کیفیت جوجه و عامل های موثر بر افزایش کیفیت و سودآوری جوجه

کیفیت جوجه و عامل های موثر بر افزایش کیفیت و سودآوری جوجه

عملکرد نهایی و سود آوری جوجه های گوشتی بستگی به رعایت جزئیات بسیاری در تمامی دوره تولید آنها دارد. مدریت مناسب گله مادری جوجه کشی و شرایط مناسب حمل و تحویل جوجه ها از جمله شرایط یکنواختی و کیفیت خوب جوجه ها است .

اثر متقابل سلامت و تغذیه گله مادری و مدیریت جوجه کشی ها منجر به  تغییر کیفیت جوجه ها می شود واکسیناسیون گله های مادری موجب انتقال آنتی بادی های مربوطه به تخم مرغ و به جوجه ها  می شود که برای عملکرد  آنها در روزهای اولیه حیاتی است .

کیفیت جوجه به همراه  شرایط پرورشی مناسب در هفته اول و مدیریت تغذیه آنها  موجب کاهش تلفات جوجه ها شده و حصول به وزن نهایی هدف همراه با یکنواختی  وزنی آنها را امکان پذیر می سازد . مدیریت مناسب پرورش در کنار کیفیت نا مناسب جوجه ها موجب کاهش جدی عملکرد آنها می شود .

جوجه ها باید از  گله هایی تامین شوند که از نظر سن  و وضعیت ایمنی گله های مادر تفاوت زیادی نداشته باشند و حتی المقدور تماما آنها از یک گله فراهم شوند و اگر مجبوریم جوجه ها را از چند گله فراهم سازیم لااقل سن آنها یکسان باشد .

جوجه داخل تخم

جوجه داخل تخم

شاخص های کیفیت جوجه ها 

در زنجیره حرفه های وابسته به هم  در صنعت پرورش جوجه گوشتی  وقتی صحبت از کیفیت جوجه می شود مرغدار جوجه کشی و موسسه مرغ مادر  به پارامتر های متفاوتی می اندیشند .

اولی به عملکرد  رشد و تلفات پایین جوجه ها  دومی به درصد تبدیل  تخم نطفه دار به جوجه و سومی به درصد تخخم نطفه دار گله فکر می کند.  بنابراین تعریف استانداردی از نظر کیفیت جوجه وجود ندارد که بتواند  هر سه گروه را راضی کند .

کیفیت جوجه به معنی توسعه مناسب جنین جوجه  در زمان رشد جنینی است که منجر به حداکثر عملکرد گوشت به ویژه گوشنت سینه با کمترین تلفات شود . یقینا کیفیت نامناسب جوجه ها  در دوره پرورش عملکرد نا مناسبی را بدنبال دارد و باعث می شود جوجه ها شروع نامناسبی داشته باشند.

جوجه کشی ها  به عنوان حلقه حلقه واسط بین موسسات  مرغ مادر و مرغداری و به منظور افزایش سود خود به جلب توجه علاقه دو طرف  پرداخته و مشکل را شناسایی کرده  و روش های متعدد برای تعیین کیفیت جوجه ها به کار می برند که از نظر تعداد نمونه مورد نیاز دقت لازمه و زمان اندازه گیری متفاوت هستند . شاخص عمده  کیفیت جوجه ها عبارتند از :

  • امتیاز ظاهری جوجه ها . در این روش به بررسی کیفیت عمومی جوجه ها  پرداخته و شاخص های متفاوت به شیوه چشمی  ارزیابی می شود  و بر اساس آنها کیفیت  جوجه بر آورد نهایی می شود . این روش سریع است  ولی به ویژه تحت  تاثیر قضاوت فردی است . صفات عمده ارزیابی چشمی عبارتند از :

الف : رنگ جوجه . هر چه رنگ جوجه زرد تر باشد  نشانه وجود مقادیر بیشتری  رنگدانه کاراتنوئید  و در نتیجه نشانه تغذیه بهتر  گله های مادر است . قابل توجه که  مصرف فرمالدئید بیش از حد در جوجه کشی ها و ضد عفونی دستگاه های جوجه کشی موجب  زرد تر شدن رنگ جوجه ها می کگردد.

ب: کیفیت ناف . هر چه ناف بسته تر باشد هتر و امکان آلودگی  بعدی آن کمتر است . ناف محل تغذیه جوجه در زمان جنینی است  و بقایای زرده از این ناحیه به  درون بدن کشیده می شوند .هر چه این بقایا بیشتر و امکان آلودگی آنها بیشتر باشد  ناف جوجه ها به  احتمال کمتری بسته است . در این موارد اغلب  شاهد تورم  ناف جوجه ها خواهیم شد

ج: وضعیت فیزیکی . عدم وجود قرمزی مفصل خرگوشی چشم های شفاف  گرد و فعال  ظاهری فعال و هوشیار   پا های براق که   در زمان لمس احساس  واکسی در دست ایجاد می کند  استحکام پا  اندازه نوک و…  که اغلب آنها نشانه فعال  بودن جوجه ها است . علاوه بر وضعیت فیزیکی جوجه ها  سرزندگی و شادابی آنها  حرکت و توان  سر پا ایستادن نیز مهم است . وجود نقایص بدنی از قبیل کوری  انحراف نوک  تاب خوردگکی پا  پر و امـال آن  نیز موجب کاهش  کیفیت جوجه ها  می گردد.

د: خشک بودن جوجه ها : که در نتیجه تامین شرایط مناسب در دستگاه جوجه کشی و هچر  و ایجاد فرصت کافی  برای خشک شدن آنها  قبل از ریختن آنها در جعبه  حاصل می شود . جوجه خشک دارای  پوش پر های بلند  و پر پشت در تمامی  سطوح بدن است .

قسمت های مرغ سالم

قسمت های تشکیل دهنده مرغ بالغ

  • وزن بدن جوجه . هر چه وزن بدن جوجه در یک روزگی بیشتر باشد  بهتر است . اگر چه ممکن است  گمراه کننده هم باشد  زیرا دز مورد مقدار ززرده  موجود در بدن  جوجه خاموش است .
  • وزنم بدن بدون زرده . اگر جوجه سنگین بوده  ولی مقدار بالایی زرده جذب نشده داشته باشد  وزن بدون زرده انها کمتر است . بنابر این وزن بدن  بدون زرده شاخص بهتری برای  بیان کیفی جوجه ها است و همبستگی بالایی با  عملکرد بعدی جوجه ها دارد . اندازه گیری این شاخص در جوجه ها  مشکل و زمان بر بوده  و مستلزم کشتن جوجه ها  و اندازه گیری میزان زرده  جذب نشده در بدن آنها است .بعلاوه گله های مادر مسن  تخم های بزرگتری دارند  و به همان میزان  جوجه هایشان  بزرگ تر است  و این به خودی خود  امتیازی برایشان محسوب نمی شود .
  • طول جوجه . روش جدید ،سریع و موثری است که همبستگی بالایی با صفت وزن بدون  زرده جوجه دارد  . برای اندازه گیری آن  جوجه یک روزه را روی خط کش  خوابانده و طول  سر نوک تا انتها  انگشت وسط پای  راست آنها را اندازه  می گیرند . طول جوجه گوشتی در حد  ۱۸ سانتی متر  و جوجه های تخم گذار  خوراکی اندکی کمتر است . ارقام بدست آمده  توسط افراد مختلف تا حدودی متفاوت است  باید آنها را استاندارد کرد . بعلاوه  سن گله نیز  موثر است .
  • درصد عملکرد .یا نسبت وزن جوجه به وزن تخم اولیه  که به دو روش اجرا می شود. در روش اول تمام تخم های  یک شانه جوجه کشی  را به صورت  انفرادی  توزین نموده  و جوجه متعلق به هر کدام  از انها را نیز  وزن کرده و  نسبت فوق را به صورت انفرادی بدست آورده  و میانگین آنها را  محاسبه می کنند. در روش دوم مجموع وزن  جوجه های شانه را  به وزن اولیه  تخم ها تقسیم می کنند . همانگونه که انتظار داریم  این روش وقت گیر و  مستلزم نشان گذاری  تخم مرغ های  اولیه است .زرده باقی مانده نیز مشکل ساز است .
  • سیستم نمره دهی توانا یا پاسکار . جدید ترین روش محاسبه کیفیت  جوجه ها است که در  آن صفات متعدد جوجه در مقیاس های متفاوت نمره دهی  می شوند و جمع نمره  آنها مورد  قضاوت قرار می گیرد .این روش همبستگی زیادی با  ماندگاری جوجه ها  دارد ولی رابطه  آن با  صفت مهم تر جوجه ها  یعنی عملکرد  تولید آنها  چندان بالا نیست .

 

ماشین حمل و نقل جوجه یکروزه

کامیون مخصوص حمل و نقل جوجه

تضمین های جوجه کشی  و سیستم حمل و تحویل

از جمله موارد کیفیتی جوجه های یک روزه وضعیت بیماری ها و روش کنترل آنها  در گله های مادری  و واکسیناسیون های خاص در مرحله جوجه کشی است. کنترل بیماری های  مایکوپلاسمایی و سالمونلایی از جمله اقدامات افزایش کیفیت جوجه ها در گله های مادری است .

جوجه های مربوطه را چهار منفی می نامند . واکسیناسیون مناسب  جوجه های یک روزه  و نوع بیماری  و شیوه و دوز مناسب  مصرف واکسن ها  نیز از جمله  معیار های کیفی جوجه ها محسوب می شوند .

وضعیت بیماری و وضعیت ایمنی  گله مادری و شرایط بهداشت  و رعایت اصول و موازین ایمنی در کارخانجات جوجه کشی و سیستم حمل جوجه ها نیز اثر مهمی بر کیفیت  جوجه دارد اگر چه نمی توان آنها  را به راحتی شناسایی کرد . یکی از روش های مناسب شناخت این  مسائل شهرت  و حسن  سابقه شرکت های  مرغ مادر و جوجه کشی ها  در افواه دیگر  مرغداران است .

پس از واکسیناسیون و احیانا  تعیین جنسیت جوجه ها ، بلافاصله در جعبه جوجه  با شرایط محیطی کنترل شده ریخته شوند  و قبل از حمل استراحت کنند . برای کاهش میزان از دست دادن  آب بدن و  کاهش استرس جوجه ها ،سالن انتظار  دارای دمای  ۲۲ تا ۲۴ درجه  رطوبت نسبی حد اقل  ۵۰ درصد بوده  و حر اقل به میزان ۷۱/۰ متر مکعب در  دقیقه به ازای هر ۱۰۰۰ جوجه تهویه شود .

توجه که اگر محیط فوق  دارای چنین شرایطی باشد  در درون  جعبه ها دمای  ۳۰ تا ۳۵ و رطوبت ۷۰ تا ۸۰  درصد حاکم است که برای جوجه ها مناسب است . جوجه ها توسط  کامیون های با  کنترل محیطی حمل شوند . شرایط نگهداری آنها  شبیه شرایط نگهداری  در سالن انتظار است به ویژه باید توجه داشت که در مسافت  های طولانی  به رطوبت بالای ۵۰ درصد توجه شود .

زمان تحویل  جوجه بین  کامیون حمل کننده و مرغدار هماهنگ گردد تا در زمان مناسب و شیوه مناسب  و با سرعت  کافی جوجه تخلیه گردند و بلافاصله به آب و غذا دسترسی یابند .

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس