مهم ترین فاکتور دستگاه جوجه کشی با کیفیت | سیرکولاسیون صحیح و اصولی

دستگاه های جوجه کشی موجود در بازار، در کیفیت ها و امکانات مختلفی تولید می شوند. در حالت کلی دستگاهی با کیفیت خواهد بود که توانایی سنجش دقیق دما و رطوبت، تامین و تنظیم دقیق آنها، سیرکولاسیون اصولی هوای داخل دستگاه و چرخش صحیح تخم ها را داشته باشد. 

در این نوشته از وب سایت چیکن دیوایس به بررسی یکی از مهم ترین فاکتورهای تعیین کننده کیفیت دستگاه جوجه کشی یعنی سیرکولاسیون صحیح و قابلیت کنترل دمای متابولیکی آن پرداخته می شود. 

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از پرندگان زینتی
» سیستم رطوبت رسانی تمام اتوماتیک
» دارای ویدئو آموزشی جوجه کشی
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

ویدیوی بررسی مهم ترین فاکتور در کیفیت یک دستگاه جوجه کشی

در این ویدیو، کارشناس مجموعه به بررسی و توضیح یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در کیفیت دستگاه جوجه کشی یعنی توانایی کنترل دمای متابولیکی پرداخته است. 

عوامل کلی تعیین کننده کیفیت دستگاه جوجه کشی کدامند؟

با اینکه در نوشته معیارهای دستگاه جوجه کشی با کیفیت به برخی از نکات مهم قبل از خرید پرداخته شده است. اما در حالت کلی، دستگاهی با کیفیت و استاندارد است که موارد زیر در آنها به خوبی رعایت شده باشد : 

۱- سنسور دقیق و حرفه ای 

سنسور به کار رفته در یک ماشین جوجه کشی با کیفیت باید توانایی سنجش دقیق و لحظه ای دما و رطوبت داخل دستگاه را داشته باشد. این امر به برد جوجه کشی کمک کرده تا دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی را به شکل مناسبی تامین کند. 

سنسور دقیق و حرفه ای - چیکن دیوایسبه عنوان مثال، سنسور به کار رفته در دستگاه های جوجه کشی اسکندری از نوع sht است که توانایی سنجش همزمان دما و رطوبت را داشته و به دلیل دقت بالای آن، در بسیاری از تجهیزات نظامی و پزشکی حساس از آن استفاده می شود.

۲- برد جوجه کشی دقیق و قوی

کلیه سیستم های به کار رفته در دستگاه جوجه کشی از قبیل سیستم تامین حرارت و رطوبت، فن های تهویه و سیرکوله، سیستم چرخش و … توسط برد جوجه کشی کنترل می شوند. در صورتی که برد به کار رفته ضعیف و ساده باشد، طبیعتا دستگاه پس از چند دوره جوجه کشی با مشکل رو به رو خواهد شد. 

۳- سیستم های با کیفیت تامین حرارت و رطوبت 

علاوه بر برد جوجه کشی، قطعه های تعبیه شده جهت تولید حرارت و رطوبت نیز بایستی از کیفیت و دوام بالایی برخوردار باشند تا دما و رطوبت را به شکل مناسبی تولید کند. به عنوان مثال المنت های میله ای استیل دوام بیشتری نسبت به سایر نمونه ها دارد، اما کنترل فازی برد، مانع از افزایش بیش از حد دما شده و همواره آن در سطح استانداردی نگه خواهد داشت. 

دما در جوجه کشی بسیار مهم بوده و حتی چند دهم درجه اختلاف سبب رشد ناقص جنین و یا مرگ آن داخل تخم می شود. 

۴- سیستم چرخش بروز و صحیح

سیستم چرخش بروز و صحیح - چیکن دیوایسچرخش در جوجه کشی همانند دما و رطوبت پر اهمیت بوده و در صورت انجام نادرست، سبب چسبیدن زرده به پوسته و رشد ناقص جوجه و عدم جذب کامل زرده می شود. در اکثر دستگاه های جوجه کشی استاندارد از موتور گیربکس دار استفاده می شود و تخم ها به دو صورت گهواره ای یا غلتکی چرخانده می شوند. 

۵- سیرکولاسیون و تهویه استاندارد و اصولی

این عامل شاید به نظر بسیاری از خریداران بی اهمیت به نظر برسد، اما واقعیت این است که تهویه صحیح هوای داخل دستگاه سبب رساندن اکسیژن به جنین ها، حفظ دی اکسید کربن کافی در داخل دستگاه، خارج سازی دما و رطوبت مازاد و خنک سازی در مواقع ضروری می شود. 

در مقاله تفاوت دمای ماکرو محیطی و میکرو محیطی به اهمیت دمای داخل تخم و تاثیر قابل توجه آن در مرگ جوجه ها پرداخته شد. یکی از راه های افزایش راندمان جوجه کشی و نجات جوجه ها، کنترل دمای داخل تخم به وسیله تهویه و سیرکولاسیون صحیح است. 

چرا سیرکولاسیون یکی از مهم ترین فاکتورهای یک دستگاه جوجه کشی با کیفیت است؟

پس از مطالعه مقاله مربوط به دمای متابولیکی و تاثیر آن بر راندمان جوجه کشی، به این نکته پی خواهید برد که جنین در طول دوره رشد، گرمایی را از خود متصاعد می کند که ناشی از متابولیسم بدن او بوده و با نزدیک شدن به زمان هچ، این دما بیشتر و بیشتر می شود.

چرا سیرکولاسیون یکی از مهم ترین فاکتورهای یک دستگاه جوجه کشی با کیفیت است؟ - چیکن دیوایسدر صورتی که دمای داخل دستگاه به موقع کنترل نشود، هم افزایی دمای متابولیکی با دمای تولید شده توسط المنت، سبب تشنج جنین ها و مرگ آنها داخل تخم می شود. به همین دلیل در دستگاه های جوجه کشی استاندارد مانند آرکام، برینسی و اسکندری، از فن های دائم کار و دریچه های هوایی قابل تنظیم استفاده شده که جهت تهویه هوای داخل دستگاه جوجه کشی کاربرد دارند. 

با نزدیک شدن به دوران هچر، باید دریچه ها را به مقدار بیشتر باز کرد و هر چند روز یکبار نیز یک دهم درجه از دمای جوجه کشی کاست تا جنین ها دچار تشنج نشوند. هم چنین فن سیرکوله تعبیه شده در داخل دستگاه، دما و رطوبت را در کلیه قسمت های آن یکسان سازی کرده و هوای خنک ورودی را به تمامی تخم ها می رساند تا راندمان جوجه کشی به حد قابل توجهی افزایش یابد. 

نتیجه کلی مقاله 

در این نوشته، علاوه بر سنسور و سیستم های چرخش و تامین حرارت و رطوبت، به یک عامل مهم دیگر یعنی سیرکولاسیون و تهویه دستگاه اشاره شد و به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهای تعیین کننده کیفیت دستگاه جوجه کشی معرفی شد.

دستگاه هایی که تهویه و سیرکولاسیون آنها به خوبی و اصولی صورت می گیرد، معمولا راندمان جوجه کشی بالاتری نسبت به سایر دستگاه ها دارند. این امر به دلیل کنترل دمای متابولیکی و ممانعت از مرگ جنین ها میباشد. بنابراین در خرید دستگاه جوجه کشی مورد نظر خود، به این فاکتور نیز توجه کنید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋