راندمان دستگاه جوجه کشی چیست و به چه فاکتورهایی بستگی دارد ؟

کارایی دستگاه جوجه کشی و تاثیر عوامل مختلف بر آن

کارایی دستگاه جوجه کشی نه تنها به کیفیت ساخت بلکه به فاکتورهای دیگری مانند تخم نطفه دار ، محیط دستگاه و اپراتور جوجه کشی بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم به موارد بسیار مهمی اشاره کنیم که با بکارگیری آن ها می توانید کارایی دستگاه جوجه کشی را افزایش داده و جوجه کشی موفقی را تجربه کنید. در ابتدا به بررسی این مورد می پردازیم که چگونه باید راندمان صحیح دستگاه جوجه کشی را محاسبه کنیم و سپس عوامل موثر بر راندمان را برخواهیم شمرد .

دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی
» مناسب برای تکثیر انواع طیور محلی
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
» مجهز به برد به روز
قیمت : ۹,۸۵۰,۰۰۰ تومان

نحوه محاسبه راندمان دستگاه جوجه کشی :

تخم نطفه دار

  • در تهیه تخم نطفه دار دقت کافی را به خرج دهید. به هیچ عنوان از سایت های اینترنتی تخم نطفه دار خریداری نکنید. در هنگام خرید به صورت حضوری به مزرعه فروشنده سر بزنید و تغذیه ، ضریب نر و ماده و محیط نگهداری گله را نگاه کنید. اگر هر یک از این فاکتورها مناسب نباشند ، تخم نطفه دار کیفیت لازم را نخواهد داشت و کارایی دستگاه جوجه کشی کاهش پیدا خواهد کرد.
  • از تخم های نطفه دار تازه جوجه کشی کنید. این عامل بسیار مهم است زیرا تخم های کهنه به ندرت به جوجه تبدیل می شوند. اگر از تخم های نطفه دار گله خودتان استفاده می کنید ، بهتر است پس از تخم گذاری آن ها را به مدت ۲۴ ساعت در شرایط مناسب انبار کنید و سپس در داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید. بیشتر از سه روز تخم ها را در خارج از دستگاه ذخیره نکنید.
  • تخم های نطفه دار را با مسواک یا دستمال تمیز کنید. تخم های نطفه دار به دلیل آلوده بودن مخرج مرغ ، هنگام تخم گذاری دارای آلودگی بر روی پوسته خود هستند. برای پاک کردن آلودگی های موجود ، پوسته را با استفاده از مسواک یا پارچه زبر پاک کنید. هرگز از مواد شیمیایی برای ضدعفونی تخم های نطفه دار تازه تولید شده استفاده نکنید. شستن تخم ها با استفاده از آب نیز می تواند پوسته آهکی تخم ها را ساییده و با چسبیدن به روزنه های روی پوسته باعث عدم تنفس جنین شود و تلف شدن جنین را در پی دارد.
  • از تخم های نطفه دار مناسب استفاده کنید. تخم های نطفه دار خیلی کوچک ، خیلی بزرگ و یا بدشکل نه تنها به جوجه تبدیل نمی شوند بلکه با فاسد شدن در داخل دستگاه جوجه کشی و متصاعد کردن گازهای مضر ، سایر تخم ها را نیز از بین برده و کارایی دستگاه جوجه کشی را کاهش می دهند.

محیط جوجه کشی

محیط جوجه کشی از دیگر عواملی است که می تواند باعث کاهش یا افزایش کارایی دستگاه جوجه کشی شود. در رابطه با محیط نکات زیر را رعایت کنید.

  • دما و رطوبت را در مقدار مناسب تنظیم کنید. دمای مناسب برای محیط جوجه کشی ۲۵ درجه سانتی گراد است. رطوبت را نیز باید روی ۵۵ درصد تنظیم کنید. اختلاف بیش از اندازه از این مقدار می تواند جوجه کشی را تحت تأثیر قرار داده و کارایی دستگاه جوجه کشی را کاهش دهد.
  • دستگاه را در مکان مناسب قرار دهید. دستگاه را باید در مکانی قرار دهید برای این فرایند مناسب باشد یعنی شرایطی مانند مکان زندگی خود انسان داشته باشد. نباید دستگاه را در مکان هایی مانند پارکینگ یا حیاط قرار دهید. دود خروجی اتومبیل با وارد شدن به دستگاه جوجه کشی می تواند منجر به تلف شدن تخم های نطفه دار شود.
  • تهویه هوای مناسب را برای محیط فراهم کنید. تخم های نطفه دار در داخل دستگاه جوجه کشی نیاز به اکسیژن دارند که باید از محیط وارد دستگاه جوجه کشی شود. بنابراین با ایجاد سیستم تهویه باید به صورت مناسب به داخل دستگاه اکسیژن رسانی کنید.
  • فاصله مناسب دستگاه را از دیوارها رعایت کنید. دستگاه جوجه کشی باید به فاصله حداقل ۵۰ سانتی متر از دیوارها قرار بگیرد. اگر فاصله از دیوارها کمتر از ۵۰ سانتی متر باشد کارایی دستگاه جوجه کشی کاهش پیدا خواهد کرد.

اپراتور جوجه کش

منظور از اپراتور جوجه کش شخصی است که با بکارگیری دستگاه از تخم های نطفه دار جوجه کشی می کند. یک اپراتور خوب می تواند کارایی دستگاه جوجه کشی را افزایش دهد. برای این که اپراتور مناسبی باشید باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • با افراد باتجربه و متخصص مشورت کنید. تجربه اپراتور از فاکتورهای مهمی است که باید فرد جوجه کش آن را داشته باشد. اگر برای اولین بار است که جوجه کشی می کنید و تجربه لازم را در این زمینه ندارید بهتر است با افراد باتجربه و متخصص مشورت کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید.
  • در مورد پرنده ای که می خواهید جوجه کشی کنید ، مطالعه کنید. تخم های پرندگان مختلف نیازمند تأمین شرایط مناسب دما و رطوبت خاص خود هستند. به همین دلیل اگر تابحال از پرنده مورد نظر جوجه کشی نکرده اید باید در مورد آن مطالعه کنید.
  • دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید. اگر می خواهید به صورت مناسب از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید حتما دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید. بدون مطالعه دفترچه راهنما نباید انتظار داشته باشید که کارایی دستگاه جوجه کشی مناسب باشد.

دستگاه جوجه کشی

علاوه بر مواردی که به آن ها اشاره شد ، خود دستگاه جوجه کشی نیز باید کارایی لازم را داشته باشد. موارد زیر می توانند در کارایی دستگاه جوجه کشی موثر باشند بنابراین در خرید دستگاه به آن ها توجه کنید.

قطعات به کار رفته بر کارایی دستگاه جوجه کشی تاثیر می گذارند. سعی کنید دستگاه جوجه کشی را خریداری کنید که قطعات اصل داشته و به صورت حرفه ای مونتاژ شده باشد. به برد ، سنسور و بدنه دستگاه توجه کنید. دستگاه هایی که به برد هوشمند مجهز هستند کارایی بهتری دارند.

دستگاه های جوجه کشی برندهای معتبر جهان مانند Rcom ، Victoria و EIG از سنسور فوق حساس SHT SENSIRION (کالیبره شده در سوئیس) استفاده می کنند در حالی که دستگاه های بدل از سنسور چینی NTC بهره می گیرند.

بدنه از دیگر قطعات مهم است که بر کارایی دستگاه جوجه کشی تاثیر می گذارد. دستگاه های بدنه فلزی عایق مناسبی برای دما و رطوبت نیستند و کارایی آن ها پس از چند دوره جوجه کشی به دلیل زنگ زدگی بدنه و رشد باکتری کاهش پیدا می کند.

  • برای نصب و راه اندازی دستگاه از کارخانه سازنده کمک بگیرید. اگر دستگاه را به صورت صحیح نصب و راه اندازی نکنید ، نباید انتظار کارایی بالا از آن داشته باشید.
  • دستگاه را پس از جوجه کشی ضدعفونی کنید. هنگام خارج شدن جوجه از تخم های نطفه دار ، آلودگی و باکتری نیز به همراه آن ها خارج می شود. در صورت عدم ضدعفونی ، کارایی دستگاه جوجه کشی به نحو قابل توجهی کاهش پیدا می کند.
  • دما و رطوبت دستگاه را به صورت دقیق تنظیم کنید. باید دما و رطوبت را به درستی و با دقت برای دستگاه تعریف کنید در غیر این صورت نباید کارایی مناسبی از دستگاه انتظار داشته باشید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. باسلام من دستگاه ۱۶۸ازشرکت اسکندری خریده ام ولی ۱۲۶ تاتخم جامی گیره و۳سبد۴۰عدددردستگاه جاداردوفرشنده اقای یاوری می گویندکه سبد۴در کف دستگاه ومی گویند۱۶۸تا یی هستش لطف کنید من راراهنمایی کنید

    1. دستگاهی که شما خریدید ۱۲۶ عدد ظرفیت ستر و ۴۲ عدد ظرفیت هچر داره که جمعا میشه ۱۶۸. با فشار دادن یک دکمه ظرفیت ستر هم به هچر تبدیل میشه که جمعا میشه ۱۶۸ تا هچر. البته میتونستید و الان هم میتونید که دستگاه رو کلا ستر سفارش بدین. یعنی کلا بشه ستر که با فشار یک دکمه بشه کلا هچر مثل اکثر دستگاه های ایرانی. ولی مشکلی که هست در اون شرایط دیگه نمیتونید در دوره های زمانی متفاوت تخم داخل دستگاه بذارید. یا چند پرنده رو همزمان داخل دستگاه بذارید و در واقع در اون صورت مجبورید دستگاه را یهو پر کنید و یهو خالی که کار اشتباهیه. کارخونه معمولا دستگاه رو در بهترین وضعیت تنظیم میکنه و میده. اگر میخاید کلا ستر یا هچر باشه با واحد خدمات تماس بگیرید تا این کار رو رایگان براتون انجام بده ولی فکر میکنم چون اطلاعاتی از جوجه کشی ندارید این درخواست رو مطرح می کنید. اگر با یک کارشناس صحبت کنید متوجه میشید که بهترین حالت همونی هست که کارخونه براتون ارسال کرده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋