چه میزان نوسان در دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی طبیعی است؟

 رعایت دما و رطوبت در طول دوره جوجه کشی بسیار مهم بوده و حتما بایستی به شکل دقیقی تامین و حفظ شود که در این میان سنسور و برد کنترلر نقش مهمی ایفا می کنند. دما و رطوبت هر دستگاهی که برای جوجه کشی استفاده می کنید، فارغ از نام و برندی که دارد باید از یک محدوده خاصی بالاتر یا پایین تر نرود، در غیر این صورت تهدید بسیار خطرناکی برای زندگی جنین های در حال رشد خواهد بود. 

دستگاه جوجه کشی 210 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۲۱۰ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی از انواع پرندگان
» بدنه از جنس PVC چند لایه با لایه محافظ عایق
» استفاده از فن مخصوص حلزونی برای گردش بهتر هوا
قیمت : ۱۱,۷۷۰,۰۰۰ تومان

در ادامه این نوشته از چیکن دیوایس به حداکثر و حداقل مجاز نوسان در دما و رطوبت دستگاه های جوجه کشی خانگی یا صنعتی پرداخته شده تا با آگاهی و اطلاعات بیشتر به جوجه کشی بپردازید. 

حداقل و حداکثر نوسان دما در دستگاه جوجه کشی چقدر است؟

دما مهم ترین و حیاتی ترین عامل در جوجه کشی است که حتما بایستی به شکل دقیقی تامین شود. اما تجربه نشان داده که تا ۰.۳ (سه دهم) الی ۰.۵ (نیم) درجه نوسان در دمای دستگاه جوجه کشی مشکل حادی برای جنین ها به وجود نخواهد آورد. اما در صورت بالا رفتن یا پایین آمدن دما بیش از نیم درجه، قطعا با تلفات جنین داخل تخم روبرو خواهید شد. در مقاله عوارض بالا رفتن دمای دستگاه جوجه کشی به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است. 

به عنوان مثال زمانی که دما را روی ۳۷.۵ درجه سانتی گراد تنظیم کرده اید و دما برای چند ساعت به مقدار ۳۷.۸ درجه سانتی گراد می رسد و یا به مقدار ۳۷ درجه کاهش پیدا می کند. در حالت کلی تا ۰.۳ الی ۰.۵ درجه نوسان در دمای دستگاه مشکلی ایجاد نخواهد کرد. 

علت نوسان دمای دستگاه جوجه کشی چیست؟

علت نوسان دمای دستگاه جوجه کشی چیست؟ - چیکن دیوایسدلایل مختلفی در بروز نوسان و تلورانس در دمای ماشین جوجه کشی دخالت دارند که قدیمی بودن سنسور، دقیق نبودن سیستم تامین حرارت، دقیق و اصولی نبودن فن های تهویه و سیرکوله، بالا یا پایین بودن دمای محل قرارگیری دستگاه، استاندارد نبودن دستگاه و یا وجود مشکل در برد جوجه کشی، همگی از دلایل نوسان در دمای دستگاه جوجه کشی هستند که در مقالاتی جداگانه به این موارد پرداخته شده است. 

حداقل و حداکثر نوسان در رطوبت دستگاه جوجه کشی چقدر باید باشد؟

رطوبت نیز به اندازه دما مهم بوده و نقش به سزایی در رشد جنین دارد. در صورت بالا بودن رطوبت دستگاه جوجه کشی، جنین توانایی تغذیه از تمامی زرده موجود در تخم را نداشته و کیسه هوایی همچنان کوچک می ماند، این امر به عدم جذب کامل زرده و نهایتا تلف شدن جنین داخل تخم می انجامد. هم چنین در صورت پایین بودن بیش از حد رطوبت نیز، تخم آب زیادی از دست داده و کیسه هوایی بیش از حد بزرگ می شود، این امر نیز سبب کوچک و ضعیف ماندن جوجه شده که در بدترین حالت سبب تلف شدن آن می شود. 

مقدار نوسان مجاز در رطوبت دستگاه جوجه کشی حدود ۵ درصد است که تا ۱۰ درصد نیز مشکل جدی ایجاد نخواهد کرد، اما در صورت بالا رفتن یا پایین آمدن رطوبت به بیش از ۱۰ درصد، مسلما مشکلات اشاره شده فوق برای جنین های داخل تخم به وجود خواهد آمد. به عنوان مثال اگر رطوبت دستگاه را روی ۶۵ درصد تنظیم کرده اید، اگر رطوبت بین ۶۰ الی ۷۰ درصد نوسان داشته باشد، آنچنان خطر آفرین نخواهد بود. 

علت نوسان در رطوبت دستگاه جوجه کشی چیست؟

شایع ترین علت نوسان در رطوبت دستگاه جوجه کشی به استاندارد نبودن رطوبت ساز و صحیح نبودن شیوه تامین رطوبت مربوط می شود. اما بالا یا پایین بودن رطوبت محیطی، قدیمی و آنالوگ بودن سنسور، سیرکوله و تهویه نادرست و … نیز بر نوسان رطوبت دستگاه جوجه کشی تاثیرگذارند. در مقاله آموزش تنظیم رطوبت دستگاه جوجه کشی ، نحوه صحیح و اصولی تنظیم رطوبت دستگاه آموزش داده شده است. 

منظور از نوسان دما و رطوبت در دستگاه جوجه کشی چیست؟

معمولا دو نوع نوسان در دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی رخ می دهد، نوسان نوع اول موقتی بوده که دما یا رطوبت برای چند لحظه بالا یا پایین شده و نهایتا در مقدار صحیح خود قرار می گیرد. اما نوسان نوع دوم، طولانی تر بوده و دما یا رطوبت برای چند ساعت بالا یا پایین می ماند. منظور مقاله نیز از نوسان نوع دوم است که خطرناک تر از نوع اول بوده و تاثیر به سزایی بر رشد جنین دارد. 

چگونه از نوسان دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی جلوگیری کنیم؟

صرفا با یک اقدام ساده نمی توان از نوسان در حرارت و رطوبت پیشگیری کرد. برای اینکار ابتدا باید علت نوسان در دما و رطوبت را یافته و سپس در صدد برطرف کردن آن برآییم. معمولا وجود مشکل در سنسور، سیستم های تامین حرارت و رطوبت، تهویه نادرست و یا نامناسب بودن دما و رطوبت محل قرارگیری دستگاه جوجه کشی، سبب این اتفاق می شوند. در مجموعه مقالات و ویدیوهای آموزشی چیکن دیوایس به نحوه تنظیم دقیق دما و رطوبت و جلوگیری از نوسان و تلرانس آن پرداخته ایم. 

نتیجه کلی مقاله 

در این نوشته از چیکن دیوایس به بررسی مقدار مجاز نوسان در دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی و عوارض بالا یا پایین بودن بیش از حد این دو پارامتر پرداخته شد. عوامل مختلفی در نوسان دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی دخالت دارند و معمولا دستگاه های دست ساز و غیراستاندارد بالاترین میزان نوسان را دارند. 

نوشته های مشابه

‫۴۵ دیدگاه ها

  1. سلام برادر دو روز شده برق ما رفته تخم ها خنک شدن آیا تخم ها خراب شدن روز هشتم است

    1. سلام برادر
      قطعی برق تا یکی دو ساعت اشکالی نداره ولی تو دو روز دیگه تخما آسیب می بینن

      1. سلام وقت بخیر امروز داشتم دستگاه رو چک میکردم افت دما داشتم رطوبت خوب بود ولی دما رو ۱۵.۴ افت کرده بود روز ۱۷ دهم دستگاه ۱۶۸تایی برد ۹۵۰پلاس
        دلیلش چی میشه باشه؟

        1. سلام محسن جان
          خرابی برد دستگاه یا المنت‌ها از دلایل سرد شدن ماشین جوجه کشی هستن
          موقع کاهش دما باید این بخش‌ها رو چک کنی.

  2. سلام دوست عزیز
    ممکنه تخما نطفه ی ضعیفی داشته باشن و یا از مرغای سالمی تهیه نشده باشن
    و یا هم اینکه توی روند جوجه کشی مشکلی پیش اومده که باید میزان دما و رطوبت رو دائما کنترل کنی

  3. سلام
    من ایزی باتور ۶ دارم و داخلش تخم کاسکو گذاشتم دما رویه ۳۷.۶ ثابت هست ولی رطوبت رو که رویه ۵۹ درصد گذاشتم اصلا ثابت نمیشه و تا ۶۶ بالا میاد و تا ۵۴ هم پایین میاد میخواستم بپرسم این نوسان رطوبت مشکلی واسه تخم طوطی ایجاد نمیکنه؟

    1. سلام دوست عزیز
      نوسان رطوبتی ۵ تا ۱۰ درصد طبیعیه و مشکلی برای تخم ها بوجود نمیاد
      ولی اگه بیشتر از ۱۰ درصد باشه اونموقع آسیب می بینن

  4. سلام
    اگر در روز اول و دوم دما ۱.۵ درجه پایین باشد مشکلی دارد
    لطفاجواب گو باشی
    ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      قطعی نمیشه گفت ولی بله ممکنه تاثیر منفی تو راندمانت داشته باشه
      باید چک کنی ببینی جنین رشد میکنه یا رشدش متوقف شده

  5. سلام من دستگاه جوجه کشی خانگی درست کردم و خوب خار میکرد ولی به اندازه دما ۴۵تا یک ساعت دما به ۴۸ رسید در روز ۱ اسبی به تخم ها رسید آلان دما ۳۷.۲
    است

    1. سلام دوست عزیز
      دما توی روزهای اول جوجه کشی اهمیت زیادی داره
      اگه به تخما شوک دمایی وارد بشه نطفه آسیب میبینه و جنین شکل نمیگیره
      الانم احتمال آسیب به تخما وجود داره

    2. سلام من در روز ۴ نطفه سنجی کردم و یک رگ قرمز دیدم که تکان نمی خورد آیا این طبیعی است

      1. سلام دوست عزیز
        فعلا داره رگه تشکیل میشه
        روز ۷ دوباره نطفه سنجی انجام بده

    3. سلام‌تخم‌ها‌شش‌روزهستن‌دماروگذاشتم‌رو۳۷‌درجه‌اینجوری‌دیگه‌آژیر‌نمی‌زنه‌‌به‌نظرتون‌دیگه‌مشکلی‌پیش‌نمیاد

      1. سلام ماهان جان
        اختلاف دما تا ۰.۵ درجه مشکلی رو برای تخما ایجاد نمی کنه
        ولی دیگه سعی کن کمتر از ۳۷ و یا بیشتر از ۳۸ نباشه

  6. سلام برا بلدرچین رطوبت بین ۵۵ تا ۶۲ باری ستر و۶۵ تا ۷۰ برای هچر خوبه

      1. سلام خسته نباشین اینو خوندم ولی جاهای دیگه چیز دیگه ای میگن خواستم نظر شما رو بدونم و این که چقد خطا در رطوبت مجازه ممنون میشم جواب بدین

        1. سلام دوست عزیز
          میزان خطا بیشتر از ۱۰ درصد نباید باشه
          حداکثرش ۱۰ درصده

  7. سلام. ببخشید،من یه دستگاه جوجه کشی دست ساز خونگی درست کردم، اما دمای که نشون میده، برای چند ثانیه تا۳۹میره ودوباره برمیگرده روی ۳۷،یعنی این اتفاق توچند ثانیه میافته. خواستم بدونم مشکلی ایجاد نمیکنه؟ چیکار باید کرد؟ یا اگه فکر میکنید گرماش زیاده، بادیمر حل میشه. ممنونم.

    1. سلام دوست عزیز
      چون دستگاه خانگی هست و خودتون ساختین و من از ابعاد و نحوه قرارگیری تجهیزات مثل المنت و لامپ … خبر ندارم نمیتونم راهنمایی دقیقی بکنم
      اگر عین فیلم ساخته باشی این مشکل پیش نمیومد چون تمامی موارد حساب شده انجام شده

  8. سلام ی دما سنج رو میشه از روی دمای بدن کالیبره کرد.؟ ممنون؟

  9. دما و رطوبت از روز چندم تغیر میکنه ۱۸یا ۱۹ممنون که پاسخگو هستین

    1. وقتی که تخم مرغ از ستر وارد دوره ی هچر میشه
      یعنی سه روز آخر
      از روز نوزدهم

  10. سلام خسته نباشید دمای دستگاه من به مدت ۲۰ دقیقه بر روی۴۰درجه بود ایا مشکلی پیش میاد و اینکه رطوبت برای هچر بالاخره باید۷۰باشه یا۷۵ درصد یا بیشتر واینکه تخم هارو از روز ۱۸تاب ندیم یا۱۹ ممنون میشم پاسخ سوالم رو کامل بدین

    1. سلام دوست عزیز
      با این دما حتما نتیجه خاصی نمیگیری
      رطوبت هچر هم بین ۷۰ الی ۷۵
      از روز ۱۹ نباید تاب بدی

  11. اقا یه ده تا جوجه دارم ای هفته متولد میشن..توخونه دارم، لازمه واکسن یه روزگی مارک بزنم یان.جوجه هارو جدا کنم یا بزارم با مادرشون باشه..گلین ه…میخلم دوباره کرچ شده بعدا

    1. سلام دوست عزیز
      برای پیشگیری از بیماری بهتره که واکسینه بشن

  12. سلام میخواستم بدونم دستگاهی ماخودمون درست میکنیم‌.امیدی بهش هست یان..با کنترل دما ترموستات و طوبت سنج‌‌‌‌‌ ..یا شرکتی بگیریم. بخاطر هزینه زیاده البته

    1. سلام دوست عزیز
      دستگاه های دستساز طبیعتا راندمان پایین تری نسبت به دستگاه هایی که توی کارخونه تولید میشن دارن
      تولیدیا دقیق تر عمل می کنن و راندمان کاریشون بالای ۹۰ درصده

  13. سلام وقتتون بخیرجناب دستگاه من نو هستش وگارانتی داره ۱۰ماه هستش ک خریدم ۲بارهم کالیبره کردم یکبار موقع خرید یکبار هم اول زمستان.تخم مرغ ها ازمولدین خودم هستن گله سالم وسلامت.درصدنطفه های تخم مرغا۹۰درصد هستش.ولی متاسفانه موقع هچرجوجه ها خفه میشن ونمیتونن از تخم در بیان علتش چیه چ راه حلی وجود داره؟

  14. سلام دستگاه من برای ۶ ساعت تو مخزنش آب نداشته و خشک بوده تو رطوبت از ۶۰ درصد تو این چند ساعت ۲۵ درصد بوده و دما دقیق ۳۷و نیم بوده آیا تخم ها از بین رفته اند
    تخم بوقلمون بوده و روز ۱۸ ام هست

    1. سلام دوست عزیز
      خیلی تاثیر میذاره تو راندمان جوجه کشیت دقیق نمیشه گفت

  15. میشه برای نوسان یک دهم درجه که داشته باشه از کابل لامپ به دیمر متصل کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      یک دهم نوسان خاصی نیس که شما بخوای کاری انجام بدی

  16. سلام من یه دستگاه جوجه کشی خانگی دارم بدون موتور برای چرخاندن تخم ها.چرخاندن رو هم خودم به صورت دستی انجام میدم به همین خاطر خاستم بپرسم که شب ها اگر چند ساعت برای خواب تخم ها رو نچرخونم(مثلا ۷ساعت)آیا مشکلی پیش میاد؟
    با تشکر از گروه خوبتون

    1. سلام دوست عزیز
      باید هر ۴ ساعت یکبار یک دور کامل چرخش داده بشن
      و نبود چرخش مساوی است با کاهش راندمان و عدم گرفتن نتیجه مطلوب

    2. سلام دوست عزیز من دستگاه خانگی جوجه کشی درست کردم ولی وقتی لامپ داخل دستگاه رو روشن میکنم دما میره رو ۴۵ به نظر شما چطوری دما رو پایین بیارم

      1. سلام علی
        به احتمال زیاد محفظه ی دستگاهت کوچیکه و لامپی که استتفاده کردی هم بزرگه و قدرت گرمایشی بالایی داره
        برای همین یا باید لامپو کوچیک تر کنی یا محفظه رو بزرگتر کنی
        یا هم سوراخای تهویه رو بیشتر کنی

  17. سلام آقا هنگامی که مادر قرقاول ها روی تخمها خوابیده ، چضیفه ما چیست،؟
    آقا به هرجای اینترنت و گوگل سوال کردم اما جوابی نگرفتم .. بنظرم من باید برم بمیرم . چون همه جواب گرفت جز من.. دمتون گرم

    1. سلام
      وظیفه شما آروم کردن محیط اطرافش هست
      همچنین غذای کافی و خوب رو نزدیکش قرار بده
      زمانی که نتیجه نمیگیرید اینجوری نگید، ممکنه اصلا پرنده ی شما عقیم باشه ! بهرحال باید شرایط مختلف رو چک کنید ، اگه نطفه دار بود و چند بار جوجه کشی دیدی نمیشه از دستگاه استفاده کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس