فواید استفاده از کنجاله سویا در پرورش پرندگان

با فواید استفاده از کنجاله سویا در پرورش پرندگان آشنا هستید؟!

آشنایی با فواید استفاده از کنجاله سویا در پرورش پرندگان، برای کسانی که به نحوی با انواع طیور سر و کار دارند از اوجبِ واجبات محسوب می شود. در این مطلب از وب سایت چیکن دیوایس شما را با مزایای و معایب استفاده از کنجاله سویا در تغذیه و پرورش پرندگان آشنا می کنیم.

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از انواع پرندگان بومی و محلی
» دارای قابلیت انتخاب پرنده
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

شاید هم به اندازه اَرزَن و پلت، چندان نامِ غیر متعارف این خوراک را نشنیده باشید . پس ابتدا شرح کوتاهی درباره این ماده خوراکی و ارزش غذایی اش برای شما می نویسیم.

کنجاله سویا چیست؟

کنجاله در واقع مُمال و امروزی شده­­ یِ واژه کنجد، کنجاره و کنجیدن است. شما از هر چیزی که بتوانید روغن، عصاره و آبِ فشرده شده استخراج کنید، در واقع کنجاله به وجود آورده اید. از مشهور ترین خوراکی هایی که از کنجاله آن ها برای عنواع مصارف غذایی و دارویی استفاده می کنند و منبع غنی محسوب می شوند می توان به هسته زیتون، کنجد، سویا، دانه انگور، تخمِ آفتاب گردان، گوار، تخم پنبه و گیاهِ کلزا اشاره کرد.

کنجاله سویا چیست

البته کنجاله درخت جلا و دانه کرچک نیز وجود دارد که مصرف غذایی نداشته، برای انسان کُشنده است به عنوان کودی با مواد آلی از آن ها استفاده می شود. کنجاله‌ روغنی به خاطر داشتن میزان پروتئینِ بالا، می‌تواند به عنوان مکمل غذایی در نظر گرفته ‌شود. مزایایِ استفاده از کنجاله ها برای انواع پرندگان، ماهی ها و سایر حیوانات به اثبات رسیده و مفید شناخته شده است. همچنین کنجاله سویا به عنوان منبع پروتئینی در تغذیه جوجه ها نقش مهمی ایفا میکند.

 

حالا فواید استفاده از کنجاله سویا در پرورش پرندگان چیست؟ پرندگان نیز مانند هر ذی حیات و حیوان دیگری، برای رشد و بقا احتیاج به انواع ریز مغذی ها و پروتئین ها دارند. تامین این نیازها سبب سلامتی جسم و فرآورده های آن ها می شود و در نهایت امنیت و سلامتِ مواد غذایی ما را تامین می کند. در این جا باز هم به قانونِ کارما و اصلِ هر عملی، عکس العملی دارد می رسیم. اگر شما به پرندگان و دام هایتان کیسه فریزر و ارزنِ فاسد بدهید بخورند، قطعا گوشت و فرآورده ای که به ما می دهند، کالزونِ درجه یکِ ایتالیایی نیست!

پس به طیور و حیواناتِ خود برسید تا آن ها نیز از صمیم قلب برایتان از جانشان گذشته و بهترین و با کیفیت ترین فرآورده شان را تقدیم تان کنند.

کنجاله سویا ماده­ ای بی نظیر در پرورش پرندگان

از کنجاله سویا در تهیه پلت و تغذبه مرغ تخمگذار و گوشتی و دیگر طیور به شکل گسترده ای بهره گرفته میشود. کنجاله سویا یکی از آن مواد خوراکی تقریباً همه چیز تمام و محبوبِ دلِ پرندگان است که می تواند بخشِ عمده ای از نیاز های جسمی آن ها را رفع کند. مواد مغذی به شکلِ ویژه، شامل ِکربوهیدرات ها و چربی ها ، پروتئین ها ، مواد معدنی ، ویتامین ها ، آب و ترکیباتِ اضافی می شوند.

براساس نوع و شیوه پرورش پرندگان ( یعنی ازلحاظِ گوشتی و تخمگذار بودن ) و هم چنین زمانِ پرورش، میزانِ درصدِ ترکیباتِ نام برده شده تغییر پذیرند و این را هرگز فراموش نکنید که پرندگان به انواع مواد غذایی نیازمند هستند. شما برای معین کردنِ میزانِ هر ماده غذایی در جیره طیور باید به نکات و اصولی توجه داشته باشید :

  •  ماده غذایی اقتصادی باشد
  •  غذا بهداشتی باشد
  •  خوراکی انتخاب شده، تمام نیازهای لازم را تامین کند

 یکی از مواد غذایی مورد مصرف در پرورش طیور ، کنجاله سویاست که پس از ذرت ، بیشترین محبوبیت و اهمیت را دارد و تمامی فاکتورهای فوق را در بر می گیرد.

فواید کنجاله سویا

در ادامه به تجزیه و تحلیلِ عناصر اصلیِ موجود در این ماده غذایی و به صورت کلی، فواید استفاده از کنجاله سویا که می پردازیم:

پروتئین: هیچ شاعری نمی تواند در مدح و منزلتِ این عنصرِ وجودی و کلیدی بدنِ حیوانات سخن رانی کند. پروتئین آن قدر برای بدن انسان و حیوان ضروری است که کمبود این درشت مولکول، نواقصِ اساسی را به سیستم بدنِ هر موجودِ ذی حیاتی ( منظورمان در این جا به صورت ویژه پرندگان است) وارد میکند. خداوند، ۲۰% از بدن یک مرغ و ۵% درصد از عنصرِ وجودی یک تخم مرغ را از پروتئین سرشته است. از ۲۰ نوع اسید آمینه پروتئینی، ۸ نوع آن ها اسید آمینه های ضروری هستند که در ادامه مهمترینِ آن ها که کمتر به بدنِ پرندگان می رسد را ذکر کرده ائیم:

  • هستیدین
  • فنیل آلانین
  • لیزین
  • تریپتوفان
  • تره ئونین

بر اساسِ تحقیقات اصولا پروتئین ها به دو گروه عمده تقسیم می شوند :

  1.  گیاهی
  2.  حیوانی

از بینِ تمامِ پروتئین های نباتی که به طور رایج استفاده می شوند و کاندیدایِ اسکار برای غذای پرندگان شدند، کنجاله سویا با فاصله رتبه اول را از آنِ خود کرده و محبوبیت و اهمیت بیشتری از نظرِ تامینِ اسید های آمینه ضروری دارد. ولی در مجموع این نکته قابلِ تغافل نیست که در کاربرد پروتئین های نباتی نباید افراط و تفریط کرد و به دقت میزان و نوع مصرفِ هر یک از آن ها برآورد شود تا نتیجه معکوس و منفی در سیستم بدنِ پرندگان نگذارد.

پس از پروتئین ها با توجه به تمامِ مزایایِ حیاتی که برای بدن آن ها دارند، باید به میزانِ کنترل شده در رژیمِ غذائیشان استفاده شود.

پروتئین حیوانی و یا گیاهی کدام یک برای تغذیه پرندگان بهتر است؟

به اثبات رسانده اند که فرآورده هایِ صاحبِ منشا حیوانی، اسید آمینه های متوازن تری داشته و پتانسیلِ تامینِ مواد معدنی ضروری و ویتامین ها را خواهند داشت. چند سالی است که در ساختِ خوراک پرندگان از مکمل های پروتئینی حیوانی، رقیق تر و کمتر استفاده می شود . پودر شیر، ماهی، گوشت و خون از مشهور ترین پروتئین های حیوانی هستند که فعلا در اختیار داریم.

پروتئین حیوانی و یا گیاهی کدام یک برای تغذیه پرندگان بهتر است

امروزه به علت مشکلاتی که در تامین غذای سرشار از پروتئینِ غنی برای پرندگان وجود دارد، با اقتدار مکمل ها پروتئینی نباتی را جایگزین کرده اند تا بتوانند حداقل میزانِ قابلِ توجهی از فقرِ پروتئینی بدنِ پرندگان و طیور را رفع کنند.

جمع بندی

در نهایت اگر بخواهیم یک نتیجه گیری مختصر و مفید درباره فواید استفاده از کنجاله سویا در پرورش پرندگان داشته باشیم و حق مطلب را با توجه به داداه های داده شده در اختیارتان قرار دهیم، باید بگوئیم که کنجاله سویا ، ماده غذایی مناسبی جهت تامین پروتئین جیره طیور می باشد که از لحاظ اقتصادی، بهداشتی و ترکیبات موجود حائز اهمیت است.

با توجه به عوامل محدود کننده استفاده زیاد در جیره طیور توصیه می کنیم ازمکمل های پروتئینی مثل کنجاله کنجد ، پودر ماهی ،غلات ویتامین ها و منابع تامین کننده فسفر و کلسیم به قدر نیاز استفاده شود. تازه در این صورت است که می توانید جیره غذایی مناسبی که در برگیرنده انواعِ مختلف مواد غذایی ذکر شده است را تهیه کنید تا پرندگان نوش جان کنند و رشدِ استاندارد و به کمال رسیده ای داشته باشند!

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام جناب خودم بخام دون مرغ تخمگذار درست کنم؟سویا ذرت. گندم کنستاتره مرغی..خوبه ترکیب کنم؟ اندازشون چقدر باشه. چیزی دیگه هم میخا ..مرغ گلین دارم..با جوجه

    1. سلام دوست عزیز
      خودتون دقیق نمیتونید مقدار رو تعیین کنید
      و ممکنه در طولانی مدت مرغهاتون با کمبود املاح معدنی مورد نیاز بدن و ویتامین و … مواجه بشن
      پیشنهاد من استفاده از پلت هس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس