آیا استفاده از تب سنج برای کالیبره سنسور دستگاه جوجه کشی مناسب است؟

کالیبره سنسور دستگاه قبل از شروع کار جوجه کشی الزامی بوده و تاثیر به سزایی در موفقیت جوجه کشی خواهد داشت. جهت کالیبره کردن سنسور به یک دماسنج جانبی بسیار دقیق نیاز دارید، از آنجایی که دماسنج testo بسیار دقیق و حرفه ای عمل می کند و توانایی سنجش همزمان دما و رطوبت را دارد، از این رو گروه صنعتی اسکندری جهت کالیبره اولیه دستگاه های خود از این دماسنج استفاده می کند و همواره نیز آن را به خریداران این مجموعه پیشنهاد می دهد. 

اما اخیرا مشاهده شده که برخی از پرورش دهندگان از تب سنج های خودکاری یا اصطلاحا فشنگی جهت کالیبراسیون سنسور استفاده می کنند، دقت کنید که این کار بسیار خطرناک بوده و به دلیل دقیق نبودن دمای نشان داده شده تب سنج، شما را به اشتباه خواهد انداخت و در نتیجه ضررهای مالی زیادی را به دنبال خواهد داشت. 

در ادامه این نوشته از چیکن دیوایس، دلایل عدم استفاده از تب سنج جهت کالیبره دستگاه جوجه کشی همراه با ویدیو آموزش داده شده است تا از ضررهای ناشی از این اشتباه جلوگیری کنیم.

ویدیوی کالیبره سنسور دستگاه جوجه کشی با تب سنج 

در این ویدیو، کارشناس گروه صنعتی اسکندری به صورت همزمان از دماسنج تستو و تب سنج کودک جهت کالیبره دستگاه استفاده می کند، میزان اختلاف دمای نشان داده شده تب سنج و توضیحات مهندس اشرفی درباره علت این اتفاق، در ویدیوی زیر قابل مشاهده است :

علت استفاده از تب سنج برای کالیبراسیون چیست؟

با توجه به اینکه تب سنج در سنجش و نمایش محدوده دمایی ۳۵ الی ۳۹ درجه (محدوده دمایی متابولیسم بدن انسان) کاربرد دارد، بنابراین برخی از پرورش دهندگان نیز بر این باورند که برای سنجش دمای داخل دستگاه نیز مناسب بوده و مقدار دقیق را نشان خواهد داد، از این رو در رسانه های خود، این شیوه را به عنوان روشی مطمئن جهت کالیبره سنسور دستگاه معرفی کرده اند، اما آزمایش های انجام شده نشان از نادرست بودن این فرضیه دارند. 

چرا تب سنج ها توانایی سنجش دمای دقیق داخل دستگاه جوجه کشی را ندارند؟

سیستم کار کلی تب سنج ها بدین صورت است که بیشترین دمای سنجش شده را نشان دهد، با توجه به اینکه تب سنج ها کاربرد پزشکی دارند، بنابراین نمایش بیشترین دمای سنجش شده مهم تر از سایر مقادیر بوده و به پزشک کمک بهتری خواهد کرد.

به عنوان مثال، تب سنج دماهای مختلفی همچون ۳۵.۵، ۳۶، ۳۶.۵، ۳۷ و… را سنجش می کند و از بین این مقادیر، دمای ۳۷ درجه را به عنوان بیشینه دمای سنجش شده نمایش خواهد داد. 

از طرفی دیگر، در دستگاه جوجه کشی همواره هوای گرم و هوای سرد ترکیب شده تا هم دما را به تعادل برساند و هم تهویه و اکسیژن رسانی لازم برای جوجه ها را انجام دهد، بنابراین در صورت برخورد هوای گرم با تب سنج، آن را به عنوان دمای غالب سنجش کرده و نمایش خواهد داد. 

تب سنج ها به صورت لمسی عمل می کنند

سنسور دستگاه جوجه کشی و دماسنج های معتبری مانند تستو، توانایی سنجش دما در هوا را دارند، اما تب سنج کودک و سایر تب سنج ها حتما باید روی سطح قرار بگیرند تا دمای دقیق آن را سنجش کنند. به همین دلیل آن را زیر بغل یا زیر زبان قرار می دهند. 

ویدیوی تست تب سنج در دستگاه جوجه کشی آرکام 

هم چنین جهت اطمینان بیشتر شما پرورش دهندگان گرامی، در یک ویدیوی آموزشی دیگر از دستگاه جوجه کشی آرکام  و دماسنج testo به صورت همزمان جهت بررسی صحت سنجش تب سنج استفاده شده است. این بار تب سنج را در قسمت های مختلفی از دستگاه قرار داده و اختلاف دما را نمایش دادیم. 

دقت کنید که دستگاه جوجه کشی آرکام جزو دستگاه های دقیق و حرفه ای دنیا بوده که در بسیاری از باغ وحش های بزرگ دنیا جهت جوجه کشی از تخم پرندگان و خزندگان نادر از آن استفاده می شود، بنابراین در دقت آن شکی نبوده و دماسنج تستو نیز دقیقا همان دما و رطوبت نمایشی آرکام را نشان می دهد. 

نتیجه کلی

در این نوشته به بررسی نحوه عملکرد تب سنج و امکان استفاده از آن در کالیبره سنسور دستگاه های جوجه کشی پرداخته شد. همانطور که در ویدیوهای آموزشی نیز مشاهده کردید، تب سنج ها بالاترین دمای سنجش شده را نشان می دهند و برخلاف دماسنج testo و سنسور، توانایی نمایش دمای میانگین را ندارند. بنابراین برای کالیبره دستگاه کاربرد نداشته و در صورت کالیبره دستگاه بر مبنای آن، ضررهای مالی زیادی را به شما وارد خواهد کرد. برای افزایش اطلاعات خود در زمینه جوجه کشی می توانید از مجموعه ویدیوهای آموزشی گروه صنعتی اسکندری استفاده کنید که به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده می شود. 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

    1. اینطوری نمیتونی دما و رطوبت دقیق رو تنظیم کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس