پرورش قو | جوجه کشی قو | تغذیه

نگهداری قو

قو یک پرنده آبزی و از راسته مرغابی ها می باشد. این پرنده پاهای کوتاهی داشته و بین سه انگشت آنها لایه گوشتی وجود دارد که به آنها اجازه میدهد به راحتی بر روی اب شنا کنند. هدف از نگهداری قو بیشتر جنبه زینتی آنها می باشد چون این پرنده زیبایی خاصی به استخرها و باغ ها می بخشد. در این مقاله از وبلاگ سایت چیکن دیوایس بیشتر راجع به پرورش قو و جوجه کشی از آن بحث نموده ایم. ادامه این مقاله را از دست ندهید.

 با توجه به اینکه قوها تولید مثل پایینی دارند، جمعیت این گونه از پرندگان کم میباشد و به همین دلیل قو از جمله پرندگان تحت حفاظت است و پرورش تعداد زیادی از آنها باید تحت نظارت سازمان محیط زیست انجام گیرد. این پرنده به لطف ظاهر باشکوه و زیبایش در برخی از استخرها و باغ ها نگهداری میشود.

مشخصات ظاهری قو

این پرندگان آبزی جثه بزرگی داشته و همچنین عمر طولانی دارند. آنها ممکن است بیش از ۳۰ سال عمر کنند. یکی از ویژگی مهم این پرنده تک همسرداری آنها می باشد. هرچند که برخی از گونه های این پرنده برای خود جفت انتخاب نمیکنند.

مشخصات ظاهری قو - چیکن دیوایساما قوی نر و ماده که همدیگر را بعنوان جفت انتخاب میکنند تا آخر عمر با هم هستند و اگر یکی از جفت ها بمیرد، پرنده بازمانده هرگز برای خود جفت دیگری انتخاب نمیکند. تک همسرداری یکی از دلایل مهم کمبود نسل در این پرندگان می باشد.

جفت زنده در همان محل آشیانه باقی میماند و تا اخر عمرخود بصورت تنها و افسرده زندگی خواهد کرد.

تفاوت قو و غاز

به لحاظ ظاهری تا حدودی قو و غاز شبیه به هم هستند. اما گردن قوها بلندتر از غازها می باشد و صورت آنها به ویژه بین چشم و منقار هیچ پری وجود ندارد. همچنین قوها بر روی خشکی اصلا چابک نیستند. قوها نیز همانند بیشتر پرندگان سالی یکبار دوره پرریزی دارند.

زمان بلوغ

سن بلوغ قو دیرتر از اکثر پرندگان میباشد. این پرنده زیبا در سن ۳ سالگی و برخی نژادها در سن ۴ سالگی به بلوغ جنسی می رسند. پس از سن بلوغ این پرنده سالی یکبار تولید مثل میکند. قوهایی که در اسارت به سر می برند هم به روش طبیعی و هم به روش مصنوعی توسط انواع دستگاه جوجه کشی خانگی یا صنعتی قابل تکثیر هستند.

قو بر روی آب یک پرنده با شکوه است آنها بر روی آب میخرامند. همچنین این پرنده بالهای بلند و پهنی دارد و به همین دلیل به راحتی میتواند پرواز کند.

نکته : جثه این پرنده سنگین بوده و به خاطر فرم پاها راه رفتن بر روی زمین برای آنها سخت است.

قو یکی از مهمترین پرندگان زینتی در بسیاری از پارک ها و استخرها می باشد. پرهای بدن قوها مخصوصا نواحی زیر سینه بسیار نرم و لطیف بوده و از آن برای پر کردن بالش و لحاف نیز استفاده میشود.

در مورد گوشت این پرنده باید گفت که چرب و سفت می باشد و خوشبختانه گوشت قو طعم و خاصیت مطبوعی ندارد و به همین دلیل کمتر در معرض شکار و کشتار می باشد.

زمان بلوغ قو - چیکن دیوایساین پرنده در کنار استخرها، برکه ها و دریاچه ها بیشتر زندگی میکند و در فصل های سرد نیز به مناطق گرمسیر کوچ میکنند. بنابراین کسانی که قصد نگهداری از این پرنده را دارند باید در فصل های سرد برای آنها جایگاه گرم و تغذیه کافی فراهم کنند. چراکه آنها در شرایط نامساعد مهاجرت میکنند. در ضمن اگر این پرنده به نقطه دیگر مهاجرت کند پس از فصل مهاجرت مجددا به محل قبلی خود برمیگردد.

در ایران نیز قوهای مهاجر بیشتر در فصل زمستان از مناطق سردسیر همچون روسیه، سیبری مرکزی، شمال چین و … به آبهای ایران مهاجرت میکنند. در سواحل خزر، مرداب انزلی، دریای عمان و خلیج فارس، گرگان و برخی نواحی مرکزی و غرب ایران قوهای وحشی زندگی میکنند.

ایا میتوان قوها را اهلی کرد؟

در فصل جفت گیری و در زمان جوجه کشی این پرنده به شدت پرخاشگر میشود. اما به طور کلی قو پرنده ای میباشد که زود اهلی میشود. اگر بتوانید به صورت صحیح از آنها نگهداری کنید میتوانید یک جفت از آنها را جهت زینت دادن به باغ و یا استخر پرورش دهید.

غذای قو

این پرنده گیاهخوار و حشره خوار می باشد. آنها بیشتر از حشرات و گیاهان آبزی تغذیه میکنند و همچنین در مراتع سرسبز و مزارع نیز گاها به چرا میپردازند.

قوهایی که در اسارت به سر می برند با گندم، جو و نان خیس خورده نیزتغذیه میشوند.

غذای قو - چیکن دیوایسمتوسط وزن قو ۱۴ کیلوگرم میباشد. گونه های نر این پرنده هیکل درشت تری نسبت به ماده ها دارند. قوی نر در تمام زندگی خود فقط با یک ماده زندگی میکند و نسبت به قلمروی لانه و محافظت از جوجه هایش بسیار حساس و کوشا می باشد.

انواع قو

گونه های کمی از این پرنده وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

قوی سیگنوس الور یا قوی گنگ: ساکت و بی صدا هستند و بدن آنها سفید رنگ می باشد. این گونه از قوها اهلی میشوند و در اسارت مقاومت زیادی دارند.

قوی خروسکی

این نژاد فریاد بلندی دارد و به دلیل اینکه صدایش شبیه به بیماری خروسک در بچه ها است قوی خروسکی به آنها گفته میشود. رنگ این نژاد نیز سفید می باشد.

قوی سفید کوچک  یا نژاد سیگنوس بویک:

قوی سفید کوچک  یا نژاد سیگنوس بویک - چیکن دیوایساین گونه قوها جثه کوچکتری داشته و کوچکترین قوی سفید رنگ می باشند. صدای ملایمی دارند و پروازشان تقریبا بی صداست. این نوع قوها در شمال ایران نیز گزارش شده اند.

قوی سیاه

قوی سیاه یکی از زیباترین گونه های این پرنده می باشد و متعلق به قاره استرالیاست. این نوع قوها با سایر گونه ها جفت نمیشوند و در صورت جفت گیری اجباری جوجه های حاصل اکثرا عقیم خواهند بود.

قوی سوت زن:

نام این گونه ها به خاطر صدای پرواز آنها می باشد. زیرا در هنگام پرواز صدایی همچون سوت زدن از آنها حتی از فاصله دور به گوش میرسد.

قوی گردن سیاه، توندار و ترومپت از دیگر گونه های این پرنده آبزی می باشند.

جوجه کشی

پس از اتمام سن دو سالگی جفت ها هرساله برای جفت گیری و تولید مثل اماده میشوند. زمان جفت گیری آنها از اواسط زمستان یعنی از فصل بهمن شروع میشود و تا فروردین ماه ادامه دارد. قوها نیز همانند غازها باید در داخل اب جفتگیری کنند. قوی ماده در هر سال پس از جفت گیری بین ۴ الی ۹ عدد تخم میگذارد.

جوجه کشی قو - چیکن دیوایسکل دوره جوجه کشی این پرنده نیز بین ۳۵ الی ۳۸ روز می باشد. جوجه های قو خیلی زود میتوانند در داخل آب شنا کنند. جوجه ها از ۵ ماهگی به بعد میتوانند مستقل شوند و والدین خود را ترک کنند. تعیین جنسیت جوجه قو ساده است. جوجه های نر پرهای زرد نارنجی رنگ داشته و ماده ها نیز پرهای خاکستری مایل به سبز دارند.

جنس ماده در بیشتر مواقع بر روی تخم ها میخوابد ولی در برخی گونه ها جفت ها به نوبت بر روی تخم ها می خوابند.

تخم قو به رنگ سبز مایل به خاکستری است و همانند تخم غاز درشت می باشد. تخم نطفه دار این پرنده کمیاب است. اگر تخم نطفه دار این پرنده را بتوانید تهیه کنید با استفاده از ماشین جوجه کشی امکان هچ کردن انها ممکن خواهد بود. ولی در مورد خرید تخم نطفه دار قو باید بسیار مراقب باشید چون به دلیل قیمت بالا و کمیاب بودن آنها همیشه افراد سودجو قصد سود استفاده از سرمایه افراد را دارند. توصیه میشود حتما مقاله نکات مهم هنگام خرید تخم نطفه دار را مطالعه کنید.

در صورت استفاده از دستگاه جوجه کشی دمای ستر برای جوجه کشی قو ۳۷.۵ درجه و رطوبت آن نیز ۶۵ درصد خواهد بود. در زمان هچر نیز دما ۳۷ الی ۳۷.۲ درجه و رطوبت ۷۵ درصد می باشد.

جمع بندی

در این مقاله نکات کلی و لازم در خصوص نگهداری و جوجه کشی از قو را توضیح دادیم. در صورتیکه به نگهداری این پرنده علاقه مند هستید ایجاد یک استخر آب به همراه تغذیه کافی برای پرورش آنها الزامی است. قوها معمولا در برابر بیماری های طیور پرندگان بسیار مقاومی هستند ولی بهتر است که آنها را به دور از دیگر ماکیان و پرنده ها نگهداری کرد. ضمن اینکه در صورت نگهداری با غازها، این پرندگان غذای کمتری دریافت خواهند کرد چون در تهیه غذا ضعیف تر عمل میکنند. در صورتیکه در زمینه نگهداری قو سوالی داشتید در بخش نظرات ان را مطرح کنید. در اسرع وقت به سوال شما پاسخ داده خواهد شد.

نوشته های مشابه

‫۳۱ دیدگاه ها

  1. سوال داشتم راجع به اینکه
    آیا می شود توسط نور تعداد تخمگذاری قورا افزایش داد؟
    آیا می شود قوی گنگ را با قوی سیاه امیزش داد؟

    1. سلام دوست عزیز
      میزان نور دریافتی روزانه بله تاثیر در میزان تخمگذاری داره
      اما این کار به صورت مداوم منجر به ضعیف شدن ماده میشه

  2. سلام وقت بخیر دنباله یه جفت نیم
    بالغ قو سفید مگردم از کجا میتونم فراهم کنم

  3. سلام وقت بخیر
    من یه قو فریاد کش دارم ماده هست دنبال یه قو نر میگردم که تا حالا جفت نداشته باشه

  4. سلام من ۲۰ جفت غاز دارم تازه گی ها چند تا جوجه قو خریدم کم مانده بالغ بشن آیا قو ها با غاز ها جفت میشن و من این غاز هارو من ۸سال تو فضای باغ هکتاری به همراه استخر نگهداری کردم ولی مهاجرت نکردن این قو ها هم که بالغ شدن پیش غاز ها میمونن یا مهاجرت خواهند کرد

    1. اگر به هم وابسته شن ، احتمالش کمه فرار کنن
      بهتر که اب و غذای کافی و شرایط محیطی مناسبی رو فراهم کنید تا کوچ نکنن

      1. سلام من دنبال جوجه قو گنگ میگردم اماپیدا نکردم کسی میدونه ازکجا باید تهیه کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋