طوطی برزیلی بهتر است یا مرغ عشق؟ کدومشو بخرم؟

اگر شما هم به نگهداری پرندگان زینتی در منزل علاقه مند بوده و نمی توانید میان مرغ عشق و طوطی برزیلی یک کدام را انتخاب نمایید؛ مطالعه این مقاله برای شما ضروری است. در اینجا با مقایسه این دو پرنده زیبا، به شما کمک خواهیم کرد تا گزینه مناسب خود را انتخاب و برای خرید آن اقدام نمایید.

طوطی برزیلی بخریم یا مرغ عشق؟

اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که باید اصول نگهداری از این پرندگان دوست داشتنی و محبوب خانگی را بدانید.

همچنین، آگاهی از خلق و خو و رفتارهای این پرندگان می تواند در مراقبت راحت تر از آنها نقش داشته باشد.

در حالت کلی، طوطی برزیلی دارای اصالت آفریقایی است و دارای رنگ های متنوعی است. این پرنده توان صحبت کردن ندارد، اما هوش بالایی داشته و بسیار پر جنب و جوش است. در واقع، برای آنکه سلامتی خود را حفظ کند به بازی نیاز دارد.

این در حالی است که اصالت مرغ عشق به استرالیا بر می گردد. آنها پرندگانی زیبا و آرام هستند و به راحتی با انسان ها سازگار می شوند.

مرغ عشق یکی از پرندگان پرطرفدار زینتی است که به دلیل ساده بودن پرورش و تکثیر آنها، همواره پرنده مورد علاقه ایرانیان بوده است.

اگر تصمیم به خرید این پرندگان داشته و تردید دارید کدام یک برای شما مناسب تر است، در این متن از چیکن دیوایس، هر دوی آن ها به طور کامل با یکدیگر مقایسه شده اند تا انتخاب پرنده مناسب برای شما راحت تر شود.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ عشق و طوطی برزیلی
» با کارکردی آسان و کاربر پسند
» به همراه فیلم آموزشی رایگان جوجه کشی موفق
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

مقایسه مشخصات ظاهری کوتوله برزیلی و مرغ عشق

تفاوتی که در ظاهر و اندازه طوطی برزیلی و مرغ عشق دیده می شود به خاطر اندازه دم آنها است.

به طور معمول طول بدن مرغ عشق بین ۱۵ تا ۱۷ سانتی متر است و کوتوله به دلیل داشتن دم کوتاه تر، با جثه ای کوچکتر دیده می شود.

مقایسه مشخصات ظاهری کوتوله برزیلی و مرغ عشق - چیکن دیوایس

اما جالب است بدانید که طوطی برزیلی در مقایسه با مرغ عشق، وزن بیشتری دارد. کوتوله معمولا دارای وزن ۷۰ گرم بوده و مرغ عشق به صورت تقریبی حدود ۴۰ گرم است.

از سویی دیگر، تنوع رنگی در مرغ عشق بیشتر است. اما شما طوطی های برزیلی را می توانید در تنوع رنگی قرمز-سبز، زرد-قرمز، آبی-قرمز-زرد و یا سفید مشاهده کنید.

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ عشق
» مجهز به دو سنسور برای تنظیم دقیق دما و رطوبت
» آموزش قدم به قدم جوجه کشی رایگان
قیمت : ۳,۵۳۰,۰۰۰ تومان
 

طوطی برزیلی اهلی تر است یا مرغ عشق ؟

در مقایسه رفتاری میان طوطی برزیلی و مرغ عشق، باید گفت که طوطی های برزیلی بسیار تربیت پذیرتر بوده و باهوش تر هستند. اما مرغ عشق به سادگی می تواند تقلید صدا کرده و سخن بگوید. هر دوی این پرندگان در صورت عدم رسیدگی می توانند به شدت پرخاشگر شوند. اما در مقایسه با مرغ عشق، کوتوله برزیلی سریع تر با صاحب خود خو می گیرد.

طوطی برزیلی اهلی تر است یا مرغ عشق ؟ - چیکن دیوایس

نکته بسیار مهمی که در خصوص نگهداری این دو پرنده زینتی باید به آن توجه کنید این است که مرغ عشق، پرنده ای مستقل است. بنابراین، در صورتی که لوازم مورد نیازش، مانند اسباب بازی، چوب نشیمنگاه، ظروف خوراکی و… را داشته باشد خود را سرگرم کرده و در قفس به بازی کردن مشغول می شود.

این در حالی است که طوطی برزیلی به توجه بیشتری نیاز دارد. شما باید بتوانید وقت کافی برای مراقبت از طوطی خود داشته باشید. این نکته می تواند بر تصمیم گیری کسانی که زمان کمی را با پرنده زینتی خود می گذرانند، تاثیرگذار باشد.

مقایسه سخنگویی طوطی برزیلی و مرغ عشق

نکته دیگری که میان کوتوله و مرغ عشق تفاوت ایجاد می کند، سخن گویی است. مرغ عشق توان صحبت کردن دارد و به راحتی کلمات زیادی را یاد می گیرد. در صورتی که برای آموزش آن وقت بگذارید و برنامه پاداش را در تربیت آن به کار بگیرید، به سادگی می توانید پرنده ای سخنگو داشته باشید.

این در حالی است که طوطی های برزیلی توانایی کمتری در تقلید صدا دارد. اما باز هم با تمرین و آموزش مناسب، این پرنده بازیگوش زیبا نیز قادر خواهد بود برخی کلمات را به زبان بیاورد. طوطی برزیلی بیشتر در یادگیری رقص و حرکات بامزه توانایی دارد.

صدای طوطی برزیلی بلندتره یا مرغ عشق ؟

مهم ترین نکته هنگام خرید پرندگان زینتی و نگهداری آنها در آپارتمان، میزان سر و صدای آنها است. می توان گفت که این دو پرنده در یک اندازه یکسان سر و صدا دارند. اما تفاوت در این است که صدای مرغ عشق ضرب آهنگ دلنشینی دارد. در صورتی که صدای طوطی بسیار شبیه به جیغ کشیدن می باشد؛ مگر آنکه بخواهد برای صاحبش دلبری کند.

تفاوت هزینه نگهداری مرغ عشق و کوتوله برزیلی

آنها دارای نیازهای یکسانی هستند. هر دوی این پرندگان به ظروف غذا و آب تمیز نیاز داشته و قفس، میله نشیمنگاه، وسایل بازی و … احتیاج دارند. اما تنوع وسایل بازی برای طوطی بیشتر بوده و نیاز به قفس بزرگتری دارد. غذای آنها نیز به طور معمول از میوه، سبزیجات، مغزیجات و دانه های چرب است.

در صورتی که برنامه غذایی متعادلی برای آن ها منظور شود می توان طول عمر بالاتری را در آن ها مشاهده کرد. توجه کنید که بهتر است میزان غذای آنها نیز کنترل شود تا مانع ایجاد اضافه وزن در آن ها گردد. همچنین، این پرندگان به نظافت روزانه قفس نیاز دارند.

تفاوت هزینه نگهداری مرغ عشق و کوتوله برزیلی - چیکن دیوایس

چکاپ بدن و مدفوع پرندگان برای کنترل سلامتی آنها ضروری است. بهتر است سالی یکبار آنها را برای معاینه، نزد دامپزشک ببرید. طوطی برزیلی به اسباب بازی های بیشتری نیاز دارد و به راحتی با منقار خود اسباب بازی ها را می جود. از این رو هزینه های تهیه اسباب بازی برای این طوطی بالاتر می باشد.

هزینه نگهداری آنها قیمت انواع طوطی کوتوله و مرغ عشق

در صورتی که تصمیم گرفته اید از میان مرغ عشق و طوطی برزیلی یکی را انتخاب کنید باید اشاره شود که طوطی در مقایسه با مرغ عشق باهوش تر بوده و با قیمت بیشتری فروخته می شود. البته برای قیمت گذاری بر روی پرندگان، نکاتی مانند زیبایی های ظاهری، توان سخن گفتن و اهلی شدن آنها مطرح است.

ضمن آنکه میزان آموزش پذیری پرندگان و انسی که با انسان ها دارند نیز بر قیمت آنها تاثیرگذار خواهد بود. به طور معمول، پرندگان جوان تر و آموزش دیده با قیمت بالاتری به فروش می رسند.

نکات مهم پیش از خرید طوطی برزیلی و مرغ عشق

برای خرید این پرندگان، لازم است تا به نکات مهمی توجه کنید. نخست آنکه اگر وقت کمی برای نگهداری این پرندگان دارید و یا به تازگی شروع به نگهداری از پرنده زینتی کرده اید، توصیه می شود مرغ عشق بخرید. اما اگر پرنده ای بانمک و بازیگوش می خواهید، طوطی برزیلی گزینه ای مناسب است.

در صورتی که به پرندگان خود وابسته شده و طول عمرشان برایتان مهم است، باید اشاره کنیم که طول عمر مرغ عشق کوتاه بود و تنها بین ۵ تا ۱۰ سال عمر می کند. طوطی برزیلی با طول عمر ۱۰ الی ۱۵ سال در کنار شما خواهد بود. طوطی ها به راحتی در کنار حیوانات دیگر زندگی می کنند. اما مرغ عشق دل و جرات قرار گرفتن در کنار دیگر حیوانات را ندارد.

جمع بندی

با مقایسه مشخصات و ویژگی های ارائه شده، از نظر شما کدامیک از این دو پرنده زیبا باهوش تر هستند و نگهداری از آنها راحت تر است؟ لطفا تجربیات خود در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید. اگر فضای مناسبی برای نگهداری از پرنده زینتی خود دارید، می توانید طوطی برزیلی را انتخاب کرده و با آموزش آن، از داشتن پرنده ای بازیگوش لذت ببرید. اما مرغ عشق نیز می تواند به راحتی با شما انس گرفته و در کنار شما زندگی کند.

نوشته های مشابه

‫۵۹ دیدگاه ها

    1. سلام متین
      دمای راه پله نباید خیلی گرم و یا خیلی سد باشه
      بهترین دما برای نگهداریشون ۲۱ تا ۲۴ هست
      حتما باید به این موضوع دقت داشته باشی
      به علاوه باید روزانه به اندازه ی کافی باهاش ارتباط برقرار کنی

  1. سلام من یه جفت طوطی کوتوله برزیلی دارم که هردو ۹ ماهشونه وخیلی شاد هستند، اما طوطی ماده به هیچ عنوان بال نمیزنه و زیر شکمش یکم اومده جلو

    1. سلام دوست عزیز
      به احتمال خیلی زیاد تخم داره
      اکثرا تو اینجور مواقع فعالیت بدنیشون کم میشه و ناحیه زیر شکم متورم

  2. شنیدم مرغ عشق زود میمیره هر کی من دیدم خریده زیر چند ماه میمیرن‌
    نمیدونم چرا واقعا….؟؟؟!!؟
    یکی از آشنا هامون یه جفت خرید اول کلی سر و صدا میکردم و بازی بعدش یهو ساکت شدن یعنی صدای نفس کشیدنشونم نمیومد.
    بعد یکیشون مرد.یکی دیگه گرفتن.بعد یه مدت یکی از این دو تا دوباره مرد.بعد دوباره یکی دیگه خریدن اینبار دو تا باهم مردن دیگه نخریدن.‌..

    1. سلام دوست عزیز
      طول عمر مرغ عشق ۵ تا ۸ ساله به شرطی که تو شرایط درستی نگهداری بشه
      اگه جایی که پرنده رو نگه میدارین مناسب نباشه، تغذیه ش درست نباشه، بهش رسیدگی نشه ممکنه استرس بگیره بیمار و افسرده بشه و آخرسر تلف بشه
      در واقع همه چی بستگی به این داره که چطور نگهداریش کنین

    2. الان مرغ عشق من ۳ سال عمر کرده شاید مراقبت درست نکردی ازش

      1. سلام خدمت سایت عالی شما. ما قبلاً یه ماهی عید داشتیم ۶ سال نگهش داشتیم ولی اخر اونقدر چشمش زدن که مرد.
        چون مردم معمولا وقتی ماهی عید میخرن یک سال یا همون ماه های اول و هفته های اول میمیره‌.
        ماهی من همیشه یه مریضی داشت که روی سرش یه دونه پر از چرک و خون جمع میشد که توی ابش یک کپسول چرک خشک کن میریختم درست میشد اما بار آخر اثر نکرد و(فکر کنم به خاطر همین چرک مرد)
        من خیلی ناراحت شدم اولش ناریخشم دقیقا یادمه ۴ تیر ۱۴۰۱.
        ساعت سه و نیم بعد ظهر.
        والدین که دیگه کلا مخالف نگهداری هر نوع حیوان هستن و شرایطش رو هم نداریم ولی به نظرتون اگر روزی مرغ عشق خریدم میتونم مثل ماهیم سال ها نگهش دارم؟حتی یه بار قبل اون ماهی ها یه جفت ماهی خریدیم تخم گذاشتن و همشون در اومدن ولی اب تنگ کثیف بود خواستیم عوض کنیم همشون تو چاه رفتن متاسفانه
        با تشکر که وقت گذاشتید خوندید.

        1. سلام دوست عزیز
          بهتره هرموقع که شرایطشو داشتی اقدام به نگهداری مرغ عشق کنی
          چون خیلی حساسه و زود استرس میگیره
          باید تو یه محیط آروم با دمای مناسب نگهداری بشه بهش استرس وارد نشه، و اینکه به تغذیه اش و بهداشت قفسش رسیدگی کنی
          و بهش توجه کنی وگرنه تلف میشه

  3. ایا ممکنه مرغ عشق ماده با نر بعد از ۶ دور تخم گذاری قهر کنه و راضی ب حفت گیری نشه… چون یه مرغ عشق ماده گذاشتم تو قفس و نر رفت بسمت اون ماده جدید.. بعد از بیرون اوردن ماده جدید…. دیگه ماده قبلی رابطه نمیگیره… ایا ممکته؟

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص اطلاعات کاملی ندارم

  4. طوطی کوتوله برزیلی عشق نفس یدونس انقدر بانمک و شیطون و باهوش اگه تک بگیرید به خودتون عادت بدیدش خیلی خوبه یعنی انقدر عشق که نگم من خودم دارم

    1. ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

      1. سلام منم طوطی برزیلی دارم دوتا جفت خریدم بالغ دستی نبود بعداز ۶ماه تخم گذاشتن و برام سه تا جوجه جیگر اوردن من الان یکیشو دستی کردم نفسه منه میمیرم براش یه کارای میکنه ادم رو دیونه میکنه طوطی برزیلی عشقه عشق

        1. سلام دوست عزیز
          قطعا همینطوره با من باشه همه پرنده ها عشقن عشق

  5. سلام من دوتا مرغ عشق دارم اول که خریدم خیلی خوب بودن میخوندن اما هیچ به هم عادت نمیکنن و با نوک میزنن به هم منم خیلی مراقبشون بودم و هر روز قفس و غذاشونو تمیز میکردم اما نمیدونم چرا مرغ عشق نر شپشک گرفته براش اسپره گرفتم الان بهتر شده بنظرتون چیکار کنم لطفا کمکم کنید؟

    1. سلام دوست عزیز
      قفس رو با محلول جرمی ساید پی خوب ضدعفونی کن
      و اسپری ضد شپش هم بزن به پر پرندت خوب میشه

  6. سلام از نظر من طوطی برزیلی يا عروس هلندی یا قناری بهتر از مرغ عشق هست مرغ عشق مریضی برای انسان میاره من الان هم قناری دارم و عروس هلندی راضی هستم دوتا عروس هلندی یکی میرقصه یکی صحبت میکنه میگه بدو بیا با همونا شادم میرم مدرسه دلم واسشون تنگ میشه اگه خدای نکرده نباشن میمیرم

    1. ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین
      خدانکنه

    1. ممنونم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

      1. تو ک این جور بودی چرا اونا گرفتی مگه قراره برات دیگه چ کارای کنن نکنه دوس داری برات کار کنن خخخ

  7. سلام من دوتا برزیلی دارم یک از نژاد مارال یکی نقابدار آبی کاربونی دستی هست میاد روی شونم میشینه بازی میکنه ولی خیلی گاز میگیره یک راهنمای کن چیکار کنم دیگه گاز نگیره

    1. سلام دوست عزیز
      گاز گرفتنشون دلایل مختلفی داره
      مثل ترسیدن، افسردگی، تغییرات دوران بلوغ، علاقه به بازی، اعتراض به شرایط بد و …. در کل باید ریشه یابی کنی ببینی کدومش براش صدق میکنه
      وقتی دستت رو گاز میگیره از خودت واکنشی نشون نده که شرطی بشه برای اذیت کردن
      محیط رو براش بدون استرس نگهدار قفسش رو جلو پنجره و یا نور مستقیم آفتاب قرار نده

      1. سلام من دوتا مرغ عشق داشتم نر و ماده دیروز ماده مرد یعنی مردم و زنده شدم دق کردم اما برای نر اهنگ و صدای مرغ عشق می زارم و باهاش بازی میکنم این کمک میکنه که نمیره

        1. سلام دوست عزیز
          بهتره براش جفت بگیری وگرنه به مشکل میخوری

  8. با سلام.
    الان حدود یه ماه هست که من یه کوتوله نر به همراه یه مرغ عشق ماده که هردو هم دستی هستن رو داخل یه قفس مشترک نگهداری می کنم و تا الان نه تنها که مشکلی باهم نداشتن بلکه فوقالعاده باهم دوست شدن و همدیگه رو نوازش می کنن، به هم غذا میدن و … وقتی هم که یکی شون رو از قفس در میارم شروع می کنن به صدا زدن هم دیگه.

    1. من طوطی برزیلی دارم خیلی خوبه تازه حرف هم میزنه اسم خودشو میگه وقتی

      ،

      1. ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

        1. ممنون که نظرتونو با ما به اشتراک گذاشتین

  9. سلام من طوطی کوتوله دارم جوجه بود خریدم الان۸ماهه هس بسیار باهوش و خدایی بالای۲۰کلمه حرف میزنه
    عاشق بازی کردن هس و بیشتر با حوله بازی می‌کنه و زیرش می‌خوابه و اگه تو قفس باشه و باهاش بازی نکنین اینقد حرف میزنه که دوست داری گوش کنی
    و تعجب بعضیا میگن حرف نمیزنن
    موفق باشین

    1. سلام دوست عزیز
      متشکرم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

  10. سلام من دوتا طوطی برزیلی زرد دارم پرواز میکنن نزدیک یه هفته ست بریزی سقف اتاق را انتخاب کردن بجای لانه برای تخم گذاری فقط برای خوردن میان قفس شب هم اونجا هستن یکیش زیاد اونجا میمونه و دیگری میخوره به اونم میده لانه چوبی از بیرون قفس نصب کردم ولی استقبال نکردن چکار کنم همون بالای سقف تخم گذاری کنن من دسترسی به سقف ندارم ارتفاع داره ?

    1. سلام دوست عزیز
      لونه ای که براشون تهیه کردی استاندارد نیست که دارن همچین کاری میکنن
      براشون بالای سقف پوشال نرم قرار بده وگرنه با این وضع تخم بذارن میشکنه

      1. سلام من یه جفت برزیلی دارم که به تازگی جوجه دار شدن ولی ماده اصلأ نمیزاره نر به سمت جوجها بره دلیلش چی میتونه باشه …یه راهنمایی ممنون

        1. سلام وقت بخیر قبلاً از شما مشورت در مورد تعیین جنسیت طوطی برزیلی گرفتم و معلوم شد نر هستش و جدیدا براش ی ماده گرفتم حدود پنج روزی میشه که اولش خیلی با هم درگیر بودن که یواش یواش بهتر شدن.خواستم در مورد جوجه کشی یکم راهنماییم کنید ممنون میشم 🌹

        2. سلام. ایا یه مرغ عشق نر میتونه با یه کوتوله ماده در یک قفس زندگی کنه

        3. سلام دوست عزیز
          مرغ عشق و کوتوله برزیلی دو تا گونه ی کاملا ناسازگار با هم هستن و اگه یه جا زندگی کنن ممکنه به خاطر قلمرو با هم مبارزه کنن و به هم دیگه اسیب های جدی وارد کنن
          توصیه میشه که اونارو تو یه قفس مشترک نذاری ولی اگه حتما میخوای این کارو بکنی باید قفسشون خیلی بزرگ باشه تا وارد بحث قلمروحواهی باهم نشن و یه فضای بزرگ در اختیار داشته باشن

      2. سلام وقت بخیر چطور میشه فهمید طوطی برزیلی نر هست یا ماده؟من شش ماهه که یدونه خریدم و میخوام براش جفت بگیرم لطفاً راهنمایی بفرمایید ممنونم

        1. سلام دوست عزیز
          بهترین راهکار برای این کار آزمایش خون هست
          تشخیص از روی ظاهر درصد خطاش زیاده

        2. من خودم چهارتا مرغ عشق وعروس هلندی و قناری و طوطی پاسکو
          دارم به درد نمیخورن همش بهشون برسی یا می رقسن یا سر و صدا مکنن
          یا حرف می زنن اسلا به درد نمی خوره فقط پولمو هروم کردم طوطی ها هم پس نمی گیرهت

        3. منظورتون از به درد نخوردن رو نفهمیدم
          مثلا قرار بود اینا چیکار کنن که به درد بخور محسوب بشن؟؟؟

        4. پنبه بزار تو گوشات
          اصلا برای چی خریدی وقتی علاقه نداری

        5. وقتی علاقه نداری پس چرا گرفتی انتظار داشتی بیان کار کنن واست😐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس