سود پرورش کدام پرنده بیشتر است؟ مقایسه پرنده های بومی و زینتی مختلف

بررسی سود و هزینه فرصت هر پرنده ای قبل از شروع کار ضروری است، اگر به پرورش پرنده های زینتی یا بومی علاقه مند هستید و مکان (کوچک یا بزرگ) لازم برای پرورش آنها را دارید، حتما این مقاله از چیکن دیوایس را به دقت مطالعه کنید. در ادامه این نوشته همراه با ویدیوی آموزشی به بررسی درآمد حاصل از پرورش پرنده های مختلف بومی و زینتی خواهیم پرداخت تا در نهایت قادر به انتخاب پرنده پرسود و مورد علاقه خود باشید. 

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از انواع پرندکان زینتی و بومی
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
» قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولت
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

انتخاب نوع پرنده بر اساس علاقه

داشتن علاقه به نگهداری و پرورش پرنده ها اساس شروع کار است، اما انتخاب نوع پرنده به وهله دیگری از علاقه مربوط می شود که به انتخاب شما کمک خواهد کرد. به عنوان مثال برخی از افراد به پرورش پرنده های زینتی مانند طوطی سانان، مرغ مینا، قناری و فنچ و … علاقه دارند، در واقع در کنار لذت بردن از صدا، بازیگوشی و زیبایی این پرنده ها، قصد کسب درآمد از آنها را نیز دارند. 

انتخاب نوع پرنده بر اساس علاقه - چیکن دیوایس
اما برخی به پرنده های بومی مانند مرغ و بوقلمون، اردک و غاز و… علاقه دارد که در کنار تامین نیاز غذایی خانواده، کسب درآمد از آنها را نیز مدنظر قرار می دهد. در مقاله آموزشی
پرورش بوقلمون صفر تا صد این کار آموزش داده شده است. 

پرورش قرقاول و کبک نیز بیشتر به دلیل علاقه به نوع پرنده است و کسب درآمد از فروش گوشت و تخم آن در اولویت دوم قرار دارد. 

پرورش پرنده های زینتی درآمد بیشتری دارد یا پرنده های بومی ؟

با توجه به اینکه پرنده های زینتی نیاز به فضای کمی برای پرورش دارند و میزان غذای کمتری را مصرف می کنند و از همه مهم تر قیمت بالاتری هم دارند، بنابراین اگر به صورت اصولی و درست پرورش داده شوند، سود بسیار بالاتری نسبت به پرنده های بومی خواهد داشت. 

از آنجایی که مردم گرایش بیشتری به نگهداری پرنده های خانگی مانند مرغ عشق، عروس هلندی، ملنگو، شاه طوطی و حتی کاسکو پیدا کرده اند، آینده این بازار رو به رشد بوده و درآمد خوبی انتظار می رود. 

اما سوددهی پرنده های بومی زمانی معنا پیدا خواهد کرد که تعداد بالایی از آنها را پرورش دهید که این امر مسلما نیاز به مکان بزرگتر و هزینه بیشتری خواهد داشت. 

انتخاب پرنده بر اساس نوع منطقه جغرافیایی

نوع آب و هوای شهری که در آن زندگی می کنید نیز بر انتخاب شما دخالت دارد، به عنوان مثال در مناطق شمالی کشور به دلیل شرجی و مرطوب بودن هوا، امکان پرورش پرنده های سازگار با آب و هوای خشک مانند شترمرغ وجود ندارد، اما اردک و غاز بهترین راندمان و بازدهی را خواهند داشت. در مقاله پرورش اردک به اطلاعات بیشتری در این مورد دست پیدا خواهید کرد. 

در مناطق کوهستانی و نیمه خشک، پرورش پرنده های بومی مانند بوقلمون و مرغ انتخاب بهتری خواهد بود، با اینکه اردک و غاز و شترمرغ نیز در چنین مناطقی قابل پرورش هستند، اما نیاز به شرایط خاصی دارند که در ادامه اشاره خواهد شد. 

بررسی سود پرورش پرنده ها در مناطق شمالی و شرجی

بررسی سود پرورش پرنده ها در مناطق شمالی و شرجی - چیکن دیوایسطبیعتا اگر بخواهید پرنده هایی مانند اردک و غاز را در مناطق شرجی پرورش دهید، در یک فضای آزاد و بدون نیاز به تجهیزات تهویه و گرمایشی نیز میتوانید از آنها نگهداری کنید. اما برای پرورش شترمرغ، علاوه بر اینکه باید یک فضای سربسته داشته باشند، بایستی با استفاده از فن تهویه و تجهیزات رطوبت گیری، شرایط ایده الی را برای آنها فراهم آورید. 

بنابراین از آنجایی که اردک و غازها هزینه زیادی را به شما تحمیل نخواهند کرد، سود پرورش بالاتری نیز نسبت به سایر پرنده ها خواهند داشت. 

کدام پرنده ها در مناطق معتدل و کوهستانی درآمد بیشتری می دهند؟

تقریبا تمام پرنده ها در این مناطق قابل پرورش هستند، اما گزینه ای سود بیشتری خواهد داشت که هزینه نگهداری و تغذیه کمتری نسبت به سایر پرنده ها داشته باشد. شترمرغ، بوقلمون، اردک و غاز و مرغ و خروس توانایی چریدن در مراتع و مزارع را دارند که بخش زیادی از نیاز غذایی خود را تامین کرده و به کاهش هزینه های پرورش دهنده کمک می کند. البته به دلیل نبود مراتع در فصل های پاییز و زمستان، هزینه تغذیه تمامی آنها افزایش می باید، از این رو بسیاری از پرورش دهنده ها در فصل های سرد، کار پرورش را تعطیل می کنند. 

از لحاظ امکانات پرورشی نیز، تمامی پرنده ها به جز شترمرغ، اردک، غاز و قوغاز به یک فضای بسته با سیستم تهویه و گرمایشی نیاز دارند تا از آنها در برابر بیماری ها، تغییرات محیطی و پرنده های مهاجر در امان نگه داشت. 

اما شترمرغ، اردک و غاز و قوغاز با یک سرپناه ساده نیز قابل نگهداری هستند و توانایی تحمل سرما و گرمای بالا را دارند و کمترین تاثیر را از بیماری های ناشی از پرنده های مهاجر می گیرند. اگر به نگهداری از شترمرغ ها علاقه مند هستید، مطالعه مقاله جامع پرورش شترمرغ را پیشنهاد می کنیم. 

بنابراین با داشتن فضای سبز و سرپناه ساده می توان پرورش اردک و غاز، شترمرغ را با کمترین هزینه انجام داد و درآمد بیشتری به دست آورد. اما بوقلمون، مرغ و خروس، بلدرچین، قرقاول و کبک نیاز به مکان مجهز و هزینه تغذیه نسبتا بالا دارند که سبب کاهش سود نهایی شما خواهد شد. 

انتخاب پرنده مناسب با توجه به امکانات پرورشی 

اگر یک سالن مجهز دارای سیستم تهویه ، گرمایشی، آبرسانی و … در اختیار دارید، پرورش پرنده هایی مانند بوقلمون، مرغ گوشتی یا تخمگذار و در نهایت بلدرچین درآمد بیشتری خواهد داشت. اما در صورت نداشتن چنین سالنی، پرورش مرغ و خروس محلی، اردک و غاز و قوغاز سود دهی بالاتری خواهد داشت. 

انتخاب نوع پرنده بر اساس متراژ زمین در دسترس 

اگر زمین و مرتع بزرگی دارید، می توانید شترمرغ، اردک و غاز و مرغ و خروس محلی را پرورش دهید، به اضافه اینکه برای نگهداری بوقلمون و مرغ و خروس نیاز به یک سالن مجهز نیز خواهد بود چون این پرنده ها نیاز به سرپناه و فضای گرم برای مواقع بارانی و فصل های سرد دارند. 

برای پرورش اردک و غاز و قوغاز نیز حتما باید یک استخر یا برکه آب در فضای مورد نظر داشته باشید، چرا که این پرنده های آب دوست در صورت شنا در استخر، بالاترین راندمان جوجه دهی و رشد را خواهند داشت. 

پرنده های سنگین وزن مانند شترمرغ، بوقلمون و اردک و غاز به دلیل وزن گیری بالا درآمد زیادی برای شما خواهند داشت، اما نیاز به مکان پرورش متوسط یا بزرگی دارند.

اما اگر سالن یا انباری کوچکی دارید، پرورش بلدرچین، مرغ و خروس زینتی و پرنده های زینتی به خصوص طوطی سانان درآمد بالایی برای شما خواهد داشت، چون این پرنده ها نیاز به فضای پرورش کمی دارند و به دلیل جثه کوچک، تعداد زیادی از آنها جای می گیرد. 

طوطی سانان و مرغ و خروس زینتی به دلیل قیمت بالا سود دهی بیشتری دارند و بلدرچین به دلیل تخم گذاری بالا و دوره رشد و بلوغ کوتاه، سود شما را افزایش خواهد داد. 

انتخاب پرنده مناسب با توجه به کشش بازار منطقه 

توجه به فرهنگ مصرف شهر و استان و انجام تحقیقات لازم قبل از شروع کار نیز ضروری است. به عنوان مثال شهرهای شمالی کشور علاقه زیادی به مصرف گوشت اردک و غاز دارند، بنابراین پرورش این پرنده می تواند سودآور است.

انتخاب پرنده مناسب با توجه به کشش بازار منطقه - چیکن دیوایساگر در شهرهای بزرگ و پردرآمد مانند تهران، اصفهان، یزد و مشهد و … قرار دارید، پرورش شترمرغ، بوقلمون و قرقاول می تواند سود خوبی داشته باشد چون که مردم این مناطق توانایی گوشت پرنده های گران قیمت را دارند. اما مناطق کم درآمد علاقه بیشتری به مصرف گوشت مرغ و خروس و بلدرچین دارند. 

اگر قصد صادرات محصولات خود را دارید، پرورش قوغاز گزینه بهتری است چون قیمت بالاتری نسبت به اردک و غازهای معمولی داشته و کشورهای همسایه نیز رغبت زیادی به خرید این حیوان زینتی دارند. 

نتیجه نهایی 

در این نوشته به بررسی انواع پرنده های بومی و زینتی مختلف پرداخته شد و پردرآمدترین پرنده برای پرورش با توجه به شرایط مکانی و جغرافیایی و علاقه معرفی شد. در حالت کلی اگر به پرنده های زینتی مانند مرغ و خروس زینتی، طوطی سانان، مرغ مینا و قناری علاقه دارید، درآمد بالاتر و هزینه کمتری نسبت به پرنده های بومی دارند.

اما اگر به پرنده های بومی و محلی علاقه مند هستید و از طرفی مکان کوچکی دارید، پرورش مرغ و خروس و بلدرچین و قرقاول مناسب خواهد بود، اما در صورت داشتن مکان وسیع همراه با چراگاه، می توانید روی پرورش اردک و غاز، شترمرغ و بوقلمون و مرغ و خروس تخم گذار یا گوشتی حساب باز کنید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲۰ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید میخام تو کار پرورش طوطی سانان برم به نظر شما با یک اتاق ۳ در ۴ میتونم شروع به کار کنم؟ و بعد هم فروششون راحت هست؟ من ابادان زندگی میکنم حقیقتش خیلی علاقه دارم به پرورششون ولی نمیدونم فروششون راحته یا نه ممنون میشم کمکم کنید

    1. سلام نادر جان
      این بستگی به این داره که بخوای از چه تعدادی شروع کنی
      و اینکه محیط نگهداریشون باید دما و طروبت مناسبی داشته باشه
      نورگیر باشه و امکان تهویه هم فراهم باشه
      از اونجایی که طوطی سانان به خصوص عروس هلندی و مرغ عشق طرفدارای زیادی دارن برای همین اگه شرایط پرورش رو بتونی فراهم کنی بله فروششون سود ده هست
      در این مورد مقاله ای که برات لینک میدم رو هم بخون اصول پرورش و نگهداری از طوطی | تکنیک های پرورش و کسب درآمد از طوطی

  2. با سلام میخواستم بدونم در فضایی مثل شیروانی میتونیم ماکیان زینتی مثل مرغ و خروس های ابریشمی و سبرایت و کوشامو و مرغ شاخدار پرورش بدیم؟و سوال دیگه اینه که میشه مرغ شاخدار و مرغ و خروس لاری رو هم جزو ماکیان زینتی طبقه بندی کرد؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله ولی بستگی به این داره که تا چه حد بتونی دما، رطوبت و تهویه ی محیطو تامین کنی
      بله بسته به نژادشون میشه طبقه بندی کرد

  3. با سلام و احترام.بنده میخواهم یه گارگاه جوجه کشی تاسیس کنم.با توجه به اینکه جواز ندارم آیا فروش جوجه یکروزه راحت و نقد صورت میگیرد و اینکه اصلا اینکار به اینصورت توجیه اقتصادی داره؟ جوجها زود فروش میرن؟ رو دستم نمی مونه ممنون میشم پاسخ دهید

    1. سلام دوست عزیز
      توصیم اینه ابتدا دانش لازمه رو در این راستا به دست بیارید بعد اقدام کنید
      وگرنه از لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه میشید

  4. سلام ببخشید ی سوال داشتم، میخواستم بدونم بعد از پرورش پرنده ای مثل غاز، یا اردک چطور باید اونو بفروشیم؟

    1. سلام دوست عزیز
      از طریق فضای مجازی و درج آگهی در سایت های مختلف
      و صادراتش به کشورهای دیگه

  5. با سلام من انچه داشته ام باخته ام در بندر عباس وحالا بعد بیست وپنج سال وسن پنجاه وچهار امده ام در اراک ودر روستایی با یه خانه صد وحیاط صدو پنجاه متری وسرمایه اندک فقط میتونم شغل پرورش پرندگان انتخاب وانجام دهم لطفا اینجانب راهنمایی ومشاوره ومساعدت بفرمایید

    1. سلام
      اول برید ببینید تو اون منطقه چی زیاد خرید و فروش میشه
      بعد اقدام به پرورش همون بکنید تا وارد کسب و کار بشید و کم کم خط مشی مناسب رو انتخاب کنید

  6. سلام، آیا پرورش طوطی برزیلی بهتر است یا عروس هلندی و کدومشون زود تر جفت گیری و تخم میکنن

    1. سلام
      هر دو بهترن و از این نظری که شما میگی قابل قیاس نیستن چون شاید خریدی ولی اصلا تخم نزارن!!

  7. سلام
    میخواستم بپرسم برايه فروش مرغ هایه گوشتی باید به کشتارگاه ها مراجعه کنیم.

  8. سلام
    میخواستم یه چیزی از شما که شغلتون
    پرورش ماکیان زینتی هست بپرسم
    ۱:من دوتا جوجه مرغ سلطان دارم
    که یکیش یکم شبیه کوشین هست
    یعنی استایلش شبیه کوشینه و همینطور
    دمش که خیلی شبیه دم خرگوشیه
    اما مثل سلطان ها کاکل و ریش داره
    امکان داره دورگه کوشین و سلطان باشه
    یا اینکه سلطان هست.
    ۲:ایا پرورش مرغ و خروس سلطان سودی داره

      1. سلام
        اگه شغل شما پرورش نیست،پس چطور اینقدر اطلاعات خوب به ما میدید؟

        1. سلام
          ما تولید کننده ی دستگاه های جوجه کشی هستیم و در راستای اون و همکاری هایی که با پرورش دهنده ها ی مختلف داشتیم، اطلاعاتی کسب کردیم و براساس اون مقدار سوادی که کسب کردیم ، اگه بتونیم سعی میکنیم تو سایت کمکتون کنیم . اگر هم سوادمون قد نده میگیم که از افراد دیگه مثل دامپزشک یا پرورش دهنده های باتجربه پرسش کنید.
          پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس