علت انتشار بوی بد از داخل دستگاه جوجه کشی و نحوه رفع آن

یکی از موارد نادری که حین جوجه کشی ممکن است با آن مواجه شوید، انتشار بوی نامطبوع از داخل دستگاه جوجه کشی پر از تخم است. علت این امر گندیدگی تخم های بدون نطفه یا حامل جنین مرده است. اگر با چنین صحنه ای مواجه شده اید، حتما ادامه این مقاله را مطالعه کنید تا با راهکارهای مناسب در چنین مواقعی آشنا شوید.

دستگاه جوجه کشی 672 تایی
دستگاه جوجه کشی ۶۷۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از انواع پرندگان بومی و محلی
» توانایی ستر هچر همزمان
» مجهز به سنسور فوق حساس SHT
قیمت : ۱۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان

ویدیوی بررسی علت انتشار بوی بد از داخل دستگاه جوجه کشی

در این ویدیوی آموزشی کوتاه، کارشناس مجموعه به بررسی دلیل وجود بوی نامطبوع از داخل دستگاه پر از تخم پرداخته و چاره کار را به صورت خلاصه آموزش می دهد.

علت پخش بوی بد داخل ماشین در حال جوجه کشی چیست؟

علت اصلی این امر وجود تخم گندیده در داخل دستگاه است، اگر تخم ها را نطفه سنجی نکرده باشید و تخم های بدون نطفه در داخل دستگاه وجود داشته باشد، پس از گذشت یک هفته الی ۱۰ روز از شروع فرایند جوجه کشی، شروع به فساد می کنند. علت این اتفاق بالا بودن دما و رطوبت در داخل دستگاه است. 

چگونه تخم های گندیده را از سالم تشخیص دهیم؟

پس از استشمام بوی بد از داخل دستگاه، بوییدن تک تک تخم ها و مشاهده حالت غیرعادی در ظاهر آنها، تنها راه تشخیص تخم های سالم از گندیده است. معمولا تخم های گندیده دارای رنگی غیر طبیعی و متمایل به آبی است. 

قبل از این کار بهتر است، دما و رطوبت محیط را بالا برده تا حین باز کردن درب دستگاه، جنین های زنده دچار شوک دمایی و تلفات نشوند. هم چنین ضمن تشخیص تخم های گندیده، می توانید از چراغ قوه یا نطفه سنج برای نوربینی تخم ها و تفکیک تخم های نطفه دار استفاده کنید. 

چگونه از ورود تخم های بدون نطفه به پروسه جوجه کشی جلوگیری کنیم؟

استفاده از تخم های نطفه دار با کیفیت و مطمئن چاره کار است. اگر دارای گله مولد تخم نطفه دار هستید حتما به خوبی آنها را تغذیه کنید و از جفت گیری موفق مرغ و خروس ها مطمئن شوید چرا که لازمه نطفه دار شدن تخم ها، جفت گیری بین پرنده های نر و ماده است. 

چگونه از ورود تخم های بدون نطفه به پروسه جوجه کشی جلوگیری کنیم؟ - چیکن دیوایساگر هم تخم ها را از سایر پرورش دهنده ها خریداری می کنید، مقاله راهنمای خرید تخم نطفه دار را به خوبی مطالعه کنید تا تخم هایی با کیفیت و نطفه دار خریداری کنید. 

هم چنین نطفه سنجی تخم ها به صورت هفتگی، شما را از وجود تخم های بی نطفه با خبر کرده و مانع از فساد و بو گرفتن آنها می شود. 

در صورت بی توجهی به تخم های گندیده داخل دستگاه، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ 

تخم های گندیده حاوی میلیون میکروب و باکتری فعال و خطرناک بوده و به دلیل فعالیت میکروب ها و تولید گاز، فضای داخل تخم فشار بالایی داشته و هر لحظه امکان انفجار دارد. در صورت بی توجهی به تخم های گندیده، شاهد انفجار این تخم ها در داخل دستگاه خواهید بود که علاوه بر آلوده کردن دستگاه، سبب ورود میکروبها به داخل سایر تخم ها شده و چه بسا مرگ جنین های در حال رشد را نیز منجر خواهد شد. 

نتیجه گیری کلی 

همیشه تمام تخم های در حال جوجه کشی نطفه دار نیستند، چه بسا تخم های بدون نطفه ای نیز در داخل آنها وجود دارد. در صورت عدم نطفه سنجی به موقع، شاهد بو گرفتن تخم های بدون نطفه در داخل دستگاه خواهید بود. حتی ممکن است جنین برخی از تخم ها پس از چند روز جوجه کشی، در داخل تخم تلف شده و شروع به فساد کند. 

لازم است که تخم های گندیده را هر چه سریعتر شناسایی کرده و از داخل دستگاه خارج کنید در غیر این صورت انفجار آن سبب از بین رفتن کل تخم ها و وارد آمدن ضررهای مالی سنگین خواهد شد.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام. من اندازه تخم مرغ بزرگ بود برای شانه کش پول گذاشتم تخم ها نیوفته الان دستگاه بوی کش میده برای دوران جوجه کشی مضر هست؟

    1. سلام
      بله میتونه مضر باشه
      اگه اندازه از حد استاندارد بیشتر بود ، امکان اینکه جوجه نشه زیاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس