آشنایی کامل با خواص و مضرات تخم غاز | طعم، مزه، میزان کالری و چربی تخم غاز

0

با فواید و مضرات، طعم و میزان کالری تخم غاز آشنا شوید.

یکی از مواد مغذی سالم و سرشار از پروتئین و چربی که برای کودکان و ورزشکاران بسیار مفید خواهد بود، تخم غاز است. این تخم بزرگتر از تخم مرغ است و مواد مغذی بیشتری دارد، هر تخم این پرنده برابر ۲۷۰ کیلوکالری انرژی دارد که برای یک وعده غذایی کفایت خواهد کرد. 

تخم غاز طعم مخصوص به خود را دارد. نسبت زرده به سفیده در تخم غاز بیشتر از سایر تخم ها می باشد به همین دلیل آن را به منبع مهمی از چربی تبدیل کرده است که به خوشمزه تر شدن و پر انرژی شدن آن کمک کرده است. در تخم غاز مقدار زیادی مواد مغذی ضروری مانند اسید فولیک ، ویتامین B12 ، ویتامین A ، سلنیوم و آهن وجود دارد. تخم غاز غنی از پروتئین است، هر تخم تقریباً ۲۰ گرم پروتئین با کیفیت با تمام ۹ اسید آمینه ضروری را فراهم می کند. 

در ادامه این نوشته از چیکن دیوایس به خواص و مضرات تخم غاز خواهیم پرداخت ، با ادامه مطلب همراه باشید.  

تخم غاز چه مزه ای دارد؟

همانطور که اشاره شد در تخم غاز میزان چربی بیشتری دارد و این مقدار چربی سبب شده تا طعم کره ای مانندی پیدا کند، به هر حال وجود چربی سبب خوش طعم و دلپذیر شدن تخم غاز نسبت به تخم مرغ شده است. 

تخم غاز چه مزه ای دارد؟ - چیکن دیوایسعلاوه بر این ، غازها تغذیه متفاوتی نسبت به مرغ ها دارند، مرغ ها از انواع دانه ها ، حشرات ، مانده میوه و سبزیجات مصرف می کنند، اما غازها به راحتی می توانند بچرند و از انواع علوفه ها تغذیه کنند، هم چنین مانند اردک ها می توانند از لجن ها و موجودات ریز داخل آب هم تغذیه کنند که رژیم تغذیه ای متفاوت سبب ایجاد طعم متفاوتی در تخم غاز شده است. 

اگر علاقه مند به تغذیه غاز در خانه هستید می توانید نوشته پرورش غاز اکراینی را مطالعه کنید ، این غازها دارای میزان تخم گذاری مناسبی بوده و از گوشت لذیذی نیز برخوردار هستند. 

بررسی فواید و خواص تخم غاز 

به دلیل اندازه بزرگ تخم غاز، نسبت زیاد زرده به سفیده تخم و رژیم غذایی خاص غازها ، ارزش غذایی این تخم بهتر از سایر تخم ها می باشد. به طور خلاصه ، در تخم غاز مقدار قابل توجهی کلسترول خوب، اسیدهای چرب اشباع نشده و امگا ۳ وجود دارد، پروتئین و کالری بیشتری نسبت به تخم مرغ ، بلدرچین و حتی تخم اردک دارد و مقدار زیادی آهن ، سلنیوم ، فسفر، ویتامین های A ، B9 و B12 و… را در خود جای داده است. در ادامه این نوشته ، شما را با خواص شگفت انگیز تخم غاز و فواید آن برای سلامتی آشنا خواهیم کرد. 

سرشار از کلسترول 

تخم غاز کلسترول فوق العاده بالایی دارد. حدود ۸۵۲ میلی گرم کلسترول در هر ۱۰۰ گرم و ۱۲۲۷ میلی گرم کلسترول در هر تخم کامل غاز وجود دارد (میانگین وزن هر مرغ غاز: ۱۴۴ گرم است). از طرف دیگر حداکثر میزان کلسترول توصیه شده برای یک فرد بالغ در روز ۳۰۰ میلی گرم است، این بدان معناست که خوردن روزانه تخم غاز برای سلامت قلب و عروق مناسب نیست، 

گرچه کلسترول به خودی خود بد نیست، اما مقدار زیاد آن زیان آور است به خصوص برای کسانی که مبتلا به دیابت ، مشکلات قلبی عروقی و یا اضافه وزن یا چاقی هستند. اگر دچار بیماری قلبی ، دیابت  یا اضافه وزن هستید، حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. 

برای یک فرد سالم، کلسترول فواید خوبی برای سلامتی دارد، به شرطی که به اندازه محدود مصرف شود، زیرا تا حدودی یک ماده مغذی ضروری برای بدن محسوب می شود. برخی از شگفت انگیزترین مزایای آن شامل سنتز ویتامین D برای سیستم ایمنی قوی تر ، تولید هورمون برای بهبود باروری و بهبود سیستم هاضمه و افزایش عملکرد مغز است.

دارای کالری بالا

در هر ۱۰۰ گرم تخم غاز ۱۸۵ كیلو كالری وجود دارد و در هر تخم کامل غاز که ۱۴۴ گرم است ، حدود ۲۶۶ كیلو كالری یافت می شود، جالب است بدانید که بیشتر کالری تخم غاز در زرده آن است، جایی که تمام چربی ها نیز وجود دارند. 

بیشتر کالری موجود در تخم غاز و سایر تخمها، از چربی موجود در زرده حاصل می شود و مقدار خیلی کمی از آن، از پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ به دست می آید. اگر گه گاهی تخم غاز مصرف می کنید، ارزش بالای انرژی آن هیچ تاثیر قابل توجهی در وضعیت سلامتی شما نخواهد داشت. 

دارای پروتئین بالا

تخم غاز پروتئین بیشتری نسبت به تخم مرغ ، بلدرچین ، بوقلمون و اردک دارد. در هر تخم کامل غاز، حدود ۲۰ گرم پروتئین وجود دارد. لازم به ذکر است که پروتئین موجود در تخم غاز یک پروتئین کامل است، به این معنی که حاوی تمامی آمینو اسیدهای  ضروری برای بدن است و جهت حفظ سلامتی بدن حیاتی هستند. 

دارای پروتئین بالا - چیکن دیوایسبه دلیل وجود پروتئین زیاد در سفیده تخم غاز، از آن به عنوان یک منبع غذایی مهم برای عضله سازی می توان یاد برد و برای سلامتی مغز و سیستم عصبی کاملا مفید است، این پروتئین با تغییرات خُلقی مقابله می کند و به سنتز انتقال دهنده های عصبی در مغز کمک می کند.

تخم غاز منبع مهمی از آهن است

در هر تخم غاز حدود ۵ میلی گرم آهن وجود دارد که یک منبع غذایی سرشار از آهن خواهد بود. بنابراین از تخم غاز برای کنترل کم خونی می توانید استفاده کنید، به عبارت دیگر می توان گفت که کمبود آهن را جبران می کند، همچنین آهن موجود در تخم غاز به افزایش نشاط و بالا بردن سطح انرژی بدن کمک کرده و از عملکرد عضلات در برابر فعالیت های بدنی مختلف پشتیبانی می کند.

تخم غاز دارای مقدار زیادی فسفر است

در هر تخم غاز میزان ۳۰۰ میلی گرم فسفر وجود دارد که بدن ما به صورت روزانه به حدود ۱۲۵ میلی گرم فسفر نیاز دارد، به عبارت دیگر می توان گفت که میزان فسفر موجود در تخم غاز ، ۲۵ درصد از نیاز روزانه بدن به فسفر را تامین خواهد کرد. همانطور که می دانید فسفر نقش حیاتی در تقویت استخوان و دندان ها دارد و فرایند رشد استخوان ها را سرعت می بخشد، بنابراین تخم غاز یک ماده غذایی مهم برای کودکان و نوجوانان خواهد بود. 

دارای اسید فولیک و ویتامین b12

دارای اسید فولیک و ویتامین b12 - چیکن دیوایستخم غاز سرشار از اسید فولیک و ویتامین B12 می باشد که از نقص لوله عصبی مغز، ستون فقرات و نخاع در نوزادان جلوگیری می کند، مصرف معقولانه تخم غاز به رشد طبیعی مغز نوزادان کمک می کند و به دلیل تولید گلبول های قرمز خون، سبب افزایش سطح انرژی و نشاط بدن می شود، از تغییرات خلقی جلوگیری می کند و مانع از بروز بیماری هایی مانند آلزایمر می شود. 

دارای ویتامین A و سلنیوم

ویتامین A موجود در تخم غاز سبب تقویت بینایی چشم می شود، هم چنین سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد. تخم غاز همچنین منبع خوبی از سلنیوم است که برای سلامتی تیروئید حیاتی بوده و مصرف متعادل تخم غاز و سایر منابع غذایی دارای سلنیوم از کم کاری تیروئید جلوگیری می کند.

سرشار از امگا ۳ 

غازها به لطف رژیم غذایی خاصی که دارند، تخم هایی با مقادیر کافی اسیدهای چرب امگا ۳ تولید می کنند. اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامت قلب و عروق مفید است، سطح کلسترول HDL (خوب) را بالا می برد و عملکردهای شناختی مغز را نیز بهبود می بخشد.

تخم غاز چه مضراتی دارد؟

همانطور که اشاره شد، تخم این پرنده دارای چربی زیادی است که با مصرف یک عدد از آن کلسترول مازادی را وارد بدن می کند و در صورت استفاده بی رویه و روزانه آن ، احتمال بروز مشکلات قلبی و عروقی وجود دارد.

جهت جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، حتما مصرف تخم غاز را به هفته ای یک بار کاهش دهید و توصیه می کنیم آن را به صورت آب پز شده استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.