نگهداری از جوجه مرغ عشق

چطور از جوجه مرغ عشق مراقبت کنیم؟

در نگهداری از جوجه هایی که والد دارند، فقط کافی است که به تغذیه والدین رسیدگی کنید و محیط را گرم نگه دارید. اما نگهداری از جوجه های بدون والد به مراتب سخت تر و حساس تر از پرنده های بالغ می باشد. جوجه ها نیاز به محیط گرم و تمیز دارند و تا یک سن مشخص حتما باید با غذای سرلاکی مخصوص جوجه ها بزرگ شوند.

در زمان مراقبت از مرغ عشق های جوجه دار مهم است که اجازه دهیم والدین خودشان بنا بر غریزه ای که دارند از جوجه ها مراقبت کنند. اما گاها پرورش دهنده ها مجبور هستند که نگهداری از جوجه ها را برعهده بگیرد مثل زمانیکه والدین جوجه های خود را طرد کرده باشند؛ یا مثل زمانیکه والدین دچار مرگ ناگهانی شده و جوجه ها بی سرپرست مانده باشند. به هر حال اگر به هر دلیلی قصد مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ عشق داشته باشید، این مطلب از وبلاگ سایت چیکن دیوایس را برای شما تهیه کرده ایم.

تهیه لانه برای جوجه ها

جوجه تازه متولد شده برهنه و چشمانش بسته است. برای همین باید مراقب چشمان ظریف آنها باشید تا نور مستقیما به آنها نتابد. همچنین با توجه به برهنه بودن جوجه ها، آنها به یک سرپناه و محیط گرم نیاز دارند. برای همین تهیه لانه برای مراقبت از جوجه ها الزامی است. از همان لانه های پلاستیکی که برای تخمگذاری و جوجه کشی مرغ عشق استفاده میشوند میتوانید برای مراقبت از جوجه مرغ عشق نیز استفاده کنید.

تهیه لانه برای جوجه ها - چیکن دیوایسدرب لانه را فقط از قسمت بالایی باز کنید چرا که جوجه در قسمت های کناری ممکن است از لانه به بیرون بیافتد. جوجه تازه متولد شده نیز به جریان هوای کافی نیاز دارد ولی هرگز نباید آنها را در معرض باد مستقیم قرار داد. همچنین لانه نگهداری جوجه باید خشک (بدون نم و رطوبت) بوده و سطح آن لغزنده نباشد. سطح لغزنده باعث باز شدن پای جوجه میشود.

نحوه گرم نگه داشتن جوجه مرغ عشق

جوجه مرغ عشق تا قبل از یک ماهگی باید حتما در دمای ۳۰ درجه نگهداری شود. حتی جوجه هایی که کمتر از یک هفته سن دارند بهتر است که در دمای نزدیک به ۳۴ درجه نگهداری شوند. برای گرم کردن جوجه میتوان از روش های مختلفی استفاده کرد. یکی از این روش ها خرید لامپ مادر مصنوعی می باشد. شما میتوانید مادر مصنوعی را در داخل یک باکس چوبی نصب نموده و جوجه را به زیر گرمای این لامپ منتقل کنید.

نکته: حتما از یک دماسنج معمولی برای سنجش دمای لانه جوجه استفاده کنید. دمای سرد باعث سرماخوردگی و تلف شدن جوجه خواهد شد و دمای بیش از حد گرم نیز باعث استرس، از دست رفتن آب و خفگی جوجه میشود.

تمیز کردن مرتب لانه

مرغ عشق جوجه دار در زمان بزرگ کردن جوجه هایشان، به نظافت قفس بسیار اهمیت میدهد. آنها در این دوره فضله جوجه ها و فضله خود را در یک گوشه از لانه جمع آوری میکنند تا هیچ فضله ای به پاها و نوک جوجه ها نچسبد. سپس پرورش دهنده میتواند هر چند روز یکبار این فضله ها را از داخل لانه به بیرون منتقل کند تا جوجه ها دچار بیماری نشوند.

تمیز کردن مرتب لانه - چیکن دیوایستجمع فضله بر روی پاها و یا نوک جوجه ها باعث عفونت و بیماری آنها خواهد شد و پرنده های والد نیز از این موضوع با خبر هستند. زمانیکه شما به تنهایی قصد مراقبت از جوجه مرغ عشق را دارید پس باید به نظافت قفس خیلی اهمیت بدهید. برای این منظور حتما بصورت روزانه لانه را با آب ولرم تمیز بشویید و سپس آن را خشک کنید. همچنین در صورت مشاهده هر گونه فضله بر روی پاها و نوک جوجه آن را با پارچه ای نرم تمیز نمایید. نکات مهم نگهداری از مرغ عشق در منزل را در این صفحه بخوانید.

تهیه محفظه گرم برای جوجه مرغ عشق با لامپ ۱۲ ولتی

یکی دیگر از روش های تهیه محفظه گرم برای جوجه استفاده از لامپ ۱۲ ولتی فشاری می باشد. این لامپ ها قیمت ارزان تری در مقایسه با لامپ مادون قرمز دارند. برای روشن نگه داشتن این لامپ به یک عدد آداپتور ۱۲ ولت نیز نیاز خواهد بود.

شیوه کار بدین شکل است که لامپ را به آداپتور وصل نموده و آن را لابه لای یک پارچه نخی قرار خواهید داد. نگران سوختن پارچه نباشید چون حرارت این لامپ به قدری نیست که بتواند باعث آتش گرفتن پارچه یا حالت سوختگی آن شود.

سپس پارچه و لامپ داخل آن را دقیقا بالای سر جوجه در لانه قرار دهید. برای این منظور کافی است که پارچه را همانند درب بر روی لانه بیندازید. اما نصف لانه را با پارچه بپوشانید تا اگر جوجه بیش از حد گرم شد بتواند به قسمت بدون لامپ مراجعه کند. فاصله لامپ داخل پارچه با جوجه در حد نیم انگشت خواهد بود. جهت اطمینان یکبار با دماسنجی دقیقا دمای زیر لامپ را اندازه بگیرید تا مطمئن شوید که در آن نقطه دما بیش از حد گرم یا سرد نباشد.

تغذیه جوجه مرغ عشق

برای غذا دادن به جوجه مرغ عشق باید سرلاک مخصوص این پرنده را از بازار تهیه کنید. اگر دسترسی به پت شاپ ها و دامپزشکی ها ندارید، با استفاده از ارزن و آرد نخودچی میتوانید یک سرلاک خوب برای جوجه ها تهیه کنید. برای این منظور ابتدا دانه های ارزن را آسیاب کنید تا پوسته آنها جدا شود. بعد از جدا کردن پوسته ارزن، مغز آن را مجددا آسیاب نموده تا پودر شود. سپس با پودر ارزن، آرد نخودچی و آب و لرم باید یک خمیر رقیق تهیه نموده و از این خمیر به جوجه بدهید.

تغذیه جوجه مرغ عشق - چیکن دیوایسبرای سرلاک دادن به مرغ عشق باید سرنگ تهیه کنید. سرلاک مورد نیاز جوجه را در ظروف کاملا تمیز تهیه نموده و قبل از مصرف حتما سرنگ را با آب داغ بشویید. در صورت الوده بودن سرلاک یا ابزار مورد استفاده، جوجه ها دچار عفونت گوارشی شده و خیلی زود تلف خواهند شد. جوجه مرغ عشق اگر زیر یک هفته سن دارد، سرلاک دادن به او با سرنگ کمی سخت خواهد بود.

نکته: تا قبل از سن دو هفتگی اقدام به جدا کردن جوجه ها از والدینش نکنید. مرغ عشق مولد با شیره غذایی مخصوصی که از چینه دان خود بالا می آورد، برخی آنزیم ها و غذای قابل هضم را در اختیار جوجه هایش قرار میدهد. بنابراین در هفته اول اجازه دهید که جوجه ها توسط والدین خود تغذیه شوند. زیرا چینه دان آنها در روز اول نمیتواند غذای سرلاکی را به خوبی هضم کند.

در تغذیه جوجه مرغ عشق که زیر یک ماه سن دارد، هرگز از سرلاک سرد و مانده استفاده نکنید. برای هر وعده همیشه سرلاک تازه با آب ولرم تهیه نموده و غذا را بصورت خمیری و ولرم به جوجه بدهید. همچنین هرگز مستقیما به جوجه سرلاکی آب ندهید تا دچار مشکل نشود. آب مورد نیاز آنها از طریق سرلاک خمیری تأمین میشود.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مختص تخم نطفه دار مرغ عشق جهت تکثیر
» شامل ۱۲ ماه گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش
» با آموزش رایگان قدم به قدم جوجه کشی
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

در  روز چند وعده غذا به جوجه مرغ عشق بدهیم؟

جوجه یک روزه هر دو ساعت یکبار نیاز به سرلاک دارد، سرلاک دادن هم باید در طول روز و هم در طول شب انجام شود. به مرور زمان نیز فاصله بین هر وعده بیشتر خواهد شد. هر پرورش دهنده با توجه به چینه دان جوجه باید متوجه سیر شدن جوجه شود، جوجه ها اشتیاق زیادی به غذا خوردن دارند و پرخوری میکنند.

سرلاک دادن به جوجه را تا سن یک ماهگی ادامه دهید. همچنین محفظه گرم نیز تا سن یک ماهگی باید در اختیار جوجه باشد. بعد از ۶ هفتگی به تدریج جوجه مرغ عشق میتواند دونخور شود. برای دونخور شدن جوجه ابتدا میتوان غذای نرم و جوانه ها را در اختیار او قرار داد. توجه داشته باشید که جوجه های سرلاکی به دلیل علاقه زیادی که به سرلاک دارند کمی دیر دونخور میشوند. بعد از دونخور شدن جوجه، میتوانید از لیست غذاهای مفید برای مرغ عشق در تغذیه او استفاده کنید.

جوجه های سرلاکی نیازی به مکمل مولتی ویتامین و مکمل مواد معدنی ندارد و این مکمل ها باعث آسیب جدی به آنها میشود. پیشنهاد میشود که قبل از دادن هر نوع مکمل به جوجه ها از قبل با یک دامپزشک متخصص مشورت نمایید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۴۹۶ دیدگاه ها

  1. با سلام نرغ عشق ما سه تا از تخم هاش جوجه شدن که روی هم قآیا ما باید مداخله کنیم قرار گرفتن آیا ما باید مداخله کنیم و جوجه بزرگتر را که ۱۱ روزش هست از لانه خارج کنیم و خودمون سرلاک بدهیم یا نه کاری نداشته باشیم ؟

    1. سلام بهار
      مگه به همه جوجه هاشون غذا نمیدن والدین؟

  2. سلام مرغ عشق ماده و تر من کاملا سالم هستن و جفت شدن چند ماهه ولی ماده توی لانه میخواهی ولی تخم نمیزاره .علی هستم

    1. سلام علی جان دیدی که جفت گیری کرده باشن؟
      تقویتشون کردی؟
      چه غذایی بهشون میدی؟

  3. یه جوجه مرغ عشق ۲ هفته ای دارم که هر وعده ۵ سیسی سرلاک میدم و تا وقتی چینه دان حدودا خالی نشه دوباره سرلاک نمیدم
    ولی این تو هر زمانی، هربار کسی رو میبینه شروع به سر و صدا کردن میکنه و غذا میخواد
    سرلاک هم خیلی خوب میخوره ولی هرچی ببینه گاز میگیره و با توجه به حالت بال هاش و صدایی که در میاره گاز گرفتنش از عصبانیت نیست انگار میخواد غذا بخوره این مورد عادیه یا نشون دهنده کمبود چیزیه؟

    1. سلام جواد جان
      بهتره هر ۴ ساعت بهش ۴ سی سی سرلاک بدی
      نه کمبود نداره
      به احتمال زیاد به غذا نیاز داره

  4. سلام
    من یه جوجه مرغ عشق ۳ هفته ای دارم که پر های اصلی بال سمت چپش درومده ولی سمت راستش نوک پر ها زده بیرون
    پر های زیر شکمش هم درومده ولی پشتش تازه داره درمیاد
    نشون دهنده مشکلیه ؟
    باید ویتامین بدم بهش؟
    و اینکه از چه سنی از مادر مصنوعی بیارمش بیرون و بزارم ازاد باشه)تو قفس یا فضای بزرگتر و با انسان تعامل بیشتری داشته باشه(

    1. سلام حسین جان
      نه مشکل خاصی نمیبینم
      برای تقویت پرها میتونی از نکتون آر استفاده کنی طریقه مصرفش روش نوشته شده
      مولتی ویتامین هم برای تقویت سیستم ایمنی بدن از الان بدی عالیه
      ببین الان جوجس پرهاش که کامل شد حداقل باید سه ساعت در روز بیرون از قفس باشه هم برای حفظ سلامتی بال ها و هم برای عادت به محیط اطراف

      1. ممنون از پاسخگویی سریع
        فقط چندتا سوال دیگه
        نکتون آر رو هر چند وقت یبار بدم)برای ترکیب نوشته یک گرم در ۲۵۰ گرم(
        مولتی ویتامین ویتاکمپکس کویکو خوبه ؟

        1. یک گرم از مکمل رو میریزی تو ۲۵۰ سی سی آب میریزی تو ابخوریش تا مصرف کنه
          هر روز می تونی بدی
          بعد از اینکه رشد پرهاش کامل شد قطعش کن
          فرقی نداره
          از داروخونه دامپزشکی بپرسی بهترین برند رو برایت معرفی می کنن

  5. جوجه های من تازه متولد شدن دست پاچه شدم نمیدونم باید چکار کنم اگه میشه راهنمایی کنید

    1. سلام علی جان
      کار خاصی نیاز نیست انجام بدی اگه والدها به جوجه میرسن

  6. سلام جوجه مرغ عشق من ۳۱ روزشه ۲ روزه جفت ها جفت‌گیری میکنن ‌هنوز جوجه دونخور نشده اگه جفت ها تخم کنن داخل لونه جوجه باشه اشکالی داره و جوجه هم هنوز دونخور نشده یک ماهشه چیکار کنم بنظرت

    1. سلام یوسف
      این به خاطر تغذیه ی نادرستیه که برای مولدهات در نظر گرفتی
      مست شدن و دوباره جفت گیری کردن
      اگه دوباره تخم بذاره جوجه رو از لونه پرت می کنه بیرون تا جا برای پرورش تخمای جدید داشته باشه
      باید جداش کنی و بهش سرلاک بدی

      1. سلام مرغ عشق های من ۳ تا جوجه دارن ک یک هفته دیگه ۱ ماهه میشن هر کدوم با اختلاف دو روز ب دنیا اومدن .احساس می‌کنم جوجه دومی روی کمرش پرهای خیلی کمتری داره .یا ریخته یا در نیومده نسبت ب دو جوجه ی دیگه .میخواستم ببینم علتش چیه چکار باید بکنم

        1. سلام سارینا جان
          این ممکنه به خاطر تغذیه ی ناکافیش باشه
          بعد از اینکه از والدین جداشون کردی به طور کامل بهش رسیدگی کن
          درمیاد دوباره

  7. سلام خسته نباشید ببخشید مرغ عشق من شش تا تخم گذاشته امشب اولین جوجه ازتخم بیرون اومد ولی من نمیدونم چکارکنم هیچ اطلاعی درمورد بزرگ کردن جوجه مرغ عشق ندارم لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم چون داخل لونه هست من نمیتونم از وضعیتش باخبر بشم

    1. سلام شهلاجان
      اگه والدین بهش رسیدگی می کنن و غذا میدن لازم نیس کاری کنی
      و فقط باید به تغذیه ی والدین برسی
      توی دوران جوجه داری می تونی براشون غذاهایی مثل تخم مرغ آبپز، ارزن سفید و قرمز، حبوبات آبپز، ذرت آبپز و سویا بدی
      اگه نه والدین بهشون رسیدگی نمی کنن باید برش داری و با سرلاک بزرگ کنی
      بقیه ی موارد هم توی مقاله به طور کامل گفته شدن لطفا مطالعه ش کن

  8. سلام من دوتا جوجه دارم یکی رنگ پرهاش مشخص یکی هنوز دونه های سفید لونه رو همراه با جوجه ها دراوردم تمیز کردم دوباره گذاشتم تو قفس الان مادرشون وارد لونه نمیشه ولشون کرده بزور فرستادمش تو لونه باز خارج میشه دلیلش چی هست چکار کنم ظ؟؟؟

    1. حسین جان
      توی دوران پرورش تخم و جوجه به هیچ عنوان نباید دونه رو دستکاری کنی
      چون به پرنده هات استرس وارد میشه
      الانم باید برشون داری و خودت با سرلاک بزرگ کنی چون اگه بمونن تلف میشن

  9. آیا برای مرغ عشق میتونیم سریلاک بچه بدهیم لطفا زود پاسخ بدهید

    1. سلام
      خیر به هیچ وجه سرلاک مخصوص پرندگان باید بهش بدین

  10. سلام
    من یک جفت مرغ عشق دارم حدود سه ساله هستند. ماده دو سه سری ماده تخم گذاشت و نطفه نداشتند. سری قبل از ۶تخم یکی نطفه داشت و به دنیا آمد ولی بعد ده روز مرد. این سری دو تا تخم ها به دنیا آمدند. جوجه کوچک تر بعد از ۲۰روز مرد. جوجه دوم حدود یک ماه است ولی رشدش کم بوده. هنوز درست نمی تونه راه بره و پرها کامل در نیامده. ظاهراً ماده غذا هم می دهد و چینه دان جوجه از چیزی شبیه دانه پر است. دو سه روزه که توجه ماده به جوجه کم شده و نر و ماده به نظر در حال جفت گیری هستند. البته نر و ماده کلا خیلی با هم رفتار دوستانه ندارند ولی موقعی که ماده تخم دارد نر به آن غذا می‌دهد. به نظرم رشد جوجه کم تر از حالت عادی است. دو سه روزه که سعی می کنم سرلاک به جوجه بدهم ولی جوجه خیلی تمایل ندارد. به نظر شما علت کم بودن رشد جوجه چیه؟ممکنه مشکل ژنتیکی داشته باشد؟ در ضمن نوک جوجه هنوز تیره رنگ است

    1. سلام مسعود
      این برمیگرده به تغذیه ی نادرستشون که دوباره مست شدن و جفت گیری می کنن
      باید گرمیجات رو کمتر کنی و به جاش از تخم کاسنی، تخم خرفه و تخم کتان استفاده کنی
      جوجه رو هم اگه بهش رسیدگی نمی کنن برداری و بهش سرلاک بدی
      سرنگو از چپ منقارش وارد دهنش کن تا بتونه بخوره

      1. از راهنمایی شما متشکرم.
        جوجه کلا رشدش کمه و با این که یک ماه داره هنوز کوچک است و درست نمی تونه راه بره. حتی پرهای سینه هنوز به صورت کرک سفید هستند و نوک جوجه هم تیره است. پرهای بال و دمش خوبند و مثل پرنده بالغ با نوکش پرها را مرتب می‌کنه. ماده بهش غذا می‌دهد ولی من هم یکی دو وعده در روز سرلاک می دهم.

        1. این میتونه به خاطر عدم رسیدگی درست به جوجه باشه
          جوجه رو از والدین جدا کن و بزارش تو یه محیط گرم با یه بستر نرم و مناسب
          بعدش تا ۶ هفتگیش بهش هر ۱۰ ساعت یه بار ۸ تا ۱۰ سی سی سرلاک بده
          از ۶ هفتگی می تونی سرلاکو کمترش کنی و نرمخورش کنی
          برای اونم از تخم مرغ آبپز رنده شده، حبوبات آبپز له شده،جوانه ها، هویج آبپز رنده شده و میوه ها سبزیجات نرم استفاده کن

  11. سلام خسته نباشید مرغ عشق ماده همش جوجه بزرگش که ۲۶ روزه شه رو میزنی و حتی خونی کرده میشه علتش رو بگیم ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز
      سریعا جدا کن جوجه رو ازش وگرنه تلف میشه
      مرغ عشق مادتون پرخاشگر شده و این میتونه نشات گرفته از استرس محیطی، تخم داشتن مجدد، تمایل به جفت گیری دوباره و … باشه

    1. سلام دوست عزیز
      بله خب این پرسیدن نداره که

      1. سلام خسته نباشید مرغ عشق های من چهار تا جوجه دارن ولی وقتی جوجه بزرگه ۴ هفته اش بود که مادرشون اونو از لونه بیرون انداخت و خیلی زد به حدی که صورتش و یکی از پاهاش کلا خونی هست اون جوجه رو از قفس جدا کردیم و خودمون بهش سرلاک میدیم . یک بار که اون رو گذاشتیم داخل لونه بازم مادرش اونو زد و سریع جداش کردیم
        میشه علت کار های مادرشون رو بگین؟ آیا امکانش هست که بقیه جوجه هاش رو بزنه و خونی کنه یا نه؟

        1. سلام دوست عزیز
          بله امکانش خیلی زیاده که در اثر پرخاشگری و بی تجربگی آسیبی به اونها وارد کنه

  12. با سلام خدمت شما می خواستم یه سوالی از شما بپرسم که جوجه مرغ عشق من زمانی که بدنیا اومد کج بود یکم ستون فقراتش بعد الان دوازده روزه هنوز کجه نمیتونه زیاد تکون بخوره همش به پشت خوابیده و یکی از پاهاش داره فلج میشه و نمیتونه تکونش بده زیاد اگه کاری میتونم بکنم بگید کوچیک هست در نزدیکی ما هم دامپزشک نیست اگه میشه کمکم کنید 🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻😭

    1. سلام دوست عزیز
      این می تونه به خاطر جوجه کشی ناصحیح از تخم باشه که جوجه هایی با مشکلات سلامتی متولد میشه
      والدینش بهش غذا میدن یا با سرلاک تغذیه ش می کنی؟

    1. سلام
      توضیحات کامل داخل پست گفته شده
      روزی ۵ ۶ بار ممکنه نیاز به سرلاکی داشته باشه

  13. سلام وقت بخیر من امروز دیدم تخم کردن میشه با آب شکر هم تغزیش کرد ؟
    چون یه جا نوشته بود میشه

    1. سلام دوست عزیز
      آب شکر مخصوص جوجه مرغ هست نه پرندگان زینتی

      1. سلام جوجه مرغ عشق ما ۵ روز شه هنوز پر درنیاورده مادرشم بهشون غذا نمیده
        چیکار کنم انقد ضعیفند که هنوز چشماشون باز نشد ..؟
        ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. سلام رضا
          مرغ عشق ۵ روزه که هنوز پر در نمیاره
          معمولا تا ۳ یا ۴ هفتگی پرهاش به طور کامل رشد می کنن
          اگه مادرش بهش غذا نمیده باید برش داری و خودت با سرلاک بزرگش کنی چون اگه گرسنه بمونه تلف میشه

  14. سلام جوجه من فک کنم ی ماهه شده اما بی حاله فک میکنم وهنوز نمیتونه درست راه برع بیشتر اوقاتم درحال چرت زدن هست وچشاش بستس وفک میکنم ماده زیاده بهش غذا نمیدع بنظرتون مریض شدع ،؟وباید خدم بهش غذا بدم؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهش غذای درست و حسابی نمیده که اینطور بیحال شده
      میری سرلاک مخصوص میخری خودت بهش غذا میدی با سرنگ مخصوص

      1. سلام
        جوجه مرغ عشق های من ۱۵ روزشون هست و من میخوام از فردا شروع کنم بهشون سرلاک بدم.میشه بگین چطور باید از پدر. و مادرشون جدا کنم؟؟؟

        1. سلام دوست عزیز
          اگه پدر و مادرشون بهشون رسیدگی نمی کنن باید برشون داری و بذاریشون تو یه قفس جدا
          این مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
          نگهداری از جوجه مرغ عشق

    1. سلام دوست عزیز
      قبل از دونخور شدن که حالا والدینشون تغذیه شون می کنن و یا خودت بهشون سرلاک میدی
      آب مورد نیاز بدنشون هم از این طریق تامین میشه
      توی سن ۵ تا ۶ هفتگی که دونخور میشن باید براشون اب گذاشته بشه

      1. سلام خسته نباشید ما میتوانیم به جوجه مرغ عشق ۱۰ روزه بیسکویت مادر پودر شده و با پودر ارزن غذا بدیم ممنون

        1. سلام دوست عزیز
          خیر فقط سرلاک مخصوص

  15. سلام وقت بخیر ببخشید جوجه مرغ عشق من از امروز صبح همش چرت میزنه بی حاله بعد میلی هم به غذا نداره علتش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضله ش چه رنگیه؟

      1. پدرش بهش غذا میده
        غذاش ارزن، تخم مرغ اپ پز ، گندم و جوانه گندم
        بعد فضلش تیره هست
        احساس میکنم یه مقدار صداش گرفته

        1. فضله تیره دقیقا چه رنگ سبزه، مشکی، زرده چه رنگیه؟؟؟
          عطسه اینا هم میکنه؟ پف کرده؟
          آبریزش داره؟

        2. پف داره یه دفع مدفوعش سبز تیره بود
          دفعه بعد مشکی بود

        3. ببین فضله سبز رنگ نشون دهنده چرب شدن کبد پرندت هست اینکه میگی بعدا هم مشکی شده نشون دهنده خونریزی در معده و روده هست که با درمون خونگی نمیتونی این مشکل رو حل کنی برای درمانش باید مراجعه کنی به دامپزشک

  16. سلام خدمت دوست عزیز من از لانه مرغ عشقم صدای جوجه رو می‌شنوم که داره جیک جیک می‌کنه الان باید چیکار کنم ؟؟

    1. غذای کافی در اختیار والدینش بذار ببین تغذیه ش می کنن یا نه
      در مورد تغذیه ی مرغ عشق هم این مقاله که برات لینک میدم رو بخون
      برنامه غذایی مرغ عشق و ویتامین های مورد نیاز پرنده
      اگه پدر مادر به جوجه غذا دادن که فقط رسیدگی به غذای اونا کافیه
      اگه دیدی نه غذا نمیدن باید جوجه رو بردار با سرلاک بزرگش کنی

  17. سلام
    من جوجه مرغ عشقم الان ک این پیامو میدم نیم ساعته از تخم بیرون اومده

    بعد چند ساعت باید سرلاک دادنو شروع کنم و بهش بدم ؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      جوجه ی یک روزه رو باید هر دو ساعت یه بار با ۱ تا ۲ سی سی سرلاک تغذیه کنی
      هم در طول روز هم در طول شب
      زیر گلوشو نگاه کن ببین اگه چینه دانش پر باشه یعنی جوجه سیره
      اگه صاف باشه یعنی باید بهش سرلاک بدی

  18. سلام.من یه جفت مرغ عشق دارم که دوماه پیش تخم گذاشتن و الان بچه هاشون کاملا بزرگ شدنو جداشون کردم.تقریبا یک ماه قبل تخم گذاری ماده تو لونه میموند و زمان تخم گذاریم روزی یکبار میومد بیرون ک غذا بخوره و کلا حواسش به جوجه ها بود. بعد بالغ شدن جوجه ها روزی چندبار نروماده جفت گیری میکنن و دیدم یه تخم گذاشتن ولی ماده تخمو پرت میکنه بیرون گفتم شاید نطفه نداره ولی سری قبل
    با اینکه یه تخمش خراب بود باز یکماه روش خوابید اخرم خودم انداختمش دور . اینبار مثل قبل اصلا تو لونه هم نمونده هرچقدر تخمو میذارم داخل فایده نداره .چیکار باید بکنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      پرنده ت تازه از تخم گذاری و از پرورش جوجه تموم شده و ممکنه این رفتارش ناشی از خستگی پرورش جوجه ها باشه
      یا هم تخم نطفه نداره به خاطر همین
      اصلا نباید بذاری رو تخمی که نطفه نداره و یا به قول خودت خرابه بخوابه چون اولا پرنده انرژی خودشو از دست میده
      ثانیا ممکنه اون تخم فاسد بشه و آلودگی های باکتریایی و قارچی بوجود بیاره که در نهایت پرنده رو بیمار کنه
      روز هفتم تخمارو نطفه سنجی کن و اگه دیدی نطفه ندارن بندازشون دور

      1. سلام
        مرغ عشق من تقریبا بین ۵تا ۷ تخم میزاره
        فاصله بین به دنیا اومدن جوجه های اول تا اخریا تقریبا جوریه که اخریا خیلی کوچیک هستن و زیر پای بزرگترها تلف میشن
        چیکار کنم این اتفاق نیفته براشون؟

        1. سلام دوست عزیز
          باید یه لونه ی نسبتا بزرگی رو براشون در نظر بگیری
          و یا هم اگه دیدی آسیب زیادی بهشون وارد میشه باید برداری و با سرلاک بزرگشون کنی

  19. سلام،وقت بخیر
    یکی از جوجه های مرغ عشق هام دراومده الان دو روزه هست،میشه راجب تغذیه تو این دوران راهنمایی کنید؟
    بعضیا بهم گفتن که ۱۰ روز اول فقط ارزن بدین بعدش شروع به دادن چیزاهای دیگه کنید
    تغذیه شون،ارزن جوانه ازرن جوانه ماش سفیده تخم مرغ گشنیز اسفناج, برنج بوده،(کف دریا سنگ کلسیم و مینرال هم همیشه تو قفس دارن)

    1. سلام دوست عزیز
      اگه والدها رسیدگی میکنن نیازی به غذا دادن شما نیست در غیر این صورت باید ابتدا بهشون سرلاک بدین
      توصیم اینه از برندهای خارجی مثل کی کی استفاده کنید

      1. سلام ،ممنون
        والد به جوجه رسیدگی میکنن،منظورم این بود به والد چه چیزاهایی می تونم تو این دوران بدم؟
        از چند نفر که پرسیدم گفتن تا ۱۰روزگی جوجه اول فقط با والدین ارزن بدین

        1. سلام ببخشید اگر پدر و مادر جوجه بهش غذا ندادن
          چیکار کنیم ؟

        2. سلام دوست عزیز
          باید برداری خودت با سرلاک مخصوص با استفاده از سرنگ و یا قاشق مخصوص تغذیش کنی
          وگرنه غذا نخوره تلف میشه

  20. سلام وقتتون بخیرباشه مادوتامرغ عشق داریم که بعد۹ماه۳تخم گذاشتن هر۳تخم جوجه دراومدن یکیش افتاده بود توقفس انگار یه طرفش کج شده نمیتونه ازجاش حرکت کنه و اونو ترد کردن بهش نمیرسن ماهم نمیدونم چیکارکنیم بخاطر درگیری بیش ازحد نر وماده مجبورشدیم ازهم جداشون کنیم کنارهم توقفس های جدا هستن نر تنها وماده با جوجه هاش

    1. سلام دوست عزیز
      چن تا دلیل وجود داره که پرنده ها جوجه هاشونو از لونه میندازن بیرون
      یا به خاطر بی تجربگیه که توی اولین دوره ی تخم گذاری طبیعیه
      یا احساس می کنن فضای کافی برای پرورش اون تعداد جوجه رو ندارن
      یا به اندازه ی کافی تغذیه نمیشن و کمبود مواد غذایی دارن
      تو این شرایط باید جوجه رو برش داری و تو یه محیط گرم بذاریش و خودت با سرلاک بزرگش کنی
      پرخاشگریشون هم تو این دوران به خاطر تغییرات هورمونیه که براشون اتفاق میفته و طبیعیه
      اگه بهم دیگه آسیب میزدن همون بهترین کار جدا کردنشون بوده که انجام دادی

        1. خواهش می کنم دوست عزیز

      1. سلام وقت بخیر ببخشید مادم مرده جوجه هاش یه هفته هست که به دنیا اومدن
        خواستم بدونم که پدرشون بهشون غذا میده

        1. سلام دوست عزیز
          باید نگاه کنی ببینی غذا میده یا نه
          اگه نداد باید جوجه ها رو برشون داری و با سرلاک بزرگشون کنی

  21. سلام و عرض ادب خدمت اساتید محترم مرغ عشق های من دو تا جوجه دادن یکیشون بزرگه و دیگری کوچیکه کم کم دارن پر در میارن امروز متوجه شدم به بزرگه غذا ندادن اما به کوچیکه غذا دادن الان من میترسم تلف بشه و دسترسی به سرلاک هم ندارم و نمیدونم باید چیکار کنم میشه راهنمایی کنید ممنونم از لطف شما

    1. سلام دوست عزیز
      سنش چقدره؟
      بعد از ۶ هفتگی می تونی غذاهای نرم بهش بدی مثل تخم مرغ رنده شده و حبوبات آبپز و له شده
      مقاله ای که برات لینک میدم رو مطالعه کن کمکت می کنه
      نگهداری از جوجه مرغ عشق

      1. سلام . مرغ عشق من جوجه داره و بزرگترین جوجش الان ۱۵ روزه است . جوجه ها خیلی میخوابن و جوری که انگار مرده هستن خواستم بدونم این حالتشون طبیعی

        1. سلام دوست عزیز
          فعلا که طبیعی هست و جای نگرانی نداره
          مگر اینکه بهشون رسیدگی نکنه و در اثر گرسنگی و یا وجود بیماری ادامه دار باشه این رفتار

  22. سلام.من الان متوجه شدم که یکی از جوجه های مرغ عشقم از تخم بیرون اومده.
    الان من باید چیکار کنم؟بعضی سایتا نوشتن سه روز اول اب و شکر بدین و بعضیام نوشتن تا ۲۴ ساعت چیزی نخورن.
    نر و ماده پیش تخما هستن.الان نیازه که من بخوام بهشون دست بزنم یا غذا بدم؟
    بهش سرلاک بدم؟

    1. سلام دوست عزیز
      اون برای جوجه مرغه آب شکر
      ببین اگه والد داره که نیاز نیس تو کاری کنی اونا خودشون تغذیش میکنن
      اگه نه از دستگاه جوجه کشی در اومده باید سرلاک بدی
      مقاله ای که این زیر لینک میدم رو کامل فیلماشو ببین دونه به دونه توضیح داده چیکار کنی
      طرز تهیه و آموزش سرلاک دادن به پرندگان زینتی | سرلاک دادن به عروس هلندی و طوطی

  23. ممنون از لطفتون ادمین جان مولتی ویتامین دو روز یکبار میدم بهشون بخاطر اینکه دوباره پرنده نر مست نشه و جفت گیری نکنه.تخم مرغ اب پز.کاهو و سبزیجات.جوانه گندم.الان سه تا جوجه شدنو پرنده نر به ماده دهان به دهان غذا میده و به محض سر و صدا جوجه ها داخل لونه میره و کمک میکنه به ماده.میوه علاقه ای ندارن انگار سیب و پرتقال نمیخورن.بنظرتون الان که ماده و نر محافظت و تغذیه میدن به جوجه ها احتیاج من کاری انجام بدم.ممنون میشم راهنمایی کنید و اینکه یه دونه از تخم ها هنوز جوجه نشده احتمالش هست که نطفه داشته باشه؟و اینکه برش دارم یا نه؟دو روز دیگه یک هفته میشه که جوجه اول بدتیا اومد

    1. سلام دوست عزیز
      اگه به جوجه ها میرسن نه دیگه نیازی نیست تو کاری انجام بدی
      چند روز گذشته؟ نطفه سنجی کردی خودت؟
      ممکنه اره

      1. تغذیه اشون خوبه یا چیزی اضافه کنم؟کف دریا و گچ ویتنامینه هم داخل قفس هست همیشه.والا نه روزهای که گذشته یادم نیست ولی جوجه اول فردا که پنجشنبه است میشه یک هفته بدنیا اومده.نه بلد نیستم نطفه سنجی. ممنون از لطفت

        1. همه جارو تاریک کن فلش گوشی رو به تخم نزدیک کن کاملا داخل تخم دیده میشه جنین حرکت کرد یعنی زندس اگه نه تو تخم تلف شده
          و در صورت خالی بودن بی نطفه هست
          آره خوبه تغذیش

        2. ممنون از لطفت زحمت کشیدی.پس خالی بود برش دارم بند ازمش.وقت گزاشتید ممنون

        3. بله
          خواهش می کنم دوست عزیز

      2. سلام مرغ عشق نر من از زمان تخم گذاری ماده مریض شد و رو تخم ها نخوابید ماده رو تخم ها خوابید یکی از تخم ها رو انداخت بیرون یکی هم گذاشت زیر پایش دوتا جوجه در اومد بعد الان جوجه های یکی ده روز یکی هشت روزه جوجه کوچیکه رو میندازه بیرون نرشم نمیره بخوابه بعد از این یه ماه اومد بیرون دور چشش خونه مریض انگار شده جوجه هاشم همین سن و دارن نرش هم نمی خوابه یه نر دیگه به ماده غذا میداد که به جوجه هاش بده الان ماده غذا نمیخوره همون نر بهش میده اون نره هم به جوجه هاش تا دیروز غذا میداد ولی میاوردشون جلو در امروز یکی و پرت کرد بیرون الان مادش نمیزاره جوجه هام نه کسی بهشون غذا میده نه روشون می‌خوابه صدا هم هی میدن حالا من جوجه ها رو بیارم تو خونه بهشون سرلاک بدم هنوز چشماشون باز نشده

        1. سلام دوست عزیز
          بله بهتره جداشون کنی و خودت با سرلاک بزرگشون کنی چون والدینشون بهشون رسیدگی نمی کنن و ممکنه تلف بشن
          مقاله ای بهت لینک میدم رو هم مطالعه کن کمکت می کنه
          نگهداری از جوجه مرغ عشق

  24. سلام من حدودا مرع عشقم ۶ تا تخم گذاشته ۳ تاشون فعلا در اومدن اینکه میگید ببینید غذا میده یا نه چطور متوجه شیم مشکلی نداره در لانه را باز کنیم و بالاسرشون وایستیم ببینیم ک میده یا نه ؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      خب وقتی به والدین غذا میدی اونا هم با همون غذا جوجشونو تغذیه میکنن و این یه چیز کاملا مشخصیه
      پرنده ای نخواد جوجه شو بزرگ کنه بهش غذا نمیده، پرخاشگری میکه در مواقع حادتر از لونه پرتش میکنه بیرون
      از دور هم می تونی نگاه کنی لازم نیس موقع بزرگ کردن جوجه ها تو قفسشون سرک بکشی

      1. نه عزیز منظورم اینه ک در لونشون بستس خب میره داخل ولی من نمیبینم ک عایا غذا میده یانه احتمال داره بره داخل ولی بهشون غذا نده ؟
        و اینکه در لونشونو ور دارم مشکل داره ؟؟ شاید اصن جوجه ها سالم نیستن مشکلی داره بر دارم

        1. بله احتمال داره غذا نده باید بررسی کنی غذا نداد خودت برداری سرلاک بدی بهشون وگرنه گرسنه بمونن تلف میشن
          نه مشکل نداره

  25. سلام من دو تا جوجه مرغ عشق حدود ۳۵ روزه دارم از مادرشون جدا کنم؟من چند روز قبل هم کلا لونشون رو برداشتم.

    1. سلام دوست عزیز
      تو ۵ الی ۶ هفتگی میتونی جداشون کنی

        1. باشه پس میتونی جداشون کنی

        2. سلام
          یک جفت مرغ عشق دارم دوتا جوجه دارن
          جوجه هاش با فاصله اومدن بیرون
          خودشون تغذیشون میکردن
          یکی دو روزه که جوجه بزرگتر رو دارن از لونه میندازن بیرون
          جوجه بزرگه تازه پراش نوک زده
          منم هی برمیگردونم لونشون
          بار آخر خیلی سر و صدا کردن

        3. سلام دوست عزیز
          اگه به جوجه بزرگ آسیب میزنن و بهش غذا نمیدن باید برداری خودت با سرلاک بزرگش کنی

  26. سلام دوست عزیز ممنون میشم اگه راهنمایی کنید. مرغ عشق ماده ۴تا تخم گزاشت و دیروز یا امروز یکی از تخم ها جوجه شده ولی ۳تای دیگه هنوز جوجه نشدن و مرغ عشق ماده بخاطر اینکه روی اون تخم ها خابیده این جوجه هم زیرشه ایا امکانش هست خفه بشه و اینکه خوده جوجه ماده خیلی خیلی کم غذا شده اصلا در حد خیلی کم غذا میخوره و لاغر شده.ایا خودش تغذیه میده به جوجه اش و میخاستم لونه رو تمیز کنم خیلی بالا و پایین میشه و ترسیدم جوجه زیره دست و پاش تلف بشه چیکار کنم؟ایا امکانش هست که جوجه خفه بشه‍؟از کجا بفهمم تغذیه بهش میده یا نه؟مولتی ویتامین بهشون بدم!؟داخل قفس ارزن و تخم کتان همیشه هست.کف دریا و گچ ویتامین هم هست.و هفته ای یک یا دو بار تخم مرغ اب پز میدم.سبزیجات هم میدم.خیلی خیلی ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      خیر خفه نمیشه
      بهش غذا چی میدی؟ تو باید ماده رو تقویت کنی با مولتی ویتامین
      باید بررسی کنی ببینی میده یا نه نداد بهش سرلاک بده
      براش پلت مخصوص بخر از برند کی کی

  27. سلام من جوجه ام ناخن پاش لق شده و کمی هم خونریزی کرده که بند اوردم ولی برای درمانش و اینکه زخمش عفونت نکنه باید چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      پماد تتراسایکلین بزن رو انگشتش و باند پیچی کن

  28. سلام ما مرغ عشق مون ۳ تا تخم کرده یکی دیگه ام میخواد بکنه چند روز رو شون نشست ولی الان نمیشینه و تخم هاشو میندازه بیرون علتش چیه باید چیکار کنم که بشینه روی تخم هاشو

  29. سلام
    من اگه بخوام جوجه مرغ عشق هارو از پدر و ما درشون جدا کنم خودم سرلاک بدم باید از چند هفتگی این کارو انجام بدم

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره که توسط پدر و مادر تغذیه بشن
      در غیر این صورت همون روزهای ابتدایی به دنیا اومدن میتونی برداری با سرلاک تغذیه کنی

  30. سلام من مرغ عشقم سه تا جوجه داره ۲ روزشه اگر به جوجه ها سرلاک ندم مرغ عشق خودش میتونه جوجه هاش رو بزرگ کنه یا نه

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب خودشون غذا میدن بهشون ولی بعضی از پرنده های والد هم برعکس نمیرسن بهشون
      خودت بررسی کن غذا داد که هیچ
      نداد باید برداری خودت با سرلاک تغذیشون کنی

    1. نه نیازی نیست فقط بهداشت رو رعایت کنید و غذای فاسد و … بهش ندین

  31. سلام یک سوال از کی میتواند جوجه مرغ عشق از لانه بیاید بیرون

  32. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم ۳ تا تخم‌ گذاشتن سه روزه پیش دیدم یکی از تخمها شکسته و یه جوجه ازش بیرون اومده همش جیک جیک می‌کرد دو روزه بعدش دیدم پرس شده نه یعنی خشک شده الانم تا میخایم جوجه رو با چوبی چیزی برداریم ماده هه انقد سرو صدا میکنه نمیزاره برداریم ممکنه جوجه هه خفه شده باشه یا غذا بهش نداده باشن چون مرغ عشقام اولین باره تخم‌ میذاره چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله در اثر بی تجربگی والد ها این مشکل ممکنه که پیش بیاد
      ببین شب همه جارو تاریک کن پرنده هات تو حالت میمونن و حرکتی نمیکنن
      به آرومی جوجه تلف شده رو بیار بیرون

      1. سلام خسته نباشید مرغ عشق من ۵تا تخم گذاشته الان ۲۰روزه خوابیده وکلن نشکسته وهنوز رویی تخمه یعنی هنوز امکان دار بشکنه تخمه ها کلن به دنیا نمیان

        1. سلام دوست عزیز
          ۱۸ روزه اغلب در میان
          خودت نطفه سنجی انجام ندادی ببینی نطفه داره تخم ها یا نه؟
          این کار رو انجام بده دیگه نطفه نداشتن بنداز دور از اینا جوجه در نمیاد

      2. سلام من یه جوجه ۴ یا۵ روزه خریدم مرغ عشق ولی الان که ۹ روزشه به دید من رشدش شاید از ۱۰۰درصد ۵درصد بوده چرا ؟من سرلاک وجای گرم هم دراختیارش گذاشتم

        1. سلام دوست عزیز
          تو ۴ روز که قرار نیس اندازه غول بشه یکم صبوری کن

  33. سلام خسته نباشید من مرغ عشقم سه تا تخم گذاشت و بعد هر سه تاش در اومدن و بعد ۴و۵روز لونشون کثیف شده بود بعدش من جوجه هارو آوردم بیرون و بعد که تموم شد مامانه فقط به یکی غذا میداد و بعد یکی یکی مردن بعضیا میگن که چون دست زدی بوی دست انسان گرفته دلیلش چی بوده؟

    1. سلام دوست عزیز
      در برخی از موارد بخاطر اینکه والدین تجربه ای ندارن
      باعث میشه به بچه غذا ندن
      و همین موضوع هم باعث تلف شدنشون میشه
      باید خودت برمیداشتی بهشون سرلاک مخصوص میدادی

  34. سلام اگه جوجه مرغ عشق رو از پدر ومادرش بخواطر دستی کردن جدا کنیم اشکال اخلاقی داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      نه اشکال اخلاقی نداره
      ولی بهتره تا زمان دونخور شدن پیش والدینش بمونه

    2. سلامممرغ عشق های من دوتا جوجه دارن تا دوهفته همچی خوب بود ..ولی ماده جوجه هاشو میزنه تمام سرشون زخم وخونی کرده …جوجه هارو از مادرشون جدا کردم …خودم بهشون به زور غذا میدم ..میشه راهنماییم کنید

      1. سلام دوست عزیز
        به احتمال زیاد مادت میخواد دوباره جفت گیری کنه به دید مزاحم اینارو میبینه
        خوب کردی جدا کردن بهترین تصمیمه
        میری سرلاک مخصوص میخری خودت تغذیشون میکنی

  35. باسلام و درود
    نوزاد مرغ عشق من سه چهار روزه از تخمش دراومده و لونشون کوچیکه و اندازش درحد دو سه تا مرغ عشق بالغه
    من الان براشون تخم مرغ اب پز میزارم و به نوزاد سرلاک نمیدم مشکلی پیش نمیاد؟

    1. سلام دوست عزیز
      خودشون جوجه رو تغذیه میکنن یا نه؟
      اگه بهش غذا نمیدن باید سرلاک بدی در اثر گرسنگی تلف میشه خب

        1. اگه غذا میدن پس جای نگرانی نداره سرلاک نیاز نیس

      1. من سیر میکنم جوجه هام رو بعد جوجه باز هم سروصدا می‌کند نشانه زیاد سروصدا کردن چیست

        1. ببین چینه دانشون متورم هست؟؟
          نمیتونن غذایی که خوردن رو به خوبی هضم کنن؟

  36. سلام دوستان من ی حقت مرغ عشق دارم که چهارتا تخم گزاشت و دوتا تازه ع تخم اومدن بیرون و ماده فوت کرد الان نر بهشون رسیدگی میکنه یا باید کاری بکنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب با فوت شدن جفت دیگه پرنده ای که زندس رو تخم ها نمیشینه
      اگه میشینه که مشکلی نیس اگه نه بنداز تخمارو دور

      1. سلام خسته نباشی مرغ عشق من ۴تا تخم گذاشته ۲تا با فاصله بدنیااومدن بعد چندروز ماده مرد وجوجه ها موندن والان تقریبا۴یا۵روزه میبینم پدره میره تو لونه واینکه دیدم پیششون میخوابه یعنی پدر داره به بچه ها غذا میده؟چون میبینم پدر سمت ظرف غذا میاد وبعد میره تو لونه خیلی نگران جوجه ها هستم یاببرم دامپزشک ببینه؟؟

        1. سلام راحله
          ممکنه بره تو لونه ولی بهشون غذا نده اینو باید خودت نگاه کنی بگی
          اگه غذا نده بهشون باید برشون داری و با سرلاک بزرگشون کنی

  37. سلام من یه مرغ عشق پیدا کردم ک از پرنده های دیگه پر هاشو کندن و نوکش زخم کردن چشماش قرمز نمیدونم چند ساله انگار بچه ولی پر داره آب میخوره ولی غذا نمیخوره دانه تخم کتان دادم نخورد چیکار باید کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      این وضعش خیلی خرابه باید حتما برسونی دامپزشک

  38. سلام خسته نباشید
    جوجه مرغ عشق از چه سنی می‌تونه آب بخوره
    واینکه جوجه ۴۳ روزه هس

    1. سلام دوست عزیز
      از سه هفتگی به راحتی میتونید در اختیارشون آب قرار بدین

    2. سلام مرغ عشق های من ۲ تا جوجه دادن جوجه ها دانخور شدن دیدم دیگه پدرشون میزنشون جدا کردم قبلا یه مرغ عشق ماده داشتم که جفتش فرار کرد گذاشتم پیش اون ولی بعد یه روز دیدم هم پای یکیشون انگار فلج شده راه نمیتونه بره یکیشون هم یک بالش آویزون ظاهرا کتک خورده بودن اونی که راه نمیتونه بره وضعش خوب نیست کاری واسه پاش میشه کرد؟ ولی طفلک با اون وضع میره دونخوری دونه میخوره دلم براش میسوزه

      1. سلام دوست عزیز
        طفلی رو باید ببرید دامپزشکی تا آتل بندی انجام بشه
        بهتره یه قفس دیگه بگیری اونجا نگهشون داری اینطو آسیبی نرسه بهشون

  39. سلام خسته نباشید یکی از جوجه های مرغ عشقمو جدا کردم ۳۱روزش هست
    چطور درست دونخور و البته دستی کنم

    1. سلام دوست عزیز
      اینا تا ۵ الی ۶ هفتگی باید سرلاک مصرف کنن
      بعد از این سن اول از نرمیجات شروع کن مثل تخم مرغ و هویج پخته شده و …بده بشون
      با تغییر ذائقه دان مخصوص رو تو قفسش قرار بده بخوره

    1. سلام دوست عزیز
      مرغ عشقت الان سنش چقدره؟
      اول بهتره از نرمیجات شروع کنی مثل تخم مرغ پخته، هویج و…
      به مرور با تغییر ذائقه دان در اختیارش قرار بدی که بهتره براش پلت مخصوص تهیه کنی

      1. سلام متشکرم
        و اینکه ۳۲ روزشه پدر ‌و مادر میزدنش جداش کردم مشکلی برایش پیش نمیاد ؟!

        1. سلام خواهش میکنم
          نه چون بهش آسیب میزنن بهتره جدا کنی

        2. سلام من جوجه های مرغ عشقم ۶ روزشون هست می خوام یکیشون رو دستی کنم باید از چند روزگی جداش کنم؟

        3. سلام دوست عزیز
          بهترین سن برای دستی کردن مرغ عشق ۶ هفتگی الی ۴ ماهگی هست

  40. سلام. من یک جفت مرغ عشق دارم که تا الان ۴ تا تخم داشتند و یکیش امروز جوجه شد و الان سه تا تخم دارند.میخواستم بپرسم الان من تو بالکن نگه داری میکنم و تقریبا هوا داره میره رو به سرما و شبها تقریبا هوا ۱۵ الی ۲۰ درجه است و روز ها ۲۵ الی ۳۰ درجه است.و اینکه الان نمیشه جا به جا کرد چون ممکنه به جوجه غذا ندن.
    میخواستم بدونم چون هوا سرده مشکلی برای جوجه و یا تخمها بوجود نمیاد؟
    و جوجه توی ۱۷ روزگی بدنیا اومد آیا مشکلی نداره؟

    1. سلام دوست عزیز
      قطعا تو سرما براشون مشکل پیش میاد
      در کل باید تو یه دمای ایده آل باشن
      حتی نور مستقیم آفتاب هم بهشون نزنه

  41. سلام وقت بخیر

    من ی جفت مرغ عشق دارم که ۴ تا جوجه داره جوجه ها حدود ۵ هفته سن دارن ولی یکی از جوجه ها که از بقیه جثه اش کوچکتر مونده پاهاش باز شده واصلا نمیتونه روی پاهاش بایسته و روی سینه میمونه آیا کاری هست که من برای درست شدن این مشکل انجام بدم با سپاس فراوان از شما

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره ببری دامپزشکی تا آتل بندی صورت بگیره
      و به تغذیش هم دقت کن تا کلسیم کافی دریافت کنه

  42. سلام من ی جفت مرغ عشق دارم چند وقت پیش ۴تا تخم گذاشت که همش جوجه شدن ،الان بزرگترین جوجه ۲۴ روزشه
    دیروز دیدم دوباره دارن جفت گیری میکنن. الان تخم بزارن ، بازم به جوجه ها غذا میدن یا الان باید جداشون کنم با سرلاک غذا بدم که جا برای تخم های جدید باشه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      جیره ای که بهشون میدی نادرست هست
      ازبس گرمی داره که پرنده هات دوباره مست شدن و میخوان جفت گیری کنن
      در اغلب مواقع تو همچین شرایطی به جوجه ها نمیرسن و ممکنه حتی از لونه بندازن پایین
      ببین اگه بهشون آسیبی رسوندن باید جداشون کنی و با سرلاک مخصوص تغذیشون کنی با سرنگ یا قاشق مخصوص

  43. سلام خسته نباشید میخوام یکی از جوجه هاشونو جدا کنم واسه سرلاک تا دستی بشه الان ۲ هفته خورده ای میشه ک از تخم درومدن تایم مناسبیه برای سرلاک کردن؟ هر چن ساعت یه بار سرلاک بدم؟ بعد برای تمیز کردن لونه میترسم دس بزنم به فضله ها مادرشون دیگه غذا نده بهشون لطفا راهنمایی کنید

      1. سلام من دوتا مرغ عشق دارم این ۴ ماه تخم نمیندازم چیکار کنم لونه دارن چه ویتامینی بشون بدم یا جای ساکت و خلوت میخان

        1. سلام دوست عزیز
          براشون باید جیره مخصوص تهیه کنی
          تخم نمیذارن ممکنه از کمبود کلسیم باشه که باید تو قفسشون کف دریا قرار بدی
          قبل از جفت گیری بهشون از قطره AD3E بده هم برای باروری خوبه هم برای تقویت نطفه
          آره باید جای بدون استرس باشن و رفت و آمد و سر و صدای زیادی نباشه
          تو معرض آفتاب مستقیم هم قرار نگیرن و محیط نگهداریشون سرد نباشه

  44. سلام من تازه پرنده گرفتم فکر کنم هنوزه بچه هست ولی دونخور شده نمیتونی دقیق غذا بخور نصفه میخوره اگر نتونست دونه بخوره به غیراز غذا چی میتونم بهش غذا بدم راحتر غذا بخوره این باید دما جایی گرم باشه چون خانه یه وقت سرد و گرم میشه مثلاً یه پرتوی یا جای بخاری نزدیک بزارم بازم خوبه ممنون این سوال جواب بدین

    میتونم تخم مرغ آپز بدم چه موقع باید بهش داد

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه دونخور شده از نرمیجات شروع کن
      مثلا تخم مرغ آبپز و یا هویج پخته شده و… بده بهش
      دمای محیط نگهداریش هم باید تا ۲۴ درجه سانتیگراد باشه

  45. سلام وقتتون به خیر یکی از جوجه های مرغ عشق ما که البته کلا دو تا جوجه هستن پاهاش صاف هست همش پهنه زمینه… حدود یک ماهشه براش چیکار کنیم؟ ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      به تغذیش توجه کنید تا کلسیم کافی دریافت کنه
      و آتل بندی باید صورت بگیره
      که بهتره این کار رو دامپزشک انجام بده

  46. سلام خسته نباشید
    ببخشید سوالی داشتمو یکم طولانیه ممنون میشم جوابمو بدید
    من مرغ عشق دارم و از تحماشون پنج تاشون جوجه شدن نرو جدا کردمومادر بهشون میرسید دیروز چند ساعتی خونه نبودم اومدم دیدم سه تاشون که حدود ۱۸ روزه هستن از لونه افتادن کف قفس خیلی وقتا میفتادن ولی من سریع مینداختمشون تو این سری خونه نبودم و زود گذاشتمشون داخل مادره بهشون غذا میداد ولی پراشونم می‌کند فکر کنم چون مدتی بیرون بودن بهمین خاطر نمیزاره.جداشون کردم اون سه تا رو و گه گاهی میبرم روبه روی مادرشونو بهشون غذا میده ولی نزدیکش باشن دوباره پراشونو میکنه خواهش میکنم راهنمایی کنید چیکارکنم مادر دوباره جوجه هاشو بخوادو پرکتیشون نکنه
    و اینکه چند ساعت یبار ببرمشون پیش مادرشون که غذا بخورن؟؟؟؟
    لطفا جواب بدید ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز
      پرکنی کردنشون دلایل مختلفی داره
      مثل بی تجربگی والدین، تمایل به تولید مثل، کمبود فضای لازم در لانه و…
      پودر آلوئه ورا بخر بریز رو جوجه ها تلخه نمیذاره مادرشون پرکنی کنه
      اگه جواب نگرفتی و بهشون آسیب زد باید جدا کنی و با سرلاک مخصوص تغذیشون کنی

  47. سلام
    مرغ عشق های من چند بار تخماشون باز شد زدن کشتنشون
    ایندفعه می‌خوام بردارم خودم بزرگ کنم .
    اشکالی ندار از یک روزگی بهش سرلاک بدم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      اشکالی نداره
      جوجه یک روزه هر دو ساعت یکبار نیاز به سرلاک داره و سرلاک دادن هم باید در طول روز و هم در طول شب انجام بشه

  48. سلام
    جوجه ی من دو هفتشه قشنگ داره پر در میاره و سرحال هم هست ولی حس میکنم جثه اش زیاد بزرگ نشده
    بخاطر سرلاکشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      سرلاک از چه برندی بهش میدی؟؟

  49. سلام غلظت سرلاک برای جوجه مرغ عشق دو هفته چجوری باشه ؟ میشه دقیق بگین چند قاشق سرلاک و چند سرنگ آب قاطی کنم
    و اینکه من هر دفعه غذاش میدم ( فقط هم ۴ سی سی میدم ) کیسه ی هواش با چیندونش باد می‌کنن با و قشنگ سرلاک دیده میشه برای همین بهش کم میدم میترسم حالش بده بشه این طبیعیه ؟

  50. سلام
    جوجه مرغ عشق من فضله به چیندونش و دور نوکش چسبیده و سفت شده میترسم بکنم زخم بشه مخصوصا چیندونش
    بزرگتر بشه خودشون میوفتن؟

    1. سلام دوست عزیز
      فضله خاصیت اسیدی داره حتی به پاشون هم بخوره منجر به ایجاد میخچه میشه
      چه برسه به نوکش
      حتما باید تمیز کنی با آب ولرم

    2. سلام ببخشید من سه جفت مرغ عشق دارم دو جفت ک فقط باهم دعوا میکنن ولی ی جفت دوبار تخم گذاری کردن و بار اول یکی از تخما جوجه شد و بزرگ شد
      این بار ۴ تخم گذاشتن سه تاش جوجه شد
      یکی از جوجه ها معلوم نشد چیشد اون دوتا هی از لونشون میوفتن پایین تا حالا بیست بار گذاشتمشون تو لونه ولی میخام یکیشونو بیارم بیرون خودم بزرگ کنم
      یکیشونم گلوش باد کرده و مریضه ولی مادر خیلی بهش رسیدگی میکنه ولی ب اونیکی سالمه اصلا اهمیت نمیده میخام سالمه رو بیارم بیرون
      حدودا ی هفته دارن و یکم پراشون در اومده
      جوجه سالم افتاده پایین و سر و گردنشو از نرده های قفس بیرون میکنه و تلاش میکنه بدنشم بیاره بیرون چیکار کنم

      1. سلام دوست عزیز
        در اغلب مواقع خود جفت بچه رو از لونه میندازن بیرون
        اونم بخاطر کمبود غذا هست
        تو این دوران میزان مصرف غذاشون بالا میبره و باید غذاشون رو تامین کنی
        بیاری بیرون خودت باید بهش سرلاک بدی با سرنگ و یا قاشق مخصوص
        اونیکه گلوش باد کرده بهش سرکه سیب طبیعی بده ۵ الی ۱۰ قطره رو تو سرلاک حل کن بده بخوره
        تو قفست هم استاندارد نیس که سرش از لا میله رد میشه

  51. سلام
    مرغ عشق من دو هفتشه تا الان شبها هم بیدار میشدم بهش غذا میدادم هر دو یا سه ساعت یه بار
    تا یه ماهگی باید سه. ساعته بهش بدم یا میتونم بیشترش کنم ؟ و تا چه حد ؟

    1. سلام دوست عزیز
      تا ۱۵ روزگی تو هر وعده به ۵ سی سی سرلاک نیاز داره
      از ۱۵ روزگی به بعد ۷ سی سی سرلاک تو هر ۴ ساعت یکبار

  52. سلام من مرغ عشق ماده ام ۶تا تخم گذاشته بعد این جفت دستی نیستن و خیلیم ترسو ان. میخواستم بدونم وقتی جوجه ها از تخم بیرون اومدن چجوری فضله داخل لونه رو تمیز کنم که ماده جوجه هارو طرد نکنه اگه لونه رو از قفس بیرون بیارم مشکلی پیش نمیاد؟
    میگن که این کارو با دستکشم انجام بدم بازم ماده جوجه هارو طرد می‌کنه

    1. سلام دوست عزیز
      تا ۳۰ روزگی جوجه ها نیاز نیس قفس رو برای پاکسازی فضولات با آب بشورید
      قفط به آرومی بدون وارد کردن استرس فضولات رو ازقفس بیارین بیرون
      هر ده روز یکبار جوجه هارو با دستمال مرطوب تمیز کن
      و فضولات رو بیار بیرون

  53. سلام خسته نباشید
    یه جفت مرغ عشق دارم ک تخم گذاشتن .
    دیشب یکی از تخما جوجه شد اما مرغ عشقا بهش غذا ندادن و جوجه هم تلف شد .
    اگه جوجه های بعدی اومدن بیرون از تخم جداشون کنم و خودم سرلاک بدم بهشون؟
    جوجه یک روزه با چی بهش سرلاک بدم؟
    جوجه رو کجا نگهداری کنم؟
    ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      آره بردار براش سرلاک مخصوص مرغ عشق بده
      و با سرنگ مخصوص تغذیش کن
      یه قفس مجزای دیگه تهیه کن و اونجا نگهش دار
      تو لونه هم زیرش پوشال نرم بریز

  54. سلام وقت بخیر مرغ عشقای من تخم گذاشتن الان یکیشون از تخم بیرون اومده .
    اما از لونه بیوفته پایین همش .
    الانم نمیتونم لونه رو عوض کنم دیگه .
    چیکار کنم؟ .
    کلا جدا کنم خودم باش سرلاک بدم؟

    1. سلام دوست عزیز
      لونه استاندارد نیس و باید براش یه جای مناسب تهیه کنی
      اگه میتونی جدا کن و با سرلاک مخصوص تغذیش کن

  55. سلام من ی جوجه مرغ عشق دارم الان بزرگ شده ولی پرواز نمیکنه و درست راه نمیره و خودشو میکشه دلیلش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدین؟
      کلسیم کافی بهش میرسه؟
      فضلش رو چک کردی ببینی تغییر نگ داره؟

      1. سلام من مرغ عشق دارم ۴ تا تخم میزاره ولی یکیش جوجه میشه. سری اول جوجه اش فلج بود و بعد از ۳ هفته جوجه نر زدش و مرد . این دفعه جوجه اش الان ۳ هفته اس پاهاش مشکلی نداره یه کمی پر داره ولی سرش رو نمیتونه نگه داره وهمش کف لونه افتاده . مشکلی هست ؟ یا طبیعیه ؟

        1. سلام دوست عزیز
          غذا به والدها چی میدی؟
          کلسیم و ویتامین کافی بهشون میرسه؟
          تقویتشون میکنی؟

  56. با سلام
    از بین ۵تا تخم یکیش جوجه شد و دوتاش سبک و تو خالیه دوتاشونم نبض داره با چراغ قوه دیدم
    خواستم بدونم اگه تو خالیا رو برشون دارم برای اون دوتا تخم دیگه بهتر نمیشه. اخه جوجه هه داره بزرگ میشه و تخما هنوز کامل نشدن
    اصن با وجود جوجه مادر بازم رو تخم میشینه

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره تو خالیارو برداری تا فاسد نشده
      قسمت آخر سوالتون رو متوجه نشدم یعنی مرغ مادر تلف شده؟

      1. ممنونم جوابمو گرفتم
        اون بخش آخر منظورم اینه که با وجود جوجه های تازه متولد شده کنار تخم ها.
        مادر بازم رو تخم ها میشینه ؟
        آیا اینجوری جوجه ها اذیت نمیشن ؟

        1. خواهش میکنم
          ممکنه چون توجهش معطوف به تخم ها شده
          دیگه به جوجه ها غذا نده
          که اونوقت خودت باید بهشون سرلاک بدی

      2. سلام می خواستم بپرسم ایا میشه جوجه ی مرغ عشق رو توی یه قفس کوچک نگه دارم یا حتما باید توی لانه باشه

        1. سلام دوست عزیز
          خب اگر تازه به دنیا اومده باید لونه هم تو قفس باشه که جوجه رو بذاری توش

      1. سلام می خواستم بگم میشه توی یک قفس کو چک هم جوجه ی دو هفته ای بزرگ کرد

        1. سلام دوست عزیز
          منظورتون از قفس کوچک رو واضح تر بگید
          انواع قفس در ابعاد کوچیک رو داریم

  57. سلام وقتتون بخیر
    مرغ عشق های من داخل اتاقم آزاد هستن و داخل کتابخانه پشت یک عروسکی ۷ تا تخم گذاشته که دست نزدم الان دوتاشون جوجه شده کی میتونم جابجا کنم و داخل لونه بگذارم مرغ عشق ماده خیلی دستی و مهربون بود الان سمتش میرم میخواد حمله کنه نمیخوام بهش استرس وارد کنم لطفا راهنمایی کنید ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      الان به تخم ها دست بزنی دیگه روش نمیشینن
      بهتره که بذاری تا در اومدنشون از تخم اونجا بمونن

  58. سلام خسته نباشید مرغ عشق من ۵ تا تخم گذاشت یکیش در اومد بعد اون یکی تخم ها هم نطفه داشتن اما در نیومدن مردن و الان اون جوجه ۲۰ روزه هستش ماده هی میزنه منم جداش کردم گذاشتم تو یه قفس و یه مرغ عشق دیگه هم انداختم تو قفس ازش ارزن خوری رو یاد بگیره اما هیچی نمیخوره چیکار کنم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      چون جاشو عوض کردی طبیعی این رفتار
      باید عادت کنه بعد
      ولی اگه تو طولانی مدت چیزی نخورد نشونه بیماری هس که باید ببریش پیش دامپزشک

  59. سلام
    جهت پردراوردن جوجه ها غذای طبیعی چی بدم بهشون؟
    نکته دیگه این که برای ساخت سرلاک ازرن و نخودچی کافی هست؟ چیز دیگه ای لازم نیست اضافه کنم؟

    1. من مرغ عشقم ۳ تا جوجه داره بعد من دوست دارم یکی شونو دستی پرورش بدم.جوجه ۱۵ روزشه آیا زمان خوبی برای جدا کردنه و این که اشکال ندارد و تا کی بهش سرلاک بدم و طرز تهیه‌ اش رو بگید و اگه داخل یک کارتون با پشم شیشه نگهش دارم خوبه؟

  60. سلام من مرغ عشقام ۵ تا تخم گذاشتن از ۵ تا سه تا جوجه شد و دوتا خیر.
    الان جوجه ی اول و دوم حدودا ۲۵ روزه هستن اما به پای جوجه اول فضله چسبیده من میتونم کاری کنم یه باید بزارم ماده فضله رو جدا کنه؟

    1. سلام دوست عزیز
      خودت با یه پارچه نمدار تمیز کن پاشو به آرومی

  61. سلام خسته نباشید
    من مرغ عشق دارم تخم گذاشتنو جوجه شدن.برای چکاب و برنامه ی غذایی بردمشون دامپزشک ک متاسفانه همینجور زد یکی از جوجه ها روکشت براهمین نمیتونم اعتماد کنم اومدم از شما سوالمو بپرسم
    یکی از جوجه هام الان حدود ۵۰ روزه مامانش بزرگشون کردو الان بیرونه ولی رشدش خیلی کم بوده شاهپراش اصلا درنیومدن و بالای کوچیکی داره درکل بدنش خیلی کم مویه و دربعضی نقاط اصلا پر نداره و خط گردنشم پوستش خشک و بی مویه.از بدنش یه صدای خش خشی میاد ک عجیبه برامون مث صدای وقتی ک بالاشو تکون میده ولی هیچی تکون نمیخوره این صدا رو شبا مرتب میشنویم.خیلی سرحاله و اشتهاشم خوبه و هفت تخم میدم بهشون.
    شرمنده توضیحاتم زیاد شد خییلی ممنون میشم جواب بدید.

    1. سلام دوست عزیز
      پرنده ها توانایی بالایی در پنهون کردن بیماری دارن
      و به احتمال زیاد پرنده تو به بیماری ایدز پرندگان مبتلا شده
      جای پرهایی که ریخته ببین خونیه یا ساقه پرها خونی هستن؟
      بهتره پیش دامپزشک با تجربه ببری و از مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدنش استفاده کنی
      مقاله ایدز پرندگان رو مطالعه کن

  62. سلام

    مرغ عشق من ۳ تا تخم گذاشت الان جوجه ها بزرگ شدن حدودا ۴۰ روزه شون شده مامانشون
    بهشون خیلی کم غذا میده و چین دان جوجه ها هم خالی هستش. ممنون میشم بهم راهکار بدید که چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      اگه مطمئنید که غذا نمیده برشون دار و خودت بهشون غذا بده
      در کل مرغ عشق ها ۵ الی ۶ هفتگی زمان جدا کردن و دونخور کردنشونه

        1. سلام تخم میندازه یعنی چی؟

  63. سلام روزبخیر مرغ عشق من یدونه جوجه حدود۳۵روزه داره
    جوجه از لونه بیرون نمیومد ومادربهش غذامیداد،مت جه شدیم شپش زدن وبامشورت دام پزشک دارواستفاده کردیم براشون،امامتاسفانه بعداز داروحدودنیم ساعت همه روتویک لونه اوردیم وماده تانر روکنارش دید جوجه روول کردوغذانداد،وبعدکه دوباره نر روجداکردیم دیگه به جوجه غذانمیداد وبه شدت میزدش،جوجه روجداکردیم اما دان خور نشده،وقتی دید مادرش غذانمیده چندتادونه ارزن برداشت،تخم ومرغ و…هم گذاشتم اما نمیخوره ،چکارکنم سرلاک بگیرم براش؟؟؟

    1. سلام روز بخیر من مرغ دارم چند باره تخم می‌زاره ۷. .۶ولی درنمیاره چیکار کنم admin به نظرتان مشکل از نره یا ماده ممنون

      1. سلام دوست عزیز
        همه چی بستگی داره به شیوه نگهداریتون
        مرغ و خروس هرچقدر از طرف شما تقویت بشن تخم نطفه دار میذارن
        حتما به تغذیشون توجه داشته باشید و براشون مولتی ویتامین تهیه کنید
        همچنین سن خروست هم مهمه

        1. سلام جوجه مرغ عشق من ۳۰ روزه و مادرش تخم گزاشته و بهش غذا نمیده باید چیکار کنم داره تلف میشه؟!

        2. سلام دوست عزیز
          برو براش سرلاک مخصوص مرغ عشق تهیه کن
          و خودت با سرنگ و یا قاشق مخصوص بهش بده

  64. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم۵تاتخم کردش اماانداختن بیرون تخم هارویکی هم روشکستن دلیل این کارشون 😳

      1. سلام. ما به جوجه مرغ عشق زرده تخم مرغ دادیم. عیبی داره ایا؟ و چیکارکنسم الان؟ کاریشون نمیشه؟

        1. سلام
          بستگی داره در چه حد بهشون داده باشی
          بهتره که سفیده بدی نه زرده

    1. سلام یه جفت مرغ عشق دارم جوجه دارن خواستم لونشونو تمیز کنم که نره فرار کرد رفت ماده تنهایی بهشون غذا میده میشه ی نر دیگه بگیرم واسش شدنی هست؟ جوجه ها حدود یک ماهشونه ممنون

      1. سلام دوست عزیز
        بله میتونید تهیه کنید
        و خب این بستگی داره به سازگار بودن و نبودنشون که باید زیر نظر بگیری که آسیبی به ماده و جوجه ها نزنه

  65. سلام جوجه مرغ عشق ۲۷ روزه را مادرش از قفس انداخته بیرون و نوکش میزد من جداش کردم حالا که سرلاک بهش دادم بی‌حال افتاده کف قفس باید چیکارش کنم

    1. سلام دلیل اینکه جوجشو انداخته بیرون زیاده ممکنه بیماری داشته باشه و بخاطر حفاظت از سایر جوجه هاش این کارو میکنه. یا جوان و کم تجربه، ممکنه چرخه جدید تخم گذاری رو بخواد شروع کنه و جا تو قفس محدود باشه براش و یا اینکه استرس داره اول این مباحث ر و بررسی کنید. جوجه رو هم جدا کنید و بهش سرلاک بدین. برای نگهداری از جوجش هم مقاله نگهداری از جوجه مرغ عشق رو بخونید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس