پرورش غاز بهتر است یا اردک؟

آیا قصد دارید اقدام به پرورش غاز و یا اردک کنید؟ از اینکه پرورش غاز بهتر است یا اردک اطلاعات کافی ندارید؟ از معایب پرورش اردک و یا درآمد ماهیانه پرورش غاز آگاهی چندانی ندارید؟ 

عواملی که میتواند در انتخاب بین اردک و غاز موثر باشد آگاهی کافی ندارید؟ پس با ما تا انتهای این مقاله از چیکن دیوایس همراه باشید تا به طور مفصل در این رابطه اطلاعات مختلفی ارائه شود. 

مزایای اقتصادی پرورش اردک و غاز 

پرورش اردک و غاز ورای تفاوت هایی که دارند دارای یکسری از مزیت های اقتصادی هستند که در ادامه به توضیح هر یک از آنها پرداخته شده است.

سرعت رشد بالا

روند وزن گیری غاز و اردک در صورت صحیح بودن شیوه نگهداری به طریقی است که هر روز به اندازه وزن اولیه اش به وزن آن افزوده شود و در طی ۶۰ روز وزن آن به حدود ۲۵۰۰ گرم برسد.

تولید بالا 

می توان گفت هر اردک و یا غاز تخمگذار در هر سال ۱۲ برابر وزنش تخم تولید می کند. به عبارت دیگر وزن اردک و یا غاز هرچقدر باشد به همان میزان در هر ماه تخم خواهد گذاشت.

ماشین جوجه کشی درنا 2 ظرفیت 336 عدد
ماشین جوجه کشی درنا ۲ ظرفیت ۳۳۶ عدد
» امکان جوجه کشی از تخم اردک و غاز با ظرفیت بالا
» قابلیت ستر و هچر همزمان
» دارای سیستم رطوبت رسانی مدرن با پمپ آب مخصوص
قیمت : ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ تومان
 

راندمان غذایی بالا

تولید گوشت این گونه از طیور حدود ۵۰ درصد است و تولید تخم آنها در شرایط بهینه  حدود ۳۰ درصد است که برای پرورش دهنده بسیار سود ده می باشد.

پروتئین بالای محصولات 

گوشت اردک و غاز حدودا از ۲۰ درصد پروتئین برخوردار است که بدین سبب برای مصرف کننده نیز مفید است.

برگشت سریع سرمایه

چنانچه به دنبال برگشت سریع سرمایه در کوتاهترین زمان ممکن هستید  پیشنهاد ما به شما پرورش اردک و یا غاز می باشد. زیرا در پرورش گوشتی به طور تقریبی در طی دو ماه میتوان شاهد بازگشت سرمایه شد. 

راندمان بالای لاشه 

معمولا لاشه اردک و غاز در مقایسه با وزن زنده آنها حدود ۷۵ درصد است که این میزان در مقایسه با وزن لاشه سایر حیوانات بسیار بالا می باشد.  

سهولت تغذیه

از آنجایی که اردک و غاز قادرند علوفه  با الیاف خام بالا استفاده کنند لذا از سهولت خوراک دهی نیز  برخوردار هستند  و نیاز به هزینه های گزاف برای تامین تغذیه مورد نظر آنها نمی باشد. 

اصلاح ژنتیکی ساده

اصلاح ژنتیکی همواره در پرندگان آسان تر از سایر حیوانات می باشد به همین سبب کارایی پرورش آنها نیز بالاتر می باشد.  

سهولت نگهداری

اردک و غاز به دلیل برخورداری از مقاومت بالا می توان به راحتی در محیطی که عاری از هرگونه آلودگی و بیماری است به درستی در تعداد زیاد نگهداری کرد.

مزایای بهداشتی پرورش اردک و غاز

ناگفته نماند علاوه بر مزیت های اقتصادی که در رابطه با پرورش اردک و غاز گفته شد دارای یکسری مزیت های بهداشتی نیز می باشند که در ادامه به بخشی از این موارد در این راستا پرداخته شده است.

نداشتن بیماری مشترک

برخی از بیماری ها وجود دارد که بین پرندگان و انسان مشترک بوده و قابل انتقال به انسان است از آنجایی تعداد بیماری های قابل انتقال از اردک و غاز به انسان بسیار کم است به راحتی می توان از گوشت آنها استفاده کرد. 

چربی کم محصولات

چربی موجود در گوشت اردک و غاز بسیار اندک است و بدین سبب برای مصارف انسان نیز بسیار مفید می باشد.

عوامل موثر در انتخاب بین پرورش غاز و اردک

ویژگی غاز اردک 
گوشت لذیذتر، چربی کمتر، پروتئین بیشترارزان ، چربی بیشتر ، پروتئین کمتر 
تخمگذاری سالانه ۴۰ تا ۶۰ تخم سالانه ۱۰۰ ال ۱۵۰ تخم 
مقاومت در برابر بیماری بیشتر کمتر 
نیاز به فضا کمتر بیشتر 
میزان صدا بیشترکمتر 
بازار مصرف تقاضا بیشتر برای گوشت تقاضا بیشتر برای تخم
غذا نیاز به منابع غذایی کمتر تغذیه با غذاهای خیس 

مزایای پرورش غاز

غاز جزء پرندگان آبزی است که از نظر جثه بزرگ تر از اردک است و پرورش آن مزایایی دارد که باعث شده است سرمایه گذاری برای آن سود آور باشد:

  1. گوشت غاز لذیذ و خوشمزه است و در کشورهای حاشیه خلیج فارس محبوبیت زیادی دارد و به راحتی می توانید این پرنده را با قیمت دلخواه در کشورهای عربی به فروش برسانید.
  2. تخم غاز حاوی مواد مغذی و مواد معدنی زیادی است و مصرف آن به عنوان وعده صبحانه از سوی کارشناسان تغذیه توصیه شده است.
  3. روغنی که از غاز به دست می آید برای درمان برخی بیماری ها مفید است و در تولید محصولات آرایشی نیز از آن استفاده می شود.

معایب پرورش غاز

معایب پرورش غاز - چیکن دیوایس

پرورش غاز معایب زیر را به همراه دارد:

  1. غاز یک پرنده بسیار حساس است که نامطلوب بودن شرایط محیطی به سرعت روی سلامت او اثر می گذارد. اگر محیط نگهداری غاز آلوده یا ناآرام باشد رشد غاز با کندی انجام می شود و هزینه های درمانی زیادی را باید پرداخت کنید.
  2. نامناسب بودن و شلوغ بودن محیط نگهداری از غاز می تواند درگیری زیاد بین غازها را به همراه داشته باشد و به یکدیگر آسیب برسانند.
  3. غاز باید در فواصل زمانی کوتاه از سوی دامپزشک معاینه شود و در اکثر موارد دارو برای جلوگیری از شیوع بیماری هایی مانند آنفولانزا تجویز شود. غاز در صورت مواجه شدن با بیماری های عفونی به سرعت می میرد.
  4. خوراک غاز زیاد است و البته گوشت آن هم با قیمت بیشتری به فروش می رسد.
  5. برخی برای پرورش غاز تصور می کنند رها کردن غاز در طبیعت باعث کاهش هزینه نگهداری می شود در حالی که برای پرورش این پرنده باید مکانی را از قبل در نظر گرفته باشید و شرایط را برای پرورش آن فراهم کنید.
  6. غاز باید مدام در آب باشد به همین دلیل هزینه ساخت استخر در محوطه پرورش این پرنده را نیز باید به سایر هزینه ها اضافه کنید.
  7. میزان تخم گذاری غاز کم است بنابراین جمعیت غازها در مدت زمان طولانی زیاد می شود و از فروش تخم آن نیز نمی توانید درآمد چندانی کسب کنید چون معمولا همان تعداد کم تخم باید صرف جوجه کشی شود نه فروش و کسب درآمد.

مزایای پرورش اردک

مزایای پرورش اردک - چیکن دیوایس

  1. اردک یکی از آبزیانی است که در نواحی شمالی کشور بیشتر پرورش داده می شود و معمولا حجم عمده فروش آن نیز به همان منطقه محدود می شود. اردک در سایر نواحی ایران کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. اگر قصد راه اندازی کسب و کاری با پرورش اردک دارید مناطق شمالی ایران بهترین منطقه برای پرورش این پرنده است. پرورش اردک مزایایی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:
  2. اردک پرنده مقاومی در مقابل بیماری و شرایط نامناسب محیطی است. برای پرورش اردک نیازی نیست یک محیط با صرف هزینه زیاد را تدارک ببینید. در واقع تمیز و بهداشتی بودن آن برای زندگی اردک کافی است. مگر این که قصد تولید صنعتی داشته باشید که در این صورت باید مکانی را برای پرورش این پرنده در نظر بگیرید.
  3. طعم گوشت اردک تفاوت چندانی با طعم گوشت مرغ ندارد به همین دلیل با ذائقه غذایی ایرانی ها سازگار است و در صورت عرضه در بازارهای مختلف، به فروش می رسد.
  4. گوشت اردک حاوی مواد معدنی و ویتامین هایی است که از نظر کارشناسان تغذیه برای رشد کودکان و سلامت بزرگسالان مفید است. پروتئین موجود در گوشت اردک به ورزشکاران نیز برای انجام تمرینات کمک زیادی می کند.
  5. امگا ۳ موجود در گوشت اردک برای تقویت حافظه بسیار مفید است و از بروز آلزایمر جلوگیری می کند.
  6. رشد اردک سریع اتفاق می افتد و همین باعث می شود سرمایه شما در طی مدت کوتاه چند برابر شود. جوجه اردک ۴۰ گرمی در طی ۶۰ روز به ۲۵۰۰ گرم می رسد.
  7. تغذیه اردک در مقایسه با غاز کمتر است و با صرف هزینه کمتر می توانید بیشترین سود را به دست بیاورید.
  8. اردک کم تر به معاینه دامپزشک نیاز دارد و شما در فواصل زمانی کوتاه مجبور به پرداخت هزینه های دامپزشک نیستید.
  9. اصلاح ژنتیک اردک در مقایسه با سایر پرندگان راحت تر است.
  10. تخم گذاری اردک زیاد است، بنابراین نه تنها با فروش گوشت اردک بلکه با فروش تخم آن نیز می توانید درامد کسب کنید.

معایب پرورش اردک

امکان پرورش اردک با هزینه پایین در تمام مناطق کشور وجود ندارد.

اردک در مقایسه با غاز بازار کم رونقی در کشور های حاشیه خلیج فارس دارد.

اردک در شرایط آب و هوایی غیر از مناطق شمالی کشور، به سرعت آسیب می بیند و حتی میمیرد.

آیا پرورش غاز بهتر است یا اردک؟

آیا پرورش غاز بهتر است یا اردک؟ - چیکن دیوایس

مقایسه ویژگی های اردک و غاز این نتیجه را حاصل می کند که تصمیم برای پرورش هر یک از این دو پرنده به شرایط اقتصادی شما و هزینه هایی که برای کسب و کار در نظر گرفته اید بستگی دارد. به طور کلی هزینه پرورش اردک در مقایسه با غاز کمتر است. اگر بازارهای خارجی را برای فروش محصولات خود در نظر گرفته اید پرورش غاز بهتر است چون متقاضی بیشتری دارد اما برای پرورش اردک باید روی بازار داخلی و آن هم فقط در برخی از استان های شمالی حساب کنید.

برای پرورش غاز و اردک اگر قصد شما سرمایه گذاری و کسب سود در این زمینه است باید یک سالن که در آن اصول بهداشتی رعایت شده است در نظر بگیرید. دستگاه های گرمایشی که در فصل زمستان دمای محیط را متعادل می کنند یکی از تجهیزات ضروری برای سالن های پرورش غاز و اردک است. به این نکته دقت داشته باشید که سرمایه گذاری برای پرورش هر یک از این دو پرنده و فروش آن در بازارهای خارجی، نیازمند پرورش به روش صنعتی است. پرورش غاز و اردک در منزل درآمد زیادی به همراه نخواهد داشت.

به علاوه شما می توانید از طریق جوجه کشی از تخم های نطفه دار غاز و اردک و فروش آنها نیز کسب درآمد کنید. در جوجه کشی از تخم های نطفه دار به تعداد بالا داشتن یک دستگاه جوجه کشی صنعتی می تواند تاثیر بسزایی را در افزایش درآمد شما داشته باشد.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور ۱۶۸ تایی
» امکان تولید خودکار حرارت و رطوبت
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
» امکان جوجه کشی از تخم های انواع طیور از جمله غاز و اردک
قیمت : ۱۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

جمع بندی

در این متن از وبلاگ چیکن دیوایس، پرورش غاز و اردک و مزایا و معایب هر یک بررسی شد. در صورتی که قصد فروش گوشت و تخم پرنده در داخل کشور را دارید، اردک پرنده بهتری برای سرمایه گذاری می باشد. اما اگر بتوانید از پس هزینه های پرورش غاز در بیایید، این پرنده برای صادرات نیز یکی از طیور سود آور خواهد بود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس