جوجه کشی در فصل زمستان و مراقبت های لازم

جوجه کشی در فصل زمستان و مراقبت های لازم

جوجه کشی یکی از روش های بسیار با صرفه برای تولید جوجه های یک روزه و درآمد زایی است که در تمامی سطح های کوچک و بزرگ قابل انجام است. باد توجه به اینکه گروه صنعتی اسکندری اقدام به تولید دستگاه جوجه کشی در ابعاد و ظرفیت های مختلف نموده است بنابراین از ماشینهای جوجه کشی در خانه ، و مغازه و سالن پرورش طیور می توان استفاده کرد. 

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از پرندگان بومی و محلی
» قابل اتصال مستقیم به باتری ۱۲ ولت
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

در این نوشته از وبلاگ چیکن دیوایس می خواهیم نکاتی مهمی را در رابطه با جوجه کشی در فصل زمستان ارائه دهیم که قبل از جوجه کشی حتما باید آنها را رعایت کنید تا راندمان جوجه کشی شما پایین نیاید چون موجب خسارات مالی زیادی خواهد شد. 

نحوه کار دستگاه های جوجه کشی

قبل از توضیح در مورد نحوه جوجه کشی در فصل زمستان لازم است که شما را به شیوه کار دستگاه جوجه کشی آشنا کنیم. معمولا دستگاه های جوجه کشی در محدوده دما و رطوبتی خاصی بهترین عملکرد را خواهند داشت و در صورتی که دما و رطوبت محیط از مقدار مجاز بالاتر یا پایین تر رود، با بوق دستگاه و خطاهایی بر روی صفحه نمایشگر آن روبرو خواهید شد.

نحوه کار دستگاه های جوجه کشیاین بوق و نمایش خطا به منظور آگاه سازی اپراتور از وضعیت نامناسب دما و رطوبت محیط اطراف دستگاه است که باید نسبت به اصلاح آن اقدام شود، در غیر این صورت فشار زیادی به دستگاه وارد خواهد شد که هم بر کاهش طول عمر دستگاه تاثیر خواهد داشت و هم راندمان جوجه کشی را به شکل قابل توجهی کاهش خواهد داد که نتیجه آن وارد آمدن ضرر و خسارات مالی به پرورش دهنده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله آموزش جوجه کشی با دستگاه جوجه کشی مراجعه کنید. 

نکات مهم قبل از اقدام به جوجه کشی

در زیر نکاتی را ارائه خواهیم داد که با رعایت آنها مانند از کیفیت عملکرد دستگاه و کاهش راندمان جوجه کشی خواهید شد. 

الف – حتما از دستگاه های جوجه کشی استاندارد استفاده کنید، دستگاه های بدنه فلزی عایق خوبی برای گرمای تولید شده نیستند و به این ترتیب میزان مصرف برق دستگاه را بالا خواهد برد. دستگاه های جوجه کشی بدنه PVC عایق خوب گرما هستند.

ب – دستگاه حتما باید دارای برد جوجه کشی هوشمند باشد، در مواقع عدم نیاز به تولید گرما، المنت ها را خاموش کند در این صورت هزینه برق به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت. توجه کنید که در برخی از دستگاه های غیر استاندارد المنت ها به صورت دائم روشن بوده و به منظور کاهش دمای دستگاه از فن های تهویه بزرگی استفاده می شود که این نوع دستگاه ها به هیچ وجه صرفه اقتصادی نخواهند داشت.

ج – دمای محیطی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار دارد، حتما باید بین ۲۳ الی ۲۶ درجه سانتی گراد باشد، در غیر این صورت دستگاه برای تولید گرمای مورد نیاز جوجه کشی ، انرژی زیادی مصرف خواهد کرد. ضمن اینکه هوای سرد از طریق دریچه ها وارد دستگاه خواهد شد و باعث وارد آمدن شوک دمایی به جنین های در حال رشد خواهد شد که منجر به مرگ آنها در داخل تخم خواهد شد. 

د – به منظور افزایش دمای اتاق (اتاقی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار دارد) می توانید از تجهیزات گرمایشی مختلفی اعم از گازی، نفتی ، برقی ، شوفاژی و … استفاده کنید.

هـ – در صورت استفاده از بخاری های گازی یا نفتی و یا هیزمی باید دریچه هایی را به منظور ورود و خروج هوا در نظر بگیرید اما این دریچه ها نباید به اندازه ای بزرگ باشد که موجب از دست رفتن گرمای تولید شده شود.  

و – اگر به برق ارزان دسترسی دارید می توانید از بخاری های برقی استفاده کنید، اما این بخاری ها نباید تابشی باشند زیرا بخاری های تابشی فقط یک نقطه را گرم می کنند و موجب گرمای کل اتاق نمی شود. هیتر برقی فن دار گزینه بهتری خواهد بود اما به اندازه بخاری های فوق گرمایش ایجاد نخواهد کرد. 

ز – بهترین گزینه برای گرمایش محل قرارگیری دستگاه جوجه کشی استفاده از شوفاژ یا گرمایش از کف است. چرا که گرمایی کاملا تمیز تولید خواهد کرد و اکسیژن محیط را نیز مصرف نخواهد کرد. (دقت کنید که جنین داخل تخم نیز برای رشد نیاز به اکسیژن دارند، بنابراین با قرار دادن دریچه هوا و یا فن تهویه در محیط اکسیژن تازه مورد نیاز دستگاه را فراهم کنید و دریچه هوای خود دستگاه را نیز طبق گفته کارشناسان باز بگذارید)

ک – دمای اتاق در اوقات شب کمتر از روز خواهد شد، بنابراین در مواقع شب قبل از ترک محیط حتما باید بخاری را زیاد کنید و در ساعاتی از شب برای آگاهی از دمای محل ، به آنجا مراجعه کنید و نسبت به پر کردن بخاری اقدام کنید. اگر به این موضوع توجه نکنید دستگاه برای گرم کردن خود به فشار می افتد و افزایش مصرف برق و راندمان پایین جوجه کشی را به دنبال خواهد داشت. این مسئله سبب کاهش طول عمر دستگاه و وارد آمدن صدمه به قطعات داخلی مانند سنسور، المنت و … نیز خواهد شد. 

ل – به منظور اطلاع از دمای اتاق جوجه کشی حتما از دماسنج استفاده کنید، همانطور که گفته شد دما باید بین ۲۳ الی ۲۶ درجه سانتی گراد باشد، پس در صورت نمایش داده شدن این دما توسط یک دماسنج استاندارد و کالیبره شده ، می توان گفت که جوجه کشی به شکل مناسبی در حال انجام است.

دماسنج باید در ارتفاع نزدیک به کف زمین باشد چون گرما مطابق جریان همرفتی به سمت بالا می رود و زمانی می توان گفت که دمای اتاق بین ۲۳ الی ۲۶ درجه سانتی گراد است که دماسنج را در فاصله ۱۰ الی ۲۰ سانتی متری از کف زمین قرار داده باشید. 

م – حتما به هشدارها و ارورهای دستگاه توجه کنید و آن را با بخش خدمات پس از فروش در میان بگذارید، هیچ خطایی بدون دلیل نیست، بنابراین برای تجربه یک جوجه کشی موفق و با راندمان بالا حتما به توصیه های کارشناسان و نکات این مقاله توجه کنید.

آماده سازی بستر جوجه ها

آماده سازی بستر جوجه هاپس از قرار دادن تخم های نطفه دار در داخل دستگاه و شروع جوجه کشی ، معمولا بین سه الی چهار هفته طول می کشد تا تخم ها تبدیل به جوجه شوند و این زمان بستگی به نوع پرنده و دوره جوجه کشی آن دارد، مثلا دوره جوجه کشی مرغ ۲۱ روز و بلدرچین ۱۷ روز است. 

زمانی که تخم ها در داخل دستگاه در حال تبدیل شدن به جوجه هستند باید اقدامات زیر را انجام دهید :

الف – با توجه به زمستان بودن فصل و نبود جیره غذایی تازه مانند جو، گندم و ذرت ، بهتر است که مواد غذایی مورد نیاز جوجه ها را از مراکز معتبر تهیه کنید و خودتان نیز در محل حضور داشته باشید تا از کیفیت مواد اولیه تولید جیره مطمئن شوید. چون که برخی از فروشگاه های غیر معتبر از گندم و جو مانده و فاسد برای تولید جیره استفاده می کنند که بیماری های زیادی را برای جوجه ها به دنبال خواهد داشت. 

ب – نگهداری از جوجه ها در فصل زمستان سخت تر از فصلهای گرم سال است چرا که جوجه ها در برابر سرما بسیار آسیب پذیر بوده و کمترین شوک دمایی و یا پایین بودن دما امکان تلفات را بسیار بالا خواهد برد. پس قبل از بیرون آمدن جوجه ها از تخم حتما باید بستر مناسب برای جوجه ها آماده باشد.

ج – کف بستر جوجه ها را با استفاده از پوشال های نرم و یا خاک اره بپوشانید تا پای جوجه ها دچار آسیب نشود و گرمای تولید شده نیز حفظ شود. 

د –  دیوارها و سقف را عایق بندی کنید تا از هدر رفت گرما جلوگیری شود، برای این منظور می توانید از یونولیت استفاده کنید. 

هـ – برای گرمایش اتاق نگهداری جوجه ها می توانید از بخاری های گازی، نفتی، هیزمی، شوفاژ و یا بخاری برقی غیر تابشی استفاده کنید. همانطور که گفته شد اگر از بخاری های گازی، نفتی یا هیزمی استفاده کنید حتما باید دریچه های کوچکی را برای ورود و خروج هوا در نظر بگیرید و دودکش آنها را به شکل صحیحی نصب کنید تا گازهای خطرناک حاصل از احتراق به سالن پرورش جوجه ها نشت نکند. 

و – جوجه ها بدن ضعیفی دارند و دمای اتاق آنها را تا ۳۲ درجه سانتی گراد باید بالا ببرید و حتما در بالای سر آنها از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید.

ز – در ۲۴ ساعت اول تولد جوجه ها نیازی به غذا دادن نیست، کافیست مقداری شکر را در آب ولرم ترکیب کنید و به جوجه ها بدهید تا بدنشان تقویت شود. آنها در ۲۴ ساعت اول باید از محتویات کیسه زرده موجود در بدن خود تغذیه کنند. 

ویدیوی آموزش جوجه کشی در فصل زمستان

خلاصه ای از موارد فوق در ویدیوی زیر توسط کارشناسان گروه صنعتی اسکندری توضیح داده شده است که شامل نکات مهمی است، توصیه می کنیم حتما آن را مشاهده فرمایید. هم چنین در صورت وجود هرگونه سوال می توانید از طریق نظرات با ما در میان بگذارید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس