مواد تشکیل دهنده دان خرد شده و نکات مهم تغذیه طیور – ۲

ادامه مقاله نکات مهم تغذیه طیور : به اعتقاد برخی پرورش دهندگان نیز بهتر است در دوران ۱ تا ۳ ماهگی هفته ای ۳ بار دان کامل پلیت شده را همراه با شیر خیس کرده و با مولتی ویتامین انسانی (۱۵ قطره در لیتر) مخلوط نموده و به جوجه داد. حتی می توان بعد این مدت هم اینکار را انجام داد. البته مولتی ویتامین و املاح معدنی نیز می توان استفاده کرد که مقرون به صرفه است.

دستگاه جوجه کشی 210 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۲۱۰ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی از طیور
» طراحی شده به صورت تماما هچر یا تماما ستر
» استفاده از فن مخصوص حلزونی برای گردش بهتر هوا
قیمت : ۱۱,۷۷۰,۰۰۰ تومان

برای اینکه خروس یا مرغ لاری شما زود قد کشیده و استخوان های قوی و درشتی داشته باشد می توان از داروخانه ی دامپزشکی ویال ۵۰ سی سی AD3E را تهیه و ماه اول ۲ بار، هر بار ۱ سی سی (کلا به صورت عضلانی در گوشت سینه) و ماه دوم و سوم و چهارم هم ۲ بار در ماه هر دفعه ۱ سی سی و از آن به بعد هم ماهی ۱ بار، ۱/۵ سی سی تزریق کرد.

البته ۲ بار لزومی ندارد ولی اگه بزنید هم مشکلی ندارد. در کل دوران نگهداری حداقل یکبار در هفته باید از مولتی ویتامین استفاده کرد. البته باید توجه داشت که استفاده ی بیش از حد از ویتامین باعث مسمومیت جوجه ها می شود.

از ۳ ماهگی تا سر ۶ ماهگی

در ۳ ماهگی حتما وعده عصر باید کاملا به دان گندم خوب و با کیفیت تغییر داده شود. ولی وعده صبح را تغییر نمی دهیم. نکته ایی که از ۱۵ روزگی تا انتهای زندگی حیوان باید به آن توجه نمود این است که در وعده عصر پس از وعده اصلی باید حتما کمی سبزی یا کاهو یا میوه مانند سیب خرد شده به حیوان داد.

نکات مهم تغذیه طیور
نکات مهم تغذیه طیور

از ۶ ماهگی تا ۸ ماهگی

در این زمان برای وعده عصر از دان گندم استفاده می شود. پس از دادن دان، مقداری میوه یا سبزی مانند گوجه فرنگی در اختیار جوجه قرار می دهیم. برای وعده صبح نیز پیش دان خیس کرده به اندازه یک گردو برای هر جوجه در نظر می گیریم. مقداری ذرت و همچنین نواله ماست و سیر و پیاز هم باید در اختیار جوجه قرار داد.

چند نکته در مورد تغذیه مناسب جوجه لاری

۱ ) در تغذیه باید تنوع غذایی در نظر گرفته شود. زیرا غذایی یکنواخت باعث کم اشتهایی و بی میلی حیوان می شود.

۲ ) دادن سبزی و میوه به حیوان، باعث افزایش اشتها شده و همچنین از این طریق انواع ویتامین ها به صورت طبیعی جذب می شود.

۳ ) در تغذیه جوجه باید از مخلوط تخم مرغ آبپز رنده شده، سیب زمینی پخته رنده شده، سویا خرد شده، سبوس گندم، نان خیس کرده (بطور کامل آب آن گرفته شود)، سبزی، ماست، پیاز یا سیر رنده شده استفاده نمود.

۴ ) در دوره قدکشی پس از خوردن غذا معمولا دادن چند دانه ذرت در قد کشی حیوان موثر است. در صورتی که حیوان تمایلی به خوردن دانه ذرت نداشت می توان از پودر ذرت در غذا به صورت ترکیبی استفاده کرد.

۵ ) نواله مخلوطی از دان پلیت، بادام آسیاب شده، کشک آسیاب شده، آرد گندم، آرد سنجد، آرد سویا، بوده و باید به به اندازه یک گردو به جوجه داده شود. البته در دادن نواله نباید زیاده روی کرد زیرا معده ی حیوان برای هضم کردن آن دچار مشکل می شود.

نکات مهم تغذیه طیور - تغذیه عمومی پرندگان
نکات مهم تغذیه طیور – تغذیه عمومی پرندگان

بهداشت تغذیه

۱) نباید از خوراک مانده و کپک زده و آلوده برای تغذیه استفاده شود.

۲) از آب تمیز و عاری از آلودگی برای آشامیدن طیور استفاده کرد.

۳) ظروف غذا و آبخوری باید همیشه تمیز باشند.

۴) از سبزیجات تازه برای تغذیه طیور استفاده شود.

۵) بقایای غذایی درون سفره که مورد استفاده طیور قرار می گیرد باید عاری از آلودگی باشد

۶) بقایای لاشه و استخوان مرغ های خریداری شده از بیرون را پس از آب پز نمودن و پختن، در اختیار طیور قرار دهید و هرگز آن را بصورت خام استفاده ننمایید.

نکات مهم تغذیه طیور و خروس لاری مثال دادن نان خشک به تنهایی به هیچ وجه کافی نمی باشد و تنها می تواند بخشی از غذای خشک حیوان را تأمین نماید. ارزانترین نوع غذا، غذایی است که بوسیله خود فرد تهیه گردد.

ولی باید دقت شود که این غذا دارای ترکیب متعادلی از گوشت، نان، ذرت و یا غلات (به عنوان کربوهیدرات)، سبزیجات، چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی باشد. اصولا نباید یک جیره غذایی را که خروس به آن عادت نموده نے یک باره تغییر ܟܐ. زیرا تغییر ناگهانی در جیرہ غذایی ممکن است باعث بروز کم اشتهایی و رشد ناقص در خروس گردد. مقدار و حجم غذا هم باید به نحوی باشد که باعث چاقی و یا لاغری نگردد

ادامه دارد …

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس