بررسی تفاوت منبع های تغذیه سوئیچینگ و ترانس در برد جوجه کشی

 

در تمامی مدارهای الکترونیکی دستگاه جوجه کشی مخصوصا برد جوجه کشی از یک آداپتور یا همان منبع تغذیه کاهنده ولتاژ استفاده می شود. از آنجایی که قطعات الکترونیکی برد و دستگاه با ولتاژها و آمپرهای مختلفی کار می کنند، بنابراین ولتاژ ۲۲۰ ولت برای آنها نامناسب بوده و حتما بایستی توسط یک آداپتور تبدیل شود. 

در این نوشته از وب سایت چیکن دیوایس به بررسی دو آداپتور پر کاربرد در دستگاه جوجه کشی می پردازیم که به نام های ترانس و سوئیچینگ شناخته می شوند.

مزایا و معایب استفاده از منبع تغذیه ترانس  

مزایا و معایب استفاده از منبع تغذیه ترانس - چیکن دیوایسمنبع تغذیه ترانس جزو آداپتور های قدیمی محسوب می شود که در تجهیزات الکترونیکی قدیمی کاربرد داشت، امروزه نیز در برخی از تجهیزات غیر حساس و ارزان قیمت از این قطعه جهت کاهش ولتاژ استفاده می شود. این آداپتور به دلیل معایب خود، کم کم از دور خارج شده و جای خود را به آداپتورهای سوئیچینگ داده است. اما با این حال برخی از تولید کنندگان برد جوجه کشی، هنوز از ترانس استفاده می کنند. 

از جمله مهم ترین معایب ترانس ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف – انتقال نوسان برق به قطعات الکتریکی؛ 

یکی از مهم ترین معایب ترانس ها، انتقال نوسان برق به قطعات متصل شده است و همین عیب سبب از کار افتادن قطعه متصل می شود. با توجه به اینکه معمولا برق ۲۲۰ ولت با نوسان همراه است، بنابراین جهت جلوگیری از سوختگی قطعات حساس برد، باید این نوسان را از بین برد که آداپتورهای سوئیچینگ این مشکل را حل کرده است. 

ب – ترانس ها حجم زیادی اشغال می کنند؛ 

یکی از دلایل بزرگ بودن تجهیزات و بردهای جوجه کشی قدیمی، بزرگ بودن ترانس بود که فضای زیادی را اشغال می کرد و هم چنین به دلیل داشتن وزن زیاد، سبب سنگین شدن نسبی برد نیز می شد. 

ج – ترانس ها به شدت داغ می کنند؛ 

حتی زمانی که جریانی انتقال نداده باشد و صرفا به برق وصل باشد نیز شاهد داغ شدگی در ترانس خواهید بود که این امر در بردهای حساس ممکن است به افت عملکرد و یا خرابی قطعات منجر شود. 

د – خرابی سریعتر؛ 

به دلیل ساختار ساده، داغ شوندگی و عدم تحمل نوسان های زیاد، احتمال خرابی و سوختگی در ترانس ها بسیار بالاتر است. خرابی ترانس در برد جوجه کشی یعنی از دست رفتن کل سرمایه یک پرورش دهنده !

بررسی مزایای استفاده از سوئیچینگ در برد جوجه کشی

بررسی مزایای استفاده از سوئیچینگ در برد جوجه کشی - چیکن دیوایسامروزه اکثر تولید کننده های مطرح دنیا مانند آرکام به این نتیجه رسیده اند که ترانس ها به قطعات حساس برد می تواند آسیب برساند و فرایند جوجه کشی را با مشکل مواجه کند، از این رو به استفاده از آداپتور سوئیچینگ روی آورده اند. سوئیچینگ برخلاف ترانس از یک سری قطعات الکترونیکی ساخته شده و فاقد سیم پیچ است. 

از مزایای استفاده از منبع تغذیه سوئیچینگ در برد جوجه کشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- کاهش ولتاژ بدون ایجاد نوسان؛

مدار سوئیچینگ جریان برق را بدون نوسان به برد انتقال می دهد و در صورت بروز هر گونه نوسان در جریان برق ورودی، آن را تثبیت کرده و یک ولتاژ ثابت و مطمئن را به قطعات برد ارسال خواهد کرد. بنابراین تمامی قطعات برد جوجه کشی از قبیل سنسورها، خازن ها، دیود ها و … از طول عمر بالاتری برخوردار خواهند بود. یکی از دلایل راندمان جوجه کشی بالا در دستگاه های جوجه کشی هواباتور (با برد JDR970 پلاس) استفاده از این منبع تغذیه است.

۲- اشغال فضای کم؛ 

این منبع تغذیه، فضای بسیار کمی اشغال می کند بنابراین به راحتی در هر بردی قرار گرفته و افزایش وزن برد را نیز به دنبال نخواهد داشت. یکی از دلایل کوچک تر شدن بردهای جوجه کشی امروزی استفاده از این منبع تغذیه است. 

۳- راندمان خروجی بالا و امکان اضافه کردن خروجی جدید؛ 

در آداپتورهای سوئیچینگ به راحتی می توان خروجی جدیدی را به مدار اضافه کرد، بدون اینکه وقت و هزینه زیادی نیاز باشد، در حالی که این امر در اداپتورهای ترانس مشکل بود. هم چنین راندمان و بازدهی این آداپتورها بسیار بالاتر از ترانس می باشد. 

۴- طول عمر بالا ؛ 

منابع تغذیه سوئیچینگ به دلیل داشتن مدار الکترونیکی و عدم استفاده از سیم پیچ، دوام و طول عمر بالاتری نسبت به منابع تغذیه ترانسی دارند. بنابراین دستگاه جوجه کشی تولید شده با این قطعه، سالیان سال کار خواهد کرد بدون اینکه مشکلی برای فرایند جوجه کشی پیش آید. 

نتیجه کلی 

در این نوشته به تفاوت دو منبع تغذیه مهم و معروف یعنی ترانس و سوئیچینگ پرداخته شد و به این نتیجه رسیدیم که آداپتورهای سوئیچینگ استبیلیتی و دوام بیشتری نسبت به مدل های ترانسی دارند، بنابراین بهترین گزینه برای استفاده در برد جوجه کشی هستند و به همین دلیل تمام تولید کننده های مطرح دنیا از آن در بردهای جوجه کشی استفاده می کنند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋