چگونه از تخم نطفه دار ترک خورده (شکسته) جوجه کشی کنیم؟

در بیشتر مواقع ممکن است پوسته تخم نطفه دار شکسته شده باشد و یا ترک های مویی که با چشم دیده نمی‌شود بر سطح آن پدیدار شود، این تخم ها با قرار گرفتن در دستگاه جوجه کشی در عرض چند روز گندیده و در نهایت منجر به مرگ جنین می‌شوند. هم چنین در بدترین حالت سایر جنین های در حال رشد را نیز از بین خواهد برد.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از انواع طیور
» دارای سیستم انتخاب پرنده
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

 

بهترین کار برای جلوگیری از ترک برداشتن تخم ها، استفاده از لانه نرم و برداشتن به موقع آنها از داخل لانه می باشد. اما در مواجه با تخم نطفه دار ترک خورده چه اقداماتی را می‌توان در پیش گرفت و چه راهکارهایی در جوجه شدن چنین تخم هایی کمک کننده خواهند بود؟ در این نوشته از وبسایت چیکن هچ به شرح مختصری از آنها پرداخته ایم.

نحوه تشخیص ترک خوردگی پوسته تخم

یکی از معضلات مهم در جوجه کشی ترک خوردگی پوسته تخم نطفه دار می‌باشد که در پاره ای از موارد به وضوح با چشم دیده می‌شود، اما در بعضی مواقع شناسایی این ترک ها کار آسانی نیست، زیرا پوسته تخم مرغ دارای ترک های مویی بوده که به چشم دیده نمی‌شوند و از آنجایی که مشکل ترک مویی معمولا یک الی سه درصد از تخم های تولید شده را در برمی‌گیرد، موجب بروز مشکلاتی در راندمان جوجه کشی خواهد شد.

نحوه تشخیص ترک خوردگی پوسته تخم - چیکن دیوایسجهت پی بردن به وجود ترک در سطح پوسته، در وهله اول باید آن ها را شناسایی کرد که در ادامه به روش‌های متعدد کشف ترک روی پوسته تخم اشاره می شود. 

الف- استفاده از دستگاه کندلر

با استفاده از دستگاه کندلر یا نطفه سنج می‌توان ترک خوردگی های شکل گرفته در پوسته تخم مرغ را شناسایی کرد. البته در صورت دسترسی نداشتن به دستگاه کندلر می‌توانید نطفه سنج دستی بسازید.

به عنوان مثال یک لامپ رشته ای را در داخل جعبه قرار داده و سوراخی ایجاد کنید و با استفاده از نوری که از جعبه به بیرون متصاعد می‌شود به تشخیص ترک خوردگی ها بپردازید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله آموزش نطفه سنجی را بخوانید. 

ب- استفاده از فلش گوشی

یکی دیگر از راه های تشخیص ترک های مویی استفاده از فلش گوشی در یک محیط تاریک است به طوری که با نزدیک کردن تخم به این منبع نور می‌توان به راحتی ترک ها را تشخیص داد.

پ- استفاده از چراغ قوه

نمونه دیگر برای تشخیص ترک خوردگی ها استفاده از چراغ قوه است همانطور که در مورد پیشین ذکر شد با نزدیک کردن تخم به نور چراغ قوه، در محیطی که تاریکی در آن حاکم است انواع ترک ها اعم از مویی، سطحی، عمیق و شکستگی را خواهید دید، البته به شرطی که دقت کافی نیز به خرج دهید.

آیا می‌توان از تخم ترک خورده جوجه کشی کرد؟

شاید صرف نظر کردن از تخمی که دارای ترک خوردگی است برای شما سخت باشد، به خصوص در مواردی که تخم مربوط به یک پرنده زینتی و یا گران قیمت و کمیاب است. اما اگر تخم نطفه دار ترک خورده ارزش چندانی ندارد، پیشنهاد می‌شود آن را به دور انداخته و از تخم های سالم و بدون ایراد برای جوجه کشی استفاده کنید.

اما اگر تخمی که قصد جوجه کشی از آن را دارید ارزش بالایی دارد و دچار ترک خوردگی جزئی شده ( به شرطی که غشای پوسته پاره نشده باشد) و از عدم نفوذ باکتری به سطح داخلی آن اطمینان دارید، با انجام اقدامات آنی می‌توان از آن تخم ترک خورده جوجه کشی کرده و به نتیجه مطلوبی دست یافت.

نکته : به یاد داشته باشید تخم هایی قابل ترمیم خواهند بود که لایه زیرین پوسته ی تخم یا همان غشای پوسته آسیب ندیده باشد.

چگونه تخم ترک خورده نطفه دار را به جوجه تبدیل کنیم؟

روش‌های گوناگونی برای ترمیم پوسته ترک خورده وجود دارد که انجام هیچ کدام از آن‌ها دشوار نبوده و به راحتی با یک ترمیم چند دقیقه ای می‌توان آن‌ها را به جوجه تبدیل کرد که در ادامه دو روش را به تفصیل شرح خواهیم داد.

چگونه تخم ترک خورده نطفه دار را به جوجه تبدیل کنیم - چیکن دیوایسالف- استفاده از چسب قطره ای

استفاده از چسب قطره ای یکی راهکارها است. در این روش به هیچ وجه چسب را از بالا به صورت عمودی بر روی تخم نریزید که در این حالت امکان نفوذ چسب به داخل تخم و آلوده شدن جنین وجود دارد. پس در این مورد ظرافت به خرج داده و با گرفتن تخم در دست کمترین مقدار چسب را که می‌توانید از پایین بر سطح ترک بریزید و ترک را بپوشانید تا جوجه کشی شما روال عادی را طی کند. 

ب- استفاده از نوار چسب جراحی

اگر میکروب به داخل تخم راه پیدا نکرده باشد، نوار چسب جراحی بهترین گزینه برای ترمیم پوسته تخم نطفه دار ترک خورده خواهد بود زیرا خاصیت تثبیت کنندگی خوبی داشته و جریان عادی اکسیژن، دی اکسید کربن و رطوبت را به خوبی از پوسته عبور می‌دهد. عرض نوار مناسب برای پوشاندن ترک یک سانتی متر می‌باشد.

چگونه از ترک خوردن تخم نطفه دار جلوگیری کنیم؟

اگر خود شما صاحب گله هستید به منظور جلوگیری از ترک خوردن تخم نطفه دار باید اقداماتی نظیر جمع کردن سریع تخم ها، استفاده از لانه نرم و کم ارتفاع را در دستور کار خود قرار دهید.

باقی ماندن طولانی مدت تخم در لانه طی رفت و آمدهای مرغ، سبب بروز ترک هایی بر سطح پوسته می شود، همچنین اگر لانه و بستری که مرغ در آن قرار دارد پوشال یا کاه کافی نداشته باشد امکان افتادن و شکستن تخم را فراهم می کند . بنابراین توجه داشته باشید که ارتفاع لانه نیز از سطح زمین کم باشد و اگر صاحب گله نبوده و مایلید تخم نطفه دار تهیه کنید توصیه می‌شود از شخص قابل اعتماد و خوش سابقه ای خریداری کنید.

ترمیم پوسته ترک خورده تخم چند درصد راندمان جوجه کشی را بالا می‌برد؟

اگر برای ترمیم تخم های ترک خورده از نوار چسب جراحی استفاده کرده باشید، ۳۰ درصد کاهش در میزان مرگ و میر جوجه ها را مشاهده خواهید کرد که راندمان جوجه کشی را تا حد زیادی بهبود خواهد بخشید. این آمار بر اساس یک تحقیق علمی به دست آمده و کاملا اثبات شده است. 

سخن آخر

در این مقاله در رابطه با ترک خوردگی پوسته تخم نطفه دار و نحوه جوجه کشی از آنها مطالبی را بیان کردیم، در صورت تمایل به ترمیم تخم ترک خورده، اقدامات لازمه بیان شده در این مقاله را انجام دهید تا از تلفات جنین حین جوجه کشی جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

‫۲۷ دیدگاه ها

  1. با سلام تخم کاسکو گذاشتم ۱۳ روز پوسته شکستگی دارد ولی پوسته سالم است و بااستفاده از چسب ترمیم آن را پوشاندن چند درصد امکان دارد جوجه شود باتشکر

    1. سلام رضا
      این بستگی به میزان شکستگی و نحوه ی ترمیم تخم داره
      دقیق نمیشه مشخص کرد

  2. سلام خسته باشید من یک جفت طوطی عروس دارم که تخم گذاشتن دوتا جوجه دارن العان دیدم یکی از تخماشون و شکستن برداشتم ولی یک تخم دیگه داشتن که اتفاقی شکست کلأباز شد جوجش قشنگ کامل نشده آیا جوجش مرده

    1. سلام دوست عزیز
      جوجه کامل نشده باشه و تخم رو بشکنید قطعا تلف شده

  3. سلام کبوتر من دوتا تخم گذاشت این اواخر که یعنی فردا یا پس فردا جوجه اول باید در می امد تخم اول یکم شکست ولی جوجه داخلش زندست بنظرتون در میاد؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگه فردا پس فردا باید درمیومد تخمو شکسته که دربیاد دیگه
      جای نگرانی نیست

  4. سلام تخمی که گفتم ترک داشته خودش داخل لونه شکسته الان کف لونه رو باید عوض کنم یانه یا خشک میشه

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره عوض کنی
      چون باعث میشه کف لونه آلوده بشه و میکروب ها و باکتری ها تجمع پیدا کنن که اینجوری هم پرنده هات مریض میشن

  5. این الان تخم گذاری دومشون هست دفه اول پنج تا تخم گذاشت هر پنج تا نطفه دار بود ولی روزای آخر نزدیک باز شدن تخم ها دیگه ننشست رو تخم ها نمیدونم علتش چی بود تخم هارو برداشتم و بعد دوروز دوباره تخم کردن

    1. سلام دوست عزیز
      بهشون استرس وارد کردی و یا چون جنین تلف شده ننشسته
      تخمگذاری مجدد هم بخاطر تغذیه نادرستی هست که بهش میدی
      ازبس گرمیجات داره که مست شدن و دوباره جفت گیری کردن
      میتونی بهشون سردیجات بدی مثل تخم خرفه یا تخم کاهو …

  6. سلام من عروس هلندیم شروع به تخم گذاری کرده وتخم دوم رو گذاشته ولی یکی از تخم هارو نمیدونم لگد کردن ترک برداشته بود و به زیر شکم ماده چسبیده بود چون فک کنم آب های داخل تخم یه کم در اومده بود الان اون تخم رو چکار کنم بردارم

    1. سلام دوست عزیز
      اگه شکستگی تخم عمیق باشه زنده نمی مونه باید برداریش
      فقط در بعضی موارد شکستگی سطحی پوسته ی تخم قابل ترمیمه و می تونی نگهش داری

      1. عمق شکستگی رو از کجا بفهمم الان این تخمی که من میگم شکستگیش چوری بوده که یه کم از مایع داخل تخم در اومده و به زیر شکم عروس ماده چسبیده

        1. اون یعنی غشای زیر پوسته پاره شده و مایع اومده بیرون
          اینجوری باکتری ها میرن داخل تخم و باعث میشن فاسد بشه و زنده نمونه

  7. سلام برای چه تخم های عروس هلندی من حالت گودی شده آمد اما به دنیا نمی ایند

    1. سلام دوست عزیز
      متوجه منظورتون نشدم لطفا واضح تر بیان کنید

  8. سلام با توجه به تجربه قبلیم که دوتا از جوجه های مرغ عشقم داخل تخم مردن این سری گفتم کمکش کنم برای بیرون امدن از تخم
    اولی که خشک شده بود و سالم دراومد ولی در مورد تخم دومی فکنم عجله کردم و تخم خیس بود ولی جوجه رو زنده ب دنیا آوردم و گذاشتم زیر مادرش آیا زنده می مونه یا خیر؟ و اینکه کاری لازم هست انجام بدم یا خیر؟

    1. سلام دوست عزیز
      والا دقیق نمیشه گفت چون نمیدونم الان جوجه دقیقا تو چه وضعیتی هست

  9. سلام خسته نباشید مقالتون عالی بود..
    من از جوجه کشی کردم و امروز یکی از تخم هایی ک داخلش جوجه بود افتاد و یکم ترک خورد تقریبا روز های اخر جوجه کشیم هست و نمیدونم باسد چیکار کنم اگر میشه کمک کنید

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از حسن توجهتون با همین روشی که تو مقاله نوشته شده
      جوجه کشیتون رو پیش ببرید

  10. سلام ممنون از راهنماییتون
    فقط اینکه هر موجود زنده ای ارزشمند هست و اگر کاری از دست ما بر میاد باید انجام بدیم صرف نظر از قیمت و نوع پرنده .
    قطعا این کار خیر توی دنیا بی جواب نمیمونه.

  11. سلام من تخم مرغ خام رو برداشتم شکستم و لایه داخلی که شبیه پوست چرم مانند هست رو روی ترک تخم چسبوندم بسیار عالی جواب داد

  12. سلام من از لایه داخلی تخم مرغ خام برای ترمیم استفاده کردم و کاملا موثر بود

  13. سلام. اگر رطوبت زیاد باشه جنین رشد نمیکنه؟ الان دو هفته هستش که سه تا تخم کبوتر نطفه دار دارم که فقط در حد تیره تر شدن پوست تخم و تیره تر شدن جنین و یکی دوتا رگ اضافه شده. البته اونم مطمعن نیستم رگ باشه. خیلی کوچیکه و سفیده. دوتا از تخمارو که میچرخونم نطفه سنجی کنم نطفه و زرده در یک محدود ی کمی تکون میخوره ولی یکی دیگه هرچقدر تخم رو میچرخونم زرده هم میچرخه. مثل یک حباب همیشه بالا هستش. نمیدونم کدوم درسته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس