اصول پرورش و نگهداری کاسکو | داشتن یک کاسکوی خوب در خانه

نحوه پرورش و آموزش کاسکو در خانه 

اگر قصد پرورش و نگهداری از یک پرنده باهوش را دارید، قطعا کاسکو بهترین گزینه خواهد بود چرا که از هوش بالایی برخوردار است و توانایی یادگیری لغات و ترفند های زیادی را دارد و حتی با پرورش و فروش آنها می توانید به درآمد نیز برسید، کافیست در این کار به مهارت لازم دست پیدا کنید. در این نوشته از چیکن دیوایس قصد داریم شما را با نحوه پرورش کاسکو و نگهداری از این پرنده باهوش و دوست داشتنی آشنا کنیم.

در نوشته انتخاب بهترین پرنده برای پرورش در خانه ، به گونه های باهوش و بی دردسر قابل پرورش در خانه اشاره شده که با مطالعه آن می توانید پرنده های مورد علاقه خود را برای نگهداری و پرورش در خانه بیابید. در ادامه قبل از پرداختن به نحوه نگهداری از کاسکو در خانه به ویژگی های رفتاری و اخلاقی این پرنده خواهیم پرداخت تا آشنایی بیشتری با آن داشته باشید.

آشنایی با ویژگی های کاسکو 

اگر شما در خانه خودتان از یک کاسکو نگهداری می کنید، خوب می دانید که نگهداری از این کودک بالدار در خانه چه ارزشهایی دارد. کاسکو سرگرم کننده ترین و دوست داشتنی ترین پرندهٔ زینتی است. کاسکو به اندازه یک بچه ۲ تا ۴ ساله عقل و قدرت تفکر دارد.

عکس جوجه کاسکو

در زیر عکسی از یک جوجه کاسکو را می بینید که به تازگی به دنیا آمده و هنوز به صورت کامل پردار نشده است. این جوجه یا باید توسط مادر تغذیه شود و یا با استفاده از سرلاک و سرنگ مخصوص می توانید غذای او را بدهید.

عکس جوجه کاسکو - چیکن دیوایسکاسکو با صاحبش جفتی عاطفی محسوب می شوند. کاسکو دوست دارد همیشه در کنار جفت عاطفی اش باشد و دور بودن از او به مدت بیش از چند ساعت برایش عذاب آور خواهد بود. جفت عاطفی کاسکو می تواند یکی از افراد خانواده باشد. کاسکو می تواند با بقیه افراد خانواده هم دوست شود، اما اگر کسی سرش داد بکشد یا با چیزی به قفسش بزند، از او می ترسد و دیگر دوستش نخواهد داشت. کاسکو میزان صمیمیت شما را می تواند به خوبی تشخیص دهد.

کاسکو تشابهات فراوانی با بچه انسان دارد و به همین دلیل پس از اهلی شدن و مطمئن شدن از این که صاحبش و دیگر آدمها قصد گرفتن و خوردنش را ندارند، زندگی در کنار انسان را خیلی دوست دارد و ابداً میل به دور شدن از جفت عاطفی خودش و خانواده او ندارد و اگر به هر دلیل از صاحبش دور شود، آن قدر غصه می خورد که ممکن است پرهای خودش را بکند یا از غصه دق کند یا آن قدر غذا نخورد تا بمیرد.

اما اگر صاحب جدیدش از رفتارشناسی کاسکو آگاه باشد، به هرحال پس از مدتی به او و خانه او نیز عادت می کند و اگر او نحوه صحیح رفتار با کاسکو را بداند، کاسکو زودتر با او صمیمی می شود و راحت تر می تواند صاحب قبلی اش را فراموش کند.

به هر حال، به دلیل یک دنیا خوبی هایی که از همجواری با کاسکو نصیب انسان می شود، هرکسی که فقط دو سه روز از یک کاسکو در خانه خودش نگهداری کند، اعتراف خواهد کرد که ویژگی های کاسکو شباهت فراوانی با یک کودک شیرین و بی آزار دارد.

همچنین هرکسی می تواند درک کند که یک جوجه کاسکو، درست شبیه نوزاد انسان است. اما جالب توجه این است که احساس ما نسبت به حتی یک کاسکوی ۶۰ ساله یا بیشتر، شبیه احساس ما نسبت به یک طفل ۳ یا ۴  ساله است. به همین دلیل، کسی که از یک کاسکو در خانه نگهداری می کند همیشه خیال می کند یک نوزاد یا طفل کوچک در خانه دارد و این احساسی است که همه آدمها در همه سنین به آن نیاز دارند.

اما کاسکو حتی جالب تر از این گفته ها است، یک جوجه کاسکو هم احساسی شبیه احساس داشتن یک نوزاد را به ما میدهد و هم با  بیشتر شدن سنش حتی در سنین پیری، حداکثر شبیه یک بچه در نظر ما جلوه میکند و هم در همهٔ دوران زندگی اش با ما، حتی یک صدم دردسرهای یک بچه را ندارد. 

کاسکو برای سالمندانی که دیگر غیرممکن است بتوانند بچه دار شوند و نیز بچه هایشان از آنها دور شده اند مونسی بچه مانند و بچه ای شیرین و بی دردسر است. خانم های خانه دار و شاغل، مردها و بچه ها در همه سنین نیز از داشتن کاسکو لذت می برند و کاسکو نیز از داشتن یک جفت عاطفی انسانی لذت می برد.

داشتن وقت کافی برای نگهداری از کاسکو

همانطور که اشاره شد این پرنده بسیار حساس بوده و به صاحب و پرورش دهنده خوب بسیار وابسته می شود. بنابراین اگر وقت و زمان کافی برای نگهداری از این پرنده را دارید و یا اگر می توانید آن را به محل کار خود ببرید، می توانید پرورش آن را متقبل شوید.

چرا که در غیر این صورت چیزی جز عذاب برای کاسکو نخواهد داشت، آنها از بی توجهی صاحب خود رنج می برند و در تنهایی دچار افسردگی و حتی مرگ می شود.

داشتن وقت کافی برای نگهداری از کاسکو - چیکن دیوایسپس اگر زمان کافی برای رسیدگی و توجه به این پرنده را ندارید، از همینجا منصرف شوید و به دنبال پرنده دیگری مانند قناری یا فنچ باشید چرا که دردسر کمتری دارد و با کمترین توجه می توان آنها را در خانه پرورش داد.

نگهداری و پرورش کاسکو در خانه

تا اینجا با خصوصیات و ویژگی های این پرنده آشنایی پیدا کردید، از کاسکو هم به عنوان همدم و هم برای آموزش سخن گویی و ترفند می توانید استفاده کنید. در ادامه روش های به دست آوردن جوجه کاسکو و نحوه آموزش و پرورش این پرنده زینتی با ارزش توضیح داده خواهد شد. 

عکس کاسکو

در زیر عکسی از یک کاسکوی دم قرمز آفریقایی را می بینید که جزو باهوش ترین پرنده ها بوده و قادر به تقلید از صداهای مختلفی است، هر چه قدر کاسکو کلمات و ترفند های زیادی را بلد باشد، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.

عکس کاسکو - چیکن دیوایسبه دست آوردن جوجه کاسکو

اولین قدم برای پرورش کاسکو ، طبیعتا به دست آوردن جوجه این پرنده است که به روش های مختلفی می توان این کار را انجام داد. در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد:

الف – خرید از پرورش دهنده ها 

معمولی ترین روش برای پیدا کردن جوجه چند ماهه کاسکو مراجعه به پرورش دهنده ها و خرید جوجه های تازه دانخور شده است که معمولا دو الی سه ماه باید سن داشته باشد. لازم به ذکر است که بهترین زمان برای آموزش و اهلی کردن کاسکو از سن دو ماهگی است. 

خرید از پرورش دهنده ها - چیکن دیوایسجهت خرید جوجه کاسکو از پرورش دهنده حتما به صورت حضوری اقدام کنید و قبل از وضعیت جوجه ها و محل پرورش آنها را از نزدیک بررسی کنید. معمولا جوجه های سالم ، درشت تر و بزرگ تر از بقیه هستند و سرحال و پر اشتها هستند. اگر محل پرورش جوجه ها تمیز باشد، معمولا جوجه ها سالم تر خواهند بود. حتما جوجه های نر را برای پرورش انتخاب کنید چون هوش بالاتری نسبت به ماده ها دارند. 

ب- جوجه کشی با دستگاه

روش دومی که پرورش دهنده های حرفه ای انجام می دهند، استفاده از دستگاه جوجه کشی حرفه ای برای تبدیل تخم نطفه دار کاسکو به جوجه کاسکو است. معمولا افرادی که به دنبال کسب درآمد از فروش جوجه های کاسکو و یا کاسکو های آموزش دیده هستند، از این روش برای تهیه جوجه استفاده می کنند. ایزی باتور ۶ و آرکام ۲۴ تایی ، دو گزینه عالی برای جوجه کشی از تخم کاسکو هستند. اگر شما هم قصد کسب درآمد از پرورش کاسکو را دارید و یا می خواهید جوجه های آن را به شکلی ارزان به دست آورید، پیشنهاد ما استفاده از دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار است، به شرطی که تخم های آن را از یک پرورش دهنده مطمئن و قابل اعتماد خریداری کرده باشید. 

اگر می خواهید با نحوه جوجه کشی از تخم نطفه دار کاسکو آشنا شوید، مقاله آموزش جوجه کشی از کاسکو با دستگاه را بخوانید، نکات و تکنیک های مهمی در این نوشته بیان شده که حتما به کار شما خواهد آمد. 

معمولا جوجه های کاسکو قیمت بالاتری نسبت به تخم نطفه دار آن دارند، اما اگر قصد شما فقط خرید یک جوجه کاسکو است، طبیعتا خرید جوجه از جوجه کشی آن به صرفه تر خواهد بود، اما اگر می خواهید یک روش کسب درآمد ایجاد کنید، استفاده از دستگاه جوجه کشی برای تولید جوجه کاری سودآور خواهد بود. 

تغذیه و مراقبت از جوجه کاسکو

پس از به دست آوردن جوجه کاسکو باید به خوبی از آن مراقبت کنید و غذای کاملی به او بدهید. اگر کاسکوی دو الی سه ماهه خریداری کرده باشید، با استفاده از پلت مخصوص کاسکو، انواع دانه ها ، میوه و سبزیجات می توانید او را تغذیه کنید

اما اگر با استفاده از دستگاه جوجه کشی اقدام به تولید جوجه کاسکو کرده باشید، طبیعتا قادر به خوردن دانه نخواهد بود و در یک یا دو ماه اول باید با استفاده از سرنگ مخصوص و سرلاک مخصوص کاسکو او را تغذیه کنید.

تغذیه و مراقبت از جوجه کاسکو - چیکن دیوایسنحوه سرلاک دادن به کاسکو به این صورت است که مقداری از سرلاک را در آب ولرم خیس کرده و با استفاده از سرنگ مخصوص به آرامی در گلوی جوجه می ریزید، طوری که فرصت کافی برای بلع داشته باشد و دچار خفگی نشود. بهتر است از سرلاک های معتبر و بسته بندی شده که دارای نشان استاندارد نیز می باشد، استفاده کنید. 

اگر می خواهید اطلاعات کاملی درباره تغذیه کاسکو به دست آورید، پیشنهاد می کنیم مقاله غذای مورد علاقه کاسکو را بخوانید تا با انواع مواد غذایی مناسب برای کاسکو آشنایی پیدا کنید 

کاسکو در یک ماه اول بدن ضعیفی خواهد داشت، بنابراین حتما باید آن را در یک کاسه پر از پر نگهداری کنید و دمای محیط را تا ۳۲ درجه سانتی گراد افزایش دهید تا دچار سرماخوردگی نشود. 

پس از گذشت یک ماه می توانید لانه را بردارید و کاسکوی تان را در یک قفس نگهداری کنید و حتما باید از ظرف های آبخوری و دانخوری مناسبی استفاده کنید، هم چنین به منظور جلوگیری از تجمع فضولات در کف قفس می توانید از روزنامه استفاده کنید و یا از قفس های دارای کف توری استفاده کنید تا فضولات به پایین هدایت شود تا از دسترس پرنده خارج شود. 

در یک ماه اول شاید کاسکو هنوز به خوردن دانه ها و میوه و سبزیجات عادت نکرده باشد، بنابراین لازم است که همراه با قرار دادن این مواد غذایی به خصوص پلت مخصوص ، از سرلاک نیز استفاده کنید، تا زمانی که جوجه کاسکو کاملا دانخور شده و هر میوه و دانه ای را به راحتی بخورد.

به منظور هضم بهتر مواد غذایی می توانید مقداری سنگ ریزه تمیز و شسته شده نیز در ظرف غذاخوری پرنده قرار دهید تا با قرار گرفتن در چینه دان پرنده به هضم مواد غذایی کمک کند. 

نکات مهم پرورش کاسکو در منزل

نکات مهم پرورش کاسکو در منزل - چیکن دیوایسزمانی که می خواهید این پرنده دوست داشتنی و باهوش را در خانه پرورش دهید باید به یک سری از نکات توجه کنید که می توان موارد زیر را برشمرد :

✅ مکان نگهداری کاسکو باید کاملا آرام و بدون سر و صدای مزاحم و استرس زا باشد تا پرنده در آرامش کامل رشد پیدا کند. 

✅ معمولا کاسکو هنگام خوردن غذا ، آب و دان خود را به اطراف پرت می کند بنابراین باید در زیر قفس او پارچه ای قرار دهید تا زباله را به راحتی جمع کنید. 

✅ کاسکو پرنده ای حساس است و نیاز به توجه زیادی دارد، اگر با بی محلی و بی توجهی شما مواجه شود، با جیغ و داد های او مواجه خواهید شد که بسیار آزار دهنده است، بنابراین اگر زمان کافی برای نگهداری و توجه به او ندارید از خرید و پرورش کاسکو خودداری کنید. 

✅ قفس کاسکو باید از جنس استیل باشد چون که ممکن است پرنده برای کنجکاوی میله های قفس را بجود و اگر از جنس چوب یا پلاستیک باشد، قطعا به مرور زمان از بین خواهد رفت و چه بسا سبب مسمومیت کاسکو نیز شود. 

✅ در مکان نگهداری کاسکو نباید بادی بوزد چون که سبب سرماخوردگی او خواهد شد. بنابراین توصیه می کنیم همیشه پنجره ها را ببندید و در فصل تابستان اصلا قفس او را روی به روی کولر قرار ندهید. 

✅ مکان نگهداری از کاسکو باید از بهداشت لازم برخوردار باشد تا پرنده دچار بیماری نشود، هم چنین از ورود حشرات موذی مانند مگس و پشه به محل پرورش خودداری کنید چون که این حشرات ناقلان بیماری هستند. برای جلوگیری از این مشکل باید از یک سیستم تهویه استفاده کنید، قفس پرنده را مرتبا تمیز کنید و از ماندن طولانی مدت غذاهای فاسد شدنی مانند تخم مرغ و گوشت در قفس خودداری کنید. 

✅ کاسکو به محیط های شلوغ و پر رفت و آمد عادت ندارد، به خصوص اگر به تازگی خریداری کرده باشید، بنابراین لازم است او را در یک مکان خلوت و آرام قرار دهید و آب و غذای او نیز توسط یک نفر از اعضای خانواده به او داده شود تا کاسکو او را به عنوان جفت عاطفی انتخاب کند و به مرور زمان به او عادت خواهد کرد. 

✅ محل نگهداری کاسکو باید از دما و رطوبت ملایم و ثابتی بهره مند باشد، معمولا دمای ۲۰ الی ۲۲ درجه و رطوبت ۴۰ الی ۵۰ درصد ایده آل ترین حالت خواهد بود که با استفاده از دماسنج و رطوبت سنج های استاندارد می توانید دما و رطوبت محیط را پیوسته مورد سنجش قرار دهید. 

✅ اگر قصد استحمام کاسکو را دارید حتما در و پنجره ها رو ببندید و دمای اتاق رو بالا ببرید تا پرنده سرما نخورد. سپس با استفاده از یک اسپری آب ولرم به آرامی او را حمام دهید تا کاملا خودش را تمیز کند. 

کاسکو از چی بدش میاد؟

کاسکو از چی بدش میاد - چیکن دیوایسدر ادامه موارد مهمی که برای کاسکو مضر است را توضیح خواهیم داد :

⭐ مواد غذایی شیرین ، شور ، چرب مانند شکلات ، نوشابه ، دلستر ، شکر ، قند، ماکارونی ، برنج ، چیپس و پفک و… برای کاسکو و هر پرنده دیگری بسیار مضر بوده و سبب بیماری های زیادی در او خواهد شد. 

⭐ همانطور که گفته شد ، کاسکو از بی توجهی و تنهایی خیلی بدش می آید و حتما باید روزانه چندین ساعت از وقت خود را به او اختصاص دهید و یا تعداد زیادی اسباب بازی برایش تهیه کنید تا در نبود شما با آنها سرگرم شود. 

⭐ وجود سر و صدای مزاحم و استرس آور مانند صدای بلند موزیک، صدای بلند فیلم ، صدای گریه نوزاد ، صدای سگ، بوق ماشین و هر صدای استرس آور دیگری می تواند برای او آزار دهنده باشد و آموزش پرنده را غیر ممکن سازد. 

⭐ کاسکو از محیط تاریک می ترسد، بنابراین شب ها حتما چراغ خواب را روشن کنید. اگر با خاموش کردن چراغ ، با جیغ های مکرر او مواجه شدید، حتما چراغ خواب را روشن کنید و برای آرامش او یک پارچه سفید روی قفسش بیندازید. 

آموزش سخنگو کردن کاسکو

آموزش سخنگو کردن کاسکو - چیکن دیوایسمعمولا کسانی که قصد پرورش کاسکو را دارند، آنها را برای سخنگو کردن و آموزش ترفند نگهداری می کنند. پس طبیعی است که با نحوه سخنگو کردن کاسکو آشنایی لازم را پیدا کنید. در ادامه روش هایی را برای آموزش سخنگو کردن کاسکو بیان خواهیم کرد که الزاما کامل نیست ولی کمک کننده خواهد بود. 

الف – زمانی که کاسکو کاملا به شما اعتماد کرد و از دست شما غذا خورد و به راحتی بر روی دست شما آمد، در آن زمان می توانید آموزش را شروع کنید. 

ب – روزانه یک ساعت برای تمرین کافیست چرا که طولانی بودن زمان باعث خسته شدن پرنده می شود و عملا آموزش بی فایده خواهد بود. بهترین زمان برای آموزش صبح و آخر شب است که نیم ساعت را صبح و نیم ساعت را شب هنگام می توانید به آموزش اختصاص دهید.

ج – مقداری از غذای مورد علاقه کاسکو را در دست خود قرار دهید و شروع به حرف زدن کنید، کلمه ای که می خواهید به او آموزش دهید را چند بار تکرار کنید و مقداری از غذا را به کاسکو بدهید، دوباره چند بار همان کلمه را با همان لحن تکرار کنید و مقداری غذا به پرنده بدهید تا اینکه نیم ساعت از آموزش پر شود. 

د – در روز دوم به بعد سعی کنید کلمه مورد نظر را به زبان کاسکو بیاورید، یعنی چند بار کلمه را بگویید و غذا را به او نزدیک کنید تا کاسکو سعی در حرف زدن داشته باشد. اگر حرفی نزد جای نگرانی نیست باز هم به تمرین ادامه دهید پس از یک الی دو هفته شاهد سخنگویی او خواهید بود. 

هـ – وجود صدای تلویزیون ، صدای بچه ، انسان ، سگ و گربه ،بوق ماشین و … همگی حواس کاسکو را از آموزش پرت خواهد کرد و حتی امکان یادگیری آن صداها توسط کاسکو نیز وجود دارد. بنابراین محل پرورش کاسکو های سخنگو باید کمترین سر و صدا را داشته باشد. 

نگهداری از کاسکو چه مزایایی دارد؟

وجود یک پرنده زیبا، باهوش و دوست داشتنی در خانه ، قطعا اوقات فراغت شما را پر خواهد کرد و زمان زیادی از روز را با او سرگرم خواهید شد که برای افراد خانه دار ، کودکان و کهنسالان بسیار مناسب است. 

پرورش کاسکو در خانه چه معایبی دارد؟

کاسکو همراه با خوبی هایی که دارد، دارای بدی ها و دردسرهای زیادی نیز است که از جمله آنها می توان به هزینه تغذیه ، هزینه خرید ملزومات پرورش و درمان ، جیغ های شبانه و صبحگاه ، پر ریزی ، کثیف کاری و … اشاره کرد. 

شرایط لازم برای پرورش کاسکو چیست؟

داشتن یک اتاق خالی و کم سر و صدا ، وقت کافی برای نگهداری و رسیدگی ، دما و رطوبت مناسب محیط و آب و غذای کافی از شرایط پرورش کاسکو است. 

نوشته های مشابه

‫۷۳ دیدگاه ها

  1. درود بر شما
    من خیلی وقت هست تصمیم گرفتم یه جوجه کاسکو بخرم و پرورش بدهم با اینکه خیلی علاقه دارم ولی ترس دارم که نتونم بهش غذا دهم و غیره ممنون میشم راهنماییم کنید که کجا برم برای خرید و جوجه چند روزه خوب هست برای آموزش

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص باید با یه پرورش دهنده و یا فروشنده ی معتبر و قابل اعتماد مشورت کنی
      جوجه کاسکو رو تا سه ماه باید با سرلاک تغذیه کنی
      این مقاله هم در مورد نحوه ی تهیه ی سرلاک و تغذیه ی طوطی با سرلاک مفصل توضیح داده
      فیلمشم هست می تونی ببینی
      طرز تهیه و آموزش سرلاک دادن به پرندگان زینتی | سرلاک دادن به عروس هلندی و طوطی
      بهترین سن آموزش ش هم از همون زمان دونخور شدنشه یعنی سن ۱۲ تا ۱۴ هفتگی

    1. سلام دوست عزیز
      تا زمانی که دونخور بشه می تونی از یه پارچه ای استفاده کنی که هم نرم باشه هم قابلیت جذب بالایی داشته باشه
      البته پارچه باید هرروز عوض بشه
      بعدش که یکم بزرگتر شد
      بهتره از پوشال های مخصوص لونه ی پرنده ها که تراشه هایی از چوب های طبیعی درختا هستن تهیه کنی
      توصیه میشه به هیچ عنوان از خاک اره، براده ها چوب و یا کاغذ و روزنامه به عنوان بستر استفاده نکنی

  2. سلام ما یه کاسکو داریم تقریبا ۴ سالشه این کاسکو ما صاحبش بابامه چند ساله یاد گرفته برای جلب توجه همش جیغ های خیلی بلند میزنه یا در قفسش رو به هم میزنه بابامم بعضی وقتا که عصبانی میشه میزنتش امروز بابام بد جور دعواش کرد و الان من که میبینمش چند جا از صورتش زخمی شده پر هاش رو هم عادت داره همش میکنه
    من دلم براش خیلی میسوزه همچین پرنده زیبایی گیر دست همچین آدمی افتاده شما یه راهنمایی بکنید لطفا😔

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه با این رفتارها باعث پرخاشگری پرنده شده باباتون
      کاش واگذارش کنید بیچاره اذیت نشه اینطور گناه داره

  3. سلام من امروز یه جوجه کاسکو ۶ ماه خریدم
    اما شدیدا می‌ترسه اصلا اجازه نمیده طرفش بریم سریعا جیغ میکشه میشه راهنمایی کنید مرسی

    1. سلام
      ترس طبیعیه
      به مرور رفع میشه
      باید صبور باشی و هیچ استرسی به پرنده وارد نکنی

  4. کاسکوی ما ۱۰۰ روزشه هم سرلاک میخوره هم میوه و جوانه گندم و پلت، کی سرلاکشو قطع کنیم؟؟ از چه سنی شروع به حرف زدن میکنه؟ البته ما خیلی وقته آموزشو شروع کردیم ولی فقط اصوات نامفهوم درمیاره

    1. همیشه ابخوری و دانخوری رو پر کن و از پلت مخصوص کاسکو و میوه و سبزیجات خرد شده استفاده کن
      تا زمانی که کاملا به خوردن دان و نوشیدن اب عادت نکرده باشه باید بهش سرلاک بدید

  5. سلام جوجه کاسکو من پاهاشو از هم باز میکنه و روی سینه میشینه مشکل نداره؟
    سرلاکی هست

  6. ببخشید ی سوال
    من میخام یه کاسکو بخرم که سخنگو باشه که سنش بالای ۱ سال باشه
    فقط میخواستم بدونم اگه بخرمش بیارم خونه افشره میشه ؟!اصلا بازم با صاحب جدیدش خوب میشه ؟!

    1. سلام مشخص نیست اگر باهاش به خوبی رفتار کنید و درست و اصولی پرورش بدین بله با شما هم خو میگیره

  7. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من مرغ مینا دارم و میخام کاسکو هم بخرم بنظرتون ایرادی نداره؟؟
    مینامم ب شدت حسوده میترسم مشکلی پیش بیاد بنظرتون راه حلی هست؟

    1. سلام
      حتما ایراد داره ! مرغ مینات کم کم هم عصبی میشه هم بی قرار و در انتها هم افسرده !شک نکن

  8. سلام ببخشید من می خوام یک کاسکو بخرم و این که خواهرم مشکل بینایی داره یعنی در عصر می خوام برای اون بخرم به نظرتون خواهر میتونه باهاش ارتباط برقرار کنه یا اینکه نه حتماً باید رسیدگی هایی بهش بشه که نیاز به یک فرد بینا داره

    1. سلام، ضمن آرزوی سلامتی برای خواهرتون. باید بگم که بله باید بهش رسیدگی بشه. غذا و آب داده بشه و برای اینکه طوطی سلامت باشه، برنامه غذایی نیازه و تمیز کردن و رسیدگی به قفسش. و آبتنی پرنده و اینکه نباید تنها بمونه و باید براش وقت بگذارید وگرنه افسرده میشه و پرکنی و بیماری های مختلف

  9. سلام وقت بخیر
    بنده میخوام یه جوجه کاسکو بخرم ولی از ساعت ۶ صبح تا ۶ بعد ازظهر سرکار هستم و همسرم خانه هست ولی از پرنده میترسه
    امکانش هست قفس بزرگتر بخرم و داخل قفس باشه تا بیام خانه؟ در طول مدت سرکار اگر داخل قفس باشه همسر مشکلی با صحبت کردن باهاش نداره

    1. اگر زمان کافی و شرایطش رو ندارید توصیه نمیشه. چون باعث افسردگی و بیماری های متعدد میشه.

      1. همسرم و قت صحبت کردن باهاش داره فقط از قفس نمیتونه باره بیرون که اونم از ساعت ۶ به بعد خودم هستم
        باز به نظر شما مشکلی هست؟

        1. صرفا مسئله صحبت کردن نیست بازی کردن باهاش و آزاد گذاشتنش تو شادابیش مهمه. بازم با یک دامپزشک که رفتار شناسی پرندگان میدونه مشاوره کنید. به خاطر هزینه ی خرید بالای کاسکو میگم که مشکلی برای شما و پرنده پیش نیاد

  10. سلام مرسی بابت مقاله ی خوبتون.ی سوال داشتم من قراره ی کاسکو بگیرم میخواستم بدونم با حیوونای دیگه مشکلی نداره؟من دو تا همستر دارم ممکنه به اونا اسیبی بزنه؟خودم فکر نمیکنم اینجوری باشه ولی میخوام اطمینان خاطر داشته باشم.ممنون میشم اگر جواب بدید.

    1. به هر حیوان دیگه ای به جز کاسکو توجه کنید، حسودی میکنه ، شروع به جیغ و داد و پرکَنی میکنه و ممکن به اون حیوونا اسیب هم برسونه
      در صورت مشاهده چنین رفتارهایی با کاسکو رو جدا نگهداری و بهش توجه کافی هم داشته باشی

  11. سلام سن کاسکو وحشی رو چطور باید متوجه بشیم؟ کاسکو سن بالا حرف نمیزنه؟

      1. حتمی باید یه مذکر یا مونث هم پیشش باشه اخه نمیخوایم بیشتر از ۱ طوطی داشته باشیم

  12. سلام جوجه کاسکو سه تا دارم اشتهاشون کم شده دلیلش چیه الام چهل روزه هستند .

    1. احتمالا سرلاک براشون تکراری شده یا اینکه بیماری دارن
      از دامپزشک متخصص پرنده های زینتی و پرورش دهنده های باتجربه کاسکو برای دریافت اطلاعات دقیق تر کمک بگیرید.

    1. من یه جوجه کاسکوی ۴ ماهه دارم که الان سه روزه خریدمش ممیخواستم بدونم بعد از چند روز میتونم از قفس بیارمش بیرون

      1. تا زمانی که کاملا بهتون عادت نکرده و رام نشده نباید بیارید بیرون

  13. سلام یه سوال دارم ، قصد خرید کاسکو دارم ، ولی از کسی شنیدم که به وسایل خونه اسیب میزنه، خونه ما هم کوچیکه و پر از وسایل چوبی، میشه اون ها رو از توک پرنده در امان نگهداشت ؟؟

    1. سلام
      اینکه وسایل خونه آسیب ببینه در همه ی پت ها و پرنده ها هست و نگهدارند باید تحمل کنه ! مگه اینکه موجود بیجانی خریداری بشه که اسیب نزنه ! وگرنه هر پرنده و هر پتی به نوعی یه جا خودشو نشون میده که از شیرینی های نگهداری این نوع از پرنده ها هست ! کاسکو هم همچنین ! اگه تحمل ندارید نباید خریداری کنید.

      1. اسیبی که به محیط وارد میکنن قابل کنترل نیست؟؟ منظورم اینه که وقتی بهشون بیتوجهی بشه مخرب میشن یا میشه با اسباب بازی و شاخه درخت تا حدی کنترلشون کرد که وسایل رو تخریب نکنند؟؟
        و یه سوال دیگه این که اگه طوطی های کوچک تری نگهداری بشه مثل طوطی خورشیدی یا گرینچیک از میزان تخریب کم میشه؟
        چون من عاشق پرنده ها هستم و دوست دارم یه پرنده داشته باشم که همسایه ها و خانواده ازش شکایت نکنند و سال ها نگهش دارم و بهش توجه میکنم منتها خانه ما خیلی کوچیکه و میترسم که نکنه اسیب های جدی به لوازم وارد کنه و خانواده شاکی بشن و مجبور به فروش پرنده بشم…..

        1. ببینید من کلی گفتم
          شاید یه نفری ۲۰ ساله طوطی داره ولی طوطیش اصلا یه بار هم خرابکاری نکرده
          ولی نباید به این مورد حساس بود چون رفتار پرنده ها مثل رفتار انسان ها قابل پیش بینی نیست
          ممکنه آسیب بزنن ممکنه هم نزه ، فردی که پت میخره نباید حساس باشه

          در کل
          مشخصا هرچقدر بزرگتر باشه ، هم صداش بیشتره ! مثل کاسکو و ماکائو که گاها از صدای سگ هم صداشون بیشتره :دی هم اینکه قصد بر خرابکاری باشه خرابکاری هم گسترده تره !
          پرنده هایی مثل عروس هلندی و طوطی برزیلی گویا برای شما بهتر باشن ، یکم صداشون رو باید تحمل کنید ، خرابکاری خاصی نمیکنن و اروم هستن
          اگرم جفت میخواید که مرغ عشق عالی هست و سروصدایی نداره ولی جفت باشه اهلی نمیشه

  14. سلام و عرض ادب ، یه سوال داشتم، ایا نگه داری از جوجه کاسکو سه ماه که جوجه هم هست در یه آپارتمان کوچیک در صورتی که توجه و رسیدی کافی داشته باشه ممکنه؟ چون شنیدم باید خونه بزرگ و پرنده یه اتاق جدا داشته باشه! ایا این درسته؛ یا میشه نگه داریش کرد و مشکلی نداره ؟

    1. سلام
      بله ممکنه و مشکلی نداره
      خیر ، نیازی به اتاق مجزا نداره ، ولی خوب پرنده بزرگه اندازش نسبت به پرنده های زینتی دیگه ممکنه به اون خاطر گفته باشن
      به نظر من که هیچ مشکلی نداره و تو اپارتمان کوچیک هم اگه خوب بهش برسید کلی خوشحال خواهد بود و شمارم خوشحال میکنه

  15. یه سوالی دارم، من تا الان پرنده نداشتم و دانشجو هستم روزانه چندین ساعت توی دانشگاه و خارج خانه هستم البته خانه خالی نیست و خواهر و مادرم هستند ، خانه ما آپارتمان هست نود متری و دوخواب که اتاق خالی نداریم و پرنده باید توی اتاق من نگهداری بشه و البته اینم بگم که دوواحدی هستیم و دوست ندارم به خاطر اعتراض همسایه ها پس نده رو از خودم دور کنم و در کل اینم بگم که مادرم دوست ندارم پرنده با منقارش شروع به از بین بردن دیوار و کابین ها و لوازم خانه کنه ولی در کل اینم بگم که اونو دوست خواهم داشت و تا حد امکان شرایط رو براش فراهم خواهم کرد فقط شک من اینه که به خاطر شرایطی که عرض کردم پرنده دچار ناراحتی ،پرکنی یا اعتراض بقیه همسایه ها نشده ایا به نظر شما من میتونم یه کاسکو جوان رو به خونه بیارم؟؟ ممنون از راهنمایی تون

    1. سلام دوست عزیز
      زمانی که کاسکو را خریداری کردید، در ابتدای کار جیغ و داد های زیادی خواهد داشت به خصوص اگر بهش توجه نکنید
      این کار کاسکو می تونه باعث اذیت همسایه ها بشه
      بهتر که مرغ عشق یا طوطی برزیلی خریداری کنید که هم نگهداری اون راحت ، هم همسایه ها اذیت نمیشن و قیمت پایینی هم داره
      اما مرغ عشق و طوطی برزیلی هم نیاز به توجه دارند ، اگر وقت کافی برای سرگرم کردن اونا رو ندارید حتما به صورت جفت نر و ماده بخرید تا با هم سرگرم بشن و افسرده نشن

      1. درواقع من برای پرنده وقت میگزارم و عاشق حیوانات هستم و اصلان با کم بود توجه رو به رو نمیشه خواهرم هم عاشق حیوانات هست فقط مشکل همسایه ها هستند و در واقع میخوام بدونم بعد از اهلی شدن همچنان صداش ازار دهندش یا خیر . در واقع گفته شما در باره برزیلی و مرغ عشق رو قبول دارم ولی خب از این مواد ها زیاد خوشم نمیاد، یه سوال دیگه ، اگه کاسکو رو مناسب نمیدانید، ایا گرینچیک مناسب هست؟ ممنون از راهنماییتون🙏🙏

        1. اگر زمان کافی برای کاسکو بذارید اصلا سر و صدا نمیکنه و اگر همه چیز فراهم باشه و بهش حسابی توجه بشه خیلی کم سر و صدا خواهد کرد و به بهترین دوست شما تبدیل خواهد شد.
          گرین چیک نسبت به کاسکو ارزون تر و سر و صدای کمتری داره ، اونم با اموزش میتونه حرف بزنه و تردستی یاد بگیره ، اگر نمی تونید کاسکو بخرید گرین چیک گزینه خوبیه

    2. سلام ببخشید من میخواستم بدونم من که یه داداش کوچیکه دارم اما اصلا اذیت نمیکنه آیا کاسکو برای اون خطر داره خونه ی ما بزرگه اتاق خالی هم داریم اما می‌خوام پیش خودم باشه یه سوال دیگه کاسکو فقط رنگ. سفید خال خالی داره یا رنگ های دیگه ای هم داره ممنون میشم که کارشناسان سایت جواب بدن

      1. قبل از خرید کاسکو در مورد نحوه نگهداری و خصوصیاتش مطالعه کنید. چون از لحاظ رفتاری بسیار شبیه به بچه ۴-۵ ساله هستن در صورت اذیت شدن و نگهداری نادرست دچار بیماری های متعدد میشن. اگه احساس خطر نکنن بسیار آرام و بازیگوش هستن ولی اگر به هر دلیلی اذیت بشن ممکنه گاز بگیرن که بسیار خطرناکه. برای همین توصیه میشه در مورد رفتار شناسی پرنده مطالعه کنید. بله کاسکو ها فقط در رنگ خاکستری هستن.

        1. سلام وقتتون بخیر من الان ۴ روز جوجه کاسکو خریدم یک و نیم سالشه دو روز اول اصلا هیچی نمی‌خورد بعدا داخل قفس نردبان داشت برداشتم شروع کرد به خوردن غذا سوالم اینه چون سنش یک و نیم سالشه دیر نشده برای صحبت کردن ما یه خانواده،۳،نفری هستیم که عاشق کاسکو هستیم و وقط کافی نگهداریشو دارم

        2. سلام دوست عزیز
          عادیه رفتارش چون با محیط انس نگرفته بوده
          کاسکو تو سن ۴ الی ۶ ماهگی میتونه آموزش پذیر باشه
          مال شمام چون این سن رو رد کرده به سختی امکان پذیره و تلاش زیادی میخواد
          برخی از گونه کاسکوها هم کلا حرف نمیزنن و فقط بعضی از کلمه هارو تقلید میکنن

  16. سلام من خودم دستگاه دارم و خودم جوجه هارو بزرگ میکنم الان جوجه من ۱ روزه است باید دما و رطوبت اتاق چند باشه

    1. سلام
      دمای محیط نگهداری جوجه ۱ روزه باید ۳۰ درجه باشه
      حتما باید لامپ مادرمصنوعی یا لامپ قوی داشته باشن که دما متمرکز باشه براشون

  17. سلام ببخشید من میخوام تخم نطفه دار بخرم خودم پرورش بدم و یدونه میخوام دخترم ۱۳ سالمه و یکمی بلدم طریقه نگهداریشو میتونم صابت کنم من تو خونه عروس هلندی دارم و نگهش میدارم آیا تو دستم میمیره؟ یه میتونم نگهش بدارم؟ واگه سایتی برای خرید دارین بگین ممنون۱۰۰ تومن به بالا نباشه ممنون

    1. برای خرید تخم نطفه دار حتما باید به خود پرورش دهنده کاسکو مراجعه کنید چون ممکن بقیه تخم تقلبی به شما بفروشن
      و برای جوجه کشی حتما باید از دستگاه های جوجه کشی حرفه ای مثل آرکام یا ایزی باتور ۶ استفاده کنید.

    2. تخم کاسکو صد تومن؟؟؟ تخم مرغ که نیست! تخم های با این قیمت همه تقلبی مانده و فاسد هستند و اگه از این تخم ها استفاده کنید فقط میتوانید گران ترین املت دنیا را بپزید و هرگز تبدیل به جوجه نمیشن، تخم سالم کاسکو حدود چهار ملیون قیمت داره و بزرگ کردن جوجه یک روزه هم کار راحتی نیست و با عروس هلندی خیلی فرق داره قبلش حتم به خوبی تحقیق کنید تا با روش بزرگ کردن جوجه های یه روزه اشان بشید

  18. سلام ،خیلی جالب بود
    بنظرمن تولیداین تیپ پرنده هاجایگزین بسیارمنسبی برای سگ بعنوان حیوان خانگی هست!هم تمیز ه وهم دوست داشتنی

    1. سلام
      به نظر من هر حیوانی جای خودش دوس داشتنی و مناسبه ! نمیشه گفت این از سگ بهتره یا سگ از این بهتره ! هر دو خوبن ! بستگی به فردی داره که میخواد نگه داره !
      نظر هر شخصی هم برای خودش محترم و ارزشمنده
      ممنون از اینکه نظر خودتون رو با ما در میان گذاشتید

  19. سلام من می خواهم جوجه کاسکو بگیریم که نه گاز بگیره به نظر شما جوجه کاسکو چند روزه بگیرم

    1. سلام
      فرقی نداره هر چند روزه هم باشه بالاخره گاز میگیره بخصوص اگه رفتارتون باهاش مناسب نباشه
      در غیر این صورت مشکلی نخواهید داشت
      گاز گرفتن و نوک زدن جز اصول داشتن تمامی طیور پرورشی ! راه فراری ازش نیست !

  20. سلام ، میخایم بدونم که کاسکو از تنهایی بدش میاد یا مشکلی نداره؟ ارتباطت با بقیه حیوانات چطوره؟

    1. کاسکو به خوبی میتونه با سایر حیوانات خانگی صمیمی شود.

    2. سلام من میخوام کاسکو بخرم بنظرتون کوچیک بخرم یا بزرگ بعد اگه کوچیک خریدم بزرگش کردم بیارم بیرون قفس فرار میکنه یا میمونه لطفا بگید🙏🙏

      1. باید کاسکوی شش ماهه تا یکساله بخرید تا بتونید بهش امورش بدید
        بعد از اینکه کاملا اهلی شد و بهتون عادت کرد می تونید از یک پرورش دهنده با تجربه بخواهید شاه پرهاشو بزنه
        بعد می تونید بیارید بیرون دیگه فرار نمی کنه

      2. سلام من کاسکو ۳ ماه دارم بعد بهش تغذیه که میدم فقط تخمه و یه کمی نخود و موز دوست داره .
        اصلا تخم مرغ پخته .عدس . ذرت . نمیخوره دوست نداره .
        سرلاک هم بهش میدم اونم اصلا دوست نداره
        چیکار کنم که اشتیاق پیدا کنه به خوردن بقیه خوراکی ها

        1. سلام
          مارک سرلاکی رو عوض کن
          مولتی ویتامین مخصوص طیور بهش بده
          کف دریا یا سنگ مینرال هم بده

  21. سلام ببخشید ایا جوجه کاسکو ۲۰ روزه میمیره اگه رسیدگی زیاد داشته باشه؟

    1. سلام
      خوب اگه رسیدگی زیاد داشته باشه دلیلی برای مرگ نداره و میتونه راحت رشد کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋