اصول مبارزه با جوندگان در مرغداری

جوندگان یکی از عوامل اصلی بیماری و مشکل زا در مرغداری ها هستند که با دسترسی به تمامی نقاط سالن می توانند در راندمان تولید تاثیر منفی بگذارند. اگر به عنوان پرورش دهنده به دنبال راهکارهای اصولی برای از بین بردن جوندگان در مرغداری هستید با ما تا انتهای این مقاله از چیکن دیوایس همراه باشید تا با نکات مختلفی برای مبارزه بر علیه جانوران موذی آشنا شوید.

جوندگان مشکل ساز در مرغداری 

جوندگان مرغداری ها به گونه های مختلفی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از…

موش خانگی

موش های خانگی دارای جثه بدنی کوچکی می باشند و بدین سبب قادرند خود را مچاله کرده و از کوچکترین درز، شکاف و یا سوراخی رد شوند. به راحتی میتوانند از روی سیم و کابل برق عبور کنند و تا ارتفاع  ۴۶ سانتی متری بجهند.

لازم به ذکر موش های خانگی از توانایی زندگی کردن در دمای زیر ۴ درجه برخوردارند و می توانند در این  شرایط هم به تولید مثل خود ادامه دهند.

این موش قدرت شنوایی بالایی دارد. از آنجایی که همه چیز خوار هستند می توانند مدفوع خود و دیگر موش ها را نیز بخورند و بدین طریق امکان شیوع بیماری در سالن های مرغداری  را در حد زیادی بالا می برند.

موش سیاه یا موش سقف

این موش ها اغلب در انبار کالاها، انبار کشتی، اصطبل، دامداری، مرغداری و… زندگی می کنند. محل زندگی آنها تهران، شیراز، سواحل شمال و جنوب می باشد.

موش سیاه یا موش سقف - چیکن دیوایس

موش سقف از توانایی بالا رفتن از اجسام برخوردار است و اغلب در شب فعالیت می کند. این موش ها علاقه دارند از انواع آجیل، میوه، دان طیور و… استفاده کنند که در برخی مواقع آنها را موش مرکبات نیز می نامند. 

موش قهوه ای یا نروژی 

رت نروژی به موش انبار، موش کشتی و موش فاضلاب نیز معروف است. این گونه یکی از آفات بسیار مهم در مرغداری ها می باشد به طوری که قادر به تخریب ساختمان های مرغداری هستند و منجر به انهدام کانال های موجود در سالن های مرغداری شده و باعث شیوع بیماری و انتقال آن به طیور نیز می شوند.

قدرت تخریب این موش در حدی بالا است که زیان های اقتصادی زیادی را بر جای می گذارد. این جونده اغلب در مناطق گرمسیر زندگی می کند. این موش ها دارای موهای ضخیم هستند.

روش های کنترل و مبارزه با جوندگان

روش های متفاوتی برای مبارزه با جوندگان در سالن های مرغداری در پیش گرفته میشود که در ادامه به موارد مهم در این راستا پرداخته شده است.

استفاده از ابزار مکانیکی

یکی از ابزارهای مکانیکی در راستای مبارزه با جوندگان در سالن های مرغداری استفاده از تله ها می باشد. این تله ها از توانایی ریشه کردن همه جانبه موش های داخل مرغداری برخوردار نیستند. این تله ها دارای انواع گوناگونی هستند که می توان به تله کشنده، زنده گیر، تک گیر، گروهی، فنری، ایستگاه، مشبک، تاشو، چسبنده، الکتریکی، صوتی، اسپری  و… اشاره کرد.

استفاده از روش بیولوژیک

یکی از بهترین روش ها به دلیل عدم ایجاد آلودگی مبارزه بیولوژیکی بر علیه جوندگان است در این روش از دشمنان طبیعی جوندگان نظیر سگ و گربه استفاده می شود و می توان با میکروب های بیماری زا، هورمون ها، ایجاد اختلالات ژنتیکی جوندگان را از بین برد. هرچند که استفاده از این روش سخت و هزینه بر است. 

استفاده از مبارزه زراعی 

در این روش زمین های زراعی و باغات را به وسیله غرقاب کردن و شخم زدن عمیق برای مبارزه با جوندگان آماده می کنند. امروزه استفاده از این روش موقتی است و امکان نتیجه بخش بودن آن اندک است. آیش زمین زراعی نیز از روش های مبارزه  با جوندگان می باشد.

استفاده از شرایط محیطی

هنگام ساخت سالن مرغداری باید کوچکترین درز و شکاف ها نیز گرفته شود تا از نفوذ و لانه گزینی موش ها در این مکان ها جلوگیری به عمل آید. در برخی موارد نیز می توانید با برنامه مبارزه شیمیایی موش ها را مسموم کنید تا به کل این چرخه تکثیر متوقف شود.

استفاده از سموم شیمیایی

استفاده از سموم شیمیایی - چیکن دیوایس

سموم شیمیایی مختلفی برای از بین بردن موش ها وجود دارد که در این بین می توان به برومادیولون، وارفارین، برودیفاکوم و … اشاره کرد. 

استفاده از امواج فراصوتی

در این روش از برخی امواج که در محدوده شنوایی جانوران موذی است استفاده می شود و جوندگان با شنیدن این صدا از مرغداری دور می شوند.

استفاده از طعمه های سمی

این طعمه ها در انواع مختلف ساخته می شوند که به شکل های جامد، نیمه جامد، مایع، پودر و… می باشند. شما میتوانید مواد غذایی را به این مواد سمی آغشته کنید. این سموم به دو دسته انعقادی و غیر انعقادی تقسیم می شوند.

استفاده از مواد دفع کننده

این مواد همانطور که از نامشان پیدا است باعث دفع آفات و جوندگان می شود. مواد دفع کننده اغلب از طریق بو، مزه و گاه هر دو باهم جوندگان را از محیط فراری می دهد.

یکی نمونه های کارساز در این راستا استفاده از روغن اکالیپتوس می باشد البته می توان از روغن فرار Cymbopogon spp و OCimum spp و  Thymus spp برای مبارزه با جوندگان استفاده کرد.

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از نفوذ جوندگان به مرغداری

  • غیر قابل نفوذ کردن بناها
  • توجه به بهداشت محیط
  • جلوگیری از دسترسی آنها به خوراک
  • جلوگیری از دسترسی جوندگان به آب
  • ایجاد دیوارهای حائل در اطراف مرغداری
  • رعایت اصول انبارداری
  • نگهداری شکارچیان اهلی نظیر سگ و گربه

سخن آخر

در این مقاله در رابطه با چگونگی مبارزه با جوندگان در مرغداری ها مطالب گوناگونی ارائه شد که شما میتوانید با استفاده از نکات گفته شده از حضور جوندگان جلوگیری کرده و در برخی موارد اقدام به از بین بردن آنها کنید.

 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس