تشخیص نطفه دار بودن تخم قبل از جوجه کشی | تشخیص نطفه از طریق ژرمینال دیسک

معمولا تمامی روش هایی که برای تشخیص نطفه دار بودن یا بدون نطفه بودن تخم به کار می روند به حین دوره جوجه کشی مربوط می شود، اما در این مقاله همراه با یک ویدیوی آموزشی می خواهیم یک تکنیک فوق العاده کاربردی اما آسان یاد بدهیم که به طریق آن بتوانید به نطفه دار بودن تخم پی ببرید. این روش برای تخم تمامی پرنده ها کاربرد دارد.

نحوه تشخیص نطفه دار بودن تخم قبل از شروع کار جوجه کشی 

برای انجام این کار نیاز به چند تخم نطفه دار دارید، تخم هایی که از قبل خریداری کرده اید و یا از میان گله خود جمع آوری کرده اید. چند عدد از تخم ها را به صورت تصادفی انتخاب کرده و بشکنید. بهتر است محتویات تخم را بر روی یک سطح تمیز و سیاه رنگ بریزید تا ازمون دقیق تر صورت بگیرد.

نحوه تشخیص نطفه دار بودن تخم قبل از شروع کار جوجه کشی - چیمن دیوایسپس از شکستن تخم، با دقت به زرده آن نگاه کنید و حتی برای بررسی بیشتر از یک میله خیلی نرم جهت جا به جایی زرده استفاده کنید. باید یک لکه سفید رنگی را روی آن مشاهده کنید که در برخی موارد همراه با لکه خونی نیز خواهد بود، دقت کنید که وجود لکه سفید رنگ به معنای نطفه دار بودن تخم نیست، همه تخم ها این لکه را دارند. 

لکه سفید رنگ روی تخم ، همان ژرمینال دیسک است که نطفه در آن قرار می گیرد و حتی تخم های بدون نطفه نیز، دارای ژرمینال دیسک هستند.

در صورتی که این لکه سفید رنگ حالت نقطه مانند داشت و بسیار کوچک بود، یعنی تخم بدون نطفه است، اما اگر یک هاله سفید رنگ در اطراف این لکه وجود داشت، یعنی تخم نطفه دار بوده و احتمالا سایر تخم های همان گله نیز نطفه دار خواهند بود. 

چگونه به کمک این روش به تازه یا کهنه بودن تخم پی ببریم؟

این روش علاوه بر اینکه به شما در تشخیص نطفه دار بودن یا نبودن تخم کمک می کند، جهت تشخیص تازه یا کهنه بودن تخم نیز کاربرد دارد. هر تخمی دارای یک بند نگهدارنده زرده است که به رنگ سفید رنگ در دو طرف زرده قابل مشاهده است.

چگونه به کمک این روش به تازه یا کهنه بودن تخم  پی ببریم - چیکن دیوایساین بند که به نام شالاژ نیز شناخته می شود وظیفه نگه داشتن زرده در وسط تخم را دارد. در صورتی که بند شالاژ طولانی تر باشد، احتمال تازه تر بودن تخم بالاتر است، در نتیجه احتمال جوجه شدن آن نیز بیشتر است. روش مشابه دیگری که برای تشخیص تازگی یا کهنگی تخم وجود دارد و نیازی به شکستن تخم نیز ندارد، نوربینی جهت مشاهده کیسه هوایی است که در مقاله تشخیص تازه بودن تخم نطفه دار به صورت کامل آموزش داده شده است. 

توجه داشته باشید که تخم های تازه کیسه هوایی کوچک تری دارند و به دلیل از دست ندادن آب زیاد و تازه بودن نطفه، احتمال جوجه شدن آن نیز بسیار بالاتر است. 

این روش برای چه کسانی کاربرد دارد؟

تمامی افرادی که قصد جوجه کشی از تخم نطفه دار با دستگاه جوجه کشی را دارند و از تخم پرنده های مختلف بومی و اهلی مانند مرغ، بوقلمون، بلدرچین، اردک و غاز و … برای این کار استفاده می کنند، می توانند از این روش جهت تشخیص نطفه دار بودن تخم استفاده کنند. یعنی هم کسانی که دارای گله مولد تخم نطفه دار هستند و هم کسانی که تخم نطفه دار را از سایر پرورش دهنده ها خریداری می کنند. 

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» برخورداری از بدنه ی ABS مقاوم و با دوام
» دارای نمایشگر دیجیتالی دما و رطوبت
» بهره گیری از سیستم کنترل هوشمند دما
قیمت : ۳,۵۳۰,۰۰۰ تومان

هم چنین اگر می خواهید از موفقیت آمیز بودن جفت گیری در گله خود مطمئن شوید، می توانید چند تخم را به صورت تصادفی بشکنید و در صورت داشتن شرایط ذکر شده، می توان به نطفه دار بودن تخم و در نتیجه موفق بودن جفت گیری در گله پی برد.

آیا این روش ارزش امتحان کردن را دارد؟

روش معرفی شده نیاز به شکستن چند تخم دارد، بنابراین اگر تخم های نطفه دار شما گران قیمت هستند و قصد جوجه کشی از پرنده های زینتی و گران قیمتی مانند کاسکو، کاکادو، ماکائو، شترمرغ، عروس هلندی و … را دارید، این روش را توصیه نمی کنیم. 

اما برای پرنده های اهلی و بومی مانند مرغ، بوقلمون، اردک و غاز که تخم ارزان قیمتی دارند مناسب است. با اینکه شکستن چند تخم باعث ضرر شما خواهد شد، اما این روش به نوعی جلوگیری از ضررهای بزرگتر است و مانع از بیهوده شدن کل دوره جوجه کشی و جوجه کشی از چندصد تخم بدون نطفه می شود. 

برای کاهش میزان ضرر، بهتر است از تخم های ترک خورده و شکسته، تخم های آلوده به خون و فضولات، نمونه های غیر معمول (دارای پوسته نرم، دایره ای و …) برای انجام تست استفاده کنید. چون تخم هایی که چنین ویژگی هایی را دارند عموما به جوجه تبدیل نمی شوند و بهتر است جهت تست به کار گرفته شوند. 

برای دقیق تر شدن فرایند تست، بهتر است که از هر سبد چند تخم را تست کنید یا چند تخم مربوط به هر گله را تست کنید. برخی افراد چند تخم ابتدایی یا چند تخم اخری یک گله یا یک سبد را تست می کنند و به این نتیجه می رسند که کل تخم ها نطفه دار هستند. 

نتیجه کلی مقاله 

در این نوشته به نحوه پی بردن به نطفه تخم از طریق شکستن چند تخم اشاره شد، تخم پرنده های بومی و اهلی بهترین گزینه برای تست هستند چون قیمت پایین تری دارند و به واسطه این روش می توانید به نطفه دار بودن یا نبودن سایر تخم های سالم پی ببرید و یک پروسه جوجه کشی موفق و با راندمان بالا را طی کنید. 

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. باسلام من چندتا مرغ وخروس لاری دارم خروس ازمرغ پشت میگیره ولی نطفه دار نمیشه میشه بگید علتش چیه

    1. سلام
      دلایل زیادی داره
      مشکل ژنتیکی (یکی بوده ننه باباش )
      یا مشکل در تغذیه

      براشون مولتی ویتامین بخر و مجددا تست کن

  2. سلام اطلاعات را به خوبیارایه شده است . با تشکر از گروه تولیدی . انشالله اطلاعات بروز تری نیز قرار دهید و با ارزوی توفیق بیشتر شما در کارهایتان

  3. سلام و خسته نباشید به همه شما پرسنل چیکن دیوایس.
    خداوکیلی با معرفتید.
    هیچکس به این راحتی همه اطلاعات و تجربه شو مجانی در اختیار دیگران نمیذاره.
    امیدوارم از ته ته دل خداوند به کسب و کار و روزیتون برکت میلیاردی بده.
    دمتون گرم

    1. سلام
      ممنون احسان جان ، خوشحالیم که مطالب براتون مفید بودن و ممنون از لطفتون
      موفق و پیروز باشید

  4. بعداز اینکه دیدیم تخم نطفه داره چه جوری دوباره محتویات را برگردانیم تو پوسته تخم و با چه چیزی باید بچسبونیمش

    1. اون کسی که میخواد تعداد بالا جوجه کشی کنه چندتارو میشکونه و از نطفه مطمئن میشه و باقی تخم هارو میخره . اونایی که شیکونده دیگه باید دور ریخته بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس