خون در تخم مرغ نشانه چیست ؟ | حرامه ؟ خطر داره ؟

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که تخم مرغی را بشکنید و شاهد وجود لکه های خونی روی زرده و یا سفیده ی آن باشید؟ ممکن است وجود این لکه های خونی شما را در مورد خوردن یا نخوردن آن تخم مرغ کمی به شک و تردید بیاندازد.

دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور 3
دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور ۳
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ و طیور
» دارای پمپ آب اتوماتیک
» دارای راک های دوار غلطکی ۳۶۰ درجه
قیمت : ۵,۶۰۰,۰۰۰ تومان

در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که آیا خوردن تخم مرغی که دارای لکه های خونی است بی خطر است یا نه؟ و اینکه چه عواملی باعث ایجاد این لکه ها می شوند؟ پس مطالعه ی این مقاله را از دست ندهید.

لکه خون در تخم مرغ چگونه ایجاد می شوند؟

لکه های خونی در تخم مرغ در طول فرایند تشکیل تخمک شکل می گیرند. این اتفاق ممکن است یا در خود تخمدان مرغ بیافتد و یا در لوله ای که بین تخمدان و رحم آن وجود دارد و به آن تخم راه گفته می شود. در واقع تخمک ها در داخل تخمدان در داخل کیسه ای هایی پر از مایع به نام فولیکول تشکیل می شوند. فولیکول ها نیز شبکه ی متراکمی از رگ های خونی را دارند.

زمانی که فولیکول پاره می شود تا تخمک آزاد شود، ممکن است یک یا چند تا از این رگ ها خونریزی کنند و خونی که به بیرون نشت می کند، به سطح زرده ی تخم مرغ بچسبد. در این حالت لکه خون در سطح زرده ی تخم مرغ دیده می شود.

دلایل ایجاد لکه خون در تخم مرغ

موارد زیر می توانند در ایجاد لکه ی خون در تخم مرغ نقش اساسی داشته باشند:

۱) کمبودهای تغذیه ای

کمبودهای تغذیه ای مرغ - چیکن دیوایس

کمبودهای تغذیه ای می توانند نقش اساسی را در ایجاد لکه ی خون در تخم مرغ داشته باشند. در صورتی که مرغ تخم گذار در جیره ی غذایی خود به اندازه ی کافی ویتامین A و K  و همچنین بیوتین و منیزیم دریافت نکند، در این حالت به احتمال زیاد شاهد لکه های خونی در تخم های آن خواهید بود.

۲) استرس 

استرس یکی دیگر از عواملی است که منجر به پیدایش لکه خون در تخم مرغ می شود. بنابراین اگر طیور با کمبود آب، کیفیت پایین خوراک و یا در معرض غذای فاسد شده قرار گیرند و یا سیستم روشنایی و نور روزانه ای که دریافت می کنند دچار اختلال شود لکه خون در داخل تخم مرغ به چشم خواهد خورد.

۳) جوانی و یا کهولت سن

یکی دیگر از فاکتور های موثر در ایجاد لکه خون در تخم مرغ، سن مرغ می باشد. در صورتی که مرغ شما در مراحل اولیه ی تخم گذاری خود باشد و تجربه ی کافی را در این زمینه نداشته باشد، ممکن است شاهد وجود لکه خون در تخم های آن باشید. همچنین کهولت سن مرغ نیز می تواند سبب ایجاد لکه خون در تخم ها شود.

آیا خوردن تخم مرغ با لکه خونی بی خطر است؟

"</p

خوردن تخم مرغی که لکه خون در آن وجود دارد، کاملا بی خطر است. فقط کافی است توسط یک قاشق و یا کارد، قسمت خونی آن را جدا کرده و تخم مرغ را به طور کامل بپزید.

چگونه میتوان از ایجاد لکه خون در تخم مرغ جلوگیری کرد؟

ایجاد لکه خون در تخم مرغ یک فرایند طبیعی است که در طول روند تخم گذاری رخ می دهد و راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. اما باید گفت که امروزه تجهیزات پردازشی پیشرفته ای ساخته شده اند که دارایی کارایی بالایی در این زمینه می باشند. این تجهیزات قادرند تمامی تخم های دارای نقص را شناسایی کنند. این نقص ها می توانند شامل ترک خوردگی، بد شکلی و یا سایر عیب ها باشند. بنابراین در ۹۹ درصد مواقع تخم ها بدون عیب و لکه های خونی روانه بازار فروش می شوند.

لکه خونی با لکه گوشتی در تخم مرغ چه تفاوتی دارند؟

لکه خونی در نتیجه ی پارگی رگ های خونی ایجاد می شود، در حالی که لکه ی گوشتی از بافتی تشکیل می شود که ممکن است تخم مرغ در حین عبور از تخم راه جمع آوری کند. به همین دلیل در اغلب موارد لکه ی گوشتی در سفیده ی تخم مرغ دیده می شود. این لکه ها معمولا قهوه ای رنگ هستند اما گاهی اوقات می توانند به رنگ سفید و یا قرمز نیز دیده شوند.

آیا وجود لکه خون در تخم مرغ به معنی تشکیل نطفه در آن است؟

نخیر. این یک تصور اشتباه در بین افراد جامعه است. در واقع باید گفت که هر دو تخم نطفه دار و بی نطفه می توانند حاوی لکه های خونی باشند. لازم به ذکر است همه تخم مرغ ها دارای رگه های ریز خونی هستند که وظیفه نگهداری از زرده را بر عهده دارند. همچنین در یک تخم نطفه دار این رگ ها مواد مغذی را به جنین در حال رشد میرسانند. 

آیا خوردن تخمی که لکه خون دارد حرام است ؟ 

خیر . بر طبق بسیاری از فتواهای موجود ، خون داخل تخم مرغ نجس نیست ، ولی خوردن آن خون حرام است. بنابراین میتوان خون را جدا کرده و باقی تخم مرغ را خورد. 

سخن آخر

در این مقاله در رابطه با عوامل مختلفی که منجر به ایجاد لکه خونی در تخم مرغ ها می شود مطالب مختلفی ارائه شده است که می تواند برای کسب اطلاعات بیشتر در این راستا برای شما کارساز باشد. همچنین در مصرف این تخم ها جای نگرانی نیست و به راحتی میتوانید با جدا کردن آن لکه خونی اقدام به خوردن تخم مرغ خریداری شده بکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس