معرفی سریع‌ترین پرندگان جهان

در دنیای پرندگان، سرعت می‌تواند معنای زندگی یا مرگ را داشته باشد. برخی از سریع‌ترین پرندگان جهان به سرعت‌های باور نکردنی پرواز می‌کنند که از نظر اندازه، طول، توانایی پرواز و سرعت با یکدیگر تفاوت دارند. این پرندگان با توانایی‌های فوق‌العاده خود، ما را به تعجب وا می‌دارند.

شما می‌توانید جزئیات مربوط به سریع‌ترین پرنده‌های جهان را در مقاله ما بیابید. بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای مبحث با ما همراه باشید.

معرفی چند نمونه از سریع‌‌ترین پرندگان جهان

در این بخش چند نمونه پرنده سرعتی مشهور را به ترتیب بیشترین تا کمترین سرعت به شما معرفی می‌کنیم. این پرنده‌ها با سرعت و قدرت پروازی خارق‌العاده همیشه مورد توجه و تعجب علاقه‌مندان به حیات وحش قرار دارند.

در لیست زیر فقط برخی از سریع‌ترین پرندگان جهان ذکر شده‌اند و هنوز گونه‌های دیگری نیز وجود دارند که با سرعت‌های بالا پرواز می‌کنند. این سرعت‌ها معمولاً به صورت تخمینی و بر اساس مشاهدات و پژوهش‌های علمی تعیین می‌شوند.

قوش فالکون

قوش فالکون یکی از سریع‌ترین پرندگان جهان - چیکن دیوایس

قوش فالکون یکی از سریع‌ترین پرندگان جهان و سرعتی‌ترین موجود زمین است که با سرعتی بین ۶۴ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت پرواز می‌کند و در شکار پرندگان دیگر و جانوران کوچک، می‌تواند با سرعتی تا ۳۶۳ کیلومتر در ساعت به آن‌ها حمله کند.

شاهین بحری

شاهین بحری یا شاهین پرگرین که به عنوان دومین پرنده سریع جهان شناخته می‌شود که سرعت آن در حین شیرجه زدن و شکار ۳۲۰ کیلومتر در ساعت در حالت عادی سرعتی حدودا ۹۳ کیلومتر در ساعت دارد. این نوع پرنده می‌تواند حدودا ۲۵ هزار کیلومتر به یکباره سفر کند.

عقاب طلایی

عقاب طلایی یکی از پرندگان شکارچی بزرگ و قدرتمند است که در سراسر نیمکره شمالی پراکنده شده است. این عقاب‌ها با پهنای بال حدود ۲ متر و وزنی بین ۲.۴ تا ۴.۵ کیلوگرم برای نرها و ۳ تا ۶.۵ کیلوگرم برای ماده‌ها هستند. سرعت این پرنده ۳۲۰‪ کیلومتر در ساعت می‌باشد. عقاب طلایی در محیط‌های باز و کوهستانی زندگی می‌کند و غذای اصلی او شامل خرگوش‌ها، سنجاب‌ها، پرندگان کوچک، و حتی گوزن‌ها و گوسفندان است. این عقاب‌ها عادت دارند شکار خود را به مکان‌های بلند مانند کوهستان‌ها ببرند و آنجا بخورند.

شنقار

شنقارها گروهی از پرنده‌های کوچک هستند که علی رغم اندازه کوچکشان، شکارچیان بسیار خطرناکی هستند. سرعت حرکت پرنده شنقاز ۲۰۹ کیلومتر در ساعت است. به طور کلی بیش از ۳۱ گونه مختلف در این خانواده وجود دارد.

شنقارها با روش‌های بسیار خشن و بی‌رحمانه‌ای شکار می‌کنند. آن‌ها با استفاده از نوک تیز و قلاب‌دار منقارشان حشرات کوچک، پستانداران کوچک مانند موش‌ها و خفاش‌ها و حتی پرنده‌های کوچک را شکار می‌کنند. آن‌ها شکار خود را معمولاً روی شاخه‌ها، خارها یا سیم‌های خاردار نصب می‌کنند تا در آینده از آن استفاده کنند.

پرستو دم سوزنی

پرستو دم سوزنی پرنده‌ای مهاجر است - چیکن دیوایس

پرستو دم سوزنی پرنده‌ای مهاجر است و به عنوان یکی از سریع‌ترین پرندگان شناخته می‌شود. این نوع پرند با سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت می‌تواند پرواز کند.

همچنین لانه‌های خود را در شکاف‌های صخره در صخره‌ها یا درختان خالی می‌سازند. آن‌ها دوست ندارند روی زمین بنشینند و بیشتر وقت خود را در هوا می‌گذرانند. آن‌ها از حشرات کوچک پرواز کننده مانند مورچه‌ها، سوسک‌ها و پروانه‌ها تغذیه می‌کنند.

لیل اوراسیا

لیل اوراسیا یک پرنده شبانه و نیمروزی است که در طول روز روی زمین استراحت می‌کند یا در امتداد یک شاخه باز یا مکان مشابهی کم ارتفاع بدون حرکت است.

پرزهای رنگارنگ آن باعث می‌شود که در روز سخت تشخیص داده شود. اگر احساس خطر کند، لیل خود را به زمین فشار می‌دهد و چشمانش را تقریباً بسته می‌کند، فقط وقتی که مزاحم ۲-۵ متری است پرواز می‌کند.

لیل اوراسیا در مناطق خشک و باز با چندین درخت و بوته کوچک زندگی می‌کند. این پرنده از طیف وسیعی از حشرات پرواز کننده تغذیه می‌کند، از جمله پروانه‌ها، سوسک‌ها و …. سرعت لیل اوراسیا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.

اردک ماهی‌خوار کاکلی

 این پرنده یک نوع اردک غواص است که در رودخانه‌های آمریکا و دریاچه‌هایی با آب شیرین اروپا یافت می‌شود. طول بال اردک ماهی‌خوار کاکلی ۶۷ سانتی‌متر الی ۹۷ سانتی‌تر می‌باشد.

این نوع پرنده سرعتی مهاجر قبل از شروع سرمای زمستان آمریکای شمالی را ترک کرده و به سمت آلاسکا و کانادا مهاجرت می‌کند. به طور میانگین در سفرهای طولانی مدت سرعتی حدود ۱۳۰ کیلومتر در ۶۰ دقیقه دارد.

اردک کانواس بک

یکی از گروه‌هایی که از سریع‌ترین پرندگان جهان محسوب می‌شوند و سرعت پرواز بالایی دارند، پرندگان خانواده اردک هستند. این پرندگان بدون تلاشی می‌توانند با سرعتی بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کنند.

به طور مثال اردک کانواس بک که نوعی پرنده مهاجر است در مرداب و باتلاق‌های آمریکا زندگی می‌کند. طول بال اردک کانواس بک حدود ۱۸۵ سانتی‌متر است و با سرعتی حدود ۱۱۷ کیلومتر در ۶۰ دقیقه پرواز می‌کند.

آلباتروس سرخاکستری

یکی از بزرگترین پرنده‌های دریایی - چیکن دیوایس

یکی از بزرگترین پرنده‌های دریایی، آلباتروس سرخاکستری است. این نوع پرنده در اقیانوس اطلس به حیات خود ادامه می‌دهد.

همانطور که نام‌گذاری شده است، دارای دم سیاه و سر با گردنی خاکستری رنگ می‌باشد. پرنده نام‌برده شده بالهای بسیار بلندی حدود دو متر دارد و برای اینکه غذایی بیابد حدود ۱۰۹ کیلومتر در ۶۰ دقیقه پرواز می‌کند و ممکن است حتی در این ۱ ساعت استراحت نکند و بی وقفه به دنبال شکار باشد.

غاز سیخ بال

اگر بخواهیم یک نوع از سریع‌‌ترین پرندگان جهان آبزی نام ببریم، می‌توانیم به غاز سیخ بال اشاره کنیم. این نوع پرنده در تالاب‌های کشور آفریقا به فراوانی دیده می‌شود. وزن پرنده غاز سیخ بال ۷ کیلوگرم بوده و طول بال آن ۵/۱ الی ۲ متر است.

ضمنا طول خود پرنده نیز چیزی حدود ۷۶ الی ۱۱۴ سانتی‌متر است. پرنده مذکور جزء سریع‌‌ترین غازها در جهان است که حتی از اردک ماهی خوار کاکلی نیز سریع تر می‌تواند پرواز کند.

پرنده فرایگیت

پرنده فرایگیت یکی از سریع‌ترین پرندگان جهان دریایی است که طول بالی به اندازه ۳/۲ متر دارد. این نوع پرنده نسبت به وزن کوچکش، بال‌های بزرگی دارد.

بر اساس تحقیقات جمع‌آوری شده پرنده فرایگیت می‌تواند برای یک هفته مدام در آسمان پرواز کند و فقط برای تولید مثل یا استراحت به زمین بازگردد.

این پرنده ترجیح می‌دهد در خشکی ساحل راه برود و از غذاهایی چون خرچنگ، ماهیان، سخت پوستان و … تغذیه ‌کند.

چه ویژگی‌هایی در سریع‌‌ترین پرندگان جهان سبب سرعت بالای آن‌ها شده است؟

 ویژگی‌های خاص بسیاری در پرندگان وجود دارند که معمولاً باعث می‌شوند بتوانند با سرعت‌های بالا پرواز کنند و به راحتی در هوا حرکت نمایند :

  • بال‌های باریک و بزرگ: پرندگان سریع معمولاً بال‌هایی باریک و بزرگ دارند که به آنها کمک می‌کند تا به صورت مؤثری در هوا حرکت کنند و مقاومت هوایی را کاهش دهند.
  • بدن کوچک: پرندگان سریع عموماً بدنی کوچک با وزن کم دارند که به آنها کمک می‌کند در هوا به راحتی حرکت کنند و سرعت بیشتری بدست آورند.
  • عضلات قوی: پرندگان سریع عضلات قوی در بال‌ها دارند که به آنها امکان پرواز با سرعت بالا را می‌دهد.
  • طول بال: برخی از پرندگان سریع بال‌هایی با طول بیشتری نسبت به پرندگان معمولی مجهز شده‌اند که به آنها کمک می‌کند در پرواز سریعتر حرکت کنند.
  • ساختار بدنی خاص: این پرنده ها ساختار بدنی خاصی دارند که به آنها کمک می‌کند در پرواز سریعتر حرکت کنند مانند داشتن دم بلند و مدور برای کنترل بهتر در هوا.

سرعت پرواز سریع‌‌ترین پرندگان جهان چگونه اندازه گیری می‌شود؟

تا همین اواخر اندازه گیری سرعت پرندگان جهان بسیار سخت بود و با وجود پیشرفت تکنولوژی این موضوع همچنان دشوار است و همین امر در مورد حیوانات وحشی صدق می‌کند.

با این حال، فناوری و پیشرفت دستگا‌ه‌های مجهز تخمین‌های دقیق‌تری را در اختیار ما قرار داده است که با آن می‌توانیم سرعت تقریبی بسیاری از گونه‌ها را بدانیم و مشخص کنیم که کدام یک از آنها سریع‌ترین است. در هر صورت، برای اندازه‌گیری دقیق سرعت پرندگان، بهتر است از تجهیزات مناسب و روش‌های دقیق استفاده شود. 

با این حال، برای اندازه‌گیری سرعت پرندگان می‌توان از روشی که با رادار ثبت می‌شود، استفاده کرد که به صورت کاملا دقیق سرعت پرنده در هر شرایطی را اندازه می‌گیرد.

این روش مناسب برای پرندگانی که سرعت شدیدی دارند؛ مانند قوش فالکون است. روش دوم برای اندازه‌گیری سرعت پرندگان استفاده از دوربین‌های سرعت بالا است. دوربین‌های سرعت‌ بالا قادرند حرکت سریع هر پرنده‌ای چون عقاب طلایی را با جزئیات دقیق ثبت کنند.

روش سوم استفاده از سنسورهای حرکت می‌باشد؛ مانند شتاب سنج‌ها و ژیروسکوپ‌ها که قادرند هر حرکت سریعی را ضبط و ثبت کنند. با استفاده از این سنسورها، می‌توان سرعت پرندگان را به صورت غیرمستقیم اندازه‌گیری کرد.

گزینه آخر استفاده از روش‌های محاسباتی است. با استفاده از روش‌های محاسباتی می‌توان سرعت پرندگان را برآورد کرد. برای مثال، با محاسبه سرعت پرواز پرنده با توجه به طول بال و فرکانس بالزنی، می‌توان سرعت آن را تخمین زد.

نتیجه گیری

در این مقاله از چیکن دیوایس به بررسی سریع‌ترین پرندگان جهان پرداخته ‌شده است. این پرندگان اغلب به عنوان شکارچیان شناخته می‌شوند و از سرعت پرواز برای شکار و یا فرار استفاده می‌کنند.

با این حال، پرندگانی که با سرعت بی‌نظیر پرواز می‌کنند، به عنوان یکی از جذاب‌ترین و برترین پرندگان در جهان شناخته می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس