم قوغاز های من ظاهرا با موفقیت دارن هچ میشن . یعنی جوجه ها تخم هارو شکستند و منتظرم تا بطور کامل بیان بیرون . البته اگه اشتباه نکنم شاید تا ۲۰ ساعت هم طول بکشه .
    اما یه سوال :
    بعد از اتمام این مرحله از جوجه کشی بهترین ماده برای ضدعفونی دستگاه چیه؟ و اینکه آیا باید داخل دستگاه شسته بشه یا با دستمال و مواد ضدعفونی کننده ای که می فرمایید تمیز بشه و کافیه. ؟

    1. جوجه ها تا ۲۴ساعت پس از تولد باید در داخل دستگاه بمونند تا بدنشون مقاوم بشه
      بعد به یک محیط گرم منتقل کنید
      دستگاه رو با دستمال خشک تمیز کنید و جاهای قابل شستشو رو با مواد شوینده بشویید. مواظب باشید به سنسور نخوره
      داخل فن و مکان های دور از دسترس رو با جاروبرقی و پمپ باد تمیز کنید.

  15. من دستگاه جوجه کشی دارم. وقتی بصورت دستی رطوبت و دما را تنظیم میکنم درست هست ولی قسمت روز هر کار میکنم offهست.

  16. سلام. وقت بخیر.
    دلیل اینکه تخم ها را در ارتفاع یک تا یک و نیم متری قرار بدیم چیه؟

    1. سلام
      دلیلش اینه که وقتی تخم ها در نزدیکی زمین قرار بگیرن ممکنه شوک دمایی به دلیل سرد بودن قسمت پایینی زمین وارد بشه . ارتفاع که میدید این شوک وارد نمیشه

  17. با سلام
    در جدول دما و رطوبت موجود در سایت مدت زمان لازم برای ستر تخم انواع غاز ۳۱ روزه .
    من تخم قوقاز اکراینی داخل دستگاه گذاشتم و الان با گذشت ۲۲ روز به نظرم میاد جوجه کامل شده و دیگه امکان نوربینی ندارم .
    ۱-از کجا بفهمم تشخیصم درسته و از کجا بفهمم کی باید تخم هارو به قسمت هچ منتقل کنم؟
    ۲- من هم از ستر و هچر همزمان استفاده کردم و هم از دو نوع تخم (قوغاز و مرغ) داخل دستگاه گذاشتم . مرغ ها در اومده بجز دوتا که آخراشه . اگه قوغاز رو ببرم پایین باید برای رسیدن به ۸۵درصد رطوبت ، تنظیم رطوبت رو روی حدود ۷۵-۸۰ قرار بدم . آیا شما هم با من هم نظرین که احتمالا تخم مرغ ها دیگه توجیه نگهداری نداره ؟ یعنی اصلا نمیمونه !!!
    لطفا به هر دو بخش عرایضم پاسخ بدین

    1. سلام
      ۲۲ خیلی کمه برای غاز ، خوب اشکال نداره که امکان نوربینی نیست، داره تشکیل میشه، شما دوره رو حداقل ۲۸ روز در نظر بگیرید
      قبل از هر چیزی باید نژاد پرنده رو بدونید چون نمونه غاز های سبک داریم تا سنگیم ، نمونه های سبک ۲۸ روز و نژاد های سنگین حتی تا ۳۵ روز ممکنه طول بکشه /
      روز ۲۵ منتقلشون کنید به هچ
      آبپاشی روزانه رو فراموش نکنید .

      رطوبت رو چرا روی ۸۵ میخواید تنظیم کنید ؟! روی ۷۵ بزارید مناسبتره
      چون غازها ابپاشی دارن باقی رطوبتشون اوکی میشه
      حقیقتا تست نکردم مورد مرغ رو ، نمیتونم بگم امکان نداره ایجاد بشه . با ۷۵ ممکنه متولد هم بشن

      1. خیلی ممنونم که جامع و کامل جواب دادین .
        متاسفانه مرجع دقیقی برای تهیه تخم نیست . نه اینکه همه بد باشن . افراد زیادی دارن تخم های با کیفیت میفروشن .
        ولی در مورد همین تخم غاز ، طرف مثلا میگه قوغازه و راست هم میگه قوغاز اکراینیه ولی ظاهرا خود اون دو سه نوع داره یه مدل غبغب داره یه مدل نداره یه مدل کوتاه قده یه مدل بلند قد و ….
        به هر حال یه طرف قضیه هم ما تازه داریم کسب تجربه میکنیم و همه این مسائل دست به دست هم میده تا زحمت ما برای شما بیشتر بشه .

  18. در مورد ستر و هچر همزمان میشه بفرمایید که دما و رطوبت قسمت پایین به عنوان هچر چقدر با دما و رطوبت بالای دستگاه اختلاف داره؟
    متاسفانه این مورد هیچ جا توضیح داده نشده .

    1. سلام
      جدول دمایی در پست زیر قرار گرفته :
      جدول دما و رطوبت ستر هچر

      در سیستم های ستر و هچر شما نباید دما و رطوبت رو تغییر بدید چرا که در این دوره دستگاه باید همزمان این مورد رو بررسی کنه. در دستگاه های تولیدی گروه صنعتی اسکندری با فشردن دکمه مربوط به ستر و هچر، سیستم به صورت اتومات شرایط رطوبتی رو در قسمت انتهایی بالا میبره و دما هم باطبع بسیار کم ، کاهش پیدا میکنه ، دقیقا مطابق با جدول فوق . این مورد با کنترل فن های تهویه و سیستم رطوبت سازی صورت میگیره

      1. عذر میخوام مجددا سوال میکنم . من مسلط نشدم به فرمایش شما .
        شما می فرمایید من در زمانی که تخم مرغ های جدید در بالا در حال ست شدن هستند تخم هایی که به دوره هچر رسیدند رو در پایین قرار بدم و دستگاه رو در حالت هچر قرار بدم؟
        اگر این استنباط من درست باشه پس حرکت تخم های بالایی در راک متوقف میشه ؟

        1. سلام مجدد
          این مورد داخل دفترچه دستگاه اشاره شده .
          تخم هایی که در داخل سبد هچ میزارید ، بزارید قسمت پایین ، و خوب تخم های تازه در قسمت بالا و در داخل ترنر قرار دارن . سپس دکمه ی Down رو به مدت ۳ ثانیه نگهدارید ، عبارت Fan Off Hac روی صفحه نمایش داده میشه. بدین ترتیب فن سیرکوله خاموش میشه . با این عمل رطوبت در قسمت پایین بالا رفته و دما نیز تنظیم میشه. پیشنهاد میشه در این مدت ظرف آب همراه دستگاه رو هم در کف دستگاه قرار بدید تا رطوبت رو بیشتر افزایش بده.
          در چنین شرایطی چرخش تخم ها در قسمت فوقانی متوقف نمیشه و همچنان ادامه دارد. تخم های پایینی هم که داخل سبد هستن و نیازی به چرخش ندارن. بدین ترتیب سترهچر همزمان برقرار میشه

        2. با نگه داشتن دکمه داون به مدت سه ثانیه عملکردی به غیر از (نمایش دمای تنظیمی – دمای بالا و دمای پایین و خطاها) ایجاد نمیشه . ضمنا دفترچه (بروشور دستگاه) و جزوه کاغذی آ چهار مطالعه دقیق شد و موردی دال بر این وجود نداره . این fan off hac دقیقا کجاست؟

        3. سلام
          بابک جان من توضیحات ایزی باتور ۲ رو بهتون دادم ! 🙂 نمیدونم چرا فکر کردم این دستگاهو دارید 🙂
          در ۱۶۸ تایی هیچ نیازی به انجام تغییر خاصی در ستر هچر همزمان نیست . شما تخم ها رو همزمان هم در پایین هم در بالا قرار بدید و شرایط عادی رو ایجاد کنید . در پایین چون ظرف اب نزدیک تخم ها هست رطوبت میره بالا و با توجه به فاصله ی تعبیه شده دما در این قسمت مقداری پایین هست . این دستگاه به صورت ذاتی دارای ستر هچر همزمان هست و برای اینکار هیچ نیازی به تغییر نداره و هوشمند عمل انجام میشه .
          موفق باشید

  19. سلام یه جا نوشته بودند که زمانیکه جوجه ها دیر هچر میشوندیعنی از موعدهچرشون گذشت هر یک ساعت تخم ها بپاشی کنیم حتی تخم هایی که نیاز به ابپاشی حالا تخم غاز واردک که قبلا ابپاشی کردیم سه روز آخر ابپاشی رو قطع کنیم این چطور توجیه میشودلطفا توضیح دهید

    1. سلام
      خوب این مورد رو باید از خودشون میپرسیدید که بر چه اساسی همچین حرفی میزنند !

  20. سلام خسته نباشید در چه زمانی باید به تخم مرغ های داخل دستگاه رو آب پاشی کرد اگر نیاز به آب پاشی هست در چه دوره ای باید این کار رو انجام بدم

    1. سلام
      توضیحات داخل پست و ویدیو کامل هست
      مطالعه کنید همهی سوال ها جواب داده شدن
      موفق باشید

  21. سلام، خسته نباشید
    آیا حتما باید این کار رو انجام داد؟
    به یکی از شرکت تولید کننده دستگاه جوجه کشی تماس گرفتم گفتن لازم نیست این کار انجام بشه و شک دما به جنین وارد میشه، درسته؟

    1. در مورد غاز و اردک باید اب پاشی انجام بشه چون طبیعت این جوجه ها به این صورت هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس